Κύκλος Caravaggio Tenebrosi « Σκοτεινόχρωμοι» Δεσπόζουν στην Ιταλία Έντονες φωτοσκιάσεις Αμαυρόχρωμο φόντο Bamboccianti Ζωγράφοι απλών καθημερινών σκηνών Δεσπόζουν στην Ολλανδία
Tenebrosi OrazioArtemisia Gentileschi Carlo Saraceni Bartolomeo Manfredi Francesco del Cairo
Orazio Gentileschi 1563 (Τοσκάνη) – 1639 (Λονδίνο)
Orazio Gentileschi 1563 (Τοσκάνη) – 1639 (Λονδίνο)
Ο Orazio Gentileschi γεννήθηκε στην Πίζα το 1563 από πατέρα χρυσοχόο, ονόματι Giovanni Battista Lomi. Το επώνυμο Gentileschi, που υιοθέτησε ο ζωγράφος, ήταν της μητέρας του. Σε ηλικία 13 ετών μεταβαίνει στη Ρώμη, όπου επιδίδεται σε μια σειρά μανιεριστικών έργων σε συνεργασία με τον πάπα Γρηγόριο ΙΙΙ και Sisto V. Το 1613 πηγαίνει στο Fabriano, της Ανγκόνας. Κατά την περίοδο 1621 – 23 βρίσκεται στη Γένοβα. Το 1624 μετά από πρόσκληση της Βασίλισσας της Γαλλίας, Μαρίας των Μεδίκων, μεταβαίνει στο Παρίσι. Το 1626 εργάζεται για το βασιλιά της Αγγλίας Carlo I Stuart. Το 1639 αφήνει την τελευταία του πνοή στο Λονδίνο. Βιογραφικά στοιχεία
«Έρωτας και ψυχή», 1628 – 30, ελαιογραφία σε μουσαμά, 137 x 160 εκ., Μουσείο Ερμιτάζ, Αγία Πετρούπολη.
«Δανάη», 1621, ελαιογραφία σε μουσαμά, 163,5 x 228,5 εκ., Μουσείο Καλών Τεχνών, Κλήβελαντ.
«Η ανεύρεση του Μωυσή»,1630 – 33, ελαιογραφία σε μουσαμά, 242 x 281 εκ., Πράδο, Μαδρίτη.
«Ανάπαυση κατά τη φυγή στην έρημο», 1628, ελαιογραφία σε μουσαμά, 158 x 225 εκ., Λούβρο, Παρίσι.
«Παναγία με Χριστό», 1610, ελαιογραφία σε μουσαμά, 100 x 85 εκ., Πινακοθήκη Uffizi, Φλωρεντία.
«Μετανοούσα Μαγδαληνή», 1615, ελαιογραφία σε μουσαμά, x εκ., Santa Maria Madalena, Fabriano, Ιταλία.
«Η Αγία Κεκηλία μαζί με άγγελο», 1618 – 21, ελαιογραφία σε μουσαμά, 88 x 108 εκ., Εθνική Πινακοθήκη, Ουάσιγκτον.
«Άγιος Φραγκίσκος με άγγελο», 1612 – 13, ελαιογραφία σε μουσαμά, 133 x 98 εκ., Galleria Nazionale d'Arte Antica, Ρώμη.
«Ο Δαβίδ αποκεφαλίζει το Γολιάθ», 1610, ελαιογραφία σε μουσαμά, 173 x 142 εκ., Πινακοθήκη Spada, Ρώμη.
«Η Ιουδίθ με την υπηρέτριά της και το κεφάλι του Ολοφέρνη», 1621 – 24, ελαιογραφία σε μουσαμά, x εκ., Wadsworth Atheneum, Hartford, ΗΠΑ.
«Παίχτρια λαούτου», 1626, ελαιογραφία σε μουσαμά, 144 x 130 εκ., Εθνική Πινακοθήκη, Ουάσιγκτον.
«Νεαρή κοπέλα με βιολί», 1612, ελαιογραφία σε μουσαμά, x εκ., Detroit Institute of Arts, ΗΠΑ.
Artemisia Gentileschi 1593 (Ρώμη) - π.1656 (Νάπολη)
Η Artemisia Gentileschi, κόρη του Orazio Gentileschi, γεννήθηκε στη Ρώμη το Τα πρώτα «μαθήματα» ζωγραφικής τα έλαβε στο εργαστήριο του πατέρα της, ωστόσο η ίδια εξελίχθηκε ταχύτατα σε μια ταλαντούχα ζωγράφο, παρά την κατακραυγή που υπέστη λόγω του φύλου της από την ανδροκρατούμενη κοινωνία της εποχής. Το 1611 έπεσε θύμα βιασμού από το ζωγράφο και συνεργάτη του πατέρα της Agostino Tassi, τον οποίο και κατήγγειλε στο δικαστήριο της Ρώμης. Το 1612 ο πατέρας της την παντρεύει με το Pierantonio Stiattesi, φλωρεντινό καλλιτέχνη, τον οποίο η Artemisia ακολούθει στη Φλωρεντία το Βιογραφικά στοιχεία
Το ζεύγος αποκτά τέσσερεις κόρες. Το 1616 η Artemisia γίνεται δεκτή από την Ακαδημία Καλών Τεχνών της Φλωρεντίας, ενώ παράλληλα γνωρίζεται με τον Galileo Galilei. Λόγω ασύστολης σπατάλης η οικογένεια αντιμετωπίζει οικονομικά προβλήματα, ενώ η συμβίωση του ζεύγους γίνεται δυσκολότερη. Ως εκ τούτου η Artemisia φεύγει το 1621 μαζί με τις κόρες της και εγκαθίσταται στη Ρώμη, όπου εξασφαλίζει την επιβίωση της πουλώντας έργα της Κατά το διάστημα 1627 – 30 βρίσκεται στη Βενετία σε αναζήτηση καλύτερων παραγγελιών. Το 1630 μεταβαίνει στη Νάπολη. Το 1639 συνεργάζεται με τον πατέρα της στο Λονδίνο μετά από πρόσκληση του βασιλιά Carlo I Stuart. Μετά το θάνατο του πατέρα της επιστρέφει στη Νάπολη, όπου και πεθαίνει το 1656.
«Δανάη», 1612, λάδι σε χαλκό, 41 x 53 εκ., Μουσείο Τέχνης, Saint Louis.
«Η Ιουδίθ και η υπηρέτριά της», 1614 – 20, ελαιογραφία σε μουσαμά, 114 x 93.5 εκ., Galleria Palatina (Palazzo Pitti), Φλωρεντία.
«Η Ιουδίθ αποκεφαλίζει τον Ολοφέρνη», 1611 – 12, ελαιογραφία σε μουσαμά, 159 x 126 εκ., Museo Nazionale di Capodimonte, Νάπολη.
Λεπτομέρεια
«Μαρία Μαγδαληνή», 1613 – 20, ελαιογραφία σε μουσαμά, 81 x 105 εκ., Ιδιωτική Συλλογή.
«Αυτοπροσωπογραφία της Artemisia ως αλληγορία της ζωγραφικής», 1630, ελαιογραφία σε μουσαμά, 96,5 x 73,7 εκ., Βασιλική Συλλογή, Γουίντσορ.
Σκηνοθέτης Agnès Merlet, παραγωγή 1997 Artemisia και κινηματογράφος T-Gsgs
Συγγραφέας Anna Banti, 1 η έκδοση 1944 Artemisia και λογοτεχνία
Συγγραφέας Alexandra Lapierre, έκδοση1999
Συγγραφέας Susan Vreeland, Έκδοση 2002
Musical Artemisia, Ιταλία,
Carlo Saraceni ( ) Βενετία
Ο Carlo Saraceni γεννήθηκε στη Βενετία το Το 1598 μεταβαίνει στη Ρώμη και το 1607 γίνεται μέλος της Ακαδημίας του Αγίου Λουκά. Επιστρέφει στη Βενετία το 1620 και πεθαίνει τον ίδιο χρόνο.
«Η Παναγία με το Χριστό και την Αγία Άννα», 1610, ελαιογραφία σε μουσαμά, 180 x 155, Galleria Nazionale d'Arte Antic, Ρώμη.
«Το μαρτύριο της Αγίας Κεκηλίας», 1610, ελαιογραφία σε μουσαμά, 136 x 99 εκ., Los Angeles County Museum of Art, Λος Άντζελες
«Η Αφροδίτη και ο Άρης», 1600, λάδι σε χαλκό, 40 x 55 εκ., Μουσείο Thyssen-Bornemisza, Μαδρίτη.
«Η Παναγία με το Χριστό την Αγία Άννα και έναν άγγελο», , λάδι σε χαλκό, 29.8 x 36.5 εκ., Honolulu Museum of Art, Χαβάη.
«Η Ιουδίθ με το κεφάλι του Ολοφέρνη», 1610 – 15, ελαιογραφία σε μουσαμά, 90 x 79 εκ., Μουσείο Kunsthistorisches, Βιέννη.
Bartolomeo Manfredi Οστιάνο(1582) – Ρώμη(1622)
«Η αλληγορία των τεσσάρων εποχών», 1610, ελαιογραφία σε μουσαμά, 134 x 91,5 εκ., Dayton Art Institute, Dayton.
«Βάκχος και Πότης», 1600 – 1610, ελαιογραφία σε μουσαμά, 132 x 96 εκ., Galleria Nazionale d'Arte Antica, Ρώμη.
«Η διαμάχη του Κάιν και του Άβελ», , ελαιογραφία σε μουσαμά, 152 x 115 εκ., Μουσείο Kunsthistorisches, Βιέννη.
«Η μαστίγωση του έρωτα», 1605 – 10, ελαιογραφία σε μουσαμά, Art Institute, Σικάγο.
«Η χειρομάντισσα», 1616, ελαιογραφία σε μουσαμά, 121 x 153 εκ., Institute of Arts, Detroit.
«Σκηνή σε ταβέρνα», 1621, ελαιογραφία σε μουσαμά, 130 x 190 εκ., Los Angeles County Museum of Art, Λος Άντζελες.
«Ο θρίαμβος του Δαβίδ», 1615, ελαιογραφία σε μουσαμά, 128 x 97 εκ., Λούβρο, Παρίσι.
Francesco del Cairo Μιλάνο ( )
Ο Francesco del Cairo γεννήθηκε το 1607 στο Μιλάνο. Το 1633 ταξιδεύει στο Τορίνο, όπου εργάζεται ως αυλικός ζωγράφος. Το 1637 – 38 μεταβαίνει στη Ρώμη, όπου λαμβάνει ισχυρή επίδραση από το ρεύμα του καραβατζισμού. Το 1646 – 49, επιστρέφει στο Τορίνο. Πεθαίνει το 1665 στο Μιλάνο.
«Ηρωδιάς με το κεφάλι του Αγίου Ιωάννη του Βαπτιστή», 1635, ελαιογραφία σε μουσαμά, 114 x 94 εκ., Πινακοθήκη Vicenza,Βιτσέντζα.
«Ηρωδιάς με το κεφάλι του Αγίου Ιωάννη του Βαπτιστή», 1625 – 30, ελαιογραφία σε μουσαμά, 119 x 95 εκ., Μουσείο Καλών Τεχνών, Βοστώνη.
«Μαρία Μαγδαληνή σε έκσταση», 1650, ελαιογραφία σε μουσαμά, 58 x 47 εκ., Ιδιωτική Συλλογή.
Εθνική Πινακοθήκη, Καναδάς, Έκθεση με τίτλο «Ο Caravaggio και οι συνεχιστές του στη Ρώμη», 2011
Bambocianti Hendrick Ter Βrugghen Gerard van Honthorst Dirck van Baburen Σχολή της Ουτρέχτης Georges de La Tour
Hendrick Ter Βrugghen ( )
Hendrick Ter Βrugghen
O Hendrick Terbrugghen γεννήθηκε στo Overijsel της Ολλανδίας ή την Χάγη το Ο πατέρας του Jan Egbertsz ter Brugghen εργαζόταν ως δικαστικός κλητήρας στη Χάγη, ενώ η μητέρα του ονομαζόταν Sophia Dircx. Σε νεαρή ηλικία μεταβαίνει στην Ουτρέχτη. Τη δεκαετία του 1600 ταξιδεύει στη Ρώμη, όπου δέχεται την επίδραση του καραβατζισμού. Επιστρέφει στην Ουτρέχτη, όπου νυμφεύεται την Jacomijna Verbeeck. Το 1616 γίνεται μέλος της ένωσης ζωγράφων της Ουτρέχτης. Πεθαίνει το 1620 προσβληθείς από πανούκλα. Βιογραφικά στοιχεία
«Μαινάδα με πίθηκο», 1627, ελαιογραφία σε μουσαμά, 102 x 90 εκ., Getty Museum, ΗΠΑ.
«Κοντσέρτο», 1626, ελαιογραφία σε μουσαμά, 99.1 x εκ., Εθνική Πινακοθήκη, Λονδίνο.
Λεπτομέρεια
«Η απιστία του Αγίου Θωμά», 1622, ελαιογραφία σε μουσαμά, 108 x 136 εκ., Rijksmuseum, Άμστερνταμ.
«Αταίριαστο ζευγάρι», 1623, ελαιογραφία σε μουσαμά, 74 x 89 εκ., Ιδιωτική Συλλογή.
«Αγόρι που παίζει φλάουτο»1621, ελαιογραφία σε μουσαμά, Staatliche Museen, Κάσσελ. «Νεαρός φλαουτίστας», 1621, ελαιογραφία σε μουσαμά, Staatliche Museen, Κάσσελ.
«Ντουέτο», 1628, ελαιογραφία σε μουσαμά, Λούβρο, Παρίσι.
«Παίχτης γκάιντας», 1624, ελαιογραφία σε μουσαμά, Wallraf-Richartz Museum, Κολονία.
Gerard van Honthorst Ουτρέχτη ( )
Gerard van Honthorst
Βιογραφικά στοιχεία Ο Gerard van Honthorst γεννήθηκε στην Ουτρέχτη το Τα πρώτα μαθήματα ζωγραφικής τα έλαβε στο εργαστήριο του πατέρα του, ενώ αργότερα μαθήτευσε κοντά στον ολλανδό ζωγράφο Abraham Bloemaert. Το 1616 μεταβαίνει στην Ιταλία, όπου εργάζεται μεταξύ άλλων για τον καρδινάλιο Scipione Borghese και για τον Cosimo II των Μεδίκων. Το 1620 επιστρέφει στην Ουτρέχτη και το 1623 ανακηρύσσεται πρόεδρος της Ακαδημία του Αγίου Λουκά της Ουτρέχτης. Το 1626 ο Honthorst έρχεται σε επαφή με τον Rubens, τον οποίο και ζωγραφίζει.
Το 1628 η βασίλισσα της Βοημίας Elizabeth Stuart και αδελφή του Καρόλου Ι της Αγγλίας καλεί τον Honthorst στην Αγγλία και τον διορίζει βασιλικό προσωπογράφο. Επιστρέφοντας στην Ουτρέχτη η απήχηση του καλλιτέχνη είχε αυξηθεί τόσο πολύ που ο ίδιος λειτούργησε και δεύτερο εργαστήριο ζωγραφικής μετά από αυτό της Ουτρέχτης στη Χάγη. Πεθαίνει στην Ουτρέχτη το 1656.
«Η προσκύνηση των ποιμένων», 1622, ελαιογραφία σε μουσαμά, 150 x 191 εκ., Wallraf-Richartz-Museum & Fondation Corboud, Κολονία, Γερμανία.
«Κοντσέρτο», 1622, ελαιογραφία σε μουσαμά, Εθνική Πινακοθήκη, Ουάσιγκτον.
«Η μαστροπός», 1625, ελαιογραφία σε μουσαμά, 71 x 104 εκ., Centraal Museum, Ουτρέχτη.
«Ο εμπαιγμός του Χριστού», 1616 – 17, ελαιογραφία σε μουσαμά, 146 x 207 εκ., Los Angeles County Museum of Art, Λος Άντζελες.
«Ο χαρούμενος βιολιστής», 1623, ελαιογραφία σε μουσαμά, 107 x 83 εκ., Rijksmuseum, Άμστερνταμ.
«Πορτρέτο του πρίγκιπα Willem II με τη βασίλισσα Maria Stuart, ελαιογραφία σε μουσαμά, 302 x 194 εκ., Rijksmuseum, Άμστερνταμ.
Dirck van Baburen (π )
Βιογραφικά στοιχεία Ο Dirck van Baburen γεννήθηκε το 1595 στοWijk bij Duurstede της Ολλανδίας, ωστόσο σε πολύ μικρή ηλικία μετακόμισε με την οικογένειά του στην Ουτρέχτη. Κατά το διάστημα 1612 – 1615 ταξιδεύει στη Ρώμη, όπου συνεργάζεται με τον Scipione Borghese. Το 1620 ο Baburen επιστρέφει στην Ουτρέχτη, όπου και πεθαίνει το 1624.
«Νεαρός άνδρας που τραγουδά», 1622, ελαιογραφία σε μουσαμά, 58 x 71 εκ., Städelsches Kunstinstitut, Φρανκφούρτη.
«Η μαστροπός», 1622, ελαιογραφία σε μουσαμά, 102 x 108 εκ., Μουσείο Καλών Τεχνών, Βοστώνη.
«Η μαστροπός», γλυπτό από άμμο, Χάγη.
Λεπτομέρεια
«Η μαστροπός»«Rembrandt»
«Ο Προμηθέας αλυσοδένεται από τον Ήφαιστο», 1623, ελαιογραφία σε μουσαμά, 201 x 182 εκ., Rijksmuseum, Άμστερνταμ
«Επίστεψη με αγκάθια», 1622, ελαιογραφία σε μουσαμά, Ιδιωτική Συλλογή.
«Η άρνηση του Αγίου Πέτρου», 1620 – 24, ελαιογραφία σε μουσαμά, 87 x 105 εκ., Εθνικό Μουσείο, Κρακοβία.
Gemäldegalerie, Μουσείο Staatliche Βερολίνο, αίθουσα με έργα του Baburen.
Georges de La Tour ( )
Βιογραφικά στοιχεία Ο Georges de La Tour γεννήθηκε στο Vic-sur-Seille της Γαλλίας το 1593 από το φούρναρη Jean de La Tour και τη Sybille de La Tour, ενώ είχε άλλα έξι μεγαλύτερα αδέλφια. Σε νεαρή ηλικία ταξιδεύει σε Ιταλία και Ολλανδία. Το 1617 νυμφεύεται τη Diane Le Nerf και το 1620 ανοίγει το εργαστήριο του στην επαρχιακή γαλλική πόλη Lunéville. Δημιουργεί έργα για το Δούκα της Λωρραίνης και το 1638 λαμβάνει τον τιμητικό τίτλο «ζωγράφος του βασιλιά της Γαλλίας». Το 1652 ο καλλιτέχνης πεθαίνει προσβληθείς από επιδημία.
«Μαρία Μαγδαληνή», περ. 1630, ελαιογραφία σε μουσαμά, x εκ., Μητροπολιτικό Μουσείο, Νέα Υόρκη.
«Το όνειρο του Ιωσήφ», 1640, ελαιογραφία σε μουσαμά, 93 x 81 εκ., Μουσείο Καλών Τεχνών, Νάντ, Γαλλία.
«Καθιστή γυναίκα υπό το φως του κεριού», 1630, ελαιογραφία σε μουσαμά, Ιστορικό Μουσείο, Νάνσυ, Γαλλία.
«Ο νεογέννητος Χριστός», 1645 – 48, ελαιογραφία σε μουσαμά, 76 x 91 εκ., Μουσείο Καλών Τεχνών, Ρενέ, Γαλλία.