Bertrand Russel Αν ένα παιδί ζει μέσα στην κριτική: Μαθαίνει να κατακρίνει. Αν ένα παιδί ζει μέσα στην έχθρα: Μαθαίνει να καυγαδίζει. Αν ένα παιδί ζει.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Ανθρώπινα δικαιώματα στο σχολείο και κάτι ξε-στραβώνει Διεθνής Αμνηστία Φιλικό Σχολείο Ένα διεθνές σχέδιο δράσης.
Advertisements

1.3 Ο κοινωνικός περίγυρος – Μορφές διαπροσωπικών σχέσεων
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΓΙΑ ΤΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ
Τα όρια στη συμπεριφορά των παιδιών
Η φιλοσοφία του Pro-Skills
Αυτοεκτίμηση Σεβασμός Αγάπη
1.1 Η οικογένεια- Η ελληνική οικογένεια
Αναλύοντας τη Δημοκρατία
1.2 Οικογενειακή αγωγή Σκοπός της οικογενειακής αγωγής
ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΜΕ ΘΕΜΑ ΤΟΝ «ΔΙΑΛΟΓΟ»
Θρησκευτική ετερότητα και διαπολιτισμική εκπαίδευση
Με ποιoύς τρόπους ασκείται η εξουσία; 3.1. Εξουσία και πολιτική εξουσία Εξουσία είναι συνυφασμένη με τις Ανθρώπινες σχέσεις Ανάμεσα σε αυτόν που ασκεί.
ΚΑΛΗΜΕΡΑ ΣΑΣ μμμμμμμμμμμμμμμ.
1ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΑΡΤΕΜΙΔΟΣ ΣΧΟΛ
ΟΙ «ΔΙΕΡΓΑΣΙΕΣ» ΣΤΙΣ ΟΜΑΔΕΣ
Αρχές Δικαίου Επιχειρήσεων
 1999(;) ο Thomas Anderson, ή Neo ψάχνει απαντήσεις σχετικά με το λεγόμενο “Matrix”.  Έρχεται σε επαφή με τον Μορφέα και καταφέρνει να αποδράσει από.
Dead Man Walking Σοφία Ηλιακοπούλου Ναταλία Καπώνη Ελένη Λάδη
ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΕΦΗΒΟΥ ΙΙ
Δόμηση και αποδόμηση κειμένων εκπαιδευτικής πολιτικής
6.1. Δικαιώματα και υποχρεώσεις
«Αν δεν φυτέψουμε το δέντρο γνώσης όταν είμαστε νέοι, δεν θα μας δώσει τον ίσκιο του όταν θα έχουμε γεράσει.»
ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ
ΕΡΓΑΣΙΑ PROJECT Α’ ΛΥΚΕΙΟΥ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
ΔΙΑΠΡΟΣΩΠΙΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ
Ισότητα Φύλων Πανταζάκου Χριστίνα.
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ: ΠΑΡΑΓΟΝΤΑΣ ΑΝΑΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΑΛΛΑΓΗΣ ΤΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΑΣ
Η παιδαγωγική σχέση.
Η ΑΥΤΟΓΝΩΣΙΑ στην Α Λυκείου
4.1 Κοινωνικοί θεσμοί 4.2 Αναγκαιότητα κοινωνικών θεσμών
«Παιχνίδια» εξουσίας στο νηπιαγωγείο
“ΕΓΩ, Ο AΛΛΟΣ, Ο ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΣ … ΖΟΥΜΕ ΜΑΖΙ”
Ερμηνείες της κοινωνικής ανισότητας στο σχολείο. Διαφορετικές ερμηνείες (θεωρίες) για τις αιτίες τους μηχανισμούς τον κοινωνικό ρόλο των εκπαιδευτικών.
Η ιδιότητα του πολίτη και οι διαδικασίες της εκπαίδευσης στην Ευρώπη
Θεωρία Πολιτισμικού Κεφαλαίου
Η ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΩΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΠΟΙΗΤΙΚΟΣ ΦΟΡΕΑΣ
5. Οι αξίες της ΕΕ Άρθρο 2 ΣΕΕ. Από τις αρχές στις Αξίες Η ΕΕ βασίζεται στις αξίες του σεβασμού της ανθρώπινης αξιοπρέπειας, της ελευθερίας, της δημοκρατίας,
Η παραβίαση των δικαιωμάτων του παιδιού: από την προστασία στην ελευθερία Η προστασία του παιδιού ως όρος για τον σεβασμό της προσωπικότητάς του και ως.
Οι σκοποί της Αγωγής. Αγωγή α) Σύνολο από σκόπιμες, προγραμματισμένες και μεθοδευμένες ενέργειες και επιδράσεις (β) Διαδικασίες και επιδράσεις του ευρύτερου.
 ΑΓΟΡΕΥΣΕΙΣ ΥΠΕΡ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ  Οικονομικός Λόγος  Φιλοσοφικός Λόγος  Λόγος των ενδιάμεσων.
Θέμα: «Η κοινωνική θέση της γυναίκας και η θέση της στη θρησκεία»
ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ ΕΚΘΕΣΗΣ. Ερώτηση 1 η : Γιατί σύμφωνα με το συγγραφέα οι νέοι έχουν την τάση να αμφισβητούν ενώ οι μεγάλοι όχι; Σύμφωνα με τον συγγραφέα.
ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ Β’ ΤΑΞΗ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ 1 Καζάκου Γεωργία, ΠΕ09 Οικονομολόγος.
Η ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΣΤΑ ΠΛΑΙΣΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ.
John Dewey
Σκοποί, αντικείμενα διδασκαλίας και μάθησης Αγωγή: συστηματική και σκόπιμη ενέργεια. Επιδιώκεται από θεσμοθετημένα όργανα της Πολιτείας. Ύπαρξη σκοπών,
Β’ Τάξη Γενικού Λυκείου
Ανθρώπινα Δικαιώματα.
Οι νέες πολιτικές έννοιες
ΟΛΥΜΠΙΑΚΕΣ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΚΕΣ ΑΞΙΕΣ
ΣΧΟΛΙΚΗ ΕΠΙΘΕΤΙΚΟΤΗΤΑ
ΗΘΙΚΗ & ΗΘΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
Ευρωπαϊκός Διαφωτισμός
ΑΘΛΗΤΙΚΕΣ ΑΞΙΕΣ Ευάγγελος Αλμπανίδης.
Τζων Λοκ Λήδα Ευαγγελινού Β1.
Τα ανθρώπινα δικαιώματα του παιδιού στον κόσμο μας
Ταξινόμηση του SCHIRO Ακαδημαϊκή θεωρία ΑΠ
Piaget Ο Piaget υπήρξε υποστηρικτής της ελευθερίας και του σεβασμού του παιδιού από τους ενήλικες, της άμεσης δημοκρατίας στο σχολείο, της ηθικής ισότητας.
Ο λαϊκισμός ως παθογένεια της δημοκρατίας
Ο σκοπός της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής στην εκπαίδευση είναι:
Η ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΩΣ ΚΟΙΝΟΝΙΚΟΠΟΙΗΤΙΚΟΣ ΦΟΡΕΑΣ
ΨΥΧΟΛΟΓΙΚΗ ΒΙΑ Project:βία και παραβατικότητα (LA VITA E BELLA)
Ο κοινωνικός περίγυρος - Μορφές διαπροσωπικών σχέσεων.
Ενότητα 1.2 «Οικογενειακή αγωγή».
Α. ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΕΥΜΑΤΑ
ΑΝΕΞΙΘΡΗΣΚΙΑ.
ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΚΑΙ ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ
Εξάντας Ελλήνων Γονέων.
Διαπολιτισμική Προσέγγιση και Παγκοσμιοποίηση
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Bertrand Russel Αν ένα παιδί ζει μέσα στην κριτική: Μαθαίνει να κατακρίνει. Αν ένα παιδί ζει μέσα στην έχθρα: Μαθαίνει να καυγαδίζει. Αν ένα παιδί ζει μέσα στην ειρωνεία: Μαθαίνει να είναι ντροπαλό. Αν ένα παιδί ζει μέσα στην ντροπή: Μαθαίνει να είναι ένοχο. Αν ένα παιδί ζει μέσα στην κατανόηση: Μαθαίνει να είναι υπομονετικό. Αν ένα παιδί ζει μέσα στον έπαινο: Μαθαίνει να εκτιμά. Αν ένα παιδί ζει μέσα στην δικαιοσύνη: Μαθαίνει να είναι δίκαιο. Αν ένα παιδί ζει μέσα στην ασφάλεια: Μαθαίνει να πιστεύει. Αν ένα παιδί ζει μέσα στην επιδοκιμασία: Μαθαίνει να έχει αυτοεκτίμηση…

Η ηθική αγωγή του παιδιού και η εκμάθηση της ελευθερίας του Αντίφαση ανάμεσα στην αναγνώριση της ελευθερίας του παιδιού και στη διαπίστωση για την αδυναμία ασκησής της Η χειραφέτηση του παιδιού στις δημοκρατικές κοινωνίες από τις διάφορες εξουσίες ή αυθεντίες (ιερέας,δάσκαλος, πατέρας): Η ισότητα και η ηθική αυτονομία

Η δημοκρατική κοινωνία: Δεν μπορεί να στηριχθεί στον καταναγκασμό και στην ετερονομία (παραδοσιακή αυθεντία) Στηρίζεται στην ελεύθερη πειθάρχηση / συναίνεση σε κανόνες (ηθική αυτονομία) και στην καλλιέργειά τους (μέσα από την πειθώ και τον διάλογο) Στηρίζεται στον αμοιβαίο σεβασμό των δικαιωμάτων (ηθική ισότητα: ίση ελευθερία) Δεν προϋποθέτει αναγκαία την πλήρη εξαφάνιση της αυθεντίας (κυρίως στο σχολείο και την οικογένεια)

Ο καταναγκασμός και η βία επί του παιδιού «για να μάθει» Ο αβέβαιος χαρακτήρας των δημοκρατικών αξιών. Η χρήση μιας ορισμένης βίας ή βίαιης επιβολής της βούλησης των ενηλίκων στο παιδί «για το καλό του» νομιμοποιείται ακόμα και από τους υποστηρικτές της ελευθερίας του παιδιού εξαιτίας της ηθικο-πνευματικής ανωριμότητάς του, η οποία δεν του επιτρέπει να λάβει τις ορθές αποφάσεις.

Το παιδί δεν μπορεί να είναι ίσο με τους ενήλικες διότι, εξαιτίας του γεγονότος ότι διαφέρει από αυτούς, δεν μπορεί να είναι τόσο ελεύθερο όσο εκείνοι. Έτσι, δικαιολογείται, «χάριν του παιδιού», μια αναστολή της εισόδου του παιδιού στην «κοινωνία των ενηλίκων» (των «ίσων») και, ταυτόχρονα, η χρήση μιας ορισμένης βίας για τη διασφάλιση των συμφερόντων (και των δικαιωμάτων) του.

Η αδυναμία του παιδιού να ασκήσει πλήρως την ελευθερία του συνιστά κατά κύριο λόγο τη διαφορά του από τους ενήλικες. Όμως, η αδυναμία αυτή δεν μπορεί ουδόλως να αποτελέσει αιτία για πλήρη υποκατάσταση της βούλησης του παιδιού από τη βούληση των ενηλίκων, διότι έρχεται σε αντίθεση με τις δημοκρατικές αξίες της ισότητας και της ελευθερίας (και εν γένει του σεβασμού του προσώπου: ανθρώπινα δικαιώματα).

Πώς μπορούν να είναι σεβαστά τα δικαιώματα του παιδιού χωρίς τον περιορισμό, αν όχι την παραβίαση του βασικότερου από αυτά, δηλαδή της ελευθερίας (της βούλησης);

Η ηθική αγωγή Αποβλέπει στη διαμόρφωση της ελεύθερης βούλησης του παιδιού (ηθική αυτονομία: Καντ) Στον αυτοσεβασμό και στον σεβασμό των δικαιωμάτων των άλλων (καθολικός ηθικός νόμος- Καντ) Συνεπώς, αποβλέπει στη διαμόρφωση του πολίτη της δημοκρατικής κοινωνίας

Καντ «Το κοινωνικό συμβόλαιο θεμελιώνει την ελευθερία, την ισότητα και την ανεξαρτησία των πολιτών (….) στο πλαίσιο αναγκαστικών δημόσιων νόμων οι οποίοι (...) εγγυώνται τη μη παραβίαση του χώρου του καθένα από τους άλλους, και περιορίζει την ελευθερία μόνο στο βαθμό που απαιτείται η εναρμόνισή της με αυτή των άλλων»

Η εκμάθηση της ηθικής αυτονομίας Μπορεί κατά τη διαδικασία εκμάθησης της ελευθερίας ο καταναγκασμός και η άσκηση της παραδοσιακής αυθεντίας να εκλείψουν εντελώς; Μπορεί το παιδί να κατακτήσει την ηθική του αυτονομία με μέσα που έρχονται σε αντίθεση με αυτή, όπως ο καταναγκασμός και οι διάφορες μορφές πειθάρχησης; Πώς πρέπει να ασκηθεί η αυθεντία των ενηλίκων;

Ελευθερία και πειθαρχία Η έννοια της πειθαρχίας Η πειθαρχία στις προνεωτερικές κοινωνίες Η πειθαρχία στις δημοκρατικές κοινωνίες = ηθική αυτονομία (ελευθερία) Εκπαίδευση και πειθαρχία (εκπαιδεύω= πείθω)

j. S. Mill H υπακοή των παιδιών στους ενήλικες (γονείς και δασκάλους) δεν αποτελεί αυτοσκοπό, αλλά πρέπει να υπηρετεί την ίδια την ελευθερία μέσα από μια διαδικασία κατά την οποία όσο το παιδί μαθαίνει να ασκεί την ελευθερία του τόσο μειώνεται η ανάγκη για υπακοή και τόσο αυξάνονται οι δυνατότητές του να αποκτήσει την αυτονομία του.

J. Locke «Τα παιδιά δεν γεννιούνται σε κατάσταση ισότητας, αν και προορίζονται να την πετύχουν. Οι γονείς τους διαθέτουν ένα είδος αρχής και δικαιοδοσίας επάνω τους όταν πρωτοέλθουν στον κόσμο και για κάποιο διάστημα στη συνέχεια, αλλά αυτά είναι προσωρινά. Οι δεσμοί αυτής της υποταγής είναι σαν τις φασκιές με τις οποίες τυλίγονται και κρατιούνται τα παιδιά στην αδυναμία της βρεφικής τους ηλικίας. Η πρόοδος της ηλικίας και ο Λόγος, όπως μεγαλώνουν τα παιδιά, χαλαρώνουν τις φασκιές μέχρις ότου πέσουν εντελώς και αφήσουν τον άνθρωπο ελεύθερο και κύριο του εαυτού του».

Hegel «Τα παιδιά είναι καθαυτά ελεύθερα όντα…ως εκ τούτου δεν ανήκουν ούτε σε άλλους ούτε στους γονείς τους, ως εάν ήταν πράγματα. Στο πλαίσιο της οικογένειας, η αγωγή οφείλει να τους καλλιεργεί το συναίσθημα της αγάπης, της εμπιστοσύνης και της υπακοής και ταυτόχρονα να τους προσφέρει τη δυνατότητα προς την ανεξαρτησία και την ελεύθερη προσωπικότητα ώστε να εξέλθουν από τη φυσική ενότητα της οικογένειας».

Rousseau «Γνωρίζετε ποιος είναι ο καλύτερος τρόπος, λέει ο Rousseau, για να κάνετε το παιδί σας δυστυχισμένο; Να το συνηθίζετε να τα αποκτά όλα. Διότι, καθώς οι επιθυμίες του θα μεγαλώνουν αδιάκοπα χάρη στη ευκολία με την οποία ικανοποιούνται, αργά ή γρήγορα θα υποχρεωθείτε, ανεξάρτητα από τη θέλησή σας, στην άρνηση. Και αυτή η απρόσμενη άρνηση θα του προκαλέσει πολύ περισσότερη ταραχή απ’ ό,τι η ίδια η στέρηση του πράγματος που επιθυμεί… Ευτυχισμένο αυτό το παιδί; Είναι ένας τύραννος. Είναι ο πιο ποταπός σκλάβος και ταυτόχρονα ο πιο δυστυχισμένος άνθρωπος».