ΔΗΜΟΚΡΙΤΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΡΑΚΗΣ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ: ΑΣΚΗΣΗ ΚΑΙ ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΖΩΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ: ΚΙΝΗΣΗ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΚΑΙ ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΕΣ ΔΙΔΑΣΚΩΝ: ΜΙΧΑΛΟΠΟΥΛΟΥ ΜΑΡΙΑ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΕΞΑΣΚΗΣΗΣ ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΟ : ΓΚΟΤΖΙΑ ΕΥΓΕΝΙΑ ΑΕΜ : 993 ΚΟΜΟΤΗΝΗ Φεβρουάριος 2014
ΣΕΝΑΡΙΟ :ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟΙ ΧΟΡΟΙ. Ο Μικρός Γιάννης (10 ετών) θα πρέπει να παρουσιάσει στη γιορτή του σχολείου του ένα παραδοσιακό χορό από την ιδιαίτερη πατρίδα του, στη γιορτή του σχολείου, σε τρεις μήνες από σήμερα. Ο Γιάννης μαθαίνει παραδοσιακούς χορούς εδώ και 2 χρόνια χωρίς όμως να γνωρίζει κάποιο χορό από την περιοχή που κατάγεται. Ζητά από τον πατέρα του που συμμετέχει σε χορευτικό συγκρότημα και γνωρίζει καλά να χορεύει να τον βοηθήσει.
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ Χαρακτηριστικά του ασκούμενου Δύο χρόνια προηγούμενη εμπειρία σε παραδοσιακούς χορούς Κίνητρα μάθησης: εκμάθηση ενός χορού που προέρχεται από τον τόπο καταγωγής του «Ζωναράδικος», γίνεται αναφορά στην ιστορική προέλευση του χορού προκειμένου να ενισχυθεί το ενδιαφέρον για την κατάκτηση της δεξιότητας. Βρίσκεται στο γνωστικό στάδιο μάθησης σύμφωνα με το μοντέλο των Τριών Σταδίων του Fitts & Posner, δε γνωρίζει τις βασικές κινήσεις που απαιτούνται για την εκμάθηση των βημάτων του συγκεκριμένου χορού.
ΣΤΟΧΟΣ ΜΑΘΗΣΗΣ Η μάθηση των βημάτων του χορού απαιτεί την απόκτηση ενός κινητικού προγράμματος. Ο ασκούμενος θα χρειαστεί να γενικεύσει την εκμάθηση της δεξιότητας σε παρουσία κοινού. Η ανάπτυξη της ικανότητας εντοπισμού και διόρθωσης λαθών είναι απαραίτητη για τη διατήρηση της δεξιότητας
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΗΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΑΣ Πρόκειται για μια δεξιότητα κλειστή με διαγνώσιμο περιβάλλον, κινητική διότι υπάρχει κινητικός έλεγχος των μυών του σώματος μέσω της χορευτικής μελωδίας, ελαχιστοποίηση λήψης απόφασης, σύνθετη δεξιότητα διότι απαιτεί μεγάλο αριθμό κινήσεων. διαδοχική η οποία αποτελείται από διακεκομμένες κινήσεις ενωμένες μαζί Και είναι αδρή γιατί απαιτεί τη συμμετοχή μεγάλων μυϊκών ομάδων, δεν απαιτείται χειρισμός αντικειμένου
Εντάσσεται στο κλειστό κύκλωμα ελέγχου: Περιέχει ακουστικές πληροφορίες (εκτέλεση βημάτων με ένα ακουστικό ερέθισμα, πάτημα στο χρόνο) → εξωτερική ανατροφοδότηση.
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΕΚΤΕΛΕΣΗΣ Παρουσίαση χορευτικού σε κοινό που αυξάνει τον παράγοντα άγχος. Ύπαρξη επαρκούς χρόνου προετοιμασίας ( 3 μήνες).
ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΕΞΑΣΚΗΣΗΣ Γίνεται εξάσκηση σε κοινά μοτίβα που συναντάμε σε ελληνικούς παραδοσιακούς χορούς. Επιλέγεται μία άσκηση στο μέτρο 2/4 (γρήγορο χασάπικο). Ο ασκούμενος παρακινείται για ακολουθία, ρυθμικά βήματα επιτόπου, κινήσεις προς διάφορες κατευθύνσεις, ακολουθώντας το ρυθμό της μουσικής και χτυπώντας παλαμάκια.
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΔΕΞΙΟΤΗΤΑΣ Οπτική παρουσίαση (βίντεο) και καθοδηγητικές πληροφορίες, επικέντρωση στα παρακάτω: 1. Κατά την εκτέλεση των 6 βημάτων προς τα εμπρός η κίνηση γίνεται προς τα εμπρός χωρίς να μένει καθόλου επιτόπου. Το ίδιο και στα 6 βήματα προς τα πίσω 2. Η θέση του πέλματος στο έδαφος ( επαφή κατά τα 2/3, από την καμάρα και μπροστά). 3. Η θέση του μετώπου βρίσκεται λοξά και δεξιά, στα βήματα προς το κέντρο του κύκλου. 4. Προσδιορισμός της θέσης των ποδιών στα σηκώματα. 5. Κράτημα των χεριών χαμηλά και προς τα έξω (πιάσιμο «Ζωναράδικου» ) 6. Σε κυκλική δεξιόστροφη φορά με το άκουσμα κατάλληλης μουσικής.
ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΗΣ ΕΜΠΕΙΡΙΑΣ. ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Χωρισμός του χορού σε ενότητες 1.Δεξί πόδι → βήμα εμπρός → σήκωμα αριστερού ποδιού και ταυτόχρονη σούστα του δεξιού ποδιού στήριξης επί τόπου. Αριστερό πόδι → βήμα εμπρός → σήκωμα δεξιού ποδιού με ταυτόχρονη σούστα του αριστερού ποδιού στήριξης επί τόπου.(4 κινήσεις). 2.Ακολουθούν οι ίδιες κινήσεις των ποδιών με την εκτέλεση προς τα πίσω αυτή τη φορά. 3.Εκτέλεση δύο προχωρητών βημάτων (εμπρός) ξεκινώντας με το δεξί πόδι και στη συνέχεια προστίθεται η κινητική ενότητα 1(6 κινήσεις). 4.Εκτέλεση βημάτων προς τα πίσω ξεκινώντας με το δεξί πόδι και στη συνέχεια προστίθεται η κινητική ενότητα 2 (6 κινήσεις). 5.Εκτέλεση ενότητας 3 και 4.
ΔΟΜΗ ΕΞΑΣΚΗΣΗΣ Γίνεται επανάληψη των βημάτων, δίνεται καθοδηγητική ανατροφοδότηση για τη διόρθωση των λαθών με αποτέλεσμα την αλλαγή της εκτέλεσης και εξωτερική ανατροφοδότηση για την ενίσχυση της θετικής προσπάθειας και απόδοσης. Προοδευτικά μερική εξάσκηση (μετά την εκτέλεση των βημάτων γίνετε εκμάθηση της σταυρωτής λαβής (σταυρωτό πιάσιμο με παλάμες). Επανάληψη των βημάτων με τα χέρια πιασμένα σταυρωτά από τις παλάμες. Μετά τη σταθεροποίηση της απόδοσης εκτελεί μόνος του τα βήματα αναγνωρίζοντας τη χρονική στιγμή έναρξης και λήξης , τη σχέση του σώματος με το χώρο και τον συντονισμό των χορευτικών κινήσεων με τη μουσική.
Σταδιακή μείωση της ανατροφοδότησης χρησιμοποιούνται λέξεις- κλειδιά : πέλμα, μέτωπο, αστράγαλος) . Εξάσκηση με παλαμάκια που χτυπά ο εκπαιδευτής σε πιο γρήγορο ρυθμό από τη μουσική για μάθηση μέσω μεταβαλλόμενων παραμέτρων. Συχνότητα και διάρκεια εξάσκησης → 2 φορές την εβδομάδα από 1 ώρα (εξάσκηση για 50΄, → μαζική εξάσκηση). Εξάσκηση ανάκλησης κινητικού προγράμματος μέσα από το χορό με συνοδεία μουσικής στο χορευτικό συγκρότημα του πατέρα του για εντοπισμό λαθών. Ορισμός στόχων: να μπορεί να εκτελεί το χορό με το συγκρότημα του πατέρα του. Δηλαδή με την παρουσία κοινού που γνωρίζει το χορό.
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ Ελέγχουμε την δεξιότητα με τα εξής κριτήρια: Χρησιμοποιεί σωστή λαβή πιασίματος; Είναι σε θέση να εκτελεί τα βήματα του χορού απουσία μουσικής; Είναι σε θέση να εκτελεί τα βήματα του χορού με παρουσία μουσικής; Γνωρίζει πότε πρέπει να μπει στο χορό; Εκτελεί τη δεξιότητα παρουσία κοινού;
ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΠΟΛΥ !!!!