Ιστοσελίδες από τον κλάδο της υγείας : γραφικός σχεδιασμός και προσβασιμότητα Ελευθέριος Παπαχρήστος, Χρήστος Κατσάνος, Νικόλαος Αβούρης
Σχεδιάζουμε για αξίες : Ευχρηστία Ευρεσιμότητα Προσβασιμότητα Αξιοπιστία Καλή αισθητική Χρησιμότητα Usable Findable Accessible Credible Desirable Useful Valuable The UX Honeycomb ( Morville, 2004) 2 of 20 Σχεδιασμός εμπειρίας χρήστη ( User Experience)
Usable Findable Accessible Credible Desirable Useful Valuable 3 of 20 Γραφικός σχεδιασμός
2,684 αξιολόγησαν 100 ιστοσελίδες ως προς αξιοπιστία (2002 Stanford Persuasive Technology Lab ) Κριτήριο αξιολόγησης : 46.1% -> γραφικός σχεδιασμός Αντίληψη συνολικής ευχρηστίας (perceived usability) (Lavie & Tractinsky, 2004) Συνολική προτίμηση ( preference ) (Schenkman & Jönsson, 2000) Συνολική αντίληψη ποιότητας συστήματος ( overall quality ) (Hassenzahl, 2004) Ικανοποίηση χρήστη ( satisfaction ) (Lindgaard & Dudek, 2003; Tractinsky et al., 2000) Συνολική ευχαρίστηση ( pleasure ) (Jordan, 2002) 4 of 20
Μελέτη αξιολόγησης ιστοσελίδων ( κλάδος υγείας ) 5 of 20 15 ιστοσελίδες νοσοκομείων -> επιλέχτηκαν από λίστα 100 καλύτερων νοσοκομείων των Η. Π. Α. 34 συμμετέχοντες βαθμολόγησαν (29 άντρες, 4 γυναίκες, ηλικία = 22.2) -> βαθμολόγησαν τις ιστοσελίδες ως προς την συνολική προτίμηση
Μελέτη αξιολόγησης ιστοσελίδων ( κλάδος υγείας ) 6 of 20
Μελέτη σχεδιαστικών χαρακτηριστικών Δεδομένα από τους ίδιους χρήστες που αξιολόγησαν ιστοσελίδες με βάση την προτίμησή τους : ( φαινόμενη ευχρηστία, αξιοπιστία, πρωτοτυπία, ελκυστικότητα ) Πάνελ ειδικών ( συμμετρία, ισορροπία, τάξη κ. α.) Αντικειμενικές μετρικές ( αριθμός χρωμάτων, μέγεθος εικόνων, αριθμός κειμένου κ. α.) 7 of 20
Αποτελέσματα 8 of 20 Παράγοντες Προτίμησης:Ιστοσελίδες που προτιμήθηκαν : Ελκυστικότητα Φαινόμενη Ευχρηστία Αξιοπιστία Πολλούς κενούς χώρους, μεγάλες εικόνες, είχαν τάξη ήταν απλές και δεν ήταν κυρίως λευκές
Μελέτες σε άλλους κλάδους 9 of 20 (Κλάδος Υγείας) 34 χρήστες (29 άντρες, 4 γυναίκες, ηλικία = 22.2) 15 ιστοσελίδες νοσοκομείων (Τουριστικός κλάδος) 32 χρήστες (21 άντρες, 11 γυναίκες, ηλικία = 23.3) 18 ιστοσελίδες ξενοδοχείων (Επιχειρηματικός κλάδος) 30 χρήστες (17 άντρες, 13 γυναίκες, ηλικία = 28) 12 ιστοσελίδες εταιρών ανάπτυξης ιστοσελίδων 1 Μελέτη 2 3
Αποτελέσματα ( Τουριστικός κλάδος ) 10 of 20 Παράγοντες Προτίμησης:Ιστοσελίδες που προτιμήθηκαν είχαν: Ελκυστικότητα Ζωντάνια χρωμάτων Εικόνες Κυρίως γραφικά, είχαν ζωντανά χρώματα, μεγάλες Εικόνες και μόνο λίγο κείμενο
Αποτελέσματα ( Επιχειρηματικός κλάδος ) 11 of 20 Ελκυστικότητα Πρωτοτυπία Παράγοντες Προτίμησης :Ιστοσελίδες που προτιμήθηκαν ήταν : Πρωτότυπες και οπτικά ελκυστικές
Σύγκριση αποτελεσμάτων 12 of 20
Usable Findable Accessible Credible Desirable Useful Valuable 13 of 20 Προσβασιμότητα
Που βρίσκονται τα εξωτερικά ιατρεία ; 14 of 20 Άνθρωποι τυφλοί χρησιμοποιούν αναγνώστες οθόνης (screen reader) Παρέχετε ένα ισοδύναμο κείμενο για κάθε μη - κειμενικό στοιχείο ( για εικόνες μέσω της ιδιότητας “alt”.)
Η κόκκινη γραμμή θα σας φέρει από το αεροδρόμιο στο ξενοδοχείο of 20 Δεν βλέπουν όλοι οι άνθρωποι τα χρώματα με τον ίδιο τρόπο Μην στηρίζεστε μόνο στο χρώμα για να επικοινωνήσετε πληροφορία
Προσβασιμότητα ιστοτόπων (Web Accessibility) Δυνατότητα χρήσης ανεξάρτητα από : ιδιαιτερότητες ( π. χ. στην όραση, κίνηση ) συσκευές αλληλεπίδρασης ( π. χ. PC, tablet) πλαισίου αλληλεπίδρασης ( π. χ. φωτισμός ) Προσβάσιμα sites = πιο εύχρηστα για όλους (Sulivan, 2000) Βοηθητικές τεχνολογίες (Assistive Technologies) Κανόνες / Πρότυπα Προσβασιμότητας WCAGv1.0 | WCAGv2.0 | Section of 20 Πληκτρολόγιο ενός χεριού Μεγέθυνση οθόνης Sip & Puff σύστημα Οπτικό Head Mouse Οθόνη Braille Χρήση μόνο πληκτρολογίου
Μελέτη προσβασιμότητας ελληνικών ιστοτόπων (1/4) (Katsanos et al., 2009; Tsakoumis et al., 2009) 50 ιστότοποι σε βάθος μέχρι 1000 σελίδες 7 θεματικές κατηγορίες 17 of 20 Κατηγορία # sites Παράδειγμα Ειδήσεις 8www.in.gr Εκπαίδευση 8www.upatras.gr Εμπόριο 7www.plaisio.gr Συγκοινωνίες 8www.aia.gr Τουρισμός / Ταξίδια 4www.travelforall.gr Υγεία 8www.ippokratio.gr Οργανισμοί Κοινής Ωφέλειας 7www.ert.gr Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) v.1.0 14 Κανόνες – 64 σημεία ελέγχου ΙΒΜ Rational Policy Tester for Accessibility Λάβαμε υπόψη σίγουρα λάθη ( errors) και όχι πιθανά λάθη ( warnings)
Μελέτη προσβασιμότητας ελληνικών ιστοτόπων (2/4) (Katsanos et al., 2009; Tsakoumis et al., 2009) 18 of 20
Μελέτη προσβασιμότητας ελληνικών ιστοτόπων (3/4) (Katsanos et al., 2009; Tsakoumis et al., 2009) 19 of 20
20 of 20 Μελέτη προσβασιμότητας ελληνικών ιστοτόπων (4/4) (Katsanos et al., 2009; Tsakoumis et al., 2009) Σημεία ελέγχου με τις πιο συχνές παραβιάσεις 1.1: Παρέχετε ένα ισοδύναμο κείμενο για κάθε μη - κειμενικό στοιχείο (P1) 12.1: Βάλτε τίτλο σε κάθε πλαίσιο (frame) (P1) 13.2: Παρέχετε μεταδεδομένα σε σελίδες (P2) 3.2: Δημιουργήστε έγγραφα σύμφωνα με επίσημες γραμματικές ( π. χ DTD HTML 4.0) (P2) 9.3: Προσδιορίστε χειριστές γεγονότων μη εξαρτώμενους από συσκευές ( π. χ. onclick) (P2) 11.2: Αποφύγετε αποδ o κιμαζόμενα χαρακτηριστικά τεχνολογιών (P2) 4.3: Προσδιορίστε τη βασική φυσική γλώσσα του εγγράφου (P3) 9.4: Δημιουργήστε λογική σειρά στηλοθέτησης (P3) 10.5: Συμπεριλάβετε εκτυπώσιμους χαρακτήρες ανάμεσα σε γειτονικούς συνδέσμους (P3)
Μια ιδέα για τη βελτίωση της προσβασιμότητας Που οφείλεται το πρόβλημα σύμφωνα με 175 επαγγελματίες (Lazar et al, 2004 ) : Έλλειψη εκπαίδευσης σε θέματα προσβασιμότητας Έλλειψη υποστήριξης από τους εργοδότες Έλλειψη υποστήριξης από τους πελάτες 21 of 20 (Katsanos et al., 2009; 2011)
22 of 20 Ευχαριστούμε για την προσοχή σας – Ερωτήσεις;