Θρησκεία ή Επιστήμη τα Μαθηματικά; Δραστηριότητα στη 2 η ενότητα του Γενικού μέρους Γεωργία Παντίδου, Φιλόλογος, M.Ed., Επιμορφούμενη Επιμορφώτρια Β’ Επιπέδου.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΗΜΕΡΙΔΑ «Λόγος και Αντίλογος για την Επιλογή και Αξιολόγηση των Εκπαιδευτικών : Τάσεις και Προβληματισμοί» Σάββατο, 13 Απριλίου 2013 Ανάπτυξη Μηχανισμών.
Advertisements

ΣΕΝΑΡΙΟ ΜΑΘΗΣΗΣ «Εξερευνώντας τα τρίγωνα»
Θεωρία Μάθησης Ο ατομικός Εποικοδομητισμός του Piaget
Νοέμβριος 2009 Κατερίνα Φυτράκη Φιλόλογος ΜΑ
 εργαλείο δυναμικής διαχείρισης γεωμετρικών σχημάτων και αλγεβρικών παραστάσεων  δυνατότητα δυναμικής αλλαγής των αντικειμένων :  είναι δυνατή η μετακίνηση,
ΣΧΟΛΗ ΤΕΧΝΩΝ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΗΣ ΑΓΩΓΗΣ
Η Εκπαίδευση στην εποχή των ΤΠΕ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΤΠΕ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
ΣΕΝΑΡΙΟ ΓΕΩΓΡΑΦΙΑΣ ΜΕ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΝΕΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ
Οι επιρροές του κοινωνικού περιβάλλοντος
Εισηγητής:Στέφανος Μέτης
Tσουλής Μιλτιάδης: – Βασικές έννοιες στη Διδακτική με την υποστήριξη των ΤΠΕ.
Ενότητα 2.2 Σύγχρονες προσεγγίσεις στη Διδακτική μεθοδολογία
Βασίλης Κόμης Αναπληρωτής Καθηγητής
Ενότητα 2.1 Σύγχρονες θεωρήσεις για τη μάθηση
Η Διδασκαλία των ΤΠΕ στα Δημοτικά Σχολεία με ΕΑΕΠ
Θεωρίες Μάθησης και Εκπαιδευτικά Λογισμικά
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗΣ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της.
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της Αγωγής,
Ανάδειξη της σχέσης Κοινωνίας, Τεχνολογίας και Φυσικών Επιστημών.
Διδακτικά σενάρια.
Η ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΩΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΠΡΑΞΗ
Το νέο Αναλυτικό Πρόγραμμα του ελληνικού Νηπιαγωγείου
ΨΗΦΙΑΚΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ
ΚΛΑΔΟΙ ΤΗΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ
Ημερίδα : «Οι Τεχνολογίες της Πληροφορίας και Επικοινωνίας (ΤΠΕ) στην Εκπαίδευση » Οι ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία Οι ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία.
Παιδαγωγική θεωρία και χριστιανική θεολογία ΕΡΩΤΗΜΑ: Υφίστανται σχέσεις μεταξύ παιδαγωγικών αρχών και χριστιανικών πεποιθήσεων;
Μοντέλα και μορφές αξιολόγησης
ΓΕΝΙΚΕΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΕΙΣ ΤΗΣ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ (ΤΠΕ) Εύη Μακρή - Μ.
PIAGET AND Kohlberg ΗΘΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ.
ΟΙ ΤΠΕ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΜΙΑ ΠΡΩΤΗ ΘΕΩΡΗΣΗ ΣΑΡΑΝΤΟΣ ΨΥΧΑΡΗΣ
Ο Διαδραστικός Πίνακας ως διδακτικό εργαλείο Από τη βιβλιογραφία προκύπτουν μια σειρά από οφέλη από τη χρήση του ΔΠ τα οποία αφορούν τον εκπαιδευτικό,
ΜΙΑ ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ Ν. Καστάνη.
Χρήση και αξιοποίηση ΤΠΕ στην διδακτική διαδικασία
«Φυσικές Επιστήμες και Περιβαλλοντική Εκπαίδευση: Βιβλιογραφική επισκόπηση και ζητήματα που αναδύονται» Βασιλούδης Ιωάννης, Δάσκαλος, MSc Βιώσιμης Ανάπτυξης.
Αντιμετώπιση Μαθησιακών Δυσκολιών στα Μαθηματικά
Α Τα Χαρακτηριστικά των ΤΠΕ που Ευνοούν τη Μάθηση.
Εισαγωγή στην Ψυχολογία Ενότητα 13 : Σκέψη Διδάσκουσα: Ειρήνη Σκοπελίτη Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία.
Αθήνα, Νοέμβριος 2011 Το ηλεκτρο-δωμάτιο: ένα διαδραστικό παιχνίδι για τον ηλεκτρισμό Μαρίνα Τομαρά MEd, Εκπαιδευτικός, Φυσικός Ραδιοηλεκτρολόγος,
Γλώσσα και Σκέψη Εργασία Ψυχολογίας Τμήμα Επιστήμης Διαιτολογίας-Διατροφής Ιωάννου Γεωργία Φίλιππα Δήμητρα Χατωνίδη Γεωργία.
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΥΛΙΚΟΥ Δρ. Αθανάσιος Κόκορης Σχ. Σύμβουλος Φιλολόγων Ν. Ροδόπης.
Έρευνα στη Διδακτική των Μαθηματικών και Διδακτική Πράξη Διδάσκουσα Πόταρη Δ. Καρατράσογλου Αθανασία Δ
ΠΩΣ ΑΝΤΙΛΑΜΒΑΝΟΝΤΑΙ ΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΣΤΗΝ ΑΛΓΕΒΡΑ.
Μαθαίνοντας Μαθηματικά Χ. Σακονίδης Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης.
Ένα εννοιολογικό πλαίσιο για τη Διδακτική της Πληροφορικής.
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ Ι. ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ ΔΙΔΑΣΚΩΝ ΣΤΟ Ε. Π. ΠΑΙ. Κ. ΑΣΠΑΙΤΕ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Β. ΑΙΓΑΙΟΥ - ΜΥΤΙΛΗΝΗ DEA Εκκλησιαστικής Ιστορίας ΑΠΘ / Δρ. Θεολογίας ΑΠΘ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ.
«Από το σκοτάδι στο φως» Οδυσσέας Ελύτης – Vincent Van Gogh Μία διδακτική πρόταση Γεωργία Παντίδου, Φιλόλογος, M.Ed., Επιμορφούμενη Επιμορφώτρια Β’ επιπέδου.
John Dewey
Βασικοί Παιδαγωγικοί όροι
Ανάλυση κρίσιμου συμβάντος
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Φιλοσοφία της εκπαίδευσης και Πρόγραμμα Σπουδών
Δημοτικά Σχολεία με ΕΑΕΠ, Σ Παπαπέτρου
Μάθηση σημαίνει τροποποίηση συμπεριφοράς & σχηματισμό συνηθειών
Ορισμός στρατηγικής διδασκαλίας
Δραματική Τέχνη στην Εκπαίδευση και Επιστήμες της Αγωγής
Διερευνητική ανακαλυπτική μάθηση
ΟΙ ΤΡΟΠΟΙ ΠΕΙΘΟΥΣ ΕΙΝΑΙ ΤΡΕΙΣ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΠΡΟΥΠΟΘΕΣΕΙΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗΣ ΕΤΕΡΟΤΗΤΑΣ
Εξελικτικές Μαθησιακές Δυσκολίες
Τ.Π.Ε. Επιμόρφωση Β1 Επιπέδου
Επιμόρφωση Πληροφορικών Βαγγέλης Κανίδης
ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΜΕΘΟΔΟΙ ΕΠΙΛΥΣΗΣ Στην τεχνολογική εκπαίδευση, η διδασκαλία μέσω επίλυσης προβλημάτων έχει γίνει το επίκεντρο των διδακτικών.
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΤΩΝ ΕΚΠ/ΚΩΝ ΣΤΙΣ ΤΠΕ
Η εξέλιξη των θεωριών του Jim Cummins (α’)
Νατάσσα Κυριακοπούλου & Στέλλα Βοσνιάδου
Σκοπός Η συνοπτική παρουσίαση
ΟΙ ΔΙΟΜΑΔΙΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΠΡΟΥΠΟΘΕΣΕΙΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗΣ ΕΤΕΡΟΤΗΤΑΣ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Θρησκεία ή Επιστήμη τα Μαθηματικά; Δραστηριότητα στη 2 η ενότητα του Γενικού μέρους Γεωργία Παντίδου, Φιλόλογος, M.Ed., Επιμορφούμενη Επιμορφώτρια Β’ Επιπέδου ΠΑΚΕ Θεσσαλίας

ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΕΠΙΣΤΗΜΗΘΡΗΣΚΕΙΑ Η μόνη λογική μέθοδος σκέψης και διερεύνησης του κόσμου. Χαρακτηριστικά της: ο κριτικός ορθολογισμός η τολμηρή αναζήτηση της αλήθειας χωρίς ιδεοληψίες αλλά με διάθεση σύγκρουσης με το κατεστημένο η διαρκής εξέλιξη των ιδεών που διαρκώς κρίνονται. Αποτελείται από ένα σύνολο συμβόλων, τα οποία προκαλούν σεβασμό και δέος. Απαιτεί την πίστη στην ύπαρξη του Θεού χωρίς αποδείξεις. Η Πίστη είναι «η εσωτερική πεποίθηση και συνειδητή βεβαιότητα για την ύπαρξη πραγματικοτήτων, οι οποίες δεν εμπίπτουν στην αποδεικτική διαδικασία των νοητικών ή αισθητικών ικανοτήτων του ανθρώπου».

Οι θρησκείες στηρίζονται στην αποδοχή του θαύματος… Στις προσθέσεις το αποτέλεσμα προκύπτει με έναν μαγικό, θαυμαστό τρόπο. Καλείσαι να το πιστέψεις χωρίς να μπορείς να το κρίνεις, αφού δεν γνωρίζεις με ποια διαδικασία φτάνει κανείς στο αποτέλεσμα… Οπότε, εφόσον στην Πολιτεία του Calvin οι μαθητές απαλλάσσονται από την παρακολούθηση των Θρησκευτικών και τα Μαθηματικά ταυτίζονται με τα Θρησκευτικά (στο μυαλό του), θα πρέπει να καλέσει Δικηγόρο ώστε να απαλλαγεί από τα Μαθηματικά!

Ο συλλογισμός αυτός στηρίζεται στις εξής προκείμενες: 1.Επειδή οι προσθέσεις καταλήγουν με μαγικό τρόπο σε ένα αποτέλεσμα, το οποίο καλείσαι να πιστέψεις χωρίς να μπορείς να το κρίνεις και 2.επειδή οι θρησκείες αποτελούνται από ένα σύνολο συμβόλων, τα οποία προκαλούν σεβασμό και δέος και απαιτούν την πίστη χωρίς αποδείξεις στην ύπαρξη πραγματικοτήτων, οι οποίες δεν εμπίπτουν στην αποδεικτική διαδικασία των νοητικών ή αισθητικών ικανοτήτων του ανθρώπου ΑΡΑ: Το λογικό συμπέρασμα που προκύπτει είναι πως τα Μαθηματικά είναι θρησκεία και όχι επιστήμη!

Πού βρίσκεται ο παραλογισμός σ’ αυτή τη συλλογιστική διαδικασία; Τα Μαθηματικά είναι Επιστήμη και μάλιστα σύμφωνα με τον C.F.Gauss «η βασίλισσα των Επιστημών». Ο μικρός ήρωας του cartoon αμφισβητεί την επιστημονικότητα των Μαθηματικών, αφενός μεν διότι ο ίδιος δεν φαίνεται να έχει αναπτύξει εσωτερικά κίνητρα για να ασχοληθεί με το συγκεκριμένο μάθημα, αφετέρου δε διότι δεν βοηθήθηκε, όπως θα έπρεπε, να κατανοήσει με τον κατάλληλο τρόπο τις αριθμητικές πράξεις στο σχολικό του περιβάλλον.

Σύμφωνα με τη θεωρία του Εποικοδομισμού «η γνωστική ανάπτυξη είναι μια διαδικασία βάσει της οποίας το παιδί ως ενεργούν υποκείμενο οικοδομεί συστήματα νοημάτων και κατανόησης της πραγματικότητας με τις εμπειρίες και τις διαδράσεις του». Εδώ θα μπορούσε να εικάσει κανείς ότι ο μικρός μαθητής μάλλον δε λειτούργησε στη μαθησιακή διαδικασία ως ενεργούν υποκείμενο και δεν βίωσε εμπειρίες και διαδράσεις τέτοιες, ώστε να μπορέσει να δημιουργήσει τα δικά του σχήματα και να τα διευρύνει σταδιακά.

Δεν ενεπλάκη άμεσα και ενεργητικά στη μαθησιακή δραστηριότητα διότι πιθανότατα ο ίδιος δε βρισκόταν στην ίδια φάση ανάπτυξης με τα άλλα παιδιά και δε δέχτηκε τη βοήθεια (scaffolding) που χρειαζόταν ώστε να επιλύει προβλήματα εντός της ζώνης επικείμενης ανάπτυξής του. Ο βαθμός και η ποιότητα της αλληλεπίδρασης με την εκπαιδευτικό του, όπως φαίνεται και σε άλλα στιγμιότυπα της σειράς αυτής, δεν είναι καθόλου ικανοποιητικά.

Όπως μπορεί να παρατηρήσει κανείς στη συγκεκριμένη σειρά cartoons, ο μικρός έχει αναπτύξει αρνητική στάση έναντι των Μαθηματικών (και όχι μόνο), ακόμη και όταν αυτά παρουσιάζονται με τον απλό τρόπο της αντιμετώπισης καθημερινών πρακτικών αναγκών (λ.χ. όταν ο πατέρας του τού δείχνει την πρόσθεση χρησιμοποιώντας νομίσματα). Ακόμη και αυτή η χρήση διαμεσολαβητικών - ψυχολογικών εργαλείων, όπως τα νομίσματα, τα οποία είναι απτά και όχι αφηρημένα, και τα οποία θα μπορούσαν να λειτουργήσουν στην κατεύθυνση της κατανόησης της αριθμητικής πράξης, δεν φαίνεται να έχουν κάποιο αποτέλεσμα στην κινητοποίηση του Calvin.

Όσο κι αν οι ανάγκες της διακωμώδησης που εξυπηρετεί η συγκεκριμένη σειρά cartoons το επιβάλλουν, δεν μπορεί να παραβλέψει κανείς ότι και στην πραγματική ζωή πολλά παιδιά λειτουργούν πανομοιότυπα. Άρα είναι πολύ σημαντικό να υπάρχουν στοχευμένες διδακτικές δραστηριότητες στο οικογενειακό και σχολικό περιβάλλον κάθε παιδιού, οι οποίες να του προσφέρουν τη δυνατότητα να υπερκεράσει τις δυσκολίες κατανόησης και να φθάσει με την κατάλληλη βοήθεια στο σημείο να επιλύει μόνο του προβλήματα εντός της ζώνης επικείμενης ανάπτυξής του, να περάσει επομένως από την ετερορρύθμιση στην αυτορρύθμιση.

Ωστόσο, όπως διακρίνεται στην αιτιολόγησή του ότι τα Μαθηματικά συνιστούν θρησκεία και όχι επιστήμη, είναι φανερό ότι ο μαθητής έχει αναπτύξει και διαχωρίσει στο μυαλό του τις έννοιες ΘΡΗΣΚΕΙΑ και ΕΠΙΣΤΗΜΗ. Έχει επιτύχει να εντοπίσει τα ουσιώδη γνωρίσματα των δύο εννοιών και προφανώς έχει δομήσει τα ανάλογα πιαζετιανά «σχήματα», όπου έχει εντάξει τις δύο έννοιες. Συνεπώς βρίσκεται στη φάση των αφηρημένων γνωστικών λειτουργιών, όπου το παιδί χρησιμοποιεί πολύπλοκους υποθετικούς συνδυασμούς, προτάσεις και συλλογισμούς, με βάση τους οποίους καταλήγει σε συμπεράσματα, χωρίς να είναι απαραίτητο να ελέγξει και να πεισθεί για την ορθότητα ή το αβάσιμό τους.

Η λογικομαθηματική γνώση δημιουργείται μέσω της ενασχόλησης, του χειρισμού και του πειραματισμού επί αντικειμένων και φαινομένων από το παιδί και η ύπαρξή της διαπιστώνεται από τον σχηματισμό εννοιών, την κατανόηση σχέσεων, τη σύλληψη της φύσης του αριθμού, τη συλλογιστική διαδικασία κ.λπ. Στο συγκεκριμένο παράδειγμα βλέπουμε ότι ο μαθητής διαθέτει λογικές δομές και μαθηματικό τρόπο σκέψης αλλά όχι αριθμητικές δεξιότητες.

Ο Piaget διαπίστωσε ότι υπάρχουν δομές κοινές στις περιοχές των Μαθηματικών και των γνωστικών λειτουργιών, άρα η καλλιέργεια των αριθμητικών δεξιοτήτων δεν θα ήταν δύσκολη στην περίπτωση του παιδιού αυτού, αν είχαν χρησιμοποιηθεί εξαρχής προσεγμένες διδακτικές και γνωστικές στρατηγικές, καθώς και διαμεσολαβητικά εργαλεία.

Εξάλλου η νοημοσύνη του Calvin είναι αναμφισβήτητη, εφόσον είναι ικανός να διαλογίζεται, να συναγάγει συμπεράσματα και να δημιουργεί ένα εναλλακτικό μοντέλο ερμηνείας των συγκεκριμένων εννοιών (Θρησκεία, Επιστήμη) (Κωσταρίδου-Ευκλείδη, 1997). Η χρήση αυτών των διαμεσολαβητικών – ψυχολογικών εργαλείων θα μπορούσε να μετασχηματίσει και να αναβαθμίσει τις γνωστικές του λειτουργίες, οπότε από την απλή διαδικασία πρόσθεσης νομισμάτων θα μπορούσε να περάσει στην αφηρημένο τρόπο σκέψης που απαιτούν τα Μαθηματικά –κάτι ανάλογο με το πέρασμα από τις καθημερινές στις επιστημονικές έννοιες.

Βιβλιογραφία Καρασαββίδης, Η. (2011). Κοινωνικοπολιτισμική Ψυχολογία και Εκπαιδευτικό Λογισμικό. Εισήγηση στα πλαίσια της επιμόρφωσης υποψηφίων Επιμορφωτών Β’ επιπέδου του ΠΑΚΕ Θεσσαλίας. Κωσταρίδου-Ευκλείδη, Α. (1997). Ψυχολογία της σκέψης. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. ΙΤΥ (2011). Επιμορφωτικό υλικό για την εκπαίδευση των επιμορφωτών στα Πανεπιστημιακά Κέντρα Επιμόρφωσης, τεύχος 1: Γενικό Μέρος. Α’ έκδοση. Πάτρα, 2011.