Η Άννα είναι ένα κοριτσάκι 5 ετών όπου μία επέμβαση στον υποθάλαμο του εγκεφάλου σε ηλικία 4 ετών περιόρισε σημαντικά τον κινητό έλεγχο των άνω και κάτω άκρων με αποτέλεσμα να χάσει την ικανότητα της να μετακινείται ανεξάρτητα και να ισορροπεί σε ορθή στάση και να χειρίζεται με σταθερότητα και ακρίβεια αντικείμενα με τα χέρια της όπως μολύβια κουτάλι πιρούνι και ποτήρι. Η φυσιοθεραπεύτρια που βοήθησε την Άννα να καταφέρει να περπατήσει να ισορροπεί πάλι χωρίς βοήθεια (με αργά και μικρά βήματα) πρέπει τώρα να την βοηθήσει να χειρίζεται από μόνη της ένα πιρούνι, κουτάλι και ποτήρι. Μέχρι σήμερα την βοηθούσε η μητέρα της στο φαγητό αλλά αυτό την εκνευρίζει ιδιαίτερα ενώ καθώς φτάνει η εποχή που θα πάει στο σχολείο θα πρέπει σιγά σιγά να μάθει να χειρίζεται και τα μολύβια. Ποια προσέγγιση πρέπει να ακολουθήσει ΔΗΜΟΚΡΙΤΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΡΑΚΗΣ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΣΚΗΣΗ ΚΑΙ ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΖΩΗΣ
Να μάθει να χρησιμοποιεί το πιρούνι, κουτάλι στην καθημερινή της ζωή χωρίς βοήθεια. Να μπορεί να χρησιμοποιήσει το ποτήρι μόνη της. Να μπορεί να πιάσει το μολύβι και να σχεδιάσει με αυτό.
ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗ ΔΕΞΙΟΤΗΤΑΣ Χαρακτηριστικά της δεξιότητας: (κουτάλι, πιρούνι, ποτήρι, μολύβι) Κινητική γιατί απαιτεί ελάχιστη λήψη απόφασης και αυξημένο κινητικό έλεγχο Ανοιχτή γιατί δεν γίνεται σε απόλυτα προβλέψιμο περιβάλλον Διακριτή γιατί έχει συγκεκριμένη αρχή και τέλος και μικρή διάρκεια Λεπτή γιατί απαιτεί μικρές μυϊκές ομάδες Απλή γιατί συμμετέχει μικρός αριθμός αρθρώσεων/ κινήσεων. Περιορισμένος φόβος τραυματισμού
Απαιτήσεις περιβάλλοντος: Δεν υπάρχει μεταβλητότητα μεταξύ των προσπαθειών και αυτό βοηθάει Απαιτήσεις κίνησης: Απαιτείται η χρήση αντικείμενου ( πχ μολυβιού, κουταλιού κτλ.)
Στάδιο ωρίμανσης: Το στάδιο αυτό δεν είναι αρκετά ανεπτυγμένο, λόγω της ηλικίας και της επέμβασης. Προηγούμενες εμπειρίες : Δεν έχει προηγούμενες εμπειρίες Πιθανά κινητικά προβλήματα: Περιορισμένο κινητικό έλεγχο σε άνω και κάτω άκρα
Είναι πολύ μικρή και σίγουρα οποιαδήποτε καινούργια δραστηριότητα της τραβάει το ενδιαφέρον. Είναι σε μια ηλικία όπου σίγουρα σιγά-σιγά θα θέλει να κάνει μόνη της πράγματα χωρίς την βοήθεια της μαμάς της. Η επιβράβευση και η ικανοποίηση ότι ανεβαίνει άλλο ένα σκαλοπάτι στην φυσικοθεραπεία θα την ενθαρρύνουν για να συνεχίσει τις προσπάθειες. Το γεγονός ότι θα ξεκινήσει να πηγαίνει σχολείο είναι από μόνο του ένα κίνητρο.
Προετοιμασία πριν την εκτέλεση Προφορική περιγραφή της δεξιότητας του πιασίματος του μολυβιού-κουταλιού κτλ. Επίδειξη και σύντομη ανάλυση Βοήθεια για την αρχική εκτέλεση. Αναγνώριση ερεθίσματος Αναγνώριση σχεδίου : τώρα ξεκινάμε να σχεδιάζουμε Επιλογή απάντησης Πιάσιμο μολυβιού με τον σωστό τρόπο και με το σωστό χέρι
o Εφαρμόζουμε το κινητικό πρόγραμμα. o Δίνουμε βαρύτητα στις λεπτομέρειες της τεχνικής: Κατεύθυνση/ Εύρος/ Ακρίβεια. o Γινόμαστε όλο και πιο απαιτητικοί σε θέματα καλού συγχρονισμού και σωστής τεχνικής. o Βλέπουμε- διορθώνουμε τυχόν λάθη. o Επιδιώκουμε χαμηλό επίπεδο διέγερσης. o Εφαρμόζουμε το κινητικό πρόγραμμα. o Δίνουμε βαρύτητα στις λεπτομέρειες της τεχνικής: Κατεύθυνση/ Εύρος/ Ακρίβεια. o Γινόμαστε όλο και πιο απαιτητικοί σε θέματα καλού συγχρονισμού και σωστής τεχνικής. o Βλέπουμε- διορθώνουμε τυχόν λάθη. o Επιδιώκουμε χαμηλό επίπεδο διέγερσης.
Το τελικό στάδιο που ζητάμε είναι το καλύτερο δυνατό!(να μπορεί να φάει μόνη της και να μπορεί να πιάσει το μολύβι σωστά) Αποτέλεσμα της μεγάλης ποσότητας εξάσκησης είναι η μεταφορά από το συνειδητό στον αυτόματο έλεγχο. Ζητάμε/ ελέγχουμε η κίνηση να γίνεται αυτοματοποιημένα και γρήγορα. Δίνουμε εξωτερική ανατροφοδότηση. Αυτόνομη φάση
Ελέγχουμε αν εκτελεί σωστά την τεχνική πιασίματος.(αξιολόγηση αποτελέσματος): στάση σώματος, θέση χεριού και δαχτύλων. Βλέπουμε αν υπάρχουν λάθη Επαναλαμβάνουμε την ίδια δοκιμασία 3 φορές την εβδομάδα και σημειώνουμε τα αποτελέσματα