Λεξικολογία Ενότητα 7: Εννοιακές σχέσεις (αντίθεση, πολυσημία) Γιώργος Ι. Ξυδόπουλος Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών Τμήμα Φιλολογίας.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Τέλος Ενότητας.
Advertisements

Η ανοσοαποτύπωση ως επιβεβαιωτική μέθοδος
Θεωρία και Ιστορία της Τεχνολογίας Ενότητα 1: Η Τεχνολογία ως Θεωρία και Ιστορία Δημήτρης Μπιλάλης Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας Τμήμα: Ιστορίας, Αρχαιολογίας,
Οικονομική Ανθρωπολογία
Καμπυλότητα Φακού P c
Σχεδίαση Ολοκληρωμένων Κυκλωμάτων
Λεξικολογία Ενότητα 6: Εννοιακές σχέσεις (υπωνυμία, μερωνυμία, συνωνυμία) Γιώργος Ι. Ξυδόπουλος Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών Τμήμα Φιλολογίας.
Λεξικολογία Ενότητα 8: Εννοιακές σχέσεις (ομωνυμία, παρωνυμία) Γιώργος Ι. Ξυδόπουλος Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών Τμήμα Φιλολογίας.
Ενότητα 8: Μιλάμε για το θέατρο
Τίτλος Μαθήματος Ενότητα #: 8η Όνομα Καθηγητή: Χρήστος Τερέζης Σχολή: Σ.Α.Κ.Ε. Τμήμα: Φιλοσοφίας.
Διδασκαλία και Μάθηση στο Νηπιαγωγείο: Σχεδιασμός Εκπαιδευτικών Δραστηριοτήτων Ι Ενότητα 3: Τα Συναισθήματα Διδάσκουσα: Βασιλική Φωτοπούλου Τμήμα Επιστημών.
ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ Ενότητα 1: Εισαγωγή στην έννοια της Φιλοσοφίας του Δικαίου Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών.
Ασυνέχειες: Μηχανική περιγραφή ΙI Νικόλαος Σαμπατακάκης Σχολή Θετικών Επιστημών Τμήμα Γεωλογίας.
Zωολογία Ι Ενότητα 19: Εχινόδερμα Εργαστηριακή Άσκηση: Συστηματική Εχινοδέρμων Κυρίτση – Κρικώνη Βασιλική, ΕΔΙΠ Σχολή Θετικών Επιστημών Τμήμα Βιολογίας.
Τεχνολογία οφθαλμικών φακών Ι (Ε) Ενότητα 5: Έγχρωμοι φακοί Θεμιστοκλής Γιαλελής, Οπτικός, MSc, PhD candidate ΕΔΙΠ του τμήματος Οπτικής και Οπτομετρίας.
Eιδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ ΤΗΣ ΡΥΠΑΝΣΗΣ
Όνομα Καθηγητή: Χρήστος Τερέζης
Άλλες μορφές νευρώσεων
Ενότητα 12: Πάσχα Διδάσκουσα: Βασιλική Φωτοπούλου
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Υπολογιστική Γεωμετρία και Εφαρμογές στις ΒΧΔ
Ενότητα 4 (part B) : Ιατρική ηθική
Εισαγωγή στους Η/Υ Ενότητα 9: Μετατροπές και πράξεις στους Η/Υ
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 2: Βιοτικές κρίσεις και ηθικά επιχειρήματα (part B) Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών.
Ενότητα 6: Μιλάμε για την 28η Οκτωβρίου 1940
ΠΡΟΤΥΠΟ ΕΛΟΤ EN ISO 3251 Ζύγιση μάζας υγρού μελανιού (m1 g)
Ενότητα 13 Αξιολόγηση μαθήματος και διδάσκοντος από την εφαρμογή της Μονάδας Ολικής Ποιότητας (ΜΟΔΙΠ) του ΤΕΙ Αθήνας Αξιολόγηση του μαθήματος Αξιολόγηση.
Άσκηση 9 (1 από 2) Ανακαλύψτε στο χάρτη σας μερικά χαρτογραφικά αντικείμενα που να ανήκουν στις παρακάτω κατηγορίες : φυσικά, τεχνητές κατασκευές, αφηρημένα.
Όνομα Καθηγητή: Χρήστος Τερέζης
Φιλοσοφία της Ιστορίας και του Πολιτισμού
Ο Πλάτων και ο Αριστοτέλης για την ψυχή
Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών Τμήμα Φιλοσοφίας
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία
Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών Τμήμα Φιλοσοφίας
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 9 (PART A): Σχέση Ηθικής και Δικαιοσύνης
Τοπολογικές σχέσεις 1/3 Βρείτε και περιγράψτε τις τοπολογικές σχέσεις σύμφωνα με τους (Pantazis, Donnay 1996) για τα παρακάτω γεω-γραφικά αντικείμενα:
ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ Ενότητα 12: Δικαστής και διαδικασίας δίκης
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία
Προσχολική Παιδαγωγική
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Εικαστικές συνθέσεις - Χρώμα στο χώρο
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Ενότητα 11: Επίλυση Προβλημάτων
Οργάνωση και Διοίκηση Πρωτοβάθμιας (Θ)
Εισαγωγή στις εικαστικές τέχνες
Εισαγωγή στους Η/Υ Ενότητα 1: Εισαγωγή στους Η/Υ Ιωάννης Σταματίου
Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών Τμήμα Φιλοσοφίας
Λιθογραφία – Όφσετ (Θ) Ενότητα 8.2: Εκτυπωτική Διαδικασία Μηχανής
Κινητικά προβλήματα Πολλαπλές αναπηρίες
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Διδακτική της Πληροφορικής
Εισαγωγή στους Η/Υ Ενότητα 12: Το διάγραμμα ροής και η λειτουργία του
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 5 (part A): Ηθική αρχών και ηθική ωφέλειας
Τηλεοπτική και Ραδιοφωνική Παραγωγή
Όνομα Καθηγητή: Χρήστος Τερέζης
Ενότητα 4 (part A) : Ιατρική ηθική
Ειδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων -E
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Μυθος και Τελετουργία στην Αρχαία Ελλάδα
Ενότητα 8: Συστήματα Υγείας στην Ευρώπη: Γαλλία
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 5 (part B): Ηθική αρχών και ηθική ωφέλειας
Γενικὴ Ἐκκλησιαστικὴ Ἱστορία Α´
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 6 (part A): Όταν τα άτομα δεν είναι σε θέση να λάβουν αποφάσεις για τον εαυτό τους Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής.
Ενότητα 1: ……………….. Όνομα Επώνυμο Τμήμα __
Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Λεξικολογία Ενότητα 7: Εννοιακές σχέσεις (αντίθεση, πολυσημία) Γιώργος Ι. Ξυδόπουλος Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών Τμήμα Φιλολογίας

Σκοποί ενότητας να είναι σε θέση οι φοιτητές να εντοπίζουν και να επεξεργάζονται τις εννοιακές σχέσεις της: αντίθεσης και της πολυσημίας, να διακρίνουν τις τρεις κατηγορίες αντιθέτων: συμπληρωματικά αντίθετα, αντώνυμα και κατευθυντικά αντίθετα, να διακρίνουν τα είδη της πολυσημίας: γραμμική και μη γραμμική

Περιεχόμενα ενότητας  Αντίθεση - Συμπληρωματικά Αντίθετα - Αντώνυμα - Κατευθυντικά αντίθετα  Εννοιακές σχέσεις ως προς το σημαίνον - Γραμμική πολυσημία - Μη Γραμμική πολυσημία

Αντίθεση Αντίθετα: μεγάλος - μικρός, άντρας - γυναίκα φυσική αντίληψη από τους ομιλητές ως παρουσία - απουσία χαρακτηριστικού Βασικό χαρακτηριστικό της αντίθεσης: ασυμβατότητα: π.χ. φτωχός - πλούσιος Ο Χ είναι φτωχός → Ο Χ δεν είναι πλούσιος και αντίστροφα f → ~ g & g → ~ f Λάιονς (1996: 151)

Αντίθεση Πρωτοτυπικά χαρακτηριστικά: -δυαδικότητα: 2 μέλη σε κάθε αντίθεση -εγγενές: μόνιμη αντίθεση π.χ. μέσα - έξω όχι τσάι - καφές πρβλ. Πραγματολογία -προφανές: προκύπτει σημασιολογικά από μια καθιερωμένη σχέση π.χ. δεικτικά επιρρηματικά χθες - αύριο πρβλ. συμπεραίνεται: ημέρες εβδομάδας, μήνες

Αντίθεση Τα είδη των αντιθέτων: - Συμπληρωματικά αντίθετα - Αντώνυμα - Κατευθυντικά αντίθετα Jackson (1988: 75), Singleton (2000: 72), Μότσιου (1994: 190) Παραδείγματα!

Συμπληρωματικά Αντίθετα νεκρός - ζωντανός, απών - παρών η άρνηση του ενός μέλους συνεπάγεται αυτόματα τη δήλωση του άλλου και αντιστρόφως  [εάν ~ X → Y & εάν ~ Υ → X] λογική αντιθετική σχέση χωρίς διαβαθμισιμότητα και συγκρισιμότητα (κυριολεκτικά): *πιο/*πολύ/*εξαιρετικά… νεκρός

Αντώνυμα Αποτελούν τη βασική κατηγορία των αντιθέτων Διαβαθμισιμότητα (α) πολικά, (β) ισοδύναμα, (γ) επικαλυπτόμενα Cruse (1986: 208, 2004: 164) Πολικά: -πλήρως διαβαθμίσιμα -δηλώνουν: φυσική ιδίοτητα -δεσμευτικότητα -η βασική ιδιότητα δεν προϋποτίθεται, π.χ. μικρό - μεγάλο, ρηχό - βαθύ - η μέγιστη ιδιότητα ονοματοποιείται

Αντώνυμα Ισοδύναμα: -η βασική ιδιότητα προϋποτίθεται, π.χ. γλυκό - ξινό Επικαλυπτόμενα: - εκτίμηση ιδιότητας, - αρνητικά - θετικά, - δεσμευτικότητα με το αρνητικό, π.χ. έξυπνος - χαζός

Κατευθυντικά αντίθετα Αντίθεση ως προς την κατεύθυνση Ανάστροφα και Αντίστροφα Ανάστροφα: - κυριολεκτικά ή μεταφορικά κίνηση προς αντίθετες κατευθύνσεις, π.χ. μπαίνω - βγαίνω / δένω - λύνω Αντίστροφα: - αμοιβαία σχέση, - πολλαπλών θέσεων κατηγορήματα - αντίθετες απόψεις, - αμοιβαία συνεπαγωγή, π.χ. δανείζω - δανείζομαι

Εννοιακές σχέσεις ως προς το σημαίνον Πολυσημία: - πολλαπλότητα της σημασίας ενός λεξήματος - προκαλεί λεξική αμφισημία - σύγχυση με την ομωνυμία -γραμμική και μη γραμμική πολυσημία Cruse (1986: 80) κ.ά.

Γραμμική πολυσημία Η έννοια Α ειδικότερη της έννοιας Β και η έννοια Β γενικότερη της έννοιας Α  αυτοϋπωνυμία: - μια γενική έννοια καλύπτει ένα ειδικό λεξικό κενό - σκύλος ως είδος και ως αρσενικό υποείδος (πρβλ. σκυλί)  αυτομερωνυμία: - μια ολική έννοια καλύπτει ένα μερικό λεξικό κενό - πόρτα ως ολώνυμο και ως μερώνυμο

Γραμμική πολυσημία  αυτοϋπερκειμενικότητα: - μια ειδική έννοια καλύπτει ένα γενικό λεξικό κενό - μαθητές, ως γενική ιδιότητα με αγόρια και κορίτσια και ως ειδική ιδιότητα μόνο με αγόρια βλ. το man στα αγγλικά (πρβλ. σεξισμός)  αυτοολωνυμία: - μια μερική έννοια καλύπτει ένα ολικό λεξικό κενό - ψωμί/ψωμάκι αντί φαγητό/τροφή (πρβλ. ρύζι)

Μη γραμμική πολυσημία Μέσω της μεταφοράς, μετωνυμίας και προοπτικής του ομιλητή  μεταφορά: - λόγω ομοιότητας χαρακτηριστικών π.χ. γλώσσα  μετωνυμία: - λόγω συνειρμικής σύνδεσης π.χ. μπουκάλι, πόδι  προοπτική ομιλητή: - πώς βλέπει ο ομιλητής μια λέξη π.χ. θα τα πούμε σε μια βδομάδα / η επόμενη βδομάδα θα είναι δύσκολη

Ερωτήσεις  Ποιο είναι το βασικότερο χαρακτηριστικό των μελών του ζεύγους: νεκρός - ζωντανός;  Ποια είναι τα τρια πρωτοτυπικά κριτήρια της αντίθεσης;  Δώστε 3 περιπτώσεις συμπληρωματικών αντιθέτων.  Ποιο είναι το βασικό χαρακτηριστικό ενός ζεύγους αντωνύμων; Ποια η διαφορά τους από τα συμπληρωματικά αντίθετα, και σε ποιες κατηγορίες διακρίνονται;  χαρούμενος - λυπημένος, πάνω - κάτω, εύκολα - δύσκολα, ανεβαίνω - κατεβαίνω, μέσα - έξω, ανηψιός - θείος : σε ποιο είδος αντίθεσης ανήκουν τα παραπάνω ζεύγη;  Σε ποιες κατηγορίες διακρίνεται η πολυσημία και ποια τα βασικά χαρακτηριστικά κάθε κατηγορίας;  γράμμα: σε ποια περίπτωση πολυσημίας ανήκει η παραπάνω λέξη;

Συνοπτικές απαντήσεις ερωτήσεων  Το βασικότερο χαρακτηριστικό των μελών του ζεύγους: νεκρός - ζωντανός αντιθέτων είναι η ασυμβατότητα, το ένα αποκλείει το άλλο, αφού το ένα δηλώνει μια ιδιότητα που δεν δηλώνει το άλλο. Κάποιος που είναι ζωντανός δεν μπορεί να είναι νεκρός.  Τα τρια πρωτοτυπικά κριτήρια της αντίθεσης είναι: η δυαδικότητα, (β) το εγγενές, και (γ) το προφανές.  παιδί - ηλικιωμένος, ανοικτός - κλειστός, άσπρο - μαύρο.  Το βασικό χαρακτηριστικό ενος ζεύγους αντωνύμων είναι η δυνατότητα διαβάθμισής τους και αυτό το χαρακτηριστικό είναι που τα διαφοροποιεί από τα συμπληρωματικά αντίθετα. Τα αντώνυμα διακρίνονται σε τρεις κατηγορίες : (α) σε πολικά, (β) σε ισοδύναμα και (γ) σε επικαλυπτόμενα.  ισοδύναμα αντώνυμα, αντίστροφα, επικαλυπτόμενα αντώνυμα, ανάστροφα, συμπληρωματικά αντίθετα, αντίστροφα,

Συνοπτικές απαντήσεις ερωτήσεων  Γραμμική και μη γραμμικά πολυσημία. Γραμμική πολυσημία συναντούμε σε μια πολύσημη λέξη της οποίας μια έννοια Α θεωρείται ειδικότερη μιας έννοιας Β, άρα, η έννοια Β είναι γενικότερη της έννοιας Α. Μη γραμμική πολυσημία συναντούμε σε μια πολύσημη λέξη όπου οι πολλαπλές έννοιες προκύπτουν κυρίως από τις διαδικασίες της μεταφοράς ή της μετωνυμίας καθώς και από τον τρόπο που βλέπει ο ομιλητής μια λέξη.  Γράμμα: (α) στοιχείο του αλφαβήτου, (β) επιστολή. Πρόκειται για μη γραμμική πολυσημία και συγκεκριμένα πηγή προέλευσής της είναι η μετωνυμία.

Βιβλιογραφία (κατά σειρά εμφάνισης) Γλωσσολογική σημασιολογία Lyons, John Καρανάσιος, Γιώργος, Ανδρουλάκης, Γεώργιος Σ., Γλωσσολογική σημασιολογία Lyons, John Καρανάσιος, Γιώργος, Ανδρουλάκης, Γεώργιος Σ., Words and their meaning. - (Learning about language) Jackson, Howard Words and their meaning. - (Learning about language) Jackson, Howard Language and the lexicon:an introduction Singleton, David - c2000 Language and the lexicon:an introduction Singleton, David - c2000 Στοιχεία λεξικολογίας :εισαγωγή στη νεοελληνική λεξικολογία. - (Γλωσσολογία, 9) Μότσιου, Βικτωρία Στοιχεία λεξικολογίας :εισαγωγή στη νεοελληνική λεξικολογία. - (Γλωσσολογία, 9) Μότσιου, Βικτωρία Lexical semantics Cruse, D.A Lexical semantics Cruse, D.A Meaning in language:an introduction to semantics and pragmatics. - (Oxfrod textbooks in linguistics) Cruse, D.A. - c2004 Meaning in language:an introduction to semantics and pragmatics. - (Oxfrod textbooks in linguistics) Cruse, D.A. - c2004 Λεξικολογία :εισαγωγή στην ανάλυση της λέξης και του λεξικού Ξυδόπουλος, Γιώργος Ι Λεξικολογία :εισαγωγή στην ανάλυση της λέξης και του λεξικού Ξυδόπουλος, Γιώργος Ι

Τέλος Ενότητας

Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στo πλαίσιo του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο Πανεπιστήμιο Αθηνών» έχει χρηματοδοτήσει μόνο την αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.

Σημείωμα Αδειοδότησης Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά, Μη Εμπορική Χρήση Παρόμοια Διανομή 4.0 [1] ή μεταγενέστερη, Διεθνής Έκδοση. Εξαιρούνται τα αυτοτελή έργα τρίτων π.χ. φωτογραφίες, διαγράμματα κ.λ.π., τα οποία εμπεριέχονται σε αυτό και τα οποία αναφέρονται μαζί με τους όρους χρήσης τους στο «Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων». [1] Ως Μη Εμπορική ορίζεται η χρήση: που δεν περιλαμβάνει άμεσο ή έμμεσο οικονομικό όφελος από την χρήση του έργου, για το διανομέα του έργου και αδειοδόχο που δεν περιλαμβάνει οικονομική συναλλαγή ως προϋπόθεση για τη χρήση ή πρόσβαση στο έργο που δεν προσπορίζει στο διανομέα του έργου και αδειοδόχο έμμεσο οικονομικό όφελος (π.χ. διαφημίσεις) από την προβολή του έργου σε διαδικτυακό τόπο Ο δικαιούχος μπορεί να παρέχει στον αδειοδόχο ξεχωριστή άδεια να χρησιμοποιεί το έργο για εμπορική χρήση, εφόσον αυτό του ζητηθεί.