Στατιστική Επιχειρήσεων Ενότητα 1: Βασικές Έννοιες. Σαντουρίδης Ηλίας Καθηγητής, Τμήμα Λογιστικής και Χρηματοοικονομικής, T.E.I. Θεσσαλίας.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Βασικές Αρχές Μέτρησης
Advertisements

Ενότητα 7 : Ισορροπία αγοράς Καραμάνης Κωνσταντίνος
Διοικητική των επιχειρήσεων
Χρηματοοικονομική των Επιχειρήσεων, Ενότητα : Βέλτιστη Κεφαλαιακή Δομή, ΤΜΗΜΑ ΧΡΗΜΑΤΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΉΣ ΚΑΙ ΛΟΓΙΣΤΙΚΗΣ, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ – Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα.
Στατιστική και λογισμικά στις επιστήμες συμπεριφοράς
Χρηματοοικονομική των Επιχειρήσεων, Ενότητα : Βέλτιστη Κεφαλαιακή Δομή, ΤΜΗΜΑ ΧΡΗΜΑΤΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΉΣ ΚΑΙ ΛΟΓΙΣΤΙΚΗΣ, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ – Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα.
Μεθοδολογία των Επιστημών του Ανθρώπου: Στατιστική Ενότητα 1: Περιγραφική Στατιστική Βασίλης Γιαλαμάς Σχολή Επιστημών της Αγωγής Τμήμα Εκπαίδευσης και.
Στατιστική Επιχειρήσεων Ενότητα 4: Αναλογικοί Αριθμοί και Αριθμοδείκτες. Σαντουρίδης Ηλίας Καθηγητής, Τμήμα Λογιστικής και Χρηματοοικονομικής, T.E.I. Θεσσαλίας.
Μικροοικονομική Θεωρία και Πολιτική Ενότητα 2: ΖΗΤΗΣΗ. Διάλεξη 3. Γεώργιος Θεοδοσίου, Αναπληρωτής Καθηγητής, Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων, T.E.I. Θεσσαλίας.
Μικροοικονομική Θεωρία και Πολιτική Ενότητα 4: Ζήτηση Προσφορά και Αγορά. Διαλέξεις 6 έως 7. Γεώργιος Θεοδοσίου, Αναπληρωτής Καθηγητής, Τμήμα Διοίκησης.
1 Διεθνή Λογιστικά Πρότυπα Leasing Χύτης Ευάγγελος Ελληνική Δημοκρατία Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Ηπείρου.
Μακροοικονομική Ενότητα : Οικονομική μεγέθυνση (Μέρος Α) Καραμάνης Κωνσταντίνος Ελληνική Δημοκρατία Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Ηπείρου.
1 Ενοποιημένες Χρηματοοικονομικές Καταστάσεις Δομή ομίλου Εταιρειών και προσδιορισμός του ποσοστού συμμετοχής Δρ. Χύτης Ευάγγελος Ελληνική Δημοκρατία Τεχνολογικό.
1 Μηχανογραφημένη Λογιστική ΙI Διαφύλαξη Λογιστικών Αρχείων (Άρθρο 7) Χύτης Ευάγγελος Ελληνική Δημοκρατία Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Ηπείρου.
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΛΟΓΙΣΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ :Ισοζύγιο Ελληνική Δημοκρατία Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Ηπείρου.
Εισαγωγή στη λογιστική, Ενότητα : Ημερολογιακές εγγραφές, ΤΜΗΜΑ ΧΡΗΜΑΤΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΉΣ ΚΑΙ ΛΟΓΙΣΤΙΚΗΣ ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ – Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου.
Κλασσική Μηχανική Ενότητα 7: Η αρχή των δυνατών έργων. Η αρχή του D’ Alembert Βασίλειος Λουκόπουλος, Επίκουρος Καθηγητής Τμήμα Φυσικής.
Ειδικά Μαθηματικά Ενότητα 1: Εισαγωγικές Έννοιες-Ορισμοί Βασίλειος Λουκόπουλος, Επίκουρος Καθηγητής Τμήμα Φυσικής.
1 Μηχανογραφημένη Λογιστική Ι Ενότητα 13: Αυθεντικότητα Τιμολογίου Άρθρο 15 Χύτης Ευάγγελος Ελληνική Δημοκρατία Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Ηπείρου.
1 Ενοποιημένες Χρηματοοικονομικές Καταστάσεις Το θεσμικό πλαίσιο στην Ελλάδα Δρ. Χύτης Ευάγγελος Ελληνική Δημοκρατία Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Ηπείρου.
1 Οικονοµική Εργασίας και Εργασιακές Σχέσεις Εργατικά Σωματεία Καραµάνης Κώστας Ελληνική Δημοκρατία Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Ηπείρου.
1 Οικονοµική Εργασίας και Εργασιακές Σχέσεις Εργατικά Σωματεία Καραµάνης Κώστας Ελληνική Δημοκρατία Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Ηπείρου.
Αρχές Διοίκησης και Διαχείρισης Έργων Ενότητα 12: Οικονομική Διαχείριση Έργων – Ταμειακές Ροές. Διδάσκων: Φιτσιλής Παναγιώτης, Καθηγητής. Τμήμα Διοίκησης.
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΛΟΓΙΣΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ :Λογιστική ισότητα και ισολογισμός Ελληνική Δημοκρατία Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Ηπείρου.
Τμήμα Τεχνολόγων Γεωπόνων Τίτλος Μαθήματος: ΚΑΛΛΩΠΙΣΤΙΚΑ ΔΕΝΤΡΑ ΚΑΙ ΘΑΜΝΟΙ Ενότητα 12: Οδηγίες δημιουργίας φυτολογίου Γρηγόριος Βάρρας Αν. Καθηγητής Άρτα,
Διοίκηση Ανθρωπίνων Πόρων Ενότητα 3: Προσέλκυση Ανθρώπινου Δυναμικού. Διδάσκων: Γεώργιος Ασπρίδης, Επίκουρος Καθηγητής. Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων.
Εισαγωγή στη λογιστική, Ενότητα :Προσδιοριστικοί παράγοντες του λογιστικού αποτελέσματος, ΤΜΗΜΑ ΧΡΗΜΑΤΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΉΣ ΚΑΙ ΛΟΓΙΣΤΙΚΗΣ, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ – Ανοικτά.
Εισαγωγή στη λογιστική, Ενότητα :Μεταβολές της οικονομικής κατάστασης, ΤΜΗΜΑ ΧΡΗΜΑΤΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΉΣ ΚΑΙ ΛΟΓΙΣΤΙΚΗΣ, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ – Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα.
ΔΙΕΘΝΕΙΣ ΧΡΗΜΑΤΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΕΣ ΑΓΟΡΕΣ
Μακροοικονομική Ενότητα: Χρήμα και νομισματικό σύστημα (Μέρος Δ)
Λογιστική Κόστους Ενότητα # 10: Προϋπολογισμοί Διδάσκουσα: Σάνδρα Κοέν
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Μηχανογραφημένη Λογιστική ΙI
Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΠΙΘΑΝΟΤΗΤΕΣ(2)
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Αρχές Διοίκησης και Διαχείρισης Έργων
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΛΟΓΙΣΤΙΚΗ
Οργάνωση και Διοίκηση Επιχειρήσεων
Η ανάγκη χρήσης μεταβλητών
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Χρονικός Προγραμματισμός Έργων (Εργαστήριο)
Επιχειρησιακές Επικοινωνίες
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΠΙΘΑΝΟΤΗΤΕΣ(9)
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου
Διαχείριση Κινδύνου Ενότητα 7: Παρακολούθηση Κινδύνων.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Διαχείριση Κινδύνου Ενότητα 3: Σχέδιο Διαχείρισης Κινδύνου.
Λοιμώδη Νοσήματα – Υγιεινή Αγροτικών Ζώων
Επιχειρησιακές Επικοινωνίες
Στατιστική Επιχειρήσεων
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Διοίκηση Ποιότητας Ενότητα 3: Το κόστος της ποιότητας - Βραβεία ποιότητας Διδάσκων: Τσέλιος Δημήτριος, Καθηγητής Εφαρμογών Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων.
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΠΙΘΑΝΟΤΗΤΕΣ(3)
Ενότητα 7 : Ισορροπία αγοράς Καραμάνης Κωνσταντίνος
Διεθνή Λογιστικά Πρότυπα
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Επιχειρησιακές Επικοινωνίες
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΠΙΘΑΝΟΤΗΤΕΣ(7)
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΠΙΘΑΝΟΤΗΤΕΣ(4)
ΕνΟτητα # 8: Ms Word V CLAUDIA BOETTCHER ΤμΗμα ΙστορΙαΣ
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΠΙΘΑΝΟΤΗΤΕΣ(5)
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΠΙΘΑΝΟΤΗΤΕΣ(10)
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΛΟΓΙΣΤΙΚΗ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗ ΠΡΟΤΥΠΩΝ ΝΕΥΡΩΝΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ
Επιχειρησιακές Επικοινωνίες
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Στατιστική Επιχειρήσεων Ενότητα 1: Βασικές Έννοιες. Σαντουρίδης Ηλίας Καθηγητής, Τμήμα Λογιστικής και Χρηματοοικονομικής, T.E.I. Θεσσαλίας

Άδειες Χρήσης Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό υπόκειται σε άδειες χρήσης Creative Commons. Για εκπαιδευτικό υλικό, όπως εικόνες, που υπόκειται σε άλλου τύπου άδειας χρήσης, η άδεια χρήσης αναφέρεται ρητώς. 2

Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στα πλαίσια του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους. 3

Σκοποί ενότητας Να μπορεί ο σπουδαστής : Να ορίζει την έννοια της στατιστικής. Να αναφέρει τους ορισμούς βασικών εννοιών της στατιστικής. Να αναφέρει τις βασικές κατηγορίες στατιστικών ερευνών. Βασικές Έννοιες. 4

Περιεχόμενα ενότητας  Εισαγωγή. Εισαγωγή.  Ορισμοί βασικών εννοιών. Ορισμοί βασικών εννοιών.  Κατηγορίες στατιστικών ερευνών. Κατηγορίες στατιστικών ερευνών. Βασικές Έννοιες. 5

ΕΙΣΑΓΩΓΗ Η έννοια στατιστική μπορεί να σημαίνει:  την απεικόνιση μέσω πίνακα ή γραφικής απεικόνισης ενός συγκεκριμένου συνόλου δεδομένων (π.χ. η στατιστική των τροχαίων ατυχημάτων για ένα συγκεκριμένο τμήμα της εθνικής οδού, η στατιστική των εισαγωγών μιας χώρας, διαιρεμένη κατά συγκεκριμένες ομάδες προϊόντων, χώρες προέλευσης)  το σύνολο των μεθόδων οι οποίες είναι ενδεδειγμένες για την απόκτηση και επεξεργασία εμπειρικών πληροφοριών (π.χ. η στατιστική που διερευνά εάν η αύξηση κατανάλωσης λαχανικών μειώνει την πιθανότητα εμφάνισης καρκίνου του οισοφάγου ή με ποιο τρόπο η πολιτική αβεβαιότητα επηρεάζει την τιμή του γενικού δείκτη ενός χρηματιστηρίου) Βασικές Έννοιες. 6

ΟΡΙΣΜΟΙ ΒΑΣΙΚΩΝ ΕΝΝΟΙΩΝ (1) Βασικές Έννοιες. Η περιγραφική στατιστική έχει ως στόχο τον χαρακτηρισμό μιας ασαφούς ποσότητας δεδομένων με όσο το δυνατόν λιγότερους – αλλά ουσιαστικούς– αριθμούς (π.χ. ένας δείκτης τιμών χαρακτηρίζει τη μεταβολή όλων των τιμών ενός καλαθιού προϊόντων, η μέση τιμή ενός συνόλου παρατηρήσεων) 7

ΟΡΙΣΜΟΙ ΒΑΣΙΚΩΝ ΕΝΝΟΙΩΝ (2) Βασικές Έννοιες. Για έναν φορέα χαρακτηριστικών (ή στατιστική μονάδα) (π.χ. άτομο που συμπληρώνει ερωτηματολόγιο) μετρώνται χαρακτηριστικά στοιχεία (π.χ. ηλικία, φύλο, τόπος διαμονής). Εκφράσεις ή τιμές των χαρακτηριστικών ονομάζονται τόσο οι διαφορετικοί αριθμοί τους οποίους μπορεί να λάβει ένα ποσοτικό χαρακτηριστικό (όπως η ηλικία, το ύψος του εισοδήματος), όσο και οι διαφορετικές κατηγορίες (λεκτικές διατυπώσεις) οι οποίες μπορούν να παρατηρηθούν σε ένα ποιοτικό χαρακτηριστικό (όπως το φύλο, το θρήσκευμα). 8

ΟΡΙΣΜΟΙ ΒΑΣΙΚΩΝ ΕΝΝΟΙΩΝ (3) Βασικές Έννοιες. 9 Ένα ποιοτικό χαρακτηριστικό μπορεί να ποσοτικοποιηθεί αντικαθιστώντας τις λεκτικές διατυπώσεις με αριθμούς (π.χ. η νομική μορφή μιας επιχείρησης μπορεί να ποσοτικοποιηθεί ως εξής: ανώνυμη εταιρεία = 1, ΕΠΕ = 2, εμπορική επιχείρηση = 3, ετερόρρυθμη εταιρεία = 4, ατομική επιχείρηση = 5, λοιπά = 6). Η ποσοτικοποίηση εξαλείφει μόνο εξωτερικά τη διαφορά μεταξύ ενός αυθεντικά ποσοτικού και ενός ποιοτικού αλλά ποσοτικοποιημένου χαρακτηριστικού (π.χ. όταν δύο επιχειρήσεις ποσοτικοποιούνται ως 2 (ΕΠΕ) και 6(λοιπά) δεν έχει νόημα να μιλάμε για τη μέση τιμή της νομικής τους μορφής (4-ετερόρρυθμη εταιρεία). Αντίθετα για δύο εργαζόμενους με μισθό 1000 και 1500 ευρώ μπορούμε να μιλήσουμε για ένα «μέσο μισθό» ύψους 1250 ευρώ).

ΟΡΙΣΜΟΙ ΒΑΣΙΚΩΝ ΕΝΝΟΙΩΝ (4) Βασικές Έννοιες. Το βασικό σύνολο πληθυσμού, στο οποίο μπορούμε να αναφερόμαστε απλά και με τον όρο «πληθυσμός», αποτελείται από τους φορείς χαρακτηριστικών που είναι σημαντικοί για μια στατιστική έρευνα. Εάν μια στατιστική έρευνα περιλαμβάνει ολόκληρο το βασικό σύνολο πληθυσμού, τότε μιλάμε για μια πλήρη ή καθολική έρευνα, ενώ όταν συμπεριλαμβάνεται ένα υποσύνολο αυτού για μια μερική ή δειγματοληπτική έρευνα. 10

ΟΡΙΣΜΟΙ ΒΑΣΙΚΩΝ ΕΝΝΟΙΩΝ (5) Βασικές Έννοιες. Στατιστική μάζα: ο πληθυσμός ή ένα από τα υποσύνολά του – Αποθεματική μάζα: συνδέεται με ένα συγκεκριμένο χρονικό σημείο (π.χ. το απόθεμα μιας αποθήκης, τον πληθυσμό μιας χώρας). – Μάζα κίνησης (ροής) ή μάζα γεγονότος (περιστατικού): συνδέεται με μια χρονική περίοδο (π.χ. τα αυτοκινητιστικά ατυχήματα ενός έτους, την εκροή αποθεμάτων μιας εβδομάδας). 11

ΟΡΙΣΜΟΙ ΒΑΣΙΚΩΝ ΕΝΝΟΙΩΝ (6) Βασικές Έννοιες. Κατηγορίες κλιμακώσεων αριθμητικών εκφράσεων χαρακτηριστικών: – Ονομαστική κλίμακα: οι τιμές του χαρακτηριστικού διαχωρίζονται μόνο μέσω αριθμών που τους αποδίδονται (όπως στο παράδειγμα με τις νομικές μορφές επιχειρήσεων). Εφόσον οι αποδιδόμενοι αριθμοί έχουν μια καθαρά περιγραφική λειτουργία και μόνο, μπορούν να μετατραπούν αυθαίρετα σε άλλους αριθμούς μέσω μιας άλλης αντιστοιχίας (π.χ. αντί 1 έως 6, να δοθούν οι τιμές 11-16). 12

ΟΡΙΣΜΟΙ ΒΑΣΙΚΩΝ ΕΝΝΟΙΩΝ (7) Βασικές Έννοιες. Κατηγορίες κλιμακώσεων αριθμητικών εκφράσεων χαρακτηριστικών (συνέχεια): – Ιεραρχική ή διατακτική κλίμακα: οι τιμές του χαρακτηριστικού δεν διαφοροποιούνται απλά αλλά μπορούν και να ταξινομηθούν σύμφωνα με μία ιεραρχική τάξη, η οποία αντικατοπτρίζεται μέσω των αποδιδόμενων σε αυτήν αριθμών (π.χ. επιθετικότητα, εμπιστοσύνη σε πολιτικό, κοινωνικό στάτους). Εφόσον στους αποδιδόμενους αριθμούς τίθεται μόνο η απαίτηση να αναπαράγουν τη σωστή ιεραρχική τάξη των τιμών του χαρακτηριστικού, αυτές μπορούν να μετασχηματιστούν αυθαίρετα σε άλλους αριθμούς μέσω ενός σχήματος που διατηρεί την ιεραρχική τάξη. 13

ΟΡΙΣΜΟΙ ΒΑΣΙΚΩΝ ΕΝΝΟΙΩΝ (8) Βασικές Έννοιες. Κατηγορίες κλιμακώσεων αριθμητικών εκφράσεων χαρακτηριστικών (συνέχεια): – Αριθμητική ή μετρική κλίμακα: οι τιμές του χαρακτηριστικού δεν μπορούν μόνο να μεταφερθούν σε μια ιεραρχική τάξη, αλλά επιπλέον μπορεί και να καθοριστεί σε τι βαθμό διαφοροποιούνται μεταξύ τους δύο διαφορετικές τιμές του χαρακτηριστικού (π.χ. νομισματικά μεγέθη, μεταβλητές της φυσικής και της χημείας). 14

ΟΡΙΣΜΟΙ ΒΑΣΙΚΩΝ ΕΝΝΟΙΩΝ (9) Βασικές Έννοιες. 15 Διακριτό χαρακτηριστικό: οι πιθανές τιμές προέρχονται από ένα πεπερασμένο σύνολο αριθμών (π.χ. κάθε ονομαστική κλίμακα, ο αριθμός των εργαζομένων μιας επιχείρησης, ο αριθμός των δωματίων ενός σπιτιού) Συνεχές χαρακτηριστικό: για κάθε δύο τιμές του μπορεί να υλοποιηθούν και όλες οι ενδιάμεσες τιμές (π.χ. διάρκεια ζωής μιας βαλβίδας, διάμετρος ενός σωλήνα)

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΩΝ ΕΡΕΥΝΩΝ (1) Βασικές Έννοιες. 16 Σύμφωνα με τον τρόπο κτήσης των δεδομένων: – Έρευνα ερωτήσεων: ταχυδρομική/ διαδικτυακή μέσω ερωτηματολογίου ή προσωπικά μέσω συνέντευξης – Έρευνα παρατήρησης: π.χ. μέτρηση κυκλοφορίας, μέτρηση του χρόνου αναμονής των πελατών πριν από το ταμείο ενός σουπερμάρκετ – Πειραματική έρευνα: π.χ. καταγραφή της συμπεριφοράς εξεταζομένων σε υποθετικές καταστάσεις λήψης αποφάσεων, μέτρηση της διάρκειας του ύπνου μέσω χρήσης διαφορετικών βοηθητικών μέσων ύπνου

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΩΝ ΕΡΕΥΝΩΝ (2) Βασικές Έννοιες. 17 Σύμφωνα με την πηγή των δεδομένων: – Πρωτογενής έρευνα: τα δεδομένα συλλέγονται μόνο για την προγραμματισμένη έρευνα – Δευτερογενής έρευνα: χρησιμοποιούνται δεδομένα που έχουν ήδη συλλεχθεί για άλλους σκοπούς (π.χ. χρήση φορολογικών δεδομένων για την έρευνα κατανομής του εισοδήματος)

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΩΝ ΕΡΕΥΝΩΝ (3) Βασικές Έννοιες. 18 Σύμφωνα με την μέθοδο επιλογής δεδομένων σε μερικές (δειγματοληπτικές) έρευνες: – Έρευνα αποκοπής: περιλαμβάνονται μόνο οι φορείς χαρακτηριστικών με τις μεγαλύτερες συνεισφορές στα εξεταζόμενα χαρακτηριστικά (π.χ. σε μια έρευνα για τους τζίρους μικρομεσαίων επιχειρήσεων λαμβάνονται δεδομένα μόνο από επιχειρήσεις με έναν συγκεκριμένο ανώτερο αριθμό εργαζομένων). – Έρευνα ποσόστωσης: λαμβάνεται μέριμνα ώστε συγκεκριμένες τιμές χαρακτηριστικών στο επιλεγμένο μερικό σύνολο πληθυσμού να έχουν την ίδια σχετική συχνότητα (ποσόστωση) όπως στο βασικό σύνολο.

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΩΝ ΕΡΕΥΝΩΝ (4) Βασικές Έννοιες. 19 Παράδειγμα δειγματοληπτικής στατιστικής έρευνας ποσόστωσης: Το Ινστιτούτο Δημοσκόπησης του Allensbach στη Γερμανία χρησιμοποιεί τα ακόλουθα χαρακτηριστικά (σε παρένθεση οι ποσοστώσεις των εκάστοτε τιμών) ως βάση για την επιλογή ποσοστώσεων από τον πληθυσμό ηλικίας άνω των 16 ετών: Φύλο (άνδρες 47%, γυναίκες 53%). Ηλικία (16 έως 29 ετών 25%, 30 έως 44 ετών 28%, 45 έως 59 ετών 21%, 60 ετών και άνω 26%). Επαγγελματικές κατηγορίες (εργάτες και αγρότες 43%, εστιάτορες 5%, υπάλληλοι. 34%, δημόσιοι υπάλληλοι 9%, ανεξάρτητοι σε τομείς εμπορίου και επιχειρήσεων 8%, ελεύθεροι επαγγελματίες 1%). Μεγέθη τόπου κατοικίας (κάτω από 2000 κατοίκους 8%, 2000 έως κάτω από κατοίκους 33%, έως κάτω από κατοίκους 24%, κάτοικοι και άνω 35%). Τοποθεσία της κατοικίας (Σλέσβιγκ-Χόλσταϊν 4%, Αμβούργο 3%, Βρέμη 1%, Κάτω Σαξονία 12%, Βόρεια Ρηνανία – Βεστφαλία 28%, Έσεν 9%, Ρηνανία-Πφαλτς 6%, Σάαρλαντ 2%, κ.ο.κ.). Όταν σύμφωνα με τα παραπάνω πρέπει να ερωτηθούν 1000 άτομα, πρέπει ανάμεσά τους να βρίσκονται 470 άνδρες και 530 γυναίκες, επιπλέον 250 άτομα ηλικίας από 16 έως 29 ετών, 50 αγρότες κ.ο.κ.

Βιβλιογραφία Μεγάλο μέρος του περιεχομένου των παρουσιάσεων του μαθήματος Στατιστική Επιχειρήσεων που διδάσκεται στο τμήμα Λογιστικής και Χρηματοοικονομικής του ΤΕΙ Θεσσαλίας προέρχεται από το βιβλίο: Gunter Bamberg, Franz Bauer και Michael Krapp (2009) Στατιστική, 15η έκδοση, Εκδόσεις Προπομπός Βασικές Έννοιες. 20

Τέλος Ενότητας Επεξεργασία : Χρήστος Μέγας