Αντώνης Μιχαηλίδης Φιλόλογος.  Τα δυο βασικά μέτρα είναι:  ίΑμβος (τόνος στις Άρτιες συλλαβές υ-)  τΡοχαίος (τόνος στις πεΡιττές συλλαβές -υ)  Στη.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Ένας πατέρας με οικονομική άνεση, θέλοντας να διδάξει στο γιο του τι σημαίνει φτώχεια, τον πήρε μαζί του για να περάσουν λίγες μέρες στο χωριό, σε κάτι.
Advertisements

Toυ Νεκρού αδερφού Εισαγωγικά Παραλογές
Το σπίτι μου.
Ιωάννης Βηλαράς
Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας
Ο πραγματικός και ιδεατός κόσμος στην ποίηση του Αντώνη Φωστιέρη
27 ο Δημοτικό Σχολείο Αθηνών Το Απέραντο Γαλάζιο.
ΕΙΣ ΑΓΑΡΗΝΟΥΣ(Α. ΚΑΛΒΟΣ) Ο ΔΩΔΕΚΑΛΟΓΟΣ ΤΟΥ ΓΥΦΤΟΥ(Κ. ΠΑΛΑΜΑΣ)
ΓΙΩΡΓΟΥ ΙΩΑΝΝΟΥ, «ΝΑ ‘ΣΑΙ ΚΑΛΑ ΔΑΣΚΑΛΕ!»
ΙΘΑΚΗ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΑΒΑΦΗΣ Χρυσούλα Δανίκα Κωνσταντίνα Θεωδόρου
«Δείπνο για τέσσερις» Κατσαρίδου Σοφία Ευθιμιάδου Αλεξάνδρα
ΚΕΙΜΕΝΑ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ
17 Ν ΟΕΜΒΡΗ χρόνια μετά Τα πέτρινα χρόνια ( )
ΦΩΣ - ΣΚΟΤΑΔΙ Μαρία Ιγγλέζου Β Λυκείου
25 ΜΑΡΤΙΟΥ Η 25η Μαρτίου είναι μέρα αργίας
Συνάντηση 3 κόσμων: Ελληνορωμαϊκού Ανατολικού & Χριστιανικού
Κωστής Παλαμάς
ΟΙ ΔΙΑΛΑΜΠΑΔΕΥΤΕΣ ΤΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ
 Ζάκυνθος (νόθο παιδί του Κόντε Νικολάου Σολωμού και της Αγγελικής Νίκλη)  Ιταλία - σπουδές και μελέτη της ιταλικής ποιητικής παράδοσης 
Χοροί Κώστας κ. – Γιάννης Φ..
Η βασιλεια του ΜιχαΗλ Γ’
Κυριότερες θεματικές περιοχές και αντίστοιχες περίοδοι Αρχαίας Ελληνικής Λογοτεχνίας 1. Η προφορική παράδοση υπάρχει πολύ πριν τα έπη 2. Οι συγγραφείς.
Νιάκαρος Κωστής Καθηγήτρια: Βασιλική Παπακίτσου
ΑΝΑΖΗΤΩΝΤΑΣ ΤΗΝ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
ΛΗΘΗ, Λορέντζου Μαβίλη Επιμέλεια: Κατερίνα Κάζηρα.
Η ανάγνωση, το βιβλίο και ο κόσμος μας. Από το μαθητή στον αναγνώστη
Φέρε με πάλι στους παλιούς καιρούς, καρδιά νοσταλγική, κι άσε με εκεί μονάχο σα ναυαγό που πρόφτασε την ώρα πόλαμψε η αστραπή κι' αρπάχτηκε στο βράχο.
«ΤΑ ΡΩ ΤΟΥ ΕΡΩΤΑ» ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΕΛΥΤΗΣ ΕΝΑ ΑΠΟ ΤΑ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΑ ΕΡΓΑ ΤΟΥ.
Ο ρυθμός ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ : 2012 – 2013 ΤΜΗΜΑ : ΑΠ4 ΑΠΌ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ :
Μελοποιημένοι στίχοι για την Μικρά Ασία

Εσπερινό Λύκειο Ναυπλίου
Παράδοση και Μοντερνισμός. Διδασκαλία και Αξιολόγηση
ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΙΣΗ:ΑΘΗΝΑ ΓΚ.
ΤΑ ΠΝΕΥΜΑΤΑ Γεια σας! Είμαι η ψιλή! ἀκρόπολις.
Λεωνίδας Κραλίδης 1ο Π.Π.Σ. Α.Π.Θ. Ε
Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΚΑΝΑΣ.
ΗΛΕΚΤΡΙΚΗ ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ Ηλεκτρική Αντίσταση είναι η ιδιότητα των υλικών να δυσκολεύουν το πέρασμα του ηλεκτρικού ρεύματος από μέσα τους. Το ηλεκτρικό ρεύμα.
ΚΕΙΜΕΝΑ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ Α΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ. Γιάννης Ρίτσος Γραμματολογικά στοιχεία Γεννήθηκε το 1909 στη Μονεμβασιά της Λακωνίας και πέθανε το 1990.
 Ο όρος « μοντερνισμός » αρχικά τοποθετείται στο δεύτερο μισό του 19 ου αιώνα και αναπτύχθηκε πλήρως στις τέσσερις πρώτες δεκαετίες του 20 ου αιώνα.
Μάθημα 2 ο Περίοδοι της ελληνικής λογοτεχνίας Λογία (βυζαντινή) παράδοση Δημώδης (μεσαιωνική) παράδοση Το δημοτικό τραγούδι.
ΣΔΕ ΝΑΟΥΣΑΣ Σχέδιο Δράσης Β’ Τετραμήνου Μελοποιημένη ποίηση.
Κωστής Παλαμάς Φανή Λαζάρου-Τρανού Στ ο Πειραματικό Δημοτικό Θεσ/νίκης Π.Τ.Δ.Ε.-Α.Π.Θ.
Οργανολογία ΙΙ Μάθημα V. Νυσσόμενα έγχορδα ΙΙ. Λαούτο Ανήκει στο γένος των λαούτων και είναι αχλαδόσχημο. Ο βραχίονάς του φέρει τάστα και η κεφαλή που.
Κωνσταντίνος Καβάφης Ο Κωνσταντίνος Καβάφης γεννήθηκε στις 29 Απριλίου 1863 στην Αλεξάνδρεια, όπου οι γονείς του, εγκαταστάθηκαν εγκαταλείποντας.
ΔΗΜΟΤΙΚΌ ΤΡΑΓΟΎΔΙ Το ελληνικό δημοτικό τραγούδι ως λογοτεχνικό είδος αντλεί το υλικό του από την προφορική λογοτεχνική παράδοση, δηλαδή αυτήν που αναπτύσσεται.
Παραδοσιακοί Χοροί. Περιεχόμενα Εισαγωγικά Ελληνικοί παραδοσιακοί χοροί (καλαματιανός,τσάμικος,μπάλος)Ελληνικοί παραδοσιακοί χοροί (καλαματιανός,τσάμικος,μπάλος)
Ερωτοκριτοσ και Αρετουσα
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΣΕΦΕΡΗΣ ( ). Βιογραφία Ο Γιώργος Σεφέρης (φιλολογικό ψευδώνυμο του Γιώργου Σεφεριάδη) γεννήθηκε στη Σμύρνη. Είχε δύο μικρότερα αδέρφια.
Ρυθμός και μετρική: ρυθμός, μετρικά σχήματα και σχήματα λόγου μετρική: τα δύο μετρικά συστήματα τύποι στίχου: ο έμμετρος στίχος, ο ελευθερωμένος στίχος,
Μουσικά Σύνολα Τα είδη τραγουδιών και η θρησκευτική μουσική στον Μεσαίωνα και την Αναγέννηση.
Ο ρυθμός κάνει να ξεχωρίζει το ποίημα από το πεζό κείμενο.
Βασίλης Α. Τάξη Ε2 ΠΤΔΕ-ΑΠΘ
Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων
Αρχαία Ελληνική Γλώσσα
Η ΑΠΟΔΗΜΙΑ – Ο ΚΑΗΜΟΣ ΤΗΣ ΞΕΝΙΤΙΑΣ
Με το σεις και με το σας (3)
ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΗ ΜΕΤΡΙΚΗ ΚΑΙ ΠΟΙΗΤΙΚΗ
ΕΥΛΟΓΗΜΕΝΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ.
Κώστας κ. – Γιάννης Φ. Χοροί. Καλαματιανό Δημοφιλέστατος δημοτικός χορός ( που λέγεται και ίσος ή συρτός ) με πανάρχαιες ελληνικές ρίζες. Άγνωστος είναι.
Πώς να κάνουμε σωστές επιλογές, σύμφωνα με τη χριστιανική πίστη
Γιάννης Βάρης Ε2’ 1ο πρότυπο πειραματικό σχολείο Θεσσαλονίκης Π. Τ. Δ
Η εξέλιξη της ποίησης.
ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ ΣΟΛΩΜΟΣ Ο ΚΡΗΤΙΚΟΣ
ΚΑΤΩ ΣΤΗΣ ΜΑΡΓΑΡΙΤΑΣ ΤΟ ΑΛΩΝΑΚΙ
Tο τροχαϊκό μέτρο περιλαμβάνει επίσης δυο συλλαβές, πού τονίζονται όμως αντίστροφα απ' ό,τι στον ίαμβο. Δηλαδή τονι­σμένη είναι η πρώτη συλλαβή και άτονη.
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΟΙΗΣΗ ΣΤΑ ΙΑΠΩΝΙΚΑ
Η Αγγελική Διπλός τόνος Αρβανιτάκη Μαρία. Παίζουμε σχολείο ; Εγώ θα είμαι ο δάσκαλός σου. Κι εγώ ο μαθητής σου. Εμείς θα είμαστε οι δάσκαλοί σας.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Αντώνης Μιχαηλίδης Φιλόλογος

 Τα δυο βασικά μέτρα είναι:  ίΑμβος (τόνος στις Άρτιες συλλαβές υ-)  τΡοχαίος (τόνος στις πεΡιττές συλλαβές -υ)  Στη δημοτική ποίηση μόνο αυτά υπάρχουν

 Ανάπαιστος (υυ-)  Δάκτυλος (-υυ)  Αμφίβραχυς (υ-υ)

Μετρικά σχήματαΕίδη ποδώνΠαραδείγματα ίαμβοςυ –νερό τροχαίος– υτρέχει ανάπαιστοςυ υ –καθαρό στα δάκτυλος– υ υδάχτυλα του αμφίβραχυς ή μεσότονος υ – υανθρώπου

Ανάλογα με το μέτρο Ανάλογα με τον αριθμό συλλαβών Ανάλογα με την τελευταία συλλαβή που τονίζεται Ανάλογα με την πληρότητα του τελευταίου πόδα ιαμβικός εφτασύλλαβος οξύτονοςακατάληκτος τροχαϊκός εννεασύλλαβος παροξύτονοςκαταληκτικός αναπαιστικός εντεκασύλλαβος προπαροξύτονος δακτυλικός δεκαπεντασύλλαβος μεσοτονικόςκτλ.

 Δεν τονίζονται όλες οι άρτιες συλλαβές στον ίαμβο  Δεν τονίζονται όλες οι περιττές συλλαβές στον τροχαίο  Αυτό είναι αρκετά συνηθισμένο  Στον ίαμβο μπορεί να τονίζεται και μια περιττή συλλαβή  Στον τροχαίο μπορεί να τονίζεται (πιο σπάνια) και μια άρτια συλλαβή  Υπολογίζονται μόνο οι τόνοι που ακούγονται και όχι όσοι γράφονται

 Βαριά| βροντούν|, πικρά| βαρούν  υ – | υ – | υ – | υ –|  Στο ρη | μοκλή | σι του | Δηρού  υ υ |, υ – |, υ υ, | υ –  Φύσα |βοριά, |φύσα | Θρακιά  - υ |, υ – |, - υ, | υ –

 Λευθε|ριά, για| λίγο|πάψε  υ υ |- υ | - υ |- υ  τώρα| σίμω|σε και| κλάψε  - υ | - υ |υ υ | - υ

Ανάπαιστος  τα τραγού |δια μου τα |‘λεγες ό |λα  υ υ - |υ υ - | υ υ - | υΑμφίβραχυς Η Δόξα | δεξιά συν | τροφεύει υ – υ | υ - υ | υ - υΔάκτυλος ξέρω μια | λύρ’ ακρι | βότατη - υ υ | - υ υ | - υ υ

 είναι η συμπροφορά δύο φωνηέντων που ανήκουν σε διαφορετικές λέξεις σε ένα χρόνο  η αυγή, νύχτά ηταν  Του πατέρα σου όταν έλθεις  υ υ - υ - υ - υ

 Όλη σχεδόν η ποίηση πριν και μετά την Άλωση είναι γραμμένη σε αυτόν  από τον 14 ο αιώνα μπαίνει και η ομοιοκαταληξία οπότε  η 15σύλλαβη δίστιχη ενότητα κυριαρχεί στην κρητική ποίηση  Ο Σολωμός ιδίως στα μεγάλα του συνθέματα τον καλλιέργησε

 ιταλικής προέλευσης  αρχικά στα κυπριώτικα ερωτικά του 16 ου αιώνα  έπειτα στα κρητικά χορικά (Βοσκοπούλα)  Σολωμός (Λάμπρος)  Μαβίλης  τονισμοί (και παρατονισμοί) στην 3 η και 7 η συλλαβή που σπάζουν τον ιαμβικό ρυθμό αλλά δημιουργούν μιαν ιδιαίτερη ένταση

α΄ημιστίχιο οξύτονο: Σημαίνει ο Θιος, σημαίνει η γης||σημαίνουν τα επουράνια α΄ημιστίχιο προπαροξύτονο: Του κύκλου τα γυρίσματα ||π’ ανεβοκατεβαίνου

 καθα|ρότα|τον ή|λιο επρο|μηνού|σε  υ υ |- υ |υ - |υ υ |υ - |υ Φυσάει τ’ αεράκι μ’ ανάλαφρη φόρα υ - |υ - |υ υ |- υ|υ - |υ

 συχνός και στα δημοτικά τραγούδια  στην έντεχνη ποίηση συνδυασμένος με εφτασύλλαβο ή  σπανιότερα με εννεασύλλαβο

 και οι φαναριώτες (Χριστόπουλος, Βηλαράς)  Βηλαράς:  Πουλάκι ξένο ξενιτεμένο  και ο Σολωμός  και ο Παλαμάς (συλλογή Οι πεντασύλλαβοι)

 από πολύ παλιά σε βυζαντινά λαϊκά τραγούδια  στον Πτωχολέοντα  Φαναριώτες  Σολωμός (σε συνδυασμό με τον εφτασύλλαβο)  Σε γνωρίζω από την κόψη (υυ-υυυ-υ)  του σπαθιού την τρομερή (υυ-υυυ-)

 οι Φαναριώτες τον δημιούργησαν με συνδυασμό δύο τροχαϊκών οχτασύλλαβων  Θόλωσε και μαύρη τρέχει, ||οδοιπόρε η ζωή σου - υ υ υ – υ - υ || υ υ - υ υ υ - υ

 Σολωμός  επίδραση ιταλικής στιχουργίας  σε ελεγειακά ποιήματα (Φαρμακωμένη)

 Σολωμός  σε ελεγειακά ποιήματα  Η Δόξα δεξιά συντροφεύει  υ - υ υ - υ υ - υ

 δεν ευδοκίμησε ο εκσυγχρονισμός του δακτυλικού εξαμέτρου του έπους

 οι ωδές γραμμένες σε πεντάστιχες στροφές με  τέσσερις εφτασύλλαβους στίχους και  τον πέμπτο στίχο πεντασύλλαβο  σταθερός τόνος στην προτελευταία συλλαβή  αδιαφορεί για τη θέση των άλλων τόνων ( τους θέτει σε περιττές ή άρτιες συλλαβές)  αδιαφορεί για το αν είναι οι στίχοι του οξύτονοι, παροξύτονοι ή προπαροξύτονοι

 Ας μη βρέξει ποτέ υυ-υυ-]  το σύννεφον, και ο άνεμος υ-υυυ-]υυ  σκληρός ας μη σκορπίσει υ-υ-υ-]υ  το χώμα το μακάριον υ-υυυ-]υυ που σας σκεπάζει. υυυ-]υ

 ζευγαρωτή (ααββ)  πλεχτή (αβαβ)  σταυρωτή (αββα)  ζευγαροπλεχτή (ααβγγβ)  ελεύθερη ή μεικτή (διάφοροι τύποι)

 Αντώνης Μιχαηλίδης  Φιλόλογος  ΓΕΛ Θρακομακεδόνων    Το υλικό της παρουσίασης βασίζεται στα:  Πολίτη Λ., Ιστορία της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας ΜΙΕΤ, Αθήνα, 2012 και κυρίως  Γεωργιάδου Αγ., Η ποιητική περιπέτεια, Μεταίχμιο, Αθήνα, 2005.