Τεχνολογία Περιβάλλοντος: Επεξεργασία Βιομηχανικών Υγρών Αποβλήτων Ενότητα 3: Οζονισμός Μαντζαβίνος Διονύσιος Πολυτεχνική Σχολή Τμήμα Χημικών Μηχανικών.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Εφαρμογές προηγμένων τεχνολογιών επεξεργασίας υγρών αποβλήτων Πέτρος Σαμαράς Καθηγητής ΑΤΕΙ Θεσσαλονίκης ΠΕΓΑ Σύγχρονες Τεχνολογίες Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας.
Advertisements

Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση Ενότητα 2.1: Μυθολογία Αγγελική Γιαννικοπούλου Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία.
Γενική Οικονομική Ιστορία Ενότητα # 3: Οι μεγάλες αυτοκρατορίες Διδάσκων: Ιωάννα-Σαπφώ Πεπελάση Τμήμα: Οικονομικής Επιστήμης.
ΑΣΚΗΣΗ ΣΤΗΝ ΤΡΙΤΗ ΗΛΙΚΙΑ Ενότητα 7: Mυϊκή ενδυνάμωση κορμού & άνω άκρων Βασιλική Ζήση, Ph D Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ.
Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων Ενότητα 2: Η πρώτη περίοδος της εκκλησιαστικής υμνογραφίας (Α´ - Δ´αι.) Γεώργιος Φίλιας Θεολογική Σχολή Τμήμα.
Τμήμα Τεχνολόγων Γεωπόνων Τίτλος Μαθήματος: ΚΑΛΛΩΠΙΣΤΙΚΑ ΔΕΝΤΡΑ ΚΑΙ ΘΑΜΝΟΙ Ενότητα 2: Χαρακτηριστικά φύλλων ανθέων και καρπών Γρηγόριος Βάρρας Αν. Καθηγητής.
Τμήμα Τεχνολόγων Γεωπόνων Τίτλος Μαθήματος: ΚΑΛΛΩΠΙΣΤΙΚΑ ΔΕΝΤΡΑ ΚΑΙ ΘΑΜΝΟΙ Ενότητα 10: Παράγωγη καλλωπιστικών φυτών. Μέρος Β’ Γρηγόριος Βάρρας Αν. Καθηγητής.
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική Ενότητα 5: Τα γένη των συμβεβηκότων / H μέθοδος της διαίρεσης 1 Στασινός Σταυριανέας Σχολή Ανθρωπιστικών & Κοινωνικών.
Διδακτική της Λογοτεχνίας στην Προσχολική Εκπαίδευση Εισαγωγή στον Γραμματισμό – Πρακτικές Ασκήσεις Αγγελική Γιαννικοπούλου Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής.
Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Θεσσαλίας Χημεία Τροφίμων Ενότητα #6: Βιταμίνες και Πρόσθετα Αθανάσιος Μανούρας Σχολή Τεχνολογίας Γεωπονίας και Τεχνολογίας.
Διδασκαλία και Μάθηση στο Νηπιαγωγείο: Σχεδιασμός Εκπαιδευτικών Δραστηριοτήτων Ι Ενότητα 4: Προσεγγίζοντας τα δυσάρεστα συναισθήματα Διδάσκουσα: Βασιλική.
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΛΟΓΙΣΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ :Η απογραφή Ελληνική Δημοκρατία Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Ηπείρου.
Γενική Οικονομική Ιστορία Ενότητα # 2: Η Ευρώπη πριν από τη Βιομηχανική Επανάσταση Διδάσκων: Ιωάννα-Σαπφώ Πεπελάση Τμήμα: Οικονομικής Επιστήμης.
Νεοελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα Ενότητα 1 η : Στόχοι και παιδαγωγικές αρχές του μαθήματος Παντελής Κυπριανός Σχολή Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών.
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 1: Εισαγωγή στην έννοια και την ύλη της Εφαρμοσμένης Ηθικής Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών και.
Εισαγωγή στη λογιστική, Ενότητα :Λογιστικό αποτέλεσμα, ΤΜΗΜΑ ΧΡΗΜΑΤΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΉΣ ΚΑΙ ΛΟΓΙΣΤΙΚΗΣ, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ – Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου.
Τμήμα Τεχνολόγων Γεωπόνων Τίτλος Μαθήματος: ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΕΣ ΜΕΛΕΤΕΣ - ΑΝΑΛΥΣΗ ΤΙΜΩΝ ΕΡΓΩΝ ΠΡΑΣΙΝΟΥ Ενότητα 3: Σύνταγμα - Δικαστήρια Γρηγόριος Βάρρας Αν.
Εορτολογία Ενότητα 2: Η εορτή του Πάσχα Γεώργιος Φίλιας Θεολογική Σχολή Τμήμα Κοινωνικής Θεολογίας.
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 8 (PART B): Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη και Επιχειρείν Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών.
Εισαγωγή στη λογιστική, Ενότητα :Λογαριασμοί, ΤΜΗΜΑ ΧΡΗΜΑΤΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΉΣ ΚΑΙ ΛΟΓΙΣΤΙΚΗΣ, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ – Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου ΕΙΣΑΓΩΓΗ.
Παραδόσεις εφαρμοσμένης Δασοκομικής Μάθημα 3: Αντικείμενο, αρχές, σκοπός της Δασοκομίας Συσταδογνωσία Στέργιος Βέργος, καθηγητής Καρδίτσα, 18 Οκτωβρίου.
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση Ενότητα 2.1: Μυθολογία Αγγελική Γιαννικοπούλου Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία.
ΑΣΚΗΣΗ ΣΤΗΝ ΤΡΙΤΗ ΗΛΙΚΙΑ Ενότητα 8: Mυϊκή ενδυνάμωση κοιλιακών και ποδιών Βασιλική Ζήση, Ph D Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ.
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 10: Φιλοσοφική Συμβουλευτική Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών Τμήμα Φιλοσοφίας.
Κλασσική Μηχανική Ενότητα 6: Κινηματική και Δυναμική του Στερεού Σώματος Βασίλειος Λουκόπουλος, Επίκουρος Καθηγητής Τμήμα Φυσικής.
Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων
Ορισμοί 1/3 Αποστείρωση είναι η πλήρης καταστροφή των μικροβίων, με τη βοήθεια φυσικών και χημικών μέσων. Απολύμανση είναι το σύνολο των μέσων τα οποία.
Ο Υπαλληλικός Κώδικας του 1951
Η μονιμότητα των δημοσίων υπαλλήλων
Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου
Ήλιος και δέρμα Το ηλιακό φως επιδρά θετικά και αρνητικά στον ανθρώπινο οργανισμό, δεδομένου ότι, η ηλιακή ακτινοβολία συνίσταται από σειρά ακτινοβολιών.
Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου
Χημεία και Αέρια θερμοκηπίου
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Πρακτική Άσκηση σε σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
Εορτολογία Ενότητα 3: Η Εορτή των Χριστουγέννων και Θεοφανείων
Εορτολογία Ενότητα 8: Οι Εορτές των Αγίων Γεώργιος Φίλιας
Οι διοικητικές εκκαθαρίσεις
Εορτολογία Ενότητα 4: Οι Εορτές της Αναλήψεως και της Πεντηκοστής
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Το φάσμα του λευκού φωτός
Λογιστική Κόστους Ενότητα # 1: Εισαγωγή Διδάσκουσα: Σάνδρα Κοέν
Πρακτική Άσκηση σε σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Τμήμα Κοινωνικής Θεολογίας
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΠΙΘΑΝΟΤΗΤΕΣ(6)
Εισαγωγή στις Επιστήμες της Αγωγής
ΠΕΤΡΟΛΟΓΙΑ ΜΑΓΜΑΤΙΚΩΝ & ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΜΕΝΩΝ ΠΕΤΡΩΜΑΤΩΝ
Ενότητα 10: Άτμιση του Ξύλου.
Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό
ΠΕΤΡΟΛΟΓΙΑ ΜΑΓΜΑΤΙΚΩΝ & ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΜΕΝΩΝ ΠΕΤΡΩΜΑΤΩΝ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Συγχώνευση.
ΤΟ ΠΡΟΤΥΠΟ ΤΟΥ ΚΑΝΟΝΙΚΟΥ ΟΜΗΛΙΚΟΥ ΔΑΣΟΥΣ
Διατροφή-Διαιτολογία
Πληροφορική Κεφάλαιο 10ο: Εισαγωγή στο EXCEL 2010 Μέρος Γ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Επιχειρησιακές Επικοινωνίες
Οι φυσικές καταστάσεις.
Πρόσθετες Ύλες Ενότητα 9: Ουσίες ενίσχυσης θρεπτικής αξίας τροφίμων
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Η επιγραφή στο πίσω θυρόφυλλο αναγράφει: Η επιγραφή στο μεγάλο κομμάτι αναγράφει τα εξής : (με κόκκινο τα αποκαταστημένα τμήματα της επιγραφής) 
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Υγιεινή εργοστασίων επεξεργασίας γάλακτος
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Τεχνολογία Περιβάλλοντος: Επεξεργασία Βιομηχανικών Υγρών Αποβλήτων Ενότητα 3: Οζονισμός Μαντζαβίνος Διονύσιος Πολυτεχνική Σχολή Τμήμα Χημικών Μηχανικών

Σκοπός Ενότητας Στην παρουσίαση αυτή αναλύεται η εφαρμογή του οζονισμου ως μέσο επεξεργασίας για την οξείδωση οργανικών ρύπων με τελικό αποτέλεσμα τη μείωση του οργανικού φορτίου των αποβλήτων. Επίσης παρουσιάζονται τεχνικές για τη βελτίωση της βιοαποδομησιμότητας των αποβλήτων καθώς και η απολύπανση. 2

Περιεχόμενα ενότητας Προηγμένες Διεργασίες Οξείδωσης-Γενικά χαρακτηριστικά Όζον-Ιδιότητες Ηλεκτρομαγνητικό φάσμα-Υπεριώδης ακτινοβολία Σχηματισμός και καταστροφή του όζοντος Ποιοι ευθύνονται για την καταστροφή του Ο 3 ?-Το Ο 3 στην επεξεργασία νερού και υγρών αποβλήτων Μηχανισμός δράσης Ο 3 - Άμεση οξείδωση: Ανόργανες ενώσεις-Έμμεση οξείδωση Κινητική αντιδράσεων οζονισμού-Αντιδράσεις μεταξύ Ο 3 και οργανικών ενώσεων Αριθμός Hatta Διάσπαση του όζοντος-Χρόνος ημιζωής του Ο 3 σε αέρια και υγρή φάση-Παραγωγή όζοντος Ηλεκτρική εκκένωση (corona discharge) Αντιδραστήρες επαφής Ο 3 νερού-Χρήσεις Ο 3 Aπολύμανση-Απολυμαντική δράση Ο 3 Άλλες χρήσεις του Ο 3 -Οξείδωση Fe 2+, Mn 2+ και θειούχων ενώσεων-Απομάκρυνση οργανικών υλικών Πλεονεκτήματα/Μειονεκτήματα Ο 3 3

Προηγμένες Διεργασίες Οξείδωσης ΟΚ 4

Γενικά χαρακτηριστικά ΠΔΟ οι οποίες λαμβάνουν χώρα σε συνηθισμένες συνθήκες θερμοκρασίας και πίεσης. Χρησιμοποιούνται για: καταστροφή (οξείδωση) οργανικών ρύπων μείωση οργανικού φορτίου αποβλήτων βελτίωση βιο-αποδομησιμότητας αποβλήτων απολύμανση 5

Εύρος συγκεντρώσεων COD Είναι πιο αποτελεσματικές για σχετικά αραιά υγρά απόβλητα (COD< 1000 mg/L). 6

Όζον, Ο 3 Το όζον είναι μια αλλοτροπική μορφή του οξυγόνου με χημικό τύπο Ο 3. Στην αέρια μορφή έχει μπλε χρώμα, στην υγρή μαύρο-μπλε και στη στερεά μαύρο. Το σημείο ζέσης του είναι -111,5 °C και το σημείο τήξης του -192,5 °C. Είναι 1,6 φορές βαρύτερο από τον αέρα, οπότε σε περιπτώσεις διαρροής όζοντος αυτό συγκεντρώνεται σε χαμηλά σημεία. 7

Το όζον μυρίζει (όζει) Έχει μια χαρακτηριστική οσμή, η οποία το καθιστά ανιχνεύσιμο από την ανθρώπινη όσφρηση σε συγκεντρώσεις στον αέρα μεγαλύτερες από 2 mg/L. Από την ιδιότητα του αυτή έχει πάρει την ονομασία του. 8

Το όζον και προστατεύει και βλάπτει Το όζον κοντά στην επιφάνεια της Γης είναι αέριος ρύπος και προκαλεί σοβαρά αναπνευστικά προβλήματα. Στα υψηλά στρώματα της ατμόσφαιρας (στρατόσφαιρα) το όζον απορροφά την υπεριώδη ακτινοβολία (UV-C, UV-B, 200 nm<λ<315 nm) που εκπέμπει ο ήλιος και την εμποδίζει να φτάσει στην επιφάνεια της Γης. 9

Ηλεκτρομαγνητικό φάσμα Ενέργεια 10

Υπεριώδης ακτινοβολία ( nm) UV-A ( nm): δεν είναι ιδιαίτερα βλαβερή στον άνθρωπο και τους ζωντανούς οργανισμούς. Προκαλεί μαύρισμα του δέρματος. Χρόνια έκθεση προκαλεί καρκίνο του δέρματος. UV-B ( nm): βλαβερή στον άνθρωπο και στους ζωντανούς οργανισμούς. Προκαλεί καταστροφή του DNA και καρκίνο του δέρματος. UV-C ( nm): εξαιρετικά βλαβερή στους ζωντανούς οργανισμούς. Καταστρέφει το DNA και προκαλεί καρκίνο του δέρματος. 11

Ηλιακό φάσμα 12

Σχηματισμός και καταστροφή του όζοντος Σχηματισμός Ο 2 + hν (λ<240 nm) → 2 O O + O 2 → O 3 Καταστροφή O 3 + hν (230<λ<320 nm) → O 2 + O O + O 3 → 2 O

Ποιοι ευθύνονται για την καταστροφή του Ο 3 ? Χλωροφθοράνθρακες (chlorofluorocarbons, CFCs) CFCl 3 + hν (λ<290 nm) → CFCl 2 + Cl Καταστροφή του Ο 3 : Cl + O 3 → ClO + O 2 ClO + O → Cl + O 2 1 μόριο CFC εμποδίζει το σχηματισμό 10 5 μορίων Ο

Το Ο 3 στην επεξεργασία νερού και υγρών αποβλήτων Το Ο 3 είναι ισχυρό οξειδωτικό Χημικό είδοςΔυναμικό οξείδωσης (volt) Φθόριο, F 2 3,053 Ρίζες υδροξυλίου HO 2,80 Όζον, Ο 3 2,076 Υπεροξείδιο του υδρογόνου, Η 2 Ο 2 1,776 Ρίζες υπεροξειδίου HO 2 1,70 Υπερμαγγανικά ιόντα, MnO 4 - 1,507 Υποχλωριώδες οξύ, HClO1,482 Χλώριο, Cl 2 1,36 Οξυγόνο, O 2 1,

Μηχανισμός δράσης Ο 3 Άμεση οξείδωση: Το Ο 3 οξειδώνει απευθείας τις οργανικές και ανόργανες ενώσεις. Έμμεση οξείδωση: σχηματισμός ριζών υδροξυλίου σε αλκαλικό pH. Οξείδωση των οργανικών και ανόργανων ενώσεων από τις ρίζες υδροξυλίου. 1616

Άμεση οξείδωση Οργανικές ενώσεις: Προστίθεται στον διπλό δεσμό των οργανικών ενώσεων και τις διασπά προς αλδεΰδες, κετόνες και καρβοξυλικά οξέα (οζονόλυση): 17

Άμεση οξείδωση: Ανόργανες ενώσεις Το Ο 3 συμμετέχει σε οξειοδοαναγωγικές αντιδράσεις: 2Fe 2+ + O 3 (aq) + 5H 2 O → 2Fe(OH) 3 (s) + 4O 2 + 4H + Mn 2+ + O 3 (aq) + H 2 O → MnO 2 (s) + O 2 + 2H + H 2 S + O 3 (aq) → S 0 + 4O 2 + H 2 O 1818

Έμμεση οξείδωση Το Ο 3 σε αλκαλικό pH (~11) σχηματίζει ρίζες ΗΟ Ο 3 + ΗΟ - → ΗΟ Ο 2 ΗΟ Ο 3 → Ο ΗΟ 2 ΗΟ 2 Ο Η + Ο Ο 3 → Ο Ο 2 Ο Η + → ΗΟ 3 ΗΟ 3 → ΗΟ + Ο 2 19

Κινητική αντιδράσεων οζονισμού Ο οζονισμός είναι μια ετερογενής διεργασία. Περιλαμβάνει δύο στάδια: 1.Μεταφορά μάζας του όζοντος από την αέρια στην υγρή φάση. 2.Χημική αντίδραση μεταξύ όζοντος και των οργανικών ή ανόργανων ενώσεων στην υδατική φάση. 2020

Αντιδράσεις μεταξύ Ο 3 και οργανικών ενώσεων Οι αντιδράσεις μεταξύ όζοντος και οργανικών ενώσεων στο νερό είναι συνήθως δεύτερης τάξης μη αντιστρεπτές αντιδράσεις: zO 3 + M → Προϊόντα όπου z: στοιχειομετρικός συντελεστής Μ: οργανική ένωση 2121

Αριθμός Hatta Όπου: k D : σταθερά ταχύτητας αντίδρασης k L : συντελεστής μεταφοράς μάζας Ο 3 στην υγρή φάση C M : συγκέντρωση οργανικής ένωσης D O3 : ικανότητα διάχυσης Ο 3 στο νερό 2

Αριθμός Hatta →ταχύτητα αντίδρασης με Ο 3 Αν Ha< 0,3 τότε η αντίδραση με όζον είναι πιο αργή από την μεταφορά μάζας του όζοντος από την αέρια στην υγρή φάση. Αυτό δε σημαίνει ότι συνολικά η αντίδραση με όζον είναι μια αργή αντίδραση. Μεταξύ των δυο σταδίων (μεταφορά μάζας και χημική αντίδραση) αυτό που καθορίζει την ταχύτητα της αντίδρασης είναι η χημική αντίδραση (πιο αργό στάδιο, rate determining step). 2323

Αν Ha>3 τότε η αντίδραση με όζον είναι πιο γρήγορη από την μεταφορά μάζας του όζοντος από την αέρια στην υγρή φάση. Αν 0,3<Ha<3 τότε οι δύο ταχύτητες είναι συγκρίσιμες και η συνολική αντίδραση ακολουθεί μια ενδιάμεση κινητική. Συνήθως στις περισσότερες αντιδράσεις μεταξύ όζοντος και οργανικών ενώσεων έχει βρεθεί ότι Ha<0,

Συμπεράσματα για Ha<0,3 Για να πραγματοποιηθεί η αντίδραση με ικανοποιητικό ρυθμό απαιτείται μεγάλος όγκος υγρού και όχι τόσο μεγάλη διεπιφάνεια μεταξύ αερίου/υγρού. Η παραπάνω απαίτηση ικανοποιείται σε αντιδραστήρες στήλης νερού στις οποίες το όζον εισάγεται με την μορφή φυσαλίδων (bubble column). 2525

Συμπεράσματα για Ha>3 Για να πραγματοποιηθεί η αντίδραση με ικανοποιητικό ρυθμό απαιτείται μεγάλη διεπιφάνεια επαφής μεταξύ αερίου/υγρού (δηλαδή καλή ανάμιξη μεταξύ υγρής και αέριας φάσης). Αυτό επιτυγχάνεται σε αντιδραστήρες σταθερής κλίνης (packed columns), πλακών (plate columns), αιωρήματος (spray columns) και ανάδευσης (stirred tanks) 2626

Διάσπαση του όζοντος Το όζον τόσο στην αέρια όσο και στην υγρή φάση διασπάται πολύ γρήγορα προς Ο 2. Δεν είναι δυνατόν να παράγουμε και στη συνέχεια να αποθηκεύσουμε ή να μεταφέρουμε όζον σε συγκεντρώσεις που θα ήταν πρακτικά χρήσιμες. Το όζον παράγεται επί τόπου στις μονάδες επεξεργασίας νερού και υγρών αποβλήτων. 27

Χρόνος ημιζωής του Ο 3 σε αέρια και υγρή φάση Χρόνος ημιζωής του διαλυμένου Ο 3 στο νερό σε pH=7 Θερμ. (˚C)t 1/2, min Χρόνος ημιζωής του Ο 3 στην αέρια φάση Θερμ. (˚C)t 1/2, min -503 μήνες ημέρες -258 ημέρες 203 ημέρες 28

Παραγωγή όζοντος ΜέθοδοςΑρχή λειτουργίαςΠηγή όζοντοςΠαρατηρήσεις Ηλεκτρική Ηλεκτρική εκκένωση Αέρας ή Ο 2 (αέριο ή υγρό) Πειραματική και μεγάλης κλίμακας χρήση ΗλεκτροχημικήΗλεκτρόλυσηΎδωρ Πειραματική και μικρής βιομηχανικής κλίμακας χρήση Φωτοχημική (λ< 185nm) Ακτινοβολία Πόσιμο νερό ή Ο 2 Νέα τεχνολογία σε κάθε κλίμακα ΡαδιενέργειαΑκτίνες Χ ή γ Ύδωρ (υπερκαθαρό) Πειραματική χρήση ΘερμικήΙονισμόςΝερό Πειραματική χρήση 2929

Ηλεκτρική εκκένωση (corona discharge) Το οξυγόνο διέρχεται μέσα από ηλεκτρικό πεδίο το οποίο παράγεται με την εφαρμογή διαφοράς δυναμικού μεταξύ δυο μονωμένων ηλεκτροδίων. Το οξυγόνο ή ο αέρας πρέπει να είναι απαλλαγμένα σωματιδίων και υδρατμών (προκαλούν καταστροφή της συσκευής ηλεκτρικής εκκένωσης) 3030

Η διαφορά δυναμικού κυμαίνεται ανάμεσα στις και V. Η συνήθης συγκέντρωση όζοντος στον οζονισμένο αέρα κυμαίνεται από 10 μέχρι 20 g/m

Αντιδραστήρες επαφής Ο 3 νερού Η επιλογή του κατάλληλου αντιδραστήρα καθορίζεται από την κινητική της αντίδρασης οζονισμού. Αν Ha<0,3 τότε απαιτείται μεγάλος όγκος υγρού και σχετικά μικρή διεπιφάνεια επαφής → αντιδραστήρες στήλης νερού στις οποίες το όζον εισάγεται με την μορφή φυσαλίδων (bubble column). 3232

Bubble column Διοχέτευση φυσαλίδων Ο 3 σε στήλη νερού 3

Αντιδραστήρες bubble column σε σειρά 34

Χρήσεις Ο 3 Το Ο 3 χρησιμοποιείται για: 1.Απολύμανση 2.Οξείδωση Fe 2+ και Mn 2+ 3.Οξείδωση Η 2 S και σουλφιδίων 4.Οξείδωση ενώσεων που προκαλούν οσμές και γεύσεις στο νερό 5.Οξείδωση μικρο-ρυπαντών????? 6.Απομάκρυνση χρώματος 35

Απολύμανση Το όζον καταστρέφει τους παθογόνους μικροοργανισμούς (βακτήρια και ιούς), που απαντούν στο νερό και στα υγρά απόβλητα. Δρα πιο γρήγορα και πιο αποτελεσματικά από τα άλλα απολυμαντικά (π.χ. Cl 2 ). Συγκεντρώσεις όζοντος 0,1-0,2 mg/L, είναι αρκετές για να έχουμε νερό σχεδόν ελεύθερο από μικροοργανισμούς σε διάστημα λίγων δευτερολέπτων. 36

Απολυμαντική δράση Ο 3 Μικροοργανισμοί ανθεκτικοί στο χλώριο, οι οποίοι οξειδώνονται και καταστρέφονται ταχύτατα από το όζον, είναι οι αμοιβάδες, οι κόκκοι, οι ευμύκητες, οι μυξομύκητες, τα άλγη, τα σπόρια και οι κύστες. Συγκεντρώσεις όζοντος 0,3-0,5 mg/L καταστρέφουν ή εξουδετερώνουν τους ιούς μέσα σε λίγα λεπτά σε σύγκριση με τις ώρες που χρειάζονται άλλα απολυμαντικά μέσα ακόμα και σε πολύ μεγάλες συγκεντρώσεις. 37

Άλλες χρήσεις του Ο 3 Απομάκρυνση του χρώματος του νερού, στο οποίο προσδίδει μια ελκυστική γαλάζια απόχρωση. Απομάκρυνση οσμών. Το όζον καταστρέφει την πλειοψηφία των ενώσεων που είναι υπεύθυνες για την ανεπιθύμητη γεύση και οσμή του νερού, ειδικά όλες τις φαινολικές ενώσεις. 38

Οξείδωση Fe 2+, Mn 2+ και θειούχων ενώσεων Το όζον προκαλεί την καθίζηση του σιδήρου: 2Fe 2+ + O 3 (aq) + 5H 2 O → 2Fe(OH) 3 (s) + 4O 2 + 4H + Οι ενώσεις του μαγγανίου απομακρύνονται χωρίς να χρειάζεται καταλύτης ή υψηλές τιμές pΗ: Mn 2+ + O 3 (aq) + H 2 O → MnO 2 (s) + O 2 + 2H + Το υδρόθειο και άλλες θειούχες ενώσεις καταστρέφονται από το όζον χωρίς προβλήματα: H 2 S + O 3 (aq) → S 0 + 4O 2 + H 2 O 39

Απομάκρυνση οργανικών υλικών Το όζον οξειδώνει σε ικανοποιητικό βαθμό διάφορες οργανικές ενώσεις: Απορρυπαντικά: Αν χρησιμοποιηθεί σε ικανοποιητικές ποσότητες, το όζον απομακρύνει τα απορρυπαντικά σε πολύ μεγάλο ποσοστό Οργανοφωσφορικά φυτοφαρμάκα (παραθείο, μαλαθείο και μεθυλοπαραθείο): απομάκρυνσή τους με ικανή ποσότητα όζοντος 4040

Πλεονεκτήματα Ο 3 Ισχυρό απολυμαντικό Δεν απαιτεί αγορά και χειρισμό χημικών αντιδραστηρίων Δεν απαιτεί μεγάλο χώρο Προσαρμόζεται εύκολα σε υπάρχουσες εγκαταστάσεις Παράγεται από μόρια οξυγόνου (δεν προστίθενται τοξικές ουσίες) Αποτελεσματικό σε μεγάλο εύρος μικροβίων 41

Πλεονεκτήματα Ο 3 Δεν έχει παραπροϊόντα με αποσαφηνισμένη αρνητική επίδραση στην υγεία (εκτός της περίπτωσης παρουσίας βρωμικών ιόντων) Βελτιώνει την ποιότητα των υδάτων αποδεκτών με απομάκρυνση χρώματός και οσμών, μείωση της θολότητας και αύξηση του διαλυμένου οξυγόνου Απουσία τοξικότητας για την υδρόβια ζωή μετά τον οζονισμό 42

Μειονεκτήματα Ο 3 Ασταθές, απαιτεί επί τόπου παρασκευή. Είναι τοξικό και διαβρωτικό αντιδραστήριο. Πρέπει να ακολουθώνται ειδικές συνθήκες ασφάλειας, λόγω της τοξικότητάς του. Δεν υπολογίζεται εύκολα η απαραίτητη συγκέντρωσή του στο νερό. Υψηλό κόστος εγκατάστασης και λειτουργίας. Απαιτεί υψηλή συντήρηση εξοπλισμού. 43

Τέλος Ενότητας 44

Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων (1/1) Το Έργο αυτό κάνει χρήση των ακόλουθων έργων: Εικόνες/Σχήματα/Διαγράμματα/Φωτογραφίες Διαφάνεια 10: εικόνα, ps://en.wikipedia.org/wiki/Humic_acid#/media/File:Humic_acid.svghttp:// esearch%20Interests%202.htmhttps://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/30/EM_spectrumre vised.png ps://en.wikipedia.org/wiki/Humic_acid#/media/File:Humic_acid.svghttp:// esearch%20Interests%202.htmhttps://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/30/EM_spectrumre vised.png Διαφάνεια 12: εικόνα, Διαφάνεια 33: εικόνα, P. Karageorgos, A. Coz, M. Charalabaki, N. Kalogerakis, N. Xekoukoulotakis, D. Mantzavinos, Ozonation of weathered olive mill wastewaters, Journal of Chemical Technology & Biotechnology, 81 (2006) pp Διαφάνεια 34: εικόνα, P. Karageorgos, A. Coz, M. Charalabaki, N. Kalogerakis, N. Xekoukoulotakis, D. Mantzavinos, Ozonation of weathered olive mill wastewaters, Journal of Chemical Technology & Biotechnology, 81 (2006) pp

Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στo πλαίσιo του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο Πανεπιστήμιο Αθηνών» έχει χρηματοδοτήσει μόνο την αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους. 46

Σημείωμα Ιστορικού Εκδόσεων Έργου Το παρόν έργο αποτελεί την έκδοση

Σημείωμα Αναφοράς Copyright Πανεπιστήμιο Πατρών. Καθηγητής, Διονύσιος Μαντζαβίνος. «Τεχνολογία Πειβάλλοντος: Επεξεργασία Βιομηχανικών Υγρών Αποβλήτων, Οζονισμός». Έκδοση: 1.0. Πάτρα Διαθέσιμο από τη δικτυακή διεύθυνση: 48

Σημείωμα Αδειοδότησης Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά, Μη Εμπορική Χρήση Παρόμοια Διανομή 4.0 [1] ή μεταγενέστερη, Διεθνής Έκδοση. Εξαιρούνται τα αυτοτελή έργα τρίτων π.χ. φωτογραφίες, διαγράμματα κ.λ.π., τα οποία εμπεριέχονται σε αυτό και τα οποία αναφέρονται μαζί με τους όρους χρήσης τους στο «Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων». [1] Ως Μη Εμπορική ορίζεται η χρήση: που δεν περιλαμβάνει άμεσο ή έμμεσο οικονομικό όφελος από την χρήση του έργου, για το διανομέα του έργου και αδειοδόχο που δεν περιλαμβάνει οικονομική συναλλαγή ως προϋπόθεση για τη χρήση ή πρόσβαση στο έργο που δεν προσπορίζει στο διανομέα του έργου και αδειοδόχο έμμεσο οικονομικό όφελος (π.χ. διαφημίσεις) από την προβολή του έργου σε διαδικτυακό τόπο Ο δικαιούχος μπορεί να παρέχει στον αδειοδόχο ξεχωριστή άδεια να χρησιμοποιεί το έργο για εμπορική χρήση, εφόσον αυτό του ζητηθεί. 49