‘‘Σχέση γιατρού – ασθενούς’’

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Ικανότητες Επικοινωνίας
Advertisements

Συνεργασία Εκπαιδευτικών και Γονέων
Ποια είναι τα σημάδια του Αυτισμού;
Προσωπικές δεξιότητες
ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΜΟΝΑΔΑ ΠΡΟΛΗΨΗΣ ΚΑΤΑ ΤΩΝ ΕΞΑΡΤΗΣΙΟΓΟΝΩΝ ΟΥΣΙΩΝ ΚΑΙ ΤΟΥ AIDS ΔΗ.ΜΟ.Π. «ΝΙΚΟΣ ΜΩΡΟΣ» «Η Πρόληψη Τόπος Συνάντησης και Συναπάντησης για τη Συνερασία,
αποτελούν, για κάθε χώρα, δείκτες «Πολιτισμού και Ανάπτυξης»
Βασικεσ αρχεσ επικοινωνιακησ αγωγήσ
Η Εκπαίδευση στην εποχή των ΤΠΕ
Διεπαγγελματική μάθηση στόχοι?
ΒΙΩΜΑΤΙΚΗ ΜΑΘΗΣΗ Μαρια Κουτάτζη ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2012.
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗ ΕΠΙΣΤΗΜΗ
ΘΕΜΑ : « Διαπροσωπικές σχέσεις των νέων»
Ευδοξία Παναγιωτίδου Ψυχολόγος Α’ ΚΕΔΔΥ Θεσσαλονίκης Τρίτη,
Διαχείριση εργασιακού άγχους στην EDUCACONSULT M&J Consulting Παρντουμπίτσε, Δημοκρατία της Τσεχίας
ΣΤΟΧΟΙ ΚΑΙ ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ. Το εργαστήρι στηρίζεται στην ενεργητική παρουσία των συμμετεχόντων. Οι συμμετέχοντες έχουν τη δυνατότητα μέσα από την ανταλλαγή.
Η επικοινωνία στις κοινωνικές ομάδες και στην εκπαίδευση
Συναίνεση και Άρνηση στη θεραπεία Τραγ έα Γιώτα Φυσικοθεραπεύτρια Μ Sc (Pain Management) CKVPP 2010.
ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΘΕΤΙΚΩΝ ΣΤΑΣΕΩΝ ΣΤΗ ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
Μετάβαση από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο: Ανάπτυξη ουσιαστικής συνεργασίας ανάμεσα στους γονείς και τους εκπαιδευτικούς Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών.
ΟΙ «ΔΙΕΡΓΑΣΙΕΣ» ΣΤΙΣ ΟΜΑΔΕΣ
1 1/11/2010 Ζωή Τσίμτσιου, MSc, PhD Γενική Γιατρός, Eπιμελήτρια Β’,Κ.Υ. Αστικού Τύπου Εύοσμου, Θεσ/νίκης Honorary Research Fellow, Department of Primary.
Δύσκολες Συμπεριφορές στο Σχολείο.
«Ιατρική Εκπαίδευση και εξατομικευμένα ιατρικά συστήματα» Αντωνίου Θεοδώρα Κυριάκου Ελπίδα Παπαδοπούλου Ευθυμία Τορτούρη Κατερίνα.
Ψυχολογικά προβλήματα στη μονάδα τεχνητού νεφρού Αγγελική Κοντόλια, Ασκούμενη κοινωνική λειτουργός.
Μάθημα 3 Προσδοκίες και στάσεις ασθενούς πριν την επίσκεψη στο ιατρείο.
Συνεργασία Εκπαιδευτικών και Γονέων
Σχολικός εκφοβισμός Δούκας Αλβανός Med,
 Προσαρμόζοντας τις προσδοκίες Οι γονείς πρέπει να καταλάβουν ότι το δυσλεκτικό παιδί τους χρειάζεται να προσπαθήσει περισσότερο και με διαφορετικό τρόπο.
European Students of Industrial Engineering and Management ESTIEM ESTIEM European Students of Industrial Engineering and Management LG Chios.
«Φυσικές Επιστήμες και Περιβαλλοντική Εκπαίδευση: Βιβλιογραφική επισκόπηση και ζητήματα που αναδύονται» Βασιλούδης Ιωάννης, Δάσκαλος, MSc Βιώσιμης Ανάπτυξης.
Στρατηγικοί στόχοι του Δικτύου Μακροχρόνιας Φροντίδας. Tο κεντρικό ζητούμενο ενός συστήματος διοίκησης και διαχείρισης των υπηρεσιών Μακροχρόνιας Φροντίδας.
Τα Αποτελέσματα των Δράσεων της ΑΝ.Ε.ΒΟ. Α.Ε. Γεώργιος Γκάγκας Διαχειριστής της Πράξης.
ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗ ΔΙΑΓΝΩΣΗ.
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη
Αναπτυξιακή Ψυχολογία
Η ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΗΝ A’ ΝΕΥΡΟΛΟΓΙΚΗ ΚΛΙΝΙΚΗ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΑΘΗΝΩΝ Στελέχωση Υπηρεσίας: Μάρκος Ζαχαρής, ΤΕ Κοινωνικός Λειτουργός, Υπεύθυνος Κοινωνικής.
Ονοματεπώνυμο: Γκουτζήκα Όλγα ΑΕΜ:3120 Εξάμηνο: Στ’ Μάθημα: Εκπαιδευτική Πολιτική Διδάσκουσα: Tάχου-Ηλιάδου.
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη Ενότητα 4: Στρες και Στρατηγικές Αντιμετώπισης – Νοσηλευτική Φροντίδα. Κοτρώτσιου Ευαγγελία, Καθηγητής, Τμήμα Νοσηλευτικής,
Η Χρήση των Φορητών Συσκευών όπως το Έξυπνο Κινητό Τηλέφωνο (Smartphone), η Φορητή Ταμπλέτα (Tablet) & ο Φορητός Η/Υ (Notebook) στην Καθημερινή Κλινική.
«Οι Αρχές της διαφοροποιημένης παιδαγωγικής
O ΌΡΟΣ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΉΘΗΚΕ ΑΡΧΙΚΆ, ΓΙΑ ΆΤΟΜΑ ΠΟΥ ΑΠΑΣΧΟΛΟΎΝΤΑΝ ΣΤΟ ΧΏΡΟ ΤΗΣ ΨΥΧΙΚΉΣ ΥΓΕΊΑΣ ΚΑΙ ΣΤΗ ΣΥΝΈΧΕΙΑ ΣΥΝΔΈΘΗΚΕ ΚΑΙ ΜΕ ΤΟ ΕΠΆΓΓΕΛΜΑ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΎ,
Σκοποί αγωγής υγείας-συμβουλευτικής  Διατήρηση σωματικής ισορροπίας ατόμου: υγιεινή, διατροφή, άσκηση  Διατήρηση ψυχικής-κοινωνικής ισορροπίας ατόμου-
ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΜΠΕΜΠΕΤΣΟΣ Ph.D.
Εύη Μακρή-Μπότσαρη Καθηγήτρια Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας
Σακελλαρίου Μαρία, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Πανεπιστημίου Ιωαννίνων
ΕΠΙΒΑΡΥΝΣΗ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΩΝ ΥΓΕΙΑΣ
Επιθεώρηση Συμβουλευτικής-Προσανατολισμού,
ΔΙΑΛΕΞΗ 5η Συνηγορία Υπευθυνότητα/ευθύνη Συνεργασία Στάση φροντίδας
«Ελπίδα Ζωής» Αγγελική Μπαβέλλα- Επιστημονικά Υπεύθυνη-ψυχολόγος
«Διαχείριση απώλειας και πένθους στο σχολείο» Συμβουλευτική ψυχολόγος
Σύγχρονες Τάσεις Συμβουλευτικής
Μάθημα 1ο ΥΓΕΙΑ - ΑΣΘΕΝΕΙΑ
Επιχειρησιακές Επικοινωνίες και Δημόσιες Σχέσεις
Διεπιστημονική Προσέγγιση στη Φροντίδα Υγείας
Διεπιστημονική Προσέγγιση στη Φροντίδα Υγείας
ΕΜΠΟΔΙΑ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ
Ερευνητική Εργασία στην Θεματική Ενότητα Κοινωνικές και Ανθρωπιστικές Επιστήμες με θέμα “Χάσμα Γενεών και Τεχνολογία”
ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ( PROJECT)
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
Η ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ως οπλο επικοινωνιας
ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ & ΑΝΑΠΗΡΙΑ.
2ο Γυμνάσιο Πετρούπολης
«Ιατρική Εκπαίδευση και εξατομικευμένα ιατρικά συστήματα»
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ Α ΕΞΑΜΗΝΟ ΚΑΥΚΙΑ ΘΕΟΔΩΡΑ ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΑ ΕΦΑΡΜΟΓΩΝ ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗ ΕΠΙΣΤΗΜΗ.
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΑΣΘΕΝΩΝ ΜΕ ΣΑΚΧΑΡΩΔΗ ΔΙΑΒΗΤΗ ΤΥΠΟΥ ΙΙ
ΑΓΧΟΣ ΚΑΙ ΧΕΙΡΟΥΡΓΙΚΗ ΕΠΕΜΒΑΣΗ
Αξιολόγηση της επίδοσης ενός οργανισμού σε θέματα ασφάλειας
Στρατηγικοί στόχοι του Δικτύου Μακροχρόνιας Φροντίδας.
ΟΙ ΔΙΟΜΑΔΙΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΕ ΑΥΤΙΣΜΟ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

‘‘Σχέση γιατρού – ασθενούς’’ Καλυβιανάκης Δημήτρης

Σύγκρουση συμφερόντων Δεν υπάρχει

Γενικά Βιοϊατρικό – ανθρωποκεντρικό μοντέλο Συνάντηση Αποφάσεις Επικοινωνία και καταγγελίες για ιατρικά λάθη Αντίλογος

Η ανθρώπινη σχέση αποτέλεσε (και αποτελεί) σημείο εστίασης της προσοχής πολλών επιστημόνων (ψυχολόγων, κοινωνιολόγων, ανθρωπολόγων. Σήμερα υπάρχουν πολλά στοιχεία που δείχνουν ότι αυτή η σχέση, που αποτελεί δομικό στοιχείο της κοινωνίας, βρίσκεται σε κρίση. Η σχέση ανάμεσα στον ιατρό και στον ασθενή, αποτελεί μια ιδιαίτερη μορφή ανθρώπινης σχέσης. Λιονής Χ. Η ανθρώπινη σχέση και η σημερινή κρίση της. Στις επιφυλλίδες εφημερίδας τα "ΝΕΑ",1991.

Αλλαγές στην κοινωνική οργάνωση O Ιπποκράτης είχε επισημάνει τη σημασία της σχέσης ιατρού - ασθενούς ως ένα θεραπευτικό εργαλείο Οι ασθενείς συχνά εκφράζουν δυσαρέσκεια από συγκεκριμένες στάσεις και συμπεριφορές των ιατρών τους Αλλαγές στην κοινωνική οργάνωση Παραδοσιακός χαρακτήρας Τεχνολογική εξέλιξη (εξάρτηση γιατρού από άλλα επαγγέλματα υγείας και νοσοκομείο

70% ικανοποίηση από την φροντίδα μη ιατρών θεραπευτών 64% των ενηλίκων κατοίκων αστικών κέντρων ασκούν κριτική στον τρόπο που οι ιατροί διαχειρίζονται τη σχέση ιατρού - αρρώστου 7Ο% από ενήλικες αρρώστους ασκούν αρνητική κριτική για την φροντίδα και προσοχή στο νοσοκομείο 70% ικανοποίηση από την φροντίδα μη ιατρών θεραπευτών 5Ο% εγκαταλείπουν για κάποιο διάστημα τον γιατρό τους επειδή δυσαρεστήθηκαν Koos Ε. Am J Public Health 45:1551-1557, 1955.

Richard Η. Βlum - "The Management of the Doctor-Patient Relationship“ Διότι η σχέση ανάμεσα στον ιατρό και τον ασθενή είναι κρίσιμη για την επιτυχημένη άσκηση της ιατρικής Η δυσαρέσκεια του ασθενούς οδηγεί σε θεραπευτικές ανεπάρκειες και σε μια πληθώρα συνεπειών τόσο για τον ιατρό όσο και για τον άρρωστο. Γιατί ο γιατρός θα πρέπει να απασχολείται με τη σχέση που αναπτύσσεται ανάμεσα σ' αυτόν και τον ασθενή του; Γιατί ο ιατρός θα πρέπει να ανησυχεί όσον αφορά την πρόληψη της δυσαρέσκειας από μέρους του ασθενούς του;

Υποκειμενική και αντικειμενική περιγραφή της υγείας Η διαταραχή της υγείας ορίζεται με τρόπο υποκειμενικό από τους αρρώστους (αρρώστια) ενώ από τους επαγγελματίες υγείας με τρόπο αντικειμενικό (νόσημα) και μπορεί να οδηγήσει σε αλλαγή της κοινωνικής κατάστασης του ατόμου που νοσεί (ασθένεια). Η αντίληψη της αρρώστιας από το άτομο επηρεάζεται από κοινωνικούς-οικονομικούς, πολιτικούς και ψυχολογικούς παράγοντες. Η κατανόηση των αντιλήψεων του ατόμου σχετικά με τη νόσο του από το γιατρό είναι απαραίτητη για την επίτευξη του καλύτερου θεραπευτικού αποτελέσματος.

Υγεία → ασθένεια → ρόλος του ασθενούς → άρρωστος ΌΧΙ άρρωστοι Άρρωστοι Δεν νομίζουν ότι είναι ασθενείς Α Β Νομίζουν ότι είναι C D Υγεία → ασθένεια → ρόλος του ασθενούς → άρρωστος Denton JA. Subjective Distribution of Illness: "Which People Think They are ill?", "Which People Seek Gare?". London 1978.

Κατανοώντας…. Ασθενή Βιολογική διάσταση Ψυχολογική διάσταση Από το βιολογικό σύμπτωμα στην αναζήτηση ιατρικής βοήθειας Ψυχολογική διάσταση Από τη νόσο στην ασθένεια Ιδέες και αντιλήψεις Προσδοκίες Κοινωνική διάσταση Οικονομική κατάσταση, ανεργία? δίκτυο κοινωνικής στήριξης

Κατανοώντας…. Γιατρό Γνωστικοί παράγοντες Ψυχολογικοί παράγοντες Ιατρική εκπαίδευση Αξίες & αντιλήψεις Ψυχολογικοί παράγοντες Συμπεριφορικοί παράγοντες Πρότυπα επικοινωνίας Επαγγελματική εξουθένωση

Ιατρός και ασθενής: μια κοινωνική αλληλεπίδραση Σχέση κοινής συναίνεσης - Parson Σχέση κοινής συναίνεσης των Szasz και Hollender (3 μοντέλα) Ενεργητικότητα-παθητικότητα Κατευθυνόμενη συνεργασία Κοινή συμμετοχή Εταιρεία αμοιβαίας επένδυσης – Michael Balint Σχέση συγκρούσεων. ΜANTH Π, ΤΣΕΛΕΠΗ Χ. Κοινωνικές-πολιτιστικές πτυχές της υγείας και της αρρώστιας. ΕΑΠ, Αθήνα, 2000:181−202

Βιοϊατρικό και ανθρωποκεντρικό πρότυπο To βιοϊατρικό πρότυπο περιγράφει την ιατρική στην οποία πρωταγωνιστεί ένα άτομο, ενώ στο ανθρωποκεντρικό είναι δύο τα άτομο που έχουν κυρίαρχους ρόλους. Š

Ανθρωποκεντρική ιατρική σε επίπεδο ιατρείου Διερεύνηση τόσο της καθαρά ιατρικής-αντικειμενικής πλευράς της πάθησης (νόσος), όσο και της υποκειμενικής της πλευράς (ασθένειας), όπως τη βιώνει ο ασθενής την κατανόηση του ασθενή ως ολότητα, την επιδίωξη της συνεργασίας με τον ασθενή για την αντιμετώπιση της πάθησής του την οικοδόμηση μιας «θεραπευτικής σχέσης» την επιδίωξη της πρόληψης τη θέσπιση ρεαλιστικών στόχων Stewart M, Brown JB, Weston WW, McWhinney IR, McWilliam CL, Freeman TR. Patient-Centered Medicine: Trasforming the Clinical Method. London: Sage; 1995.

Ανθρωποκεντρική ιατρική σε επίπεδο νοσοκομείου σεβασμός για τις αξίες, τις προτιμήσεις και τις εκφρασμένες ανάγκες του ασθενή, συντονισμός και ολοκλήρωση της ιατρικής φροντίδας, ενημέρωση, επικοινωνία και εκπαίδευση των ασθενών φυσική άνεση των ασθενών συναισθηματική συμπαράσταση και απομάκρυνση του φόβου και του άγχους ομαλή μετάβαση στην εξωνοσοκομειακή κατάσταση και συνέχεια της ιατρικής φροντίδας Gerteis M, Edgman-Levitan S, Daley J, Delbanco T. Through the patient's eyes: Understanding and Promoting Patient-Centred Care. San Francisco: Jossey-Bass; 1993.

Στρατηγικές ελέγχου συνάντησης Η παρουσίαση του προβλήματος στον ιατρό το 45% των προβλημάτων που απασχολούν τον ασθενή δεν αναφέρονται στον ιατρό οι ιατροί διακόπτουν τον ασθενή μόλις 18 sec από τη στιγμή που έχει αρχίσει να μιλάει και να αναλύει το σκοπό της επίσκεψής του Η μη λεκτική επικοινωνία εμφάνιση, εκφράσεις, βλέμμα, χειρονομίες και στάση του σώματος στοιχεία του λόγου, όπως ο τόνος, η σταθερότητα, η ένταση, η αλλοίωση της φωνής, οι παύσεις από το χώρο εργασίας (αρχιτεκτονική, η διακόσμηση, τα χρώματα, ο φωτισμός) Περισσότερο για τον ιατρό η μη λεκτική συμπεριφορά θα πρέπει να είναι προσεγμένη. ΜANTH Π, ΤΣΕΛΕΠΗ Χ. Κοινωνικές-πολιτιστικές πτυχές της υγείας και της αρρώστιας. ΕΑΠ, Αθήνα, 2000:181−202 ΠΑΠΑΔΑΚΗ ΜΙΧΑΗΛΙΔΗ Ε. Η σιωπηλή γλώσσα των συναισθημάτων. Εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα, 1997:15−17

Παράγοντες που δημιουργούν προβλήματα Οι επαγγελματικές στάσεις επιλογή διαφορετικού τρόπου συνέντευξης κατά τη διάρκεια της επίσκεψης Τα προβλήματα αβεβαιότητας Μελέτη Νοσοκομεία Αθηνών - μεγάλο ποσοστό ασθενών με καρκίνο δεν γνωρίζουν για τη νόσο τους το 69% αυτών που δεν γνώριζαν θα ήθελαν να είχαν ενημερωθεί 13% αυτών που γνώριζαν θα προτιμούσε να μην είχε λάβει γνώση Ταξικά εμπόδια επικοινωνίας οι ασθενείς διαφορετικής εθνικότητας και οι ασθενείς μαύρης φυλής – λιγότερη πληροφόρηση από τους θεράποντες ΜANTH Π, ΤΣΕΛΕΠΗ Χ. Κοινωνικές-πολιτιστικές πτυχές της υγείας και της αρρώστιας. ΕΑΠ, Αθήνα, 2000:181−202 BROKALAKI EI, Support Care Cancer 2005, 13:938−942

Αρχές Συνεργασία – αποφυγή στάσης εξουσίας, (φιλική επικοινωνία) Συνεργασία – αποφυγή στάσης εξουσίας, (φιλική επικοινωνία) Ερωτήσεις και όχι δηλώσεις Ο πελάτης και όχι ο ιατρός θα πρέπει να διαφωνεί με την αλλαγή Υποστήριξη αντί καταπίεσης Διερεύνηση παρά προτροπή

Τι να κάνετε; Μην στέκεστε Διατηρήστε οπτική επαφή με τον ασθενή, δώστε το χέρι και συστηθείτε Κάντε τον ασθενή να αισθανθεί άνετα και χτίστε την επικοινωνία Αποφύγετε επικριτική γλώσσα ή συμπεριφορά Μην στέκεστε Αφήστε τους ασθενείς να διηγηθούν την ιστορία τους Χρησιμοποιείστε ανοιχτές ερωτήσεις Οικοδομήστε σχέση – θα ενθαρρύνει τον ασθενή σας να επιστρέψει για μεταπαρακολούθηση Μη θεωρείτε δεδομένο ότι οι άνθρωποι γνωρίζουν την ιατρική ορολογία – εξηγήστε τους – δώστε παραδείγματα Να δίνετε προσοχή στα μη λεκτικά στοιχεία – μη δείχνετε εκνευρισμό, απόρριψη, ανυπομονησία Μάθετε σχετικά με το υπόβαθρο του ασθενή (θρησκευτικά ή πολιτισμικά εμπόδια) Ενθαρρύνετε τους να ρωτήσουν Δώστε προσοχή στα σημάδια, λεκτικά και μη λεκτικά

Η δυναμική της σχέσης στην λήψη αποφάσεων Γιατρός Ασθενής Πατερναλιστική Μεσίτη Shared decision Informed decision Καταναλωτική

Επικοινωνία – καταγγελίες για ιατρικά λάθη Λόγοι που οδηγούν σε καταγγελία σε ποσοστό 80% εμπλέκονται προβλήματα επικοινωνίας Δυσαρέσκεια με την ποσότητα και την ποιότητα των εξηγήσεων μετά το ατυχές συμβάν απουσία ευαισθησίας και συμπαράστασης από τη συμπεριφορά των ιατρών τους η εγκατάλειψη του ασθενή μετά το ατυχές συμβάν η απαξίωση των απόψεων τόσο του ιδίου, όσο και των συγγενών του Ειδικά για τους χειρουργούς Χειρουργικό αποτέλεσμα - ‘’ το καλύτερο δυνατό’’ Αισιόδοξη εικόνα της κατάστασης – Μη ρεαλιστικές προσδοκίες Συγκατάθεση – Συνειδητή επιλογή Avery J., Med Malpractice. 1985;2:35-7. Vincent C., Lancet. 1994;343:1609-13..

Συμπεριφορά – αποτροπή καταγγελιών Ανακοίνωση άσχημων ειδήσεων Χειρουργοί που είχαν αυστηρότερο (dominant) τόνο φωνής ήταν τρεις φορές πιθανότερο να καταγγελθούν Bristol Royal Infirmary (1984 -1995), Λανθασμένοι ιατρικοί χειρισμοί Συστάσεις να εμπλέκουν τους ασθενείς (ή τους γονείς τους) στη λήψη αποφάσεων να τους κρατούν ενήμερους για την εξέλιξη της νόσου να βελτιώσουν τις δεξιότητες επικοινωνίας τους να παρέχουν κατανοητές οδηγίες και να επιδεικνύον τη συμπαράστασή τους να λαμβάνουν ουσιαστική συγκατάθεση για όλες τις ιατρικές παρεμβάσεις να αφουγκράζονται τις απόψεις τους Coulter A. BMJ. 2002;324:648-51.

Αντίλογος Λόγος Επιχειρήματα ενάντια στον ανθρωποκεντρικό πρότυπο Κίνδυνοι από την αυξανόμενη εξουσία που αποκτά ο ιατρός στη ζωή του ασθενή του, μέσα από τη διείσδυση σε ψυχολογικά και κοινωνικά θέματα. Προβληματισμοί και σχετικά με τον επιπλέον χρόνο που πιθανόν απαιτείται Δεν ταιριάζει σε όλους τους επαγγελματίες υγείας Δεν αποτελεί προσδοκία όλων των ασθενών

Συμπεράσματα Οι ασθενείς έχουν διαφορετικές επιθυμίες ως προς το περιεχόμενο της συζήτησης αλλά και ως προς την εξέλιξη της επίσκεψης Ο γιατρός πρέπει να εξατομικεύει τη συμπεριφορά του απέναντι σε κάθε ασθενή, διερευνώντας τις προσδοκίες του για την επίτευξη του καλύτερου θεραπευτικού αποτελέσματος Η κλινική προσέγγιση που χρησιμοποιεί ο κάθε ιατρός αποτελεί ένα αμάλγαμα από παράγοντες. Υπάρχουν ενδείξεις ότι το πρότυπο επικοινωνίας που υιοθετούν οι γιατροί δεν αλλάζει εύκολα από τη στιγμή που θα διαμορφωθεί.

Ευχαριστώ για την προσοχή σας