ΕΚΠΟΜΠΗ CO 2 ΚΑΤΑ ΤΗ ΔΙΑΔΡΟΜΗ ΑΠΟ ΤΟ ΣΠΙΤΙ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ Ε΄ τάξη Εκπ/ός : Κανάτας Ευάγγελος Comenius Project “Creating Sustainable Schools”
Στόχοι Να κατανοήσουν οι μαθητές ότι το μεταφορικό μέσο που θα χρησιμοποιήσουν για τη μετάβασή τους στο σχολείο και αντίστροφα μπορεί να επιβαρύνει την ατμόσφαιρα με CO 2. Ακόμη μικρές αλλαγές στις συνήθειές τους μπορούν να συμβάλουν στην αποτροπή εκπομπών CO 2,χωρίς να επηρεάζεται η ποιότητα ζωής τους.
Εκπαιδευτικοί στόχοι Να καταλάβουν ότι όσο περισσότερο χρησιμοποιούν μηχανοκίνητα μέσα τόσο πιο πολύ CO 2 εκπέμπεται στην ατμόσφαιρα. Να κατανοήσουν την επιτακτική ανάγκη προστασίας του περιβάλλοντος. Να αναλάβουν δράση έστω και με την πιο απλή κίνηση όπως η μετακίνηση από και προς το σχολείο. Να μάθουν ως ενήλικες να ταξιδεύουν με μέσα μαζικής μεταφοράς όταν υπάρχει αυτή η δυνατότητα. Να χρησιμοποιούν οικολογικούς τρόπους μετακίνησης.
Δεξιότητες που απαιτούνται από τους μαθητές: Να μετρούν και να υπολογίζουν αποστάσεις. Να συσχετίζουν την απόσταση με την ταχύτητα και το χρόνο. Να προσανατολίζονται στο χώρο. Να καταλαβαίνουν την έννοια της κλίμακας ενός χάρτη. Να γνωρίζουν για το CO 2. Να μετακινούνται με ασφάλεια.
Γενική περιγραφή της δραστηριότητας 1 ο Βήμα Όλοι οι μαθητές μετράνε την απόσταση που διανύουν καθημερινά για να μεταβούν από το σπίτι στο σχολείο και αντίστροφα, καθώς και τον απαιτούμενο χρόνο. Στη συνέχεια καταγράφουν τους τρόπους μετάβασης και τους κατηγοριοποιούν. Τα παραπάνω δεδομένα χρησιμοποιούνται για να υπολογιστεί η εκπομπή CO2 που εκλύεται καθημερινά στην ατμόσφαιρα.
2 ο Βήμα Μιλάμε στην τάξη για το CO 2 και τις επιπτώσεις που έχει η συσσώρευσή του στην ατμόσφαιρα και κατ’ επέκταση στη διαμόρφωση του κλίματος παγκοσμίως. Κάθε μαθητής σχεδιάζει πάνω στο χάρτη του χωριού τη δική του διαδρομή και καταγράφει με τη βοήθεια του υπολογιστή την απόσταση. Επίσης υπολογίζει ανάλογα με τον τρόπο μετακίνησης, το CO 2 που εκπέμπει καθημερινά.
30 Βήμα Συλλογή δεδομένων και επεξεργασία τους Μετακίνηση μαθητών: - με τα πόδια: 4 - με ποδήλατο: 1 - με αυτοκίνητο: 3 - με ταξί: 1
Μέσο μετακίνηση ς Μορφή ενέργειας Διανυόμενη απόσταση/μ έρα Διανυόμενη απόσταση/έτο ς Μέσος όρος εκπομπών CO2 / χμ. Ετήσια εκπομπή CO2 Με τα πόδια Φαγητό, νερό 2640 μ. 462 χμ. καμία _ Με ποδήλατο Φαγητό, νερό 500 μ.87,5 χμ. καμία _ Με αυτοκίνητο βενζίνη4900 μ.857,5 χμ. 0,133 kg/km 114,04 kg Με ταξίντίζελ6000 μ.1050 χμ. o,17 kg/km 178,5 kg Σύνολο292,54 kg Για να υπολογίσουν την ετήσια εκπομπή CO2 πολλαπλασίασαν τη διανυόμενη απόσταση επί πέντε μέρες την εβδομάδα, επί τριάντα πέντε εβδομάδες το χρόνο.
Ενσωμάτωση της δραστηριότητας στη διδακτέα ύλη Μαθηματικά: έννοια «μέσος όρος», μέτρηση αποστάσεων, προβλήματα υπολογισμού απόστασης, ταχύτητας και χρόνου. Ιστορία: Έκρηξη βιομηχανικής επανάστασης και αρχή της αντίστροφης μέτρησης στην ηρεμία του περιβάλλοντος. Γεωγραφία: κλίμακες – αποστάσεις – υπολογισμός στο χάρτη. Εικαστικά: ζωγραφίζουμε και φτιάχνουμε κολάζ με αντίθετες καταστάσεις. Φτιάχνουμε χάρτες με τις διαδρομές. Μουσική: Σχολιάζουμε σχετικά τραγούδια. Γλώσσα: ανάγνωση του βιβλίου « εμένα με νοιάζει», σχολιασμός.
Υλικά που απαιτούνται Χάρτης της περιοχής σε μεγάλο μέγεθος ώστε να αναρτηθεί στην τάξη, όπου θα καταδεικνύονται οι διαδρομές και τα σημεία διαμονής των μαθητών. Μικρές σημαίες, χρωματιστά μολύβια Νήμα και χάρακες ή συσκευή μέτρησης απόστασης πάνω στο χάρτη. Χρονόμετρα. Σημειωματάρια. Ηλεκτρονικοί υπολογιστές.
Συμπεράσματα Τα παιδιά «γνώρισαν» το CO 2 και κατανόησαν ότι και η πιο μικρή καθημερινή διαδρομή αφήνει το δικό της αποτύπωμα στην επιβάρυνση της ατμόσφαιρας με ρύπους. Ευαισθητοποιήθηκαν σε μεγάλο βαθμό για την ανάγκη προστασίας του πλανήτη και δεσμεύτηκαν στο μέλλον να χρησιμοποιούν τα αυτοκίνητα όσο το δυνατό λιγότερο. Υποσχέθηκαν να πείσουν τους γονείς τους να ενδιαφερθούν περισσότερο για περιβαλλοντικά θέματα.