Μνήμη Στέλλα Βοσνιάδου Πανεπιστήμιο Αθηνών. Ερεθίσματα από το περιβάλλον Αισθητηριακές καταγραφές Μνήμη εργασίας Μακρόχρονη μνήμη Οπτικές Ακουστικές Απτικές.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΜΝΗΜΗ.
Advertisements

Παιδαγωγικό Τμήμα Ειδικής Αγωγής Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
Εκπαιδευτικό υλικό Φωτογραφικές μηχανές και φωτογραφίες: Επεξεργασία φιλμ Επίπεδο γνώσεων: Προχωρημένοι χρήστες.
ΨΗΦΙΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΑ ΜΕΣΑ
ΜΟΥ ΔΙΕΦΥΓΕ… Β01Σ03:Θέματα Γνωστικής Ψυχολογίας
Εισαγωγή Τι είναι η μνήμη; Περιεχόμενο Λειτουργίες Δομές.
Ο φυσικοθεραπευτησ ωσ εκπαιδευτικοσ
Μνήμη και Μάθηση Κροταφικοί Λοβοί.
. Εννοιολογικοί χάρτες.
Η ομάδα στις ερευνητικές εργασίες. Τι είναι μια ομάδα; Πως μπορούμε να την προσδιορίσουμε; Η ομάδα έχει τουλάχιστον δυο στόχους α) Πραγματοποίηση ενός.
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΚΡΗΤΗΣ ΣΧΟΛΗ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ Δ.Ε.. Η ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ & Η ΑΠΟΜΝΗΜΟΝΕΥΣΗ ΤΩΝ ΑΠΛΩΝ ΠΡΑΞΕΩΝ ΤΗΣ ΠΡΟΣΘΕΣΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ.
ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ Γνωστικό μοντέλο με πολυμέσα Δέγγλερη Σοφία.
Ανάπτυξη της γλώσσας Η ανάπτυξη της γλωσσικής ικανότητας περνάει από συγκεκριμένα στάδια απόκτησης γλωσσικών επιπέδων. Ο στόχος ενός παιδιού που μαθαίνει.
Μοντέλα Συστημάτων Παρουσιάσεις των συστημάτων των οποίων οι απαιτήσεις αναλύονται.
ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΛΟΓΟΥ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ
Jump to first page Μοντέλο της πορείας της Σκέψης.
Ορισμός της Αναπτυξιακής Δυσαριθμησίας
ΨΗΦΙΑΚΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ
Ο προσωπικός υπολογιστής εσωτερικά
ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ Μάθημα 1ο Εισαγωγή στη Γλωσσική Τεχνολογία
Περίπλοκη μάθηση και γνωστικές παράμετροι. Δεν είναι δυνατό να θεωρήσουμε όλα τα είδη μάθησης συνδυαστικά. Σε περίπλοκες καταστάσεις οι οργανισμοί φαίνεται.
Οργανικός και Λειτουργικός Σχεδιασμός Εκπαιδευτικού Λογισμικού
Νευροδιαβιβαστές και συνάψεις
6/12/2012 Παρουσίαση: Μιμηγιάννης Δημήτρης
Η προσοχή είναι μία κεντρική λειτουργία του γνωστικού συστήματος.
Γλώσσα και σκέψη Με τον όρο σκέψη εννοούμε ένα μεγάλο φάσμα νοητικών διεργασιών: Επεξεργασία εννοιών, επίλυση προβλημάτων, ονειροπόληση, προγραμματισμό.
ΝΗΠΙΑΚΗ ΗΛΙΚΙΑ (3-5 χρ.).
Δρ. Χατζηπαντελή Αθανασία
Αντιμετώπιση Μαθησιακών Δυσκολιών στα Μαθηματικά
Μνήμη Η ικανότητα αποθήκευσης και ανάσυρσης πληροφοριών στη διάρκεια του χρόνου Μια πολύπλοκη και δυναμική διαδικασία, ποικιλόμορφη και συναισθηματικά.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΞΑΣΚΗΣΗΣ «ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟΙ ΧΟΡΟΙ» ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΟ : ΣΠΥΡΕΤΑ ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΥ ΑΕΜ : 1022.
ΕΙΣΑΓΩΓΉ ΣΤΗΝ ΓΕΝΙΚΉ ΨΥΧΟΛΟΓΊΑ ΒΡΕΦΟΝΗΠΙΟΚΟΜΙΆ - ΕΡΓΟΘΕΡΑΠΕΊΑ -MNHMH Δήμητρα Παπαστεργίου MSc- Λάρισα 2015.
1 Διδασκαλία του γραμματισμού
ΔΗΜΟΚΡΙΤΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΡΑΚΗΣ-ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ «ΑΣΚΗΣΗ ΚΑΙ ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΖΩΗΣ Κίνηση,επεξεργασία και μαθησιακές προσαρμογές ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ.
«Οι Αρχές της διαφοροποιημένης παιδαγωγικής
ΥΝ Ι: ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΓΝΩΣΗΣ 1 ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΙΚΗ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗ (Τεχνητά Νευρωνικά Δίκτυα και Γενετικοί Αλγόριθμοι) ΣΠΥΡΟΣ ΛΥΚΟΘΑΝΑΣΗΣ, ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ.
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ Ι. ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ ΔΙΔΑΣΚΩΝ ΣΤΟ Ε. Π. ΠΑΙ. Κ. ΑΣΠΑΙΤΕ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Β. ΑΙΓΑΙΟΥ - ΜΥΤΙΛΗΝΗ DEA Εκκλησιαστικής Ιστορίας ΑΠΘ / Δρ. Θεολογίας ΑΠΘ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ.
ΚΙΝΗΤΙΚΗ ΜΑΘΗΣΗ ΜΑΘΗΜΑ 5: Κινητικός έλεγχος –Αισθητηριακές πληροφορίες
ΜΑΘΗΜΑ:ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ
Ανάπτυξη της γλώσσας Η ανάπτυξη της γλωσσικής ικανότητας περνάει από συγκεκριμένα στάδια απόκτησης γλωσσικών επιπέδων. Ο στόχος ενός παιδιού που μαθαίνει.
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας Παιδαγωγικό Τμήμα Ειδικής Αγωγής
ΘΕΩΡΙΕΣ ΛΗΨΗΣ ΑΠΟΦΑΣΗΣ
Ανάλυση κρίσιμου συμβάντος
Μοντέλο Ωριαίας Διδασκαλίας
Περίπλοκη μάθηση και γνωστικές παράμετροι
Déjà vu(προμνησία) Presque vu (Tip of the tongue)
Από το Web1.0 στον Web X.0 Καλτιριμτζής Ελ. Ιωάννης
Προσεγγίσεις επεξεργασίας πληροφοριών Οι βασικές διεργασίες: Κωδικοποίηση, αποθήκευση, ανάσυρση.
Ενότητα 8: Ανάπτυξη Μνήμης
ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ, WEB2.0 KAI WEB X Από τον WEB 1.0 στον WEB X.0
ΤΑ ΕΛΛΕΙΜΜΑΤΑ ΣΤΗ ΣΥΝΕΡΓΑΤΙΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΩΣ ΑΙΤΙΑΚΟΣ ΠΑΡΑΓΟΝΤΑΣ ΣΤΗΝ ΕΓΔ ΧΡΙΣΤΙΝΑ Φ. ΠΑΠΑΗΛΙΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΙΓΑΙΟΥ.
Δομικά χαρακτηριστικά του γνωστικού συστήματος
Πληροφοριακή Συμπεριφορά
Τ.Π.Ε. Επιμόρφωση Β1 Επιπέδου
Υπολογιστική τεχνολογία και μαθησιακή διαδικασία
Η θεωρία της επεξεργασίας των πληροφοριών
Ανώτερες πνευματικές λειτουργίες
Διδακτικό μοντέλο για τη διδασκαλία της ανάγνωσης και της γραφής στην Α΄ τάξη Συνδυαστικό μοντέλο (συνθέτει στοιχεία της αναλυτικοσυνθετικής μεθόδου με.
Γενικά χαρακτηριστικά
Νατάσσα Κυριακοπούλου & Στέλλα Βοσνιάδου
ΜΑΘΗΣΗ & ΜΝΗΜΗ.
Εννοιολογική Χαρτογράφηση
– Η ταυτότητα του ρόλου του φύλου
ΜΝΗΜΗ: ΣΥΓΚΡΑΤΗΣΗ ΚΑΙ ΑΝΑΚΛΗΣΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ
Εργασία στην Αναπτυξιακή Ψυχολογία
Εργασία στην Αναπτυξιακή Ψυολογία
Οργανικός και Λειτουργικός Σχεδιασμός Εκπαιδευτικού Λογισμικού
Μέση παιδική ηλικία Γνωστική ανάπτυξη
Μεταμνήμη και Επιδόσεις Μνήμης
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Μνήμη Στέλλα Βοσνιάδου Πανεπιστήμιο Αθηνών

Ερεθίσματα από το περιβάλλον Αισθητηριακές καταγραφές Μνήμη εργασίας Μακρόχρονη μνήμη Οπτικές Ακουστικές Απτικές Άλλες Η μνήμη στα πλαίσια της θεωρίας επεξεργασίας πληροφοριών

Αισθητηριακές καταγραφές Θεωρείται ότι υπάρχουν ξεχωριστά συστήματα αισθητήριας καταγραφής (αισθητηριακή μνήμη) για κάθε αισθητήριο σύστημα (όραση, ακοή, γεύση, κλπ.). Τα συστήματα αυτά επιτρέπουν τη μνημονική συγκράτηση ερεθισμάτων για μερικά κλάσματα του δευτερολέπτου μετά την απομάκρυνση τους επεκτείνοντας τη διάρκεια τους.

Μνήμη και εγκέφαλος Διαφορετικές περιοχές του εγκεφάλου ενέχονται στη μνήμη εργασίας (πρόσθιος εγκέφαλος) και στη μακρόχρονη μνήμη (ιππόκαμπος). Ασθενείς με βλάβη στον ιππόκαμπο εμφανίζουν ‘αμνησία του μέσου κροταφικού λοβού’ – δεν θυμούνται πληροφορίες για μεγάλα χρονικά ερεθίσματα ενώ άλλοι ασθενείς δεν μπορούν να επαναλάβουν σωστά μια σειρά ακόμη και τριών λέξεων αλλά συγκρατούν πληροφορίες στη μακρόχρονη μνήμη Πειράματα με ποντίκια τα οποία έχουν υποστεί βλάβη στον ιππόκαμπο ή στο φλοιό σε δοκιμασίες καθυστερημένης απόκρισης (2 ερεθίσματα – απόκριση μόνο όταν το δεύτερο είναι διαφορετικό από το πρώτο – διάστημα ανάμεσα στα ερεθίσματα περισσότερο ή λιγότερο των 15 δευτερολέπτων)

Εγκεφαλικές δομές που εμπλέκονται στη μνήμη Συνδυασμένη νευρική δραστηριότητα σε πολλά μέρη του εγκεφάλου μας επιτρέπει να κωδικοποιήσουμε, να αποθηκεύσουμε και να ανασύρουμε μνήμες. Η πολυπλοκότητα των βιολογικών βάσεων αυτών των διαδικασιών τονίζεται από την έρευνα που δείχνει ότι διαφορετικές πλευρές της μνήμης – όπως πχ οι εικόνες και οι ήχοι κάποιου γεγονότος – αποθηκεύονται σε διαφορετικά μέρη του εγκεφαλικού φλοιού.

Διαφορετικά είδη μνήμης Μνήμη εργασίας και μακρόχρονη μνήμη Έκδηλη μνήμη και άδηλη μνήμη

ΚωδικοποίησηΑποθήκευσηΑνάσυρση Η μνήμη εργασίας αποτελείται από πληροφορίες που αποθηκεύονται μόνο για λίγα δευτερόλεπτα. Συνίσταται από τα τρία παραπάνω στάδια. Μνήμη εργασίας

Κωδικοποίηση Οι πληροφορίες κωδικοποιούνται στη μνήμη με κάποια μορφή ή κώδικα αναπαράστασης – Φωνολογική και οπτική κωδικοποίηση Η ικανότητα αποθήκευσης της μνήμης εργασίας είναι περιορισμένη 7+-2 στοιχεία Herman Ebbinghaus (1885) George Miller (1956)

Herman Ebbinghaus

Αποθηκευτικοί περιορισμοί της μνήμης εργασίας

Σημασία της κωδικοποίησης για την αποθήκευση πληροφοριών στη μνήμη εργασίας Η σημασία της οργάνωσης – ομαδοποίησης των πληροφοριών για την συγκράτησή τους στη μνήμη εργασίας -- Σπουδαιότητα της προϋπάρχουσας γνώσης GDOTCAUBNTSI DOG CAT BUN SIT Πειράματα με σκακιστές. deGroot (1965) Chase & Simon (1973)

Μνήμη εργασίας σε αρχάριους και ειδήμονες στο σκάκι Έργο 1: Θέσεις πραγματικού παιχνιδιού Φάση μελέτης: Μελετήστε αυτή τη σκακιέρα για 5’’. Φάση ελέγχου: Τώρα αναπαράγετε τη σκακιέρα (χωρίς να κοιτάζετε).

Μνήμη εργασίας στο σκάκι Έργο 2: Τυχαίες θέσεις Φάση μελέτης: Μελετήστε αυτή τη σκακιέρα για 5’’. Φάση ελέγχου: Τώρα αναπαράγετε τη σκακιέρα (χωρίς να κοιτάζετε).

Οι έμπειροι σκακιστές μπορούν να ανακαλέσουν περισσότερα πιόνια με ακρίβεια στις αρχικές τους θέσεις, αλλά μόνο όταν τα πιόνια είναι τοποθετημένα σε θέσεις πραγματικού παιχνιδιού

Μνήμη εργασίας και μάθηση Διαφορές στην ικανότητα αποθήκευσης πληροφοριών στην μνήμη εργασίας συνδέονται με την ικανότητα μάθησης Πληροφορίες που είναι οικείες και έχουν σημασία αποθηκεύονται και ανασύρονται από την μνήμη πολύ πιο εύκολα (Perfetti & Lesgold, 1977) (ψευδολέξεις και κανονικές λέξεις με σημασία – προτάσεις με σημασία – γεγονότα με σημασία ‘Ο Μοτζαρτ ταξίδεψε από το Μόναχο στο Παρίσι – ήθελε να αποφύγει ένα ερωτικό δεσμό – ανάκληση καλύτερη όταν τα γεγονότα είναι συνδεδεμένα με αιτιακές σχέσεις)

Μνήμη και μάθηση Διαφορές σε προηγούμενες γνώσεις – Χρήση μνημονικών στρατηγικών (π.χ. επανάληψη ή προσθήκη με νόημα) Αναπτυξιακές διαφορές (πειράματα με κείμενα για δεινόσαυρους της Chi).

Μνήμη εργασίας και σκέψη Όταν λύνουμε ένα πρόβλημα πρέπει να αποθηκεύσουμε μέρος της νέας πληροφορίας στη μνήμη εργασίας για να την επεξεργαστούμε 35 Χ 8 Προσπαθήστε να εκτελέσετε τον παραπάνω πολλαπλασιασμό ενώ συγχρόνως πρέπει να θυμόσαστε τον αριθμό τηλεφώνου – Ρόλος της μνήμης εργασίας στη συγκράτηση λεκτικών πληροφοριών κατά τη διάρκεια της επικοινωνίας

Λήθη Εξασθένιση πληροφοριών με το πέρασμα του χρόνου Εκτόπιση παλαιών στοιχείων από νέα

Συμπεράσματα Η μνήμη εργασίας χρησιμοποιείται για την αποθήκευση πληροφοριών στη μακρόχρονη μνήμη και για την επεξεργασία πληροφοριών αναγκαία για τη λύση προβλημάτων και τη λεκτική επικοινωνία. Παίζει λοιπόν σημαντικό ρόλο στη σκέψη Η μνήμη εργασίας μπορεί να συγκρατήσει μόνο 7+-2 στοιχεία πληροφορίας. Για το λόγο αυτό είναι πολύ σημαντικά τα ακόλουθα – προσοχή, εξάσκηση, ομαδοποίηση. Η σημασία της προηγούμενης γνώσης

Μακρόχρονη Μνήμη Κωδικοποίηση – αποθήκευση - ανάσυρση Αλληλεπιδράσεις ανάμεσα σε κωδικοποίηση και ανάσυρση

Μνήμη εργασίας και ανάσυρση Η ανάσυρση πληροφοριών ως διεργασία αναζήτησης Το φαινόμενο της ελεύθερης ανάκλησης Διαφάνεια στη σελ. 525 του Atkinson et al. Ο ρόλος της επανάληψης για την μεταφορά της πληροφορίας στη μακρόχρονη μνήμη Λήθη και αδυναμία ανάσυρσης

Ο ρόλος της επανάληψης Αποθήκευση στη μακρόχρονη μνήμη εξαρτάται εν μέρει από την επανάληψη της πληροφορίας (Atkinson & Shifrtin, 1968, 1971) Απλή επανάληψη έναντι εμπλουτισμένης επανάληψης – Επίπεδα επεξεργασίας της πληροφορίας (Craik & Lockhart, 1972; Craik & Watkins, 1973) – σύνδεση με διαδικασίες νοήματος

Η μνήμη αποτελείται από 3 στάδια: την κωδικοποίηση, την αποθήκευση και την ανάσυρση. Η μακροπρόθεσμη αποθήκευση περιλαμβάνει την επεισοδιακή, τη σημασιολογική και τη διαδικαστική μνήμη. Η επεισοδιακή μνήμη αποθηκεύει προσωπικές εμπειρίες, η σημασιολογική μνήμη αποθηκεύει δεδομένα, γεγονότα και πληροφορίες και η διαδικαστική μνήμη αποθηκεύει τη γνώση των μαθημένων συμπεριφορών. Είδη μακρόχρονης μνήμης

Κωδικοποίηση Η κωδικοποίηση της πληροφορίας στη μακρόχρονη μνήμη βασίζεται στο νόημα των στοιχείων Η καλύτερη επεξεργασία στοιχείων για την αποθήκευση τους στη μακρόχρονη μνήμη είναι η επεξεργασία του νοήματος.

Ανάσυρση Διαφορές στην ανάκληση και αναγνώριση Αποτελέσματα των νύξεων Φαινόμενα παρεμβολής

Είδη Μακρόχρονης Μνήμης Σημασιολογική -Σημασιολογικά δίκτυα (Collins & Loftus) Επεισοδίων - Σχήματα (Bartlett, Rumelhart, Ortony, Schank & Abelson) Διαδικαστική (άδηλη) - Παράλληλα κατανεμημένα νευρωνικά δίκτυα (Rumelhart)

Σημασιολογικά Δίκτυα

Το σενάριο του εστιατορίου

Παράλληλα κατανεμημένα μοντέλα Αυτό το απλό παράλληλο κατανεμημένο μοντέλο δικτύου παριστάνει με βέλη ό,τι γνωρίζει κάποιος σχετικά με το πώς σχετίζονται οι πέντε πλευρές του κόσμου (απεικονίζονται ως κύκλοι). Πιο πολύπλοκες εκδοχές τέτοιων μοντέλων δικτύων είναι σε θέση να εξηγήσουν τι γνωρίζουν οι άνθρωποι αλλά και τι συμπεράσματα και γενικεύσεις τείνουν να κάνουν.

Στρατηγικές για την βελτίωση της μνημονικής ικανότητας

Μνημονική στρατηγική γνωστή ως η «μέθοδος των θέσεων» Η μέθοδος των θέσεων βοηθάει τη μνήμη να συνδέει αντικείμενα (στη προκειμένη περίπτωση πράγματα που θα θέλαμε να αγοράσουμε από το μπακάλη) με μια καθορισμένη ακολουθία θέσεων.