ΓΕΩΛΟΓΙΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΩΝ Ενότητα 7: Γένεση του πετρελαίου 2: Τα μητρικά πετρώματα Αβραάμ Ζεληλίδης, Καθηγητής Σχολή Θετικών Επιστημών Τμήμα Γεωλογίας.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΚΕΦΑΛΑΙΟΥΧΙΚΕΣ ΕΤΑΙΡΙΕΣ 4 ο Πακέτο Σημειώσεων Εισηγήτρια : Δοξαστάκη Κάλλια 4 ο Πακέτο Σημειώσεων Εισηγήτρια : Δοξαστάκη Κάλλια.
Advertisements

Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση Ενότητα 2.1: Μυθολογία Αγγελική Γιαννικοπούλου Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία.
Γενική Οικονομική Ιστορία Ενότητα # 3: Οι μεγάλες αυτοκρατορίες Διδάσκων: Ιωάννα-Σαπφώ Πεπελάση Τμήμα: Οικονομικής Επιστήμης.
ΕΝΝΟΙΑ & ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ ΚΟΣΤΟΥΣ ΕΝΝΟΙΑ & ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ ΚΟΣΤΟΥΣ ΛΟΓΙΣΤΙΚΗ ΚΟΣΤΟΥΣ Τ.Ε.Ι. ΚΡΗΤΗΣ ΤΜΗΜΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΛΟΓΙΣΤΙΚΗ ΚΟΣΤΟΥΣ.
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΠΙΘΕΩΡΗΤΩΝ ΤΗΣ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ (Ιούνιος 2011) Περιεχόμενο και καινοτόμα στοιχεία του νέου Προγράμματος Σπουδών Λογοτεχνίας στην υποχρεωτική Εκπαίδευση.
ΣΥΜΜΟΡΦΩΣΗ ΣΕ ΔΙΚΑΣΤΙΚΕΣ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ Εισηγητές: - Κωνσταντίνος Μπλάγας, Δ/νων Σύμβουλος ΔήμοςΝΕΤ - Καλλιόπη Παπαδοπούλου, Νομική Σύμβουλος ΔήμοςΝΕΤ.
«Διγλωσσία και Εκπαίδευση» Διδάσκων: Γογωνάς Ν. Φοιτήτρια: Πέτρου Μαρία (Α.Μ )
Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων Ενότητα 2: Η πρώτη περίοδος της εκκλησιαστικής υμνογραφίας (Α´ - Δ´αι.) Γεώργιος Φίλιας Θεολογική Σχολή Τμήμα.
ΣΤΑΤΙΚΗ Ι Ενότητα 4 η : ΣΤΕΡΕΑ ΚΑΙ ΚΙΝΗΤΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ Διάλεξη: Ισοστατικότητα – υπερστατικότητα – κινητότητα φορέων. Καθηγητής Ε. Μυστακίδης Τμήμα Πολιτικών.
Τμήμα Τεχνολόγων Γεωπόνων Τίτλος Μαθήματος: ΚΑΛΛΩΠΙΣΤΙΚΑ ΔΕΝΤΡΑ ΚΑΙ ΘΑΜΝΟΙ Ενότητα 2: Χαρακτηριστικά φύλλων ανθέων και καρπών Γρηγόριος Βάρρας Αν. Καθηγητής.
Τμήμα Τεχνολόγων Γεωπόνων Τίτλος Μαθήματος: ΚΑΛΛΩΠΙΣΤΙΚΑ ΔΕΝΤΡΑ ΚΑΙ ΘΑΜΝΟΙ Ενότητα 10: Παράγωγη καλλωπιστικών φυτών. Μέρος Β’ Γρηγόριος Βάρρας Αν. Καθηγητής.
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική Ενότητα 5: Τα γένη των συμβεβηκότων / H μέθοδος της διαίρεσης 1 Στασινός Σταυριανέας Σχολή Ανθρωπιστικών & Κοινωνικών.
Π.Γ.Ε.Σ.Σ ΚΑΡΝΑΡΟΥ ΧΡΙΣΤΙΝΑ Β2ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 5 ΣΕΛΙΔΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ Α-Δ.
Διδακτική της Λογοτεχνίας στην Προσχολική Εκπαίδευση Εισαγωγή στον Γραμματισμό – Πρακτικές Ασκήσεις Αγγελική Γιαννικοπούλου Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής.
ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗΣ ΤΗΣ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ, ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΗΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ.
Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Θεσσαλίας Χημεία Τροφίμων Ενότητα #6: Βιταμίνες και Πρόσθετα Αθανάσιος Μανούρας Σχολή Τεχνολογίας Γεωπονίας και Τεχνολογίας.
ΛΟΓΙΣΤΙΚΗ ΚΟΣΤΟΥΣ ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΚΟΣΤΟΛΟΓΗΣΗΣ Αποφάσεις Βάσει Οριακής & Πλήρους Κοστολόγησης Α.Τ.Ε.Ι. ΚΡΗΤΗΣ ΤΜΗΜΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ ΒΑΣΕΙ ΟΡΙΑΚΗΣ.
Διδασκαλία και Μάθηση στο Νηπιαγωγείο: Σχεδιασμός Εκπαιδευτικών Δραστηριοτήτων Ι Ενότητα 4: Προσεγγίζοντας τα δυσάρεστα συναισθήματα Διδάσκουσα: Βασιλική.
12. Αναπαραγωγή & ανάπτυξη Βιολογία Α’ Λυκείου. Αναπαραγωγή Το μόνο σύστημα που δεν είναι απαραίτητο για επιβίωση Ύπαρξη 2 διαφορετικών φύλων Πρωτεύοντα.
Γενική Οικονομική Ιστορία Ενότητα # 2: Η Ευρώπη πριν από τη Βιομηχανική Επανάσταση Διδάσκων: Ιωάννα-Σαπφώ Πεπελάση Τμήμα: Οικονομικής Επιστήμης.
1 Εμπορικό και Οικονομικό Δίκαιο Εμπορική Ιδιότητα Παππά Βιβή Ελληνική Δημοκρατία Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Ηπείρου.
Νεοελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα Ενότητα 1 η : Στόχοι και παιδαγωγικές αρχές του μαθήματος Παντελής Κυπριανός Σχολή Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών.
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 1: Εισαγωγή στην έννοια και την ύλη της Εφαρμοσμένης Ηθικής Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών και.
Τμήμα Τεχνολόγων Γεωπόνων Τίτλος Μαθήματος: ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΕΣ ΜΕΛΕΤΕΣ - ΑΝΑΛΥΣΗ ΤΙΜΩΝ ΕΡΓΩΝ ΠΡΑΣΙΝΟΥ Ενότητα 3: Σύνταγμα - Δικαστήρια Γρηγόριος Βάρρας Αν.
Κοινωνική Εργασία στην υγεία και ψυχική υγεία Ενότητα 13: Διασφάλιση – Βελτίωση της ποιότητας υπηρεσιών ψυχικής υγείας Χάρης Ασημόπουλος, Ph.D., Επίκουρος.
Ν.3852/2010 "ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ" Νικ.-Κομν. Χλέπας Αν. Καθηγητής ΕΚΠΑ
Εορτολογία Ενότητα 2: Η εορτή του Πάσχα Γεώργιος Φίλιας Θεολογική Σχολή Τμήμα Κοινωνικής Θεολογίας.
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση Ενότητα 2.1: Μυθολογία Αγγελική Γιαννικοπούλου Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία.
Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης (ΒΑΑ) ΔΗΜΟΣ ΛΑΡΙΣΑΙΩΝ.
Παράδοση 2 4/3/2016. Πριν από την κύρια επική διήγηση ο ραψωδός προέτασσε έναν ύμνο στους θεούς, όπως τους Ομηρικούς Ύμνους. Το προοίμιο της Θεογονίας.
ΠΕΤΡΟΛΟΓΙΑ ΜΑΓΜΑΤΙΚΩΝ & ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΜΕΝΩΝ ΠΕΤΡΩΜΑΤΩΝ Ενότητα 1: Πετρολογία Μαγματικών Πετρωμάτων Βασίλειος Τσικούρας & Ιωάννης Ηλιόπουλος Σχολή Θετικών Επιστημών.
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 10: Φιλοσοφική Συμβουλευτική Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών Τμήμα Φιλοσοφίας.
Υπεύθυνη καθηγήτρια: Ε. Γκόνου Μαθητές: Ρωμανός Πετρίδης, Βαγγέλης Πίπης Π.Γ.Ε.Σ.Σ ….Θανέειν πέπρωται άπασι.
Κλασσική Μηχανική Ενότητα 6: Κινηματική και Δυναμική του Στερεού Σώματος Βασίλειος Λουκόπουλος, Επίκουρος Καθηγητής Τμήμα Φυσικής.
Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων
Ο Υπαλληλικός Κώδικας του 1951
Η μονιμότητα των δημοσίων υπαλλήλων
Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου
Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου
ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ Ι Συνυπολογισμός προηγούμενων δωρεών ή γονικών παροχών για σκοπούς φόρου κληρονομίας Διδάσκων καθηγητής: Α. Τσουρουφλής Εξηνταβελώνη.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Πρακτική Άσκηση σε σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
Εορτολογία Ενότητα 3: Η Εορτή των Χριστουγέννων και Θεοφανείων
Εορτολογία Ενότητα 8: Οι Εορτές των Αγίων Γεώργιος Φίλιας
ΟΙ ΑΡΓΥΡΟΙ ΚΑΙ ΧΡΥΣΟΙ ΚΑΝΟΝΕΣ ΤΗΣ ΛΥΣΗΣ
Οι Αριθμοί … 5.
Οι διοικητικές εκκαθαρίσεις
Εορτολογία Ενότητα 4: Οι Εορτές της Αναλήψεως και της Πεντηκοστής
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Το ερώτημα "τι είναι επιστήμη;" δεν έχει νόημα χωρίς κάποιο χρονικό προσδιορισμό Όταν τις δεκαετίες του 80 και του 90 κατέρρεε το αποκαλούμενο ανατολικό.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Σχολή Θετικών Επιστημών
Λογιστική Κόστους Ενότητα # 1: Εισαγωγή Διδάσκουσα: Σάνδρα Κοέν
Πρακτική Άσκηση σε σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Τμήμα Κοινωνικής Θεολογίας
Εισαγωγή στις Επιστήμες της Αγωγής
ΠΕΤΡΟΛΟΓΙΑ ΜΑΓΜΑΤΙΚΩΝ & ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΜΕΝΩΝ ΠΕΤΡΩΜΑΤΩΝ
Ενότητα 10: Άτμιση του Ξύλου.
Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό
ΠΕΤΡΟΛΟΓΙΑ ΜΑΓΜΑΤΙΚΩΝ & ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΜΕΝΩΝ ΠΕΤΡΩΜΑΤΩΝ
ΠΕΤΡΟΛΟΓΙΑ ΜΑΓΜΑΤΙΚΩΝ & ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΜΕΝΩΝ ΠΕΤΡΩΜΑΤΩΝ
Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων
Επιχειρησιακές Επικοινωνίες
Σύστημα πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση
اعداد الأستاذ/ عبدالرؤوف أحمد يوسف
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
АНТИБИОТИКЛАРНИНГ ФАРМАКОЛОГИЯСИ т.ф.д., проф. Алиев Х.У Тошкент 2014
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΓΕΩΛΟΓΙΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΩΝ Ενότητα 7: Γένεση του πετρελαίου 2: Τα μητρικά πετρώματα Αβραάμ Ζεληλίδης, Καθηγητής Σχολή Θετικών Επιστημών Τμήμα Γεωλογίας

Άδειες Χρήσης Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά, Μη Εμπορική Χρήση, Μη παράγωγα έργα 4.0 [1] ή μεταγενέστερη, Διεθνής Έκδοση. Εξαιρούνται τα αυτοτελή έργα τρίτων π.χ. φωτογραφίες, διαγράμματα κ.λ.π., τα οποία εμπεριέχονται σε αυτό και τα οποία αναφέρονται μαζί με τους όρους χρήσης τους στο «Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων». [1] Σύμφωνα με αυτήν την άδεια ο δικαιούχος σας δίνει το δικαίωμα να: Μοιραστείτε — αντιγράψετε και αναδιανέμετε το υλικό Υπό τους ακόλουθους όρους: Αναφορά Δημιουργού — Θα πρέπει να καταχωρίσετε αναφορά στο δημιουργό, με σύνδεσμο της άδειας Μη εμπορική χρήση — Δεν μπορείτε να χρησιμοποιήσετε το υλικό για εμπορικούς σκοπούς Μη παράγωγα έργα — Μπορείτε να αναδιανείμετε το υλικό ως έχει, χωρίς να προβείτε σε αλλαγές (ανάμιξη, τροποποίηση)

Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στα πλαίσια του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο Πανεπιστήμιο Πατρών» έχει χρηματοδοτήσει μόνο τη αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.

Σύνοψη- Σκοποί Ενότητας Όροι και προϋποθέσεις για ένα μητρικό πέτρωμα Διεργασίες – μετασχηματισμοί της οργανικής ύλης Κηρογόνο

Σε γενικές γραμμές, η οργανική ύλη είναι περιορισμένη στα πετρώματα. Σε παγκόσμιους μέσους όρους, οι ιλυόλιθοι (mudstones) και οι σχιστόλιθοι (shales) παρουσιάζουν τις μεγαλύτερες τιμές ~1%. Ανθρακικά πετρώματα και ψαμμίτες εμφανίζουν συγκριτικά λιγότερο οργανικό υλικό ~0,3%. ΟΡΓΑΝΙΚΗ ΥΛΗ ΣΤΑ ΙΖΗΜΑΤΑ

Εικόνες 1,2 (oilandgasgeology.com – tagoil.com)

ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΜΗΤΡΙΚΩΝ Οι δυο βασικές προϋποθέσεις για την παραγωγή αλλά και την διατήρηση της οργανικής ύλης στα ιζήματα είναι: Η Παραγωγικότητα (productivity) Η έλλειψη οξυγόνου στην υδάτινη στήλη και τον πυθμένα Ο συνδυασμός των δυο αυτών παραγόντων μπορεί να παράξει μητρικά πετρώματα (source rocks) Αυτά μπορούν να προκύψουν και από την επικράτηση του ενός από τους δυο παράγοντες σε διάφορες περιπτώσεις.

ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΜΗΤΡΙΚΩΝ Εικόνα 3 (Stow and Myall, 2000)

ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΜΗΤΡΙΚΩΝ Τέτοια περιβάλλοντα, υψηλής παραγωγικότητας, είναι: Οι λίμνες Τα δέλτα σε θερμές περιοχές Οι λιμνοθάλασσες

ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΙ ΟΡΓ.ΥΛΗΣ Μετά την εναπόθεση της νεκρής οργανικής ύλης στα ιζήματα και την ταφή τους, ξεκινάνε σειρά διεργασιών. Η διαγένεση, καταγένεση, μεταγένεση και μεταμόρφωση αφορούν το ενιαίο σύνολο που αποτελείται από τα ορυκτά του ιζήματος, την οργανική ύλη και την υδατική φάση. Η οργανική ύλη αποτίθεται αρχικά μέσα σε μη συνεκτική ιλύ, όπου το νερό μπορεί να είναι και μέχρι 80%. Το τελικό βάθος ενταφιασμού μπορεί να κυμαίνεται από μερικές εκατοντάδες μέτρα μέχρι και χιλιόμετρα. ΟΙ διεργασίες του φούρνου ξεκινούν! Θερμοκρασία + χρόνος.

ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΙ ΟΡΓ.ΥΛΗΣ Η οργανική ύλη υφίσταται σημαντικές μεταβολές με τις αρχικές ενώσεις να αποδομούνται και να αλλάζουν με διαφορετικούς ρυθμούς. Η διάσπαση των βιοπολυμερών οδηγεί στο σχηματισμό των γεωμονομερών, τα οποία με τη σειρά τους δημιουργούν ενώσεις που ονομάζονται κηρογόνο (kerogen). Αυτή η διεργασία μπορεί να διαρκέσει μερικές εκατοντάδες ή χιλιάδες χρόνια, σε θερμοκρασίες ~50 ο Η ολοκλήρωση της διαδικασίας της διαγένεσης έχει παράξει κηρογόνο, μεθάνιο, ενώ τα υπόλοιπα κλάσματα της οργανικής ύλης συνεχίζουν να μεταβάλλονται.

ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΙ ΟΡΓ.ΥΛΗΣ Μετά το πέρας των μετασχηματισμών της διαγένεσης, το οργανικό υλικό μπορεί να διαιρεθεί σε δυο βασικά συστατικά: Τις διαλυτές ενώσεις στους οργανικούς διαλύτες, τα βιτουμένια και Τις αδιάλυτες ενώσεις, το κηρηγόνο. Ήδη το κηρογόνο αποτελεί >80% της οργανικής ύλης μετά από το στάδιο της διαγένεσης, αποτελώντας την οργανική ένωση με την μεγαλύτερη αφθονία στη Γη.

ΤΟ ΟΡΓΑΝΙΚΟ ΥΛΙΚΟ Εικόνα 4 (

ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΙ ΟΡΓ.ΥΛΗΣ Στη συνέχεια, στο στάδιο της καταγένεσης το κηρογόνο μετατρέπεται σε πετρέλαιο και φυσικό αέριο. Στο στάδιο αυτό δημιουργείται η μεγαλύτερη ποσότητα υδρογονανθράκων. Στο στάδιο της μεταγένεσης παράγεται σχεδόν αποκλειστικά ξηρό αέριο (μεθάνιο), ενώ παράλληλα δημιουργούνται στερεές δομές από το υπολειμματικό κηρογόνο, τα πυροβιτουμένια. Το παράθυρο γένεσης του πετρελαίου (oil window) βρίσκεται στο στάδιο της καταγένεσης και συγκεκριμένα εκτείνεται έως την περιοχή των 175 ο C. Για θερμοκρασίες ψηλότερες των 225 ο παράγονται μόνο αέριοι υδρογονάνθρακες (μεθάνιο).

ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΙ ΟΡΓ.ΥΛΗΣ Εικόνα 5 (

ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΙ ΟΡΓ.ΥΛΗΣ Στη συνέχεια, στο στάδιο της καταγένεσης το κηρογόνο μετατρέπεται σε πετρέλαιο και φυσικό αέριο. Το στάδιο αυτό δημιουργείται η μεγαλύτερη ποσότητα υδρογονανθράκων. Στο στάδιο της μεταγένεσης παράγεται σχεδόν αποκλειστικά ξηρό αέριο (μεθάνιο), ενώ παράλληλα δημιουργούνται στέρεες δομές από το υπολειμματικό κηρογόνο, τα πυροβιτουμένια. Το παράθυρο γένεσης του πετρελαίου (oil window) βρίσκεται στο στάδιο της καταγένεσης και συγκεκριμένα εκτείνεται έως την περιοχή των 175 ο C. Για θερμοκρασίες ψηλότερες των 225 ο παράγονται μόνο αέριοι υδρογονάνθρακες (μεθάνιο).

Με τον όρο κηρογόνο εννοούμε την ομάδα των αδιάλυτων σε οργανικούς διαλύτες συστατικών του οργανικού υλικού στα ιζήματα. Δημιουργείται στο στάδιο της διαγένεσης και έχει εκτιμούμενη ποσότητα στη φύση 1000 φορές μεγαλύτερη από άνθρακα και πετρέλαιο αθροιστικά. Η δομή τα και χαρακτηριστικά του καθορίζονται από την προέλευση της οργανικής ύλης. Το κηρογόνο κατατάσσεται σε 4 διαφορετικούς τύπους: I, II, III, IV ΚΗΡΟΓΟΝΟ

Οι τέσσερις τύποι κηρογόνου διακρίνονται με βάση τις στοιχειακές διαφορές τους σε άνθρακα, υδρογόνο και οξυγόνο. Διακρίνονται οι: Τύπος Ι (λιπτινίτης) Τύπος ΙΙ (εξινίτης) Τύπος ΙΙΙ (βιτρινίτης) Τύπος ΙV (ινερτινίτης) ΚΗΡΟΓΟΝΟ

Εικόνα 6 (spec2000.net)

ΚΗΡΟΓΟΝΟ Εικόνα 7 (Gluyas and Swarbrick, 2004)

Το κηρογόνο Τύπου Ι χαρακτηρίζεται από την υψηλή σχετική περιεκτικότητα σε υδρογόνο ενώ εμφανίζει χαμηλή συγκέντρωση οξυγόνου. Έχει την υψηλότερη ικανότητα γένεσης υδρογονανθράκων (υγρών και αέριων) Παράγεται κυρίως από τα λιπίδια της οργανικής ύλης. Πρόδρομη οργανική ύλη έχουν αναγνωριστεί κυρίως λιπίδια από λιμναία άλγη (φύκη) ή φύκη σε αβαθή θαλάσσια περιβάλλοντα. Περιέχει λιπτινίτη, αλγινίτη και αλειφατικές αλυσίδες. ΚΗΡΟΓΟΝΟ

Το κηρογόνο Τύπου ΙΙ έχει ενδιάμεσες σχετικές συγκεντρώσεις οξυγόνου και υδρογόνου. Σε αρκετές περιπτώσεις εμφανίζονται υψηλές συγκεντρώσεις θείου. Είναι ο πιο διαδεδομένος τύπος κηρογόνου στα μητρικά πετρώματα και παράγει περισσότερο υγρούς παρά αέριους υδρογονάνθρακες. Προέρχεται από ένα εύρος τροφοδοσίας: θαλάσσια άλγη, σπόροι φυτών κ.α. Απαντά συνήθως σε θαλάσσια περιβάλλοντα αναγωγικών συνθηκών. Περιέχει κυρίως εξινίτη, κουτινίτη, ρεζινίτη και αρκετές ακόμα ενώσεις σε μικρότερες συγεκντρώσεις. ΚΗΡΟΓΟΝΟ

Το κηρογόνο Τύπου ΙΙΙ χαρακτηρίζεται από πολύ χαμηλές συγκεντρώσεις υδρογόνου και υψηλές συγκεντρώσεις οξυγόνου. Έχει τη μικρότερη ικανότητα γένεσης υδρογονανθράκων και παράγει κυρίως αέριο (αλλά σε μεγάλα βάθη και υψηλές θερμοκρασίες) Θεωρείται ότι έχει προέλευση από τη χέρσο (κυτταρίνη και λιγνίνη) και απαντά συνήθως σε παράκτιους σχηματισμούς. Κυριαρχεί η παρουσία του βιτρινίτη. ΚΗΡΟΓΟΝΟ

Το κηρογόνο Τύπου ΙV εμφανίζει εξαιρετικά χαμηλές συγκεντρώσεις υδρογόνου και ψηλές συγκεντρώσεις οξυγόνου. Δεν είναι ικανό να παράγει υδρογονάνθρακες. Θεωρείται ότι έχει προέλευση από οξείδωση κηρογόνου άλλων τύπων. Κυριαρχεί η παρουσία του ινερτινίτη. ΚΗΡΟΓΟΝΟ

Ανάλογα με την προέλευση μπορεί ο τύπος κηρογόνου σε ένα ίζημα να είναι μικτός και ασαφής ανάμεσα σε δυο τύπους. Ανάλογα με το επίπεδο της θερμικής ωριμότητας των κηρογόνων, διακρίνονται σε: Ανώριμα (όπου δεν παράγονται βιτουμένια αλλά παράγεται βιογενές αέριο από οργανισμούς) Ώριμα (όπου παράγονται βιτουμένια από την θερμική διάσπαση του κηρογόνου) Υπερώριμα (όπου έχει ολοκληρωθεί η θερμική παραγωγή βιτουμενίων και μπορεί να παραχθεί μόνο μεθάνιο) ΚΗΡΟΓΟΝΟ

Η ποσότητα και ποιότητα του κηρογόνου στα μητρικά πετρώματα ελέγχεται από: -Το ρυθμό απόθεσης και ταφής -Το λόγο χερσαίας και θαλάσσιας τροφοδοσίας -Το οξειδοαναγωγικό καθεστώς του περιβάλλοντος απόθεσης Η ποσότητα του κηρογόνου στα μητρικά πετρώματα υπολογίζεται με το %TOC (ποσοστό βάρους) Η ποιότητα του κηρογόνου συνήθως εκφράζεται με κιλά υδρογονανθράκων ανά τόνο πετρώματος. ΚΗΡΟΓΟΝΟ

Εικόνα 8 (Gluyas and Swarbrick, 2004)

ΚΗΡΟΓΟΝΟ Εικόνα 9 (

Σημείωμα Αναφοράς Copyright, Πανεπιστήμιο Πατρών, Αβραάμ Ζεληλίδης. «Γεωλογία Πετρελαίων». Έκδοση: 1.0. Πάτρα Διαθέσιμο από τη δικτυακή διεύθυνση:

Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων Το υλικό της παρουσίασης προέρχεται από: Τις σημειώσεις από τις παρουσιάσεις του Καθηγητή του Τμήματος Γεωλογίας Αβράαμ Ζεληλίδη

Τέλος Ενότητας