Τεχνολογία Περιβάλλοντος: Επεξεργασία Βιομηχανικών Υγρών Αποβλήτων Ενότητα 5: Φωτοκατάλυση (part 1) Μαντζαβίνος Διονύσιος Πολυτεχνική Σχολή Τμήμα Χημικών.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Εφαρμογές προηγμένων τεχνολογιών επεξεργασίας υγρών αποβλήτων Πέτρος Σαμαράς Καθηγητής ΑΤΕΙ Θεσσαλονίκης ΠΕΓΑ Σύγχρονες Τεχνολογίες Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας.
Advertisements

ΥΛΙΚΑ ΤΗΣ ΓΗΣ ΙI : Κρυσταλλοχημεία και Συστηματική των Ορυκτών 9 η Διάλεξη: Νησοπυριτικά Ορυκτά ΔΙΔΑΣΚΩΝ : Δ. ΠΑΠΟΥΛΗΣ Πανεπιστήμιο Πατρών Τμήμα Γεωλογίας.
Ενόργανη Ανάλυση I Ηλεκτροφόρηση Κοντογιάννης Χρίστος, Καθηγητής Τμήμα Φαρμακευτικής.
Ενόργανη Ανάλυση I Υγρή Χρωματογραφία Κοντογιάννης Χρίστος, Καθηγητής Τμήμα Φαρμακευτικής.
ΜΑΘΗΜΑ 10. ΟΞΕΑ ΦΡΟΥΤΩΝ (ΑΗΑ) Η ΑΡΧΙΚΗ ΣΥΝΘΕΣΗ ΤΩΝ ΠΡΟΙΟΝΤΩΝ ΗΤΑΝ ΑΠΛΗ: ΕΝΑ ΜΟΝΟ ΟΞΥ ΔΙΑΛΥΜΕΝΟ ΣΕ ΥΔΑΤΙΚΗ ΦΑΣΗ. ΠΡΟΟΡΙΖΟΤΑΝ ΓΙΑ ΝΑ ΘΕΡΑΠΕΥΣΕΙ ΕΝΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΚΟ.
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση Ενότητα 2.1: Μυθολογία Αγγελική Γιαννικοπούλου Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία.
Ενόργανη Ανάλυση I Χρωματογραφία Λεπτής Στιβάδας Κοντογιάννης Χρίστος, Καθηγητής Τμήμα Φαρμακευτικής.
Γενική Οικονομική Ιστορία Ενότητα # 3: Οι μεγάλες αυτοκρατορίες Διδάσκων: Ιωάννα-Σαπφώ Πεπελάση Τμήμα: Οικονομικής Επιστήμης.
ΑΣΚΗΣΗ ΣΤΗΝ ΤΡΙΤΗ ΗΛΙΚΙΑ Ενότητα 7: Mυϊκή ενδυνάμωση κορμού & άνω άκρων Βασιλική Ζήση, Ph D Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ.
Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων Ενότητα 2: Η πρώτη περίοδος της εκκλησιαστικής υμνογραφίας (Α´ - Δ´αι.) Γεώργιος Φίλιας Θεολογική Σχολή Τμήμα.
Τμήμα Τεχνολόγων Γεωπόνων Τίτλος Μαθήματος: ΚΑΛΛΩΠΙΣΤΙΚΑ ΔΕΝΤΡΑ ΚΑΙ ΘΑΜΝΟΙ Ενότητα 2: Χαρακτηριστικά φύλλων ανθέων και καρπών Γρηγόριος Βάρρας Αν. Καθηγητής.
Τμήμα Τεχνολόγων Γεωπόνων Τίτλος Μαθήματος: ΚΑΛΛΩΠΙΣΤΙΚΑ ΔΕΝΤΡΑ ΚΑΙ ΘΑΜΝΟΙ Ενότητα 10: Παράγωγη καλλωπιστικών φυτών. Μέρος Β’ Γρηγόριος Βάρρας Αν. Καθηγητής.
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική Ενότητα 5: Τα γένη των συμβεβηκότων / H μέθοδος της διαίρεσης 1 Στασινός Σταυριανέας Σχολή Ανθρωπιστικών & Κοινωνικών.
Διδακτική της Λογοτεχνίας στην Προσχολική Εκπαίδευση Εισαγωγή στον Γραμματισμό – Πρακτικές Ασκήσεις Αγγελική Γιαννικοπούλου Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής.
Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Θεσσαλίας Χημεία Τροφίμων Ενότητα #6: Βιταμίνες και Πρόσθετα Αθανάσιος Μανούρας Σχολή Τεχνολογίας Γεωπονίας και Τεχνολογίας.
Διδασκαλία και Μάθηση στο Νηπιαγωγείο: Σχεδιασμός Εκπαιδευτικών Δραστηριοτήτων Ι Ενότητα 4: Προσεγγίζοντας τα δυσάρεστα συναισθήματα Διδάσκουσα: Βασιλική.
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΛΟΓΙΣΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ :Η απογραφή Ελληνική Δημοκρατία Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Ηπείρου.
Γενική Οικονομική Ιστορία Ενότητα # 2: Η Ευρώπη πριν από τη Βιομηχανική Επανάσταση Διδάσκων: Ιωάννα-Σαπφώ Πεπελάση Τμήμα: Οικονομικής Επιστήμης.
Νεοελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα Ενότητα 1 η : Στόχοι και παιδαγωγικές αρχές του μαθήματος Παντελής Κυπριανός Σχολή Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών.
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 1: Εισαγωγή στην έννοια και την ύλη της Εφαρμοσμένης Ηθικής Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών και.
Εισαγωγή στη λογιστική, Ενότητα :Λογιστικό αποτέλεσμα, ΤΜΗΜΑ ΧΡΗΜΑΤΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΉΣ ΚΑΙ ΛΟΓΙΣΤΙΚΗΣ, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ – Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου.
Τμήμα Τεχνολόγων Γεωπόνων Τίτλος Μαθήματος: ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΕΣ ΜΕΛΕΤΕΣ - ΑΝΑΛΥΣΗ ΤΙΜΩΝ ΕΡΓΩΝ ΠΡΑΣΙΝΟΥ Ενότητα 3: Σύνταγμα - Δικαστήρια Γρηγόριος Βάρρας Αν.
Εορτολογία Ενότητα 2: Η εορτή του Πάσχα Γεώργιος Φίλιας Θεολογική Σχολή Τμήμα Κοινωνικής Θεολογίας.
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 8 (PART B): Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη και Επιχειρείν Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών.
Εισαγωγή στη λογιστική, Ενότητα :Λογαριασμοί, ΤΜΗΜΑ ΧΡΗΜΑΤΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΉΣ ΚΑΙ ΛΟΓΙΣΤΙΚΗΣ, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ – Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου ΕΙΣΑΓΩΓΗ.
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση Ενότητα 2.1: Μυθολογία Αγγελική Γιαννικοπούλου Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία.
ΑΣΚΗΣΗ ΣΤΗΝ ΤΡΙΤΗ ΗΛΙΚΙΑ Ενότητα 8: Mυϊκή ενδυνάμωση κοιλιακών και ποδιών Βασιλική Ζήση, Ph D Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ.
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 10: Φιλοσοφική Συμβουλευτική Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών Τμήμα Φιλοσοφίας.
Κλασσική Μηχανική Ενότητα 6: Κινηματική και Δυναμική του Στερεού Σώματος Βασίλειος Λουκόπουλος, Επίκουρος Καθηγητής Τμήμα Φυσικής.
Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων
Ο Υπαλληλικός Κώδικας του 1951
Η μονιμότητα των δημοσίων υπαλλήλων
Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου
Το Αντικείμενο του Λογικού Σχεδιασμού
Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Πρακτική Άσκηση σε σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
Εορτολογία Ενότητα 3: Η Εορτή των Χριστουγέννων και Θεοφανείων
Εορτολογία Ενότητα 8: Οι Εορτές των Αγίων Γεώργιος Φίλιας
ΚΟΙΝΟΤΙΚΗ ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗ Ι
Οι διοικητικές εκκαθαρίσεις
Εορτολογία Ενότητα 4: Οι Εορτές της Αναλήψεως και της Πεντηκοστής
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΒΟΗΘΕΙΑ ΣΕ επεμβατικεσ πραξεισ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Λογιστική Κόστους Ενότητα # 1: Εισαγωγή Διδάσκουσα: Σάνδρα Κοέν
Πρακτική Άσκηση σε σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών Τμήμα Φιλοσοφίας
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Τμήμα Κοινωνικής Θεολογίας
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΠΙΘΑΝΟΤΗΤΕΣ(6)
Εισαγωγή στις Επιστήμες της Αγωγής
ΠΕΤΡΟΛΟΓΙΑ ΜΑΓΜΑΤΙΚΩΝ & ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΜΕΝΩΝ ΠΕΤΡΩΜΑΤΩΝ
Ενότητα 10: Άτμιση του Ξύλου.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό
ΠΕΤΡΟΛΟΓΙΑ ΜΑΓΜΑΤΙΚΩΝ & ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΜΕΝΩΝ ΠΕΤΡΩΜΑΤΩΝ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων
Βρισκόμαστε σ’ ένα σχολικό εργαστήριο, όπου ο δάσκαλος της Χημείας μιλά για το Ουράνιο (U), μετά από απορία κάποιου μαθητή του. Είχε προηγηθεί το μάθημα.
Διατροφή-Διαιτολογία
Πληροφορική Κεφάλαιο 10ο: Εισαγωγή στο EXCEL 2010 Μέρος Γ
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 9 (PART B): Σχέση Ηθικής και Δικαιοσύνης
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 8 (PART A): Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη και Επιχειρείν Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Επιχειρησιακές Επικοινωνίες
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Τεχνολογία Περιβάλλοντος: Επεξεργασία Βιομηχανικών Υγρών Αποβλήτων Ενότητα 5: Φωτοκατάλυση (part 1) Μαντζαβίνος Διονύσιος Πολυτεχνική Σχολή Τμήμα Χημικών Μηχανικών

Σκοπός Ενότητας Σκοπός της παρούσας ενότητας είναι η περιγραφή της επεξεργασίας αποβλήτων μέσω της φωτοκατάλυσης. Για τον λόγο αυτό, στο πρώτο μέρος περιγράφονται αναλυτικά η συνολική αντίδραση και οι μηχανισμοί φωτοκατάλυσης. Επίσης, γίνεται αναφορά στα πλεονεκτήματα της διεργασίας αυτής. 2

Περιεχόμενα ενότητας Ετερογενής φωτοκατάλυση Μέταλλα, ημιαγωγοί, μονωτές Τροχιακά και ενεργειακές ζώνες Μηχανισμός φωτοκατάλυσης Ακτινοβολία διέγερσης TiO 2 -Φάσμα απορρόφησης TiO 2 Οπές και ηλεκτρόνια Σχηματική αναπαράσταση φωτοκατάλυσης Αντιδράσεις-Συνολική αντίδραση Καταλύτες Βελτίωση των ιδιοτήτων του TiO 2 Πλεονεκτήματα της φωτοκατάλυσης Κινητική των αντιδράσεων φωτοκατάλυσης Πηγές ακτινοβολίας 3

Προηγμένες Διεργασίες Οξείδωσης ΟΚ 4

Ετερογενής φωτοκατάλυση Η ετερογενής φωτοκατάλυση λαμβάνει χώρα σε υδατικά αιωρήματα ημιαγωγών (ΤiΟ 2, ZnO, WO3, CdS) παρουσία ακτινοβολίας (υπεριώδους ή ορατής). Έχει χρησιμοποιηθεί για την οξείδωση οργανικών και ανόργανων ρύπων καθώς και την αδρανοποίηση μικροοργανισμών. 5

Μέταλλα, ημιαγωγοί, μονωτές Τα στερεά χωρίζονται σε μέταλλα, ημιαγωγούς και μονωτές. Τα υλικά διαφέρουν ως προς την αντίσταση που παρουσιάζουν στη ροή του ηλεκτρικού ρεύματος. Τα μέταλλα εμφανίζουν μικρή αντίσταση, οι μονωτές μεγάλη και οι ημιαγωγοί ενδιάμεση. 6

Ενεργειακές ζώνες Η ικανότητα των στερεών να άγουν το ηλεκτρικό ρεύμα ή όχι ερμηνεύεται με βάση το μοντέλο των ενεργειακών ζωνών. Το μοντέλο περιγράφει τη συμπεριφορά των ηλεκτρονίων κατά την κίνηση τους στο πεδίο που δημιουργούν οι πυρήνες και τα ηλεκτρόνια που τους περιβάλλουν. Οι ενεργειακές ζώνες προκύπτουν κατά την αλληλοεπικάλυψη και συγχώνευση των ατομικών τροχιακών. 7

Αλληλοεπικάλυψη ατομικών τροχιακών 8

Αλληλοεπικάλυψη πολλών ΑΟ 9

Τροχιακά και ενεργειακές ζώνες 10

Μοντέλο των ενεργειακών ζωνών Μεταξύ των κατειλημμένων δεσμικών τροχιακών στη ζώνη σθένους (valence band, VB) και των μη κατειλημμένων αντιδεσμικών τροχιακών στη ζώνη αγωγιμότητας (conduction band, CB) παρεμβάλλεται μια περιοχή απαγορευμένων ενεργειακών καταστάσεων, η οποία ονομάζεται ενεργειακό χάσμα (band gap energy, Eg). 11

Μοντέλο των ενεργειακών ζωνών 12

Μέταλλα Όταν η E g είναι πολύ μικρή τότε μεταξύ της ζώνης σθένους και της ζώνης αγωγιμότητας δημιουργείται ένα ενεργειακό συνεχές. Το στερεό είναι καλός αγωγός του ηλεκτρικού ρεύματος και κατατάσσεται στα μέταλλα. 1313

Ημιαγωγοί, μονωτές Για μεγαλύτερες τιμές της E g (0.5<E g <4 eV) η ΖΣ είναι κατά το μεγαλύτερο μέρος πλήρης από e -, ενώ η ΖΑ κενή. Τα υλικά αυτά ανήκουν στην κατηγορία των ημιαγωγών. Τέλος σε ενώσεις με E g > ~5.5 eV η συγκέντρωση των e - στη ΖΑ είναι τόσο χαμηλή, ώστε πρακτικά τα στερεά αυτά είναι ηλεκτρικοί μονωτές. 14

Ημιαγωγοί 15

Μηχανισμός φωτοκατάλυσης Aκτινοβόληση υδατικού αιωρήματος ενός ημιαγωγού (συνήθως οξειδίου του τιτανίου, TiO 2 ) με ακτινοβολία με ενέργεια μεγαλύτερη ή ίση από τo ενεργειακό χάσμα E g Διέγερση των ηλεκτρονίων και μετάβασή τους από τη ζώνη σθένους (valence band) στη ζώνη αγωγιμότητας (conduction band) του ημιαγωγού. 16

Ακτινοβολία διέγερσης TiO 2 Το TiO 2, έχει σχετικά μεγάλη ενέργεια χάσματος Ε g =3.2 eV. Η ενεργοποίηση του TiO 2 γίνεται με υπεριώδη ακτινοβολία UV-A (λ<380 nm). 17

Φάσμα απορρόφησης TiO2 18

Οπές και ηλεκτρόνια Κατά τη διέγερση των ηλεκτρονίων δημιουργούνται ζεύγη θετικά φορτισμένων οπών στη ζώνη σθένους (valence band holes, h + ) και αρνητικά φορτισμένων ηλεκτρονίων στη ζώνη αγωγιμότητας (conduction band electrons, e - ). 19

Σχηματική αναπαράσταση φωτοκατάλυσης 20

Ζεύγη οπών-ηλεκτρονίων Τα ζεύγη οπών-ηλεκτρονίων μπορούν είτε: α) να επανασυνδεθούν στο εσωτερικό του σωματιδίου του ημιαγωγού αποδίδοντας θερμότητα, β) να διαχυθούν προς την επιφάνεια του 21

Ζεύγη οπών-ηλεκτρονίων στην επιφάνεια Τα ζεύγη οπών-ηλεκτρονίων τα οποία έχουν διαχυθεί στην επιφάνεια του ημιαγωγού μπορούν είτε: α) να επανασυνδεθούν αποδίδοντας θερμότητα β) να αντιδράσουν με δότες ή δέκτες ηλεκτρονίων που είναι προσροφημένοι στην επιφάνεια του ημιαγωγού και να προκαλέσουν αντίστοιχα οξείδωση ή αναγωγή. 22

Αντιδράσεις 2323

Συνολική αντίδραση Παρουσία διαλυμένου οξυγόνου η συνολική αντίδραση που λαμβάνει χώρα μπορεί να παρασταθεί ως εξής: 24

Καταλύτες 25

Καταλύτες Οι ημιαγωγοί οι οποίοι έχουν ως επί το πλείστον χρησιμοποιηθεί για φωτοκαταλυτικές εφαρμογές είναι οι: TiO 2, ZnO, SrTiO 3, WO 3, Fe 2 O 3, ZnS, CdS. Το TiO 2 στην κρυσταλλική της ανατάσης και το ZnO αποτελούν τους πλέον δραστικούς ημιαγωγούς για την οξειδωτική καταστροφή των οργανικών ενώσεων. 26

Πλεονεκτήματα ΤiΟ 2 Το TiO 2 παρουσιάζει μεγάλη δραστικότητα και ανθεκτικότητα στην φωτοδιάβρωση Επιπλέον είναι βιολογικά αδρανές υλικό. Αντιθέτα το ZnO, αν και σε πολλές περιπτώσεις υπερτερεί του TiO 2, δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί ευρέως, λόγω του προβλήματος της φωτοδιάβρωσης που παρουσιάζει, ειδικά σε χαμηλά pH. 2727

Bελτίωση των ιδιοτήτων του TiO 2 Απόθεση στην επιφάνεια του TiO 2 μεταλλικών νησίδων από ευγενή μέταλλα όπως: Pt, Au, Pd, Ag. Σχηματισμός μικτών οξειδίων από ΤiO 2 /Al 2 O 3, TiO 2 /SiO 2, TiO 2 /WO 3. Φωτοευαισθητοποίηση του TiO 2 με χρωστικές οι οποίες προσροφώνται στην επιφάνεια του TiO 2. Εκμετάλλευση του ορατού φάσματος της ηλιακής ακτινοβολίας. Μειονέκτημα: ταυτόχρονη καταστροφή τόσο των οργανικών ενώσεων όσο και της χρωστικής ουσίας. 2828

…και οι καταλύτες ντοπάρονται! Προσθήκη προσμείξεων (doping) μετάλλων (Cr, V, Mo, W, Fe) ή αμετάλλων (C, N, S). Μετατόπιση του φάσματος απορρόφησης του TiO 2 προς το ορατό. Εκμετάλλευση μεγαλύτερου μέρους της ηλιακής ακτινοβολίας. 29

Πλεονεκτήματα της φωτοκατάλυσης Ως πηγή φωτός μπορεί να χρησιμοποιηθεί η ηλιακή ακτινοβολία (περιέχει 5-7% UV-A ακτινοβολία). Απαιτούνται ήπιες συνθήκες λειτουργίας. Το TiO 2 είναι σχετικά φθηνό, εμπορικά διαθέσιμο σε διάφορες κρυσταλλικές μορφές και με διάφορα σωματιδιακά χαρακτηριστικά, μη τοξικό και φωτοχημικά σταθερό. 30

… και άλλα πλεονεκτήματα Πλήρης οξείδωση (mineralization) των οργανικών μορίων. Ανάκτηση και επαναχρησιμοποίηση του καταλύτη (μείωση του κόστους, αποφυγή επιπλέον επιβάρυνσης του περιβάλλοντος). Απολυμαντική ικανότητα της μεθόδου. Φωτοκαταλυτική οξείδωση αέριων ρύπων (εσωτερικού και εξωτερικού χώρου). 3131

Κινητική των αντιδράσεων φωτοκατάλυσης Κινητικό μοντέλο των Langmuir-Hinshelwood: όπου: r 0 : η αρχική ταχύτητα της αντίδρασης, mol/L∙time C eq : η αρχική ισορροπίας της ένωσης, mol/L k r : σταθερά ταχύτητας της αντίδρασης, mol/L∙time K: σταθερά ισορροπίας προσρόφησης, L/mol 32

Εύρεση k r και K Η εξίσωση μπορεί να γραφεί ως εξής:  Γραφική παράσταση του 1/r 0 συναρτήσει του 1/C eq.  Από την τεταγμένη επί την αρχή προκύπτει η k r και από την κλίση η Κ. 33

Πηγές ακτινοβολίας Το TiO2 απορροφά στην UV-A περιοχή (300<λ<400 nm). Ως πηγές ακτινοβολίας μπορούν να χρησιμοποιηθούν: λάμπες υδραργύρου χαμηλής ή μεσαίας πίεσης λάμπες ξένου λάμπες φθορισμού οι οποίες εκπέμπουν στην UV-A περιοχή 34

Τέλος Ενότητας 35

Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων (1/1) Το Έργο αυτό κάνει χρήση των ακόλουθων έργων: Εικόνες/Σχήματα/Διαγράμματα/Φωτογραφίες Διαφάνεια 8: εικόνα, Skoog, Holler, Nieman, Αρχές Ενόργανης Ανάλυσης, Εκδόσεις Κωσταράκη (ISBN ) Διαφάνεια 9: εικόνα, Skoog, Holler, Nieman, Αρχές Ενόργανης Ανάλυσης, Εκδόσεις Κωσταράκη (ISBN ) Διαφάνεια 10: εικόνα, Skoog, Holler, Nieman, Αρχές Ενόργανης Ανάλυσης, Εκδόσεις Κωσταράκη (ISBN ) Διαφάνεια 15: εικόνα, Διαφάνεια 20: εικόνα, Νίκος Ξεκουκουλωτάκης, Σημειώσεις Μεταπτυχιακού Μαθήματος ‘Προηγμένες Διεργασίες Οξείδωσης για την Επεξεργασία Νερού και Υγρών Αποβλήτων’ Διαφάνεια 25: εικόνα, 36

Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στo πλαίσιo του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο Πανεπιστήμιο Αθηνών» έχει χρηματοδοτήσει μόνο την αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους. 37

Σημείωμα Ιστορικού Εκδόσεων Έργου Το παρόν έργο αποτελεί την έκδοση

Σημείωμα Αναφοράς Copyright Πανεπιστήμιο Πατρών. Καθηγητής, Διονύσιος Μαντζαβίνος. «Τεχνολογία Πειβάλλοντος: Επεξεργασία Βιομηχανικών Υγρών Αποβλήτων, Φωτοκατάλυση (part 1)». Έκδοση: 1.0. Πάτρα Διαθέσιμο από τη δικτυακή διεύθυνση: 39

Σημείωμα Αδειοδότησης Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά, Μη Εμπορική Χρήση Παρόμοια Διανομή 4.0 [1] ή μεταγενέστερη, Διεθνής Έκδοση. Εξαιρούνται τα αυτοτελή έργα τρίτων π.χ. φωτογραφίες, διαγράμματα κ.λ.π., τα οποία εμπεριέχονται σε αυτό και τα οποία αναφέρονται μαζί με τους όρους χρήσης τους στο «Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων». [1] Ως Μη Εμπορική ορίζεται η χρήση: που δεν περιλαμβάνει άμεσο ή έμμεσο οικονομικό όφελος από την χρήση του έργου, για το διανομέα του έργου και αδειοδόχο που δεν περιλαμβάνει οικονομική συναλλαγή ως προϋπόθεση για τη χρήση ή πρόσβαση στο έργο που δεν προσπορίζει στο διανομέα του έργου και αδειοδόχο έμμεσο οικονομικό όφελος (π.χ. διαφημίσεις) από την προβολή του έργου σε διαδικτυακό τόπο Ο δικαιούχος μπορεί να παρέχει στον αδειοδόχο ξεχωριστή άδεια να χρησιμοποιεί το έργο για εμπορική χρήση, εφόσον αυτό του ζητηθεί. 4040