Μάθημα Ε ργασιακή Ψ υχολογία Μάθημα 5 ο Το εργασιακό στρες Γαλανάκης Μιχάλης PhD, Εργασιακός Ψυχολόγος

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Remember the five simple rules to be happy:
Advertisements

Click here to start Important !: You have to enable macros for this game (Tools ->Macros -> Security -> «medium»).
Do you know who I am? ΞΕΡΕΙΣ ΠΟΙΑ ΕΙΜΑΙ; I’m somebody you live with every day.. Είμαι κάποια με την ποία ζεις μαζί… κάθε μέρα..
Γειά σας. Say: take a pencil. Πάρε ένα μολύβι. Nick, give me my book.
Σε λίγο θα μπείτε στον κόσμο μιας μαγείας.. After a moment you will enter the world of magic...
Γειά σας.
Lesson 3a: Basic expressions JSIS E 111: Elementary Modern Greek Sample of modern Greek alphabet, M. Adiputra,
6 Η ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ: ΠΑΝΤΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΜΗΜΑ: ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ, ΜΕΣΩΝ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΜΑΘΗΜΑ: ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ.
“ Ἡ ἀ γάπη ἀ νυπόκριτος. ἀ ποστυγο ῦ ντες τ ὸ πονηρόν, κολλώμενοι τ ῷ ἀ γαθ ῷ, τ ῇ φιλαδελφί ᾳ ε ἰ ς ἀ λλήλους φιλόστοργοι, τ ῇ τιμ ῇ ἀ λλήλους προηγούμενοι.
Τα ανθρώπινα δικαιώματα 30 είναι τα άρθρα της Οικουμενικής Διακήρυξης των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων που έχουν εκδοθεί ειδικά για τους νέους.
ΗΥ Παπαευσταθίου Γιάννης1 Clock generation.
Week 11 Quiz Sentence #2. The sentence. λαλο ῦ μεν ε ἰ δότες ὅ τι ὁ ἐ γείρας τ ὸ ν κύριον Ἰ ησο ῦ ν κα ὶ ἡ μ ᾶ ς σ ὺ ν Ἰ ησο ῦ ἐ γερε ῖ κα ὶ παραστήσει.
WRITING B LYCEUM Teacher Eleni Rossidou ©Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού.
Install WINDOWS 7 Κουτσικαρέλης Κων / νος Κουφοκώστας Γεώργιος Κάτσας Παναγιώτης Κουνάνος Ευάγγελος Μ π ουσάη Ελισόν Τάξη Β΄ Τομέας Πληροφορικής 2014 –’15.
The Quran on the Gospel Surah 5:68: Say: “O People of the Book! ye have no ground to stand upon unless ye stand fast by the Law, the Gospel, and all the.
Lesson 1a: Let’s Get Started JSIS E 111: Elementary Modern Greek Sample of modern Greek alphabet, M. Adiputra,
Lesson 3b: More basic words JSIS E 111: Elementary Modern Greek Sample of modern Greek alphabet, M. Adiputra,
Lesson 1a: Let’s Get Started JSIS E 111: Elementary Modern Greek Sample of modern Greek alphabet, M. Adiputra,
Lesson 5a: More basic words JSIS E 111: Elementary Modern Greek Sample of modern Greek alphabet, M. Adiputra,
Ψηφιακά Παιχνίδια και μάθηση Δρ. Νικολέτα Γιαννούτσου Εργαστήριο Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας.
Διαχείριση Διαδικτυακής Φήμης! Do the Online Reputation Check! «Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου 2015» Ε. Κοντοπίδη, ΠΕ19.
Guide to Business Planning The Value Chain © Guide to Business Planning A principal use of value chain analysis is to identify a strategy mismatch between.
Μαθαίνω με “υπότιτλους”
Μάθημα 6ο Κινητοποίηση Προσωπικού
«Μαθαίνω» και «Διδάσκω» «Μαθηματικά»
Acts 4:34 – 5:11 God’s warning shot.
Do you know who I am? ΞΕΡΕΙΣ ΠΟΙΑ ΕΙΜΑΙ;.
Ερωτήσεις –απαντήσεις Ομάδων Εργασίας
Φάσμα παιδαγωγικής ανάπτυξης
Jane Austen Pride and Prejudice (περηφάνια και προκατάληψη)
Αντίληψη Αντίληψη του φυσικού κόσμου που μας περιβάλλει, μέσω του νευρικού μας συστήματος (sensory perception). Η αντίληψη αποτελεί δημιούργημα του εγκεφάλου.
Διάλεξε τη σωστή απάντηση
JSIS E 111: Elementary Modern Greek
JSIS E 111: Elementary Modern Greek
Συμβουλευτική Ψυχολογία
Ψηφιακeς ιδEες και αξIες
Teen thoughts Χριστίνα Γ. Ραφαέλα Γ..
Class X: Athematic verbs II
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
and he will flee from you.
JSIS E 111: Elementary Modern Greek
JSIS E 111: Elementary Modern Greek
JSIS E 111: Intensive Elementary Modern Greek
GO.
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΑΘΛΗΤΙΚΗΣ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ
Σε λίγο θα μπείτε στον κόσμο μιας μαγείας
We are the world Τραγούδι με μήνυμα για την ισότητα των παιδιών και όλων των ανθρώπων 13/12/2016 Παναγιώτης Γαλατσίδας.
Το ιερό δισκοπότηρο της ΙΕ γλωσσολογίας
Anti-bullying Campaign
JSIS E 111: Elementary Modern Greek
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ
Ηγεσία, Φρόνηση, Αυτενέργεια: Πως δημιουργούν οι καλοί οργανισμοί
Find: φ σ3 = 400 [lb/ft2] CD test Δσ = 1,000 [lb/ft2] Sand 34˚ 36˚ 38˚
Children with visual disability in the digital environment
Ενημέρωση για eTwinning
JSIS E 111: Elementary Modern Greek
aka Mathematical Models and Applications
GLY 326 Structural Geology
Find: ρc [in] from load γT=110 [lb/ft3] γT=100 [lb/ft3]
Find: σ1 [kPa] for CD test at failure
ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ ‘ABC of Selling’. ΤΟ ΑΛΦΑΒΗΤΑΡΙ ΤΩΝ ΠΩΛΗΣΕΩΝ
Λέξεις που αλλάζουν νόημα αν είναι μετρήσιμα ή μη μετρήσιμα
3Ω 17 V A3 V3.
Deriving the equations of
Find: ρc [in] from load (4 layers)
Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Faceforward … into my home!
Erasmus + An experience with and for refugees Fay Pliagou.
Class X: Athematic verbs II © Dr. Esa Autero
Voice.
Kanaka Creek School Teams Session January 30, 2018
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Μάθημα Ε ργασιακή Ψ υχολογία Μάθημα 5 ο Το εργασιακό στρες Γαλανάκης Μιχάλης PhD, Εργασιακός Ψυχολόγος

Αναγνωρίζετε στον εαυτό σας κάτι από τα παρακάτω; Η διάθεση μου είναι κακή. Στην εργασία μου υπάρχουν θέσεις υπό κατάργηση. Είμαι η μοναδική πηγή εισοδήματος στην οικογένεια μου. Απογοητεύομαι καθημερινά στην εργασία μου. Το κλίμα μεταξύ των συναδέλφων είναι κακό. Στην εργασία μου υπάρχουν μεγάλες αλλαγές στις οποίες δεν μπορώ να προσαρμοστώ. Σκέφτομαι να αλλάξω εργασία. Ο φόρτος εργασίας μου είναι μεγάλος. Εμφανίζω σωματικά και ψυχολογικά συμπτώματα ασθένειας. Καλούμαι να παρέχω συμβουλές και υποστήριξη σε εργαζόμενους που βιώνουν στρες.

Δομή Το στρες στην εργασία. Πηγές στρες Διαχείριση στρες Θετικά συναισθήματα Ειδικά θέματα Στοχοθεσία & νόημα ζωής Παρακίνηση και θετική σκέψη Διαχείριση του χρόνου

Το στρες στην εργασία. «Όταν κάποιος σκέφτεται όλα όσα θα μπορούσαν να συμβούν έχει ήδη το χέρι στο φρένο.» Έρικ Ζαμπέλ, 1970

Τι είναι το στρες;

Ορισμός Στρες: Μια δυσάρεστη ψυχολογική κατάσταση η οποία προκύπτει όταν οι απαιτήσεις του περιβάλλοντος υπερβαίνουν τις ικανότητες του ατόμου ή τουλάχιστον εκλαμβάνονται ως υπολειπόμενες αυτών. Lazarus, 1990.

Στρες Stress = Stringere = Σφίγγω, πιέζω. Άγχος = Angustus = στενός, περιορισμένος. Μια δυσάρεστη συναισθηματική κατάσταση απαραίτητη για την επιβίωση, η οποία συνοδεύεται από ανασφάλεια, διαταραχές ύπνου, διέγερση, δυσκολία αναπνοής, ναυτία, ρίγη, εφίδρωση κ.α. Cannon (1929) = Fight or Flight / ομοιόσταση Distress - Stress - Eustress

Ερευνητικά πορίσματα για το στρες. Ορίζεται ως ένα φαινόμενο ψυχολογικής πίεσης ως αποτέλεσμα επίδρασης δύσκολων συνθηκών Το βιώνουν όλοι οι άνθρωποι ανεξάρτητα από δημογραφικές μεταβλητές\ Σχετίζεται με πληθώρα αρνητικών συναισθημάτων και μπορεί να προσδιοριστεί σαν ένα μεγάλο και σύνθετο αρνητικό συναίσθημα (Lazarus 2000) Αποτελεί απειλή για την ψυχολογική υγεία και την ποιότητα ζωής κάθε ανθρώπου Επηρεάζεται από περιβαλλοντικές και ατομικές μεταβλητές όπως το είδος του επαγγέλματος, την οικογενειακή κατάσταση, την ηλικία κ.α. 90% των εργαζομένων στην ΕΕ υποφέρουν από εργασιακό στρες (Panze & Spegman, 2008). Το κόστος από την βίωση εργασιακού στρες άνέρχεται στα δις € (Panze & Spegman, 2008). Όσο καλύτερα αμειβόμενη είναι μια εργασία τόσο μεγαλύτερο στρες βιώνει ο εργαζόμενος. Μετά από μαζικές απολύσεις διπλασιάζεται ο κίνδυνος θανάτου από καρδιακές παθήσεις για τους συναδέλφους που μένουν στην εργασία. (Μελέτη του Φιλανδικού Ινστιτούτου Υγείας, 2007)

Τι γνωρίζο υμε μέχρι σήμερα για το εργασιακ ό στρες? Ορίζεται ως ένα φαινόμενο ψυχολογικής πίεσης ως αποτέλεσμα επίδρασης δύσκολων συνθηκών (Beehr, 1995, Jackson & Schuler 1985, Jex, 1998, Jex & Beehr 1991, Kahn & Byosiere 1992, Sparks, Cooper, Fned, & Shirom, 1997, Spector & Jex 1998,) Το βιώνουν όλοι οι άνθρωποι ανεξάρτητα από δημογραφικές μεταβλητές (Kahn & Byosiere 1992) Σχετίζεται με μεγάλο αριθμό αρνητικών συνεπειών τόσο για το άτομο όσο και για τις εταιρείες (Amick & Smith 1992, Carayon 1993, Levi 1996, Ryland & Greenfeld 1991, p.43, ) Βιοσωματικές συνέπειες (Διαταραχές στην πρόσληψη της τροφής, κόπωση, ημικρανίες, αρτηριακή πίεση, ανικανότητα, αϋπνίες, κράμπες, ναυτία.) Ψυχολογικές συνέπειες (Θυμός, σύμπλεγμα κατωτερότητας, αίσθημα παραμέλησης, έλλειψη αυτοπεποίθησης, δυσκολία συγκέντρωσης, φοβίες, κατάθλιψη.) Ασθένειες (Υπέρταση, θρομβώσεις, χρόνια προβλήματα, άσθμα, γαστρεντερικά προβλήματα, δερματοπάθειες, καρκίνος, εγκεφαλικά επεισόδια.) Εταιρικές συνέπειες (Μειωμένη παραγωγικότητα, επαγγελματική δυσαρέσκεια, εχθρικό κλίμα, αποτυχίες, αποχωρήσεις.) Σχετίζεται με πληθώρα αρνητικών συναισθημάτων και μπορεί να προσδιοριστεί σαν ένα μεγάλο και σύνθετο αρνητικό συναίσθημα (Lazarus 2000) Αποτελεί απειλή για την ψυχολογική υγεία και την ποιότητα ζωής κάθε ανθρώπου (Babin & Boles 1988; Cooper 2001, Kenny & Cooper 2003, Quick, Murphy, & Hurrell, 1992, Spector, Dwyer, & Jex, 1988). Επηρεάζεται από περιβαλλοντικές και ατομικές μεταβλητές όπως το είδος του επαγγέλματος, την οικογενειακή κατάσταση, την ηλικία κ.α.

Eπικρατέστερα μοντέλα εργασιακού στρες Η θεωρία αλληλοπροσαρμογής ατόμου περιβάλλοντος (Chemers, Hayes, Rhodewalt, & Wysocki, 1985; Edwards & Cooper 1990; French & Caplan 1972) Το μοντέλο απαιτήσεων - ελέγχου (Karaseck 1979) Το μοντέλο ανισορροπίας προσπάθειας – ανταμοιβής (Siergrist 1996) Το μοντέλο υποκειμενικής πρόσληψης και ερμηνείας (Lazarus 1984, 1991) Τα αρνητικά συναισθήματα αναγνωρίζονται ως αιτίες, ενδιάμεσες μεταβλητές και συνέπειες του στρες Τα θετικά συναισθήματα αναγνωρίζονται μόνο ως ενδείξεις ψυχολογικής αλλαγής στα επίπεδα του στρες.

Πηγές στρες στην εργασία 1)Αναλωσιμότητα 2)Απόδοση 3)Περιβάλλον & χαρακτηριστικά εργασίας 4)Εγγενείς παράγοντες (ενδιαφέροντα – κίνητρα) Παραδείγματα Η μανία για την νεότητα (40+=γέρος) Ο άνθρωπος ως συντελεστής κόστους / αναλώσιμος. Το άγχος για τα λάθη. Ο φόβος για την ανεργία. Η έλλειψη ενδιαφέροντος για την εργασία. Ο υπερβολικός φόρτος. Το ωράριο. Οι συνάδελφοι / ο προϊστάμενος. Η τεχνολογική πρόοδος. Ο κίνδυνος για την ατομική υγεία.

Στρες

Γεγονότα ζωής που προκαλούν στρες. 1)Θάνατος συντρόφου 2)Διαζύγιο 3)Διάσταση 4)Θάνατος μέλους οικογένειας 5)Παραμονή στην φυλακή 6)Σοβαρό προσωπικό ατύχημα – ασθένεια 7)Γάμος 8)Συνταξιοδότηση 9)Απώλεια εργασίας 10)Ξεκίνημα νέας εργασίας

Η κατάσταση στο πέρασμα του χρόνου

Η κατάσταση σήμερα

Τα 12 βήματα προς το στρες 1)Η ανάγκη για αυτοεπιβεβαίωση 2)Έντονη δραστηριοποίηση 3)Παραμέληση προσωπικών αναγκών 4)Απώθηση συγκρούσεων 5)Αλλαγή προτεραιοτήτων 6)Άρνηση ως προς τα προβλήματα που παρουσιάζονται 7)Απόσυρση 8)Συμπεριφορικές αλλαγές 9)Αίσθημα αναποτελεσματικότητας 10)Εσωτερικό κενό 11)Κατάθλιψη 12)Εξουθένωση

Συνέπειες στρες

Φυσιολογία του στρες

Λειτουργία του στρες

Παθολογία του Στρες

Τυπολογίες Ιπποκράτης / Εμπεδοκλής 4 τύποι 1)Αιματικός = παθιασμένος, ένθερμος, χαρούμενος. 2)Χολερικός = οργίλος, κακόκεφος, ευέξαπτος. 3)Φλεγματικός = ήσυχος, ήρεμος, πράος, βραδύς. 4)Μελαγχολικός = λυπημένος, σκοτεινός, καταθλιπτικός.

Τύπος προσωπικότητας Α & Β Τύπος Α Εκρηκτικός Εκδηλωτικός Ανταγωνιστικός Ανυπόμονος Επιδιώκει τον θαυμασμό Γρήγορος Εγωιστής Κακός ακροατής Πιστεύει ότι μπορεί να τα κάνει όλα καλύτερα Φιλόδοξος Αισιόδοξος Τύπος Β Ήρεμος Υπομονετικός Αγαπάει την ρουτίνα Αποφυγή σύγκρουσης Καλός ακροατής Μέτρια αυτοπεποίθηση Περιορισμένες φιλοδοξίες Ρεαλιστής Αλτρουιστής Υπομονετικός Εσωστρεφής Επιεικής

Τύπος Προσωπικότητας Α

Στρεσαριστείτε είναι μεταδοτικό…

Διαχείριση Στρες 1)Αποφυγή 2)Αντιμετώπιση

Διαχείριση στρες

Παρεμβάσεις

Λάθη σχετικά με το στρες Απώθηση – Άρνηση Απομόνωση Αναίρεση Μετάθεση Παλινδρόμηση Προβολή Ταύτιση Καταστολή μέσω ουσιών Αποφυγή

Στρες και Θετικά συναισθήματα Η θεωρία της διεύρυνσης και δόμησης των θετικών συναισθημάτων

Η Θεωρία διεύρυνσης & δόμησης των Θετικών Συναισθημάτων Fredrickson (1998). Review of General Psychology, 2, Fredrickson (2001). American Psychologist, 56, Fredrickson, (2002). Psychological Inquiry, 13, Fredrickson, (2003). American Scientist, 91, Χαρά……………………...………..…………….…παιχνίδι & δημιουργικότητα Ενδιαφέρον……………………………………….εξερεύνηση & αυτοβελτίωση Ευχαρίστηση……………………………………………αναθεώρηση & αλλαγή Αγάπη……………………………………………….επικοινωνία & ομαδικότητα Περηφάνια……………………………….………..…επιδίωξη υψηλών στόχων Ανύψωση………………………………...παροχή βοήθειας & ηθική βελτίωση Ευγνωμοσύνη………………………..……αποδοχή της βοήθειας των άλλων Θετικά Συναισθήματα Τα θετικά συναισθήματα διευρύνουν το ρεπερτόριο σκέψης και δράσης του ατόμου Τα θετικά συναισθήματα οδηγούν στην δόμηση διαχρονικών ισχυρών πόρων Σωματικοί πόροι Κοινωνικοί πόροι Διανοητικοί πόροι Ψυχολογικοί πόροι

Η Θεωρία διεύρυνσης & δόμησης των Θετικών Συναισθημάτων Τα θετικά συναισθήματα: Διευρύνουν την αντίληψη και την προσοχή (Fredrickson & Branigan, 2002) Καταπολεμούν τις αρνητικές ψυχολογικές συνέπειες των αρνητικών συναισθημάτων (Fredrickson & Levenson, 1998, Fredrickson, Mancuso, Branigan, & Tugade, 2000) Ενισχύουν την ενεργητική αντιμετώπιση δυσκολιών (Fredrickson, Tugade, Waugh & Larkin, 2002, Tugade & Fredrickson 2002) Λειτουργουν προληπτικά στην αντιμετώπιση της κατάθλιψης (Fredrickson, Tugade, Waugh, & Larkin 2002) Οδηγούν μέσω μηχανισμών κλιμακωτής ανέλιξης στην ψυχολογική ευημερία (Fredrickson & Joiner 2002, Tugade & Fredrickson 2002) Συντελούν στην αύξηση των επιπέδων αισιοδοξίας, ηρεμίας και ψυχολογικής ανθεκτικότητας (Fredrickson, Tugade, Waugh, & Larkin 2002) Ψυχολογική Ευημερία Κλιμακωτή ανέλιξη Ψυχολογική Ανθεκτικότητα Αρνητικό συναίσθημα Θετικό συναίσθημα Ψυχολογική Ανάκαμψη - Ομοιόσταση

Τα Via-Strengths του Seligman Αρετές και χαρακτηριστικά Σοφία και γνώση : δημιουργικότητα, περιέργεια, αγάπη για μάθηση, προοπτική, καινοτομία, ευελιξία. Θάρρος : γενναιότητα, επιμονή, ακεραιότητα, ζωντάνια. Αγάπη και ανθρωπισμός : τρυφερότητα, συμπόνια, κατανόηση, ευγένεια, κοινωνική νοημοσύνη. Δικαιοσύνη : Πολιτική ορθότητα, ηγεσία, ηθική, αξιοπρέπεια, εντιμότητα. Διαχείριση εαυτού : Συγχώρεση, έλεος, ταπεινοφροσύνη, μετριοπάθεια, αυτοέλεγχος. Πνευματικότητα : αισθητική πληρότητα, εκτίμηση του ωραίου, υπεροχή, ευγνωμοσύνη, ελπίδα, αισιοδοξία, χιούμορ.

Ο κλάδος της Θετικής Ψυχολογίας Δυνατότητες Θετικά στοιχεία Νόημα ζωής Ποιότητα ζωής Ψυχολογική ανθεκτικότητα Ευημερία Αισιοδοξία Θετικά συναισθήματα Ανάπτυξη ταλέντων και κλίσεων

Ευτυχισμένοι & Δυστυχισμένοι Άνθρωποι Κοινωνικότητα Πλούσιο δίκτυο φίλων Σχέση με το άλλο φύλο Peterson, C., Park, N., & Seligman, M.E.P. (2005). Orientations to happiness and life satisfaction: the full life versus the empty life, Journal of Happiness Studies, 6(1), 25 – 41. Seligman, M.E.P., Parks, A.C. & Steen, T. (2006). A balanced psychology and a full life. In F. Huppert, B. Keverne & N. Baylis, (Eds.), The science of well-being (pp ), Oxford: Oxford University Press. Seligman, M. E P, Steen, T., Park, N., & Peterson, C. (2005). Positive psychology progress: Empirical validation of interventions. American Psychologist, 60(5),

3 είδη ευτυχισμένης ζωής Η ευχάριστη ζωή Η χαρούμενη ζωή Ζωή γεμάτη απολαύσεις & ηδονές σχετιζόμενες με την κάλυψη βασικών αναγκών και το σώμα. Βίωση πολλών και διαφορετικών θετικών συναισθημάτων Χαρακτηριστικό της η δέσμευση, η συνέχεια και το ενδιαφέρον. Το άτομο απορροφάται από τις ασχολίες του. Επίκεντρο η εργασία, η οικογένεια και τα σημαντικά πρόσωπα στην ζωή του Η με νόημα και σκοπό ζωή Το ανώτερο επίπεδο ευτυχίας. Επίκεντρο η αυτοπραγμάτωση και οι ουσιαστικές σχέσεις με τους άλλους. Αλτρουισμός.

3 είδη ευτυχισμένης ζωής Η ευχάριστη ζωή Η χαρούμενη ζωή Επιδίωξη όσο το δυνατόν περισσότερων ηδονών Ανάπτυξη ικανοτήτων για την διευκόλυνση τους Η με νόημα και σκοπό ζωή Κληρονομικότητα Έξις Ροή Θ. Συναισθημάτων Ο χρόνος σταματά Δεν νιώθεις τίποτα άλλο Χρήση των ικανοτήτων Οργάνωση ζωής ώστε να χρησιμοποιούνται αυτές συνεχώς Αυτογνωσία Χρήση των ικανοτήτων μου για την εξυπηρέτηση ενός σκοπού μεγαλύτερου από εμένα και το προσωπικό μου όφελος. Ευγνωμοσύνη Δόσιμο

Στόχοι ζωής «Όποιος πετυχαίνει όλους τους στόχους του, έχει επιλέξει αυτοί να είναι πολύ χαμηλοί.» Χερμπερτ φον Κάραγιαν, 1988

Στόχοι ζωής Μόνο το 5% του πληθυσμού έχει σαφείς εργασιακούς ή προσωπικούς στόχους. Μόνο το 3% τους έχει καταγεγραμμένους. Όσοι έχουν τέτοιους στόχους πετυχαίνουν.

Χαρακτηριστικά στόχων ζωής Να διατυπώνονται γραπτά. Να έχουν χρονικό όριο. Να είναι απαιτητικοί. Να είναι ρεαλιστικοί – επιτεύξιμοι. Να είναι καθορισμένοι με σαφήνεια.

«Ζούμε όλοι κάτω από τον ίδιο ουρανό αλλά δεν βλέπουμε όλοι τον ίδιο ορίζοντα.» Κόνραντ Αντενάουερ, 1960 Αυτογνωσία (Ουπς, εγώ είμαι αυτός;)

Ερωτηματολόγιο Απαντήστε στις παρακάτω ερωτήσεις. 1)Είμαι συχνά απόμακρος για τους άλλους. 2)Δεν εξωτερικεύω τα συναισθήματα μου. 3)Δεν μου αρέσει να με πλησιάζουν πολύ οι άλλοι. 4)Είμαι συχνά σαρκαστικός – κυνικός. 5)Διαθέτω αρκετή δύναμη για να επιβάλλω αυτό που θέλω. 6)Παρατηρώ τους άλλους με ακρίβεια και μπορώ να προσαρμοστώ εύκολα. 7)Δεν συμβιβάζομαι. 8)Νιώθω άνετα με την κριτική. 9)Γνωρίζω τι είναι καλό για εμένα. 10)Η ανεξαρτησία είναι για εμένα μεγάλη αρετή. 11)Δεν ανοίγομαι εύκολα. 12)Αν κάποιος υπερβεί τα όρια μου αντιδρώ με παγερό θυμό.

Ερωτηματολόγιο Απαντήστε στις παρακάτω ερωτήσεις. 1)Δεν έχω αυτοπεποίθηση 2)Δεν μπορώ να πω όχι 3)Συχνά ευθυγραμμίζομαι με τις επιθυμίες των άλλων 4)Σε δύσκολες καταστάσεις στρουθοκαμηλίζω 5)Δεν αντέχω τους καβγάδες 6)Δίνω περισσότερα από όσα παίρνω 7)Εξαρτώμαι από τους άλλους 8)Δεν μου αρέσει να είμαι μόνος μου 9)Δέχομαι να με χρησιμοποιούν 10)Οι γονείς μου δεν με εμπιστεύτηκαν ποτέ πολύ 11)Ακυρώνω εύκολα τον εαυτό μου 12)Δεν είμαι ιδιαίτερα απαιτητικός

Ερωτηματολόγιο Απαντήστε στις παρακάτω ερωτήσεις. 1)Είμαι αξιόπιστος και συνεπής 2)Δεν μου αρέσουν οι αλλαγές 3)Όταν αγοράζω κάτι το σκέφτομαι πολύ καλά πριν το κάνω 4)Χειρίζομαι τα θέματα χρημάτων με προσοχή 5)Διεκπεραιώνω τις δουλειές μου με αξιοπιστία 6)Σχεδιάζω με λεπτομέρεια τις μελλοντικές μου κινήσεις 7)Όταν αποφασίζω κάτι δεν αλλάζω γνώμη 8)Η τάξη είναι σημαντική για εμένα 9)Είμαι υπομονετικός 10)Έχω συνείδηση των πράξεων μου 11)Μου είναι δύσκολο να παίρνω αποφάσεις 12)Είμαι ήρεμος και διατηρώ τον αυτοέλεγχο μου

Ερωτηματολόγιο Απαντήστε στις παρακάτω ερωτήσεις. 1)Η ελευθερία είναι σημαντική για εμένα 2)Με ενθουσιάζουν οι αλλαγές 3)Είμαι ζωηρός και αυθόρμητος 4)Στα πάρτι είμαι το επίκεντρο της προσοχής 5)Τα σχέδια με περιορίζουν 6)Όταν ενθουσιάζομαι το δείχνω 7)Αποφεύγω τις επαναλήψεις 8)Μου είναι εύκολο να έρθω σε επαφή με αγνώστους 9)Έχω συχνά μεταπτώσεις στην διάθεση μου 10)Ζω το παρόν 11)Ερωτεύομαι εύκολα 12)Δυσκολεύομαι να μείνω συγκεντρωμένος σε κάτι

Απαντήσεις Ερωτήσεις Α group _______Τύπος 1 Ερωτήσεις Β group _______Τύπος 2 Ερωτήσεις Γ group _______Τύπος 3 Ερωτήσεις Δ group _______Τύπος 4

Η τυπολογία του Ρίμαν Τύπος 1. Οριοθέτηση Επιδίωξη αυτονομίας Τύπος 2. Εγγύτητα Επιδίωξη κοινωνικότητας και αρμονίας Τύπος 3. Συνέχεια Επιδίωξη διατήρησης Τύπος 4. Αλλαγή Επιδίωξη αλλαγής και καινούργιων πραγμάτων

Άσκηση Ποια είναι τα θετικά σας σημεία με βάση την τυπολογία αυτή; _____________________________________________ ___________________________________________ ___________________________________________ _______________________________________ Ποια είναι τα αδύνατα σας σημεία με βάση την τυπολογία αυτή; _____________________________________________ ___________________________________________ ___________________________________________ _______________________________________

Παρακίνηση & Θετική Σκέψη «Το μυστικό του μπορώ υπάρχει στο θέλω…..» Τζουζέπε Μαντσίνι, 1866

Παρακίνηση Η εσωτερική ώθηση για να καταφέρεις έναν στόχο. Εξωγενής παρακίνηση Εγγενής παρακίνηση Πρωτεύουσα παρακίνηση Δευτερεύουσα παρακίνηση

10 πρακτικές υποδείξεις για αυτοπαρακίνηση 1)Μην επαναπαύεστε στις δάφνες του χθες. Επιδιώξτε την διεύρυνση. 2)Να περιβάλλεστε από ανθρώπους κινητοποιημένους, οι παρακινούν τους άλλους. 3)Γιορτάστε τις επιτυχίες σας. 4)Δεχτείτε την αναγνώριση και τον έπαινο από τους άλλους. 5)Επαινείτε τον εαυτό σας για τα επιτεύγματα σας. 6)Επιδιώξτε στόχους πραγματικά σημαντικούς και σε συστοιχία με τις αξίες σας. 7)Ενθουσιαστείτε εμπνεόμενοι από τον εαυτό σας. 8)Επικεντρωθείτε στα ειδικά ταλέντα σας. 9)Μην σας αποθαρρύνουν οι αποτυχίες. 10)Συντάξτε ένα ισοζύγιο θετικών και αρνητικών γεγονότων ζωής.

Στρατηγικές αντιμετώπισης του στρες 1)Το πρόγραμμα των 3 βημάτων 2)Η στρατηγική της θετική σκέψης 3)Η προοδευτική χαλάρωση των μυών

Το πρόγραμμα των 3 βημάτων 1)Ποιο είναι το χειρότερο που μπορεί να σου συμβεί κατά περίπτωση; 2)Δέξου το. 3)Κάνε ότι είναι δυνατόν για να μην ξανασυμβεί.

Η στρατηγική της θετικής σκέψης Θα πάει στραβά ____ Ας δοκιμάσω πρώτα Ωχ τι μου συνέβη _____Θα μάθω από αυτό Απέτυχα _____ Θα ξαναπροσπαθήσω Δεν θα τα καταφέρω ____ είναι πιθανόν Δεν πάει καλά _____ Θέλει βελτιώσεις Είναι μισοάδειο ____ είναι μισογεμάτο

Διαχείριση χρόνου «Αν ο χρόνος είναι το πιο πολύτιμο αγαθό, η σπατάλη του είναι η πιο μεγάλη σπατάλη.» Μπέντζαμιν Φράνκλιν, 1770

Διαχείριση χρόνου Το θεώρημα του Παρέτο 20% - 80%

5 βήματα για αποτελεσματικό προγραμματισμό χρόνου 1)Καταγράψτε τις δραστηριότητες που είναι να γίνουν. 2)Καθορίστε την χρονική διάρκεια της κάθε δραστηριότητας. 3)Θέστε προτεραιότητες. 4)Αναθέστε τις δράσεις. 5)Συμπληρώστε τον προγραμματισμό με μακροπρόθεσμη οπτική.

Πρακτικές συμβουλές 1)Διατηρήστε μια θετική στάση. 2)Βρείτε νόημα για την βίωση πιεστικών καταστάσεων. 3)Αυξήστε τις γνώσεις σας 4)Μην ακολουθείτε άκριτα κάθε νέα τάση 5)Να έχετε υπομονή 6)Βρείτε σημαντικούς στόχους ζωής 7)Αποφύγετε την μόλυνση από τους απαισιόδοξους 8)Σκεφτείτε καλά τις επιλογές σας 9)Μην βιάζεστε 10)Ακούστε την διαίσθηση σας 11)Βιώστε θετικά συναισθήματα

Είπαν για το στρες……. “In times of great stress or adversity, it's always best to keep busy, to plow your anger and your energy into something positive.” Lee Iacocca quotesIn times of great stress or adversity, it's always best to keep busy, to plow your anger and your energy into something positive.Lee Iacocca quotes

Είπαν για το στρες……. “Stress is nothing more than a socially acceptable form of mental illness”Stress is nothing more than a socially acceptable form of mental illness

Είπαν για το στρες……. “If you ask what is the single most important key to longevity, I would have to say it is avoiding worry, stress and tension. And if you didn't ask me, I'd still have to say it.” If you ask what is the single most important key to longevity, I would have to say it is avoiding worry, stress and tension. And if you didn't ask me, I'd still have to say it. George F. Burns

Είπαν για το στρες……. Reality is the leading cause of stress for those in touch with it. Jane Wagner

Είπαν για το στρες……. There cannot be a stressful crisis next week. My schedule is already full. Henry Kissinger

Είπαν για το στρες……. More important, you have to stay happy and positive or the stress will kill you - but at least it will make you skinny! Joely Fisher

Είπαν για το στρες……. How we perceive a situation and how we react to it is the basis of our stress. If you focus on the negative in any situation, you can expect high stress levels. However, if you try and see the good in the situation, your stress levels will greatly diminish." Catherine Pulsifer, from My Story

Είπαν για το στρες……. "Stress is not what happens to us. It's our response TO what happens. And RESPONSE is something we can choose." Maureen Killoran

Είπαν για το στρες……. "When you find yourself stressed, ask yourself one question: Will this matter in 5 years from now? If yes, then do something about the situation. If no, then let it go." Catherine Pulsifer

Είπαν για το στρες……. "Even to much sunshine can be devasting, while only with rain can growth occur. Accept both as part of the growing process in the garden of life." Donald S. Neviaser

Είπαν για το στρες……. “Stress is simply the adaptation of our bodies and minds to change; and change, as we noted, is about the only constant left in the workplace.” Peter G. Hanson, M.D.

Είπαν για το στρες……. "The time to relax is when you don't have time for it." Author Unkown

Είπαν για το στρες……. “In times of great stress or adversity, it's always best to keep busy, to plow your anger and your energy into something positive.” Lee Iacocca quotesIn times of great stress or adversity, it's always best to keep busy, to plow your anger and your energy into something positive.Lee Iacocca quotes

What’s Your Message? Μάθημα Ε ργασιακή Ψ υχολογία Μάθημα 5 ο Το εργασιακό στρες Γαλανάκης Μιχάλης PhD, Εργασιακός Ψυχολόγος Ευχαριστώ για την συμμετοχή σας