«Από την εθνογραφική πράξη στη μουσειακή αφήγηση. Λέξεις και αντικείμενα: μνήμες του παρελθόντος και μορφές αναπαράστασής τους.» Το παράδειγμα από την.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
από το βιβλίο του Marcus du Sautoy Θεωρία ομάδων
Advertisements

ΑΡΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΠΑΡΑΓΩΓΙΚΟΤΗΤΑ
Σχολικό έτος 2011 – Aυτοκίνητο ονομάζεται κάθε τροχοφόρο επιβατικό όχημα με ενσωματωμένο κινητήρα Τα αυτοκίνητα σχεδιάζονται ώστε να κινούνται.
ΟΙΝΟΛΟΓΙΑ 5 Ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ. ΜΕΤΡΗΣΗ ΠΤΗΤΙΚΗΣ ΟΞΥΤΗΤΑΣ Τα οξέα της αλειφατικής σειράς με μικρό αριθμό ατόμων άνθρακα (μυρμηκικό, οξικό, προπιονικό, βουτυρικό)
Γεωτεχνικός Χαρακτηρισμός Θέσης Πιλοτικού Σχεδιασμού Γεφυρών Γ. Χαλούλος Γ. Μπουκοβάλας Νοέμβριος 2015 ΕΘΝΙΚΟ ΜΕΤΣΟΒΙΟ ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟ ΣΧΟΛΗ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ.
1ο -2o ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ: Α) ΝΟΘΕΙΑ ΣΤΟ ΕΛΑΙΟΛΑΔΟ Β) ΟΞΕΙΔΩΤΙΚΟ ΤΑΓΓΙΣΜΑ ΣΤΑ ΦΥΤΙΚΑ ΕΛΑΙΑ ΤΕΙ ΚΡΗΤΗΣ – Σ.ΤΕ.Γ. ΤΜΗΜΑ ΦΥΤΙΚΗΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΜΑΘΗΜΑ: ΓΕΩΡΓΙΚΕΣ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΕΣ.
Κυφωνίδης Δημήτριος Παιδίατρος Διευθυντής Παιδιατρικής Κλινικής «Μποδοσάκειο» Νοσοκομείο Πτολεμαΐδας.
ΜΑΘΗΜΑ 7 ΣΙΤΗΡΑ. Με την μορφή ψωμιού τα σιτηρά καταναλώνονταν σε μεγάλες ποσότητες στην Ελλάδα του 1960 Η παροιμία «όλα 'ναι υφάδια της κοιλιάς και τι.
ΜΑΘΗΜΑ 1. ΤΟ ΔΕΡΜΑ ΜΕΜΒΡΑΝΗ ΠΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΕΙ ΟΛΟΚΛΗΡΟ ΤΟ ΣΩΜΑ ΣΤΑ ΦΥΣΙΚΑ ΣΤΟΜΙΑ (ΣΤΟΜΑ, ΜΥΤΗ, ΜΑΤΙΑ, ΠΡΩΚΤΟΣ, ΓΕΝΝΗΤΙΚΑ ΟΡΓΑΝΑ) ΜΕΤΑΤΡΕΠΕΤΑΙ ΣΤΟΥΣ ΒΛΕΝΝΟΓΟΝΟΥΣ.
1ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ: Α) ΝΟΘΕΙΑ ΣΤΟ ΕΛΑΙΟΛΑΔΟ Β) ΟΞΕΙΔΩΤΙΚΟ ΤΑΓΓΙΣΜΑ ΣΤΑ ΦΥΤΙΚΑ ΕΛΑΙΑ ΤΕΙ ΚΡΗΤΗΣ – Σ.ΤΕ.Γ. ΤΜΗΜΑ ΦΥΤΙΚΗΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΜΑΘΗΜΑ: ΓΕΩΡΓΙΚΕΣ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΕΣ.
Χημικά φαινόμενα ή χημικές αντιδράσεις ονομάζονται οι μεταβολές κατά τις οποίες από ορισμένες αρχικές ουσίες (αντιδρώντα) δημιουργούνται νέες ουσίες (προϊόντα)
Κατηγορίες εμφιαλωμένου νερού : Υπάρχουν τρεις κατηγορίες εμφιαλωμένου νερού, αναγνωρισμένες από την Ευρωπαϊκή Ένωση: το φυσικό μεταλλικό νερό, το επιτραπέζιο.
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΑΣ ΟΥΡΟ. ΟΥΡΟΠΟΙΗΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ Είναι από τα σπουδαιότερα συστήματα απέκκρισης του οργανισμού.
1 Σχεδιασμός πολυμεσικών εφαρμογών για μουσεία. Ιστορικό Το 1992 συστάθηκε κατάλληλη επιτροπή από τον οργανισμό ICOM (International Council of Museums)
ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΧΗΜΙΚΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ
Μη τυπική εκπαίδευση: ο εκπαιδευτικός, ο μαθητής, η επίσκεψη, το μουσείο Μάθημα 5 Εκπαιδευτικά προγράμματα στο μουσείο ΠΔΜ - ΠΤΝ.
ΕΡΩΤΗΣΗ 1 Κατά τη διάρκεια της περιόδου οι ετήσιοι αριθμοί θανάτων από καρκίνο στις Ηνωμένες Πολιτείες από ανήλθαν στις , δηλαδή μια.
Ορισμοί 1/3 Αποστείρωση είναι η πλήρης καταστροφή των μικροβίων, με τη βοήθεια φυσικών και χημικών μέσων. Απολύμανση είναι το σύνολο των μέσων τα οποία.
ΣΩΜΑΤΙΔΙΑΚΗ ΘΕΩΡΗΣΗ ΤΟΥ ΟΜΟΙΟΠΟΛΙΚΟΥ ΔΕΣΜΟΥ
Μια διαφορετική προσέγγιση...
ΜΕΡΟΣ 2. Η Νευρική ώση Τώρα που κατανοήσαμε την κατάσταση ηρεμίας του νευρώνα, ας δούμε πως δημιουργούνται τα ηλεκτρικά μηνύματα στο νευρώνα αυτό, ξεκινώντας.
Σχεδίαση καταστρώματος
ΕΡΩΤΗΣΗ 1 Σε μια μελέτη καθορίστηκε η συχνότητα του αναπνευστικού καρκίνου για τον αντρικό πληθυσμό σε αστικές κι αγροτικές περιοχές αντίστοιχα (βλέπε.
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ.
3. Μοντέλα κατανομής Μοντέλο κατανομής ενός διαμερίσματος
Γεωργική Χημεία Ενότητα 8: Χημικές αντιδράσεις, θερμοδυναμική/κινητική
Κουλυμπούδη Λ., Παπαφιλίππου Α., Τζανουδάκη Μ. και Χατζησαββίδης Χρ.
Τι είναι οξείδωση και αναγωγή;
Φαρμακοκινητική και υποδοχείς φαρμάκων
ΟΥΡΟΠΟΙΗΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ.
ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΧΗΜΙΚΗΣ ΙΣΟΡΡΟΠΙΑΣ
To ατομικό Πρότυπο του Bohr
Λιόντος Ιωάννης - Χημικός
CAMPBELL – REECE, ΒΙΟΛΟΓΙΑ ΤΟΜΟΣ Ι, ΠΕΚ 2010
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Quiz ΝΒΑ ΕΝΑΡΞΗ.
Σχήμα 1. Σύγκριση των επιδόσεων ανάμεσα σε μαθητες/ τριες με: α) σοβαρή (CL4 & 5) και β) ελαφρά αναπηρία (CL1, 1, 2 & 3), στη συνολική βαθμολογία του GMFM-88.
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
To ατομικό Πρότυπο του Bohr
2ο μάθημα βιολογίας Ομοιόσταση: το μοναδικό χαρακτηριστικό των ζωντανών οργανισμών Γεώργιος Κ. Παπαδόπουλος.
ΚΑΛΥΤΕΡΕΣ ΟΜΑΔΕΣ SUPERLEAGUΕ
ΣΥΣΤΑΣΗ ΤΩΝ ΥΓΡΩΝ ΤΟΥ ΣΩΜΑΤΟΣ
ΕΛΛΗΝΟΓΑΛΙΚΗ ΣΧΟΛΗ «Ο ΑΓΙΟΣ ΠΑΥΛΟΣ»
Μετουσίωση πρωτεϊνών (ωολευκωματίνης)
Σύμβολα χημικών στοιχείων και χημικών ενώσεων
Οι φυσικές καταστάσεις.
Ρεαλισμός, Θεμελιωμένη Θεωρία και Εθνογραφικές Μελέτες.
Αλυσωτές Αντιδράσεις Πολυμερισμού
Οξεοβασική ισορροπία και εκτίμηση αερίων αίματος
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2 ΙΟΝΤΙΚΟΣ ΚΑΙ ΟΜΟΙΟΠΟΛΙΚΟΣ ΔΕΣΜΟΣ
ΔΥΝΑΜΙΚΟ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ.
Μικροοικονομική Μια σύγχρονη προσέγγιση ΤΟΜΟΣ Β΄ Hal Varian.
Σπύρος Ευθυμιόπουλος Ιωάννα-Κατερίνα Αγγελή Αθηνά Μαρμάρη
الكيمياء العضوية الصف الثاني عشر العلمي إعداد : راجح شعبان.
מבנה האטום (היסודות ומבנה האטום)
נושא 1: מבוא לתורת החשמל.
Ονοματολογία οργανικών ενώσεων
ΔΥΝΑΜΙΚΟ ΜΕΜΒΡΑΝΗΣ.
راهسازي حجم عمليات خاكي میقات حبیبیان.
Άσκηση 7. Κατά την σύνθεση του HCl από Η2 και Cl2, χρησιμοποιείται μίγμα των παραπάνω αερίων με περίσσεια 10% v/v σε Η2 και θερμοκρασία 2850οΚ. Αν η εξάρτηση.
Η επιγραφή στο πίσω θυρόφυλλο αναγράφει: Η επιγραφή στο μεγάλο κομμάτι αναγράφει τα εξής : (με κόκκινο τα αποκαταστημένα τμήματα της επιγραφής) 
Ατομικό μοντέλο της ύλης Άτομα, μόρια, δομή ατόμου Στοιχεία, ενώσεις, μίγματα ΕΦΕΙΑ 6ο μάθημα.
№207 “Жаңатұрмыс” орта мектебі
ΔΙΟΥΡΗΤΙΚΑ Είναι φάρμακα που αυξάνουν τον όγκο των ούρων.
Электролиттік диссоциациялану теориясы тұрғысынан қышқылдардың, негіздердің және тұздардың қасиеттері.
Διουρητικα τησ αγκυλησ
ΠΡΟΔΙΑΓΡΑΦΕΣ - 3 ΜΟΥΣΙΑ –.
Ονοματολογία οργανικών ενώσεων
ΑΤΟΜΙΚΗ ΜΟΝΑΔΑ ΜΑΖΑΣ (1 amu)
Υγιεινή εργοστασίων επεξεργασίας γάλακτος
Μεταγράφημα παρουσίασης:

«Από την εθνογραφική πράξη στη μουσειακή αφήγηση. Λέξεις και αντικείμενα: μνήμες του παρελθόντος και μορφές αναπαράστασής τους.» Το παράδειγμα από την οργάνωση του Λαογραφικού Μουσείου στην Αράχωβα Παρασκευάς Ποτηρόπουλος Ερευνητής Γ' βαθμίδας Κέντρο Ερεύνης Ελληνικής Λαογραφίας, Ακαδημία Αθηνών

ΛΑΟΓΡΑΦΙΑ ΕΘΝΟΓΡΑΦΙΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΑΝΘΡΩΠΟΛΟΓΙΑ ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΛΑΪΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Μουσείο Το μουσείο είναι ένα ίδρυμα μόνιμο, χωρίς κερδοσκοπικό χαρακτήρα, στην υπηρεσία της κοινωνίας και της ανάπτυξής της και ανοιχτό στο κοινό, το οποίο αποκτά, συντηρεί μελετά, κοινοποιεί και εκθέτει υλικές μαρτυρίες του ανθρώπου και του περιβάλλοντός του με σκοπό την έρευνα, την εκπαίδευση και την ψυχαγωγία. ICOM (Διεθνές Συμβούλιο Μουσείων) 1974

Μουσείο Τι είναι ένα Λαογραφικό Μουσείο; Σε ποιους απευθύνεται και ποιους αναπαριστά ένα Λαογραφικό Μουσείο; Οι άλλοι – Εμείς (ετερότητα – ταυτότητα)

Μουσείο Τι περιέχει ένα Λαογραφικό Μουσείο;

Λαογραφικά Μουσεία στην Ελλάδα Μουσείο Ελληνικής Λαϊκής Τέχνης (ιδρύθηκε το 1918 ως Μουσείο Ελληνικών Χειροτεχνημάτων)

Λαογραφικά Μουσεία στην Ελλάδα Λαογραφικό Μουσείο Μακεδονίας–Θράκης (ιδρύθηκε το 1970)

Λαογραφικά Μουσεία στην Ελλάδα Μουσείο Ελληνικών Λαϊκών Οργάνων Φοίβου Ανωγειανάκη – Κέντρο Εθνομουσικολογίας

Λαογραφικά Μουσεία στην Ελλάδα Θεματικά Μουσεία Βιοτεχνικής κληρονομιάς (δίκτυο Μουσείων Π.Ι.Ο.Π.: Μουσείο μετάξης, Μουσείο υδροκίνησης κ.λπ.) Τοπικά Λαογραφικά Μουσεία Λαογραφικές Συλλογές Λαογραφικές εκθέσεις Και όχι μόνο….

Λαογραφικά Μουσεία στην Ελλάδα σήμερα Κάθε Μουσείο έχει την ιστορία του Κάθε Μουσείο λέει τις ιστορίες του

Μουσείο Τι περιέχει ένα Λαογραφικό Μουσείο;

Λαογραφικά Μουσεία στην Ελλάδα το νέο ΜΕΛΤ

Λαογραφικά Μουσεία στην Ελλάδα Στη νέα μόνιμη έκθεση το ενδιαφέρον μετατοπίζεται στον άνθρωπο. Ο νεώτερος ελληνικός πολιτισμός προβάλλεται σφαιρικά, μέσα από μια ερμηνευτική προσέγγιση της υλικής και της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς. Τα αντικείμενα της λαϊκής τέχνης γίνονται η αφορμή και το μέσον για να αναδειχθούν ο τρόπος της ζωής, οι αντιλήψεις και τα αισθητικά πρότυπα, η τεχνογνωσία και η τέχνη των ανθρώπων του πρόσφατου παρελθόντος, αυτά που καθόρισαν την ταυτότητα του παρόντος και προοικονομούν, ώς ένα βαθμό, το μέλλον.

Λαογραφικά Μουσεία στην Ελλάδα σήμερα ΠΟΙΕΣ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΠΟΥ ΑΦΗΓΟΥΝΤΑΙ; Παράδοση / Συγχρονία; (Ποια παράδοση;) Αντικείμενα Λαϊκής Τέχνης (τέχνεργα) / Η ζωή των αντικειμένων; Αντικείμενα / Άνθρωπος; Ετερότητα / Ταυτότητα;

Μουσείο Επιστήμη (Θεωρία και Μεθοδολογία) Πράξη Μουσείο = Αφήγηση

«Από την εθνογραφική πράξη στη μουσειακή αφήγηση.» Το παράδειγμα από την οργάνωση του Λαογραφικού Μουσείου στην Αράχωβα

Αράχωβα

Αράχωβα: Τα υφαντά

Αράχωβα: Το πανηγυράκι τ’ Αϊ Γιώργη

Αράχωβα: Η φορμαέλα

Η ιδέα του Μουσείου

ΥΦΑΝΤΙΚΗ ΚΑΙ ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Το έκθεμα λαϊκή τέχνη, τέχνεργο, αντικείμενο

Η εθνογραφική έρευνα

ΒΑΣΙΚΟΙ ΑΞΟΝΕΣ ΕΡΕΥΝΑΣ Το «πεδίο» της εθνογραφικής έρευνας Πως ορίζουμε το θέμα της ερευνητικής μελέτης;. Τι «ερευνούμε» στο πεδίο; Δεδομένα, ερμηνεία και περιγραφή τους. «Πραγματικότητες» και «αναπαραστάσεις».

Ορίζοντας το πεδίο Ποιο είναι το πεδίο της εθνογραφικής έρευνας για τις ανάγκες της μουσειακής έκθεσης;

Πως ορίζουμε το θέμα της έρευνας (για τις ανάγκες της μουσειακής έκθεσης); Το προσωπικό ενδιαφέρον το επιστημονικό κίνητρο το κοινωνικό ζητούμενο

Τι ερευνούμε στο πεδίο Πραγματικότητες; Εμπειρικά δεδομένα; Δομές; Λειτουργίες;

Τι ερευνούμε στο πεδίο Πρακτικές Σχέσεις Ερμηνείες

Τι ψάχνουμε στο πεδίο (για τις ανάγκες της μουσειακής έκθεσης); Απαντήσεις στα ερωτήματα Τι; (φαινόμενο, πρακτική, διαδικασία) Ποιος; (το/α υποκείμενο/α και ο ρόλος του(ς), το φύλο Γιατί; (στόχοι, αιτίες, σκοποί, κίνητρα) Πως; (αλληλεπίδραση, τρόποι, τακτικές) Πότε; (χρόνος, συνέχειες και ασυνέχειες) Που; (χώρος)

Εθνογραφικά δεδομένα, περιγραφή και ερμηνεία τους Ερευνητικό ζητούμενο Εθνογραφικά δεδομένα Επιλογή Επεξεργασία Ερμηνεία Εθνογραφικό κείμενο (Μουσείο)

Εθνογραφικό κείμενο Καταγραφή Κατανόηση Περιγραφή Ερμηνεία Εκφραστικά μέσα (εποπτικά μέσα έκθεσης)

Σε ποιον απευθύνεται η έκθεση; Βασικό ερώτημα σε ποιους απευθύνεται η έκθεση (κατ’ αντιστοιχία με το ερώτημα σε ποιους απευθύνεται το εθνογραφικό κείμενο); -Στην επιστημονικό κοινότητα; -Στα κοινωνικά υποκείμενα της έρευνας; -Στους επισκέπτες;

Το μουσείο είναι μια διαδραστική διαδικασία; Η συνεργασία μεταξύ του εθνογράφου και των κοινωνικών υποκειμένων παράγει το εθνογραφικό κείμενο – G. Marcus Τα εθνογραφικά κείμενα δεν είναι η εντόπια ερμηνεία αλλά η αναπαράσταση από τον εθνογράφο του τοπικού πολιτισμού και της τοπικής κοινωνίας - Cl. Geertz

Συμμετοχή των κατοίκων και ανατροφοδότηση της έρευνας

Από την έρευνα «στο κείμενο» Η ιδέα Η αφήγηση Τα εκφραστικά μέσα

Από την έρευνα «στο κείμενο» Διεπιστημονική συνεργασία (μουσειολόγος, αρχιτέκτονας κ.λπ.)

Από την έρευνα «στο κείμενο» Μουσειολογική αφήγηση «Κείμενο» πολλαπλών (κυριολεκτικά) επιπέδων

Μουσειολογική αφήγηση Σε ποιους απευθύνεσαι; Τι θέλεις να πεις; Πως θα εκφραστείς;

Μουσειολογική αφήγηση Βασικές αρχές «Κείμενο» Κατανοητό και απλό Συμβολικό και αφαιρετικό Θέαση αλλά και συμμετοχή

Μουσειολογική αφήγηση Αντικείμενα Εικόνες Ήχοι Συμμετοχή

Λαογραφικό Μουσείο Αφηγήσεις και αναγνώσεις Πραγματικότητες και αναπαραστάσεις

Λαογραφικό Μουσείο Η «παράδοση» της παράδοσης (παράδειγμα προς συζήτηση)