Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

ΝΕΟΤΕΡΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "ΝΕΟΤΕΡΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ"— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 ΝΕΟΤΕΡΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
ΜΑΘΗΜΑ ΓΕΝΕΑΛΟΓΙΚΟ ΔΕΝΤΡΟ ΙΦΙΓΕΝΕΙΑ ΒΑΜΒΑΚΙΔΟΥ ΑΝΔΡΟΜΑΧΗ ΣΟΛΑΚΗ

2 Γενεαλογία Γενεαλογία, βοηθητική επιστήμη της Ιστορίας, ασχολείται με την προέλευση, καταγωγή και εξέλιξη οικογενειών και γενεών “Πρόκειται για τον εξειδικευμένο κλάδο της Ιστορίας, ο οποίος με συγκεκριμένη θεωρία, αντικείμενο και ιδιαίτερη μέθοδο ασχολείται με την ανακάλυψη, ταξινόμηση και αποκατάσταση της σειράς γεννήσεως των προσώπων που προηγήθηκαν (πρόγονοι) ενός ατόμου, ή προήλθαν από αυτό (απόγονοι)” Δημήτρης α. Μαυριδερός, Γενεαλογική (ΙΣΤΟΡΙΑ-ΘΕΩΡΙΑ-ΕΡΕΥΝΑ), Αθήνα 2010 Σήμερα γνωστή και ως Οικογενειακή Ιστορία

3 Γενεαλογία Προήλθε από την αρχέγονη συνήθεια να διακρίνονται οι φυλές και οι οικογένειες. Ώστε να κατοχυρώνονται τα ποικίλα οικογενειακά δικαιώματα και προνόμια (π.χ. τίτλοι ιδιοκτησίας, έγγεια ιδιοκτησία) “Η Γενεαλογία είναι από τις αρχαιότερες επιστήμες του κόσμου. Είναι η μελέτη της αλληλουχίας των όντων και της διαδοχής των γενεών”. JAQUES MEURGEY DE TUPIGNY, Ιστορία και μέθοδοί της, εκδ. ΜΙΕΤ, τχ. 2, Β2 Στην Ιστορία των Νεότερων χρόνων η Γενεαλογία ερευνά την διατήρηση όχι μόνο κληρονομικών δικαιωμάτων αλλά και τίτλων αριστοκρατικής ευγένειας

4 Κοσμογονικοί Μύθοι Οι αρχαίοι Έλληνες μέσα από τους κοσμογονικούς μύθους προσπάθησαν να ερμηνεύσουν: την πρώτη αρχή από την οποία δημιουργήθηκε ο κόσμος, την εξελικτική πορεία του κόσμου μέχρι την σημερινή του μορφή Όμηρος Φερεκύδης Ορφέας Απολλόδωρος Ησίοδος

5 Ησίοδος Πρώτη οργανωμένη απόπειρα θεογονικής - κοσμογονικής καταγραφής
Πρώτη οργανωμένη απόπειρα θεογονικής - κοσμογονικής καταγραφής Ησιόδου Θεογονία 750 π.Χ. Θεογονία, η έκθεση της εξέλιξης με την οποία γεννήθηκαν οι θεοί που κυβερνούν τον κόσμο Πρώτα γεννήθηκε το Χάος Ανθρωπογονία Ηρωογονία Συγκέντρωσε όλους τους θρησκευτικούς μύθους και τις δοξασίες που είχαν διαδοθεί σε όλη την Ελλάδα Αποτύπωσε γενεαλογικά δέντρα των θεών

6 Alex Haley “Roots” Η αρχή για την αναζήτηση των γενεαλογικών δέντρων για τους ανθρώπους έγινε το 1976, όταν ο συγγραφέας Alex Haley εξέδωσε το βιβλίο «Roots», αποτέλεσμα της πολύχρονης έρευνας γύρω από τις ρίζες του Ο Αφροαμερικανός ερευνητής κατόρθωσε να ξετυλίξει το κουβάρι του γενεαλογικού του δέντρου και να φτάσει μέχρι την αφρικανική ήπειρο και το γενάρχη Kunta Kinte, που «πρωταγωνίστησε» σε μεταφορά του βιβλίου στην τηλεόραση, σημειώνοντας επιτυχία

7 Γενεαλογία Σχηματίζει διαγράμματα γενεαλογικών δέντρων ακολουθώντας βασικές αρχές, τύπους και κανόνες: Α. όσοι ανήκουν στην νεότερη γενιά τοποθετούνται στην χαμηλότερη γραμμή ή θέση Β. όσοι ανήκουν στην ίδια γενιά αναγράφονται στην ίδια οριζόντια γραμμή Γ. τα πρεσβύτερα στην ηλικία μέλη της ίδια γενιάς σημειώνονται αριστερά από τα νεότερα αλλά πάντοτε στην ίδια οριζόντια γραμμή

8 Γενεαλογία - Πηγές Γενεαλογικές πηγές αποτελούν τα δημόσια και ιδιωτικά έγγραφα από διάφορες αρχειακές βάσεις (δημοτικές, οικογενειακές, εκκλησιαστικές, σύμβολα) Βασική και αξιόπιστη πηγή είναι οι πράξεις γεννήσεων, γάμων και θανάτων καταγεγραμμένα από εκκλησιαστικές και δημοτικές αρχές (π.χ. ληξιαρχεία) Πιστοποιητικά δημοτικών αρχών, αποφάσεις δικαστηρίων Ως πηγές μπορούν επίσης να χρησιμοποιηθούν τα οικόσημα (Εραλδική)

9 ΤΕΧΝΙΚΕΣ Η αναζήτηση της καταγωγής και η οικογενειακή Ιστορία προϋποθέτει τρόπους διεπιστημονικής έρευνας (διαδίκτυο, μαγνητοφώνηση) στο πεδίο της εθνογραφικής τοπικής έρευνας (συνεντεύξεις, προφορική ιστορία)

10 ΤΕΧΝΙΚΕΣ Τα Γενεαλογικά δέντρα στο πεδίο της οικογενειακής ιστορίας γίνονται με υπομνήσεις στα επαγγέλματα, στις αλλαγές επιθέτων και στις χρονολογίες γέννησης και θανάτου, όπου είναι δυνατό. Έτσι κατανοείται η πορεία της οικογένειας μέσα στο χρόνο, οι αλλαγές επιθέτων με παράλληλη κατανόηση της ελληνικής και βαλκανικής οικονομικής, πολιτικής κοινωνικής ιστορίας. Θέματα όπως η μετανάστευση, οι πολιτικές έριδες αναδεικνύονται μέσω της γενεαλογίας των οικογενειών

11 Γενεαλογία – Διαδίκτυο
Η έρευνα στα αρχεία δήμων και κοινοτήτων είναι επίπονη, αλλά η έρευνα στο δίκτυο για αναζήτηση συγγενών φαίνεται σήμερα πιο ελκυστική στους ερευνητές και στους απλούς πολίτες Σήμερα στο Διαδίκτυο, οι ιστοσελίδες με γενεαλογικά δέντρα σημειώνουν ρεκόρ επισκεψιμότητας και η αναζήτηση των γενεαλογικών δέντρων καταλαμβάνει μία από τις πρώτες θέσεις μαζί με τα ερωτικά, αθλητικά, οικονομικά θέματα Το εθνογραφικό και ιστορικό ενδιαφέρον για τη γενεαλογία αναδεικνύεται σήμερα ιδιαίτερα χάρη στην τεχνολογική πρόοδο

12 Γενεαλογία – Διαδίκτυο
Οι ιστοσελίδες που ασχολούνται με τη δημιουργία των ψηφιακών γενεαλογικών δέντρων ουσιαστικά υποδύονται το ρόλο του άτυπου ερευνητή αντλούν στοιχεία από άλλα sites, για παράδειγμα από τις κοινωνικές ιστοσελίδες, όπως οι Facebook και MySpace (ή τώρα πια OpenSpace), καθώς και από online δημοτολόγια Είναι σε άμεση επικοινωνία μεταξύ τους για να καλύπτουν η μία τα κενά της άλλης και, τέλος, παρέχουν τη δυνατότητα στους χρήστες να ανεβάζουν υλικό –ακόμη και φωτογραφικό– σχετικό με την οικογένεια και τους συγγενείς τους

13 Γενεαλογία – Διαδίκτυο
Κάντε λήψη του Family Tree Builder, του δωρεάν γενεαλογικού μας λογισμικού για να συγκροτήσετε το οικογενειακό σας δέντρο Παρέχεται δωρεάν και χωρίς διαφημίσεις και spyware. Είναι επίσης ένα από τα καλύτερα λογισμικά προγράμματα γενεαλογίας που θα βρείτε Διαθέτει πρωτότυπες, εύχρηστες σελίδες που σας επιτρέπουν να δημιουργήσετε το οικογενειακό σας δέντρο οπτικά. Λειτουργεί σε 34 γλώσσες και σας επιτρέπει να δημιουργήσετε και να εκτυπώσετε το οικογενειακό σας δέντρο σε διάφορες γλώσσες Ζωντανέψτε το οικογενειακό σας δέντρο με φωτογραφίες και έγγραφα και χρησιμοποιήστε την καινοτόμα τεχνολογία αναγνώρισης προσώπων για να προσθέσετε σχόλια στις φωτογραφίες σας και να ανακαλύψετε την ταυτότητα ατόμων που δεν αναγνωρίζετε σε παλιές σας οικογενειακές φωτογραφίες

14 Γενεαλογία – Διαδίκτυο
Το Ίντερνετ προσφέρει πληθώρα γενεαλογικών δεδομένων, αλλά αυτές οι πληροφορίες είναι διασκορπισμένες και δύσκολο να εντοπιστούν. Για να εξοικονομήσετε χρόνο, χρησιμοποιήστε την ειδική μηχανή αναζήτησης γενεαλογίας στην Έρευνα MyHeritage.com Μπορεί να σας βοηθήσει να βρείτε αποτελέσματα από σημαντικές γενεαλογικές βάσεις δεδομένων στο Ίντερνετ αυτόματα, για τα επώνυμα και τα άτομα που ερευνάτε

15 ΑΣΚΗΣΗ Κόψε και κόλλησε φωτογραφίες της οικογένειάς σου και φτιάξε το δικό σου γενεαλογικό δέντρο

16 ΑΣΚΗΣΗ

17 Η εμφάνιση του σκοπεύει να συνδυάσει τη σύγχρονη τεχνολογία και τα κοινά δεδομένα που μοιράζονται οι χρήστες του net με την Ιατρική και τα στοιχεία που αυτή μπορεί να διαθέσει μέσω του DNA, έχει ήδη προκαλέσει το ζωηρό ενδιαφέρον των Αμερικανών ερευνητών της οικογενειακής ιστορίας

18 Το εγχείρημα βασίζεται στη «συλλογή» των εταιριών της οικογένειας δισεκατομμυριούχων Sorenson –του πατρός James Levoy και του υιού James Lee– από την Γιούτα των ΗΠΑ και η ιστοσελίδα έχει πρόσβαση στην πλούσια βάση δεδομένων που διαθέτει το Μοριακό Γενεαλογικό Ίδρυμα της οικογένειας (Sorenson Molecular Genealogy Foundation) Οπως μάλιστα σχολίασε ο Chief Executive του site, James Lee Sorenson, «το Gene Tree παρέχει ένα διασκεδαστικό και συναρπαστικό τρόπο να έρχεται κανείς σε επαφή με τους φίλους και τους συγγενείς του, ενώ παράλληλα του δίνει την ευκαιρία να δημιουργήσει μια ανεκτίμητη κληρονομιά για τα μελλοντικά μέλη της οικογένειας.πηγη: e-tipos

19 ΤΟΠΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΚΑΙ ΝΕΕΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ
Το αντικείμενο της Ιστορίας συναρτάται με την καθημερινή ζωή του ανθρώπου, όπως αυτή εξελίσσεται στο φυσικό και ανθρωπογενές περιβάλλον. Η αξιοποίηση κάθε ίχνους ανθρώπινης παρουσίας μέσα στο χρόνο είναι δυνατόν να εμπλουτίσει τη θεματογραφία της ιστορικής έρευνας, να συμπληρώσει ή και να αλλάξει την εικόνα για τη σημασία που αποκτά η μελέτη του παρελθόντος και να ενισχύσει την ανάπτυξη της ιστορικής συνείδησης

20 Η ιστορική συνείδηση συμβάλλει στην ανάπτυξη δεξιοτήτων για την κατανόηση του παρόντος και τον αυτό-προσδιορισμό του καθενός μέσα σ’ αυτό μέσα από τη γνώση του παρελθόντος. Η επιτόπια έρευνα του ιστορικού χώρου, η μελέτη πηγών, προφορικών μαρτυριών, του υλικού πολιτισμού και η ερμηνευτική προσέγγιση των περιεχομένων τους, η παραγωγή επίκαιρου ιστορικού λόγου αποτελούν τα μέσα ανάπτυξης δεξιοτήτων για την επίτευξη του σκοπού της ιστορίας

21 Σύμφωνα με τις θεωρίες του οπτικού γραμματισμού η ενασχόληση με ένα ευρύ φάσμα μέσων και πολιτισμικών πηγών, δημιουργεί συνθήκες ανάπτυξης κριτικής στάσης και κατανόησης της δύναμης των εικόνων Μεταξύ αυτών των πηγών σημαντική θέση έχουν και τα αντικείμενα του υλικού πολιτισμού, τα οποία μπορούν να αποτελέσουν πηγές προσέγγισης του παρελθόντος των ανθρώπινων κοινωνιών Οι νέες τεχνολογίες, ως μέσο πρακτικής του νέου γραμματισμού, με τη δυνατότητα παροχής ψηφιοποιημένου πολυτροπικού και πολυμεσικού υλικού (κείμενο, εικόνες, χάρτες, πίνακες, βίντεο, σχεδιαγράμματα), μπορούν να στηρίξουν την κατανόηση των κινήτρων δράσης των ανθρώπων του παρελθόντος και τη διασύνδεση παρελθόντος – παρόντος

22 Ψηφιακή Ιστορία Η ψηφιακή ιστορία μπορεί να δημιουργήσει νέες μορφές ιστορίας στο μέλλον, γιατί παρέχει τη δυνατότητα συλλογής υλικού και αποτελεί πολύτιμο μεθοδολογικό εργαλείο. Οι ιστορικοί μπορούν να αξιοποιήσουν σημαντικά στοιχεία στην ψηφιακή τους μορφή (έγγραφα, μηνύματα, εικόνες, ήχο, βίντεο) για να αποκαλυφθούν συμβάντα του παρελθόντος και να κατανοηθεί ο τρόπος ζωής σε παλαιότερες εποχές Την ελκυστική και δυναμική παρουσίαση του υλικού μιας ψηφιακής ιστορίας μπορούν να στηρίξουν τα σύγχρονα τεχνολογικά εργαλεία διαδικτυακής ανάπτυξης (π.χ. Adobe Dreamweaver),

23 Ψηφιακή Ιστορία ανάπτυξης αλληλεπιδραστικής ψηφιακής ιστορίας, όπως βάσεις δεδομένων, με περισσότερο χρήσιμες αυτές που διευκολύνουν την ακριβή αναζήτηση λέξεων-κλειδιά, ημερομηνιών και άλλων χαρακτηριστικών (π.χ. Structured Query Language και η Extensible Markup Language) Άλλα εργαλεία που χρησιμοποιούνται είναι Γεωγραφικά Συστήματα Πληροφορίας (GIS) για την ανάλυση και αναγνώριση κοινωνικών δομών, προγράμματα οπτικοποίησης γεγονότων με χρονική ακολουθία (π.χ.Semantic Interoperability of Metadata and Information in unLike Environments (SIMILE) του MIT), καθώς και προγράμματα ανάλυσης κειμένου (π.χ. TokenX-software ή το Text Analysis Portal for Research (TAPoR)

24 Ψηφιακή Ιστορία Αυτά που χρησιμοποιούνται περισσότερο στην ανάδειξη των τοπικών υλικών, γεωλογικών και πολιτισμικών μνημείων είναι τα υπερκείμενα, για την αναζήτηση των πηγών και την ανακάλυψη των σχέσεων μεταξύ των θεμάτων, ο επεξεργαστής κειμένου, οι βάσεις πληροφοριών για την αναζήτηση/διερεύνηση θεωριών και τη διατύπωση ιστορικών υποθέσεων, τα ηλεκτρονικά περιβάλλοντα επικοινωνίας (π.χ. fora συζητήσεων), οι προσομοιώσεις, το ψηφιακό βίντεο, οι εννοιολογικοί χάρτες, τα διαδραστικά παιχνίδια, τα συστήματα γεωγραφικών πληροφοριών και τα σχεδιαστικά προγράμματα (computer-assisted design programmes-CAD) Όλα αυτά τα ηλεκτρονικά εργαλεία επιτρέπουν την κατανόηση όψεων του ιστορικού χρόνου, όπως η χρονολογία, η περιοδολόγηση, η συνέχεια, η αλλαγή, η αλληλουχία, μέσα από την οπτικοποίηση και αισθητοποίηση του ιστορικού παρελθόντος

25 Ψηφιακή Ιστορία Οι ψηφιακές πηγές στην ιστορική έρευνα, μπορούν να χρησιμοποιηθούν, γιατί: α) δημιουργούνται και τροποποιούνται με σχετικά μικρή προσπάθεια ή δαπάνη β) αναπαράγονται με σχεδόν μηδενικό κόστος και μπορούν να διαμοιραστούν σε μεγάλο αριθμό ατόμων γ) μεταδίδονται σε ελάχιστο χρόνο

26 Daniel Cohen & Roy Rosenzweig (2006)
Daniel Cohen & Roy Rosenzweig (2006). Digital History: A Guide to Gathering, Preserving, and Presenting the Past on the Web. University of Pennsylvania Press. Armstrong, H., (1997), Mapping Migrant Memories: crossing cultural borders, στο , Journal of the Oral History Association of Australia, τ. 19 Anderson B., ( 1997), Φαντασιακές κοινότητες, Αθήνα, Nεφέλη Αλιβίζος Σ. , ( 2005) , Διαπολιτισμική στοχοθεσία σε διαδικασία μετάβασης. Η σημασία των Νέων Τεχνολογιών για τη Διαπολιτισμική Διδακτική παιδαγωγικά ρεύματα, στο: παιδαγωγικά ρεύματα στο Αιγαίο, τ. 1 Βέικος Θ., ( 1999), Εθνικισμός και Εθνική Ταυτότητα, Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα Berger S., History and national identity: why they should remain divorced, στο : , προσπελάστηκε στις Ψαράς Ι., (2001), Θεωρία και Μεθοδολογία της Ιστορίας, Βάνιας, Θεσσαλονίκη

27 Γεωργογιάννης ,Π. (2008) ,Διαπολιτισμική Εκπαίδευση , Βηματισμοί για μια αλλαγή στην εκπαίδευση τόμος 7, Πάτρα Γκέφου- Μαδιανού Δ., ( 1999) Πολιτισμός και Εθνογραφία. Από τον Εθνογραφικό ρεαλισμό στην Πολιτισμική κριτική, Ελληνικά Γράμματα , Αθήνα Margaret Gibson (1985) ,Collaborative Educational Ethnography: Problems and Profits, , Anthropology and Education Quarterly, τ.. 16, ν.. 2 , σ Δαλκαβούκης Β. Σκέψεις και σχόλια για την εισαγωγή της τοπικής ιστορίας στα αναλυτικά προγράμματα διδασκαλίας της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, ( υπό δημοσίευση στο συλλογικό τόμο προς τιμή του Λαογράφου Δ. Οικονομίδη)

28 Ιντζεσίλογλου Ν. , Περί Της κατασκευής συλλογικών ταυτοτήτων σ
Ιντζεσίλογλου Ν., Περί Της κατασκευής συλλογικών ταυτοτήτων σ. 110, Στο : Χρ. Κωνσταντοπούλου .- Μαράτου - Λ. Αλιπράντη . – Δ. Γερμανός.- Θ.Οικονόμου ( Επιμ.) εμείς και οι άλλοι , Tυπωθήτω, Αθήνα Jordan, C. (1985), Translating culture: From ethnographic information to educational program. στο Anthropology and Education Quarterly,. 16. Λεοντσίνης Γ. – Ρεπούση Μ. ( 2001) , Η Τοπική Ιστορία ως Πεδίο Σπουδής στο πλαίσιο της Σχολικής Παιδείας, εκδ. Ο,Ε,Δ,Β., Αθήνα Sitzer L., American Immigration Past and Present: A Simulation Activity , στο : προσπελάστηκε στις )

29

30

31 την δεκαετία του '50, ο Μπαρκς σχεδίασε για προσωπική του χρήση το πρώτο γενεαλογικό δένδρο των παπιών, ώστε να συγκεντρώσει εκεί όλους τους παλιούς αλλά και νέους χαρακτήρες που είχε δημιουργήσει, όπως τον Σκρουτζ Μακ Ντακ και τον Γκαστόνε Γκάντερ Το γενεαλογικό δένδρο του Μπαρκς υπήρξε η γνήσια και μοναδική πηγή για ορισμένους χαρακτήρες όπως: των Ματίλντα και Βολκάνα Μακ Ντακ, που είναι αδελφές του Σκρουτζ, του Μπαρούτη Ντακ, πατέρα του Ντόναλντ, της Δάφνης Ντακ και του Γουσταύου Γκάντερ, που είναι γονείς του Γκαστόνε, καθώς και του Αργύρη Χήνου, πατέρα του Πασχάλη. Τους περισσότερους από αυτούς τους χαρακτήρες τους χρησιμοποίησα στον "Βίο και Πολιτεία του Σκρουτζ Μακ Ντακ" με απόλυτη πίστη στο πρωτότυπο

32 Το δέντρο περιλαμβάνει 3 οικογένειες
Το δέντρο περιλαμβάνει 3 οικογένειες. Για την οικογένεια Ντακ δεν υπάρχουν πολλά στοιχεία για τους προγόνους. Αντίθετα οι Κουτ και οι Μακ Ντακ έχουν αρκετούς γνωστούς προγόνους Η Νταίζη Ντακ δεν έχει καμία συγγένεια με τους υπόλοιπους Ντακ. Θεωρείται απλή συνωνυμία. Το ίδιο ισχύει και για τις ανηψιές της, Έιπριλ, Μέι, Τζούν Η «Γιαγιά Ντακ» ονομάζεται Ελβίρα Κουτ και είναι εγγονή του Κορνηλίου Κουτ, ιδρυτή της Λιμνούπολης. «Ντακ» καλείται λόγω του ονόματος του άντρα της (Καλαμποκας Ντακ) και είναι γιαγιά του Ντόναλντ και προ-γιαγιά των 3 ανηψιών (Χιούη, Λιούη, Ντιούη)

33 Ο πατέρας των Χιούη, Λιούη, Ντιούη δεν εμφανίζεται, αλλά φαίνεται πως ονομαζόταν Ντακ (συνωνυμία και πάλι) Σημαντικό θεωρείται το γεγονός ότι στο δέντρο περιλαμβάνεται και ο Φέθρυ Ντακ που αποτελεί, σαν ήρωας, αποκλειστική δημιουργία της Ιταλικής Σχολής δημιουργίας σχεδίων Disney Επίσης σημειώνεται πως, αν και πιθανή, δεν θεωρείται σωστή η άποψη ότι η Νταίζη είναι αδερφή του ? Ντακ (πατέρα των Χιούη, Λιούη, Ντιούη) και ότι μέσω αυτού την γνώρισε ο Ντόναλντ

34 Δίνεται το παρακάτω γενεαλογικό δέντρο , το οποίο χαρακτηρίζει μια κληρονομική ασθένεια

35 Σκοπός της κατασκευής του γενεαλογικού δέντρου των προγόνων των μαθητών μιας σχολικής τάξης είναι η συγκέντρωση ποικίλων πληροφοριών και πληθυσμιακών δεδομένων της Κύπρου, τα οποία μπορούν να απαντήσουν, μέσα από στατιστικές αναλύσεις των ποσοτικών δεδομένων που θα προκόψουν, σε μια σειρά ερευνητικών ερωτημάτων, όπως: -Ποιες ήταν οι κύριες επαγγελματικές ασχολίες των κατοίκων κάθε περιοχής; -Ποια επαγγέλματα είχαν οικογενειακό χαρακτήρα; -Ποια επαγγέλματα, έχουν εξαφανισθεί; -Ποια ήταν τα γυναικεία επαγγέλματα; -Η θνησιμότητα και ο μέσος όρος ζωής από γενιά σε γενιά. -Οι ασθένειες και οι αιτίες θανάτων στην περιοχή;

36 -Η εσωτερική μετανάστευση των κατοίκων -Η διασπορά των προσφύγων σε κοινότητες/ περιοχές; -Πιο ειδικά θέματα, όπως η άφιξη Μικρασιατών προσφύγων ; -Η εξελικτική πορεία της τοπικής οικογένειας σε σχέση με το μορφωτικό της επίπεδο, η σχέση του μορφωτικού επιπέδου της οικογένειας με τη σχολική επίδοση των μαθητών/ μαθητριών κ.α

37 Γενεαλογικό δέντρο 1. Μαθητής/τρια 2. Γονείς: Πατέρας – Μητέρα 3. Παππούδες/γιαγιάδες 4. Προπάπποι/προγιαγιάδες 5. Πληροφορίες που θα ζητούνται:

38 πληροφορίες που θα ζητούνται
1 Μαθητής: έτος γέννησης, τόπος καταγωγής, φύλο, τόπος διαμονής, οικογενειακή κατάσταση, αριθμός αδελφιών, θρήσκευμα, κηδεμόνας βαθμός 2. Πατέρας – Μητέρα: έτος γέννησης, έτος θανάτου, αιτία θανάτου, τόπος καταγωγής, τόπος διαμονής, επίπεδο μόρφωσης, επάγγελμα/ασχολία 3. Παππούς-Γιαγιά: έτος γέννησης, έτος θανάτου, αιτία θανάτου, τόπος καταγής, τόπος διαμονής, επίπεδο μόρφωσης, επάγγελμα/ασχολία 4. Προπάππος - Προγιαγιά έτος γέννησης, έτος θανάτου, αιτία θανάτου, τόπος καταγωγής, τόπος διαμονής, επίπεδο μόρφωσης, επάγγελμα/ασχολία

39 Οδηγίες - Στόχος Πριν ξεκινήσετε την αναζήτηση της οικογενειακής σας ιστορίας, είναι καλή ιδέα να εστιάσετε στο ποιος είναι ο στόχος σας. Θέλετε να ακολουθήσετε την πατρογονική (ανδρική) γραμμή με τη συνέχιση του επωνύμου, ή την μητρογονική (γυναικεία) γραμμή, ή ίσως να επαληθεύσετε έναν οικογενειακό θρύλο; Μπορεί να δείτε ότι η απόφαση λαμβάνεται για σας, αν η έρευνά σας αποδειχθεί δύσκολη. Αν, όμως, αποφασίσετε να ακολουθήσετε παραπάνω από μια γραμμή, βεβαιωθείτε ότι τηρείτε την έρευνά σας οργανωμένη και αρχειοθετήστε τα αποτελέσματα χωριστά για να αποφύγετε τη σύγχυση.

40 Οδηγίες Ξεκινήστε καταχωρώντας τα δικά σας στοιχεία - ημερομηνία και τόπο γέννησης, γάμο, σύζυγο, παιδιά - μετά τα στοιχεία των γονιών, των παππούδων σας και ούτω καθεξής για όσα θυμάστε Επόμενο βήμα: Οι συγγενείς σας Οι πληροφορίες από συγγενείς μπορούν να αυξήσουν τις γνώσεις σας για την οικογένεια, αλλά χρειάζεται υπομονετική και μεθοδική προσέγγιση. Τα ανέκδοτα της οικογένειας μπορεί να διαστρεβλωθούν με το πέρασμα του χρόνου, αλλά πρέπει να σημειώνονται για μετέπειτα επαλήθευση Βεβαιωθείτε ότι ρωτάτε τους συγγενείς σας, ιδιαίτερα τους μεγαλύτερους σε ηλικία, καθώς μπορεί να γνωρίζουν στοιχεία για τους προγόνους σας, τα οποία μπορεί να μη βρείτε σε καμία βάση δεδομένων

41 Οδηγίες Οι περισσότερες οικογένειες διαθέτουν παλιά έγγραφα ή φωτογραφίες, που μπορούν να χρησιμεύσουν στον ιστορικό της οικογένειας Παραδείγματα εγγράφων που μπορεί να βρείτε, τα οποία αποτελούν σημαντική βοήθεια στην έρευνά σας είναι: Πιστοποιητικά γέννησης, γάμου και θανάτου, αναγγελίες θανάτου, οικογενειακά βιβλία, πιστοποιητικά σχολείου, πιστοποιητικά αποφοίτησης από πανεπιστήμιο/ σχολείο και απονομές, αρχεία στρατιωτικής θητείας, επιχειρηματικά έγγραφα, έγγραφα μετανάστευσης, ταξιδιωτικά έγγραφα, ημερολόγια, βιβλία διευθύνσεων, βιβλία γενεθλίων, επιστολές, κάρτες, αποκόμματα εφημερίδων και μνημονεύματα

42 Οδηγίες Κοιτάξτε τις παλιές οικογενειακές φωτογραφίες και δείτε πόσα άτομα αναγνωρίζετε. Δείξτε τις φωτογραφίες σε μεγαλύτερους συγγενείς για να σας βοηθήσουν να καθαρίσετε τη μνήμη σας. Προσπαθήστε να τους ζητήσετε να αναγνωρίσουν όσα περισσότερα πρόσωπα είναι δυνατόν, οπότε να κρατήσετε αυτές τις πληροφορίες Οποιαδήποτε πληροφορία μπορεί να συγκεντρωθεί από το φάσμα της οικογένειας μπορεί να βοηθήσει να τεθούν οι βάσεις πάνω στις οποίες θα χτίσετε την οικογενειακή σας ιστορία

43 Οδηγίες Μόλις φτιάξετε το οικογενειακό σας δέντρο, συγκεντρώσετε κάποιες ενδιαφέρουσες παλιές φωτογραφίες της οικογένειάς σας και μαζέψετε οικογενειακούς θρύλους, ιστορίες και ανέκδοτα Θα μπορέσουν να συμβάλουν περισσότερο στην έρευνά σας και ίσως σας βοηθήσουν να συμπληρώσετε στοιχεία που λείπουν Οι μακρινοί συγγενείς μπορούν επίσης να σας βρουν με αυτόν τον τρόπο, έτσι ώστε ξαδέλφια που έχουν χαθεί από καιρό να ανταμώσουν ξανά ως αποτέλεσμα των προσπαθειών σας

44 Οδηγίες Χρησιμοποιήστε τις MyHeritage.com Family Pages για να δημιουργήσετε μια οικογενειακή ιστοσελίδα και να μοιραστείτε το οικογενειακό σας δέντρο και την πολύτιμη οικογενειακή ιστορία, συμπεριλαμβανομένων φωτογραφιών, εγγράφων, ιστοριών και άλλων Προσκαλέστε τους συγγενείς σας να γίνουν μέλη της ιστοσελίδας σας και ανοίξτε νέους χώρους στην ιστοσελίδα σας που θα επιτρέπουν την πρόσβαση σε επισκέπτες από το Ίντερνετ

45 Μέθοδοι εργασίας Προκειμένου να προσεγγίσουμε όσο πιο αναλυτικά γίνεται στα πλαίσια ενός σχολικού πολιτιστικού προγράμματος το ζήτημα των εθνοτικών ταυτοτήτων , ακολουθήσαμε ένα συνδυασμό μεθόδων: α) Συνεντεύξεις: Τα παιδιά πήραν συνεντεύξεις αρχικά από τους γονείς και σε δεύτερο στάδιο από τις γιαγιάδες και τους παππούδες και –αν ζούσαν ακόμη και ήταν σε θέση να μιλήσουν- από τους προπαππούδες. Για τους γονείς προτιμήθηκε το κλειστό ερωτηματολόγιο , με προκαθορισμένες ερωτήσεις ( από πού είσαι, πώς ήλθες στην Ξάνθη..), ενώ το ανοιχτό ερωτηματολόγιο με ενδεικτικά ερωτήματα και επαναφορά των πληροφορητών στο θέμα , όταν παρέκκλιναν αρκετά (ημικατευθυνόμενη προφορική συνέντευξη)

46 Μέθοδοι εργασίας β) έρευνα σε οικογενειακό αρχειακό υλικό , όπου υπήρχε πρόσβαση. Δυστυχώς , μόνο λίγοι μαθητές μπόρεσαν να βρουν τέτοιο υλικό γ) Γενεαλογικά δέντρα. Τα παιδιά όλα μετά από συστηματική δουλειά πάνω στην ιστορία των προγόνων τους έφτιαξαν τα οικογενειακά γενεαλογικά τους δέντρα, με υπομνήσεις για τα επαγγέλματα, τις αλλαγές επιθέτων και τις χρονολογίες γέννησης και θανάτου , όπου κατέστη δυνατό δ) Χάρτες μετακινήσεων. Οι μαθητές έφτιαξαν χάρτες , όπου απεικονίζονται οι μετακινήσεις των προγόνων τους στο πέρασμα του χρόνου ε) Εθνογραφικό ημερολόγιο : Στα πλαίσια του μαθήματος οι ίδιοι οι μαθητές κρατούσαν ημερολόγιο , αλλά με την καθοδήγηση της διδάσκουσας , η οποία κρατούσε και η ίδια ημερολόγιο για όσα συνέβαιναν στα πλαίσια του προγράμματος Βλ. Αυγέρη Σοφία , ιστορικός , φιλόλογος

47 ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗΣ
Από ερωτήσεις που έκανα στη γιαγιά μου( από τη μεριά της μητέρας μου) 1) Από πού κατάγονται οι γονείς σου; Η οικογένεια της μητέρας μου καταγόταν από την Προύσα της Μικρά Ασίας. 2) Ποιες ήταν οι ασχολίες τους και ποια η οικονομική τους κατάσταση; Η οικονομική τους κατάσταση ήταν πολύ καλή. Είχαν πολλά κτήματα και ζώα. Παράλληλα ασχολιόντουσαν και με την καλλιέργεια του μεταξοσκώληκα. Γενικά είχαν μια πολύ καλή ζωή. 3)Πως παντρευόσασταν; Τα παιδιά τους τα πάντρευαν σχεδόν όλα με προξενιό. Το προξενιό γινόταν ανάμεσα στους Έλληνες που κατοικούσαν σε εκείνες τις περιοχές.

48 4) Πως έφυγαν από την πατρίδα τους;
Το 1921 τους ανάγκασαν οι Τούρκοι να εγκαταλείψουν όλη την ακίνητη περιουσία τους, τους επέτρεψαν να πάρουν μόνο ελάχιστα πράγματα, να μπουν στα καράβια και να φύγουν. Πάνω στα καράβια πριν ξεκινήσουνε τους διέταξαν οι Τούρκοι να πετάξουν στη θάλασσα και τα ελάχιστα πράγματα που είχαν πάρει μαζί τους. Η γιαγιά μου συμβούλεψε τις κόρες της να φορέσουν μαύρες μαντίλες για να κρύψουν την ομορφιά τους και να μην τις βιάσουν οι Τούρκοι. Μετά από πολύ μεγάλη πείνα και ταλαιπωρία πάνω στο καράβι, τους αποβίβασαν στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης. Όλη η οικογένεια στη συνέχεια πήγε στις Φέρες. Εκεί δεν είχα ούτε σπίτι ούτε κτήματα ούτε δουλεία. Ήταν κυριολεκτικά με την ψυχή στο στόμα! Μετά από ένα χρόνο ο παππούς μου μην αντέχοντας αυτή την κατάσταση πέθανε. Η μητέρα μου μαζί με τα αδέρφια της αναγκάστηκαν να έρθουν στο μαγικό και να δουλέψουν ως εργάτες στα καπνά. Εκεί η μητέρα μου παντρεύτηκε τον πατέρα μου με προξενιό.

49 ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗΣ
1) Από πού κατάγονται οι γονείς σου; Η οικογένεια του πατέρα μου καταγόταν από την περιοχή των 40 εκκλησιών της Α.Θράκης. 2) Ποιες ήταν οι ασχολίες τους και ποια η οικονομική τους κατάσταση? Καλλιεργούσαν αμπέλια και είχαν καφενείο. Είχαν και αυτοί αρκετά καλή οικονομική κατάσταση. 3) Πως παντρευόσασταν; Και αυτοί παντρεύονταν με προξενιό. 4) Πως έφυγαν από την πατρίδα τους; Αυτοί έφυγαν με καλύτερες συνθήκες από την πατρίδα τους. Έφυγαν 1922 με την ανταλλαγή των πληθυσμών και τους επέτρεψαν να πάρουν την κινητή τους περιουσία. Ήρθαν στη Ελλάδα και εγκαταστάθηκαν στο χωριό Μαγικό του Ν.Ξάνθης. Το κράτος εκεί τους έδωσε οικόπεδο και μερικά στρέμματα χωράφια.

50 1) Από πού κατάγονται οι γονείς σου;
Από ερωτήσεις που έκανα στον παππού μου(από την μεριά της μητέρας μου) σχετικά με την καταγωγή του, πείρα τις εξής απαντήσεις : 1) Από πού κατάγονται οι γονείς σου; Και οι δύο γονείς μου καταγόταν από τα Κοτύωρα ( Ορντού) του Πόντου. 2) Ποιες ήταν οι ασχολίες τους και ποια η οικονομική τους κατάσταση; Η οικονομική τους κατάσταση ήταν πολύ καλή γιατί ασχολιόντουσαν με το εμπόριο. Η οικογένεια του πατέρα μου έκανε εμπόριο φουντουκιών τα οποία έστελνε στην Πόλη. Η οικογένεια της μητέρας μου είχαν ποτοποιείο. Στην Ορντού είχαν πολύ καλά σχολεία όπου μάθαιναν ξένες γλώσσες και μουσική. Το καλοκαίρι όλοι οι κάτοικοι της Ορντούς παραθέριζαν για τρεις περίπου μήνες στο Τσάμπασι. Ήταν μια ορεινή παραθεριστική περιοχή με ξύλινα καταστήματα και σπίτια.

51 3) Πως παντρευόσασταν; Παντρεύονταν με προξενιό που τους έκαναν οι γονείς τους. 4) Πως έφυγαν από την πατρίδα τους; Το 1921 οι Τούρκοι πήραν όλους τους άντρες και τους έστειλαν εξορία. Από τις κακουχίες και τις ταλαιπωρίες οι περισσότεροι πέθαναν όπως και ο παππούς μου από την μεριά της μητέρας μου. Οι γυναίκες με τ6α παιδία τους αναγκάστηκαν να φύγουν με τα πλοία. Δεν του άφησαν και αυτούς να πάρουν μαζί τους απολύτως τίποτα. Την οικογένεια της μητέρας μου το πλοίο την πήγε στην Ζάκυνθο. Εκεί έμειναν δύο χρόνια φιλοξενούμενοι των κατοίκων και στη συνέχεια ήρθαν στο Κιλκίς στους συγγενείς τους. Την οικογένεια του πατέρα μου την έβγαλε το καράβι στην Καβάλα. Από εκεί ήρθε και εγκαταστάθηκε στον Πετεινό του Ν.Ξάνθης. με προξενιό ο πατέρας μου παντρεύτηκε την μητέρα μου από το Κιλκίς. Στην αρχή έμειναν στον Πετεινό και καλλιεργούσαν καπνά. Αργότερα μετακόμισαν στην Ξάνθη και ασχολήθηκε ο πατέρας μου με το εμπόριο.

52 Από ερωτήσεις που έκανα στον παππού μου(από την μεριά του πατέρα μου) σχετικά με την καταγωγή του, πείρα τις εξής απαντήσεις : Η οικογένεια του καταγόταν από την Πελοπόννησο όπου είχαν κοπάδια ζωών. Μετανάστευσαν με τα κοπάδια τους στην περιοχή 40 εκκλησιών της α Θράκης. Εκεί οι Τούρκοι τους έδωσαν το παρατσούκλι «κρίκατσαν» που θα πει : «έχω μείνει στο κλαδί». Εκεί γεννήθηκε ο παππούς μου και το 1920 με την οικογένεια του ήρθε στην Δ.Θράκη. Από τότε μέχρι σήμερα μένει στην Γαλάνη του Ν.Ξάνθης όπου ασχολήθηκε με την κτηνοτροφία όπως και όλη η φυλή του, οι Σαρακατσάνοι. Από την γιαγιά μου δεν έχω πληροφορίες γιατί έφυγε νωρίς από τη ζωή. Το μόνο που ξέρω είναι ότι ήταν από τους Φιλίππους.

53 ΤΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ Τεύχος 101-102 (Ιανουάριος-Ιούνιος 2012)
ΤΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ Τεύχος (Ιανουάριος-Ιούνιος 2012) Αυγέρη Σοφία Ένα project διερεύνησης της οικογενειακής και τοπικής Ιστορίας με εθνογραφικές μεθόδους σε ένα πολυπολιτισμικό περιβάλλον: «από πού κρατάει η σκούφια μας;» (Πρώτη δημοσίευση στο e-Πύλη των Φιλολόγων)

54 Βιβλιογραφία - Διαδικτυογραφία
Armstrong, H., (1997), Mapping Migrant Memories: crossing cultural borders, στο , Journal of the Oral History Association of Australia, τ. 19 Anderson B., ( 1997), Φαντασιακές κοινότητες, Αθήνα, Nεφέλη Αλιβίζος Σ. , ( 2005) , Διαπολιτισμική στοχοθεσία σε διαδικασία μετάβασης. Η σημασία των Νέων Τεχνολογιών για τη Διαπολιτισμική Διδακτική παιδαγωγικά ρεύματα, στο: παιδαγωγικά ρεύματα στο Αιγαίο, τ. 1 Βέικος Θ., ( 1999), Εθνικισμός και Εθνική Ταυτότητα, Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα Berger S., History and national identity: why they should remain divorced, στο : , προσπελάστηκε στις Γεωργογιάννης ,Π. (2008) ,Διαπολιτισμική Εκπαίδευση , Βηματισμοί για μια αλλαγή στην εκπαίδευση τόμος 7, Πάτρα Γκέφου- Μαδιανού Δ., ( 1999) Πολιτισμός και Εθνογραφία. Από τον Εθνογραφικό ρεαλισμό στην Πολιτισμική κριτική, Ελληνικά Γράμματα , Αθήνα

55 Margaret Gibson (1985) ,Collaborative Educational Ethnography: Problems and Profits, , Anthropology and Education Quarterly, τ.. 16, ν.. 2 , σ Δαλκαβούκης Β. Σκέψεις και σχόλια για την εισαγωγή της τοπικής ιστορίας στα αναλυτικά προγράμματα διδασκαλίας της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, ( υπό δημοσίευση στο συλλογικό τόμο προς τιμή του Λαογράφου Δ. Οικονομίδη) Ιντζεσίλογλου Ν., Περί Της κατασκευής συλλογικών ταυτοτήτων σ. 110, Στο : Χρ. Κωνσταντοπούλου .- Μαράτου - Λ. Αλιπράντη . – Δ. Γερμανός.- Θ.Οικονόμου ( Επιμ.) εμείς και οι άλλοι , Tυπωθήτω, Αθήνα Jordan, C. (1985), Translating culture: From ethnographic information to educational program. στο Anthropology and Education Quarterly,. 16. Λεοντσίνης Γ. – Ρεπούση Μ. ( 2001) , Η Τοπική Ιστορία ως Πεδίο Σπουδής στο πλαίσιο της Σχολικής Παιδείας, εκδ. Ο,Ε,Δ,Β., Αθήνα Sitzer L., American Immigration Past and Present: A Simulation Activity , στο : προσπελάστηκε στις )

56 Ονοματική “Ονοματική είναι η επιστήμη που έχει ως αντικείμενο τη μελέτη των κυρίων ονομάτων Υποδιαιρείται σε πολλούς κλάδους, από τους οποίους αυτοί που παρουσιάζουν περισσότερο ενδιαφέρον για τον ιστορικό ασχολούνται με τα ονόματα τόπων, ποταμών και ανθρώπων και ονομάζονται αντίστοιχα: τοπωνυμία, υδρωνυμία, ανθρωπωνυμία η ονοματική έγινε επιστήμη μόλις στα τέλη του 19ου αιώνα, όταν είχαν πια διατυπωθεί οι βασικές αρχές της ιστορικής γλωσσολογίας ο κύριος σκοπός των ανθρωπωνυμίων είναι να μας κάνουν γνωστό τον τρόπο με τον οποίο ονόμαζαν τα άτομα και, αν είναι δυνατό, τα μέλη μιας οικογένειας στις διάφορες εποχές της ιστορίας μας…”.

57 Πηγή: PAUL LEBEL, Ιστορία και μέθοδοί της, εκδ. ΜΙΕΤ, τχ. 2, Β2
Ο διαδικτυακός τόπος της Ελληνικής Ονοματολογικής Εταιρείας: Βλέπε και την “ομάδα” στο facebook: Οικογενειακά ονόματα δυτικής και ανατολικής προέλευσης.   Και το blog: 


Κατέβασμα ppt "ΝΕΟΤΕΡΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ"

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google