Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Ν.3852/2010 "ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ" Νικ.-Κομν. Χλέπας Αν. Καθηγητής ΕΚΠΑ

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Ν.3852/2010 "ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ" Νικ.-Κομν. Χλέπας Αν. Καθηγητής ΕΚΠΑ"— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Ν.3852/2010 "ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ" Νικ.-Κομν. Χλέπας Αν. Καθηγητής ΕΚΠΑ

2 ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΕΣ ΕΕ Ι Λισαβώνα : Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Μάρτιος 2000 Αναθεώρηση της Στρατηγικής Λισαβώνας (2006) Στρατηγική ΕΕ Στρατηγική Μεταρρυθμίσεων με όραμα « Μέχρι το 2010 να γίνει η Ευρώπη η πιο ανταγωνιστική και δυναµική οικονοµία της γνώσης στον κόσµο» Ενέργεια και αλλαγή κλίματος Εταιρική σχέση ΕΕ-Εταίρων-Πολιτών-Δημοσίου Έξυπνη ανάπτυξη Βιώσιμη ανάπτυξη Χωρίς Αποκλεισμούς ανάπτυξη

3 ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΕΣ ΕΕ ΙΙ Στρατηγικός ρόλος των ΟΤΑ Γνώση και περιβάλλον κινητικότητας Καταλύτες καινοτομίας για ΜΜΕ Γεωγραφική εγγύτητα Διασυνοριακή συνεργασία Ανάγκη ολοκληρωμένων συνεργασιών Συνεργασίες Δημόσιου-Ιδιωτικού τομέα Συνεχής ποσοτική και ποιοτική συγκριτική αξιολόγηση

4 Γνώση και καινοτομία Επιστημονική και επαγγελματική γνώση Γνώση καθοδήγησης και συντονισμού Γνώση συγκεκριμένων καθηκόντων Θεσμική Γνώση Καινοτομία ως προς διοικητικές μεθόδους και πρακτικές Καινοτομική ηγεσία Καινοτόμες δημόσιες πολιτικές Καινοτομική αξιοποίηση τεχνολογίας

5 Το Πρόγραμμα Καλλικτης σ την Ευρώπη της Πολυεπίπεδης Διακυβέρνησης : Ευρώπη των Πόλεων και των Περιφερειών Λευκή Βίβλος Πολυεπίπεδης Διακυβέρνησης και Συνθήκη Λισσαβόνας Σύγχρονες Προκλήσεις Ευρωπαϊκής Κρίσης: Περιβάλλον, μετανάστευση, ανεργία, περιφερειακές ανισότητες, δημοσιονομική κρίση Χρηματοδοτήσεις Κοινοτικές & Επιχειρησιακή Ικανότητα ΟΤΑ

6 Το ελληνικό πολιτικο-διοικητικό σύστημα Συγκεντρωτισμός διοίκησης και κομμάτων – αδιαφάνεια και ετερόνομα δίκτυα Πατερναλισμός και πελατειακές σχέσεις – προνόμια για ομάδες πίεσης Ασθενής επαγγελματισμός στη δημ.διοίκηση – στεγανοποίηση και διαφθορά Σοβαρά ελλείμματα ως προς το κράτος δικαίου Δικαιοποίηση κοινωνικο-οικονομικών σχέσεων αλλά και ρυθμιστική αδυναμία του κράτους – αδυναμία διακυβέρνησης Ασθενές κοινωνικό κεφάλαιο (ή εμπιστοσύνης) – ανασφάλεια οικονομικών σχέσεων Αντί ανάπτυξης και αναδιανομής: Δανεισμός και κατανάλωση, επιλεκτικές παροχές και αναπαραγωγή ανισοτήτων Ανεπαρκής αξιοποίηση γνώσης και τεχνολογίας– αυτοσχεδιασμός και «πατέντες»

7 Καλλικράτης: Νέα Διοικητική Διάρθρωση της Χώρας Στη θέση των 13 κρατικών Διοικητικών Περιφερειών συγκροτούνται 7 Αποκεντρωμένες Διοικήσεις Οι οργανισμοί της δευτεροβάθμιας αυτοδιοίκησης, από τις 53 N.A., εκ των οποίων 3 ενιαίες Ν.A. (με 7 Νομαρχιακά Διαμερίσματα) και τα 19 επαρχεία, δηλαδή ένα σύνολο 79 διοικητικών ενοτήτων, αναδιαρθρώνονται σε 13 αιρετές περιφέρειες Οι οργανισμοί της πρωτοβάθμιας αυτοδιοίκησης από 1034 δήμους και κοινότητες αναδιαρθρώνονται σε 325 δήμους.

8 Η μεταρρύθμιση του «Καλλικράτη» Για πρώτη φορά, η οργανωτική αναδιάταξη αφορά και τις τρεις βαθμίδες Για πρώτη φορά, η αναδιάρθρωση συνδυάζεται άμεσα με αποκέντρωση αρμοδιοτήτων και ορθολογική αναδιανομή προσωπικού Συνδυασμός στοιχείων και από τις τρεις «σχολές μεταρρύθμισης»(Συμμετοχική, Παραδοσιακή, Νέο Δημόσιο Μάνατζμεντ) Επαγγελματικό σύστημα εποπτείας (αποπολιτικοποίηση) Σημαντικοί θεσμοί και ρυθμίσεις διαφάνειας και εξυπηρέτησης του πολίτη Θεσμοί συμμετοχής (δημοτική αποκέντρωση, αλλοδαποί, συνελεύσεις, διαβούλευση).

9 Προκλήσεις για την επιτυχία της μεταρρύθμισης: Ορθολογική ανακατανομή, επιμόρφωση και κινητοποίηση του προσωπικού Άμεση ανταπόκριση των υπηρεσιών στις νέες τους αρμοδιότητες και εξυπηρέτηση πολιτών Εκκαθάριση αρμοδιοτήτων και απλοποίηση διαδικασιών Εφαρμογή σύγχρονων μεθόδων διοίκησης και διαχείρισης (στοχοθεσία, δείκτες, αναλυτική λογιστική, ηλεκτρονική διακυβέρνηση) Ανάδειξη ικανών και οραματικών ηγεσιών στους ΟΤΑ Συγκρότηση κάθετων και οριζόντιων μεταρρυθμιστικών δικτύων Ουσιαστική αξιοποίηση νέων θεσμών συμμετοχής

10 Αιρετοί Διοικητικά Στελέχη Συντηρητικοί Μεταρρυθμιστές Υπερασπιστές του status quo Ευνοϊκοί προς αλλαγές Α Β Γ Δ

11 Εμπόδια και προϋποθέσεις για τη συμμετοχή των πολιτών Αντιπροσωπευτικός και πατερναλιστικός, όχι συμμετοχικός πολιτικός πολιτισμός (προσωπική πρόσβαση – συλλογική διαμαρτυρία) Σχετική αποτυχία παλαιότερων προσπαθειών – ασθενές κεφάλαιο εμπιστοσύνης- ατομικισμός, προνομιακές προσβάσεις και «λαθρεπιβασία» Διαφάνεια, πληροφόρηση και λογοδοσία αυξάνουν την ικανότητα και την ετοιμότητα για συμμετοχή Ζητούμενο: Δυνατότητες ουσιαστικού επηρεασμού αποφάσεων (ουσιαστική και όχι συμβολική συμμετοχή)

12 Η ανάδειξη των αιρετών οργάνων :  Στις εκλογές των δημάρχων και των δημοτικών συμβούλων θεωρείται επιτυχών συνδυασμός, αυτός που πλειοψήφησε με ποσοστό μεγαλύτερο του πενήντα τοις εκατό (50%+ 1 ψήφο) του συνόλου των εγκύρων ψηφοδελτίων και επιλαχόντες όσοι έλαβαν έστω και μια έδρα. Δήμαρχος εκλέγεται ο επικεφαλής του επιτυχόντος συνδυασμού.  Τα 3/5 των εδρών καταλαμβάνει ο επιτυχών συνδυασμός και τα 2/5 οι επιλαχόντες, ανάλογα με τον αριθμό των έγκυρων ψηφοδελτίων που έλαβαν. Δηλαδή οι έδρες της αντιπολίτευσης κατανέμονται σε όλους συνδυασμούς της αντιπολίτευσης που πέτυχαν το εκλογικό μέτρο (τουλάχιστον μια έδρα: «επιλαχόντες» συνδυασμοί) αναλογικά. Η μη πριμοδότηση του πρώτου επιλαχόντος συνδυασμού (εκτός αν περισσέψουν έδρες στην δεύτερη κατανομή, βλ. επόμενη διαφάνεια) προκαλεί κατακερματισμό της εκπροσώπησης της αντιπολίτευσης, μπορεί όμως και να ενθαρρύνει τον σχηματισμό «αντιπολιτευτικού μετώπου» κατά της πλειοψηφίας.

13 Η ανάδειξη των αιρετών οργάνων : Επανάληψη της ψηφοφορίας:  Εάν κανένας συνδυασμός δεν συγκεντρώσει την απόλυτη πλειοψηφία του συνολικού αριθμού των έγκυρων ψηφοδελτίων, η ψηφοφορία επαναλαμβάνεται την επόμενη Κυριακή ανάμεσα μόνο στους υποψήφιους δημάρχους των δύο συνδυασμών που έλαβαν τις περισσότερες ψήφους. Επιτυχών θεωρείται ο υποψήφιος δήμαρχος και ο συνδυασμός του που συγκέντρωσε στην επαναληπτική ψηφοφορία την απόλυτη πλειοψηφία του όλου αριθμού των έγκυρων ψηφοδελτίων. Εάν στην επαναληπτική ψηφοφορία οι δύο συνδυασμοί ισοψηφήσουν, το αρμόδιο πρωτοδικείο διενεργεί κλήρωση για την ανάδειξη του επιτυχόντος συνδυασμού.  Οι έδρες των δημοτικών συμβουλίων κατανέμονται, σε περίπτωση επαναληπτικής ψηφοφορίας, σε δύο φάσεις: τις κατανομές. -Στη πρώτη (Α΄) κατανομή κατανέμονται οι μισές έδρες του δημοτικού συμβουλίου αναλογικά μεταξύ όλων των συνδυασμών που συμμετείχαν στην πρώτη ψηφοφορία. -Στη δεύτερη (Β΄) κατανομή κατανέμονται οι υπόλοιπες. Καταρχήν κατανέμονται στον επιτυχόντα συνδυασμό τόσες έδρες όσες χρειάζεται για να φτάσει τα 3/5 των εδρών. Αν κάποιες έδρες περισσέψουν, αυτές διατίθενται στο πρώτο επιλαχόντα που συμμετείχε στη δεύτερη ψηφοφορία

14 Εκλογικές Περιφέρειες Δ.Σ Ως περιφέρεια για την εκλογή των μελών των δημοτικών συμβουλίων ορίζεται η περιφέρεια: α) του δήμου, ο οποίος δεν προήλθε από συνένωση πρώην Ο.Τ.Α. κατά το άρθρο 1 του Ν. 3852/2010 («Καλλικράτης»), β) του συνενούμενου δήμου ή κοινότητας, δηλαδή της δημοτικής ενότητας κατά τις διατάξεις του άρθρου 1 του Ν. 3852/2010 («Καλλικράτης»), γ) οι δημοτικές κοινότητες του άρθρου 2 παράγραφος 4 του Ν. 3852/2010 («Καλλικράτης»), δηλαδή τα δημοτικά διαμερίσματα στα οποία διαιρούνται οι δήμοι άνω των εκατό χιλιάδων ( ) κατοίκων.

15 Εκλογή Οργάνων Δημοτικής και Τοπικής Κοινότητας: Στις δημοτικές κοινότητες: - Ο συνδυασμός του επιτυχόντος δημάρχου στις δημοτικές εκλογές λαμβάνει τα τρία πέμπτα (3/5) του συνόλου των εδρών των συμβούλων σε κάθε δημοτική κοινότητα και τα δύο πέμπτα (2/5) λαμβάνουν οι επιλαχόντες συνδυασμοί, -Αν σε δημοτική κοινότητα δεν έχουν ανακηρυχθεί υποψήφιοι του επιτυχόντος συνδυασμού, οι έδρες κατανέμονται αναλογικά μεταξύ των υπόλοιπων συνδυασμών Στις τοπικές κοινότητες: -Στις εκλογές των συμβουλίων τοπικής κοινότητας η κατανομή των εδρών γίνεται αναλογικά, μεταξύ όλων των συνδυασμών που συμμετέχουν στις εκλογές και έχουν υποψηφίους για το συμβούλιο της τοπικής κοινότητας -Την έδρα εκπροσώπου τοπικής κοινότητας λαμβάνει ο συνδυασμός που πλειοψήφησε.

16 Συνδυασμοί και υποψηφιότητες: - Η εκλογή του δημάρχου, των δημοτικών συμβούλων, των συμβούλων των δημοτικών ή τοπικών κοινοτήτων και του εκπροσώπου της τοπικής κοινότητας γίνεται κατά συνδυασμούς. Υποψηφιότητες εκτός συνδυασμών αποκλείονται. - Κάθε συνδυασμός περιλαμβάνει: α) Τον υποψήφιο δήμαρχο. β) Τους υποψήφιους δημοτικούς συμβούλους, σε αριθμό ίσο τουλάχιστον με τον αριθμό των εδρών κάθε εκλογικής περιφέρειας με δυνατότητα προσαύξησης έως και πενήντα τοις εκατό (50%). γ) Τους υποψήφιους συμβούλους της δημοτικής/τοπικής κοινότητας. Ο αριθμός των υποψήφιων συμβούλων είναι ίσος με τον αριθμό των μελών του συμβουλίου με δυνατότητα προσαύξησης κατά έναν. - Ο αριθμός των υποψήφιων δημοτικών συμβούλων, συμβούλων δημοτικής κοινότητας και συμβούλων τοπικής κοινότητας από κάθε φύλο ανέρχεται τουλάχιστον στο ένα τρίτο (1/3) του συνολικού αριθμού των μελών του δημοτικού συμβουλίου ή του συμβουλίου δημοτικής ή τοπικής κοινότητας που υπολογίζεται διακεκριμένα για κάθε δημοτικό συμβούλιο και κάθε συμβούλιο δημοτικής ή τοπικής κοινότητας. -Υποψηφιότητα από το ίδιο πρόσωπο και για την εκλογή του ως δημάρχου, ως μέλους δημοτικού συμβουλίου, ως μέλος συμβουλίου δημοτικής ή τοπικής κοινότητας ή ως εκπροσώπου της τοπικής κοινότητας δεν επιτρέπεται. - Κανείς δεν επιτρέπεται να συμμετέχει σε περισσότερους συνδυασμούς.

17 Κατάρτιση συνδυασμών: - Η δήλωση του συνδυασμού είναι νόμιμη: Εάν περιλαμβάνονται σε αυτήν υποψήφιοι δημ.σύμβουλοι για το 1/2 του συνόλου των εκλογικών περιφερειών και ο αριθμός των υπ.δημ.συμβούλων είναι τουλάχιστον ίσος με τον αριθμό των εδρών κάθε εκλογικής περιφέρειας. Εάν περιλαμβάνονται υποψήφιοι σύμβουλοι για το 1/3 του συνόλου των δημοτικών κοινοτήτων και ο αριθμός των υποψήφιων συμβούλων καθεμιάς είναι τουλάχιστον ίσος με τα 3/5 του αριθμού των μελών του συμβουλίου της. Εάν περιλαμβάνονται σε αυτήν υποψήφιοι για το 1/3 του συνόλου των τοπικών κοινοτήτων που εκλέγουν 3μελή συμβούλια Η μη ύπαρξη υποψήφιου εκπροσώπου τοπικής κοινότητας δεν επηρεάζει τη νομιμότητα της δήλωσης του συνδυασμού. Στη δήλωση μπορεί να ορίζεται όνομα και έμβλημα συνδυασμού. Απαγορεύεται ως όνομα ή ως έμβλημα σύμβολο θρησκευτικής λατρείας ή σημαία ή άλλο παρόμοιο σύμβολο κράτους ή σημείο ιδιαίτερης ευλάβειας, στέμμα, όνομα ή έμβλημα πολιτικής οργάνωσης, φωτογραφία προσώπου, που περιλαμβάνεται στο συνδυασμό, έμβλημα κράτους, που ίσχυε παλαιότερα ή ισχύει ακόμη, καθώς και σύμβολα ή εμβλήματα του δικτατορικού καθεστώτος της ή φωτογραφίες προσώπων που έχουν καταδικαστεί για τη συμμετοχή τους σε αυτό. Αν γίνουν περισσότερες δηλώσεις με το ίδιο όνομα ή έμβλημα, δικαίωμα χρήσης έχει όποιος το έχει δηλώσει πρώτος.

18 Σταυροί Προτίμησης: -Ο εκλογέας εκφράζει την προτίμησή του σε υποψήφιο συνδυασμού, σημειώνοντας στο ψηφοδέλτιο σταυρό παραπλεύρως του ονόματός του. - Για την εκλογή δημοτικών συμβούλων σε δήμους που αποτελούν ενιαία εκλογική περιφέρεια ο εκλογέας μπορεί να εκφράσει την προτίμησή του υπέρ ενός ή δύο ή τριών υποψηφίων. -Για την εκλογή δημοτικών συμβούλων σε δήμους που ποτελούνται από περισσότερες εκλογικές περιφέρειες ο εκλογέας μπορεί να εκφράσει την προτίμησή του υπέρ ενός ή δύο ή τριών υποψηφίων της εκλογικής περιφέρειας στους καταλόγους της οποίας είναι γραμμένος και υπέρ ενός υποψηφίου σε μία από τις άλλες εκλογικές περιφέρειες του οικείου δήμου. -Στις μονοεδρικές, διεδρικές και τριεδρικές εκλογικές περιφέρειες ο εκλογέας μπορεί να εκφράσει την προτίμησή του μόνον υπέρ ενός υποψηφίου της εκλογικής περιφέρειας στους καταλόγους της οποίας είναι γραμμένος και υπέρ ενός υποψηφίου σε μία από τις άλλες εκλογικές περιφέρειες του δήμου. - Ο εκλογέας μπορεί να εκφράσει την προτίμησή του υπέρ ενός ή υπέρ δύο υποψηφίων του συμβουλίου της δημοτικής κοινότητας και υπέρ ενός υποψήφιου συμβούλου ή εκπροσώπου της τοπικής κοινότητας.

19 Προσόντα Εκλογιμότητας : Δήμαρχος μπορεί να εκλεγεί ο δημότης που έχει την ικανότητα να εκλέγει και έχει συμπληρώσει το 21ο έτος της ηλικίας του κατά την ημέρα της διενέργειας των εκλογών. Δημοτικός σύμβουλος, σύμβουλος δημοτικής ή τοπικής κοινότητας ή εκπρόσωπος τοπικής κοινότητας μπορεί να εκλεγεί ο δημότης που έχει την ικανότητα να εκλέγει και έχει συμπληρώσει το 18ο έτος της ηλικίας του κατά την ημέρα διενέργειας των εκλογών. Δημοτικός σύμβουλος, σύμβουλος της δημοτικής ή τοπικής κοινότητας μπορεί να εκλεγεί και ο πολίτης κράτους-μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ο ομογενής και ο νομίμως διαμένων αλλοδαπός υπήκοος τρίτων χωρών, σύμφωνα με το άρθρο 17 του ν. 3838/ 2010 (ΦΕΚ 49 Α΄), εφόσον έχει συμπληρώσει το 18ο έτος της ηλικίας του κατά την ημέρα διενέργειας των εκλογών και έχει την ικανότητα να εκλέγει, σύμφωνα και με τις ειδικότερες διατάξεις της νομοθεσίας.

20 Κωλύματα και Ασυμβίβαστα Δεν μπορούν να εκλεγούν ή να είναι δήμαρχοι, δημοτικοί σύμβουλοι, σύμβουλοι δημοτικής ή τοπικής κοινότητας ή εκπρόσωποι τοπικής κοινότητας:  Δικαστικοί λειτουργοί, αξιωματικοί των ενόπλων δυνάμεων και των σωμάτων ασφαλείας (εκτός αν παραιτηθούν και δεν έχουν υπηρετήσει εκεί τους τελευταίους 24 μήνες) και θρησκευτικοί λειτουργοί των γνωστών θρησκειών  Γενικοί Γραμματείς και υπάλληλοι των δήμων με οποιαδήποτε σχέση εργασίας, καθώς και δημοτικοί συμπαραστάτες στους δήμους όπου υπηρετούν (εκτός αν παραιτηθούν)  Πρόεδροι ΔΣ δημοτικών νπδδ (πλην ιδρυμάτων) που δεν είναι αιρετοί, υπάλληλοι με οποιαδήποτε σχέση εργασίας δημοτικών νπδδ και ιδρυμάτων, καθώς και διευθύνοντες και εντεταλμένοι σύμβουλοι και υπάλληλοι νπιδ (πλην αστικών μη κερδοσκοπικών) τα οποία έχουν συστήσει ή όπου συμμετέχουν οι δήμοι στους οποίους υποβάλλουν υποψηφιότητα (εκτός αν παραιτηθούν)  Υπάλληλοι με οποιαδήποτε σχέση εργασίας του δημοσίου, των περιφερειών, των νπδδ, των κρατικών νπιδ, των δημοσίων επιχειρήσεων και των επιχειρήσεων τη διοίκηση των οποίων ορίζει άμεσα ή έμμεσα το δημόσιο, εκεί όπου άσκησαν καθήκοντα προϊσταμένου Γ.Διεύθυνσης ή Διεύθυνσης στους τελευταίους 18 μήνες (εξαιρούνται διευθυντές σχολικών μονάδων Α-Β -βάθμιας εκπαίδευσης και διευθυντές ιατρικής υπηρεσίας ΕΣΥ)

21 Κωλύματα και Ασυμβίβαστα (ΙΙ) Δεν μπορούν να εκλεγούν ή να είναι δήμαρχοι, δημοτικοί σύμβουλοι, σύμβουλοι δημοτικής ή τοπικής κοινότητας ή εκπρόσωποι τοπικής κοινότητας:  Όσοι συνδέονται με τον δήμο ή δημοτικά νπ, εκτός από τους συνδέσμους, με σύμβαση προμήθειας, εκτέλεσης έργου, παροχής υπηρεσιών, δικαιώματος εκμετάλλευσης δημοτικού έργου ή υπηρεσίας με αντικείμενο άνω των ευρώ ετησίως  Γ.Διευθυντές, πρόεδροι και μέλη ΔΣ, διαχειριστές, μέτοχοι και εταίροι κεφαλαιουχικών εταιρειών που έχουν συμβληθεί με το δήμο, εφόσον το ποσοστό συμμετοχής τους υπερβαίνει το 5% του κεφαλαίου, καθώς και εταίροι προσωπικών εταιρειών και κοινοπρακτούντα πρόσωπα υπό τις ίδιες προϋποθέσεις (εκτός αν συμμετέχει στις εταιρείες ο δήμος και είναι αιρετοί που μετέχουν στη διοίκηση δημόσιων ή δημοτικών επιχειρήσεων) Δεν μπορούν (ασυμβίβαστο) να είναι δήμαρχοι, δημοτικοί σύμβουλοι, σύμβουλοι δημοτικής ή τοπικής κοινότητας ή εκπρόσωποι τοπικής κοινότητας όσοι είναι οφειλέτες του δήμου, των νπδδ, της ΔΕΥΑ ή της κοινωφελούς επιχείρησης του δήμου. Αν εκλεγούν οφείλουν να εξοφλήσουν έως την ημέρα εγκατάστασης. Αν γίνουν οφειλέτες μετά την εκλογή τους, οφείλουν να εξοφλήσουν εντός 2 μηνών αφότου κατέστη οριστική η βεβαίωση της οφειλής τους και έλαβαν γνώση αυτής ή αφότου εκδόθηκε τελεσίδικη δικαστική απόφαση.

22 Όχι ασυμβίβαστο – αναστολή άσκησης λειτουργήματος: Δικηγόροι και συμβολαιογράφοι Μέλη ΔΕΠ των ΑΕΙ και ΕΠ των ΤΕΙ καθώς και το ειδικό διδακτικό και επιστημονικό προσωπικό τους Η σύναψη σύμβασης αγοράς δημοτικού ακινήτου κατόπιν πλειοδοτικής δημοπρασίας Η ιδιότητα μέλους διοίκησης ή υπαλλήλου δημοσίων επιχειρήσεων και οργανισμών κοινής ωφέλειας που συνδέονται με το δήμο με σύμβαση σχετική με το αντικείμενο της δραστηριότητάς τους Αναστέλλεται όμως η άσκηση της επαγγελματικής δραστηριότητας δημάρχων κατά τη διάρκεια της θητείας τους σε δήμους άνω των κατοίκων

23 Εκλογικό Δικαίωμα: Δικαίωμα να εκλέγουν τις δημοτικές αρχές έχουν όλοι οι δημότες του δήμου. Δικαίωμα να εκλέγουν τις δημοτικές αρχές έχουν επίσης οι πολίτες των κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, καθώς και οι ομογενείς και οι νομίμως διαμένοντες αλλοδαποί υπήκοοι τρίτων χωρών, σύμφωνα με το άρθρο 14 του ν. 3838/ 2010 (ΦΕΚ 49 Α΄), οι οποίοι είναι εγγεγραμμένοι σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία στους ειδικούς εκλογικούς καταλόγους. Ως προς το όριο ηλικίας για την άσκηση του εκλογικού δικαιώματος εφαρμόζονται οι διατάξεις της νομοθεσίας για την εκλογή βουλευτών, όπως κάθε φορά ισχύουν. Η πρώτη (1η) Ιανουαρίου κάθε έτους θεωρείται ημερομηνία γέννησης εκείνων που έχουν γεννηθεί κατά το έτος αυτό. Οι περιπτώσεις στέρησης του εκλογικού δικαιώματος που προβλέπει η νομοθεσία για την εκλογή βουλευτών ισχύουν και για την εκλογή των δημοτικών αρχών.

24 Εκλογική Διαδικασία Ανακήρυξη και κοινοποίηση συνδυασμών – Πρόγραμμα Εκλογής Εξαγωγή και δημοσίευση των εκλογικών αποτελεσμάτων Έκθεση Πρακτικών Επικύρωση της Εκλογής

25 Εκλογική Διαδικασία (Ι): Ανακήρυξη και κοινοποίηση συνδυασμών – Πρόγραμμα Εκλογής Τη δέκατη πέμπτη (15η) ημέρα πριν από την ψηφοφορία το πρωτοδικείο ανακηρύσσει σε δημόσια συνεδρίασή τους συνδυασμούς που έχουν δηλωθεί νόμιμα. Ο πρόεδρος του πρωτοδικείου κοινοποιεί αμέσως στον περιφερειάρχη τις σχετικές αποφάσεις. Ο περιφερειάρχης θεωρεί και αποστέλλει αμέσως σε κάθε δήμο πίνακα των συνδυασμών που έχουν ανακηρυχθεί. δήμαρχος εκδίδει και δημοσιεύει, με τοιχοκόλληση, σε όλες τις συνοικίες, σε όλα τα χωριά και τους οικισμούς του δήμου και αναρτά στην ιστοσελίδα του δήμου τρεις (3) τουλάχιστον ημέρες πριν από την ψηφοφορία, πρόγραμμα που αναφέρει ακριβώς την ημέρα της ψηφοφορίας, τις ώρες που αρχίζει και τελειώνει, τον τόπο και το κατάστημα της ψηφοφορίας, τις έδρες για τις οποίες γίνεται η εκλογή και τους συνδυασμούς μαζί με τα ονόματα των υποψηφίων, που συγκροτούν κάθε συνδυασμό, όπως είναι γραμμένα στον πίνακα που έχει διαβιβάσει ο περιφερειάρχης.

26 Εκλογική Διαδικασία (ΙΙ): Εξαγωγή και δημοσίευση των εκλογικών αποτελεσμάτων Σε δήμους όπου υπάρχουν από 1-5 εκλογικά τμήματα οι εφορευτικές επιτροπές συνεδριάζουν μετά το τέλος της διαλογής στην έδρα του δήμου και εξάγουν το γενικό αποτέλεσμα, σύμφωνα με τα πρακτικά της ψηφοφορίας των τμημάτων, το οποίο δημοσιεύεται αμέσως, με τοιχοκόλληση, στο δημοτικό κατάστημα. Στους δήμους όπου υπάρχουν περισσότερα από πέντε εκλογικά τμήματα οι αντιπρόσωποι της δικαστικής αρχής αποστέλλουν με ασφαλή τρόπο τα εκλογικά στοιχεία στον πρόεδρο του αρμόδιου πρωτοδικείου. Μετά τη συγκέντρωση των στοιχείων όλων των εκλογικών τμημάτων του δήμου, ο πρόεδρος του πρωτοδικείου εξάγει το γενικό αποτέλεσμα, το οποίο δημοσιεύει αμέσως με τοιχοκόλληση στο δημοτικό κατάστημα της έδρας του δικαστηρίου. H τοιχοκόλληση και η δημοσίευση των προηγούμενων παραγράφων περιλαμβάνει πίνακα των αποτελεσμάτων της ψηφοφορίας. Ο πίνακας αυτός περιέχει: α) τον αριθμό των εγγεγραμμένων εκλογέων, β) το συνολικό αριθμό ψηφισάντων, γ) τον αριθμό των έγκυρων ψηφοδελτίων, δ) τον αριθμό των άκυρων ψηφοδελτίων, ε) τον αριθμό των λευκών ψηφοδελτίων και στ) την εκλογική δύναμη κάθε συνδυασμού, δηλαδή το σύνολο των έγκυρων ψηφοδελτίων τα οποία έλαβε κάθε συνδυασμός. Στον πίνακα προτάσσονται οι συνδυασμοί, σύμφωνα με τη σειρά της εκλογικής τους δύναμης

27 Εκλογική Διαδικασία (ΙΙΙ): Έκθεση Πρακτικών Αμέσως μετά τη δημοσίευση του αποτελέσματος της εκλογής, ο πρόεδρος της εφορευτικής επιτροπής ή άλλο μέλος της παραδίδει τα πρακτικά της, τα λοιπά εκλογικά έγγραφα, τα δέματα των ψηφοδελτίων ταξινομημένα κατά συνδυασμούς και με τη σειρά που είναι αριθμημένα, καθώς και τους φακέλους στον πρόεδρο πρωτοδικών. Ο πρόεδρος πρωτοδικών, εκθέτει τα πρακτικά της εκλογής μαζί με τον πίνακα των αποτελεσμάτων της στο κατάστημα του πρωτοδικείου επί πέντε (5) ημέρες και συντάσσει για την έκθεση αυτή πρακτικό, που τοιχοκολλάται επίσης έξω από το δικαστικό κατάστημα. Οι εφορευτικές επιτροπές, μόλις δημοσιευθεί το αποτέλεσμα της εκλογής, στο δημοτικό κατάστημα (έως 5 εκλ.τμήματα) γνωστοποιούν με ανακοίνωσή τους, που δημοσιεύεται στο δημοτικό κατάστημα του δήμου, ότι τα πρακτικά της εκλογής μαζί με τον πίνακα των αποτελεσμάτων της και με τα λοιπά στοιχεία θα εκτεθούν κατά τα ανωτέρω στο δικαστικό κατάστημα Στην περίπτωση της δημοσίευσης από τον πρόεδρο του πρωτοδικείου στο δημ. κατάστημα της έδρας του δικαστηρίου (πάνω από 5 εκλογικά τμήματα), η έκθεση των πρακτικών γνωστοποιείται με ανακοίνωση, που εκδίδει ο πρόεδρος του πρωτοδικείου, η οποία τοιχοκολλάται στο δημοτικό κατάστημα του δήμου, καθώς και στο κατάστημα του δικαστηρίου.

28 Εκλογική Διαδικασία (ΙV): Επικύρωση της Εκλογής Το πολυμελές πρωτοδικείο μετά από τη λήξη της 5θήμερης έκθεσης των πρακτικών ανακηρύσσει τον επιτυχόντα και τους επιλαχόντες συνδυασμούς, τον δήμαρχο, τους τακτικούς και αναπληρωματικούς δημοτικούς συμβούλους κάθε συνδυασμού, τους τακτικούς και αναπληρωματικούς συμβούλους των δημοτικών κοινοτήτων, τους συμβούλους των τοπικών κοινοτήτων, τους εκπροσώπους της τοπικής κοινότητας με τους αναπληρωματικούς τους. -Με την ανωτέρω απόφαση του Πολυμελούς Πρωτοδικείου ανακηρύσσονται οι τακτικοί και αναπληρωματικοί σύμβουλοι της κάθε εκλογικής περιφέρειας κάθε συνδυασμού. -Με την ίδια απόφαση ανακηρύσσονται οι τακτικοί σύμβουλοι κάθε συνδυασμού σύμφωνα με τον αριθμό των σταυρών προτίμησης που έχουν λάβει στο σύνολο της εδαφικής περιφέρειας του δήμου. Ο πρόεδρος του πρωτοδικείου εκθέτει τις αποφάσεις στο κατάστημα του δικαστηρίου επί τρεις (3) συνεχείς ημέρες και αποστέλλει αντίγραφό τους στον περιφερειάρχη και στον Γ.Γ.της Απ. Διοίκησης. Αντίγραφο των αποφάσεων αποστέλλει ο αρμόδιος Γ.Γ.της Απ. Διοίκησης σε κάθε δήμο

29 Ενστάσεις (Ι): Δικαίωμα ένστασης- Ένσταση μπορεί να ασκήσει: κάθε εκλογέας εγγεγραμμένος στους εκλογικούς καταλόγους του δήμου, καθώς και ο υποψήφιος κατά τις εκλογές στον οικείο δήμο. Άσκηση ένστασης -Αρμόδιο δικαστήριο Η ένσταση ασκείται με δικόγραφο, το οποίο κατατίθεται μαζί με τρία αντίγραφα στην αρχή που εξέδωσε την προσβαλλόμενη πράξη. Η προθεσμία για την άσκηση της ένστασης ή η άσκησή της δεν αναστέλλει την εκτέλεση της προσβαλλόμενης πράξης. Οι ενστάσεις εκδικάζονται σε πρώτο και τελευταίο βαθμό από το τριμελές διοικητικό πρωτοδικείο, στην περιφέρεια του οποίου έχει την έδρα του ο οικείος δήμος. Προθεσμία για την άσκηση ένστασης Η ένσταση ασκείται μέσα σε προθεσμία 7 ημερών από τη λήξη του χρόνου έκθεσης της πράξης, με την οποία ανακηρύσσονται οι επιτυχόντες και οι επιλαχόντες συνδυασμοί, καθώς και οι υποψήφιοι κάθε συνδυασμού που εκλέγονται ως τακτικοί ή αναπληρωματικοί.

30 Ενστάσεις (ΙΙ): Περιεχόμενο της ένστασης Η ένσταση στρέφεται κατά της απόφασης (του Πολυμελούς Πρωτοδικείου) με την οποία ανακηρύσσονται οι επιτυχόντες και οι επιλαχόντες συνδυασμοί και οι υποψήφιοι κάθε συνδυασμού που εκλέγονται ως τακτικοί ή αναπληρωματικοί, βάσει του σχετικού πίνακα των αποτελεσμάτων ο οποίος ενσωματώνεται σε αυτή. Λόγους ένστασης μπορούν να θεμελιώσουν: α) η έλλειψη νόμιμων προσόντων και η συνδρομή κωλυμάτων σε υποψηφίους που έχουν εκλεγεί ως τακτικά ή αναπληρωματικά μέλη, β) η παράβαση του νόμου κατά τη διεξαγωγή της εκλογής ή κατά την εξαγωγή του εκλογικού αποτελέσματος ή κατά την ανακήρυξη των υποψήφιων συνδυασμών (από το πρωτοδικείο) ή κατά την ανακήρυξη των επιτυχόντων και επιλαχόντων συνδυασμών και των προσώπων που ανήκουν σε αυτούς, γ) η ακυρότητα ή η εσφαλμένη αρίθμηση των ψηφοδελτίων.

31 Ειδικότερα: Άκυρα ψηφοδέλτια Το ψηφοδέλτιο είναι άκυρο μόνον στις ακόλουθες περιπτώσεις: Όταν έχουν γίνει εγγραφές ή διαγραφές Αν έχει σχήμα, διαστάσεις ή μορφή που διαφέρουν, κατά τρόπο εμφανή, από αυτά που ορίζει η νομοθεσία Αν έχει τυπωθεί σε χαρτί ή με μελάνι που το χρώμα του διαφέρει, κατά τρόπο εμφανή, από αυτό που ορίζεται στη νομοθεσία Αν έχουν σημειωθεί σε οποιαδήποτε πλευρά του λέξεις, φράσεις, υπογραμμίσεις, στίγματα ή άλλα σημεία, εφόσον αποτελούν διακριτικά γνωρίσματα, που παραβιάζουν με τρόπο προφανή το απόρρητο της ψηφοφορίας. Αν βρεθεί στο φάκελο με ένα ή περισσότερα άλλα έγκυρα ή άκυρα ψηφοδέλτια του ίδιου ή διαφορετικού συνδυασμού ή με λευκά και Αν βρεθεί μέσα σε φάκελο, που δεν είναι σύμφωνος με τα προβλεπόμενα στη νομοθεσία

32 Αίτηση Αναίρεσης: Κατά των αποφάσεων που εκδόθηκαν από τα τριμελή διοικητικά πρωτοδικεία χωρεί αίτηση αναιρέσεως ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας μέσα σε 10 ημέρες από την παρέλευση του πενθημέρου που ορίζεται στο άρθρο 260 παρ. 1 του ΚΔΔν. για την ανάρτηση των αποφάσεων του δικαστηρίου από τον γραμματέα έξω από την αίθουσα συνεδριάσεων. Όταν ασκείται αίτηση αναιρέσεως δεν χορηγείται αναστολή εκτέλεσης της αναιρεσιβαλλόμενης απόφασης. Η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας εκδίδεται εντός 2 μηνών, το βραδύτερο, από την περιέλευση της αιτήσεως αναιρέσεως σε αυτό. Αν η τελεσίδικη απόφαση, βάσει της οποίας μεταβλήθηκε με οποιονδήποτε τρόπο η αρχική εγκατάσταση των δημοτικών αρχών, αναιρεθεί και κριθεί κατ’ ουσίαν η διαφορά από το αρμόδιο διοικητικό δικαστήριο, εκείνοι που ανακηρύσσονται ως επιτυχόντες μετά την απόφαση θεωρούνται ότι εγκαταστάθηκαν αναδρομικά. Η αναδρομική αυτή εγκατάσταση δεν θίγει το κύρος των πράξεων που εκδόθηκαν ή δημοσιεύθηκαν από τις αρχές των οποίων η εκλογή ακυρώθηκε από το αρμόδιο διοικητικό δικαστήριο.

33 Επανάληψη της εκλογής σε περίπτωση ακύρωσης : Αν ακυρωθεί η εκλογή για παράβαση νόμου ή για οποιαδήποτε πλημμέλεια, επαναλαμβάνεται η ψηφοφορία ανάμεσα στους ίδιους υποψηφίους, που είχαν ανακηρυχθεί νόμιμα. Ο δήμαρχος εκδίδει χωρίς καθυστέρηση πρόγραμμα, με το οποίο καλεί τους δημότες εκλογείς για την επανάληψη της εκλογής για τον υπολειπόμενο χρόνο της δημοτικής περιόδου. Το πρόγραμμα δημοσιεύεται με τοιχοκόλληση δεκαπέντε (15) τουλάχιστον ημέρες πριν από την ημέρα που έχει οριστεί για την ψηφοφορία και αναρτάται στην ιστοσελίδα του δήμου.


Κατέβασμα ppt "Ν.3852/2010 "ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ" Νικ.-Κομν. Χλέπας Αν. Καθηγητής ΕΚΠΑ"

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google