Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

«Παιχνίδια» εξουσίας στο νηπιαγωγείο Γιάννης Πεχτελίδης.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "«Παιχνίδια» εξουσίας στο νηπιαγωγείο Γιάννης Πεχτελίδης."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 «Παιχνίδια» εξουσίας στο νηπιαγωγείο Γιάννης Πεχτελίδης

2 Το παιχνίδι  Στοιχείο ορισμού του νηπίου  Θεωρείται παιδαγωγικά, ψυχολογικά κ κοινωνικά αναγκαίο  Κριτήριο για την αξιολόγησή του

3 Η θέση του θεσμού  Τα παιδιά στο νηπιαγωγείο παίζουν, κ πρέπει να παίξουν για να αναπτυχθούν, να κοινωνικοποιηθούν, να μάθουν, κ να δημιουργήσουν σχέσεις μεταξύ τους.  Οφείλουν να παίζουν καλά με κ για τους φίλους τους στο πλαίσιο α) των παιχνιδιών που οργανώνουν τα ίδια, β) των προγραμματισμένων δραστηριοτήτων του νηπιαγωγείου

4 Διττός ο ρόλος παιχνιδιού  1. Αυθόρμητη μάθηση: Εμπερίες, γνώσεις, κατανόηση των κανόνων συνεργασίας, νοητική κ συναισθηματική ανάπτυξη, αντιμετώπιση προβλημάτων  2. Άσκηση κοινωνικού ελέγχου. Έμμεση κ μη καταναγκαστική μέθοδος χειραγώγισης. Αόρατη παιδαγωγική. Όρια στη σκέψη, συναίσθημα κ συμπεριφορά.

5 Πυρήνας παιδαγωγικής νηπιαγωγείου  Το παιχνίδι στις γωνιές συστατικό αυτής της παιδαγωγικής  Το παιχνίδι ένα μέσο μάθησης κ κοινωνικοποίησης  Εξυπηρέτηση αναγκών παιδιού κ ολόπλευρη ανάπτυξή του  Νήπιο=παιχνίδι=μάθηση=ανάπτυξη

6 Οι γωνιές  Υλικοί κ παιδαγωγικοί τόποι  Οργανώνουν το χώρο του νηπιαγωγείου κ τις δραστηριότητες των παιδιών  Εξαιτίας της μικρής έκτασης, η κίνηση κ δράση περιορίζεται κ οριοθετείται. Περιορισμοί στο σώμα: στόχος η πειθαρχία κ ο αυτοέλεγχος  Περιορισμός – Ανοιχτότητα του σχήματος των γωνιών  Τα φυσικά κ νοητά όρια των γωνιών διαπραγματεύσιμα

7 Στρατηγικές  Διαπραγμάτευσης του χώρου από τα παιδιά, πώς μεταμορφώνουν συμβολικά τα όρια κ τις χρήσεις των γωνιών στο πλαίσιο του παιχνιδιού;  Διαχείρισης των παιδαγωγικών σεναρίων από τα παιδιά, καθώς παίζουν τα δικά τους παιχνίδια με σκοπό να ρυθμίσουν τις σχέσεις τους.  Διαπραγμάτευσης της ταυτότητάς τους, καθώς δρουν ως υποκείμενα του παιχνιδιού κ της τάξης («παιχνίδι» ρόλων)

8 Συμβολικές μεταμορφώσεις του χώρου  Για χάρη του παιχνιδιού, του σεναρίου κ επίλυσης των προβληματικών σχέσεων 181  Οι υλικοί κ παιδαγωγικοί χώροι μετατρέπονται σε προσωπικούς χώρους, σε χώρους προσωπικής εμπειρίας  Δεν έχουν όλα τα παιδιά την ίδια δυνατότητα να μεταμορφώσουν συμβολικά το χώρο. Τα παιδιά με υψηλό γόητρο επιτυγχάνουν μεταμορφώσεις αποδεκτές από τους άλλους

9 Οι φίλοι χωράνε παντού....  Οι γωνιές ο χώρος όπου τα παιδιά ασκούν εξουσία κ ελέγχουν ποιος θα παίξει κ ποιος δεν θα παίξει 183  Υπάρχουν ρητοί κανόνες για τον αριθμό παιδιών που πρέπει να παίζουν μαζί, όμως τα παιδιά διαπραγματεύονται τους κανόνες αυτούς.

10 Αίτημα της κουλτούρας συνομήλικων  «Να ανήκεις»  «Να έχεις φίλους κ να είσαι φίλος» (Corsaro)  Οι στρατηγικές διαπραγμάτευσης της φιλίας αποβλέπουν στην εξυπηρέτηση προσωπικών επιδιώξεων κ του αιτήματος να ανήκεις.

11 Τα κριτήρια των παιδιών  Τα παιδιά καθώς παίζουν ενδιαφέρονται να συγκροτήσουν τους δικούς τους κανόνες στη ρύθμιση των σχέσεων μεταξύ τους, ανεξάρτητα από τους κανόνες που τίθενται από τους ενήλικες.  Εγκαθιδρύουν κριτήρια συμμετοχής κ αποκλεισμού.  Τα κριτήρια αυτά είναι διαπραγματεύσιμα: φύλο κ φιλία 185, 186, 187

12 Τα παιδιά αποβλέπουν  1. να ρυθμίσουν τις σχέσεις μεταξύ τους, εγκαθιδρύοντας κριτήρια συμμετοχής/αποκλεισμού  2. να αναδείξουν την ταυτότητά τους μέσω τη διεκδίκηση ρόλων γοήτρου (ποιος είμαι, τι κάνω στο παιχνίδι)

13 Ορισμός του εαυτού  Τα παιδιά παίζοντας συγκροτούν το σενάριο του παιχνιδιού ορίζοντας τους εαυτούς τους κ τους άλλους, μέσα κ έξω από το παιχνίδι. 189, 191  Διαφορές στο παιχνίδι αγοριών κ κοριτσιών 192

14 Βασικά ενδιαφέροντα των παιδιών  Α) να ανήκουν, να είναι φίλοι κ να έχουν φίλους, να προστατεύουν το παιχνίδι κ τις φιλίες  Β) να πετύχουν αυτονομία από τους κανόνες κ την εξουσία των υπεύθυνων για τη φροντίδα τους κ να κερδίσουν τον έλεγχο της ζωής τους.  Κοινωνική συμμετοχή κ διαπραγμάτευση της εξουσίας

15 Τα παιδιά μέσα κ έξω από το παιχνίδι  Αλληλεπιδρούν ως υποκείμενα του παιχνιδιού κ ως υποκείμενα της τάξης  Ως ρόλοι στο παιχνίδι κ ως θέσεις στην κουλτούρα των συνομήλικων κ στη σχολική κουλτούρα  Συνεπώς οι ρόλοι στο παιχνίδι εμφανίζονται ως μελλοντικές ταυτότητες, οι οποίες κατασκευάζονται στο παρόν


Κατέβασμα ppt "«Παιχνίδια» εξουσίας στο νηπιαγωγείο Γιάννης Πεχτελίδης."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google