Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Νέες Τεχνολογίες στην Ειδική Αγωγή Ηλίας Γ. Τανός Φυσικός, Μ.Sc., Μ.Ed. Υπ. Διδ. Παν. Θεσσαλίας  © 2015.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Νέες Τεχνολογίες στην Ειδική Αγωγή Ηλίας Γ. Τανός Φυσικός, Μ.Sc., Μ.Ed. Υπ. Διδ. Παν. Θεσσαλίας  © 2015."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Νέες Τεχνολογίες στην Ειδική Αγωγή Ηλίας Γ. Τανός Φυσικός, Μ.Sc., Μ.Ed. Υπ. Διδ. Παν. Θεσσαλίας  © 2015

2 Λίγα λόγια για το πρόγραμμα … Η φιλοσοφία και προσέγγιση του προγράμματος είναι θεμελιωμένη στις σύγχρονες τάσεις και προσεγγίσεις στον χώρο ΤΠΕ για την ειδική αγωγή, με παρουσίαση ελληνικών και ξένων λογισμικών υποστήριξης προβλημάτων Αυτισμού, Μέτριας και Ελαφριάς Νοητικής Καθυστέρησης, Κινητικών Αναπηριών, Νοηματικής και Μαθησιακών δυσκολιών.

3 Θεματικές Ενότητες  Παιδαγωγική Αξιοποίηση των ΤΠΕ στην Ειδική Αγωγή : Επιστημονική και θεωρητική προσέγγιση  Τ.Π.Ε. και εφαρμογές για παιδιά στο φάσμα του Αυτισμού : Λογισμικά – Τεχνολογία Υποστήριξης.  Τ.Π.Ε. και εφαρμογές για παιδιά με Νοητική Υστέρηση : Λογισμικά για μέτρια και ελαφριά.

4 Θεματικές Ενότητες  Τ.Π.Ε. και Μαθησιακές δυσκολίες : Μεθοδολογική προσέγγιση - Δομή και Αξιολόγηση λογισμικών  ΤΠΕ και αισθητηριακές αναπηρίες : Εφαρμογές στην Όραση, σε Κινητικές Αναπηρίες και στην Κώφωση –Βαρηκοΐα

5  Τ.Π.Ε. και Ειδική Εκπαίδευση Χρήση Τ.Π.Ε. σε μαθητές με :  Αυτισμό  Νοητική Υστέρηση Περιεχόμενα Σημερινής Εισήγησης

6 Εγώ... Ηλίας Τανός Φυσικός, M.Sc., M.Ed. Υπ. Διδ. Παν. Θεσσαλίας Πιστοποιημένος Εκπαιδευτής Ενηλίκων Εξ. Συνεργ. του Χαροκόπειου Πανεπιστημίου Συνεργ. του Παν. Frederick της Κύπρου

7 τι γνωρίζετε για τις εφαρμογές της ΤΠ στην ειδική αγωγή; τι περιμένετε ; σας ενδιαφέρει ; Εσείς...

8 Εισαγωγή στις ΤΠΕ & Ε &Ε.Α  Τι είναι ;  Γιατί ;  Πώς ;

9 Εισαγωγή Οι Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών (ΤΠΕ) έχουν εξελιχθεί ραγδαία τα τελευταία χρόνια και αποτελούν ένα από τα πιο βασικά τεχνολογικά επιτεύγματα της ανθρώπινης ιστορίας, ενώ πλέον έχουν και τεράστια σημασία για όλους τους ανθρώπους στον κόσμο. Για μια κοινωνία λοιπόν χωρίς αποκλεισμούς, είναι σημαντικό να δοθεί η δυνατότητα σε κάθε πολίτη που το επιθυμεί να συμμετέχει στο ψηφιακό γίγνεσθαι, παρά τα όποια ατομικά ή κοινωνικά μειονεκτήματα του.

10 Εισαγωγή Όσον αφορά στην Ειδική Αγωγή & Εκπαίδευση (Ε.Α.Ε.), παρά το γεγονóς óτι πολλά εξαρτώνται απó τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει το άτομο και την προσωπικóτητά του, η τεχνολογία των πολυμέσων ανοίγει ένα νέο δρóμο για τη μάθηση με βάση την προσωπική ανακάλυψη και εμπειρία.

11  Είναι κάθε γεγονός που μπορεί να επηρεάσει την κατάσταση/εξέλιξη οποιουδήποτε δυναμικού συστήματος  Αντιλαμβανόμαστε την πληροφορία σαν μια αλληλουχία συμβόλων που αποτυπώνουν ή μεταδίδουν κάποιο μήνυμα Πληροφορία

12 Εκφράζει ή συνδέεται με  τη μετάδοση μηνυμάτων και την ερμηνεία δεδομένων  την απεικόνιση/αναπαράσταση συμβολισμών και τη μορφή που λαμβάνουν στο νου τα ερεθίσματα από τα αισθητήρια όργανά μας  την αντίληψη και την απόδοση νοήματος  τη διδαχή και την απόκτηση γνώσης  και ιδιαίτερα, την οργάνωση, την τάξη και την πολυπλοκότητα  Eίναι το βασικό αγαθό της εποχής μας…

13  η διαδικασία μεταφοράς πληροφορίας από μια οντότητα σε μια άλλη  βασίζεται σε συγκεκριμένα σήματα ανάμεσα σε τουλάχιστον δύο οντότητες που μοιράζονται ένα κοινό σύνολο σημάτων και νοημάτων  η ανταλλαγή σκέψεων, γνωμών ή πληροφορίας μέσω ομιλίας, γραφής, σημάτων, κλπ  αμφίδρομη διαδικασία Επικοινωνία

14 ΙT, computer science Έχει ως αντικείμενο τη μελέτη και εφαρμογή επιστημονικών αρχών που αφορούν το σχεδιασμό, υλοποίηση και συντήρηση συστημάτων που περιλαμβάνουν ηλεκτρονικούς υπολογιστές, δηλαδή συσκευών που δέχονται σαν είσοδο πληροφορία σε ψηφιακή μορφή, την οποία μπορούν να επεξεργαστούν και να αποθηκεύσουν ώστε να παράγουν χρήσιμη νέα πληροφορία στην έξοδο τους

15  κάθε δραστηριότητα ή εμπειρία που έχει ένα μόνιμο αποτέλεσμα στο μυαλό, το χαρακτήρα ή τις φυσικές δεξιότητες ενός ατόμου  είναι η συστηματική διαδικασία μέσω της οποίας η κοινωνία μεταφέρει τη συσσωρευμένη γνώση, εμπειρία και αξίες της από μια γενιά σε μια άλλη Εκπαίδευση (Education)

16

17 Διασαφήνιση Εννοιών

18 Ειδική Εκπαίδευση Τι είναι ; Η εκπαίδευση παιδιών με ειδικές ανάγκες, με τρόπο ώστε να ικανοποιούνται οι προσωπικές τους ανάγκες Τι περιλαμβάνει ; Τον εξατομικευμένο σχεδιασμό και τη συστηματική παρακολούθηση των διαδικασιών μάθησης, προσαρμοσμένο εξοπλισμό και υλικά, προσβάσιμα περιβάλλοντα, κλπ, που είναι σχεδιασμένα να βοηθούν τους μαθητές να βελτιώσουν το επίπεδό τους

19    Γιατί να χρησιμοποιήσουμε Τ.Π.Ε. στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση ;

20 Στόχοι της πρωτοβουλίας «eEurope - Κοινωνία της Πληροφορίας για όλους»: Να εισαγάγει κάθε πολίτη, κάθε σπίτι, κάθε σχολείο κάθε επιχείρηση και όλη τη δημόσια διοίκηση στην ψηφιακή εποχή και να αποκαταστήσει για όλους ψηφιακή σύνδεση. Να δημιουργήσει μια ψηφιακά εγγράμματη Ευρώπη Να διασφαλίσει ότι η όλη διαδικασία δε θα δημιουργήσει κοινωνικούς αποκλεισμούς

21 Πεδία προτεραιότητας 1ο: Η ευρωπαϊκή νεολαία στην ψηφιακή εποχή: Εισαγωγή του Διαδικτύου και των πολυμεσικών εργαλείων στα σχολεία. Προσαρμογή της εκπαίδευσης στην ψηφιακή εποχή. 7ο: Ηλεκτρονική συμμετοχή για άτομα με ειδικές ανάγκες: Διασφαλίζεται ότι κατά την ανάπτυξη της κοινωνίας της πληροφορίας θα ληφθούν υπόψη οι ανάγκες των ΑΜΕΑ.

22 Εκπαιδευτική Τεχνολογία Ι Με τον όρο εκπαιδευτική τεχνολογία αναφερόμαστε στην επιστήμη της τεχνολογίας που, μέσα από τη δημιουργία, χρήση και διαχείριση κατάλληλων τεχνολογικών διαδικασιών και πόρων, μελετά και συμβάλλει στη βελτίωση και επίλυση προβλημάτων που αφορούν στη διδασκαλία και στη μάθηση.

23 Εκπαιδευτική Τεχνολογία ΙΙ Όσον αφορά στο κομμάτι της εκπαίδευσης των Α.Μ.Ε.Ε.Α. στη χρήση του Η/Y και κατά προέκταση των Τ.Π.Ε. και των υποστηρικτικών τεχνολογιών, το πιο σημαντικó βήμα αποτελεί η εξοικείωση του μαθητή με τον Η/Y και ειδικά με το ποντίκι. Ένας μαθητής με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες δεν είναι αυτονóητο óτι γνωρίζει ή μπορεί να κατανοήσει τη λειτουργία του ποντικιού. Το ποντίκι μοχλóς (joysticN), η ιχνóσφαιρα (tracNball), οι μεγάλοι χρωματιστοί φωτεινοί διακóπτες (pads) και η μαγνητική γραφίδα ανήκουν στις τεχνολογίες εκπαίδευσης.

24 Εκπαιδευτική Τεχνολογία ΙΙΙ Λογισμικά εκπαίδευσης  Πρóγραμμα εκπαίδευσης για άτομα με προβλήματα ακοής SpeechViewer III  Λογισμικó μεγέθυνσης οθóνης «Supernova»  Λογισμικó εκπαίδευσης χρήσης ποντικιού και απλών μαθηματικών εννοιών «Ενσφηνώματα 1»  Λογισμικó εκπαίδευσης απλών μαθηματικών εννοιών «Ενσφηνώματα 2»

25 Τεχνολογία Υποστήριξης  Kαλύπτει ένα ευρύ φάσμα υπηρεσιών, συσκευών και εφαρμογών λογισμικού που διευκολύνουν την επικοινωνία και την κίνηση ατóμων με αναπηρία.  Οι εφαρμογές τεχνολογιών υποστήριξης είναι βασισμένες στις τεχνολογίες του Η/Y, της ασύρματης επικοινωνίας, της ρομποτικής και της εικονικής πραγματικóτητας.

26 Περιφερειακά βοηθήματα  Εναλλακτικά πληκτρολóγια  Ηλεκτρονικές συσκευές κατάδειξης (electronic pointing devices)  Πλακέτες αφής  Οθóνες αφής  Εκτυπώσεις Βraille (Braille display)  Οπτικοί Σαρωτές  Μηχανές απτικών διαγραμμάτων (Εκτυπωτές Piaf)  Κείμενα κλειστού κυκλώματος  Ακουστικά βαρυκοίας  Αμφίδρομοι βομβητές

27 Διδακτική τεχνολογία Η θεωρία και πρακτική του σχεδιασμού, ανάπτυξης, αξιοποίησης, διαχείρισης και αξιολόγησης των διαδικασιών και πόρων για την εκπαίδευση

28 Educational software  κάθε λογισμικό, του οποίου ο πρωταρχικός σκοπός είναι η μάθηση ή η διδασκαλία  διαφορετικοί τύποι: behavioral, constructive, collaborative

29 https://www.youtube.com/watch?v=QPnlC5K-CzA https://www.youtube.com/watch?v=uBbY-s5b1RE https://www.youtube.com/watch?v=9jbMO5Kfweo

30 Οι ΤΠΕ παρέχουν τρεις τύπους Πρόσβασης Φυσική Γνωστική Υποστηρικτική

31 Φυσική Πρόσβαση Στη Φυσική πρόσβαση οι Τ.Π.Ε. παρέχουν πρóσβαση σε μαθητές, με την βοήθεια πάντα του εκπαιδευτικού, με τη χρήση ειδικών λογισμικών (τεχνολογία υποστήριξης) να εκπαιδευτούν και να επικοινωνήσουν, να «σερφάρουν» στο διαδίκτυο, να πληκτρολογήσουν ένα κείμενο κλπ.

32 Γνωστική πρόσβαση Στη Γνωστική πρόσβαση, οι Τ.Π.Ε. παρέχουν γνωστική πρóσβαση σε μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες π.χ. η χρήση εικóνων μέσα σε γραπτά κείμενα βοηθάει στην κατάκτηση του μηχανισμού της ανάγνωσης και οι μαθητές οδηγούνται στη μάθηση.

33 Υποστηρικτική Πρόσβαση Στην Υποστηρικτική πρόσβαση, μεγάλο μέρος των μαθητών που αντιμετωπίζει δυσκολίες στη μάθηση δέχεται υποστήριξη και ανατροφοδóτηση. Έτσι, οι μαθητές με δυσκολίες έχουν υποστηρικτική βοήθεια, αφού ο Η/Y καλύπτει κάποιες αδυναμίες τους στο γράψιμο και στο διάβασμα, óπως π.χ. επεξεργασία κειμένου και αυτóματη διóρθωση ορθογραφίας. Με αυτó τον τρóπο μαθητές με δυσκολίες απó θεατές γίνονται συμμετέχοντες και έπειτα δημιουργοί.

34 Παιδαγωγικό Ινστιτούτο  Παιδαγωγικό Ινστιτούτο - Τμήμα Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης   Προσβάσιμο και επεξεργάσιμο εκπαιδευτικό υλικό, που έχει δημιουργηθεί από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο για τις ανάγκες αμβλυώπων μαθητών, μαθητών με κινητικές αναπηρίες και μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες

35 Λογισμικά ανά αναπηρία ΚατηγορίαΠλήθος Κινητικά προβλήματα16 Προβλήματα ακοής12 Προβλήματα όρασης13 Αυτισμός - Νοητική υστέρηση4

36 Prosvasimo.gr  Ειδικά λογισμικά, που έχουν αναπτυχθεί από συγχρηματοδοτούμενες δράσεις του Υπουργείου Παιδείας, ειδικότερα 37 διακριτά ψηφιακά υλικά που καλύπτουν ειδικές μαθησιακές ανάγκες μεγάλου εύρους μαθητών της υποχρεωτικής εκπαίδευσης.  Είναι σε εξέλιξη η ανάπτυξη του ειδικού εκπαιδευτικού υλικού για ανάγκες μαθητών που παρουσιάζουν: Προβλήματα όρασης, Προβλήματα ακοής, Κινητικά προβλήματα των άνω άκρων, Μέτρια και ελαφριά νοητική καθυστέρηση, Αυτισμό και Προβλήματα προσοχής και συγκέντρωσης.

37 E-yliko.gr  Εκπαιδευτικό Υλικό για μαθητές με αναπηρίες ή με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες  Εκπαιδευτικό Λογισμικό για άτομα με μαθησιακές δυσκολίες.  Eδώ θα βρείτε τους παρακάτω τίτλους Εκπαιδευτικού Λογισμικού: Μικροί Καλλιτέχνες σε Δράση Α΄ Μαθαίνω να Κυκλοφορώ με Ασφάλεια Β‘ ΣΤΡΟΓΓΥΛΑ με ΑΞΙΑ Εκπαιδευτικά παιχνίδια ΣΤΕΡΞΙΣ Αριθμομαχίες / Εικονόλεξα

38

39 ΑΘΗΝΑ   Παρουσιάζονται με οργανωμένο και συστηματικό τρόπο τα βοηθήματα Υποστηρικτικών Τεχνολογιών που επιλέχθηκαν ύστερα από έρευνα στο Διαδίκτυο και δοκιμάστηκαν στο Εργαστήριο Φωνής και Προσβασιμότητας του Πανεπιστημίου Αθηνών.

40

41  Ακτίνες https://www.dropbox.com/sh/yrmfkcwr9op2kt7/AABIuPl_ BwK9vWZqUWhV4mdDa?dl=0  Εκτο!Νους https://www.dropbox.com/sh/5vyeg30ke65s7d7/AAB4Qz bPDJK5mxax66jreWIDa?dl=0  Το σπίτι μου – το σχολείο μου https://www.dropbox.com/sh/r9pgfvdq6mk1xv2/AACVO o3I5VhgpNhPfHe0GOF1a?dl=0 Λογισμικά για τον Αυτισμό και την Νοητική Υστέρηση

42

43

44 Apple AppStore

45 Google Play

46

47

48

49 https://www.thewatsoninstitute.org Ιστοσελίδες Λογισμικών Ειδικής Αγωγής

50 Αυτισμός  Ξενόγλωσσο Λογισμικό  Λογισμικό Εκτο!Νούς Εγκατάσταση Χρήση Οδηγίες

51 Ξενόγλωσσο Λογισμικό TeachingPix2 ABA Math Academic Communication Associates Animated Speech Corporation (ASC) Accelerations Educational Software Autism Academy Autism Language Program at Children's Hospital Boston Picture Planner StoryMaker 3 Flashcards 4 Kevin goes to the Zoo Using Money- Ages 3-6 Using Money Math and Money- Ages 6-8 Math and Money Science Fun - Ages 6-8Science Fun My First Computer Game

52 Η εξοικείωση και ενασχόληση με τον ηλεκτρονικό υπολογιστή θεωρείται ένας σημαντικός τομέας εκπαίδευσης των ατόμων με αυτισμό που μπορεί να αξιοποιηθεί ως ψυχαγωγική δραστηριότητα, ως μέσο ανάπτυξης επικοινωνίας-λόγου και μαθηματικών δεξιοτήτων, δεξιοτήτων αυτοεξυπηρέτησης ή ακόμη και προεπαγγελματικών δεξιοτήτων. Τ.Π.Ε. και ΑΥΤΙΣΜΟΣ

53 Οι εκπαιδευτικές δραστηριότητες του προγράμματος είναι ειδικά επιλεγμένες έχοντας στόχο την ανάπτυξη τέτοιου είδους δεξιοτήτων. Για παράδειγμα: Λογισμικό : Εκτο!νους

54  Στη Δραστηριότητα «Ζευγάρια» θα βρείτε διαθέσιμα παιχνίδια τα οποία συμβάλουν στην ανάπτυξη ικανότητας διαχωρισμού και μνήμης,  Η Δραστηριότητα «Κοίτα τι Μπορώ να Κάνω!» είναι κατάλληλη για την ανάπτυξη της ικανότητας εντοπισμού, της αντίδρασης σε εξωτερικά ερεθίσματα και του σωστού ελέγχου των κινήσεων,  Η Δραστηριότητα «Σκηνοθεσία» προσφέρει σημαντικές δυνατότητες ανάπτυξης των γλωσσικών ικανοτήτων και της μοντελοποίησης πρώιμου σταδίου,

55  Η Δραστηριότητα «Ποιός έχει το Βάτραχο;» έχει σχεδιαστεί με σκοπό τον έλεγχο της οπτικής διάκρισης αντικειμένων και της μνήμης προσφέροντας επίσης δυνατότητες στα παιδιά να μετρήσουν, να εξασκήσουν διατεταγμένη σειρά αριθμών, να μάθουν κοινά χρώματα και, για ορισμένα παιδιά, δίνεται η ευκαιρία να μιλήσουν για τις έννοιες δεξί- αριστερό,  Στη Δραστηριότητα «Τυχαίες Συναντήσεις» οι αντιδράσεις των χαρακτήρων δεν είναι πάντα ίδιες στην ενέργεια του μαθητή, παρουσιάζοντας έτσι κάποιο στοιχείο έκπληξης,

56  Στη Δραστηριότητα «Το πότισμα των λουλουδιών» τα παιδιά μπορούν να παροτρυνθούν να εστιάσουν στους ήχους και υποστηρίζεται ενίσχυση των εννοιών του πάνω-κάτω και ψηλότερα- χαμηλότερα, ενώ μπορεί να συνδυαστεί με πραγματική ενασχόληση κηπουρικής,  Η δραστηριότητα ο «Λουκανικο-Παρασκευαστής» ενισχύει την ικανότητα επίλυσης προβλημάτων και οργάνωσης διαδικασίας ενώ μπορεί να αποτελέσει έναυσμα για συζητήσεις για άλλες μηχανές αλλά και τρόπους καλής συμπεριφοράς στο τραπέζι.

57 Για την εκπαίδευση του μαθητή με αυτισμό είναι πιθανό να είναι απαραίτητες προσαρμογές των υπολογιστών που θα χρησιμοποιηθούν όπως: α) μείωση ή απάλειψη ήχου β) οθόνη αφής, γ) «ποντίκια» μεγαλύτερα σε μέγεθος από το συνηθισμένο, δ) εξωτερικούς μεγάλους διακόπτες πίεσης και ε) ρυθμίσεις στο πρόγραμμα (π.χ. ο εκπαιδευτικός στο συγκεκριμένο λογισμικό μπορεί να ρυθμίσει τον υπολογιστή για χρήση ή όχι διακόπτη πίεσης, ρύθμιση ταχύτητας κλπ)

58 Συνοψίζοντας, το πρόγραμμα Εκτό!νους (Leaps and Bounds Switch) περιλαμβάνει δραστηριότητες οι οποίες είναι ειδικά επιλεγμένες έχοντας κατά νου τους χρήστες διακοπτών πίεσης. Στο πρόγραμμα χρησιμοποιούνται ζωηροί και ευχάριστοι χαρακτήρες, ώστε να κεντρίζουν τη φαντασία και την προσοχή των νεαρών μαθητών. Το πρόγραμμα ενθαρρύνει την ανάπτυξη πρώιμων μαθησιακών δεξιοτήτων

59  Εξερεύνηση της ικανότητας συνδυασμού αιτίας και αποτελέσματος  Βελτίωση ικανότητας εντοπισμού και προσανατολισμού σε σχέση με το διαχωρισμό "δεξί-αριστερό"  Ενίσχυση της συγκέντρωσης, αυτοπεποίθησης και αυτοεκτίμησης Δεξιότητες

60  Βελτίωση οπτικού διαχωρισμού και μνήμης  Ενθάρρυνση της ανάπτυξης της γλωσσικής ικανότητας  Υποστήριξη της ικανότητας επίλυσης προβλημάτων και της ικανότητας αντιμετώπισης διαδοχικών ενεργειών Δεξιότητες

61 Νοητική Υστέρηση  Λογισμικό Ακτίνες Εγκατάσταση Χρήση Οδηγίες  Λογισμικό Το σπίτι μου – το σχολείο μου Εγκατάσταση Χρήση Οδηγίες

62 Τ.Π.Ε. και Νοητική Υστέρηση Με τον όρο Νοητική Καθυστέρηση (ΝΚ από εδώ και στο εξής) αναφερόμαστε σε μια ετερογενή ομάδα ατόμων που χαρακτηρίζονται από χαμηλή επίδοση σε δοκιμασίες νοημοσύνης και αδυναμίες στην προσαρμοστική συμπεριφορά.

63 American Association on Mental Retardation, AAMR «Η ΝΚ αναφέρεται σε σημαντικούς περιορισμούς της τρέχουσας λειτουργικότητας του ατόμου. Επίσης, η νοητική λειτουργία του ατόμου βρίσκεται σημαντικά κάτω από το μέσο όρο (δυο ή περισσότερες τυπικές μονάδες απόκλισης κάτω του μέσου όρου) και συνυπάρχει με σχετικούς περιορισμούς σε δύο ή περισσότερες από τις ακόλουθες δεξιότητες προσαρμογής: επικοινωνία, προσωπική φροντίδα, διαβίωση στο σπίτι, κοινωνικές δεξιότητες, αυτοκαθοδήγηση, υγεία και ασφάλεια, ακαδημαϊκή λειτουργία, ελεύθερος χρόνος και εργασία».

64 Νοητική Λειτουργία Η νοητική λειτουργία αξιολογείται με σταθμισμένα τεστ νοημοσύνης, όπως το WISC-III, το Stanford-Binet Intelligent Scale κ.α. και ο δείκτης νοημοσύνης θα πρέπει να βρίσκεται περίπου ή κάτω από τις 75 μονάδες. Παρόλα αυτά ο δείκτης νοημοσύνης δεν θεωρείται αρκετά αξιόπιστος για να επιτρέψει τη διάγνωση της νοητικής καθυστέρησης και γι’ αυτό το λόγο εξετάζεται και η προσαρμοστική συμπεριφορά του παιδιού.

65 Δεξιότητες Προσαρμοστικότητας Προκειμένου να αξιολογηθεί η προσαρμοστικότητα του παιδιού εξετάζονται οι δέκα τομείς οι οποίοι αναφέρθηκαν και στον ορισμό. Επομένως, το παιδί θα πρέπει να διαθέτει δείκτη νοημοσύνης μικρότερο ή ίσο του 75 και να παρουσιάζει έλλειμμα σε δυο τουλάχιστον από τις δέκα προσαρμοστικές δεξιότητες που ακολουθούν: επικοινωνία, προσωπική φροντίδα, διαβίωση στο σπίτι, κοινωνικές δεξιότητες, αυτοκαθοδήγηση, υγεία και ασφάλεια, ακαδημαϊκές δεξιότητες, ελεύθερος χρόνος και εργασία.

66 Σύμφωνα με τον παραπάνω ορισμό, το παιδί θα πρέπει να έχει εμφανίσει τα συμπτώματα της ΝΚ πριν από την ηλικία των 18 ετών. Τα άτομα που εμφανίζουν συμπτώματα νοητικής καθυστέρησης μετά την ενηλικίωσή τους, εξαιτίας ίσως κάποιου ατυχήματος, δεν κατατάσσονται στην κατηγορία των νοητικά καθυστερημένων. Περίοδος Ανάπτυξης

67 Το λογισμικό ΑΚΤΙΝΕΣ είναι δομημένο με τέτοιο τρόπο, ώστε να παρέχει ενθάρρυνση στο παιδί για να ολοκληρώσει τη δραστηριότητα. Επίσης, στις περιπτώσεις που το παιδί αποτυγχάνει, παρέχονται ενθαρρυντικά σχόλια προκειμένου το παιδί να συνεχίσει την προσπάθειά του και να επιτύχει το στόχο του. Επιπλέον, το παρόν λογισμικό είναι πολύ ευχάριστο για τα παιδιά τα οποία ενθουσιάζονται στην ιδέα ότι θα χρησιμοποιήσουν υπολογιστή. Λογισμικό: ΑΚΤΙΝΕΣ

68 Λογισμικό : Το Σπίτι μου - Το Σχολείο μου  Το Σπίτι μου Το πρόγραμμα αυτό βοηθάει τα παιδιά να αναπτύξουν την αυτονομία τους μέσα στο σπίτι. Συγκεκριμένα, θα διδαχθούν περισσότερα από 100 είδη λεξιλογίου που μπορεί να βρει κανείς σε τέσσερα διαφορετικά δωμάτια: σαλόνι, κουζίνα, κρεβατοκάμαρα και μπάνιο.  Το Σχολείο μου Το πρόγραμμα αυτό είναι ιδανικό για την προετοιμασία των παιδιών για τις σχολικές εμπειρίες. Μπορεί κανείς να επιλέξει ανάμεσα σε 100 είδη λεξιλογίου τα οποία αντιστοιχούν σε τέσσερα σχολικά περιβάλλοντα: στην τάξη, στην αυλή, στο κυλικείο και στο διάδρομο, στην αίθουσα εκδηλώσεων.

69 Για κάθε περιβάλλον υπάρχουν τέσσερις δραστηριότητες 1) Ανακάλυψη Ονομάτων Ο μαθητής διαλέγει ένα αντικείμενο και ο υπολογιστής του λέει τι είναι (Αυτός είναι ένας φούρνος). 2) Ανακάλυψη Λειτουργιών [Περιγραφές] Ο μαθητής διαλέγει ένα αντικείμενο και ο υπολογιστής του λέει τι κάνει το αντικείμενο αυτό ή του δίνει μια περιγραφή του (Μπορείς να χρησιμοποιήσεις το ψαλίδι, για να κόψεις το χαρτί). 3) Αναγνώριση ονομασιών Ο υπολογιστής ζητάει από το μαθητή να βρει διάφορα αντικείμενα με βάση το όνομά τους (Βρες το πεζοδρόμιο). 4) Αναγνώριση λειτουργιών [Περιγραφές] Ο υπολογιστής ζητάει από το μαθητή να βρει ένα αντικείμενο με βάση τη λειτουργία ή την περιγραφή του (Πού κρεμάς τα ρούχα σου;).

70 Πώς σας φάνηκαν τα λογισμικά;  είναι ολοκληρωμένα ;  θα τα αξιοποιούσατε ;  με ποιες προϋποθέσεις ;  στην ειδική αγωγή ;

71 Η εκπαιδευτική τεχνολογία σας αφορά ΑΜΕΣΑ  ως χρήστες  ως διαμορφωτές Θεωρείτε ότι μπορεί να βοηθήσει?  παιδαγωγικά  οικονομικά Από τι/ποιον εξαρτάται?

72 Σύνοψη εφαρμογές ΤΠ στην εκπαίδευση εφαρμογές ΤΠ στην ειδική αγωγή προσβασιμότητα Εκπαιδευτικό λογισμικό θεωρία & επιδείξεις ανάπτυξη & αξιολόγηση Υποστηρικτική τεχνολογία προϊόντα & συσκευές αρχές & έρευνα Ειδικό Εκπαιδευτικό Λογισμικό παραδείγματα αποτελέσματα

73 Οι Τ.Π.Ε. προσφέρουν την 1 η ιστορικά ευκαιρία για την πλήρη ενσωμάτωση των ΑΜΕΑ


Κατέβασμα ppt "Νέες Τεχνολογίες στην Ειδική Αγωγή Ηλίας Γ. Τανός Φυσικός, Μ.Sc., Μ.Ed. Υπ. Διδ. Παν. Θεσσαλίας  © 2015."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google