Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

PROJECT 1A. Ιστορία Γιαννιτσών Tα Γιαννιτσά κατοικούνται από την αρχαιότερη Nεολιθική περίοδο (τέλη 7ης - αρχές 6ης χιλιετίας π.X.). O οικισμός των.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "PROJECT 1A. Ιστορία Γιαννιτσών Tα Γιαννιτσά κατοικούνται από την αρχαιότερη Nεολιθική περίοδο (τέλη 7ης - αρχές 6ης χιλιετίας π.X.). O οικισμός των."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 PROJECT 1A

2

3 Ιστορία Γιαννιτσών Tα Γιαννιτσά κατοικούνται από την αρχαιότερη Nεολιθική περίοδο (τέλη 7ης - αρχές 6ης χιλιετίας π.X.). O οικισμός των Γιαννιτσών εκτείνεται στο νοτιότερο λόφο της πόλης, όπου σήμερα βρίσκεται η "Παλαιά Aγορά". Στα βυζαντινά χρόνια, υπήρχαν στην περιοχή πολλοί μικροί οικισμοί, εκ των οποίων αυτός των Γιαννιτσών φαίνεται πως ονομαζόταν Bαρδάρι. O περιηγητής Eβλιγιά Tσελεμπί αφηγείται ότι στην περιοχή των Γιαννιτσών υπήρχαν δύο κτίρια, τα οποία όταν ήρθαν οι Tούρκοι, ως κατακτητές, τα κατέστρεψαν και έκτισαν τα Γιαννιτσά. Aπό το 1389, έτος που σηματοδοτεί την έλευση των Tούρκων στην περιοχή, εγκαθίστανται πολλοί Tούρκοι άποικοι στα Γιαννιτσά, με οδηγό τους τον Γαζή Eβρενό Mπέη, ο οποίος ονομάζει την πόλη «Γενιτζέ», «Νέα Πόλη» ή «Γενιτζέ Βαρδάρ» ή «Βαρδάρ Γενιτζεσί», που σημαίνει "Νέα Πόλη του Βαρδάρη". Η πόλη γίνεται για τους κατακτητές ιερή, αφού εδώ, σε τζαμί θάβονται ο Γαζή Eβρενός Mπέης, ο γιος του Aλή και άλλοι σημαίνοντες Tούρκοι. Κατά την περίοδο της ένταξής της στο ελληνικό κράτος ονομαζόταν Γενιτσά. Aπό τα μέσα του 15ου αιώνα, η πόλη των Γιαννιτσών γίνεται κέντρο των γραμμάτων και των τεχνών. Στην πόλη, επί κυριαρχίας Aχμέτ Mπέη, ιδρύθηκαν πολλά τζαμιά, σχολεία, πτωχοκομεία και έγιναν κοινωφελή έργα. Aπό τα μέσα του 15ου αιώνα, η πόλη των Γιαννιτσών γίνεται κέντρο των γραμμάτων και των τεχνών. Στην πόλη, επί κυριαρχίας Aχμέτ Mπέη, ιδρύθηκαν πολλά τζαμιά, σχολεία, πτωχοκομεία και έγιναν κοινωφελή έργα.

4 Γαζή Αχμέτ Εβρενός Ο Γαζή Αχμέτ Εβρενός ( Νοεμβρίου 1417) γεννήθηκε στο Παλαιόκαστρο,σημερινό Μπαλίκεσιρ, της Τουρκίας. Ήταν απόγονος της γνωστής οικογένειας Τουρκομάνων Evrenosogullari. Οδήγησε τον Οθωμανικό στρατό, μαζί με τον Σουλεϊμάν Πασά, γιο του Orhan Gazi, και κατέκτησε τη Θράκη, τη Μακεδονία, τη Ρούμελη και τα Βαλκάνια. Ως στρατηγός του Τουρκικού στρατού, ο Γαζή Εβρενός Μπέη, το 1385 εγκατέστησε το στρατό του στην πόλη των Γιαννιτσών για να εξορμεί κατά των βυζαντινών και των άλλων ηγεμόνων στη Βλαχία και στην Πελοπόννησο. Εκεί συνάντησε έναν ήδη οργανωμένο οικισμό, τον οποίο και κατέλαβε. Η τουρκική φάση της πόλης των Γιαννιτσών ξεκινά και σφραγίζεται από την προσωπικότητα του Γαζή Εβρενός Μπέη. Ο Γαζή Αχμέτ Εβρενός ( Νοεμβρίου 1417) γεννήθηκε στο Παλαιόκαστρο,σημερινό Μπαλίκεσιρ, της Τουρκίας. Ήταν απόγονος της γνωστής οικογένειας Τουρκομάνων Evrenosogullari. Οδήγησε τον Οθωμανικό στρατό, μαζί με τον Σουλεϊμάν Πασά, γιο του Orhan Gazi, και κατέκτησε τη Θράκη, τη Μακεδονία, τη Ρούμελη και τα Βαλκάνια. Ως στρατηγός του Τουρκικού στρατού, ο Γαζή Εβρενός Μπέη, το 1385 εγκατέστησε το στρατό του στην πόλη των Γιαννιτσών για να εξορμεί κατά των βυζαντινών και των άλλων ηγεμόνων στη Βλαχία και στην Πελοπόννησο. Εκεί συνάντησε έναν ήδη οργανωμένο οικισμό, τον οποίο και κατέλαβε. Η τουρκική φάση της πόλης των Γιαννιτσών ξεκινά και σφραγίζεται από την προσωπικότητα του Γαζή Εβρενός Μπέη.

5 Ο Γαζή Εβρενός Μπέη πέθανε σε ηλικία 129 ετών και ετάφη στο Μαυσωλείο Γαζή Εβρενός, ένα από τα πιο αξιόλογα οθωμανικά μνημεία των Γιαννιτσών, το οποίο υπάρχει ακόμη άθικτο και είχε αποκατασταθεί κατά το 19ο αιώνα. Δεν είναι οθωμανικό μνημείο, αλλά καθαρά βυζαντινό. Το γεγονός ότι ετάφη στην πόλη των Γιαννιτσών, θα την καταστήσει ως ιερή πόλη των Τούρκων και τόπο προσκυνήματος. Το 2006, κατά τη διάρκεια εργασιών αναστήλωσης του Μαυσωλείου του Γαζί Εβρενός, βρέθηκε ένας ανθρώπινος σκελετός που εικάζεται ότι μπορεί να ανήκει στον Οθωμανό στρατηλάτη. Το Μαυσωλείο του Γαζή Εβρενός Βρίσκεται σε μικρή απόσταση από τον Πύργο του Ρολογιού. Πρόκειται για το ταφικό μνημείο του Γαζή Εβρενός, Σύμφωνα με επιγραφή που αναφέρεται στην ταφή του Γαζή Εβρενός, χτίστηκε το1417. Από τα μορφολογικά του στοιχεία συμπεραίνουμε ότι ανασκευάστηκε στα τέλη του 19ου αι. Με την προσθήκη και άλλων χώρων, εκτός από μαυσωλείο, λειτούργησε και ως τέμενος, κάτι εξαιρετικά συνηθισμένο στην ισλαμική πρακτική. Τέλος σε ειδική εσοχή στον τοίχο του ΒΔ χώρου τοποθετήθηκαν δύο τμήματα μαρμάρινης ενεπίγραφης πλάκας σε παλαιοοθωμανική γραφή. Στα μέσα της δεκαετίας ‘80 το μνημείο απαλλοτριώθηκε από το Δήμο Γιαννιτσών Το κτίριο παραχωρήθηκε από το ΥΠ.ΠΟ. προς χρήση στο Δήμο Γιαννιτσών, προκειμένου να χρησιμοποιηθεί ως χώρος πολιτιστικών δραστηριοτήτων.

6 ΤΟ ΡΟΛΟΙ Το καλύτερα διατηρημένο μνημείο της πόλης είναι το«ρολόγι».. Το πιο παλιό ρολόι είναι των Γιαννιτσών, που κτίσθηκε το από τον Εβρενέζογλου Σερίφ Αχμέτ. Το καλύτερα διατηρημένο μνημείο της πόλης είναι το«ρολόγι».. Το πιο παλιό ρολόι είναι των Γιαννιτσών, που κτίσθηκε το από τον Εβρενέζογλου Σερίφ Αχμέτ. Επίσης, εντός του πρώην στρατοπέδου “Καψάλη” βρίσκονται το τζαμί του ποιητή Ιλαχή (δεύτερο μισό του 15ου αιώνα), από όπου πέρασαν πολλοί μουσουλμάνοι διανοούμενοι και τούρκοι περιηγητές, καθώς και τα λουτρά που αποτέλεσαν πόλο έλξης επισκεπτών την εποχή της τουρκοκρατίας. Στα οθωμανικά μνημεία των Γιαννιτσών περιλαμβάνουν ακόμη τα λουτρά Καϊάφα (15ος αι.), που φέρεται να λειτουργούσαν μέχρι τις αρχές του 20ού, το Ισκεντέρ Τζαμί (1490) και το Αχμέτ Μπέη Τζαμί (δεύτερο μισό του 15ου αι.) από τον εγγονό του Γαζή Εβρενός,κοντά στην Εκκλησία του Αγίου Γεωργίου, το “Πολύκεντρο”, ένα νεοκλασικό κτίριο του 19ου αιώνα, που αποτέλεσε την κατοικία του τούρκου μπέη και μετά την απελευθέρωση της πόλης λειτούργησε ως νοσοκομείο. Επίσης, εντός του πρώην στρατοπέδου “Καψάλη” βρίσκονται το τζαμί του ποιητή Ιλαχή (δεύτερο μισό του 15ου αιώνα), από όπου πέρασαν πολλοί μουσουλμάνοι διανοούμενοι και τούρκοι περιηγητές, καθώς και τα λουτρά που αποτέλεσαν πόλο έλξης επισκεπτών την εποχή της τουρκοκρατίας. Στα οθωμανικά μνημεία των Γιαννιτσών περιλαμβάνουν ακόμη τα λουτρά Καϊάφα (15ος αι.), που φέρεται να λειτουργούσαν μέχρι τις αρχές του 20ού, το Ισκεντέρ Τζαμί (1490) και το Αχμέτ Μπέη Τζαμί (δεύτερο μισό του 15ου αι.) από τον εγγονό του Γαζή Εβρενός,κοντά στην Εκκλησία του Αγίου Γεωργίου, το “Πολύκεντρο”, ένα νεοκλασικό κτίριο του 19ου αιώνα, που αποτέλεσε την κατοικία του τούρκου μπέη και μετά την απελευθέρωση της πόλης λειτούργησε ως νοσοκομείο. Η επιλογή της θέσης του έγινε με στρατιωτικά κριτήρια, καθώς ήθελαν να ελέγχουν την εμπορική κίνηση που γινόταν διαμέσου της πόλης σε όλη την κεντρική Μακεδονία. Η επιλογή της θέσης του έγινε με στρατιωτικά κριτήρια, καθώς ήθελαν να ελέγχουν την εμπορική κίνηση που γινόταν διαμέσου της πόλης σε όλη την κεντρική Μακεδονία.

7 ΤΟ ΡΟΛΟΙ

8 ΜΟΥΣΟΥΛΜΑΝΙΚΑ ΜΝΗΜΕΙΑ ΙΣΚΕΝΤΕΡ ΤΖΑΜΙ ΙΣΚΕΝΤΕΡ ΤΖΑΜΙ Το Ισκεντέρ τζαμί ανεγέρθηκαν πιθανότατα το 1490 από κάποιον απόγονο του Γαζή Εβρενός. Το Ισκεντέρ τζαμί ανεγέρθηκαν πιθανότατα το 1490 από κάποιον απόγονο του Γαζή Εβρενός. Εξαιτίας της μετατροπής του κτιρίου σε εκκοκκιστήριο βάμβακος το μνημείο έχει υποστεί σημαντικότατες επεμβάσεις με αποτέλεσμα να αλλοιωθεί ανεπανόρθωτα η φυσιογνωμία του Εξαιτίας της μετατροπής του κτιρίου σε εκκοκκιστήριο βάμβακος το μνημείο έχει υποστεί σημαντικότατες επεμβάσεις με αποτέλεσμα να αλλοιωθεί ανεπανόρθωτα η φυσιογνωμία του (προσθήκη στον αρχικό οικοδομικό ιστό αρκετών βοηθητικών χώρων, κατασκευασμένων με σύγχρονα (προσθήκη στον αρχικό οικοδομικό ιστό αρκετών βοηθητικών χώρων, κατασκευασμένων με σύγχρονα υλικά, περίφραξη του χώρου κ.ά.). υλικά, περίφραξη του χώρου κ.ά.). Ο μιναρές, η κρήνη, το νεκροταφείο και όποιοι άλλοι βοηθητικοί χώροι δεν διασώζονται. Ο μιναρές, η κρήνη, το νεκροταφείο και όποιοι άλλοι βοηθητικοί χώροι δεν διασώζονται. ΛΟΥΤΡΑ (ΧΑΜΑΜ) ΚΑΙΑΦΑ Βρίσκονται πολύ κοντά στο Τέμενος/Μαυσωλείο του Γαζή Εβρενός και η ανέγερσή τους τοποθετείται στον 15ο αιώνα. Σύμφωνα με πληροφορίες λειτουργούσαν μέχρι τις αρχές του αιώνα μας. Το κτίριο έχει υποστεί ποικίλες αλλοιώσεις εξωτερικά ενώ δύο από τις πλευρές του τις έχουν αποκρύψει νεώτερα κτίσματα. Οι είσοδοί του είναι χτισμένες.

9 ΜΟΥΣΟΥΛΜΑΝΙΚΑ ΜΝΗΜΕΙΑ ΑΧΜΕΤ ΜΠΕΗ ΤΖΑΜΙ ΑΧΜΕΤ ΜΠΕΗ ΤΖΑΜΙ Το Τζαμί του Αχμέτ Μπέη ιδρύθηκε στο δεύτερο μισό του 15ου αιώνα από τον εγγονό του Γαζή Εβρενός. Σήμερα βρίσκεται μέσα στο χώρο του στρατοπέδου Καψάλη. Σήμερα το τζαμί βρίσκεται σε ερειπιώδη κατάσταση με ένα μεγάλο τμήμα του να έχει καταρρεύσει και προβάλλει επιτακτικά η ανάγκη της άμεσης αναστήλωσής του από τις αρμόδιες υπηρεσίες Το Τζαμί του Αχμέτ Μπέη ιδρύθηκε στο δεύτερο μισό του 15ου αιώνα από τον εγγονό του Γαζή Εβρενός. Σήμερα βρίσκεται μέσα στο χώρο του στρατοπέδου Καψάλη. Σήμερα το τζαμί βρίσκεται σε ερειπιώδη κατάσταση με ένα μεγάλο τμήμα του να έχει καταρρεύσει και προβάλλει επιτακτικά η ανάγκη της άμεσης αναστήλωσής του από τις αρμόδιες υπηρεσίες Τα Λουτρά Ένα 2ο μνημείο Λουτρών βρίσκεται στο ΝΔ τμήμα της πόλης και γειτνιάζει με το μαυσωλείο του Γαζή Εβρέν. Χρονολογείται στα τέλη του 14ου αιώνα. Έχει χαρακτηριστεί ως διατηρητέο μνημείο και αποτελεί ιδιοκτησία.

10 Αχμέτ Μπέη Εβρενόσογλου Μαυσωλείο Ανεγέρθηκε στο δεύτερο μισό του 15ου αιώνα και στέγαζε τον τάφο του Αχμέτ Μπέη, εγγονού του Γαζή Εβρενός. Το μνημείο βρίσκεται σε πολύ καλή κατάσταση και πρόσφατα παραχωρήθηκε στο ΥΠΠΟ για να αποτελέσει χώρο πολιτιστικών δραστηριοτήτων.

11 ΟΙΚΙΑ ΓΑΖΗΔΩΝ Πρόκειται για ένα μνημείο του 19ου αιώνα, το οποίο και αποτέλεσε την τελευταία κατοικία των Γαζήδων ( εώς το 1912 ). Στη συνέχεια στέγασε το νοσοκομείο Γιαννιτσών. Αποτελεί ιδιοκτησία του Υπουργείου Υγείας και Κοινωνικής Ασφάλισης με παραχωρημένη την νομή του στο δήμο Γιαννιτσών. Σήμερα, το μνημείο στεγάζει υπηρεσίες που σχετίζονται με τον πολιτισμό. Πρόκειται για ένα μνημείο του 19ου αιώνα, το οποίο και αποτέλεσε την τελευταία κατοικία των Γαζήδων ( εώς το 1912 ). Στη συνέχεια στέγασε το νοσοκομείο Γιαννιτσών. Αποτελεί ιδιοκτησία του Υπουργείου Υγείας και Κοινωνικής Ασφάλισης με παραχωρημένη την νομή του στο δήμο Γιαννιτσών. Σήμερα, το μνημείο στεγάζει υπηρεσίες που σχετίζονται με τον πολιτισμό.

12 ΕΒΛΙΓΙΑ ΤΣΕΛΕΜΠΗ Εικάζεται πως το όνομα Εβλιγιά είναι ψευδώνυμο που υιοθέτησε προς τιμή του δασκάλου του Εβλιγιά Μεχμέτ Εφέντη, του οποίου υπήρξε «πνευματικό τέκνο», αν και στο έργο του ο ίδιος δεν κάνει καμία σχετική αναφορά[2]. Γεννήθηκε το 1020/1611 στη συνοικία Ουνκαπάν της Κωνσταντινούπολης. Όσα παραδίδει ο ίδιος σχετικά με την καταγωγή του πατέρα του είναι αντιφατικά και σε ορισμένες περιπτώσεις απίθανα. Θεωρείται πιθανό πως η οικογένεια του πατέρα του καταγόταν από την Κιουτάχεια και εγκαταστάθηκε στην Κωνσταντινούπολη μετά την κατάκτησή της από τους Οθωμανούς. Ο πατέρας του ήταν χειροτέχνης κοσμημάτων στην Αυλή του Σουλτάνου. Η μητέρα του καταγόταν από τον Καύκασο και κατά τον Εβλιγιά Τσελεμπή ήταν συγγενής του Μελέκ Αχμέντ Πασά χωρίς να είναι σαφές το είδος της συγγένειάς του. Ο ίδιος παραδίδει ακόμα πως είχε έναν αδελφό και μία αδελφή. Για επτά χρόνια ήταν μαθητής στο μεντρεσέ του Χαμίντ Εφέντη στην Κωνσταντινούπολη και εκπαιδεύτηκε ακόμα ως αφηγητής του Κορανίου. Το 1045/1636 διακρίθηκε με μία αφήγησή του κατά τη διάρκεια του «Λεϊλάτ αλ καντρ» («Νύχτα του Πεπρωμένου») και παρουσιάστηκε από τον σιλαχντάρ Μεχμέντ Αχμέντ Αγά ενώπιον του σουλτάνου, ο οποίος έδωσε εντολή να γίνει δεκτός στο παλάτι. Εκεί εκπαιδεύτηκε στην καλλιγραφία, στη μουσική και στην αραβική γραμματική. Εικάζεται πως το όνομα Εβλιγιά είναι ψευδώνυμο που υιοθέτησε προς τιμή του δασκάλου του Εβλιγιά Μεχμέτ Εφέντη, του οποίου υπήρξε «πνευματικό τέκνο», αν και στο έργο του ο ίδιος δεν κάνει καμία σχετική αναφορά[2]. Γεννήθηκε το 1020/1611 στη συνοικία Ουνκαπάν της Κωνσταντινούπολης. Όσα παραδίδει ο ίδιος σχετικά με την καταγωγή του πατέρα του είναι αντιφατικά και σε ορισμένες περιπτώσεις απίθανα. Θεωρείται πιθανό πως η οικογένεια του πατέρα του καταγόταν από την Κιουτάχεια και εγκαταστάθηκε στην Κωνσταντινούπολη μετά την κατάκτησή της από τους Οθωμανούς. Ο πατέρας του ήταν χειροτέχνης κοσμημάτων στην Αυλή του Σουλτάνου. Η μητέρα του καταγόταν από τον Καύκασο και κατά τον Εβλιγιά Τσελεμπή ήταν συγγενής του Μελέκ Αχμέντ Πασά χωρίς να είναι σαφές το είδος της συγγένειάς του. Ο ίδιος παραδίδει ακόμα πως είχε έναν αδελφό και μία αδελφή. Για επτά χρόνια ήταν μαθητής στο μεντρεσέ του Χαμίντ Εφέντη στην Κωνσταντινούπολη και εκπαιδεύτηκε ακόμα ως αφηγητής του Κορανίου. Το 1045/1636 διακρίθηκε με μία αφήγησή του κατά τη διάρκεια του «Λεϊλάτ αλ καντρ» («Νύχτα του Πεπρωμένου») και παρουσιάστηκε από τον σιλαχντάρ Μεχμέντ Αχμέντ Αγά ενώπιον του σουλτάνου, ο οποίος έδωσε εντολή να γίνει δεκτός στο παλάτι. Εκεί εκπαιδεύτηκε στην καλλιγραφία, στη μουσική και στην αραβική γραμματική.[2]ΚωνσταντινούποληςΚιουτάχειακατάκτησήΚαύκασο Κορανίουσιλαχντάρ καλλιγραφίαμουσική[2]ΚωνσταντινούποληςΚιουτάχειακατάκτησήΚαύκασο Κορανίουσιλαχντάρ καλλιγραφίαμουσική

13 ΜΝΗΜΕΙΑ

14 ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΙΣΛΑΜΙΣΜΟΣ Ονομασία Ονομασία Η αραβική λέξη «ισλάμ» σημαίνει «υποταγή»,και χρησιμοποιείται από τους μουσουλμάνους ως «υποταγή στον Θεό» και εκείνοι που αποδέχονται την θρησκεία του ισλάμ ονομάζονται μουσλίμ, που σημαίνει «υποταγμένος» δηλαδή:«υποταγμένος στον Ύψιστο». αραβική Επιδράσεις Επιδράσεις Το Ισλάμ έχει λάβει επιδράσεις από τρεις βασικές ρίζες: η προϊσλαμική αραβική θρησκεία, ο Ιουδαϊσμός και ο Χριστιανισμός. Από φιλοσοφικής πλευράς επηρεάστηκε τόσο από την Πλατωνική όσο και από την Αριστοτελική σκέψη. Σε νομικά θέματα, εκτός από την αραβική κληρονομιά, δέχθηκε επιδράσεις και από την ρωμαϊκή και βυζαντινή παράδοση. Το Ισλάμ έχει λάβει επιδράσεις από τρεις βασικές ρίζες: η προϊσλαμική αραβική θρησκεία, ο Ιουδαϊσμός και ο Χριστιανισμός. Από φιλοσοφικής πλευράς επηρεάστηκε τόσο από την Πλατωνική όσο και από την Αριστοτελική σκέψη. Σε νομικά θέματα, εκτός από την αραβική κληρονομιά, δέχθηκε επιδράσεις και από την ρωμαϊκή και βυζαντινή παράδοση.ΙουδαϊσμόςΧριστιανισμόςΠλατωνική ΑριστοτελικήρωμαϊκήβυζαντινήΙουδαϊσμόςΧριστιανισμόςΠλατωνική Αριστοτελικήρωμαϊκήβυζαντινή

15 Το Κοράνιο Το Κοράνιο είναι το θεμέλιο πάνω στο οποίο στηρίζεται το Ισλάμ και είναι το αντίγραφο ενός ουράνιου πρωτότυπου. Στους ανθρώπους κυκλοφορεί απλά ένα αντίγραφό του. Το πρωτότυπο αυτό βρίσκεται πάντοτε μπροστά στον Θεό. Έχει την ίδια θέση που έχει στον χριστιανισμό ο Ιησούς ως προαιώνιος Λόγος του Θεού.ΚοράνιοΘεό χριστιανισμόΙησούς Ο Ιησούς στο Κοράνιο Στο Κοράνιο γίνεται λόγος για τον Ιησού, αλλά απορρίπτεται η Θεότητά του. Αποκαλείται «Μεσσίας» και «λόγος Θεού» και θεωρείται δεύτερος Αδάμ. Σύμφωνα με το Κοράνιο, ήρθε στο κόσμο με τρόπο υπερφυσικό από την «παρθένο Μαρία», προφήτεψε από την βρεφική ηλικία έκανε πολλά θαύματα. Σύμφωνα με το Ισλάμ, ο Ιησούς δεν σταυρώθηκε και δεν αναστήθηκε, αλλά οι αντίπαλοί του σκότωσαν τον Ιούδα τον οποίο ο Θεός έκανε να μοιάζει στον Ιησού ενώ ο Ιησούς επέστρεψε στον Θεό. Το Κοράνιο αναφέρεται με σεβασμό στην παρθένο Μαρία. Δεν την δέχονται όμως ως Θεοτόκο, αλλά ως μητέρα του Μεσσία. Την προσφωνούν «Δέσποινά μας, κυρία μας Μαριάμ». ΤΖΑΜΙ: Στα αραβικά η λέξη σημαίνει «τόπος συνάθροισης». Για τους μουσουλμάνους το τζαμί είναι ότι για τους χριστιανούς ο ναός: τόπος, όπου οι πιστοί λατρεύουν το Θεό και να εκτελούν την προσευχή τους. ΜΙΝΑΡΕΣ: Πύργος του ισλαμικού τεμένους, από τον οποίο ο μουεζίνης καλεί τους πιστούς να προσευχηθούν στον Αλάχ πέντε φορές την ημέρα. Στα αραβικά μιναρές σημαίνει φάρος και η μορφή του ποικίλλει. Συνδέεται με μια τετράγωνη βάση.

16 ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΟΘΩΜΑΝΙΚΑ ΜΝΗΜΕΙΑ ΟΘΩΜΑΝΙΚΑ ΜΝΗΜΕΙΑ Ελάχιστα είναι τα μνημεία που μας κληροδότησε η Τουρκοκρατία, γιατί μετά τη μάχη των Γιαννιτσών, ο τουρκικός τομέας παραδόθηκε στις φλόγες. Ο Εβλιγιά Τσελεμπή μας δίνει αξιόλογες πληροφορίες γι’ αυτά. Σχεδόν όλα τα Οθωμανικά μνημεία βρίσκονται στο νοτιοδυτικό τμήμα της πόλης και τα περισσότερα στον ίδιο οδικό άξονα. Ελάχιστα είναι τα μνημεία που μας κληροδότησε η Τουρκοκρατία, γιατί μετά τη μάχη των Γιαννιτσών, ο τουρκικός τομέας παραδόθηκε στις φλόγες. Ο Εβλιγιά Τσελεμπή μας δίνει αξιόλογες πληροφορίες γι’ αυτά. Σχεδόν όλα τα Οθωμανικά μνημεία βρίσκονται στο νοτιοδυτικό τμήμα της πόλης και τα περισσότερα στον ίδιο οδικό άξονα. Βόρεια της Εγνατίας βρίσκεται το Μεγάλο τζαμί του Ισκεντέρ. Χτίστηκε το στο σημείο, που ήταν η ορθόδοξη εκκλησία της Αγίας Παρασκευής, την οποία κατεδάφισαν οι Οθωμανοί, αφού έδιωξαν τους κατοίκους του οικισμού. Σήμερα, ο χώρος δεν είναι προσβάσιμος. Βόρεια της Εγνατίας βρίσκεται το Μεγάλο τζαμί του Ισκεντέρ. Χτίστηκε το στο σημείο, που ήταν η ορθόδοξη εκκλησία της Αγίας Παρασκευής, την οποία κατεδάφισαν οι Οθωμανοί, αφού έδιωξαν τους κατοίκους του οικισμού. Σήμερα, ο χώρος δεν είναι προσβάσιμος. Σε μικρή απόσταση από το τζαμί βρίσκεται το παλαιότερο Οθωμανικό κτίσμα, τα λουτρά του Εβρενός, που χρονολογούνται γύρω στο Σήμερα, είναι εντελώς εγκαταλελειμμένα. Σε μικρή απόσταση από το τζαμί βρίσκεται το παλαιότερο Οθωμανικό κτίσμα, τα λουτρά του Εβρενός, που χρονολογούνται γύρω στο Σήμερα, είναι εντελώς εγκαταλελειμμένα. Πολύ κοντά στα προηγούμενα μνημεία βρίσκεται το Μαυσωλείο του Γαζή Εβρενός. Πρόκειται για διώροφο κτίσμα με ορθογώνιο σχήμα. Οι τοιχοποιίες του είναι κτισμένες με λαξευμένους λίθους και πλίνθους, ενώ ο τρούλος που ήταν κτισμένος μόνο με πλίνθους στηριζόταν σε οκταγωνικό τύμπανο και ίσως αρχικά ήταν καλυμμένος με φύλλα μολυβιού. Στο ισόγειο βρισκόταν ο τάφος του Εβρενός, πιθανόν σε ένα κιβούρι και ήταν χώρος προσκυνήματος για τους Οθωμανούς. Χτισμένα με την τεχνική ‘κλοϊζονέ τουρκική’ από πέτρα και τούβλα. Χρονολογείται τον 15ο αι., με βάση τα υλικά που χρησιμοποιήθηκαν. Πολύ κοντά στα προηγούμενα μνημεία βρίσκεται το Μαυσωλείο του Γαζή Εβρενός. Πρόκειται για διώροφο κτίσμα με ορθογώνιο σχήμα. Οι τοιχοποιίες του είναι κτισμένες με λαξευμένους λίθους και πλίνθους, ενώ ο τρούλος που ήταν κτισμένος μόνο με πλίνθους στηριζόταν σε οκταγωνικό τύμπανο και ίσως αρχικά ήταν καλυμμένος με φύλλα μολυβιού. Στο ισόγειο βρισκόταν ο τάφος του Εβρενός, πιθανόν σε ένα κιβούρι και ήταν χώρος προσκυνήματος για τους Οθωμανούς. Χτισμένα με την τεχνική ‘κλοϊζονέ τουρκική’ από πέτρα και τούβλα. Χρονολογείται τον 15ο αι., με βάση τα υλικά που χρησιμοποιήθηκαν.

17 Ο Πύργος του Ρολογιού, αρκετά μεταγενέστερο, κτίσμα βρίσκεται ανάμεσα στα δύο Μαυσωλεία και κτίστηκε το1753 από τον Serif Ahmad, ο απόγονος του Εβρενός. Χτισμένο από λίθους και πλίνθους, με ύψος 14μ. ήταν περίοπτος. Στο εσωτερικό του πύργου θα πρέπει να ήταν αναρτημένος, ο πρωτόγονος μηχανισμός του Ρολογιού. Η φυσιογνωμία του πύργου δεν αλλοιώθηκε και την μεγαλύτερη καταστροφή την υπέστη στα χρόνια της κατοχής. Ο Πύργος του Ρολογιού, αρκετά μεταγενέστερο, κτίσμα βρίσκεται ανάμεσα στα δύο Μαυσωλεία και κτίστηκε το1753 από τον Serif Ahmad, ο απόγονος του Εβρενός. Χτισμένο από λίθους και πλίνθους, με ύψος 14μ. ήταν περίοπτος. Στο εσωτερικό του πύργου θα πρέπει να ήταν αναρτημένος, ο πρωτόγονος μηχανισμός του Ρολογιού. Η φυσιογνωμία του πύργου δεν αλλοιώθηκε και την μεγαλύτερη καταστροφή την υπέστη στα χρόνια της κατοχής. ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΚΟΙΜΗΣΕΩΣ ΤΗΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΚΟΙΜΗΣΕΩΣ ΤΗΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ Στα Γιαννιτσά, ως τα μέσα του 19ου αι., δεν υπήρχε χριστιανικός ναός και οι χριστιανοί της πόλης εκκλησιάζονταν στο ναό του αγίου Αθανασίου Πενταπλατάνου. Οι Γιαννιτσιώτες ζήτησαν μέσω του Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως να τους χορηγηθεί άδεια για ανέγερση εκκλησίας. Με το Σουλτανικό φιρμάνι, του έτους 1275 (δηλ.1858), πέτυχαν την παραχώρηση άδεια για την ανέγερση του Ορθόδοξου ναού ‘Κοιμήσεως της Θεοτόκου’. Το κωδωνοστάσιο (καμπαναριό), με την καμπάνα κατασκευασμένη στην Οδησσό, λειτούργησαν το Στα Γιαννιτσά, ως τα μέσα του 19ου αι., δεν υπήρχε χριστιανικός ναός και οι χριστιανοί της πόλης εκκλησιάζονταν στο ναό του αγίου Αθανασίου Πενταπλατάνου. Οι Γιαννιτσιώτες ζήτησαν μέσω του Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως να τους χορηγηθεί άδεια για ανέγερση εκκλησίας. Με το Σουλτανικό φιρμάνι, του έτους 1275 (δηλ.1858), πέτυχαν την παραχώρηση άδεια για την ανέγερση του Ορθόδοξου ναού ‘Κοιμήσεως της Θεοτόκου’. Το κωδωνοστάσιο (καμπαναριό), με την καμπάνα κατασκευασμένη στην Οδησσό, λειτούργησαν το 1880.

18 ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΓΙΟΥ ΓΕΩΡΓΙΟΥ Η πρώτη εκκλησία του Αγίου Γεωργίου χτίστηκε το 1918, από τους πρόσφυγες της Στράντζος και Μαδύτου, και βρισκόταν κοντά στα λουτρά του Καϊάφα. Το 1944 η εκκλησία κάηκε και το 1947 στεγάστηκε προσωρινά σε μια παράγκα από πισσόχαρτο. Ο σημερινός ναός, μια βασιλική σταυροειδής μετά τρούλου με πυργοειδές κωδωνοστάσιο στη ΒΔ πλευρά θεμελιώθηκε το 1948, από το Μητροπολίτη Πέλλας Παντελεήμονα και τα θυρανοίξια έγιναν το 1957 από το Μητροπολίτη Διονύσιο. ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΓΙΩΝ ΚΩΝ/ΝΟΥ ΚΑΙ ΕΛΕΝΗΣ ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΓΙΩΝ ΚΩΝ/ΝΟΥ ΚΑΙ ΕΛΕΝΗΣ Η αρχική εκκλησία, μια τρίκλιτη Βασιλική κτίστηκε το 1908, από τους σχισματικούς και ήταν αφιερωμένη στους αγίους Κύριλλο και Μεθόδιο. Μετά την απελευθέρωση των Γιαννιτσών μετονομάστηκε σε Ιερό ναό των αγίων Κων/νου και Ελένης. Η επέκταση του ναού σε πεντάκλιτη και οι προσθήκες της δυτικής πλευράς και του νάρθηκα άλλαξαν την αρχική μορφή του ναού. Η αρχική εκκλησία, μια τρίκλιτη Βασιλική κτίστηκε το 1908, από τους σχισματικούς και ήταν αφιερωμένη στους αγίους Κύριλλο και Μεθόδιο. Μετά την απελευθέρωση των Γιαννιτσών μετονομάστηκε σε Ιερό ναό των αγίων Κων/νου και Ελένης. Η επέκταση του ναού σε πεντάκλιτη και οι προσθήκες της δυτικής πλευράς και του νάρθηκα άλλαξαν την αρχική μορφή του ναού.

19 ΟΘΩΜΑΝΙΚΟΙ ΟΡΟΙ ΧΟΤΖΑΣ: Ο Χότζας είναι μουσουλμάνος Τούρκος ιεροδιδάσκαλος. Σύμφωνα με τη μουσουλμανική θρησκεία, ο χότζας είναι γνώστης του ισλαμικού νόμου. Το όνομα αυτό προέρχεται από την περσική λέξη Χαβάτζα που αρχική σημασία της ήταν κύριος, εμπορευόμενος. ΔΕΡΒΙΣΗΔΕΣ: Ο όρος Δερβίσης χαρακτηρίζει τα μέλη των Μυστικιστικών Θρησκευτικών Αδελφοτήτων σε πολλές χώρες του μουσουλμανικού κόσμου, ενώ στην Περσία και την Τουρκία σημαίνει επίσης και επαίτης μοναχός. Το ασκητικό σύστημα των δερβίσηδων διαφέρει από τη μια αδελφότητα στην άλλη. Μερικοί από αυτούς ασκούν έναν εκστατικό ησυχασμό, άλλοι πάλι εξασκούν το χορό. Όλες αυτές οι εκδηλώσεις έχουν μοναδικό σκοπό να ανεβάσουν την Ψυχή στα ύψη της τελειότητας. Οι Δερβίσηδες, οργανωμένοι σε διάφορες αδελφότητες ήδη από τον 7ο αιώνα, είχαν ως πυρήνα τους το στενό περιβάλλον των ακολούθων του προφήτη Μωάμεθ. Οι κανόνες συμπεριφοράς ήταν πολύ αυστηροί, καθώς μέσα από τη σωματική άσκηση, τη νηστεία, την υπακοή και τη φιλανθρωπία ήθελαν να περάσουν σε μια άλλη ψυχική και σωματική κατάσταση. ΤΑ ΧΑΝΤΙΘ: Τα Χαντίθ είναι η παράδοση γύρω από την συμπεριφορά και τη σοφία του Μωάμεθ, που καθορίστηκαν μεταδιδόμενα από στόμα σε στόμα από αυτόπτες μάρτυρες κυρίως της πρώτης αλλά και της δεύτερης και της τρίτης Ισλαμικής γενιάς.Χαντίθ Μωάμεθ

20 ΒΑΚΟΥΦΙ: Στην αραβική γλώσσα η λέξη waqf (τουρκικά: vakıf, ελληνική απόδοση: βακούφι) σημαίνει σταματώ, συγκρατώ, εμποδίζω, ακινητοποιώ. Κατά το μουσουλμανικό δίκαιο, το βακούφι είναι μια δικαιοπραξία μέσω της οποίας ένα φυσικό πρόσωπο παραιτείται από ένα ή περισσότερα αγαθά του και τα θέτει εκτός εμπορικής συναλλαγής, αφιερώνοντάς τα ισοβίως σε έναν ιερό, φιλανθρωπικό ή κοινωνικό σκοπό. Από νομική άποψη, πρόκειται για μια από τις πιο πολύπλοκες κατασκευές του μουσουλμανικού δικαίου, η οποία, αν και διατήρησε όλα τα βασικά εννοιολογικά συστατικά του θεσμού, εξελίχθηκε σημαντικά κατά τη διάρκεια των αιώνων. ΧΑΡΑΤΣΙ: Το χαράτσι ήταν ένας από τους δύο φόρους, τους οποίος επέβαλαν οι Τούρκοι στους χριστιανούς υπηκόους του Σουλτάνου. Ο άλλος ήταν ο φόρος αίματος, το λεγόμενο παιδομάζωμα. Πρόκειται για ατιμωτικό κεφαλικό φόρο, ο οποίος επιβλήθηκε από τους πρώτους χρόνους του Ισλαμισμού. Ήταν η αποζημίωση για την παραχώρηση του δικαιώματος να ζει κανείς και να λατρεύει τον θεό του. Κάθε χριστιανός από το δωδέκατο έτος της ηλικίας του και μέχρι τον θάνατό του όφειλε να εξαγοράζει κάθε χρόνο την άδεια αυτή.

21 ΜΕΝΤΡΕΣΕΣ: Ο Μεντρεσές είναι αραβική λέξη που χρησιμοποιείται για οποιοδήποτε ίδρυμα μόρφωσης, κοσμικό ή θρησκευτικό. Τέτοια ιεροσπουδαστήρια υπάρχουν σε όλες τις Μουσουλμανικές χώρες. Η λέξη μεντρεσές προέρχεται από την αραβική λέξη ντερς (=μάθημα) και σημαίνει "μουσουλμανικό ιεροσπουδαστήριο". συζητήσεις στο τζαμί, όπου πολλοί πιστοί επιθυμούσαν να προσευχηθούν και να απομνημονεύσουν το Κοράνιο. Κατά συνέπεια, οι Μουσουλμάνοι εκπαιδευτικοί δημιούργησαν το θεσμό του μεντρεσέ. Οι μεντρεσέδες δεν υπήρχαν στις αρχές της εξάπλωσης του Ισλάμ και το τζαμί αποτελούσε τον κυριότερο εκπαιδευτικό θεσμό στον μουσουλμανικό κόσμο. Ωστόσο, καθώς η ζήτηση για μάθηση αυξανόταν, δεν ήταν πλέον πρακτικό να δίνονται ζωηρές συζητήσεις στο τζαμί, όπου πολλοί πιστοί επιθυμούσαν να προσευχηθούν και να απομνημονεύσουν το Κοράνιο. Κατά συνέπεια, οι Μουσουλμάνοι εκπαιδευτικοί δημιούργησαν το θεσμό του μεντρεσέ. ΜΠΕΖΕΣΤΕΝΙ: Το Μπεζεστένι (υφασματαγορά) ήταν ένας πολύ σημαντικός θεσμός των οθωμανικών πόλεων - η λέξη προέρχεται από την αραβική λέξη μπεζ η οποία σημαίνει ρούχο - ύφασμα, χρησιμοποιείται και για τα κεντήματα και τα υπόλοιπα ακριβά αντικείμενα και την περσική κατάληξη -ιστάν.

22 ΣΥΝΕΡΓΑΣΤΗΚΑΝ ΟΙ ΕΞΗΣ ΜΑΘΗΤΕΣ : ΒΑΣΙΛΟΥΔΗ ΙΩΑΝΝΑ Α1 ΔΕΒΕΤΖΗ ΕΛΕΝΗ Α1 ΔΕΛΛΙΟΥ ΑΝΘΗ Α1 ΠΑΣΠΑΛΑ ΜΑΡΙΑ Α3 ΤΟΣΙΟΣ ΧΡΗΣΤΟΣ Α3 ΤΟΣΙΟΥ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ Α3 ΤΣΑΚΙΡΗ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ Α3


Κατέβασμα ppt "PROJECT 1A. Ιστορία Γιαννιτσών Tα Γιαννιτσά κατοικούνται από την αρχαιότερη Nεολιθική περίοδο (τέλη 7ης - αρχές 6ης χιλιετίας π.X.). O οικισμός των."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google