Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Διδακτικό Σενάριο ΟΜΗΡΟΥ Οδύσσειας α 1-426 Παναγιώτης Νταβαρίνος Σχολικός Σύμβουλος (ΠΕ02) Σχολικός Σύμβουλος (ΠΕ02)

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Διδακτικό Σενάριο ΟΜΗΡΟΥ Οδύσσειας α 1-426 Παναγιώτης Νταβαρίνος Σχολικός Σύμβουλος (ΠΕ02) Σχολικός Σύμβουλος (ΠΕ02)"— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Διδακτικό Σενάριο ΟΜΗΡΟΥ Οδύσσειας α Παναγιώτης Νταβαρίνος Σχολικός Σύμβουλος (ΠΕ02) Σχολικός Σύμβουλος (ΠΕ02)

2 Όμηρος, ο θείος αοιδός (Ρωμαϊκό αντίγραφο έργου 5 ου αι. π.Χ., Μόναχο,Γλυπτοθήκη) 2

3 H αξία των Ομηρικών Επών Ο Νικήρατος, γιος του αθηναίου στρατηγού Νικία (5 ος αι.), στην ερώτηση του Αντισθένους : « Λέγε, ω Νικήρατε, επί ποία επιστήμη μέγα φρονεις ;» απαντά : Ο Νικήρατος, γιος του αθηναίου στρατηγού Νικία (5 ος αι.), στην ερώτηση του Αντισθένους : « Λέγε, ω Νικήρατε, επί ποία επιστήμη μέγα φρονεις ;» απαντά : Διδασκαλία ποίησης στην Αθήνα, 5 ος αι. π.Χ. (Από ερυθρόμορφη κύλικα, 485 π.Χ., Βερολίνο, Αρχαιολογικό Μουσείο) Ο πατήρ, ο επιμελούμενος όπως ανήρ αγαθός γενοίμην, ηνάγκασέ με πάντα τά Ομήρου έπη μαθειν  καί νυν δυναίμην άν Ιλιάδα όλην καί Οδύσσειαν από στόματος ειπειν. Ο πατέρας μου, φροντίζοντας να γίνω καλός άνθρωπος, με ανάγκασε να μάθω ολόκληρα τα έπη του Ομήρου. Θα μπορούσα και τώρα να απαγγείλω απέξω την Ιλιάδα και την Οδύσσεια ], (Ξενοφώντος Συμπόσιον, ΙΙΙ, 5). Ο πατήρ, ο επιμελούμενος όπως ανήρ αγαθός γενοίμην, ηνάγκασέ με πάντα τά Ομήρου έπη μαθειν  καί νυν δυναίμην άν Ιλιάδα όλην καί Οδύσσειαν από στόματος ειπειν. [ Ο πατέρας μου, φροντίζοντας να γίνω καλός άνθρωπος, με ανάγκασε να μάθω ολόκληρα τα έπη του Ομήρου. Θα μπορούσα και τώρα να απαγγείλω απέξω την Ιλιάδα και την Οδύσσεια ], (Ξενοφώντος Συμπόσιον, ΙΙΙ, 5). 3

4 Διδακτική μέθοδος- Πορεία διδασκαλίας δ.ώ Διδακτικός χρόνος: 6 δ.ώ. Ομαδοσυνεργατική μέθοδος (διαλογική-διερευνητική-συνεργατική): Ομαδοσυνεργατική μέθοδος (διαλογική-διερευνητική-συνεργατική): μετ’ ήθους παρουσίαση  Στις δύο πρώτες ώρες στην ολομέλεια της Τάξης: Ανάγνωση «μετ’ ήθους» του κειμένου από το διδάσκοντα κατά διδακτικές ενότητες (παρουσίαση).  Επεξεργασία  Επεξεργασία ενοτήτων (ανεύρεση στοιχείων πολιτισμού) με κοινό διάλογο Δ-ΜΜ και ΜΜ-ΜΜ.  Συζήτηση (μαιευτική μέθοδος)  Συζήτηση (μαιευτική μέθοδος) και αδρομερής απόδοση του περιεχομένου από τους μαθητές με διευκρινίσεις από το διδάσκοντα. : [Εξερευνητής πηγών-Συντάκτης κειμένου-Σύνδεσμος- Παρουσιαστής].  Διαμόρφωση 5 ομάδων: [Εξερευνητής πηγών-Συντάκτης κειμένου-Σύνδεσμος- Παρουσιαστής]. ομάδες με φύλλα εργασίας.  Κειμενοκεντρικές εργασίες των μαθητών σε ομάδες με φύλλα εργασίας.  Ανακοίνωση εργασιών ομάδων στην ολομέλεια της Τάξης. ιαδραστικό αυτοαξιολόγηση/αξιολόγηση  Ο διδάσκων προβάλλει στο διαδραστικό πίνακα τα φύλλα εργασίας και τα συμπληρώνει με τους μαθητές (αυτοαξιολόγηση/αξιολόγηση).  Ανάθεση κατ’ οίκον εργασίας. 4

5 Διδακτικές ενότητες (Προοίμιο) 1 η διδακτική ενότητα: α 1-25 (Προοίμιο) (Συμβούλιο των θεών-Σχέδιο της Αθηνάς) 2 η διδακτική ενότητα: α (Συμβούλιο των θεών-Σχέδιο της Αθηνάς) (Η Αθηνά-Μέντης στην Ιθάκη-Συνομιλία Αθηνάς-Μέντη με Τηλέμαχο: α΄ μέρος) 3 η διδακτική ενότητα: α (Η Αθηνά-Μέντης στην Ιθάκη-Συνομιλία Αθηνάς-Μέντη με Τηλέμαχο: α΄ μέρος) Συνομιλία Αθηνάς-Μέντη με Τηλέμαχο: β΄ μέρος) 4 η διδακτική ενότητα: α (Συνομιλία Αθηνάς-Μέντη με Τηλέμαχο: β΄ μέρος) (Συνομιλία Τηλεμάχου-Πηνελόπης και Τηλεμάχου-μνηστήρων) 5 η διδακτική ενότητα: α (Συνομιλία Τηλεμάχου-Πηνελόπης και Τηλεμάχου-μνηστήρων) 5

6 Διδακτικοί στόχοι Γνωστικοί Γνωστικοί:  Να κατανοήσουν οι μαθητές το ρόλο του προοιμίου στο έπος. Ιθάκης οικογένεια του Οδυσσέα Οδυσσέα (εξαιτίας του τρωικού πολέμου)  Να γνωρίσουν την πολιτεία της Ιθάκης και την οικογένεια του Οδυσσέα και να κατανοήσουν τις πολυδιάστατες συνέπειες της απουσίας του Οδυσσέα (εξαιτίας του τρωικού πολέμου) από την Ιθάκη και την οικογένειά του. πόλεμος-νόστος-οίκος.  Να συνειδητοποιήσουν την άρρηκτη σχέση μεταξύ τους των τριών μεγάλων θεμάτων της Οδύσσειας: πόλεμος-νόστος-οίκος. νόστου  Να αντιληφθούν το ρόλο των θεών (Δία-Αθηνάς-Ποσειδώνα) και την ηθική ευθύνη των ανθρώπων στη διαδρομή του νόστου. ποιητικής τέχνης  Να γνωρίσουν τα στοιχεία της ποιητικής τέχνης του Ομήρου. δικαιοσύνη- ρόλος των θεών.  Να προϊδεασθούν για τα επόμενα θέματα του έπους: δικαιοσύνη- ρόλος των θεών. 6

7 Διδακτικοί στόχοι Παιδαγωγικοί Παιδαγωγικοί  Να αναπτύξουν τις κοινωνικές δεξιότητες της δημιουργικής συνεργατικότητας και της ομαδοσυνεργατικής μάθησης. Τεχνολογικοί Τεχνολογικοί  Να ασκηθούν στη χρήση του διαδραστικού πίνακα ως μέσου της εκπαιδευτικής τεχνολογίας. 7

8 Ο Οδυσσέας στη σημερινή Ιθάκη Ο Οδυσσέας στη σημερινή Ιθάκη 8

9 Φύλλα εργασίας ομάδων κατά διδακτικές ενότητες 9

10 Οι Μούσες 1. Κλειώ 1. Κλειώ (κλέος): Ιστορία 2. Ευτέρπη 2. Ευτέρπη (τέρπω): Λυρική ποίηση 3. Θάλεια 3. Θάλεια (θάλλω): Αγροτικός βίος 4. Μελπομένη 4. Μελπομένη (μέλπω): Μουσική 5. Τερψιχόρη 5. Τερψιχόρη (τέρψις+χορός): Χορός 6. Ερατώ 6. Ερατώ (ερωτώ, έρως): Ερωτική ποίηση 7. Πολύμνια 7. Πολύμνια (ύμνος): Θεϊκοί ύμνοι 8. Ουρανία 8. Ουρανία (ουρανός): Αστρονομία 9. Καλλιόπη 9. Καλλιόπη (καλόν έπος): Επική ποίηση. 10

11 Οι εννέα Μούσες με το μουσαγέτη Απόλλωνα 11

12 Φύλλο εργασίας 1 ης ομάδας Ερωτήσεις 1 ης δ.ε. α 1-25 Σε ποια θεά (στ ) απευθύνεται ο ποιητής και γιατί; Ποιος είναι ο ρόλος των θεών (στ ) στο νόστο του Οδυσσέα; Ποια ευθύνη, σύμφωνα με τον ποιητή (στ. 9-10), έχουν οι άνθρωποι για τις πράξεις τους; 12

13 Φύλλο εργασίας 2 ης ομάδας Ερωτήσεις 2 ης δ.ε. α Τι δήλωσε ο Δίας για τη δικαιοσύνη των ανθρώπων και ποιο παράδειγμα χρησιμοποίησε (στ ); Ποιο είναι το διπλό σχέδιο της Αθηνάς και σε τι αποσκοπεί καθεμία από τις δύο πτυχές του (56-72); Ποια σημασία έχουν για το έπος: το συμβούλιο των θεών και το σχέδιο της Αθηνάς; 13

14 Φύλλο εργασίας 3 ης ομάδας Ερωτήσεις 3 ης δ.ε. α Πώς παρουσιάζει ο ποιητής τη θεά Αθηνά και γιατί (στ ); Ποια είναι η κατάσταση στο παλάτι του Οδυσσέα κατά την απουσία του (στ ); Τι πιστεύει για τον Οδυσσέα ο Τηλέμαχος (στ ) και τι η Αθηνά-Μέντης (στ ); 14

15 Φύλλο εργασίας 4 ης ομάδας Ερωτήσεις 4 ης δ.ε. α Ποια ζωή θεωρεί ο Τηλέμαχος ευτυχισμένη (στ ); Ποια διαδικασία ακολουθεί ο Τηλέμαχος στη φιλοξενία της Αθηνάς-Μέντη και γιατί (στ ); Τι προσέφερε, τελικά, η Αθηνά στον Τηλέμαχο (στ ); 15

16 Φύλλο εργασίας 5 ης ομάδας Ερωτήσεις 5 ης δ.ε. α Πώς παρουσιάζεται ο Τηλέμαχος μετά τη συνομιλία του με την Αθηνά-Μέντη (στ ); Ποιες είναι οι διεκδικήσεις των μνηστήρων, που έχει να αντιμετωπίσει ο Τηλέμαχος (στ , , ); Ποια σημασία έχει για το έπος ο νέος ρόλος, που αναλαμβάνει ο Τηλέμαχος; 16

17 Ανακοίνωση και αξιολόγηση των εργασιών των ομάδων Ο παρουσιαστής ανακοινώνει τη γραπτή εργασία της ομάδας του, μέσω του διαδραστικού πίνακα, στην ολομέλεια της Τάξης. Ο διδάσκων προβάλλει την εργασία της κάθε ομάδας στο διαδραστικό πίνακα, τη συμπληρώνει και την αξιολογεί μαζί με τους μαθητές του. Ο διδάσκων αναθέτει στους μαθητές του την κατ ’ οίκον εργασία με κατάλληλες οδηγίες. 17

18 Ανακεφαλαίωση της ραψωδίας α  Αξιολόγηση περιεχομένου προτάσεων με χαρακτηρισμό του σωστού (Σ) ή του λάθους (Λ):  Οι σύντροφοι του Οδυσσέα τιμωρήθηκαν άδικα.  Στην Οδύσσεια οι άνθρωποι είναι υπεύθυνοι για τις πράξεις τους.  Τα μεγάλα θέματα της Οδύσσειας είναι: πόλεμος-νόστος-οίκος.  Ο Οδυσσέας βρίσκεται με τη θέλησή του στο νησί της Καλυψώς.  Ο Ποσειδώνας είναι ο θεός που ταλαιπωρεί τον Οδυσσέα.  Ο θεσμός της φιλοξενίας είναι ιερός στον ομηρικό κόσμο.  Οι μνηστήρες σέβονται τον ξένο.  Οι μνηστήρες εκτός από την Πηνελόπη διεκδικούν και την εξουσία του Οδυσσέα.  Η κατάσταση στην Ιθάκη βρίσκεται σε τάξη κατά τη διάρκεια της απουσίας του Οδυσσέα.  Ο ποιητής αντιπαραβάλλει τη μοίρα του Οδυσσέα με τη μοίρα του Αίγισθου και του Αγαμέμνονα. 18

19 Ραψωδία α Προαιρετική δραστηριότητα ομάδων  Εργασία για όλες τις ομάδες:  Έχετε αναλάβει να παρουσιάσετε θεατρικά τη ραψωδία α (ή μια ενότητά της):  Τι πρέπει να λάβετε υπόψη σας;  Ποιες οδηγίες θα δώσετε στο σκηνογράφο και στους ηθοποιούς;  Να καταγράψετε τις παρατηρήσεις σας και να παρουσιάσετε τη σκηνοθετική πρότασή σας στην ολομέλεια της Τάξης. 19

20 Τέλος Παρουσίασης 20 ΚΛΕΙΩ


Κατέβασμα ppt "Διδακτικό Σενάριο ΟΜΗΡΟΥ Οδύσσειας α 1-426 Παναγιώτης Νταβαρίνος Σχολικός Σύμβουλος (ΠΕ02) Σχολικός Σύμβουλος (ΠΕ02)"

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google