Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Παναγιώτης Νταβαρίνος Σχολικός Σύμβουλος Φιλολόγων Διδακτικό Σενάριο Ομήρου Ιλιάδας Α 1-612.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Παναγιώτης Νταβαρίνος Σχολικός Σύμβουλος Φιλολόγων Διδακτικό Σενάριο Ομήρου Ιλιάδας Α 1-612."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Παναγιώτης Νταβαρίνος Σχολικός Σύμβουλος Φιλολόγων Διδακτικό Σενάριο Ομήρου Ιλιάδας Α 1-612

2 Όμηρος, ο θείος αοιδός ( Ρωμαϊκό αντίγραφο έργου 5 ου αι. π. Χ., Μόναχο, Γλυπτοθήκη ) 2

3 Διδακτική μέθοδος- Πορεία διδασκαλίας δ.ώ Διδακτικός χρόνος: 6 δ.ώ. Ομαδοσυνεργατική μέθοδος (διαλογική-διερευνητική-συνεργατική): Ομαδοσυνεργατική μέθοδος (διαλογική-διερευνητική-συνεργατική): μετ’ ήθους παρουσίαση  Στις δύο πρώτες ώρες στην ολομέλεια της Τάξης: Ανάγνωση «μετ’ ήθους» του κειμένου από το διδάσκοντα κατά διδακτικές ενότητες (παρουσίαση).  Επεξεργασία  Επεξεργασία ενοτήτων (ανεύρεση στοιχείων πολιτισμού) με κοινό διάλογο Δ- ΜΜ και ΜΜ-ΜΜ.  Συζήτηση (μαιευτική μέθοδος)  Συζήτηση (μαιευτική μέθοδος) και αδρομερής απόδοση του περιεχομένου από τους μαθητές με διευκρινίσεις από το διδάσκοντα. : [Εξερευνητής πηγών-Συντάκτης κειμένου-Σύνδεσμος- Παρουσιαστής].  Διαμόρφωση 5 ομάδων: [Εξερευνητής πηγών-Συντάκτης κειμένου-Σύνδεσμος- Παρουσιαστής]. ομάδες με φύλλα εργασίας.  Κειμενοκεντρικές εργασίες των μαθητών σε ομάδες με φύλλα εργασίας.  Ανακοίνωση εργασιών ομάδων στην ολομέλεια της Τάξης. ιαδραστικό αυτοαξιολόγηση/αξιολόγηση  Ο διδάσκων προβάλλει στο διαδραστικό πίνακα τα φύλλα εργασίας και τα συμπληρώνει με τους μαθητές (αυτοαξιολόγηση/αξιολόγηση).  Ανάθεση κατ’ οίκον εργασίας. 3

4 Διδακτικές Ενότητες 4 ( Προοίμιο - Ικεσία του Χρύση και οργή του Φοίβου ) 1 η διδακτική ενότητα Α στ ( Προοίμιο - Ικεσία του Χρύση και οργή του Φοίβου ) ( Συνέλευση Αχαιών - Φιλονικία Αχιλλέα και Αγαμέμνονα ) 2 η διδακτική ενότητα Α στ ( Συνέλευση Αχαιών - Φιλονικία Αχιλλέα και Αγαμέμνονα ) ( Οι περιπέτειες της Χρυσηίδας και της Βρισηίδας - Συνάντηση του Αχιλλέα με τη μητέρα του Θέτιδα ) 3 η διδακτική ενότητα Α στ α ( Οι περιπέτειες της Χρυσηίδας και της Βρισηίδας - Συνάντηση του Αχιλλέα με τη μητέρα του Θέτιδα ) ( Η Χρυσηίδα παραδίδεται στον πατέρα της - Επιστροφή ελληνικής πρεσβείας στο στρατόπεδο των Αχαιών ) 4 η διδακτική ενότητα Α στ. 431 β -493 ( Η Χρυσηίδα παραδίδεται στον πατέρα της - Επιστροφή ελληνικής πρεσβείας στο στρατόπεδο των Αχαιών ) ( Συμπόσιο των θεών στον Όλυμπο ). 5 η διδακτική ενότητα Α στ ( Συμπόσιο των θεών στον Όλυμπο ).

5 Διδακτικοί στόχοι 5 Γνωστικοί Γνωστικοί:  Να κατανοήσουν οι μαθητές το ρόλο του προοιμίου στο έπος. το θέμα της Ιλιάδας  Να γνωρίσουν το θέμα της Ιλιάδας, την απώτερη αρχή του έπους και τους πρωταγωνιστές του.  Να πληροφορηθούν στοιχεία της οργάνωσης του ελληνικού στρατοπέδου στην Τροία. θεολογία της Ιλιάδας  Να κατανοήσουν τη θεολογία της Ιλιάδας (ανθρωπομορφισμός).  Να γνωρίσουν την οργάνωση της κοινωνίας των θεών και να τη συσχετίσουν με την οργάνωση της ανθρώπινης κοινωνίας της εποχής.  Να γνωρίσουν τη «βουλή» του Δία, που ανέφερε ο ποιητής στο προοίμιο. του Αχιλλέα  Να γνωρίσουν πτυχές του χαρακτήρα του κεντρικού ήρωα του έπους, του Αχιλλέα.

6 Διδακτικοί στόχοι 6 Παιδαγωγικοί Παιδαγωγικοί  Να αναπτύξουν τις κοινωνικές δεξιότητες της δημιουργικής συνεργατικότητας και της ομαδοσυνεργατικής μάθησης. Τεχνολογικοί Τεχνολογικοί  Να ασκηθούν στη χρήση του διαδραστικού πίνακα ως μέσου της εκπαιδευτικής τεχνολογίας.

7 Θεών εκκλησία εν Ολύμπω 7

8 Οι Μούσες 8 1. Κλειώ 1. Κλειώ (κλέος): Ιστορία 2. Ευτέρπη 2. Ευτέρπη (τέρπω): Λυρική ποίηση 3. Θάλεια 3. Θάλεια (θάλλω): Αγροτικός βίος 4. Μελπομένη 4. Μελπομένη (μέλπω): Μουσική 5. Τερψιχόρη 5. Τερψιχόρη (τέρψις+χορός): Χορός 6. Ερατώ 6. Ερατώ (ερωτώ, έρως): Ερωτική ποίηση 7. Πολύμνια 7. Πολύμνια (ύμνος): Θεϊκοί ύμνοι 8. Ουρανία 8. Ουρανία (ουρανός): Αστρονομία 9. Καλλιόπη 9. Καλλιόπη (καλόν έπος): Επική ποίηση.

9 Φύλλα εργασίας ομάδων κατά διδακτικές ενότητες Οι εννέα Μούσες με το μουσαγέτη Απόλλωνα 9

10 Φύλλο εργασίας 1 ης ομάδας Ερωτήσεις 1 ης δ.ε. Α Ποιο είναι το θέμα της Ιλιάδας και πώς το οριοθετεί χρονικά ο ποιητής ; Ποιοι είναι οι πρωταγωνιστές της ενότητας ; Να συγκρίνετε την προσευχή του Χρύση με μια σημερινή προσευχή. Ποιος αναδεικνύεται, τελικά, νικητής στη σύγκρουση Αγαμέμνονα και Χρύση και ποια άλλα σχετικά στοιχεία υπαινίσσεται ο ποιητής ;

11 Αχιλλεύς Ερυθρόμορφος αμφορέας, 450 π. Χ., Ρώμη. Μουσείο Βατικανού 11

12 Φύλλο εργασίας 2 ης ομάδας Ερωτήσεις 2 ης δ.ε. Α Φύλλο εργασίας 2 ης ομάδας Ερωτήσεις 2 ης δ.ε. Α τιμής τιμή  Η έννοια της τιμής κυριαρχεί στη σκέψη τόσο του Αχιλλέα όσο και του Αγαμέμνονα. Τι σήμαινε η λέξη τιμή :  για τον ομηρικό ήρωα,  για τον πολίτη της Αθήνας του 5 ου αι. π. Χ. και  για τους πολίτες της καταναλωτικής κοινωνίας της εποχής μας ; ενανθρώπιση επιφάνεια  Τι σημαίνουν οι όροι ενανθρώπιση και επιφάνεια θεών στα ομηρικά έπη, π. χ. της Αθηνάς, του Ερμή κ. ά.;  Με ποιους τρόπους ο σεβάσμιος Νέστορας προσπαθεί να κατευνάσει τα οξυμμένα πνεύματα των δύο αντιπάλων, του Αχιλλέα και του Αγαμέμνονα ; προοικονομίας  Να επισημάνετε παραδείγματα προοικονομίας στους στίχους της ενότητας.

13 Αχιλλεύς και Αγαμέμνων 13

14 Φύλλο εργασίας 3 ης ομάδας Ερωτήσεις 3 ης δ.ε. Α α 14 Ποιο είναι το αίτημα του Αχιλλέα και γιατί η μητέρα του Θέτιδα το μεταφέρει στο Δία ; Ποια στοιχεία της συμπεριφοράς της Θέτιδας είναι ανθρώπινα και ποιες ιδιότητές της παραμένουν θεϊκές ; Να συγκρίνετε τις προσευχές του Αχιλλέα ( στ ) και του Χρύση ( στ ). Σε ποια σημεία της ενότητας ο ποιητής χρησιμοποιεί τις αφηγηματικές τεχνικές της προοικονομίας και της επιβράδυνσης και τι πετυχαίνει με τη χρήση τους απέναντι στον Αχιλλέα και απέναντι στον ακροατή του έπους ;

15 Φύλλο εργασίας 4 ης ομάδας Ερωτήσεις 4 ης δ.ε. Α 431 β Ποιος ήταν αρχηγός της αχαϊκής πρεσβείας στη Χρύσα και ποιος ήταν ο ρόλος του ; Ποιο ήταν το αίτημα της δεύτερης προσευχής του Χρύση προς τον Απόλλωνα και ποιο ήταν το αποτέλεσμά της ( στ ); Να περιγράψετε την επιστροφή της αχαϊκής πρεσβείας στο στρατόπεδο των Αχαιών. Ποιες ήταν οι συνέπειες της διάρκειας του θυμού του Αχιλλέα ;

16 Φύλλο εργασίας 5 ης ομάδας Ερωτήσεις 5 ης δ.ε. Α Ποια υπόσχεση έδωσε ο Δίας στη Θέτιδα και με ποιον τρόπο τη διαβεβαίωσε ότι θα πραγματοποιήσει την υπόσχεσή του αυτή ; Ποια ήταν η αιτία της φιλονικίας Δία και Ήρας και ποια είναι η συμφιλιωτική επέμβαση του Ηφαίστου ( στ. 573 κ. εξ.); Ποια είναι η « βουλή » του Δία ( Προοίμιο, στ. 5); Ποιες ανθρώπινες ιδιότητες παρατηρείτε στον κόσμο των θεών και ποιες άλλες ιδιότητες τους διαφοροποιούν από τους ανθρώπους ;

17 Ανακοίνωση και αξιολόγηση των εργασιών των ομάδων ( Δ - ΜΜ ) 17 Ο παρουσιαστής ανακοινώνει τη γραπτή εργασία της ομάδας του, μέσω του διαδραστικού πίνακα, στην ολομέλεια της Τάξης. Ο διδάσκων προβάλλει την εργασία της κάθε ομάδας στο διαδραστικό πίνακα, τη συμπληρώνει και την αξιολογεί μαζί με τους μαθητές του. Ο διδάσκων αναθέτει στους μαθητές του την κατ ’ οίκον εργασία με κατάλληλες οδηγίες.

18 Ανακεφαλαίωση της ραψωδίας Α στην ολομέλεια της Τάξης 18  (1 η + 2 η ομάδες )  (1 η + 2 η ομάδες ): Αφού μελετήσετε το εικονογραφικό υλικό της ραψωδίας Α στο σχολικό εγχειρίδιό σας, να επισημάνετε τις λεπτομέρειες του ομηρικού κειμένου, που τονίζει ο κάθε καλλιτέχνης στο έργο του.  (3 η ομάδα ):  (3 η ομάδα ): Να επιλέξετε μία σκηνή της ίδιας ραψωδίας, που σας εντυπωσίασε ιδιαιτέρως και να την αποδώσετε με εικαστικό ή λογοτεχνικό τρόπο.  (4 η +5 η ομάδες ):  (4 η +5 η ομάδες ): Να γράψετε ένα άρθρο για κάποια σπουδαία γεγονότα της ραψωδίας Α.  Οι εργασίες των ομάδων θα παρουσιασθούν στην ολομέλεια της Τάξης.

19 Ραψωδία Α Πρόσθετη δραστηριότητα ομάδων 19  Εργασία για όλες τις ομάδες:  Έχετε αναλάβει να παρουσιάσετε θεατρικά τη ραψωδία Α (ή μια ενότητά της):  Τι πρέπει να λάβετε υπόψη σας;  Ποιες οδηγίες θα δώσετε στο σκηνογράφο και στους ηθοποιούς;  Να καταγράψετε τις παρατηρήσεις σας και να παρουσιάσετε τη σκηνοθετική πρότασή σας στην ολομέλεια της Τάξης.

20 Τέλος Παρουσίασης J.A.D. Ingres, Η αποθέωση του Ομήρου (1827) 20


Κατέβασμα ppt "Παναγιώτης Νταβαρίνος Σχολικός Σύμβουλος Φιλολόγων Διδακτικό Σενάριο Ομήρου Ιλιάδας Α 1-612."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google