Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Συμβουλευτικός Σταθμός Νέων Φλώρινας Άννα Μπαφίτη, κοινωνιολόγος, M. Ed. Η υπερβολική χρήση του διαδικτύου: Προτάσεις πρόληψης και αντιμετώπισης.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Συμβουλευτικός Σταθμός Νέων Φλώρινας Άννα Μπαφίτη, κοινωνιολόγος, M. Ed. Η υπερβολική χρήση του διαδικτύου: Προτάσεις πρόληψης και αντιμετώπισης."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Συμβουλευτικός Σταθμός Νέων Φλώρινας Άννα Μπαφίτη, κοινωνιολόγος, M. Ed. Η υπερβολική χρήση του διαδικτύου: Προτάσεις πρόληψης και αντιμετώπισης

2 Η αρχή Πρώτη περίπτωση στο φως της δημοσιότητας: 1997, ΗΠΑ Πρώτο Κέντρο Απεξάρτησης - όρος: 1995! (ΗΠΑ) Έναρξη από ενήλικες

3 Τι είναι ο «εθισμός» στο διαδίκτυο; «Αυξανόμενη επένδυση του ατόμου σε δραστηριότητες σχετικές με το Διαδίκτυο, δυσάρεστα συναισθήματα όταν δεν είναι συνδεδεμένο, αυξανόμενη ανοχή στις επιπτώσεις όταν είναι συνδεδεμένο και άρνηση της προβληματικής συμπεριφοράς» Kandell, 1998 Κατάχρηση - «εθισμός»- «εξάρτηση» - υπερβολική ή προβληματική ή παθολογική χρήση – ψυχαναγκαστικό internet - internetomania Δεν αφορά μόνο στον υπολογιστή

4 Οι πιο επιρρεπείς ομάδες Έφηβοι: παιχνίδια, επικοινωνία Γυναίκες και άνδρες μετά τα 50! Το σύνδρομο της «άδειας φωλιάς»

5 Μα…τι κάνουν πια στο διαδίκτυο τόσες ώρες; Διαδικτυακά παιχνίδια Διαδικτυακές διαπροσωπικές σχέσεις Τζόγος Αγορές Πορνογραφικό υλικό - Διαδικτυακό σεξ Αναζήτηση πληροφοριών Μουσική, ταινίες Ειδικές εφαρμογές: Μάθηση εξ αποστάσεως, σχεδίαση, φωτογραφία….

6 Ποιες είναι οι συνέπειες; Σχολική αποτυχία / Μειωμένη παραγωγικότητα στην εργασία Διαταραχές ύπνου Κοινωνικός αποκλεισμός/ή το αντίθετο; Κατάθλιψη Χαμηλή αυτοεκτίμηση Διαταραγμένες οικογενειακές και διαπροσωπικές σχέσεις (φιλικές, αισθηματικές, συζύγων, γονέα- παιδιού) Μειωμένη φυσική δραστηριότητα Προβλήματα με τη σωματική υγεία

7 Η σχέση παιδιών (και εφήβων) με το διαδίκτυο Το διαδίκτυο: εντυπωσιακό εργαλείο ενημέρωσης, επικοινωνίας και ψυχαγωγίας φθηνό κι εύκολα προσβάσιμο Τα παιδιά: εξοικείωση με τις νέες τεχνολογίες αναπτυξιακά οι έφηβοι πιο ευάλωτοι σε εθισμούς τάση για συναθροίσεις Κατανάλωση σημαντικού χρόνου

8 Ποιοι παράγοντες έχουν συνδεθεί με την υπερβολική χρήση; Χαμηλή αυτοεκτίμηση έλλειψη ουσιαστικής επικοινωνίας με γονείς σωματική ή σεξουαλική κακοποίηση ψυχολογική κακοποίηση κατάχρηση αλκοόλ στην οικογένεια (10% των εθισμένων στο Internet) έλλειψη ενδιαφερόντων – δραστηριοτήτων δυσκολίες στον καθορισμό ορίων μονογονεϊκή οικογένεια

9 απουσία των αδελφών δυσλειτουργική κοινωνική συμπεριφορά/κοινωνικό άγχος Ανάγκη των γονέων για ξεκούραση! Η εξυπηρέτηση της ομοιόστασης της οικογένειας – αποφυγή διαμάχης ή κινητοποίηση των δυνάμεών της Εθιστικός χαρακτήρας του διαδικτύου – διαδραστικότητα Συννοσηρότητα με κατάθλιψη, κοινωνική φοβία, ιδεοψυχαναγκαστική διαταραχή, διαταραχές αυτιστικού φάσματος, εξάρτηση από ψυχοτρόπες ουσίες, σωματικές αναπηρίες και νοσήματα - 80%

10 Οτιδήποτε υπερβολικό ή επικίνδυνο κάνουν τα παιδιά, ίσως είναι το σύμπτωμα: Πίσω από αυτά μπορεί να βρίσκεται η απουσία νοήματος, η έλλειψη καναλιών επικοινωνίας. Οτιδήποτε αυτοκαταστροφικό, ίσως είναι μία έκκληση για βοήθεια!

11 Τι λέει η έρευνα για τους Έλληνες εφήβους Έρευνα σε εφήβους (Μ.Ο. 15 έτη, Αττική) 1% συμπτώματα εθισμού 12,8% κατάσταση πριν τον εθισμό Αγόρια>Κορίτσια Παιχνίδια, chat rooms, πορνογραφικές σελίδες Θετικές συσχετίσεις με: Δυσλειτουργικές σχέσεις με τους συνομήλίκους – ΔΕΠΥ – Παραβατικότητα Πιθανότητα έναρξης από την πρώιμη εφηβεία (10- 14) Άλλες έρευνες: Έλληνες φοιτητές: 13% - Η χρήση για πληροφορίες, υπηρεσίες, εκπαίδευση κτλ. δεν προκαλεί συνήθως εθισμό

12 Τι προσφέρει σε αυτά τα παιδιά το διαδίκτυο; Ελεύθερη έκφραση Τη δυνατότητα να «ζήσουν» τη ζωή ενός ιδανικού χαρακτήρα να αισθανθούν τη χαρά της επίτευξης, χωρίς μακροπρόθεσμους στόχους να νιώσουν ότι ανήκουν σε μια ομάδα - να καταπολεμήσουν τη μοναξιά τους να κεντρίσουν το ενδιαφέρον των άλλων και να ξεφύγουν από τη δύσκολη πραγματικότητα την οποία, ίσως, βιώνουν

13 Ο ρόλος του σχολείου

14 Στο σχολείο: Ανάδειξη και αξιοποίηση των δυνατοτήτων του διαδικτύου για εκπαίδευση, επικοινωνία και κοινωνικές παρεμβάσεις Αποφυγή «παρκαρίσματος» στο Εργαστήριο Εντοπισμός σημαδιών υπερβολικής χρήσης - συνεργασία Ενημέρωση των γονέων για το φαινόμενο και τα σημεία αναγνώρισης – συμμαχία! Παραπομπή γονέων σε ειδικούς

15 Τι μπορώ να κάνω ως γονιός;;;

16 Η πρόληψη

17 Τι αποφεύγω…

18 «Η μαμά σου κι εγώ ανακαλύψαμε ότι μπλογκάρεις. Δεν ξέρουμε τι πάει να πει αυτό, αλλά θα θέλαμε να σταματήσεις.» Δεν παρουσιάζω το διαδίκτυο ως δαίμονα - Δεν απαγορεύω άκριτα τη χρήση του

19 Δε χρησιμοποιώ ο ίδιος/η ίδια αλόγιστα το διαδίκτυο ή άλλες νέες τεχνολογίες! Μιχαλάκη, στο΄χω πει χίλιες φορές: Μη σε ξαναδώ να πιάνεις υπολογιστή!

20 Ακόμη…. Δε χρησιμοποιώ το διαδίκτυο ως κύριο μέσο επιβράβευσης ή τιμωρίας Δεν υπερτονίζω επιτυχίες του παιδιού στο διαδικτυακό παιχνίδι Δε χρησιμοποιώ το διαδίκτυο ως φτηνή babysitter! Δεν περιμένω να φτάσει το παιδί στο κατώφλι της υπερβολικής χρήσης

21 …και τι ΚΑΝΩ Πιάνω δουλειά από την πρώτη επαφή του παιδιού με το διαδίκτυο! Εδραιώνω σχέση εμπιστοσύνης – φροντίζω το παιδί να με ενημερώνει για οτιδήποτε το προβληματίζει σε σχέση με το διαδίκτυο - συζητάμε Ενημερώνομαι προσωπικά για το διαδίκτυο Η αντίστροφη κοινωνικοποίηση: ζητώ τη βοήθεια του παιδιού - δε δείχνω ότι ξέρω τα πάντα Συζητώ ψύχραιμα για τους κινδύνους-χρησιμοποιώ παραδείγματα Εδώ μιλάτε και μ΄άλλους ανθρώπους; Θες να παίξουμε μαζί αυτό το παιχνίδι;

22

23 Ανακαλύπτω μαζί με το παιδί τις ωφέλιμες και ψυχαγωγικές χρήσεις του διαδικτύου Διαμορφώνουμε μαζί εβδομαδιαίο πρόγραμμα και ξεκάθαρους, λογικούς κανόνες για τη χρήση του διαδικτύου Οι κανόνες αφορούν: Α) χρόνο ενασχόλησης Β) εφαρμογές Γ) χώρο Οι κανόνες τηρούνται, σε συμφωνία με τον άλλο γονέα Επιβραβεύω Ε, άστο το παιδί να παίξει λίγο ακόμα!!!

24

25

26

27

28 Κι επειδή η κατάχρηση είναι μάλλον το σύμπτωμα… Φροντίζω να έχει το παιδί πολλαπλές ευχάριστες δραστηριότητες στο σπίτι κι έξω από αυτό – σχεδιασμός προγρ/τος ελεύθερου χρόνου Το βοηθώ στην ανάπτυξη των κοινωνικών δεξιοτήτων του και στην επίλυση προβλημάτων – χωρίς πίεση, χωρίς να το υποκαθιστώ Φροντίζω το συγκινησιακό κλίμα στην οικογένεια-δίνω χώρο για έκφραση συναισθημάτων Περνώ ποιοτικό χρόνο με το παιδί Φροντίζω την αυτοεκτίμησή του Θέτω από κοινού όρια και φροντίζω για την τήρησή τους-μαζί με τον άλλο γονέα

29 Οι προτεινόμενοι χρονικοί περιορισμοί Ημερήσιος επιτρεπόμενος χρόνος οθόνης (screen time) για παιδιά και εφήβους : Δύο (2) ώρες Bright Features, Guidelines for Health Supervision of Infants, Children and Adolescents. American Academy of Pediatrics 2008, p: ώρα για νήπια – Έως 3 ώρες για μεγαλύτερα παιδιά Έως 10 ώρες την εβδομάδα Η λειτουργικότητα; Το περιεχόμενο;

30 Στόχος: Ο αυτοέλεγχος

31 Όταν ανησυχώ…

32 Οι συνηθισμένες συμπεριφορές Συνεχείς σκέψεις για προηγούμενες ή επόμενες δραστηριότητες στο διαδίκτυο Αυξανόμενη χρήση Επαναλαμβανόμενες ανεπιτυχείς προσπάθειες για έλεγχο ή διακοπή της χρήσης Ανησυχία, κακή διάθεση στις προσπάθειες διακοπής Θυμωμένα κι έντονα ξεσπάσματα προς όσους ανησυχούν ή διεκδικούν χρόνο Ψέματα για το χρόνο της ενασχόλησης Χρήση για αποφυγή προβλημάτων Διακινδύνευση σημαντικών σχέσεων Πτώση της σχολικής επίδοσης Ξενύχτι – καφές ή τονωτικά ποτά

33 Παραμένω ψύχραιμος/-η! Αποφεύγω: τις δραματικές σκηνές την ολοκληρωτική αποκοπή του παιδιού από το διαδίκτυο

34 Ζητώ βοήθεια άμεσα! Για συζήτηση σχετικά με τις ανησυχίες μου Για θεραπεία Όσο πιο γρήγορα, τόσο το καλύτερο!

35 Από πού μπορώ να ενημερωθώ Βιβλία «Διαδίκτυο και εφηβεία». Γενική επιμέλεια Άρτεμις Τσίτσικα, εκδόσεις Π.Χ. Πασχαλίδης «Πώς θα ζήσω με το διαδίκτυο;». Μιχάλης Βαφόπουλος, εκδόσεις Μεταίχμιο «Η Φάρμα του Διαδικτύου». Γ. Κορμάς, Β. Σαμαρά, εκδόσεις Σοκόλη Ιστοσελίδες Ελληνικός Κόμβος Ασφαλούς Διαδικτύου Μονάδα Εφηβικής Υγείας της Β΄Παιδιατρικής Κλινικής του Πανεπιστημίου Αθηνών (Νοσοκομείο Αγλαϊα Κυριακού) Υπουργείο Δημόσιας Τάξης H ιστοσελίδα της Κ. Young για τον εθισμό

36 Πού μπορώ να απευθυνθώ Συμβουλευτικός Σταθμός Νέων Φλώρινας Κέντρο Πρόληψης των Εξαρτήσεων και Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας Φλώρινας Σχολή Γονέων Φλώρινας: Μονάδα Εφηβικής Υγείας Β΄Παιδιατρικής Κλινικής Πανεπιστημίου Αθηνών

37 Μείνε ψύχραιμος Ενημερώσου Ζήτα βοήθεια Ζήσε με την τεχνολογία όπως θα ήθελες να ζει το παιδί σου Κράτα ενεργή την επικοινωνία με το παιδί

38 Βιβλιογραφία Ελληνικός Κόμβος Ασφαλούς Διαδικτύου Βαφόπουλος, Μ. (2012). Πώς θα ζήσω με το διαδίκτυο; Αθήνα: Μεταίχμιο. Κορμάς, Γ. & Δάρα, Μ. (επιμ.) (2011). Συμπεριφορές εξάρτησης στο διαδίκτυο. Εγχειρίδιο για επαγγελματίες στο πλαίσιο του προγράμματος «Αριάδνη». Μαραγκού, Ε. (2012). Κίνδυνοι στο διαδίκτυο για παιδιά και εφήβους: μύθοι και αλήθειες. Παρουσίαση στο πρόγραμμα «Αριάδνη», ΕΚΠΑ. Μονάδα Εφηβικής Υγείας της Β΄Παιδιατρικής Κλινικής του Πανεπιστημίου Αθηνών (Νοσοκομείο Παίδων) health.gr

39 Ευχαριστώ για την προσοχή σας


Κατέβασμα ppt "Συμβουλευτικός Σταθμός Νέων Φλώρινας Άννα Μπαφίτη, κοινωνιολόγος, M. Ed. Η υπερβολική χρήση του διαδικτύου: Προτάσεις πρόληψης και αντιμετώπισης."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google