Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

11 Ο Γραμματισμός στην Προσχ. Εκπ/ση Δρ.Κατερίνα Σαραφίδου Σχολ. Σύμβουλος 39 ης Π.Α. Ν. Δράμας.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "11 Ο Γραμματισμός στην Προσχ. Εκπ/ση Δρ.Κατερίνα Σαραφίδου Σχολ. Σύμβουλος 39 ης Π.Α. Ν. Δράμας."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 11 Ο Γραμματισμός στην Προσχ. Εκπ/ση Δρ.Κατερίνα Σαραφίδου Σχολ. Σύμβουλος 39 ης Π.Α. Ν. Δράμας

2 12 Ο Γραμματισμός στην Προσχ. Εκπ/ση Παλιότερα υπήρχε η αντίληψη ότι τα παιδιά πρέπει να κατακτήσουν ένα συγκεκριμένο επίπεδο νοητικής ωριμότητας για να είναι έτοιμα για τη γραφή και την ανάγνωση. Σήμερα, επικρατεί η αντίληψη ότι η μάθηση της ανάγνωσης και της γραφής είναι μια εξελικτική διαδικασία, η οποία πηγάζει από το ίδιο το παιδί, ξεκινά από το πρώτο έτος της ζωής του και «αναδύεται» ανεμπόδιστα, εφόσον οι συνθήκες είναι κατάλληλες.

3 13 Ο Γραμματισμός στην Προσχ. Εκπ/ση Αναδυόμενη Ανάγνωση και Γραφή (emergent literacy). Αναδυόμενη Ανάγνωση και Γραφή (emergent literacy). Στην ελληνική βιβλιογραφία ο όρος αυτός πολλές φορές μεταφράζεται και ως «γραμματισμός» ή «αλφαβητισμός». Στην ελληνική βιβλιογραφία ο όρος αυτός πολλές φορές μεταφράζεται και ως «γραμματισμός» ή «αλφαβητισμός». Πολυ-εγγραμματισμός ( Kress1998, 2000) Πολυ-εγγραμματισμός ( Kress1998, 2000)

4 14 Ο Γραμματισμός στην Προσχ. Εκπ/ση Το πρόγραμμα σπουδών για τη νεοελληνική γλώσσα στο Ν/γείο, (ΦΕΚ Αρ.φ. 93, 10/2/99) Το πρόγραμμα σπουδών για τη νεοελληνική γλώσσα στο Ν/γείο, (ΦΕΚ Αρ.φ. 93, 10/2/99) ΔΕΠΠΣ για το Νηπ/γείο ΦΕΚ 1376/ ΔΕΠΠΣ για το Νηπ/γείο ΦΕΚ 1376/

5 15 ΔΕΠΠΣ Γλώσσα Μαθηματικά Μελέτη Περιβάλλοντος Πληροφορική Έκφραση & Δημιουργία Ιστορία Φυσικές Επιστήμες Γεωγραφία Βιολογία Θρησκευτικά Κοινωνική & Πολιτική Αγωγή Θεατρικό Παιγνίδι Μουσική Αγωγή Εικαστικά Φυσική Αγωγή

6 16 Ο Γραμματισμός στην Προσχ. Εκπ/ση στηρίζεται στη δομητική προσέγγιση, σύμφωνα με την οποία, η γνώση και η γλώσσα οικοδομούνται εξελικτικά μέσα από επικοινωνιακές σχέσεις υποστηρικτικού χαρακτήρα. στηρίζεται στη δομητική προσέγγιση, σύμφωνα με την οποία, η γνώση και η γλώσσα οικοδομούνται εξελικτικά μέσα από επικοινωνιακές σχέσεις υποστηρικτικού χαρακτήρα. στη διαδικασία οικοδόμησης της γνώσης τα παιδιά κάνουν αναπόφευκτα λάθη τα οποία πρέπει να τα ερμηνεύσουμε θετικά ως ενδείξεις της δημιουργικής προσπάθειας τους. στη διαδικασία οικοδόμησης της γνώσης τα παιδιά κάνουν αναπόφευκτα λάθη τα οποία πρέπει να τα ερμηνεύσουμε θετικά ως ενδείξεις της δημιουργικής προσπάθειας τους.

7 17 Στην προσχολική εκπαίδευση δε διδάσκουμε ανάγνωση και γραφή!!! Στην προσχολική εκπαίδευση δε διδάσκουμε ανάγνωση και γραφή!!! Η συστηματική διδ/λία της ανάγνωσης και γραφής είναι και πρέπει να παραμένει κύριο έργο των δασκάλων του δημοτικού σχολείου. Η συστηματική διδ/λία της ανάγνωσης και γραφής είναι και πρέπει να παραμένει κύριο έργο των δασκάλων του δημοτικού σχολείου. Πρόκειται για μάθηση και όχι διδασκαλία. Πρόκειται για μάθηση και όχι διδασκαλία. Η ανάγνωση και η γραφή εμφαίνονται μόνο όταν οι συνθήκες είναι κατάλληλες, μόνο όταν προσφέρονται πλούσια ερεθίσματα στο περιβάλλον και όταν δρουν οι ενήλικες με διάφορες δραστηριότητες. Η ανάγνωση και η γραφή εμφαίνονται μόνο όταν οι συνθήκες είναι κατάλληλες, μόνο όταν προσφέρονται πλούσια ερεθίσματα στο περιβάλλον και όταν δρουν οι ενήλικες με διάφορες δραστηριότητες.

8 18 δραστηριότητες που συνδέονται με διαφορετικές επικοινωνιακές μορφές του προφορικού λόγου. δραστηριότητες που συνδέονται με διαφορετικές επικοινωνιακές μορφές του προφορικού λόγου. η διαμόρφωση το πλαισίου, όπου τα παιδιά, βιώνοντας ποικίλες καταστάσεις επικοινωνίας, καλούνται η διαμόρφωση το πλαισίου, όπου τα παιδιά, βιώνοντας ποικίλες καταστάσεις επικοινωνίας, καλούνται να αφηγηθούν, να περιγράψουν, να εξηγήσουν, να επιχειρηματολογήσουν, να διατυπώσουν αιτήματα, να ανταποκριθούν σε οδηγίες. να αφηγηθούν, να περιγράψουν, να εξηγήσουν, να επιχειρηματολογήσουν, να διατυπώσουν αιτήματα, να ανταποκριθούν σε οδηγίες. Ως προς τον προφορικό λόγο

9 19 Ως προς το γραπτό λόγο να έρθουν τα παιδιά σε επαφή με τις διαφορετικές εκδοχές του γραπτού λόγου και να συνειδητοποιήσουν ότι κάθε εκδοχή μεταφέρει μηνύματα με διαφορετικό τρόπο. να έρθουν τα παιδιά σε επαφή με τις διαφορετικές εκδοχές του γραπτού λόγου και να συνειδητοποιήσουν ότι κάθε εκδοχή μεταφέρει μηνύματα με διαφορετικό τρόπο. Ο/η εκπαιδευτικός διαβάζει μαζί με τα παιδιά εικονογραφημένα βιβλία, περιοδικά, λεξικά, εφημερίδες, αφίσες, χάρτες, συσκευασίες προϊόντων που γνωρίζουν τα παιδιά, στα οποία εικόνες και κείμενο συμπλέκονται για να μεταφέρουν κάποιο μήνυμα. Ο/η εκπαιδευτικός διαβάζει μαζί με τα παιδιά εικονογραφημένα βιβλία, περιοδικά, λεξικά, εφημερίδες, αφίσες, χάρτες, συσκευασίες προϊόντων που γνωρίζουν τα παιδιά, στα οποία εικόνες και κείμενο συμπλέκονται για να μεταφέρουν κάποιο μήνυμα. Σ’ αυτό το πλαίσιο προκαλεί συζήτηση, ενεργοποιεί τα παιδιά στο να κάνουν υποθέσεις γύρω από το τι είναι γραμμένο σε καθένα από αυτά. Σ’ αυτό το πλαίσιο προκαλεί συζήτηση, ενεργοποιεί τα παιδιά στο να κάνουν υποθέσεις γύρω από το τι είναι γραμμένο σε καθένα από αυτά.

10 110 Είδη Γραφής 1. Σκαριφήματα: αδέξια πρωτόγονα γραφήματα 2. Γράμματα και ψευδογράμματα: ανακάτεμα γραμμάτων, αριθμών, σκαριφημάτων (προσχ. ηλικίας, στις πρώτες τους προσπάθειες) 3. Αλυσίδες γραμμάτων: μη φωνητικές αλυσίδες γραμμάτων( 3,4 χρον) 4. Επινοημένη γραφή: αρχίζουν και γράφουν ότι ακούν( 5χρον). 5. Συλλαβική γραφή: ένα γράμμα αντιπροσωπεύει μια συλλαβή. 1. συλλαβική επινοημένη, ένα γράμμα για κάθε συλλαβή, 2. πλήρως επινοημένη, ένα γράμμα για κάθε φώνημα ( Τάφα, 2006)

11 111 Σκαρίφημα

12 112 Ψευδής γραφή ( 4χρ και 8μην)

13 113 Αλυσίδες γραμμάτων

14 114 Έντυπα νηπίων

15 151 Πίνακες αναφοράς

16 116 Πίνακες αναφοράς Βασικό βήμα η εκμάθηση των ονομάτων τους Τα παιδιά μαθαίνουν πρώτα τα γράμματα του ονόματός τους

17 117

18 118 Βασικό ρόλο παίζει η λειτουργία της δανειστικής βιβλιοθήκης

19 119

20 120 Τα παιδιά σχεδιάζουν δράσεις και γράφουν με όποιο τρόπο μπορούν ανάλογα με το γνωστικό τους επίπεδο Σχέδιο εργασίας

21 121 Η νηπιαγωγός αφήνει τα παιδιά να γράψουν όπως μπορούν και σημειώνει με μικρά γράμματα το μήνυμα του παιδιού

22 122 Γράφουν γράμματα

23 123 Κάνουν λεξικά, φυτολόγια

24 124 Γράφουν παραμύθια Η Βάσω γράφει έτσι το Φθινόπωρο Η Βάσω σπάει τον κώδικα την Άνοιξη

25 125

26 126 Σημειώνουν τους υπολογισμούς τους


Κατέβασμα ppt "11 Ο Γραμματισμός στην Προσχ. Εκπ/ση Δρ.Κατερίνα Σαραφίδου Σχολ. Σύμβουλος 39 ης Π.Α. Ν. Δράμας."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google