Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η΄ ΕΞΑΜΗΝΟ ΑΕΜ 6709.  Το πρόγραμμα ονομάζεται: «Αθηνά Τάχα, από το δημόσιο στο ιδιωτικό».  Πραγματοποιείται στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Η΄ ΕΞΑΜΗΝΟ ΑΕΜ 6709.  Το πρόγραμμα ονομάζεται: «Αθηνά Τάχα, από το δημόσιο στο ιδιωτικό».  Πραγματοποιείται στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Η΄ ΕΞΑΜΗΝΟ ΑΕΜ 6709

2  Το πρόγραμμα ονομάζεται: «Αθηνά Τάχα, από το δημόσιο στο ιδιωτικό».  Πραγματοποιείται στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης.  Διήρκησε από 16/1/2010 έως 11/4/2010.  Απευθύνεται σε παιδιά δημοτικού και συγκεκριμένα πέμπτης και έκτης τάξης (10-12 ετών).  Η διάρκειά του είναι 90 λεπτά.  Πρίν την επίσκεψη στο μουσείο δίνεται στους εκπαιδευτικούς έντυπο υλικό με προτεινόμενες δραστηριότητες, το οποίο παρουσιάζεται στη συνέχεια.  Οι στόχοι του προγράμματος και οι θεματικοί άξονες που προσεγγίζονται κατά τη διάρκειά του αναφέρονται αμέσως παρακάτω.

3 ΔΗΛΩΤΙΚΟΙ:  Εξοικείωση του παιδιού με το χώρο του μουσείου.  Γνωριμία με στοιχεία της σύγχρονης και της δημόσιας τέχνης.  Γνωριμία με τεχνικές από το χώρο των εικαστικών και παραστατικών τεχνών.  Παρουσίαση των υλικών, των μέσων και των τεχνικών έκφρασης.  Να αντιληφθούν πότε ένα έργο χαρακτηρίζεται μνημείο.  Να γνωρίσουν πρότυπα ήθους και συμπεριφοράς των αρχαίων Ελλήνων μέσω της διδασκαλίας τοπικής ιστορίας (Σπάρτη).

4 ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΚΟΙ:  Άμεση επαφή των παιδιών με το εικαστικό έργο.  Παροχή ευκαιρίας για δημιουργική έκφραση.  Σύνδεση και ανάπτυξη εκπαιδευτικού προγράμματος με τομείς του ΔΕΠΠΣ και του ΑΠΣ.  Βίωση μιας ευχάριστης εμπειρίας στο χώρο του μουσείου και ενεργοποίηση της δυναμικής της σχολικής ομάδας.  Να έρθουν τα παιδιά σε επαφή με έργα σύγχρονης τέχνης.  Να γνωρίσουν κάποια από τα σημαντικότερα μνημεία του κόσμου και πώς αυτά επηρεάζονται από την εποχή στην οποία δημιουργούνται.  Να μάθουν να αναγνωρίζουν ένα έργο σύγχρονης τέχνης.  Να επεξεργαστούν αμυντικά όπλα του παρελθόντος και τον τρόπο με τον οποίο αυτά χρησιμοποιούνταν.  Να συνδέσουν την τέχνη με τις λαογραφικές παραδόσεις του τόπου μας.

5 ΕΝΝΟΙΟΛΟΓΙΚΟΙ:  Κατανόηση των εννοιών: μουσείο, έργο τέχνης, δημόσια τέχνη, εννοιολογική τέχνη, μνημείο, έκθεμα, εφήμερη εγκατάσταση. ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑ ΣΤΑΣΕΩΝ/ΑΝΤΙΛΗΨΕΩΝ:  Καλλιέργεια και ενίσχυση της αυτοπεποίθησης του παιδιού ως προς τον τρόπο που αντιλαμβάνεται τη σύγχρονη τέχνη.

6  Xαρακτήρας του μνημείου  Mνημεία της πόλης  Ανθρώπινο σώμα, κινήσεις και φθαρτότητα  Δημόσιο έργο και περιβάλλοντας χώρος  Δημόσιο έργο και άνθρωποι-λειτουργικότητα  Στοιχεία της φύσης και περιβαλλοντολογικά θέματα  Εφήμερες εγκαταστάσεις

7 Το μουσείο στεγάζεται στη Μονή Λαζαριστών στην οδό Κολοκοτρώνη 21, στη Σταυρούπολη Θεσσαλονίκης.

8

9  Τί είναι μουσείο;  Πώς συμπεριφερόμαστε σε ένα μουσείο;  Τι είναι τέχνη;  Τι περιμένουμε να δούμε σε ένα μουσείο σύγχρονης Τέχνης;  Έκθεση με τίτλο: «Αθηνά Τάχα, από το δημόσιο στο ιδιωτικό»

10  Το μουσείο είναι ένας χώρος μέσα στον οποίο το κάθε τμήμα πρέπει να λειτουργεί ως ομάδα.  Η παρουσία της/ του εκπαιδευτικού είναι απαραίτητη για τη διεξαγωγή του εκπαιδευτικού προγράμματος.  Στο μουσείο τα παιδιά μπορούν να συζητούν ακολουθώντας τους κανόνες συζήτησης της σχολικής τάξης.  Είναι σημαντικό για το μουσείο η/ο εκπαιδευτικός να εφιστά την προσοχή των παιδιών στο γεγονός ότι δεν μπορούν να αγγίζουν τα εκθέματα (αφήνουμε δακτυλικά αποτυπώματα).

11 ΘΕΜΑΤΑ ΓΙΑ ΣΚΕΨΗ ΚΑΙ ΣΥΖΗΤΗΣΗ:  Τί είναι μνημείο ή δημόσιο έργο;  Έχετε επισκεφτεί το Λευκό Πύργο; Έχετε κάνει βόλτα στη νέα παραλία;  Τι εξυπηρετεί ένα δημόσιο έργο και τι ένα μνημείο.  Πόσο σημαντικό είναι το περιβάλλον και πώς μπορούμε να το προστατέψουμε ;

12  Σε μία φωτογραφία της αυλής του σχολείου παρεμβαίνουμε ζωγραφικά για να δημιουργήσουμε ένα νέο περιβάλλον όπως το φανταζόμαστε. Χρωματιστοί τοίχοι, παγκάκια, φυτά, σιντριβάνια, κτλ. Ο καθένας φτιάχνει την ιδανική αυλή του σχολείου.

13  Φτιάχνουμε ένα ομαδικό κολάζ με φωτογραφίες από δέντρα, πέτρες, θάλασσα, λίμνες, βουνά, κτλ.

14  Η παρακάτω εικόνα είναι ένα σχέδιο της Αθηνάς Τάχα. Μπορείτε να χρωματίσετε τα σχήματα ώστε να μοιάζουν με κύματα της θάλασσας;

15

16

17  Πού έχετε έρθει;  Έχετε επισκεφθεί ξανά ένα μουσείο;  Γιατί δεν πρέπει να αγγίζουμε τα εκθέματα ;

18 Εκφράσεις #1 1972, 52 ασπρόμαυρες φωτογραφίες, μπάνερ

19  Ποιο μέρος του προσώπου κινεί η απεικονιζόμενη;  ΒΙΩΜΑΤΙΚΗ-ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ ΜΕ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ:  Κινείστε μέρη του προσώπου σας με διάφορους τρόπους και σταματήστε όταν σας πούμε.  Προσπάθησε να καταλάβεις ποιο μέρος του προσώπου κινεί ο/η διπλανός/ή συμμαθητής/ τρια σου.  Ποιο συναίσθημα νομίζεις ότι εκφράζεται με αυτή την κίνηση;

20 Μεγαλώνοντας επί 36 χρόνια ( ) 2008, 216 ασπρόμαυρες φωτογραφίες

21  Πραγματοποιείται συζήτηση με τα παιδιά για το τι επιθυμεί να δείξει η δημιουργός με το παραπάνω έργο.  Καθώς τα παιδιά δεν είναι εξοικειωμένα με τέτοιου είδους απεικονίσεις, συνήθως απαντούν «γυμνά σώματα».  Ωστόσο, η δημιουργός επιθυμεί να κάνει φανερή τη φθαρτότητα του προσώπου και του σώματος και την αλλαγή των χαρακτηριστικών τους στο πέρασμα των 36 χρόνων που είναι τραβηγμένες οι συγκεκριμένες φωτογραφίες.

22 Φτερωτή πανοπλία για την Ellen 1992, φτερά σε διογκωμένο αλουμίνιο και μπρούτζινη αλυσίδα

23 Περικεφαλαία εγκεφαλικού όγκου για τη Μάρω 1992, όστρακα μικρών μυδιών, αφρός πολυουρεθάνης, γκρι γύψος και θερμή κόλλα σε διογκωμένο αλουμίνιο

24 700 καταδύσεις στο Αιγαίο: Ασπίδα διπλής όψης για την Ellen (οπίσθια όψη) 1992, ελληνικές αβαλόνες, σπασμένο γυαλί και σιλικόνη σε πλέγμα αλουμινίου

25 700 καταδύσεις στο Αιγαίο: Ασπίδα διπλής όψης για την Ellen (πρόσθια όψη) 1992, ελληνικές αβαλόνες, σπασμένο γυαλί και σιλικόνη σε πλέγμα αλουμινίου

26 Φτερωτή ασπίδα για τη Θάλεια 2001, φελλοί φιαλών κρασιού, φτερά, θερμή κόλλα

27 Καταδύσεις στο Θυμάρι: Ασπίδα για τον Παύλο 2000, ελληνικά κοχύλια και θερμή κόλλα

28  Τα παιδιά καλούνται να επεξεργαστούν τα έργα και να αναρωτηθούν τι απεικονίζουν.  Ακολουθεί συζήτηση για τα υλικά από τα οποία είναι φτιαγμένες οι συγκεκριμένες «ασπίδες». Έτσι, καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι δεν είναι δυνατά υλικά που προστατεύουν, όπως μια ασπίδα προορίζεται να κάνει.  Αντιφατικό το στοιχείο ότι μία ασπίδα προσφέρει σωματική προστασία, ενώ τα συγκεκριμένα υλικά (κοχύλια, φελλοί φιαλών κρασιού, φτερά, θερμή κόλλα κ.α.) δεν είναι σε θέση να προστατέψουν.  Μέσα από αυτή την κουβέντα τα παιδιά συμπεραίνουν ότι κάτι διαφορετικό συμβολίζουν τα έργα για το οποίο και ενημερώνονται.  Κατά τη δημιουργό κάθε ασπίδα έχει δημιουργηθεί για κάποιο δικό της πρόσωπο ώστε να το «προστατεύει» από κάποια αρρώστια.

29 Κύματα: 1997, ανάγλυφο σε ολλανδικό χαρτί χαρακτικής Γλυπτά σκαλοπάτια στον ποταμό Charles 1974, φωτογραφία μακέτας για την όχθη του ποταμού απέναντι από το Πανεπιστήμιο της Βοστώνης

30 Ροές: , ψαμμίτης, ελαφρόπετρες και βότσαλα λίμνης 33 Ρυθμοί (Φόρος τιμής στις Κυκλάδες), , ψηφιακό φωτοκολάζ της πρότασης ενός γλυπτού- σκαλοπατιών για ένα πάρκο

31 Πράσινα Εκτάρια: , υποκίτρινο τούβλο, πράσινη πλάκα, πράσινος γρανίτης με αμμοβολημένες φωτογραφίες και φυτά Πλατεία Muhammad Ali (με το αμφιθέατρο Σκαλοπάτια που χορεύουν και το Σιντριβάνι Αστέρι)

32 Συνδέσεις: , πάρκο ενός οικοδομικού τετραγώνου με κήπους σε αναβαθμίδες. Σε συνεργασία με την Gaudet Associates.

33  ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΜΕ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ:  Με τι σας μοιάζουν τα έργα;  Τι νομίζετε ότι απεικονίζουν;  Τι χαρακτηριστικά έχουν οι φωτογραφίες; Αναφερθείτε σε: σχήματα, μέγεθος, τοποθεσία στην οποία βρίσκονται (εσωτερική ή εξωτερική), χρήση τους (δημόσια ή ιδιωτική).  ΣΚΟΠΟΣ ΤΩΝ ΕΡΓΩΝ:  Τα έργα έχουν ως σκοπό να γίνει εμφανής στα παιδιά η ομοιότητα των έργων με κύματα, είτε αυτά είναι ανάγλυφα είτε ψηφιακά κολάζ ακόμα και αληθινά τοπία.  Στο σημείο αυτό τονίζεται στα παιδιά και η σημασία του να υπάρχουν δημόσια έργα, όπως τα παραπάνω, τα οποία μπορεί να απολαμβάνει κανείς στην καθημερινότητά του και όχι μόνο σε μουσεία.

34  Επιπλέον στόχος του προγράμματος είναι να παρατηρήσουν τα παιδιά την έντονη παρουσία του υγρού στοιχείου στα έργα.  Θέλοντας, λοιπόν, να κάνει περισσότερο εμφανές το υγρό στοιχείο η δημιουργός προσθέτει στα έργα της και τα ακόλουθα.  ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΠΡΟΣ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ:  Ποιο στοιχείο της φύσης προβάλλει η δημιουργός στα έργα της;  Μπορείτε να διακρίνετε το υγρό στοιχείο στα έργα;  Πως το διακρίνετε;  Γιατί νομίζεις ότι η δημιουργός προσθέτει το υγρό στοιχείο στα έργα της;  Πώς αισθάνεσαι βλέποντας αυτά τα έργα της δημιουργού;

35 Blair Fountain Παραποτάμιο πάρκο σε χαμηλό υδατόφραγμα, Tulsa, Oklahoma, , σκυρόδεμα, βράχοι και νερό

36 Συγχώνευση Πανεπιστήμιο Case-Western Reserve, Cleveland, Ohio, , γρανίτης και πεζούλες νερού (καταρράκτης)

37 Πλατεία Νίκης American Airlines Center, Dallas, Texas, , πίδακες νερού, φώτα, πλάκες γρανίτη, σκυρόδεμα, μισό οικοδομικό τετράγωνο

38 Αφρός – Ιόνιο Πέλαγος 1988/2005, εκτύπωση digichrome στερεωμένη σε πλεξιγκλάς

39 Υδάτινα σκαλοπάτια – Ντομίνικα 2007, εκτύπωση digichrome στερεωμένη σε πλεξιγκλάς

40  Παρουσιάζεται στα παιδιά μία φωτογραφία της περιοχής του Λευκού Πύργου παλιότερα και μία με τη σημερινή μορφή.  Παρατηρούν και συζητούν διαφορές.  ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ ΓΙΑ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ:  Σχεδιάστε την παραλία της Θεσσαλονίκης με το Λευκό Πύργο όπως τη φαντάζεστε και θα θέλατε εσείς να είναι.

41  Στο σημείο αυτό τα παιδιά παρατηρούν την εφήμερη εγκατάσταση με ταινίες της δημιουργού.  ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΜΕ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ:  Τι είναι;  Τι σας θυμίζει;  Σε ποιους άξονες τοποθετεί τις ακτίνες;  Υπενθύμιση της έννοιας της εφήμερης εγκατάστασης.  Αναφορά στο μύθο της γυναίκας υφάντρας που μεταμορφώνεται από τη θεά Αθηνά σε έντομο λόγω της ύβρης που διαπράττει υπερηφανευόμενη για τις υφαντικές της ικανότητες.

42  ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ ΜΕ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ:  Μιμηθείτε το έργο δημιουργώντας στο χώρο του μουσείου τη δική σας εφήμερη εγκατάσταση με χαρτοταινίες και χρωματιστές ταινίες.  Αφού τα παιδιά τελειώσουν με αυτή τη δραστηριότητα και πρίν αποχωρήσουν από το μουσείο, κατεβάζουν από τα κάγκελα αυτές τις ταινίες. Έτσι δηλώνεται ο εφήμερος χαρακτήρας του έργου (εφήμερη εγκατάσταση).

43  Κλείνοντας την παρουσίαση του προγράμματος θα ήθελα να αναφέρω τις εντυπώσεις μου. Ήταν ένα πολύ ενδιαφέρον πρόγραμμα και αυτό φάνηκε από την επιθυμία των παιδιών να το παρακολουθούν και να συμμετέχουν στις δραστηριότητες καθ’ όλη τη διάρκειά του. Αποτέλεσε μία πολύ καλή ευκαιρία για τα παιδιά ώστε να έρθουν σε επαφή με την τέχνη παράγοντας και τα ίδια το δικό τους έργο. Θα ήταν ιδιαιτέρως εποικοδομητικό να διοργανώνονται συχνότερα τέτοιες επισκέψεις σε μουσεία οι οποίες συνδυάζουν τη γνώση με την ευχαρίστηση. Παράλληλα, δίνουν τη δυνατότητα στα παιδιά να προσεγγίσουν θέματα τέχνης που αποτελούν αναπόσπαστο μέρος της ιστορίας με βιωματικό τρόπο, ξεφεύγοντας έτσι από τον παραδοσιακό τρόπο διδασκαλίας.

44

45 ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 1 η :  Γνωρίζεις τα παρακάτω μνημεία και σε ποιο μέρος βρίσκονται; Τι μαρτυρούν για την εποχή που κατασκευάστηκαν; Συζητήστε την ιστορία τους με βάση την οποία σήμερα θεωρούνται μνημεία.

46 Ταζ Μαχάλ, Ινδία Ναός του Απόλλωνα, Δελφοί

47 Σινικό Τείχος, Κίνα Σφίγγα, Αίγυπτος

48 Αρχαίο θέατρο Επιδαύρου Αρχαιολογικός χώρος στο νησί της Δήλου

49 Ναός Αγία Σοφίας, Κων/πολη Παρθενώνας

50  ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 2 η :  Κατασκευάστε ένα ομαδικό κολάζ με γνωστά ιστορικά μνημεία της πόλης σας και παρουσιάστε τα λέγοντας λίγα λόγια για το καθένα.

51  ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 3 η :  Παρατηρείστε τις παρακάτω φωτογραφίες από την πόλη της Θεσσαλονίκης. Ποιο από τα δύο θεωρείτε ότι ανήκει στη σύγχρονη τέχνη; Μπορείτε να εξηγήσετε τους λόγους; Τι διαφορές παρατηρείτε ως προς τα υλικά κατασκευής; «Ομπρέλες», Γιώργος Ζογγολόπουλος ανοξείδωτος χάλυβας, παραλία Θεσσαλονίκης Άγαλμα Μεγάλου Αλεξάνδρου, παραλία Θεσσαλονίκης

52 Μεγαλώνοντας επί 36 χρόνια ( ) 2008, 216 ασπρόμαυρες φωτογραφίες

53  ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 1 η :  Με αφορμή το παραπάνω έργο, μπορείτε να σκεφτείτε τη δική σας εξέλιξη στο χρόνο; Ποιες διαφορές παρατηρείτε τόσο στην εμφάνιση σας όσο και στα σωματικά χαρακτηριστικά σας; Προσπαθήστε να τις αποτυπώσετε στο χαρτί με μία ζωγραφιά.  ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 2 η :  Παρακάτω παρατίθενται δύο φωτογραφίες που απεικονίζουν το μνημείο της Καμάρας στη Θεσσαλονίκη όπως είναι σήμερα και όπως ήταν στις αρχές του 20 ου αιώνα. Ποιες αλλαγές παρατηρείτε μέσα στο χρόνο;

54 Περιοχή Καμάρας, αρχές 20 ου αιώνα Περιοχή Καμάρας σήμερα

55  Η δημιουργός αναφέρεται σε «ασπίδες» των ανθρώπων της.  Είναι μία καλή ευκαιρία να αναφερθούμε με τα παιδιά στις ασπίδες που χρησιμοποιούσαν οι πολεμιστές και τα χαρακτηριστικά τους.  ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 1 η :  Παρατηρήστε τις παρακάτω ασπίδες. Γνωρίζετε από ποιους χρησιμοποιούνταν και ποια η χρησιμότητα τους στο παρελθόν;

56 Η χρυσελεφάντινη ασπίδα από τη Χρυσοποίκιλτη πανοπλία του Φιλίππου Β‘ Ασπίδα του Αχιλλέα

57 Ασπίδα από τον Τάφο του Φιλίππου Ασπίδα του Αχιλλέα. Κατά τον Πλούταρχο αποτελεί απομίμηση του κόσμου

58 Σπαρτιατική ασπίδα Χάλκινη ενεπίγραφη ασπίδα, λάφυρο των Αθηναίων από τη μάχη στη Σφακτηρία κατά των Σπαρτιατών το 425 π.Χ.

59  ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 2 η :  Παρατηρώντας τις ασπίδες της δημιουργού και τις ασπίδες της προηγούμενης δραστηριότητας, ποιες διαφορές εντοπίζετε; Αναφερθείτε στα υλικά, το σχήμα και τους συμβολισμούς που απεικονίζονται.  Τι μπορούμε να συμπεράνουμε για την αξία αυτού του αμυντικού όπλου στο παρελθόν εφόσον έχουν αποτελέσει πηγή έμπνευσης για σύγχρονους δημιουργούς όπως η Αθηνά Τάχα;

60  ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 3 η :  Γνωρίζετε τον αμυντικό μηχανισμό της φωτογραφίας; Πώς ονομάζεται; Αν θυμόσαστε από το μάθημα της ιστορίας, ποιοι, πότε και πώς τον χρησιμοποιούσαν;

61  ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 4 η :  Διάβασε τις παρακάτω πηγές. ΠΗΓΗ 1 η : « Στη Σπαρτιάτισσα γυναίκα, η καλλιέργεια του πνεύματος δεν έμενε πίσω. Μάθαιναν μουσική, αλλά μάθαιναν και να κατέχουν το προτέρημα της βραχυλογίας, που ήταν και αυτό μέρος της λακωνικής φιλοσοφίας. Συνετές και ολιγόλογες, ωρίμαζαν πνευματικά γρήγορα, μέσα σε ένα γυμνασμένο κορμί, που εκτός από πόθο προκαλούσε και τους άνδρες σε ένα συναγωνισμό και άμιλλα στον πόλεμο και στην αθλητική αρένα. […] Και σε κατάληξη, όλες μαζί και η κάθε μια χωριστά δίνανε τις ασπίδες στα παιδιά τους, με την εντολή: «Ή Ταν ή επί Τας». » “Η γυναίκα στην Αρχαία Σπάρτη” Γιάννης Κορναράκης 14 Μαρτίου 2009

62 ΠΗΓΗ 2 η : «Οι Σπαρτιάτες έδιναν τέτοια ανατροφή στις γυναίκες, ώστε να είναι δυνατές στο σώμα και γενναίες στην ψυχή. Άξιες γυναίκες και μάνες πολεμιστών, οι οποίες παρακινούσαν τους άνδρες να δείξουν ανδρεία στη μάχη. Η Σπαρτιάτισσα μητέρα όταν έδινε την ασπίδα στο γιό της έλεγε: «Ή Ταν ή επί τας». Η φράση αυτή σημαίνει ή να φέρεις πίσω την ασπίδα νικητής ή να σε φέρουν πάνω σε αυτή νεκρό.» Πλούταρχος, Λακωνικά αποφθέγματα 16 (διασκευή)

63  ΕΡΩΤΗΜΑ 1 ο :  Ποια γνωστή φράση έλεγαν οι Σπαρτιάτισσες μητέρες στους γιούς τους όταν τους έδιναν την ασπίδα για τον πόλεμο; Τι σήμαινε;  ΕΡΩΤΗΜΑ 2 ο :  Τι μπορούμε να συμπεράνουμε για το ήθος και το χαρακτήρα των Σπαρτιατισσών γυναικών; Στην ανάπτυξη ποιών χαρακτηριστικών έδιναν ιδιαίτερη βαρύτητα;

64  Στο σημείο αυτό μπορούμε να ζητήσουμε από τα παιδιά να υλοποιήσουν δύο επιπλέον δραστηριότητες.  ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 1 η :  Διάβασε τον παρακάτω μύθο στον οποίο έγινε αναφορά κατά την επίσκεψη στο μουσείο. Ποιο σημείο του μύθου σε παραπέμπει στην εφήμερη εγκατάσταση που κατασκευάσατε;

65  Ο Μύθος της Αράχνης Την εποχή που οι θεοί βασίλευαν γαλήνιοι και παντοδύναμοι στα συννεφένια κάστρα του Ολύμπου, σε μια μικρή πολιτεία της Λυδίας, τα Ύπαιπα, ζούσε η Αράχνη, υφάντρα ξακουστή σε όλον τον κόσμο για τα υφαντά που έφτιαχνε στον αργαλειό της αλλά και για την απαράμιλλη ομορφιά της. Ήταν τέτοια η τέχνη της Αράχνης στην υφαντική που ο κόσμος πίστευε ότι την είχε διδαχθεί από την ίδια τη θεά Αθηνά που ήταν και προστάτιδα τούτης της τέχνης. Αυτό, όμως, δεν άρεσε στην Αράχνη που δεν σταματούσε όχι μόνο να διατυμπανίζει ότι την τέχνη την είχε μάθει μόνη της, αλλά και να καυχάται ότι τα δικά της υφαντά ήταν ασυγκρίτως καλύτερα από εκείνα της θεάς. Και σε μια στιγμή έπαρσής της, τόλμησε να καλέσει την ίδια την Αθηνά σε αγώνα υφαντικής. Αυτή η πρόκληση δεν μπορούσε, βέβαια, ν' αφήσει αδιάφορη την κόρη του Δία, πολύ περισσότερο αφού προερχόταν από μια θνητή. Κατέβηκε, λοιπόν, η Αθηνά στη γη και παρουσιάστηκε στην Αράχνη σε όλο της το θεϊκό μεγαλείο. Και ο αγώνας άρχισε: ύφαινε και κεντούσε η Αθηνά την Ακρόπολη και τον αγώνα της με τον Ποσειδώνα, που θα έκρινε ποιος απ' τους δύο θα κέρδιζε την Αθήνα, την όμορφη και πλούσια αυτή πόλη της Αττικής. Κι ακόμη, κεντούσε την ιστορία του βασιλιά της Θράκης Αίμου που μαζί με τη γυναίκα του Ροδόπη περηφανεύτηκαν πως είχαν τη δύναμη του Δία και της Ήρας και γι' αυτή τους την ασέβεια ο βασιλιάς του Ολύμπου τους μεταμόρφωσε σε βουνά. Ύφαινε και κεντούσε η Αθηνά τα όμορφα παραμύθια των θεών και των ανθρώπων, ύφαινε και κεντούσε κι η Αράχνη διάφορες ιστορίες των θεών και έδειχνε σ' αυτές τις πολλές μεταμορφώσεις του Δία, που άλλοτε γινόταν ταύρος, άλλοτε κύκνος, άλλοτε χρυσή βροχή... Κι όταν τελείωσε ο αγώνας και η Αθηνά πήρε στα χέρια της το κέντημα της Αράχνης, άδικα προσπάθησε να βρει κάποιο ψεγάδι. Ήταν πραγματικά το καλύτερο που είχε δει ποτέ της και ασφαλώς καλύτερο από το υφαντό που είχε φτιάξει η ίδια. Όμως, παρόλο που σε τούτον τον πρωτότυπο αγώνα είχε νικήσει η Αράχνη, η Αθηνά δεν ήταν δυνατό ν' αφήσει ατιμώρητη την ασέβεια και την αλαζονεία της. Γι' αυτό την άγγιξε στο μέτωπο με τη χρυσή σαΐτα της κι εκείνη, τρελή απ' το κακό της, τύλιξε στο λαιμό της όση κλωστή είχε περισσέψει στο αδράχτι της και μ' αυτήν κρεμάστηκε από το ταβάνι του σπιτιού της. Τη λυπήθηκε τότε η θεά και την άφησε να ζήσει, καταδικασμένη, όμως, να κρέμεται πάντα από τα ταβάνια και τους τοίχους των σπιτιών κι έτσι κρεμασμένη να υφαίνει τον ιστό της. Κι από τότε η Αράχνη έπαψε να είναι όμορφη κοπέλα κι έγινε ένα μικρό κι άσχημο έντομο που κρέμεται άλλοτε στο ταβάνι, άλλοτε στις γωνίες των τοίχων κι άλλοτε ανάμεσα στα κλαδιά των δέντρων. Απλώνει εκεί τις κλωστές της και υφαίνει αδιάκοπα, γιατί, παρόλο που μεταμορφώθηκε σε έντομο, δεν μπόρεσε να ξεχάσει την παλιά της τέχνη.

66  ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 2 η :  Ανάφερε κι άλλες περιπτώσεις στις οποίες η μυθολογία έχει επηρεάσει την τέχνη.

67

68

69 ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΤΕΧΝΗ: Η σύγχρονη τέχνη αποτελεί την εικαστική δημιουργία που συμβαίνει στην εποχή μας. Οι σύγχρονοι καλλιτέχνες είναι άνθρωποι που μπορεί να έχουν την ηλικία των γονιών των παιδιών ή των δασκάλων τους και είναι κατά κύριο λόγο νέοι. Τα έργα σύγχρονης τέχνης εκφράζουν κατά βάση την εποχή μας, τους προβληματισμούς του σύγχρονου ανθρώπου και διάφορα επίκαιρα ζητήματα, όπως για παράδειγμα θέματα οικολογίας, την εξέλιξη της τεχνολογίας, ή τα ΜΜΕ. Οι τρόποι που εκφράζονται οι σύγχρονοι καλλιτέχνες δεν περιορίζονται στη ζωγραφική ή στη γλυπτική. Μερικά σύγχρονα μέσα έκφρασης είναι οι εικαστικές εγκαταστάσεις, η βίντεο-τέχνη, το κολλάζ, η φωτογραφία, οι εικαστικές δράσεις και η ψηφιακή τέχνη.

70 ΔΗΜΟΣΙΑ ΤΕΧΝΗ : Ο όρος δημόσια τέχνη αναφέρεται κυρίως σε έργα τέχνης ποικίλων μέσων που σχεδιάστηκαν και εκτελέστηκαν με την πρόθεση να τοποθετηθούν σε κάποιο δημόσιο χώρο, συνήθως εξωτερικό, ώστε να είναι προσβάσιμος σε όλους. Ο όρος παραπέμπει σε εκείνο το είδος τέχνης που είναι συνδεδεμένη με συγκεκριμένο χώρο και με τη συνεργασία και εμπλοκή των κατοίκων του συγκεκριμένου χώρου. Κάποιες φορές αναφέρεται και σε έργα που εκτίθενται σε δημόσιους χώρους, συμπεριλαμβανομένων κτιρίων που είναι προσβάσιμα από το κοινό. Τα μνημεία και τα αγάλματα σε δημόσιους χώρους είναι ίσως η αρχαιότερη και πιο προφανής μορφή επίσημης δημόσιας τέχνης, αν και η αρχιτεκτονική του τοπίου και ακόμα περισσότερο η αρχιτεκτονική είναι πιο διαδεδομένα και συμβαδίζουν με τον όρο δημόσια τέχνη.

71 ΕΝΝΟΙΟΛΟΓΙΚΗ ΤΕΧΝΗ : Στα έργα εννοιολογικής τέχνης το σπουδαιότερο ρόλο παίζουν η σύλληψη της ιδέας και η ίδια η ιδέα πίσω από το έργο, ενώ λιγότερα σημαντικά είναι τα αισθητικά γνωρίσματα του έργου ή τα υλικά από τα οποία είναι φτιαγμένο. Πολλά από τα έργα, που μερικές φορές ονομάζονται εγκαταστάσεις, του καλλιτέχνη Sol Le Witt για παράδειγμα, μπορούν να κατασκευαστούν από τον οποιονδήποτε απλώς ακολουθώντας τις γραπτές οδηγίες του καλλιτέχνη. Αυτή η μέθοδος αποτέλεσε το θεμέλιο στον ορισμό που έδωσε ο Sol Le Witt για την εννοιολογική τέχνη και ήταν ο πρώτος που αποτυπώθηκε εντύπως: ‘Στην εννοιολογική τέχνη το σκεπτικό ή η ιδέα είναι το πιο σημαντικό μέρος του έργου. Όταν ένας καλλιτέχνης χρησιμοποιεί μια εννοιολογική μορφή τέχνης, αυτό σημαίνει ότι όλος ο σχεδιασμός και οι αποφάσεις πραγματοποιούνται εκ των προτέρων και η εκτέλεση είναι ένα διεκπεραιωτικό καθήκον. Η ιδέα γίνεται η μηχανή που φτιάχνει τέχνη.’ (Sol Le Witt)

72 ΕΦΗΜΕΡΗ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ : Σε μια εφήμερη εικαστική εγκατάσταση χρησιμοποιούμε υλικά που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε και στην παραδοσιακή γλυπτική, αλλά και άλλα μέσα ώστε να δώσουμε μορφή σε έναν συγκεκριμένο χώρο. Μια εικαστική εγκατάσταση μπορεί να βρίσκεται σε ένα μουσείο ή μια γκαλερί, αλλά και σε δημόσιο ή ιδιωτικό χώρο. Στις εικαστικές εγκαταστάσεις μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε μια πληθώρα υλικών από καθημερινά αντικείμενα, αντικείμενα που βρίσκουμε στην φύση, σκουπίδια, ως και μέσα που παρέχει η τεχνολογία όπως βίντεο, ήχο, διαδίκτυο. Μερικές εγκαταστάσεις φτιάχνονται για κάποιον συγκεκριμένο χώρο και δεν μπορούν να υπάρξουν πουθενά αλλού και κάποιες άλλες είναι διαδραστικές και καλούν τους θεατές να “παίξουν”. Το βασικό χαρακτηριστικό της εφήμερης εγκατάστασης είναι ότι δημιουργείται για συγκεκριμένο χώρο και εκτίθεται για περιορισμένο χρονικό διάστημα.

73  ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:            Thessaloniki.jpg Thessaloniki.jpg     U/HkQmjXXsfBY/s1600/ _306180_11.jpg U/HkQmjXXsfBY/s1600/ _306180_11.jpg  U/s160/%CE%B1%CF%83%CF%80%CE%B9%CE%B4%CE%B1.jpg U/s160/%CE%B1%CF%83%CF%80%CE%B9%CE%B4%CE%B1.jpg

74      


Κατέβασμα ppt "Η΄ ΕΞΑΜΗΝΟ ΑΕΜ 6709.  Το πρόγραμμα ονομάζεται: «Αθηνά Τάχα, από το δημόσιο στο ιδιωτικό».  Πραγματοποιείται στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google