Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Διαπολιτισμική εκπαίδευση και οι γιορτές στο Νηπιαγωγείο πηγές άγχους ή ευχαρίστησης; Βασίλα Βάσω Σχολική Σύμβουλος 34ης Εκπαιδευτικής Περιφέρειας K. Μακεδονίας.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Διαπολιτισμική εκπαίδευση και οι γιορτές στο Νηπιαγωγείο πηγές άγχους ή ευχαρίστησης; Βασίλα Βάσω Σχολική Σύμβουλος 34ης Εκπαιδευτικής Περιφέρειας K. Μακεδονίας."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Διαπολιτισμική εκπαίδευση και οι γιορτές στο Νηπιαγωγείο πηγές άγχους ή ευχαρίστησης; Βασίλα Βάσω Σχολική Σύμβουλος 34ης Εκπαιδευτικής Περιφέρειας K. Μακεδονίας

2 Οι γιορτές στο Νηπιαγωγείο Είναι ανοιχτές εκδηλώσεις που οργανώνονται: με την ευκαιρία των γενεθλίων των παιδιών, μιας γιορτής, ενός σημαντικού γεγονότος για τη σχολική ζωή

3 1. Η επιλογή των γιορτών Χριστούγεννα Καλοκαιρινή – τελική γιορτή Αποκριάς Πάσχα Εθνικές γιορτές Παγκόσμιες ημέρες: της 3ης Ηλικίας, των ζώων, του νερού, του παιδιού, της αποταμίευσης, της φιλίας… Γιορτή μετά από ένα σχέδιο εργασίας, ή μια θεματική προσέγγιση

4 2. Οι στόχοι μιας γιορτής Η ενεργή συμμετοχή των παιδιών Τα παιδιά έχουν την ευκαιρία να αποκτήσουν πρόσθετες εμπειρίες και να βιώσουν τη χαρά των προσπαθειών, που κατέβαλαν. Να εκφραστούν δημιουργικά, προβάλλοντας τη φαντασία και ενισχύοντας την αυτοεικόνα τους, σ’ ένα ευρύτερο κοινό. η ενεργοποίηση και η διατήρηση του ενδιαφέροντος των παιδιών καθ’ όλη τη διάρκεια. Ή μια πολύ καλή παρουσίαση, που αναδεικνύει τη δουλειά μας, ως εκπαιδευτικούς;

5 3.Η συμμετοχή των γονέων σε μια γιορτή Οι γιορτές συζητιούνται από την πρώτη συνάντηση με τους γονείς και εξηγείται αναλυτικά: η φιλοσοφία μέσα από το Α.Π. Σπουδών οι αρχές, οι λόγοι, τα οφέλη των παιδιών και η διαδικασία, ώστε να μην προκύψουν προβλήματα. Οδηγούμαστε σε συμφωνίες με τους γονείς για το βαθμό εμπλοκής τους, σε ποια σημεία, που και πως μπορούν να βοηθήσουν.

6 3. Η προετοιμασία – οι πρόβες Δεν είναι αποκομμένη και άσχετη από την καθημερινή εργασία και το πρόγραμμα του νηπιαγωγείου. Δεν προκύπτει από τη μια στιγμή στην άλλη, ξεκομμένη. Αποτελεί συνέχεια και μέρος της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Έμφαση δίνεται στη διαδικασία και όχι στο αποτέλεσμα. Όχι άσκοπες, επαναλαμβανόμενες, αυστηρές πρόβες, που κουράζουν εκνευρίζουν, δημιουργούν εντάσεις και φωνές και είναι αναποτελεσματικές.

7 4. Τι περιλαμβάνει μια γιορτή Έκθεση ατομικών και ομαδικών εργασιών, κατασκευών. Δραματοποιήσεις παραμυθιών, ιστοριών, μύθων, σύγχρονων λογοτεχνικών έργων. Ποιήματα και τραγούδια Παιχνίδια ρόλων Θεατρικό παιχνίδι Μουσικοκινητικά παιχνίδια Χοροί

8 Σύνδεση διαπολιτισμικής εκπαίδευσης και γιορτών Όταν στην τάξη μας υπάρχουν παιδιά, από άλλα πολιτισμικά περιβάλλοντα η γιορτή είναι επιβεβλημένο να παίρνει διαπολιτισμικό χαρακτήρα.

9 Διαπολιτισμική αγωγή Συνάντηση με άλλους πολιτισμούς Παραμερισμός των φραγμών που αποτελούν εμπόδιο σε μια τέτοια συνάντηση Προώθηση πολιτισμικών ανταλλαγών και πολιτισμικού εμπλουτισμού Προσωπική επικοινωνιακή ικανότητα σύνθεσης γνώσεων και θετικών στάσεων απέναντι σε διαφορετικές πολιτισμικές νόρμες και συμπεριφορές. 1.Ικανότητα να δημιουργείς σχέσεις 2.Ικανότητα να επικοινωνείς 3.Ικανότητα να συνεργάζεσαι

10 Μορφές ετερότητας Εθνική Εθνοτική Θρησκευτική Γλωσσική Πολιτιστική Ωστόσο η διαπολιτισμική αγωγή απορρέει από την πεποίθηση: ότι όλοι είναι ίσοι, οι πολιτισμικές και γλωσσικές διαφορές εκτιμώνται ως εμπλουτισμός και πρέπει να περιλαμβάνονται στα προγράμματα σπουδών, ισότητα ευκαιριών σε όλους, ενάντια σε κάθε διάκριση.

11 Βασικές αρχές της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης Ενσυναίσθηση, κατανόηση των προβλημάτων των άλλων και της διαφορετικότητάς τους. Αλληλεγγύη, ξεπερνά τα όρια των ομάδων, των κρατών, των φυλών και παραμερίζει την κοινωνική ανισότητα. Σεβασμός στην πολιτισμική ετερότητα μέσα από το άνοιγμα μας σε άλλους πολιτισμούς και τη συμμετοχή αυτών στο δικό μας. Εξάλειψη του εθνικιστικού τρόπου σκέψης και απαλλαγή από τα εθνικά στερεότυπα και προκαταλήψεις, ώστε να μπορούν να επικοινωνούν οι λαοί μεταξύ τους.

12 Όροι και προϋποθέσεις των διαπολιτισμικών προγραμμάτων Να απευθύνονται με τον ίδιο τρόπο σε όλους (γηγενείς και μετανάστες) Να μην ξεκινούν με τη λογική ότι οι «άλλοι» αποτελούν πρόβλημα και ότι έχουν ελλείμματα. Να μην απαιτούν την προσαρμογή των «άλλων» στο σύστημα αξιών και κανόνων της κοινωνίας αποδοχής, να επιτρέπουν τη διαπραγμάτευση. Να συμπεριλαμβάνουν στη διαδικασία κοινωνικοποίησης και εκπαίδευσης και τους πολιτισμούς των μεταναστών.

13 Κατηγοριοποίηση διαπολιτισμικών προγραμμάτων Περιεχόμενο και ιδεολογική τοποθέτηση 1.Προγράμματα αντιρατσιστικής προσέγγισης(άμβλυνση των στερεοτύπων και επεξεργασία νέων στάσεων απέναντι στις μειονότητες) 2.Προγράμματα πολυπολιτισμικής προσέγγισης(να φέρει τους μαθητές κοντά στον τρόπο ζωής των λαών με στόχο την εξοικείωση και την αποδοχή ) Διδακτική μεθοδολογία Ενεργητική συμμετοχή των μαθητών

14 Μοντέλα διδασκαλίας Συνεργατική μάθηση – ομάδες Βιωματικές δραστηριότητες, παιχνίδια ρόλων, δραματοποίηση, εικαστικές δραστηριότητες, θεατρικά έργα, εορταστικές εκδηλώσεις. Μέθοδος project - σχέδια εργασίας Προσοχή στη διολίσθηση επιφανειακών και φολκλορικών εκδηλώσεων, που τονίζουν περισσότερο στερεοτυπικές εικόνες του διαφορετικού

15 Ο ρόλος του εκπαιδευτικού Καλά ενημερωμένος και σκεπτόμενος κριτικά, που να μην αρκείται στην ανοχή, την απάθεια ή τη στείρα συνθηματολογία Επιμορφούμενος συνεχώς, για την καταπολέμηση της ξενοφοβίας και των προκαταλήψεων. Ανοιχτός στις καινοτομίες και στα προγράμματα για μια διαδικασία διαπολιτισμικής ανταλλαγής και εξέλιξης, αφού αποτελεί καταλύτη για μια πιθανή σχολική επιτυχία ή αποτυχία.

16 Ενδεικτικό παράδειγμα γιορτής 1. ΟΙ ΜΑΣΚΕΣ ΤΗΣ ΑΠΟΚΡΙΑΣ Ενδεικτικό βασικό πληροφοριακό υλικό Στην αρχαία Ελλάδα οι άνθρωποι άρχισαν να φοράνε μάσκες, όταν γιόρταζαν το θεό Διόνυσο. Από εκεί τις πήραν και στα αρχαίο θέατρο για την κωμωδία και την τραγωδία. Πιο παλιά όμως στο Μεξικό φορούσαν μάσκες, για να τιμήσουν τους νεκρούς τους. Η λέξη Αποκριά προέκυψε από τις λέξεις από και κρέας, δηλαδή αποχή από το κρέας.

17 ΓΕΝΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ Ή ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΕΠΙΔΙΩΞΕΙΣ Να γνωρίσουν τα ήθη και τα έθιμα του τόπου μας σχετικά με τη γιορτή της Αποκριάς, αλλά και άλλων τόπων, από παιδιά διαφορετικών χωρών. Να διασκεδάσουν με ιστορίες, κουκλοθέατρο, τραγούδια σκωπτικά, να χορέψουν Να οργανώσουν το αποκριάτικο πάρτι στο νηπιαγωγείο Να εργαστούν συλλογικά και να συνεργαστούν για να φτιάξουν ένα μαγαζάκι με αποκριάτικα. Να γνωρίσουν και να παρατηρήσουν έργα μεγάλων ζωγράφων Να πειραματισθούν με διάφορα υλικά και χρώματα και να εκφραστούν καλλιτεχνικά Να γνωρίσουν και να ξεχωρίσουν τα αρτίσιμα και τα νηστίσιμα φαγητά. Να αναζητήσουν στο internet πληροφοριακό υλικό για τις απόκριες σ’ ολόκληρο τον κόσμο. Να κόψουν, να κολλήσουν και να κατασκευάσουν μάσκες και χαρταετούς.

18 ΑΡΧΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ/ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΤΗΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΟΥ Η γιορτή της αποκριάς είναι μια γιορτή που δεν μπορεί να περάσει απαρατήρητη στο νηπιαγωγείο. Μικροί και μεγάλοι την περιμένουν με ανυπομονησία και πολύ νωρίς, αρχίζει ανάμεσα στα παιδιά η συζήτηση για τις στολές, τις μάσκες και τα καπέλα που θα φορέσουν, ενόψει της χαρούμενης γιορτής της αποκριάς. Η παιδαγωγός ανάλογα με τον τόπο, το χρόνο, τα παιδιά και τα μέσα που διαθέτει οργανώνει το θέμα προσεγγίζοντας το από διάφορες πλευρές.

19 ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ ΚΑΤΑ ΓΝΩΣΤΙΚΟ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ ΓΛΩΣΣΑ Συζήτηση Ανάγνωση ιστοριών Ποιήματα Γραφή προσκλήσεων Λίστες αποκριάτικες ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ Ισοδυναμίες συνόλων Καταμέτρηση αριθμών ως το 10 – γαϊτανάκι ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ Ανάγνωση βιβλίων Έθιμα από διάφορες χώρες Τα πιο γνωστά καρναβάλια στον κόσμο Οι πιο γνωστές μάσκες Παραδόσεις ήθη και έθιμα του παππού και της γιαγιάς ΕΚΦΡΑΣΗ & ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ Κατασκευές Μουσική Τραγούδια Κουκλοθέατρο Γαϊατανάκι - χοροί

20 ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ - ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ Αξιολογούμε: Την ενεργητική συμμετοχή των παιδιών και την εμπλοκή των γονιών. Τη δημιουργία και λειτουργία των ομάδων εργασίας και τη συνεργασία που ανέπτυξαν. Έμαθαν να χρησιμοποιούν τους χάρτες και να βρίσκουν τις χώρες για τις οποίες μιλήσαμε, καθώς και το διαδίκτυο Ανακάλυψαν πως υπάρχουν γιορτές και έθιμα κοινά σ’ όλο τον κόσμο και επεσήμαναν τις διαφορές. Απόλαυσαν και χάρηκαν με τις κατασκευές, τα τραγούδια, τα παραμύθια το κουκλοθέατρο. Παρουσίαση του προγράμματος μπορεί να γίνει στους γονείς, στην άλλη τάξη του νηπιαγωγείου, στην α΄ τάξη του κοντινού δημοτικού σχολείου.

21 Εθνικές γιορτές Ξεκινάμε νωρίτερα 1- 2 εβδομάδες με θεματική προσέγγιση ή σχέδιο εργασίας. Μαζί με τα παιδιά αναζητούμε, πληροφορίες, υλικό, φωτογραφίες, εικόνες. Ανατρέχουμε σε ιστορικές πηγές. Εμπλέκουμε τους γονείς. Υλοποιούμε δραστηριότητες, εμπλέκοντας, διάφορα γνωστικά αντικείμενα. Προτείνουμε τρόπους παρουσίασης στους γονείς. Αποφασίζουμε τι θα περιλαμβάνει και ποιοι και πως θα την παρουσιάσουν. Κάνουμε 2-3 πρόβες, που είναι αρκετές Αξιολογούμε τη συμμετοχή, την διάρκεια της ενεργητικής εμπλοκής και του ενδιαφέροντος των παιδιών, την κατανόηση ιστορικών γεγονότων και της σημασίας τους και δεν μας απασχολεί η γιορτή, που βγαίνει αβίαστα και χωρίς άγχος από τα παιδιά. Προσέχουμε τα παιδιά ανάλογα με την εθνικότητα, ώστε να μη νοιώσουν άβολα, όπως και οι γονείς τους.

22 Ενδεικτικά θέματα για Σχέδια Εργασίας με διαπολιτισμική προσέγγιση Καλημέρα, καλημέρα είμαστε όλοι μια παρέα. Είμαστε παιδιά, έχουμε δικαιώματα… Όλοι διαφορετικοί μα όλοι ίσοι. Μαθαίνω για τις γειτονικές μας χώρες ή των παιδιών της τάξης μου. Κάθε λαός και μια γλώσσα, κάθε γλώσσα μοναδικός, πολύτιμος θησαυρός. Η σημαία μας. Οι σημαίες άλλων χωρών. Τα Χριστούγεννα ή το Πάσχα σ’ όλο τον κόσμο.

23 Βιβλιογραφία Πανταζής Σ (2006): Διαπολιτισμική Αγωγή στο Νηπιαγωγείο Αθήνα, εκδ. Ατραπός Χρυσαφίδης Κ. (2003): Διαπολιτισμική εκπαίδευση στην εποχή της νεωτερικότητας, Αθήνα Γ. Δαρδανός Γκόβαρης Χ. (2006): Αντιστάσεις ενάντια στην πολυπολιτισμικότητα, ΙΑ΄ διεθνές συνέδριο Παιδαγωγικής Εταιρείας Ελλάδος, Θεσσαλονίκη, Αφοί Κυριακίδη Σάββα Ε.(2006): Διαπολιτισμικές προσεγγίσεις στο σύγχρονο σχολείο, ΙΑ΄ διεθνές συνέδριο Παιδαγωγικής Εταιρείας Ελλάδος, Θεσσαλονίκη, Αφοί Κυριακίδη Νικολάου Γ. (2005): Διαπολιτισμική διδακτική. Το νέο περιβάλλον, βασικές αρχές, Αθήνα Ελληνικά Γράμματα. Γιαγκουνίδης Π. (1999): Ο ρόλος της διαπολιτισμικής αγωγής/εκπαίδευσης στην πολυπολιτισμική κοινωνία του άυριο, Σύγχρονο Νηπιαγωγείο Κανακίδου Ε. – Παπαγιάννη Β. (1998): Διαπολιτισμική Αγωγή, Αθήνα, Ελληνικά Γράμματα Τσιάκαλος Γ. (2000): Οδηγός αντιρατσιστικής εκπαίδευσης, Αθήνα Ελληνικά Γράμματα


Κατέβασμα ppt "Διαπολιτισμική εκπαίδευση και οι γιορτές στο Νηπιαγωγείο πηγές άγχους ή ευχαρίστησης; Βασίλα Βάσω Σχολική Σύμβουλος 34ης Εκπαιδευτικής Περιφέρειας K. Μακεδονίας."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google