Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

« Ψυχοσυναισθηματικές Διαταραχές ατόμων με Μαθησιακές Δυσκολίες » Κορδερά Ειρήνη Ψυχολόγος MSc Ψυχολογία Παιδιού και Εφήβου MSc Ψυχολογία Υγείας Συστημική.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "« Ψυχοσυναισθηματικές Διαταραχές ατόμων με Μαθησιακές Δυσκολίες » Κορδερά Ειρήνη Ψυχολόγος MSc Ψυχολογία Παιδιού και Εφήβου MSc Ψυχολογία Υγείας Συστημική."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 « Ψυχοσυναισθηματικές Διαταραχές ατόμων με Μαθησιακές Δυσκολίες » Κορδερά Ειρήνη Ψυχολόγος MSc Ψυχολογία Παιδιού και Εφήβου MSc Ψυχολογία Υγείας Συστημική Ψυχοθεραπεία

2 ορισμός  Ο όρος μαθησιακή δυσκολία εμφανίζεται για πρώτη φορά στη βιβλιογραφία τη δεκαετία του ’60 (Kirk, 1962).  Έκτοτε, έχουν διατυπωθεί πολλοί και διαφορετικοί ορισμοί.  Ο πιο ευρέως αποδεκτός ορισμός : Εθνική Μικτή Επιτροπή για τις Μαθησιακές Δυσκολίες (National JointCommittee on Learning Disabilities ) των ΗΠΑ, το 1987.

3 Τι είναι οι Μαθησιακές Δυσκολίες ?  ο όρος είναι γενικός  αποδίδονται σε δυσλειτουργία του Κεντρικού Νευρικού Συστήματος  δεν οφείλονται σε έλλειψη ευφυΐας ή σε αντίξοες κοινωνικοοικονομικές συνθήκες  ΜΔ δεν σημαίνει χαμηλή νοημοσύνη !  μπορεί να εκδηλώνονται καθ ’ όλη τη διάρκεια της ζωής του ατόμου

4 Στατιστικά  Οι Μαθησιακές Δυσκολίες εμφανίζονται σε ένα μεγάλο ποσοστό των μαθητών, όμως είναι δύσκολο να εκτιμηθεί η συχνότητά τους, κυρίως εξαιτίας της γενικότητας του όρου.  Ανάλογα πάντως με τον ορισμό και την προσέγγιση που υιοθετείται, τα ποσοστά της κυμαίνονται σε 15%-30% του μαθητικού πληθυσμού. (Kaplan, Sadock,1985)  Το ποσοστό των ΜΔ θεωρείται ότι κατανέμεται ανισομερώς μεταξύ των δυο φύλων, με πιο συχνή εμφάνιση στα αγόρια. ( Πόρποδας, 2003)

5 Ποιές είναι οι Μαθησιακές Δυσκολίες ;  Δυσκολίες προφορικού λόγου και ομιλίας  Δυσγραφία - δυσκολίες γραπτού λόγου ( π. χ. δυσλεξία )  Δυσαριθμία - δυσκολίες μαθηματικού λόγου  Δυσπραξία - λεπτή κινητικότητα, ισορροπία κτλ. Πολύ συχνά συνυπάρχει και Διάσπαση Προσοχής - Υπερκινητικότητα ( ΔΕΠ - Υ )

6 Ψυχοσυναισθηματικές επιπτώσεις των ΜΔ Οι μαθησιακές δυσκολίες αποτελούν σύνθετο πρόβλημα και πέρα από τις επιπτώσεις που έχουν στο γνωστικό - μαθησιακό τομέα, μπορούν να επηρεάσουν δυσμενώς τη συναισθηματική και την κοινωνική εξέλιξη των παιδιών. ( Φλωράτου, 2006)

7 Μπορούν να προκαλέσουν προβλήματα :  Συναισθηματικά  Κοινωνικά  Συμπεριφοράς Βέβαια, δεν εμφανίζονται τα ίδια ακριβώς χαρακτηριστικά και στον ίδιο βαθμό σε όλα τα παιδιά !

8 Τι μας δείχνουν οι έρευνες για τους μαθητές με ΜΔ …  τείνουν να έχουν περισσότερα ψυχοσυναισθηματικά προβλήματα σε σχέση με συνομήλικους που δεν αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες. (Gorman, 1999)  3 στους 4 μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες, παρουσιάζουν και δυσκολίες στις κοινωνικές τους δεξιότητες. ( Κάκουρος & Μανιαδάκη, 2006)

9 Ποια είναι όμως τελικά αυτά τα ψυχοσυναισθηματικά προβλήματα ?

10 Συναισθήματα που βιώνουν τα παιδιά με ΜΘ ( Ι )  Φόβος αποκάλυψης της μαθησιακής τους δυσκολίας.  Ντροπή ( δεν είναι « φυσιολογικό » αυτό που έχω ).  Αίσθημα γελοιοποίησης, αμηχανία.  Φόβος αποτυχίας στο έργο που τους ανατίθεται.  Άγχος & ανησυχία ότι δεν θα μπορέσουν να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις του σχολείου γενικότερα ή ότι δεν θα μπορέσουν να εκπληρώσουν τις φιλοδοξίες και τα όνειρά τους.  Πίεση ( κατανάλωση υπερβολικού χρόνου για το ίδιο έργο, υπερπροσπάθεια ).  Απογοήτευση / Ματαίωση.

11 Συναισθήματα που βιώνουν τα παιδιά με ΜΘ ( ΙΙ )  Αμφιβολία για τις ικανότητές τους, αίσθημα κατωτερότητας, ανεπάρκειας, Χαμηλή Αυτοεκτίμηση.  Επηρεάζονται οι κοινωνικές τους σχέσεις  Μοναξιά, Κοινωνική Απομόνωση.  Νιώθουν ένα χάσμα ανάμεσα σε όσους έχουν ΜΘ και όσους δεν έχουν - « υπάρχουν δυο είδη ανθρώπων στον κόσμο !».  Ζήλεια προς τα άλλα παιδιά ( συμμαθητές / αδέρφια ).  Θυμός / έντονη ευθιξία - Όταν αισθάνονται ότι οι γονείς ή οι εκπαιδευτικοί δεν καταλαβαίνουν / αναγνωρίζουν την προσπάθειά τους ή τους πιέζουν έξω από τις δυνατότητές τους.  Σύγχυση και απόγνωση εξαιτίας της αποδιοργάνωσης, αδυναμίας συγκέντρωσης και ολοκλήρωσης ενός έργου.

12 Τελικά αυτά τα συναισθήματα οδηγούν σε …  Μειωμένο κίνητρο για μάθηση - χαμηλά κίνητρα επίτευξης.  Συχνά αποκτά παθητική στάση / αποφεύγει να παίρνει πρωτοβουλίες.  Προβλήματα συμπεριφοράς ( επιθετικού τύπου συμπεριφορές, συμπεριφορές κλόουν / γελωτοποιού, συναισθηματική ανωριμότητα ).  Και τελικά μειώνονται οι πιθανότητες επιτυχίας καθώς το άτομο είναι πεπεισμένο από την αρχή ότι θα αποτύχει. ( αυτο - εκπληρούμενη προφητεία )

13 Παρόλα αυτά, τα παιδιά με ΜΘ μπορεί να είναι χαρισματικά & πολύ παραγωγικά άτομα π. χ. τα άτομα με δυσλεξία συχνά χαρακτηρίζονται από :  ζωηρή φαντασία  έντονη περιέργεια  διαθέτουν πλούσιο συναισθηματικό κόσμο  έχουν καλλιτεχνικές τάσεις  ανεπτυγμένη κριτική ικανότητα και μπορούν να διαπρέψουν σε πολλούς τομείς !

14 παραδείγματα  Το παράδειγμα του Δημήτρη  Διάσημοι με μαθησιακές δυσκολίες …

15 Οι Μαθησιακές Δυσκολίες ΔΕΝ είναι ασθένεια, αλλά μια διαφορετικότητα στη δομή του εγκεφάλου, η οποία χρειάζεται έναν διαφορετικό τρόπο διδασκαλίας.

16 ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ

17 Αντιμετώπιση  Οι μαθησιακές δυσκολίες συνεχίζουν να είναι παρούσες καθ ’ όλη τη διάρκεια της ζωής του ατόμου. ( Σπανού & Τριπόδης 2010 )  Παρόλα αυτά, με τις κατάλληλες θεραπευτικές παρεμβάσεις η συμπτωματολογία βελτιώνεται και το άτομο μαθαίνει τρόπους να αντιπαρέρχεται αυτές του τις δυσκολίες, ώστε να μην αποτελούν εμπόδιο στην επίτευξη οποιουδήποτε στόχου !

18 Ο ρόλος όλων των εμπλεκομένων  ο ρόλος του γονιού  ο ρόλος του ειδικού  ο ρόλος του εκπαιδευτικού  η συμβολή του σχολικού περιβάλλοντος

19 Πολύ σπουδαίος ο ρόλος του εκπαιδευτικού ! Τι μπορεί να κάνει για να βοηθήσει ;

20 Πρακτικά προβλήματα Κατανόηση και αναγνώριση των δυσκολιών που αντιμετωπίζουν οι εκπαιδευτικοί ( μεγάλος αριθμός μαθητών στην τάξη, μη επαρκής εκπαίδευση σε θέματα ειδικής αγωγής, έλλειψη επαρκούς υποστήριξης - καθοδήγησης, μη ευέλικτο εκπαιδευτικό πρόγραμμα, άγχος για να βγει η ύλη κτλ.).

21 Παιδαγωγικό Ινστιτούτο Αυτό που μπορεί να κάνει ο εκπαιδευτικός  Να ενημερωθεί ο ίδιος ( σεμινάρια /internet).

22 Αυτό που μπορεί να κάνει ο εκπαιδευτικός  Να ενημερώσει τους μαθητές του για τις μαθησιακές δυσκολίες. συζήτηση ( απενοχοποίηση, αποσύνδεση από το νοητικό δυναμικό, αποδοχή της διαφορετικότητας ) προβολή video

23

24 Ο εκπαιδευτικός μπορεί να στηρίξει το μαθητή με ΜΘ I. τρόποι στήριξης σε μαθησιακό επίπεδο II. τρόποι συναισθηματικής στήριξης

25 Τρόποι στήριξης σε μαθησιακό επίπεδο  καινοτόμες διδακτικές παρεμβάσεις  χρήση κατάλληλα διαμορφωμένου εκπαιδευτικού υλικού  δραστηριότητες μέσω ηλεκτρονικού υπολογιστή  στρατηγικές μελέτης και μνημονικές τεχνικές για την οργάνωση του χρόνου & του τρόπου μελέτης

26

27 Τρόποι συναισθηματικής στήριξης από τον εκπαιδευτικό ( Ι )  Ενθάρρυνση του παιδιού να αποδεχθεί τη δυσκολία του, να μιλά με ειλικρίνεια γι ’ αυτή και να νιώθει περήφανο για τον εαυτό του.  Κατανοεί τις δυσκολίες του μαθητή.  Αναγνωρίζει την κάθε του προσπάθεια.  Ακολουθεί ένα σταθερό σύστημα επιβράβευσης με ανταμοιβές, όταν το παιδί πετυχαίνει τους στόχους του.  Αποφεύγει αρνητικές κριτικές και χαρακτηρισμούς ( δεν υπάρχει τεμπέλικο παιδί, αδιάφορο, που δεν θέλει να πετύχει ).  Του αναθέτει ασχολίες στις οποίες η σίγουρη επιτυχία, θα αντισταθμίσει το συνεχές αίσθημα αποτυχίας.

28 Τρόποι συναισθηματικής στήριξης από τον εκπαιδευτικό ( ΙΙ )  Μαθαίνει να ακούει αυτά που του λένε τα παιδιά δείχνοντας σεβασμό.  Λαμβάνει υπόψη πτυχές της προσωπικότητας και της συμπεριφοράς του μαθητή, εκτός τάξης.  Το ενθαρρύνει στις σχέσεις του με τα άλλα παιδιά.  Δημιουργεί τις κατάλληλες προϋποθέσεις για την ομαλή ένταξη των μαθητών σε ομάδες.  Προσαρμόζει τις προσδοκίες του θέτοντας ρεαλιστικούς στόχους, αλλά δεν τις χαμηλώνει.

29 Τρόποι συναισθηματικής στήριξης από τον εκπαιδευτικό ( ΙΙΙ )  Υπερασπίζεται τα δικαιώματα των παιδιών.  Συνειδητοποιεί πόσο σημαντικός είναι ο ρόλος του και η στάση του στη ζωή του παιδιού με μαθησιακές δυσκολίες.  Αυτό - αξιολόγηση και έλεγχος του εαυτού του, της συμπεριφοράς τους, των λεκτικών παρατηρήσεων τους, της διδακτικής τους οργάνωσης και προσέγγισης.  Εστιάζει την προσοχή του στις ικανότητες και όχι στις αδυναμίες των μαθητών του.  Πιστεύει στους μαθητές του, εκδηλώνει τη στοργή και την αγάπη του.

30

31 Πρόγραμμα Αποκατάστασης Μαθησιακών Δυσκολιών Διεπιστημονική ομάδα …  Εκπαιδευτικός  Παιδοψυχίατρος  Ψυχολόγος  Ειδικός παιδαγωγός  Λογοθεραπευτής  Εργοθεραπευτής

32


Κατέβασμα ppt "« Ψυχοσυναισθηματικές Διαταραχές ατόμων με Μαθησιακές Δυσκολίες » Κορδερά Ειρήνη Ψυχολόγος MSc Ψυχολογία Παιδιού και Εφήβου MSc Ψυχολογία Υγείας Συστημική."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google