Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Ερευνητική εργασία «ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΕΣ….ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΕΣ»

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Ερευνητική εργασία «ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΕΣ….ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΕΣ»"— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Ερευνητική εργασία «ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΕΣ….ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΕΣ»
Ερευνητική εργασία «ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΕΣ….ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΕΣ» «Η ΓΕΩΜΕΤΡΙΑ ΣΤΗΝ ΤΕΧΝΗ» (από την Παλαιολιθική εποχή μέχρι σήμερα) Ομάδα: Euklidis Youngsters Τάξη Β΄ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ ΝΙΓΡΙΤΑΣ Σχολικό Έτος

2 ΕΙΣΑΓΩΓΗ … Ερευνώντας την τέχνη σε διάφορες εποχές και πεδία : Παλαιολιθική εποχή, Αρχαία Αίγυπτος, Αρχαία Ελλάδα , Αναγέννηση ,και σημερινή εποχή κατανοήσαμε πως η γεωμετρία αποτέλεσε αναπόσπαστο τμήμα της τέχνης . Κατά την Παλαιολιθική Εποχή συναντάμε κυρίως απλά αντικείμενα και κατασκευές με απεικονίσεις ζώων. Κατά την Αρχαία Ελλάδα και Αίγυπτο τα έργα αποκτούν γεωμετρικό χαρακτήρα και οι απεικονίσεις πολλές φορές βασίζονται σε γεωμετρικά σχήματα. Στη συνέχεια οι καλλιτέχνες αναζητούν νέες μεθόδους και πιο ρεαλιστικές απεικονίσεις κι έτσι οδηγούνται στη προοπτική , στην αναπαράσταση τρισδιάστατων σχημάτων. Τέλος, κατά την Αναγέννηση προέκυψαν κι άλλα σημεία ένωσης της τέχνης και της γεωμετρίας και στις αρχές του 20ου αιώνα εμφανίστηκε ο "κυβισμός", ο οποίος χρησιμοποιήθηκε σε κτίρια και μνημεία.

3 ΚΕΦΑΛΑΙΑ: 1ο κεφάλαιο: Η χρήση της γεωμετρίας στην Παλαιολιθική εποχή
2ο κεφάλαιο: Η γεωμετρία στην τέχνη της Αιγύπτου 3ο κεφάλαιο: Η συμβολή της γεωμετρίας στη διαμόρφωση της Ελληνικής τέχνης 4ο κεφάλαιο: Ορισμός του πολύεδρου και η εμφάνισή του στην τέχνη και την αρχιτεκτονική 5ο κεφάλαιο: Κυβισμός – «Μαθηματική τέχνη» 6ο κεφάλαιο: Γεωμετρικές…δημιουργείες

4 1ο Κεφαλαιο ΠαλαιολιθικΗ ΕποχΗ
1ο Κεφαλαιο ΠαλαιολιθικΗ ΕποχΗ Από την Παλαιολιθική εποχή ο άνθρωπος χρησιμοποιούσε μια ενστικτώδη γεωμετρική γνώση για την κατασκευή των εργαλείων. Το γεωμετρικό τους ένστικτο οδηγεί τον πρωτόγονο καλλιτέχνη στην απεικόνιση του τρισδιάστατου χώρου. Στα τέλη της εποχής αυτής εμφανίζονται τα πρώτα δείγματα τέχνης. Πρόκειται για αντικείμενα και κατασκευές που δημιουργούνται από τον άνθρωπο και έχουν τόσο πρακτική όσο και διακοσμητική χρήση. Αυτά είναι οστέινα, πήλινα ή πέτρινα αγαλματίδια, κοσμήματα, ζωγραφικές παραστάσεις κ.ά.

5 2ο Κεφάλαιο Αρχαία Αίγυπτος
Ιστορικά: Η Αίγυπτος είναι η χώρα των Φαραώ και των πυραμίδων. Οι πυραμίδες μας μιλάνε για μια χώρα τόσο οργανωμένη ώστε να μπορούν να ανυψωθούν αυτοί οι γιγάντιοι τύμβοι στη διάρκεια της ζωής ενός μόνο βασιλιά. Η αιγυπτιακή κοινωνία βασιζόταν στη σταθερότητα και την ασφάλεια που προσέφερε η απόλυτη εξουσία του Φαραώ και η βεβαιότητα της ετήσιας πλημμύρας του Νείλου, με όλα τα θετικά της στην οικονομία. Η κοινωνική και οικονομική σταθερότητα εξασφάλισε τη σταθερότητα του αιγυπτιακού πολιτισμού. Τέχνη: Η γεωμετρική γνώση συνέβαλε από- φασιστικά ως θεωρητικό όργανο, στις ει- καστικές τέχνες. Η τέχνη πάλι αφομοιώ- νει στοιχεία, τα οποία πήρε τόσο από τον υλικό όσο και από τον αφηρημέ- νο κόσμο της επιστήμης. Στην τέχνη των Αιγυπτίων για την απεικόνιση της φύσης χρησιμοποιούνταν ο όγκος και η κίνηση.

6 Όλη η τέχνη των Αιγυπτίων βασίζεται στις θρησκευτικές τους αντιλήψεις
Όλη η τέχνη των Αιγυπτίων βασίζεται στις θρησκευτικές τους αντιλήψεις. Έτσι, έχουμε μερικά από τα πιο ωραία έργα της αιγυπτιακής τέχνης, όπως το «κεφάλι» από ασβεστόλιθο, ύψους 27,8 εκ. που βρέθηκε σε τάφο στη Γκίζα. Τα γλυπτά είναι κατά κανόνα δισδιάστατα. Οι αναπαραστάσεις της ανθρώπινης μορφής βασίζονταν σε γεωμετρικό πλέγμα (κάναβο), έτσι ώστε να εξασφαλίζονται σταθερές αναλογικές σχέσεις μεταξύ των μερών του σώματος. Η τρίτη διάσταση απουσιάζει. Οι δισδιάστατες απεικονίσεις της ανθρώπινης μορφής παρουσιάζονταν με ιδιότυπο τρόπο. Ο Αιγύπτιος ζωγραφίζει από την πιο χαρακτηριστική πλευρά για να ξεχωρίζουν τα χαρακτηριστικά.

7 Οι Πυραμίδες της Γκίζας
ΔΙΑΣΗΜΕΣ ΠΥΡΑΜΙΔΕΣ Οι Πυραμίδες της Γκίζας Οι πυραμίδες της Γκίζας είναι το αρχαιότερο σωζόμενο μνημείο από τα επτά θαύματα του αρχαίου κόσμου και είναι οι πιο διάσημες πυραμίδες του κόσμου και βρίσκονται στην Αίγυπτο Η Μεγάλη Πυραμίδα του Χέοπα, η μεγαλύτερη από τις τρεις πυραμίδες της Γκίζας είναι 147 μέτρα. Χρονολογείτε γύρω στο 2550 π. Χ. Η δεύτερη πυραμίδα, χτισμένη από το Φαραώ Χεφρήνα, (Χαφρέ) χρονολογείται γύρω στο 2520 π. Χ. Είναι μόλις 3 μέτρα πιο κοντή από την πυραμίδα του Χέοπα. Η τρίτη πυραμίδα, χτισμένη από τον Φαραώ Μενκαουρέ χρονολογείται γύρω στο 2490 π. Χ. Είναι η πιο μικρή από τις τρεις, καθώς φτάνει μόλις τα 66 μέτρα.

8 3ο Κεφάλαιο Αρχαία Ελλάδα
3ο Κεφάλαιο Αρχαία Ελλάδα Οι Έλληνες είχαν συνειδητοποιήσει ότι χωρίς το θεωρητικό όργανο την γεωμετρία, δεν θα μπορούσαν να προχωρήσουν βαθιά στην τέχνη. Ήδη από την εποχή της Αρχαίας Ελλάδας παρατηρούμε πολλές μορφές τέχνης που είναι έντονο το γεωμετρικό στοιχείο. Ερυθρόμορφο αγγείο ( π. Χ. περίπου) Οι αρχαϊκοί κούρος και κόρη

9 Πολλοί Αρχαίοι Έλληνες συνέλαβαν σε μεγάλο βαθμό στην εξέλιξη της γεωμετρίας. Κύρια ονόματα είναι ο Θαλής και ο Ευκλείδης. Δισκοβόλος, μαρμάρινο ρωμαϊκό αντίγραφο ελληνικού χάλκινου πρωτοτύπου του 450 π.Χ περίπου. Θαυμασμό προκαλεί και η φράση που διατυπώθηκε από τον Πλάτωνα, ο οποίος είπε «ο θεός είναι ο υπέρτατος γεωμέτρης». Η φράση αυτή στηρίζεται στο γεγονός ότι οι Έλληνες πίστευαν πως η γεωμετρία προσφέρει το μέσο για να ενωθεί ο υλικός κόσμος με τον κόσμο των αισθήσεων.

10 Αναλογίες

11 ΑΝΑΛΟΓΙΕΣ… Η θεωρία των αναλογιών είναι η βάση της. Ο Πυθαγόρας έδωσε ένα ειδικό ενδιαφέρον και προσοχή στη χρυσή τομή κάνοντας το πεντάγωνο σύμβολο της σχολής του. Όχι μόνο οι αρχαίοι φιλόσοφοι στην αρχαία Ελλάδα αλλά επίσης και πολλοί Έλληνες καλλιτέχνες και αρχιτέκτονες έδωσαν τεράστια προσοχή στο επίτευγμα της αναλογίας. Αυτό αποδεικνύεται από την ανάλυση αρχιτεκτονικών μνημείων. Ο Παρθενώνας, ο «Κανών» του Πολυκλέτη και η «Αφροδίτη» του Πραξιτέλη, το τέλειο ελληνικό θέατρο της Επιδαύρου και το αρχαίο θέατρο του Διονύσου στην Αθήνα. Οι αναλογίες στην τέχνη μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως ένα σύνθετο εργαλείο για κριτική ανάλυση και θεωρία. Μιλώντας τεχνικά, η αναλογία είναι η ισότητα δύο λόγων. Αυτό είναι ισοδύναμο σε συγκεκριμένα και γνωστά γεωμετρικά διαγράμματα.

12 4ο Κεφάλαιο Πολύεδρα Η εμφάνισή τους στη Τέχνη και την Αρχιτεκτονική
4ο Κεφάλαιο Πολύεδρα Η εμφάνισή τους στη Τέχνη και την Αρχιτεκτονική Πολύεδρο είναι ένα στερεό που οριοθετείται από επίπεδα πολύγωνα. Ένα κανονικό πολύεδρο είναι αυτό που όλες οι πλευρές του είναι κανονικά πολύγωνα. Μόνο 5 κανονικά στερεά είναι πιθανά, ο κύβος, το τετράεδρο, το οκτάεδρο, το δωδεκάεδρο και το εικοσάεδρο. Στα πολύεδρα ανήκουν και τα πλατωνικά στερεά. Πολύεδρα στην τέχνη και την αρχιτεκτονική: Οι Αιγύπτιοι ήξεραν το τετράεδρο, το οκτάεδρο, και τον κύβο.

13 O Albert Durer (1471‐1528) είχε ένα ειδικό ενδιαφέρον για την γεωμετρία. Αυτό το φημισμένο έργο του «Μελαγχολία» δείχνει ένα μη κανονικό πολύεδρο, όπως επίσης και μια σφαίρα, ένα μαγικό τετράγωνο και διαβήτη. Μελετητές έχουν πει ότι αυτό το πολύεδρο είναι στην ουσία ένας κύβος όπου οι απέναντι άκρες του έχουν κοπεί.

14

15 5ο Κεφάλαιο Κυβισμός -«Μαθηματική τέχνη»
 Ο  κύβος θεωρήθηκε από  τους αλχημιστές  ότι  αντιπροσωπεύει  τη  γη λόγω της γεωμετρίας του. Ήταν ένα σώμα χωρίς εσωτερικά κενά. Ο κύβος μαζί με τη σφαίρα χρησιμοποιήθηκαν στην αρχιτεκτονική του ναού της  Αγίας  Σοφίας της Κωνσταντινούπολης. Ο  κύβος  έδωσε το έναυσμα για μια νέα καλλιτεχνική  τάση ,τον κυβισμό, της οποίας  τα πρώτα έργα χαρακτηρίζονταν από την απεικόνιση της εικόνας ως συνδυασμός κύβων, εξού  και το όνομα της τάσης. Αργότερα αυτή η τάση ενέταξε και πολλά άλλα γεωμετρικά σχήματα.

16 Τα μαθηματικά και η τέχνη γενικότερα μολονότι, φαινομενικά τουλάχιστον, αποτελούν δυο ξεχωριστά – διακριτά πεδία της ανθρώπινης δραστηριότητας, εντούτοις είναι δυνατόν να συνδυαστούν και να δώσουν αξιοθαύμαστες δημιουργίες. Ιστορικά, τα μαθηματικά, μολονότι θεωρούνται κυρίως λογική – αναλυτική επιστήμη, έχουν παίξει σημαντικό ρόλο στην εξέλιξη της τέχνης, η οποία απευθύνεται κυρίως στο συναίσθημα Για τους Αιγυπτίους η γεωμετρία ήταν ένα σύνολο εμπειρικών γνώσεων κατάλληλων για τους εξερευνητές της γης, τους καλλιτέχνες, τους αρχιτέκτονες, τους μηχανικούς και τους γλύπτες. Αποτελούσε πρωτίστως ένα εργαλείο που τους προσέφερε την δυνατότητα να εκτελούν πρακτικές και καλλιτεχνικές εργασίες.        

17 ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΕΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΕΣ
Μια ψευδαίσθηση: To εξάγωνο χρησιμοποιείται επίσης για να δημιουργήσει την ψευδαίσθηση του κύβου.

18

19 Βιτρούβιος Άντρας: Στο ανθρώπινο σώμα, το κεντρικό σημείο είναι φυσικά ο ομφαλός. Γι αυτό εάν ένας άνθρωπος τοποθετείται με την πλάτη στο πάτωμα και με τα χέρια στην ανάταση τότε αν ένας διαβήτης βάλει ως κέντρο τον ομφαλό, τότε τα δάκτυλα και τα πόδια θα αγγίζουν την περιφέρεια ενός κύκλου. Κι έτσι καθώς το ανθρώπινο σώμα περιγράφεται από, μια κυκλική γραμμή, έτσι και μια τετράγωνη φιγούρα μπορεί να σχηματιστεί αφού εάν μετρήσουμε την απόσταση από τα πόδια μέχρι το κεφάλι και μετά την απόσταση μεταξύ των δύο χεριών σε έκταση, τότε το πλάτος και το ύψος θα είναι το ίδιο.

20

21 ΤΕΛΟΣ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ Ομάδα:Euklidis Youngsters Τσαβδαρίδου Ζαχαρούλα
Μαράζογλου Παναγιώτα Κοντός Παναγιώτης Καρακούλιας Θανάσης Καρατζιάς Δημήτρης Κιάνκοφ Βέντσι Υπεύθυνες Καθηγήτριες: Αγκαθίδου Σταυρούλα, Τοπάλη Ευαγγελία


Κατέβασμα ppt "Ερευνητική εργασία «ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΕΣ….ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΕΣ»"

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google