Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η «κρίση» της εφηβικής ηλικίας και η ψυχοπαιδαγωγική διαχείρισή της Ι. Ν. Παρασκευόπουλος Ομότιμος Καθηγητής Πανεπιστημίου Αθηνών Επίτιμος Διδάκτωρ Πανεπιστημίου.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Η «κρίση» της εφηβικής ηλικίας και η ψυχοπαιδαγωγική διαχείρισή της Ι. Ν. Παρασκευόπουλος Ομότιμος Καθηγητής Πανεπιστημίου Αθηνών Επίτιμος Διδάκτωρ Πανεπιστημίου."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Η «κρίση» της εφηβικής ηλικίας και η ψυχοπαιδαγωγική διαχείρισή της Ι. Ν. Παρασκευόπουλος Ομότιμος Καθηγητής Πανεπιστημίου Αθηνών Επίτιμος Διδάκτωρ Πανεπιστημίου Αιγαίου ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΙΓΑΙΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΟΣ ΣΤΑΘΜΟΣ Μυτιλήνη, 6 Φεβρουαρίου 2008

2 Προβληματική – παθολογική συμπεριφορά Ναρκωτικά Αφροδίσια νοσήματα ─ AIDS Ανεπιθύμητη εγκυμοσύνη – Εκτρώσεις Παραβατικότητα Κατάθλιψη – Εφηβικές αυτοκτονίες Νευρωτική ανορεξία ΕΦΗΒΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ Τα συμβαίνοντα στους ΟΛΙΓΟΥΣ εφήβους Τα συμβαίνοντα σε ΟΛΟΥΣ τους εφήβους «Κρίση» της εφηβικής ηλικίας ● Ραγδαίες και καθολικές αλλαγές σε ΟΛΟΥΣ τους τομείς ανάπτυξης: Σωματικό, νοητικό, συναισθηματικό, κοινωνικό-διαπροσωπικό  «Δεύτερη γέννηση» ● Ιδιόμορφες – ιδιόγνωμες έκδηλες συμπεριφορές Στενή σχέση – αλληλεπίδραση μεταξύ τρόπου διαχείρισης της εφηβικής «κρίσης» και προβληματικής – παθολογικής συμπεριφοράς ΠΡΟΛΗΨΗ

3 ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΤΗΣ ΟΜΙΛΙΑΣ 1. Πότε αρχίζει και πότε τελειώνει η εφηβεία Επιμήκυνση της εφηβείας και στα δύο άκρα 2. Αλλαγές στο βιο-σωματικό τομέα: Επιπτώσεις στη συμπεριφορά του εφήβου Αφύπνιση της ερωτικής ορμής Έντονη συναισθηματικότητα Βιοσωματικό είδωλο 3. Αλλαγές στο νοητικό τομέα: Επιπτώσεις στη συμπεριφορά του εφήβου Ιδεαλιστική θεώρηση της ζωής Ανακαινιστική διάθεση Έντονη κριτική στάση Εναντίωση σε κάθε μορφή αυθεντίας – εξουσίας 4. Αλλαγές στη σχέση με τους ΑΛΛΟΥΣ Αυτονόμηση από ενηλίκους Προσκόλληση στους συνομηλίκους Συμμόρφωση στην «εφηβική –κουλτούρα» 5. Αλλαγές στη σχέση με τον ΕΑΥΤΟ ΤΟΥ Ενδοσκοπική – αυτοαναλυτική διάθεση Φανταστικό ακροατήριο Προσωπικός μύθος Μηχανισμοί άμυνας του ΕΓΩ: Διανοουμενισμός, ονειροπόληση, ασκητισμός 6. Διαμόρφωση προσωπικής ταυτότητας Οι τέσσερις παραλλαγές ταυτότητας: Δοτή, κατακτημένη, παρατεταμένο μορατόριουμ, σύγχυση ρόλων 7. Συμπεράσματα: Δεκάλογος για τη διαχείριση της εφηβικής «κρίσης»

4 ΕΦΗΒΕΙΑ: Τελευταία φάση της ανάπτυξης Προγεννητική περίοδος ΩΡΙΜΟΤΗΤΑ ΕΦΗΒΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ ΕΝΕΛΙΞΗ ΠΑΙΔΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ

5 ΠΟΤΕ ΑΡΧΙΖΕΙ Η ΕΦΗΒΕΙΑ; Ωρίμαση γενετήσιας λειτουργίας Κορίτσια Αγόρια Ωάρια Σπερματοζωάρια Ονείρωξη (ρεύση) Έμμηνη ρύση (περίοδος)

6 ΚΟΡΙΤΣΙΑΑΓΟΡΙΑ Χ Ρ Ο Ν Ο Λ Ο Γ Ι Κ Η Η Λ Ι Κ Ι Α 12,714,3 Μέση ηλικία επέλευσης της ήβης στα αγόρια και στα κορίτσια: Δια-φυλικές και ενδο-φυλικές διαφορές

7 Κατανομή του χρόνου εμφάνισης της πρώτης έμμηνης ρύσης Ηλικία (έτη)* Ποσοστό % 60,0 70,1 8 90,6 105,5 1121,0 1240,4 1324,0 147,2 151,0 160,2 * Η ηλικία εκφράζεται σε τρέχοντα, μη συμπληρωμένα έτη. 6,3% 85,4% 8,4%

8 ΠΡΟΩΡΗ ΗΒΗ ─ ΠΡΩΙΜΗ ΗΒΗ ─ ΟΨΙΜΗ ΗΒΗ Πρώιμη ήβη Πρόωρη ήβη Μέση ήβη Όψιμη ήβη ; ─ 1 έτος + 1 έτος Μέση ηλικία

9 Οι πυκνόσωμοι έχουν πρώιμη ήβη; Οι λεπτόσωμοι έχουν όψιμη ήβη;

10 Θυρεοειδής Θύμος Επινεφρίδια Ωοθήκες (στο θήλυ) Υπόφυση Όρχεις (στο άρρεν) ΕΝΔΟΚΡΙΝΕΙΣ ΑΔΕΝΕΣ: Οι ορμόνες αιτία επέλευσης της ήβης

11 ΣΩΜΑΤΙΚΕΣ ΑΛΛΑΓΕΣ: Γνωρίσματα της ήβης 1.ΠΡΩΤΕΥΟΝΤΑ ΓΝΩΡΙΣΜΑΤΑ ● Σεξουαλική ικανότητα 2.ΔΕΥΤΕΡΕΥΟΝΤΑ ΓΝΩΡΙΣΜΑΤΑ ● Σεξουαλική καταλληλότητα α) Διαφορική τρίχωση μερών του σώματος - Ηβική κόμη - Τρίχωση μασχαλών - Τρίχωση προσώπου β)Στιλπνότητα και οσμή του δέρματος - Σμηγματογόνοι αδένες – Ακμή γ)Διαφοροποίηση του τόνου της φωνής δ)Περίγραμμα του σώματος - Διόγκωση του στήθους - Διεύρυνση της λεκάνης (στα κορίτσια) - Διεύρυνση των ώμων (στα αγόρια) - Αυξητικό τίναγμα

12 ΟΙ ΔΥΟ ΚΑΤΕΘΥΝΣΕΙΣ ΤΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ Από επάνω προς τα κάτωΑπό το κέντρο προς τα πλάγια

13 2 μηνών έμβρυο 5 μηνών έμβρυο Νεογέννητο2 ετών6 ετών12 ετών25 ετών Αναλογίες των μερών του σώματος από την εμβρυϊκή ηλικία έως το 25 ο έτος της ηλικίας

14 Στα 20 χρόνια της ανάπτυξης το μέγεθος: – της κεφαλής 2-πλασιάζεται, – του κορμού 3-πλασιάζεται, – των άνω άκρων 4-πλασιάζεται, – των κάτω άκρων 5-πλασιάζεται.

15 Κρανίο νεογέννητουΚρανίο ενηλίκου – Με την πάροδο της ηλικίας μεγαλώνει περισσότερο το κάτω μέρος του κρανίου.

16 ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ Αναλογία «καρδιάς – αιμοφόρων αγγείων» ● Παιδική ηλικία:1,3 : 1 ● Εφηβική ηλικία:2,8 : 1 Λιποθυμικές τάσεις – ζαλάδες μετά από έντονη σωματική άσκηση

17 ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΤΩΝ ΒΙΟ-ΣΩΜΑΤΙΚΩΝ ΑΛΛΑΓΩΝ ΣΤΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ ΤΟΥ ΕΦΗΒΟΥ –Βιοσωματικό είδωλο –Έντονη συναισθηματικότητα –Αφύπνιση ερωτικής ορμής

18 ΒΙΟΣΩΜΑΤΙΚΟ ΕΙΔΩΛΟ: Η εικόνα του σώματος –Έλλειψη συντονισμού κινήσεων –Φόβοι και ανησυχίες για το σώμα –Εμφάνιση: Τυραννία κοινωνικών στερεοτύπων Νευρωσική ανορεξία Παχυσαρκία Ακμή

19 ΕΝΤΟΝΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ –Ευσυγκινησία –Νευρικότητα –Ανία –Αποστροφή προς την εργασία Μειωμένη σχολική επίδοση –Απότομες μεταπτώσεις - Εκρήξεις Καταιγίδες και εσωτερικές συγκρούσεις

20 ΑΦΥΠΝΙΣΗ ΕΡΩΤΙΚΗΣ ΟΡΜΗΣ –Υπεραπασχόληση με το σεξ –Αυτοερωτισμός –Φόβοι για τη σεξουαλική Σεξουαλική διαπαιδαγώγηση Διαφυλική αγωγή ικανότητα καταλληλότητα

21 ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΙΣ ΝΟΗΤΙΚΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ Προγεννητική περίοδος ΩΡΙΜΟΤΗΤΑ ΕΦΗΒΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ ΕΝΕΛΙΞΗ ΠΑΙΔΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ Αφαιρετικ ή σκέψη Συγκεκριμένη σκέψη Προσυλλογιστικ ή περίοδος ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΣΧΟΛΙΚΗ

22 ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ: Διατήρηση της ποσότητας Προσυλλογιστική περίοδος Α1Α1 ΑΒ Β1Β1 Γ Γ1Γ1

23 ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ: Προσυλλογιστική περίοδος Έννοια του αριθμού

24 Αν όλα τα «λάρια» είναι υδρόβια και το «τέριο» είναι «λάριο», τότε, το «τέριο» είναι υδρόβιο. ΕΦΗΒΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ Το «πραγματικό» είναι ΜΙΑ περίπτωση ανάμεσα σε πολλές άλλες πιθανές-υποθετικές. ΣΧΟΛΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ Παραγωγικός συλλογισμός Από τα επιμέρους συγκεκριμένα, στη γενίκευση – στον κανόνα. Από τη γενίκευση – τον κανόνα, στα επιμέρους – στα ειδικά συγκεκριμένα ή αφηρημένα. Επαγωγικός συλλογισμός Αφαιρετική σκέψηΣυγκεκριμένη σκέψη Αληθής λογική ΜΟΝΟΝ επί συγκεκριμένων – πραγματικών δεδομένων Αληθής λογική ΚΑΙ επί πιθανών – υποθετικών δεδομένων

25 ΙΔΕΑΛΙΣΤΙΚΗ ΘΕΩΡΗΣΗ ΤΗΣ ΖΩΗΣ –Από «πραγματιστής» στη σχολική ηλικία, γίνεται «ιδεαλιστής» στην εφηβεία Αιώνια αναγέννηση Ανακαινιστική διάθεση Έντονη κριτική στάση Εναντίωση σε κάθε μορφή εξουσίας – αυθεντίας Συμβατική ηθική - Αυτόνομη ηθική

26 Π Ρ Ο Σ Ο Χ Η ! ─ Δεν κατακτούν όλοι οι έφηβοι την αφαιρετική σκέψη Ο γονέας: – Να χαίρεται, αντί να δυσανασχετεί, για τις «ιδεαλιστικές» αντιδράσεις του εφήβου. – Προτιμάει τον έφηβο χωρίς αφαιρετική σκέψη; Η πολιτεία: – Οι μαθησιακές απαιτήσεις της 2/βάθμιας Εκπαίδευσης απαιτούν πολυεπίπεδη - πολυδρομική διδακτική προσέγγιση. – Τι είδους είναι η ψυχοπαιδαγωγική κατάρτιση των καθηγητών?

27 ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΗ ΣΧΕΣΗ ΤΟΥ ΕΦΗΒΟΥ ΜΕ ΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΤΟΥ –Επιθυμία να μένει μόνος –Ενδοσκοπική – αυτοαναλυτική διάθεση –Ονειροπόληση –Φανταστικό ακροατήριο –Προσωπικός μύθος

28 ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΙ ΑΜΥΝΑΣ ΤΟΥ ΕΓΩ –Απώθηση –Εκλογίκευση –Άρνηση –Ταύτιση –Παλινδρόμηση –Υποκατάσταση –Προβολή Διανοουμενισμός Ονειροπόληση Ασκητισμός Γνωστικός εγωκεντρισμός

29 ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΗ ΣΧΕΣΗ ΤΟΥ ΕΦΗΒΟΥ ΜΕ ΤΟΥΣ ΑΛΛΟΥΣ –Αυτονόμηση από ενηλίκους και προσκόλληση στους συνομηλίκους –Συμμόρφωση στην εφηβική κουλτούρα ● Βιώνει έντονη αμφιθυμία Τάση για ανεξαρτησία Ανάγκη για εξάρτηση Π Ρ Ο Σ Ο Χ Η !

30 ΟΙ ΟΚΤΩ (8) ΦΑΣΕΙΣ – ΚΡΙΣΕΙΣ ΣΤΗ ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ΤΗΣ ΠΡΟΣΩΠΙΚΗΣ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑΣ Εφηβεία Βασική εμπιστοσύνη ─ Δυσπιστία Αυτονομία ─ Αμφιβολία Πρωτοβουλία ─ Ενοχή Φιλοπονία ─ Ενοχή Ταυτότητα ─ Σύγχυση ρόλων Οικειότητα ─ Απομόνωση Πανανθρώπινο ενδιαφέρον ─ Αυτό-απορρόφηση Καταξίωση - Απόγνωση

31 ΟΙ ΤΕΣΣΕΡΙΣ (4) ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ΤΗΣ ΠΡΟΣΩΠΙΚΗΣ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑΣ –Δοτή – πρόωρα σχηματισμένη ταυτότητα –Κατακτημένη ταυτότητα –Παρατεταμένο μορατόριουμ –Σύγχυση ρόλων Επιθυμητή διαδικασία: Κατακτημένη ταυτότητα

32 ΠΟΤΕ ΤΕΛΕΙΩΝΕΙ Η ΕΦΗΒΕΙΑ; Αποδέσμευση από ενηλίκους συνομηλίκους Κατάκτηση ψυχο-κοινωνικής ωριμότητας Άμεση προοπτική οικονομικής αυτονομίας – Βουλητική και εκτελεστική αυτονομία – Η εφηβεία αρχίζει ως ψυχο-βιολογικό φαινόμενο και καταλήγει σε ψυχο-κοινωνικό φαινόμενο. Κάθε εποχή και κάθε κοινωνία έχουν τη δική τους εφηβεία

33 –Η εφηβική ηλικία επιμηκύνεται και προς τα δύο άκρα Παράταση της ανάληψης του ρόλου του ενηλίκου σε βάρος της πραγματικής ενηλικίωσης. Επίσπευση της ηλικίας της επέλευσης της ήβης σε βάρος της παιδικής ηλικίας. Μέση ηλικία το 1840 = 17,1 έτη » 1905 = 15 έτη » 1950 = 13,2 έτη Διαφορά στα 110 έτη 3,9 έτη ΝΕΟΛΑΙΟΙ

34 ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ: ΔΕΚΑΛΟΓΟΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΤΗΣ ΕΦΗΒΙΚΗΣ «ΚΡΙΣΗΣ» 1. Ισχύει η επιγένεση Η παρούσα συμπεριφορά οικοδομείται σε ό,τι έχει προηγηθεί τα προηγούμενα χρόνια. Παιδική ηλικία: Οι εμπειρίες της είναι ο καμβάς της μετέπειτα πορείας

35 2. Γνώση της «Ψυχολογίας του Παιδιού και του Εφήβου» Από όλους τους ενδιαφερομένους - εμπλεκομένους: Γονείς, Εκπαιδευτικούς, Συνομηλίκους. Από τους ίδιους τους εφήβους. Συμβουλευτικές – Ψυχολογικές Υπηρεσίες του Σχολείου και της Οικογένειας

36 3. Όχι ΜΟΝΟ–λογος, αλλά ΔΙΑ–λογος! ─ Δεν μιλάμε στον έφηβο, αλλά μιλάμε με τον έφηβο. ─ Να μάθουμε να ακούμε. ─ Διάλογος με ενσυναίσθηση. Να μπαίνουμε στη θέση του άλλου. ─ Όχι κήρυγμα! Μην ξεχνάμε τα δικά μας!

37 4. Όχι το γνωστό, από καταβολής κόσμου, «τροπάριο» εναντίον των νέων! «… και μήτε αισχύνεσθαι μήτε δεδιέναι τους γονέας… … οι φοιτηταί τε διδασκάλων ολιγωρούσιν…» (… και τα παιδιά δεν ντρέπονται πια και δεν λογαριάζουν τους γονείς… … οι μαθητές αντιμετωπίζουν με αδιαφορία τους δασκάλους τους…) (Πλάτων, Πολιτεία Η΄) Η Γη μας έχει τελείως εκφυλιστεί. Τα παιδιά πάψανε να ακούνε τους γονείς τους! (Αιγύπτιος ιερέας, χρόνια πριν από σήμερα)

38 Στη συμπεριφορά μας πιο σημαντικό είναι: Όχι το ΤΙ κάνουμε, αλλά το ΠΩΣ το κάνουμε ή δεν το κάνουμε. 5. Το ΤΙ και το ΠΩΣ στη συμπεριφορά μας Ψυχολογικό κλίμα της οικογένειας

39 ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ ΚΑΤΑΠΙΕΣΗ ΕΚΔΗΛΗ ΣΤΟΡΓΗ ΑΠΟΡΡΙΨΗ Οι δύο διαστάσεις του ψυχολογικού κλίματος: Συναισθηματικός τόνος: ΕΚΔΗΛΗ ΣΤΟΡΓΗ - ΑΠΟΡΡΙΨΗ Τρόπος χειραγώγησης: ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ - ΚΑΤΑΠΙΕΣΗ

40 ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ ΚΑΤΑΠΙΕΣΗ Στοργικοί- διαλεκτικοί γονείς Υπερπροστατευτικοί γονείς Απορριπτικοί - αδιάφοροι γονείς Εχθρικοί - καταπιεστικοί γονείς ΕΚΔΗΛΗ ΣΤΟΡΓΗ ΑΠΟΡΡΙΨΗ Τέσσερις τύποι γονέων

41 ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ Δημιουργικότητα. Κοινωνικότητα. Συναισθηματική σταθερότητα. Έφεση για υψηλή επίδοση. Ενισχυμένο αυτοσυναίσθημα- αξιοσύνη. ΚΑΤΑΠΙΕΣΗ Απορριπτικοί - αδιάφοροι γονείς Εχθρικοί - καταπιεστικοί γονείς Υπερπροστατευτικοί γονείς ΑΠΟΡΡΙΨΗ ΕΚΔΗΛΗ ΣΤΟΡΓΗ

42 ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ Εσωτερική ανασφάλεια. Εγωκεντρική-ναρκισσιστική συμπεριφορά. Περιορισμένη κοινωνικότητα. Προσκόλληση σε ενηλίκους («μικρομέγαλη» συμπεριφορά). Τυραννική συμπεριφορά. ΚΑΤΑΠΙΕΣΗ Υπερβολική αναστολή – νευρωτισμός Σχολική φοβία Απορριπτικοί - αδιάφοροι γονείς Εχθρικοί - καταπιεστικοί γονείς Στοργικοί- διαλεκτικοί γονείς ΑΠΟΡΡΙΨΗ ΕΚΔΗΛΗ ΣΤΟΡΓΗ

43 ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ Παραβατικές παρέες – συμμορίες. Ταύτιση με ομάδες συνομηλίκων Δημιουργικές παρέες. ΚΑΤΑΠΙΕΣΗ Αντικοινωνικά, παραπτωματικά, εγκληματικά άτομα. Αξιόλογα επιτεύγματα. Επιτυχείς κοινωνικοί ρόλοι. Στοργικοί- διαλεκτικοί γονείς Υπερπροστατευτικοί γονείς Εχθρικοί - καταπιεστικοί γονείς ΕΚΔΗΛΗ ΣΤΟΡΓΗ ΑΠΟΡΡΙΨΗ

44 ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ Ευπειθέστατος στους ανωτέρους- Σκληρός στους κατωτέρους. Υποκριτική υποτέλεια. Τυπολάτρης. Συναισθήματα πικρίας. Εχθρική επιθετικότητα. Χαιρεκακία. ΚΑΤΑΠΙΕΣΗ Απολογητικός γραφειοκράτης. Αυταρχικός τύπος. Ψυχοπαθητική προσωπικότητα: Μονήρης, σκληρός, ανάλγητος εγκληματίας. Απορριπτικοί - αδιάφοροι γονείς Στοργικοί- διαλεκτικοί γονείς Υπερπροστατευτικοί γονείς ΕΚΔΗΛΗ ΣΤΟΡΓΗ ΑΠΟΡΡΙΨΗ

45 ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ ΚΑΤΑΠΙΕΣΗ Υπερβολική αναστολή – Νευρωτισμός. Ψυχοπαθητική προσωπικότητα: Μονήρης, σκληρός, ανάλγητος εγκληματίας. Αντικοινωνικά, παραπτωματικά, εγκληματικά άτομα. Υπερπροστατευτικοί γονείς Απορριπτικοί - αδιάφοροι γονείς Εχθρικοί - καταπιεστικοί γονείς Σχολική φοβία. Απολογητικός γραφειοκράτης. Αυταρχικός τύπος. Αξιόλογα επιτεύγματα. Επιτυχείς κοινωνικοί ρόλοι. ΑΠΟΡΡΙΨΗ ΕΚΔΗΛΗ ΣΤΟΡΓΗ «Ι Δ Α Ν Ι Κ Ο Ι» γονείς Στοργικοί- διαλεκτικοί γονείς

46  7. « Ι δ α ν ι κ ο ί » γονείς:  ● Συνδυάζουν συγχρόνως τρία χαρακτηριστικά: – Έκδηλη στοργή – Αυτονομία μέσα σε όρια – Απαίτηση για ωριμότερη συμπεριφορά  - Το «κλειδί» είναι:  Ελευθερόφρων έλεγχος  Σπουδάζουσα αδιαφορία

47 ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ ΚΑΤΑΠΙΕΣΗ Υπερβολική αναστολή – Νευρωτισμός. Ψυχοπαθητική προσωπικότητα: Μονήρης, σκληρός, ανάλγητος εγκληματίας. Αντικοινωνικά, παραπτωματικά, εγκληματικά άτομα. Υπερπροστατευτικοί γονείς Απορριπτικοί - αδιάφοροι γονείς Εχθρικοί - καταπιεστικοί γονείς Σχολική φοβία. Απολογητικός γραφειοκράτης. Αυταρχικός τύπος. Αξιόλογα επιτεύγματα. Επιτυχείς κοινωνικοί ρόλοι. ΑΠΟΡΡΙΨΗ ΕΚΔΗΛΗ ΣΤΟΡΓΗ «Ι Δ Α Ν Ι Κ Ο Ι» γονείς Στοργικοί- διαλεκτικοί γονείς

48 8. Έκδηλη στοργή: Πρωταρχική ανάγκη του παιδιού

49 9. Προσοχή στα ΔΙΑΜΕΣΑ !  Μην αντιδράς ΑΜΕΣΩΣ.  Ψυχραιμία!  Σκέψου ΤΙ ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ να κάνεις.  Σκέψου ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΕΣ ΛΥΣΕΙΣ.  Όχι, μόνον ΜΙΑ λύση.  Μην είσαι ΑΠΟΛΥΤΟΣ στις απόψεις σου.  Χρησιμοποίησε ΦΡΑΣΕΙΣ, όπως: - «Μια ΠΙΘΑΝΗ λύση θα μπορούσε να είναι …» - «Αυτό που σκέφθηκα ΤΩΡΑ είναι …» - « ΙΣΩΣ καλό θα ήταν…» Ερέθισμα από έφηβο ΔΙΑΜΕΣΑ Αντίδραση ενηλίκου

50 10. Το ΧΙΟΥΜΟΡ σώζει!  Αν διαβλέπεις ότι οδηγείστε σε αδιέξοδο, μια καλή λύση είναι το ΧΙΟΥΜΟΡ.


Κατέβασμα ppt "Η «κρίση» της εφηβικής ηλικίας και η ψυχοπαιδαγωγική διαχείρισή της Ι. Ν. Παρασκευόπουλος Ομότιμος Καθηγητής Πανεπιστημίου Αθηνών Επίτιμος Διδάκτωρ Πανεπιστημίου."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google