Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η γλώσσα της διαφήμισης με μια παγκόσμια ματιά…. Εισαγωγή για το project με θέμα τη Διαφήμιση Η ομάδα του project με θέμα την διαφήμιση, αρχικά χωρίστηκε.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Η γλώσσα της διαφήμισης με μια παγκόσμια ματιά…. Εισαγωγή για το project με θέμα τη Διαφήμιση Η ομάδα του project με θέμα την διαφήμιση, αρχικά χωρίστηκε."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Η γλώσσα της διαφήμισης με μια παγκόσμια ματιά…

2 Εισαγωγή για το project με θέμα τη Διαφήμιση Η ομάδα του project με θέμα την διαφήμιση, αρχικά χωρίστηκε σε τέσσερις υποομάδες και η κάθε μια τη σειρά της διασκελίστηκε σε τέσσερις ακόμα μικρότερες ομάδες. Η πρώτη ομάδα είχε ως θέμα της την ιστορική εξέλιξη της διαφήμισης στην Ελλάδα άλλα και τον υπόλοιπο κόσμο.Αναζητώντας λοιπόν για την ιστορία της διαφήμισης μέσα στο χρόνο μας παρουσιάζουν μέσα από την εργασία τους την πρώτη διαφήμιση στο κόσμο αλλά και την Ελλάδα. Η δεύτερη υποομάδα ασχολήθηκε και ανέλυσε στην εργασία της την επίδραση που ασκεί η διαφήμιση στην ψυχολογία του καταναλωτή αλλά και τα στερεότυπα που διαμορφώνονται σε κάθε κοινωνία και πολλές φόρες αποτυπώνονται στις διαφημίσεις. Στην εργασία της τρίτης ομάδας τα παιδιά τα οποία την απαρτίζουν ασχολήθηκαν με τα διάσημα πρόσωπα που πρωταγωνιστούν σε διάφορα διαφημιστικά σποτ. Έτσι λοιπόν, μέσα από αυτήν την εργασία πληροφορούμαστε για την επιρροή των διάσημων προσωπικοτήτων στις διαφήμισης και κατά πόσο οι ίδιοι οι διάσημοι στιγματίστηκαν από τη συμμετοχή τους σε διαφημίσεις. Τέλος η τέταρτη ομάδα προβάλλει αυτές τις διαφημίσεις,οι οποίες έγιναν ανάρπαστες εξαιτίας των απίστευτα εύστοχων και έξυπνων ατακών (slogan) που τις χαρακτηρίζουν. Μέσα από την εργασία της τέταρτης ομάδας παρακολουθούμε διαφημίσεις και διάφορες ατάκες της σύγχρονης αλλά και παλαιότερης εποχής που έμειναν χαραγμένες στη μνήνη του κόσμου.

3 ΟΜΑΔΑ Α ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΕΞΕΛΙΞΗ ΕΙΡΗΝΗ ΛΑΖΑΡΙΔΟΥ ΛΙΑ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΟΥ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΟΥΖΑΣ

4 ΟΜΑΔΑ Β ΣΤΕΡΕΟΤΥΠΑ ΤΣΙΟΠΤΣΗ ΙΩΑΝΝΑ ΤΣΟΤΣΟΥ ΞΕΝΙΑ ΔΕΛΗΓΙΑΝΝΙΔΟΥ ΕΛΕΝΗ ΑΜΑΝΑΤΙΔΗΣ ΛΟΥΚΑΣ

5 ΟΜΑΔΑ Γ ΑΤΑΚΕΣ ΚΑΣΙΛΑΡΗ ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΑ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΚΡΑΒΑΡΙΤΗΣ ΝΙΚΟΣ ΚΟΛΟΒΟΣ ΝΙΚΟΛΑΣ

6 ΟΜΑΔΑ Δ ΔΙΑΣΗΜΟΤΗΤΕΣ ΠΑΝΩΡΓΙΑΣ ΣΑΡΑΝΤΗΣ ΜΙΓΚΟΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΣΑΡΡΑ ΕΛΕΝΑ ΣΚΑΠΕΡΔΑ ΒΟΥΛΑ

7 Οι ρίζες της διαφήμισης χάνονται στην αχλή του χρόνου. Σύμφωνα με την άποψη πολλών μελετητών και ερευνητών, η διαφήμιση πρωτοεκδηλώθηκε στη ζωγραφική και στη βραχογραφία των σπηλαίων, όπως στην Αλταμίρα της Ισπανίας, για παράδειγμα. Όταν άρχισε το εμπόριο, δηλαδή η προσφορά στο κοινό των αγαθών που παράγει ο άνθρωπος, άρχισε και ο ανταγωνισμός. Κι αυτό γιατί τα είδη του εμπορίου, τις περισσότερες φορές, ήταν κοινά στους παραγωγούς, στους εμπόρους και στους μεταπράτες. Από τη στιγμή που άρχισε ο ανταγωνισμός, άρχισε και η διαφήμιση. Τα πρώτα ίχνη της εμπορικής διαφήμισης και της διάδοσης πληροφοριών βρίσκονται στην κλασική ελληνική περίοδο, στους Φοίνικες και στη Ρωμαϊκή περίοδο. Στην ρωμαϊκή αγορά τοποθετούσαν πινακίδες που ανήγγειλαν πωλήσεις ή θεατρικές παραστάσεις. Πρωτοστάτες ήταν οι γνωστοί μας κήρυκες, - ντελάληδες, που, σύμφωνα με τον Όμηρο, ήταν απόγονοι του Κήρυκα, γιου του Ερμή, και λογαριάζονταν σα μεσάζοντες ανάμεσα στην ύπατη αρχή και στο πλήθος. Παρέμειναν το βασικό μέσο διάδοσης πληροφοριών και της διακίνησης των αγαθών και εμπορευμάτων τόσο στο Βυζάντιο όσο και αργότερα στο μεσαίωνα. Παρά τον ερχομό της διαφήμισης, οι ντελάληδες μπορεί να περιορίστηκαν και η δράση τους να λιγόστεψε, όμως συνέχισαν να υπάρχουν μέχρι τα τελευταία χρόνια. Στη διάρκεια της μεγάλης άνθισης των ντελάληδων, η διαφήμιση γίνεται και με τη φωνή των ραψωδών και των τροβαδούρων, που πήγαιναν από παλάτι σε παλάτι για να πλέξουν το εγκώμιο του άρχοντα, καθώς επίσης και με τα επιγράμματα ωδών και θεατρικών έργων, που οι χρηματοδότες και οι χορηγοί για να διαφημιστούν, ανέθεταν τη συγγραφή τους σε ειδικευμένους της εποχής.

8 Στη διάρκεια της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας οι Praecones – κήρυκες – ξέχωρα απ’ τα όποια άλλα καθήκοντα που είχαν, ήταν και οι διαφημιστές. Ο Μεσαίωνας δεν μας προσφέρει κανένα άλλο είδος εμπορικής διαφήμισης εκτός απ’ την προφορική που γίνεται απ’ τους δημόσιους κήρυκες, τους ντελάληδες. Μεγάλη επανάσταση και στη διαμόρφωση της διαφήμισης, θα προκαλέσει η ανακάλυψη της τυπογραφίας και των κινητών στοιχείων από το Γουτεμβέργιο γύρω στα Απ’ την ανακάλυψη της τυπογραφίας γεννήθηκε μονομιάς και η κυκλοφορία εντύπων και εφημερίδων. Η διαφήμιση όπως την ξέρουμε σήμερα, εμφανίστηκε τον 17ο αιώνα, η δε λέξη «διαφήμιση» χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά το 1655 από Άγγλους εκδότες βιβλίων, ως επικεφαλίδα για τις ανακοινώσεις τους. Με την βιομηχανική επανάσταση 1946 η διαφήμιση άρχισε να αποκτά όλο και μεγαλύτερη σπουδαιότητα, γιατί η νέα μαζική παραγωγή αποκτούσε την προώθηση της πώλησης των νέων προϊόντων σε μεγάλη κλίμακα. Αν και η τεχνική των αγγελιών δεν σημείωσε μεγάλες προόδους{ κυριαρχούσε το κείμενο, ενώ η εικονογράφηση ήταν ακόμη πολύ πρωτόγονη} η διαφήμιση αναπτύχθηκε σταδιακά σε τέτοιον βαθμό, ώστε να δικαιολογεί την εμφάνιση επιχειρήσεων που ασχολούνται αποκλειστικά με αυτόν τον τομέα, των διαφημιστικών γραφείων, το πρώτο από τα οποία ιδρύθηκε στο Λονδίνο το Οι κύριοι φορείς της διαφήμισης{ που σήμερα ονομάζονται διεθνώς media= διαφημιστικά μέσα}ήταν την εποχή εκείνη οι εφημερίδες και τα περιοδικά, τα φυλλάδια, οι αφίσες και τα{ feuille-volant}. Σε αυτά προστέθηκαν τον 20 αιώνα (περίοδο ραγδαίας ανάπτυξης της διαφήμισης, οι φωτεινές διαφημίσεις, ο κινηματογράφος και η τηλεόραση. Η πρώτη τηλεοπτική διαφήμιση γίνεται το 1930 μΧ, μόνο που είναι παράνομη. Ο ραδιοφωνικός σταθμός W1XAV της Βοστόνης δέχεται πρόστιμο για τη μετάδοση διαφημιστικού σποτ για τη βιομηχανία γούνας.

9 Η διαφήμιση στην Ελλάδα.: Στην Ελλάδα η διαφήμιση εμφανίστηκε οργανωμένη μετά το Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Από το 1950 αναπτύχθηκαν και οι μεγάλες ελληνικές διαφημιστικές εταιρίες με ειδικό επιστημονικό επιτελείο. Ο Ν του 1991 ρυθμίζει τα θέματα που σχετίζονται με την παραπλανητική και αθέμιτη διαφήμιση στην Ελλάδα και εναρμονίζεται με σχετική οδηγία της ΕΟΚ. Ο νόμος αυτός είναι ευρύτερος από τον παλιό. Η παραπλανητική διαφήμιση είναι κάθε διαφήμιση που το περιεχόμενο ή η μορφή της παραπλανά ή ενδέχεται να παραπλανήσει, με οποιονδήποτε τρόπο, τα πρόσωπα στα οποία απευθύνεται και στη γνώση των οποίων περιέρχεται και εξαιτίας αυτής της παραπλάνησης ενδέχεται να επηρεάσει την οικονομική τους συμπεριφορά ή να βλάψει έναν ανταγωνιστή.

10 ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ & ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗΣ

11 Η διαφήμιση χαρακτηρίζεται ως «υπόσχεση», καθώς δίνει μια υπόσχεση στον υποψήφιο αγοραστή, για το προϊόν που διαφημίζει και την επίδρασή του πάνω του μετά την χρήση. Η διαφήμιση μπορεί να υποσχεθεί ότι το προϊόν που διαφημίζει θα λύσει κάποιο πρόβλημα του αγοραστή, ότι θα του κάνει τη ζωή πιο εύκολη ή πιο ευχάριστη, ότι θα του ικανοποιήσει μια ψυχολογική ανάγκη. Για να λειτουργήσει όμως σωστά η υπόσχεση αυτή δεν πρέπει να είναι ούτε υπερβολική ούτε υποβαθμισμένη. Ο οξύς ανταγωνισμός στα περισσότερα προϊόντα, καθιστά αναγκαία την προβολή του πλεονεκτήματος του προϊόντος μέσω μιας υπόσχεσης, ώστε να μην στραφεί ο αγοραστής στον ανταγωνισμό. Από την άλλη μεριά, η υπερβολική υπόσχεση είναι επικίνδυνη, αφού ο αγοραστής δεν θα βρει στην χρήση του προϊόντος την εκπλήρωση της υπόσχεσης που του δόθηκε, θα απογοητευθεί και δεν θα ξαναγοράσει το προϊόν. Ο διαφημιστής, λοιπόν, πρέπει να επιλέξει προσεχτικά την υπόσχεση που θα δώσει και τον τρόπο που θα το κάνει, ώστε η συναισθηματική και υποκειμενική αντιμετώπιση του προϊόντος από τον αγοραστή να είναι θετική.

12 1. Συγκέντρωση στοιχείων για το πρόβλημα 2. Περιγραφή προβλήματος 3.Καθορισμός στόχων 4.Χάραξη στρατηγικής 5. Επιλογή τακτικών μέσων 6. Η ιδέα 7. Η δοκιμή 8. Παραγωγή διαφημιστικού προϊόντος 9. Υλοποίηση εκστρατείας 10. Αξιολόγηση αποτελεσμάτων Η δυσκολότερη συνεπώς δουλειά του διαφημιστή είναι η χάραξη της στρατηγικής μιας διαφήμισης, που αφορά την παραγωγική διαδικασία του διαφημιστικού προϊόντος, που αποτελείται από τα παρακάτω στάδια:

13 ΚΛΕΙΔΙΑ ΕΠΙΤΥΧΗΜΕΝΗΣ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗΣ Κάθε διαφήμιση ή αλλιώς «υπόσχεση», αποτελεί μια πρόταση πώλησης που συγκεντρώνει ορισμένα χαρακτηριστικά για να μπορεί να είναι επιτυχής. Συγκεκριμένα, η διαφήμιση πρέπει να ενημερώνει τον αναγνώστη, τον θεατή, τον ακροατή για την ύπαρξη του προϊόντος ή της υπηρεσίας μέσα από τη μάρκα, τη φωτογραφία, το λόγο, το σύνθημα, τα εμπορικά χαρακτηριστικά και να του γνωστοποιεί τον εύκολο τρόπο απόκτησης του προϊόντος. Κάθε διαφήμιση, εκτός από το ωα ενημερώσει, πρέπει και να προτείνει με πρωτότυπο τρόπο στον δέκτη να αγοράσει το προϊόν με την υπόσχεση ότι θα αποκομίσει ιδιαίτερα οφέλη, δημιουργώντας του την επιθυμία αγοράς και ταυτόχρονα την πεποίθηση ότι το συγκεκριμένο προϊόν είναι το καλύτερο. Η πρόταση που δίνεται μέσω της διαφήμισης, επιπλέον, θα πρέπει να είναι μοναδική, με την έννοια ότι δεν έχει διατυπωθεί από τους ανταγωνιστές, ενώ τα οφέλη και τα πλεονεκτήματα της πρότασης θα πρέπει να είναι ισχυρά, ώστε να παρακινούν μαζικά το καταναλωτικό κοινό και να φέρνουν νέους καταναλωτές στο διαφημιζόμενο προϊόν. Συνοψίζοντας τα απαραίτητα συστατικά μιας διαφήμισης, καταλήγουμε να τη θεωρήσουμε «καλή», όταν επιτυγχάνει τουλάχιστον τα εξής: Να αποσπά την προσοχή του αναγνώστη, ακροατή, θεατή. Να διεγείρει το ενδιαφέρον του. Να γεννάει την επιθυμία του να αποκτήσει το συγκεκριμένο προϊόν. Να τον παρακινεί σε κάποια ενέργεια για την απόκτηση του προϊόντος.

14 ΤΡΟΠΟΙ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗΣ Συνειρμός ιδεών Εδώ συχνά τα χτυπήματα είναι κάτω από τη μέση... Ποιος δε θέλει να είναι κοινωνικός και περιζήτητος; να έχει μία ευτυχισμένη οικογένεια; Με τα κλισέ έχουν πουληθεί προϊόντα... Άλλωστε όλοι γνωρίζουμε ότι ο χρυσός μας φέρνει πιο κοντά. Αν κάποιος άγνωστος στο δρόμο σας προσφέρει λουλούδια είναι γιατί τον άγγιξε το κοντραβρωμέξ! Το παιδί θέλει στοργή, στοργή και ; Αναλυτική περιγραφή και επίδειξη των ιδιοτήτων του προϊόντος Μάλλον σπάνιο είδος στις μέρες μας. Σε εφημερίδες όμως του περασμένου αιώνα διαβάζουμε: Το πλέον σύγχρονο αυτοκίνητο. Κομψότης -άνεσις- ασφάλεια- οικονομία στα καύσιμα - πολυτελής εμφάνιση. Διαθέτομεν το πλέον συγχρονισμένον συνεργείον των Βαλκανίων. Ταχεία εξυπηρέτησις. Επίκληση στην αυθεντία (σε έναν ειδικό, επιστήμονα, δημοφιλές πρόσωπο) Π.χ. "Σαράντα χρόνια φούρναρης, έχω ψήσει... Μακαρόνια Σ Σας μιλάω εκ πείρας!" Αν ο πρωταγωνιστής της διαφήμισης προάγει κάτι που σχετίζεται με τη φήμη του, π.χ. αν ο Michael Jordan διαφημίζει αθλητικά παπούτσια, τότε το μήνυμα είναι ότι τα παπούτσια θα σας κάνουν καλύτερο μπασκετμπολίστα. Διαβάστε σχετικά με το «σύνδρομο λατρείας διασημοτήτων» (celebrity worship syndrome) Επίκληση στη λογική (επιχειρήματα υπέρ του προϊόντος, σοφιστικά τεχνάσματα) Βρείτε μου το αποσμητικό που δεν θα με εγκαταλείπει μονολογούσε η πρωταγωνίστρια της διαφήμισης ενώ οι γύρω της ψιθύριζαν "Κάποιος πρέπει να της μιλήσει για το R..." Πολύ συχνά οι διαφημιστές καταφεύγουν σε αρνητικούς χαρακτηρισμούς για τα προϊόντα του ανταγωνισμού Αυτός είναι ένας πολύ απλός τρόπος για να μεταβάλλουν τη γνώμη κάποιου.

15 Όσοι τον χρησιμοποιούν προσπαθούν να μας αποπροσανατολίσουν. Αποδίδουν συνήθως αστήρικτους χαρακτηρισμούς. Παρουσιάζουν το συγκεκριμένο προϊόν καλύτερο από ένα άλλο και τότε βρισκόμαστε μπροστά σε μία περίπτωση αρνητικού χαρακτηρισμού. Πολύ συχνά καταφεύγουν και σε θετικούς χαρακτηρισμούς για το προωθούμενο προϊόν. Μάλιστα έχουν την τάση να χρησιμοποιούν συγκεκριμένες λέξεις όπως Νέο -Βελτιωμένο - Όμορφο - Sexy - Έξυπνο Εκπληκτικό. Και σε αυτήν την περίπτωση στόχος παραμένει ο αποπροσανατολισμός του κοινού. Μας αρέσουν οι καλές λέξεις, όπως: αλήθεια, ελευθερία, τιμή, δικαιοσύνη, αγάπη, ομορφιά, γοητεία, φήμη, γευστικότητα, ευγένεια, νέο, βελτιωμένο, συναρπαστικό. Όμως άραγε η λέξη «νέο» σημαίνει νέα συσκευασία ή νέο προϊόν; Λανθάνοντα αξιολογικό χαρακτηρισμό. Οι δύσκολες πλένουν με Ε.... Μα ποιος είσαι, η Δομή; Σήμερα έχει μεταλλαχθεί το επικοινωνιακό DNA μας και προτιμάμε την έκδοση: Μα ποιος είσαι, ο Μπαμπινιώτης;ο στόχος της παγκόσμιας αγοράς παιχνιδιών. Επίκληση στο συναίσθημα (φόβο, ενοχή, ευθύνη, ευχαρίστηση) Προσεγγίζει την περίπτωση των θετικών χαρακτηρισμών. Συχνά βλέποντας τέτοιες διαφημίσεις υπάρχει πιθανότητα να καταλήξετε με ένα συναίσθημα που δεν ξέρετε πώς το αποκτήσατε. Πρώτα βλέπετε κάτι που σας αρέσει και μετά το προϊόν. Μεταβιβάζετε το θετικό συναίσθημα στο προϊόν. Μια όμορφη γυναίκα “πουλάει” σαπούνι ή άρωμα. Η ομορφιά συνδέεται στο μυαλό μας με τη χρήση του συγκεκριμένου σαπουνιού ή αρώματος. Και φυσικά τα παιδιά, ακόμη και προσχολικής ηλικίας, είναι στόχος της παγκόσμιας αγοράς.

16 ΘΕΤΙΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗΣ Ενημερώνει, γνωστοποίει, πληροφορεί τους καταναλωτ έ ς για τα προσφερόμενα προϊόντα. Προκαλεί άμιλλα και συναγωνισμό ανάμεσα στις βιομηχανίες και στους παραγωγο ύ ς προϊόντων, με συν έ πεια να βελτι ώ νεται η ποι ό τητα τους. Δημιουργε ί ν έ α επαγγ έ λματα (μακετ ί στες, σχεδιαστ έ ς, διαφημιστ έ ς, διαφημιστικ ά γραφε ί α, αφισοκολλητ έ ς). Καταπολεμ ά την ανεργ ί α, γιατ ί απασχολε ί πολλο ύ ς ανθρ ώ πους. Η ά μιλλα και ο συναγωνισμ ό ς μει ώ νει τις τιμ έ ς των προϊ ό ντων, γιατ ί έ χουν μεγαλ ύ τερη ζ ή τηση Αναπτ ύ σσεται το εμπ ό ριο. Τον ώ νεται η εθνικ ή οικονομ ί α, γιατ ί αυξ ά νεται η παραγωγικ ό τητα.Αυξ ά νονται οι πωλ ή σεις. Οι ί διες οι διαφημ ί σεις βοηθο ύ ν οικονομικ ά τα μ έ σα μαζικ ή ς ενημέρωσης, αλλ ά και τα έ ντυπα (εφημερ ί δες, περιοδικ ά ). Βοηθ ά το καταναλωτικ ό κοιν ό στην εκλογ ή των προϊ ό ντων. Συμβ ά λλει στην έ ρευνα των κοινωνικ ώ ν και ανθρωπιστικ ώ ν επιστημ ώ ν. Οι κρατικ έ ς διαφημ ί σεις αποτρ έ πουν απ ό βλαβερ έ ς για την υγε ί α συν ή θειες (τσιγάρο, ναρκωτικά),ενημερώνουν για κινδύνους (AIDS, κλπ.) και προτεί νουν μ έ τρα πρόληψης. Βελτιώνει το επιπέδου ζωής του ανθρώπου.

17 Αρνητικά Αποτελέσματα της Διαφήμισης Π ε ρ ι ο ρ ί ζ ε ι τ η ν ε λ ε υ θ ε ρ ί α τ η ς β ο ύ λ η σ η ς κ α ι τ η ς σ κ έ ψ η ς, γ ι α τ ί δ έ χ ε τ α ι τ ι ς σ υ ν ε χ ε ί ς π ι έ σ ε ι ς τ η ς δ ι αφ ή μ ι σ η ς. Έ τ σ ι ο ά ν θ ρ ω π ο ς χ ά ν ε ι την πρωτοβουλία του, γίνετα ι εξωκατευθυνόμενος,γιατ ί άλλοι αποφασίζουν γιʹ αυτόν. Η διαφήμιση αλλοτριώνει τον άνθρωπο. Ο άνθρωπος ωθείται στην υπερκατανάλωση, γιατί επηρεάζεται από τη γνωσ τοπο ίηση ν έων προϊόν των κα ι κα ταναλών ε ι περ ισσότ ερα από τ ι ς ανάγκε ς του τ ις πραγμα τ ικ έ ς. Εξαπατά τον καταναλωτή η συνεχής διαφήμιση, για την ποιότητα του διαφημιζόμενου προϊόντος. Δημιουργεί στον άνθρωπο επιθυμίες, από τις οποίες ένα μεγάλο μ έρο ς ε ίνα ι άσχετες μ ε τις πραγμα τ ικέ ς του ανάγκε ς. Η δ ιαφήμ ιση αυξάνοντας τις επιθυμίες προκαλεί άγχος, ένταση προσπαθειών για πραγμάτωση τους, η οποία όταν δεν πραγματοποιηθεί, οδηγεί τον άνθρωπο σ τ η β ία,τ α ν αρκω τ ικά, τη ν π ορ ν ε ία, τ ο έ γκλημα ή στ η δι αταραχή τ η ψυχικής ισορροπίας.

18 Η διαφήμιση έχει μεγάλο οικονομικό κόστος, το οποίο πληρώνει τελικά ο καταναλωτής με την αύξηση των τ ιμών των προϊόντων.. Προ β ά λλ ε ι κ α ι επ ιβ άλ λ ε ι ν έ α π ρό τ υπα ζωή ς κ α ι ν έ ε ς α ξ ί ε ς. Η ζωή τυποποιείται σύμφωνα με τα προβαλλόμενα πρότυπα. Η δ ι αφή μ ι ση ρυπ α ί ν ε ι το φυσ ικ ό π ερ ιβ ά λλ ο ν κ α ι κα τασ τ ρ έφ ε ι την αισθητ ική του. Ο ι μεγάλ ε ς αφίσ ες αλλο ιώνουν το φυσ ικό τοπ ίο κα ι ρυπαίνουν, κυρίως, την εικόνα των πόλεων Ε ξ ε υ τ ε λ ί ζ ε ι τ η ν π ρ ο σ ωπ ι κ ό τ η τ α τ ο υ α τ ό μ ο υ κ α ι ι δ ι α ί τ ε ρ α τ η ς γ υ ν αί κ α ς. Έ τ σ ι τ ο ά τ ο μ ο γ ί ν ε τ α ι υ π ο χ ε ί ρ ι ο τ η ς μ ό δ α ς κ α ι ι δ ί ω ς τ ο σώ μ α τ η ς γυ να ίκα ς αν τ ικ ε ί μ ε νο α νή θ ικη ς εκ μ ε τ άλ λ ε υ σ η ς γ ια τ ην άσ εμνη προβολή προϊόντ ων με τη δι έγερση των κα τώτ ερων ενστ ίκτων. Η συνεχής «πλύση εγκεφάλου», που υφίσταται το άτομο από τα διαφημιστικά μηνύματα, το συ ν ηθ ί ζ ε ι ν α δ έ χ ε τα ι αδ ι α μ α ρ τ ύρ η τ α ι δ έ ε ς κ α ι ι δ ε ο λ ο γ ί ε ς, χ ω ρ ί ς ν α τ ο θ έ λ ε ι κ α ι ν α «δ ι α μ ο ρ φών ε ι» π ο λ ι τ ι κ ά π ι στ εύω χωρί ς τη δ ική του σκ έψη και κρίση. Έ τσ ι, εκ ε ίνο ι που ελ έγχουν τα μ έσα μα ζ ικής ενημ έρωσης μπορούν να ελέγχουν κα ι να επ ιβάλλουν τ ις ιδεολογίες και τ α πρόσωπα που τους εξυπηρε τούν. Η δ ι α φ ή μ ι σ η ω ρ α ι ο π ο ι ε ί τ η ζ ω ή, γ ι α τ ί καλύπ τ ε ι τ ι ς άσχημ ε ς πλευρέ ς της κα ι τ ι ς δυσκολίε ς της κα ι τονί ζ ει τ ι ς καλ έ ς. Δ ιασ τρ εβ λών ε ι την αλήθεια και παρουσιάζει στον άνθρωπο έναν εξωπραγματικό, πλαστ ό και φαντασ τ ικό κόσμο. Έ τσ ι στο ν έο δημιουργ ε ί ψεύ τ ικε ς εν τυπώσ ε ι ς για τη ζωή κα ι τ ι ς ανθρώπ ιν ε ς σχ έσε ι ς με τ ι ς τ εχνητ έ ς υπερβολ έ ς της. Πνευματική καταπίεση, γιατί ναρκώνεται η σκέψη. Ο άνθρωπος χ ά ν ε ι τ η ν ε λ ε υ θ ε ρ ί α τ η ς β ο ύ λ η σ η ς, μ ε τ α τ ρ έ π ε τ α ι σ ε π α θ η τ ι κ ό δ έ κ τ η, με συνέπεια να αδρανοποιείται πολιτικά και κοινωνικά.

19 The World's First Ever TV Ad

20 Η πρώτη διαφήμιση στον κόσμο Β' παγκόσμιος πόλεμος. Οι τηλεθεατές βρίσκονται καθισμένοι μπροστά απ' την οθόνη της τηλεόρασής τους. Το πρόγραμμα διακόπτεται. Η κινούμενη εικόνα όμως που παρακολουθούν δεν δείχνει τον χρόνο που "παγώνει" απ' τους βομβαρδισμούς, αλλά το χρόνο που...κυλά στα ρολόγια Bulova. 10 δευτερόλεπτα. Τόσο διήρκεσε. Ήταν η πρώτη τηλεοπτική διαφήμιση στον κόσμο! Μεταδόθηκε, στις ΗΠΑ την 1η Ιουλίου 1941 πριν από ένα ματς μπέιζμπολ μεταξύ των Brooklyn Dodgers και των Philadelphia Phillies κι είχε διάρκεια μόλις 10 δευτερολέπτων. Ένα ρολόι, η φίρμα της εταιρίας, φόντο ο χάρτης των Ηνωμένων Πολιτειών και μια φωνή σε voice over να λέει: "Η Αμερική τρέχει στο χρόνο της Bulova". Αυτό ήταν όλο κι όλο. Μια παρουσίαση χωρίς υπερβολές κι ιδιαίτερη έμπνευση, μια διαφήμιση όμως που έμελλε ν' αλλάξει μια για πάντα τη σχέση προϊόντος – καταναλώτη 02:29:10...Εκείνη ακριβώς τη στιγμή έγινε η μετάδοση απ' το τηλεοπτικό δίκτυο WNBT (θυγατρική του τέως NBC, νυν NBC Universal), το οποίο και πληρώθηκε κάτι παραπάνω από 9 δολάρια.

21 Η πρώτη διαφήμιση στην Ελλάδα

22 Διαφήμιση και ψυχολογία Η προβολή και εξύμνηση των πλεονεκτημάτων ενός καταστήματος ή ενός εμπορεύματος,που γίνεται με σκοπό την προσέλκυση πελατών. Στα νεοτέρα χρόνια η τέχνη της διαφήμισης έχει εξελιχτεί ιδιαιτερότητα μέσα που χρησιμοποιούνται είναι φωτεινές επιγραφές στους δρόμους, άφησες διαφόρων μεγεθών, αγγελίες στη τηλεόραση, στο ραδιόφωνο, στις εφημερίδες ή στα περιοδικά, ειδικές προσφορές κατά τις οποίες είτε δίνονται δωρεάν δείγματα είτε μειώνονται οι τιμές των εμπορευμάτων είτε μειώνονται οι τιμές των εμπορευμάτων για να τα αγοράσουν οι καταναλωτές. Για να θεωρηθεί επιτυχημένη μια διαφήμιση πρέπει να ταιριάζει αρχικά στην ψυχολογία τοθ λάου προς τον οποίο απευθύνεται, ώστε να βρει ανταπόκριση. Ακόμα πρέπει να προβάλλει λογικά επιχειρήματα και να χρησιμοποιεί έξυπνες φράσεις και ωραία σχεδία, που προδιαθέτον ευνοϊκά τον καταναλωτή, κάνοντας τον να λάβει υπόψη του το προϊόν που διαφημίζεται και να σκεφτεί για την αγορά του. Σε έρευνα που πραγματοποιήθηκε, όταν οι καταναλωτές ρωτήθηκαν τι τους παρακινεί περισσότερο στην αγορά ενός προϊόντος μόνο το 13% των ερωτηθέντων απάντησαν ότι βρίσκουν πως η διαφήμιση έχει «μεγάλη επιρροή στις δικές τους αγορές», ενώ το 48% θεωρούν ότι έχει «μεγάλη επιρροή στις αγορές άλλων ανθρώπων». Με άλλα λόγια, οι άνθρωποι θεωρούν ότι στην πραγματικότητα η διαφήμιση έχει μεγάλη επιρροή, αλλά θεωρούν τους εαυτούς τους απρόσβλητους σε αυτή την επιρροή. Αυτό το τελευταίο από μόνο του δείχνει την επιδραστικότητα της διαφήμισης, που λειτουργεί τόσο υπόγεια ώστε να μην καταλαβαίνουμε ότι τελικά δρούμε υπό την επίδρασή της. Για να προσέξει ο αγοραστής το προϊόντα ο διαφημιστής δανείζεται από την ψυχολογία συμβουλές που θα του επιτρέψουν να δημιουργήσει το πετυχημένο διαφημιστικό μήνυμα. Οι άνθρωποι προσέχουν μια διαφήμιση μόνο όταν έχει κάτι να τους πει.Στοιχείο της επιτυχημένης διαφήμισης είναι να είναι ενδιαφέρουσα. Όλοι έχουμε μια λίστα ενδιαφερόντων, πράγματα που απασχολούν το μυαλό μας (χόμπι, ταξίδι, καριέρα..) και κάθε τι που αναφέρεται στη λίστα αυτή χτυπά στο μυαλό το καμπανάκι να το προσέξουμε. Η περιέργεια ξυπνά το μυαλό και δημιουργεί ενδιαφέρον. Στην αρχή οτιδήποτε νέο αντιμετωπίζεται με αμφιβολία και προβληματισμό. Όταν αναρωτιόμαστε «μήπως…;» έχουμε πια μπει στη σφαίρα του ενδιαφέροντος.

23 Διαφήμιση και πειθώ Οι διαφημίσεις στοχεύουν να πείσουν τους ανθρώπους να πιστέψουν ή να κάνουν κάτι. Ως εκ τούτου εξαρτώνται απόλυτα από τις απόψεις και τα συναισθήματα του κοινού. Το συναίσθημα ίσως είναι και πιο ισχυρό. Για παράδειγμα, διαφημίσεις που επενδύουν στο συναίσθημα (οικογενειακή γαλήνη, γηρατειά, άρρωστα παιδιά…) αγγίζουν πιο εύκολα το κοινό και διευκολύνουν την κωδικοποίηση του διαφημιστικού μηνύματος. Επιπλέον οι διαφημίσεις βασίζονται στις αναμνήσεις μας. Η κατανόηση του διαφημιστικού μηνύματος λαμβάνει χώρα σε τρία στάδια, όμοια με τη διαδικασία μάθησης: ενδιαφέρομαι για το μήνυμα, μαθαίνω για το αντικείμενο του ενδιαφέροντος μου, το αρχειοθετώ στις αναμνήσεις μου. Η πληροφόρηση και ο συσχετισμός εννοιών είναι βασικά εργαλεία μάθησης. Πληροφορούμαι από τη διαφήμιση για ένα προϊόν, για τα χαρακτηριστικά και τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματά του. Όσο πιο πληροφοριακή η διαφήμιση, τόσο πιο κατανοητή γίνεται. Ο συσχετισμός δρα πιο έμμεσα επιτρέποντας στο μυαλό να συνδέει ένα προϊόν με μια εμπειρία, αξία ή τρόπο ζωής, π.χ. έχουμε συνδέσει τον καφέ με το NesCafe, το αναψυκτικό με την Coca Cola. Οι διαφημίσεις στοχεύουν να πείσουν τους ανθρώπους να πιστέψουν ή να κάνουν κάτι. Ως εκ τούτου εξαρτώνται απόλυτα από τις στάσεις/απόψεις και τα συναισθήματα του κοινού. Οι αξίες και οι απόψεις διαμορφώνουν τη στάση μας απέναντι σε κάτι, σε μια πληροφορία, ένα άτομο, ένα προϊόν. Το πώς νιώθει κανείς για ένα προϊόν ή ένα μήνυμα, επίσης, τον καθοδηγεί στην περαιτέρω αγοραστική συμπεριφορά του. Το συναίσθημα ίσως είναι και πιο ισχυρό. Για παράδειγμα, διαφημίσεις που επενδύουν στο συναίσθημα (οικογενειακή γαλήνη, γηρατειά, άρρωστα παιδιά…) αγγίζουν πιο εύκολα το κοινό και διευκολύνουν την κωδικοποίηση του διαφημιστικού μηνύματος.

24 Οι αναμνήσεις μας είναι σαν αρχεία. Βλέπουμε ένα διαφημιστικό, απομονώνουμε αυτό που μας ενδιαφέρει, και μετά βρίσκουμε την κατηγορία στα αρχεία μας όπου μπορούμε να αποθηκεύσουμε την πληροφορία που πήραμε από τη διαφήμιση. Μια εβδομάδα μετά μπορεί να μη θυμόμαστε πότε ή αν αποθηκεύσαμε πληροφορία π.χ. για «προσφορά σε αναψυκτικά», καθώς οι περισσότεροι έχουμε χαοτικά αποθηκευτικά συστήματα. Παρόλα αυτά, η πληροφορία θα έρθει στην επιφάνεια όταν κάτι κινητοποιήσει τη μνήμη μας, π.χ. αν χρειαστεί να οργανώσουμε ένα παιδικό πάρτι. Τέλος, για να διατηρηθεί κάτι στη μνήμη πρέπει να το δει ή να το ακούσει κάποιους τουλάχιστον τρεις φορές, καθώς έτσι περνάει από το όριο της αντίληψης στη μνήμη. Πολύτιμα εργαλεία που συνιστώνται στους διαφημιστές για το σκοπό αυτό είναι τα jingles (η μουσική ενισχύει και δεν κουράζει με την επανάληψη), τα slogans (έξυπνες φράσεις που τραβούν την προσοχή και δίνουν ταυτότητα στο προϊόν, π.χ.Nike “Just do it”) και τα tags που συνοψίζουν στο τέλος της διαφήμισης το νόημα, ενώ ενισχύουν τη μνήμη με τεχνικές, όπως ομοιοκαταληξία, χιούμορ, ρυθμικοί ήχοι. Είναι σαφές ότι σε κάθε στάδιο αντίληψης και επεξεργασίας του διαφημιστικού μηνύματος, όπως περιγράφηκαν παραπάνω, επιδρούν μηχανισμοί που η Ψυχολογία ερμηνεύει. Μην απορείτε, λοιπόν, γιατί κάποιες διαφημίσεις μας εκνευρίζουν, άλλες μας εμπνέουν και σε άλλες απλά γυρνάμε κανάλι. Είναι θέμα ψυχολογίας – δικής μας και του διαφημιστή, και αυτή η αλληλεπίδραση είναι πολύπλοκη από τη μια, ισχυρότατη δε από την άλλη…

25 Τοποθέτηση είναι η διαδικασία σχεδιασμού της εταιρικής προσφοράς και εικόνας έτσι ώστε να κατακτήσει η μάρκα ένα ξεχωριστό μέρος στο μυαλό του κοινού - στόχου. Το τελικό αποτέλεσμα της τοποθέτησης είναι η επιτυχημένη δημιουργία μιας πελατοκεντρικής πρότασης αξίας, μιας συγκεκριμένης αιτίας να αγοράσει το κοινό - στόχος το προϊόν. Η «τοποθέτηση προϊόντος», όπως είναι ο όρος για το «placement», έρχεται να ανατρέψει μέρος των όσων γνωρίζαμε στη διαφήμιση και σε μια κρίσιμη στιγμή για τα ΜΜΕ να αυξήσει τα έσοδά τους, χωρίς την υποχρέωση καταβολής αγγελιοσήμου. Ως «τοποθέτηση προϊόντος» προσδιορίζεται η «οπτικοαουστική εμπορική ανακοίνωση που συνίσταται στην παρουσίαση ή στην αναφορά προϊόντος, υπηρεσίας ή του εμπορικού σήματος, εντός συγκεκριμένου προγράμματος, έναντι πληρωμής ή άλλου ανταλλάγματος.

26 Τοποθέτηση προϊόντος και τηλεόραση Σε αυτή τη φωτογραφία βλέπουμε μια σκηνή από το δημοφιλές σήριαλ του μέγκα με την Δήμητρα Παπαδοπούλου και τον Θοδωρή Αθερίδη. Όπως βλέπετε η Δήμητρα κρατάει δυο σακούλες με τσιπς στις οποίες έχουν τοποθετήσει ένα μαύρο αυτοκόλλητο για να μη φαίνεται το όνομα της εταιρείας. Αυτό γινόταν πριν μερικά χρόνια στην ιδιωτική τηλεόραση γιατί αν έδειχνες το όνομα του προιόντος ήταν σαν να κάνεις "μαύρη διαφήμιση". Αυτό άλλαξε εδώ και κάποιο καιρό και πλέον σε πολλά τηλεοπτικά προγράμματα βλέπουμε την ένδειξη "ΤΠ" (ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ ΠΡΟΪΟΝΤΟΣ) και έτσι το προϊόν διαφημίζεται άμεσα πλέον όχι πια μόνο από τα διαφημιστικά σποτ αλλά και μέσα από εκπομπές και σίριαλ.

27 Νόμιμη πλέον θεωρείται η «τοποθέτηση προϊόντος» στα τηλεοπτικά προγράμματα μετά τη δημοσίευση σε ΦΕΚ του Προεδρικού Διατάγματος 109 για τις οπτικοαουστικές υπηρεσίες, με το οποίο η ελληνική νομοθεσία εναρμονίζεται με την ευρωπαϊκή. οι τηλεοπτικοί σταθμοί στα σήριαλ που μεταδίδουν, αλλά και στις ταινίες θα έχουν τη δυνατότητα αναφοράς σε επώνυμες φίρμες ή στην εμφάνιση συγκεκριμένων προϊόντων. Έτσι για παράδειγμα οι τηλεοπτικοί σταθμοί στα σήριαλ που μεταδίδουν, αλλά και στις ταινίες θα έχουν τη δυνατότητα αναφοράς σε επώνυμες φίρμες ή στην εμφάνιση συγκεκριμένων προϊόντων. Το ίδιο ισχύει και για προγράμματα αθλητικού περιεχομένου ή τα ψυχαγωγικά. Σύμφωνα με το ΠΔ δεν επιτρέπεται η τοποθέτηση προϊόντος σε προγράμματα που απευθύνονται σε ανηλίκους, ενώ απαγορεύεται σε οποιοδήποτε πρόγραμμα η τοποθέτηση προϊόντων καπνού, τσιγάρων, φαρμάκων, θεραπευτικών αγωγών που διατίθενται στη χώρα με ιατρική συνταγή, καθώς και σε κάθε άλλη περίπτωση που απαγορεύεται η τηλεοπτική διαφήμιση. Στο ΠΔ περιλαμβάνεται και ειδική ρύθμιση σύμφωνα με την οποία οι τηλεοπτικοί σταθμοί τα κανάλια κατά τη μετάδοση τηλεταινιών (εξαιρούνται τα σίριαλ και τα ντοκιμαντέρ), κινηματογραφικών ταινιών και ειδησεογραφικών προγραμμάτων μπορούν να διακόπτουν για διαφημίσεις κάθε 30 λεπτά (αντί 45 λεπτά που ίσχυε μέχρι σήμερα). Το ίδιο ισχύει και για τα παιδικά προγράμματα, η διάρκεια των οποίων υπερβαίνει τη μισή ώρα. Τα υπόλοιπα προγράμματα μπορούν να διακόπτονται για διαφημίσεις κάθε είκοσι λεπτά, ενώ και ο συνολικός χρόνος διαφημίσεων ανά ώρα παραμένει στα 12 λεπτά.

28 Τοποθέτηση προϊόντος και αθλητισμός H αθλητική χορηγία αποτελεί ένα σύγχρονο εργαλείο του μάρκετινγκ που σήμερα εφαρμόζεται πλέον από πληθώρα εμπορικών εταιρειών Ο αθλητισμός είναι το κοινωνικό φαινόμενο με τη μεγαλύτερη απήχηση στον κόσμο. Μάλιστα πιστεύω ότι πρέπει να το πάμε κι ένα βήμα πιο πέρα, με την έννοια ότι ο αθλητισμός και η πολιτική είναι τα μοναδικά φαινόμενα στα οποία ο πολίτης ουσιαστικά συμμετέχει. Αυτή η συμμετοχή ακριβώς είναι και ο λόγος που πολλές μεγάλες εταιρείες συμμετέχουν σε αθλητικές χορηγίες, αλλά και τις υποστηρίζουν. Ο στόχος λοιπόν δεν μπορεί να είναι άλλος από το να κερδίσει το brand name αναγνωσιμότητα, αλλά κυρίως τη «συμπάθεια» του καταναλωτή. Η συμπάθεια, η οποία είναι πιο σημαντική από την αναγνωσιμότητα, εμπεριέχει σημαντικές συναισθηματικές αξίες που συνδέουν την κρίση του καταναλωτή κατά τη διάρκεια της αγοράς του με μια «ωραία στιγμή». Τι πιο ωραίο από τη συμμετοχή του θεατή από την εξέδρα στους Ολυμπιακούς Aγώνες ή από το γήπεδο σε έναν ωραίο αγώνα; Αν η αναγνωσιμότητα του brand name είναι ο επιφανειακός αλλά πρωτεύων στόχος, ακριβώς αυτή η συναισθηματική σύνδεση (emotional link) είναι ο τελικός στόχος των αθλητικών χορηγιών. Δεν είναι τυχαίο ότι οι διαφημιστικές καμπάνιες για τα αθλητικά γεγονότα εμπεριέχουν πάντα συγκινησιακά στοιχεία (μεγάλες νίκες, μεγάλες ήττες, ηρωικές προσπάθειες κ.ά.). Οι αθλητικές χορηγίες αποδίδουν στο μέγιστο βαθμό όταν το γεγονός παρακολουθείται, προωθείται και αξιολογείται σωστά από την ομάδα των ανθρώπων που αναλαμβάνουν τη διεκπεραίωσή της. Σε κάθε άλλη περίπτωση, υπάρχει μεγάλη πιθανότητα σφαλμάτων και αδιαφορίας από το κοινό (λόγω ελλιπούς προώθησης και ενημέρωσης) και, τελικά, αποτυχίας του εγχειρήματος. Η τελική αξιολόγηση της χορηγίας αποτελεί τέλος έναν πολύ χρήσιμο οδηγό για τις επιχειρήσεις-χορηγούς, γιατί προσφέρει τη δυνατότητα παρακολούθησης της απόδοσης που είχε η χορηγία για την επιχείρηση. Η αθλητική χορηγία αποτελεί ένα μόνο από τα εργαλεία που χρησιμοποιούνται στο μάρκετινγκ και στην επικοινωνία, όχι όμως και το αποκλειστικό. Η επιλογή μιας αθλητικής χορηγίας εξαρτάται από τη στρατηγική που έχει η εταιρεία σε αυτό τον τομέα. Εάν κάποια στιγμή απαγορευόταν η αθλητική χορηγία από τις ιδιωτικές επιχειρήσεις, η εταιρεία θα μπορούσε να κατευθυνθεί περισσότερο προς τον τομέα πολιτιστικών χορηγιών, οι οποίες μάλιστα επιδοτούνται ελάχιστα από το κράτος. Η αθλητική χορηγία και η πολιτιστική χορηγία, βέβαια, συμπληρώνουν την γκάμα επιλογών που έχει στα χέρια του ένας μαρκετίαρ. Η πολιτιστική και η αθλητική χορηγία απευθύνονται και καλύπτουν όλες τις κατηγορίες κοινού και ηλικιών. Ανάλογα με την κατηγορία κοινού που θέλει να απευθυνθεί η εταιρεία για την προώθηση είτε του εταιρικού της προφίλ είτε συγκεκριμένων προϊόντων της, μπορεί να επιλέξει μεταξύ διαφόρων προτάσεων. Με τον κατάλληλο χειρισμό της χορηγίας, μεγάλο μέρος του target-audience μπορεί να καλυφθεί αποτελεσματικά, λαμβάνοντας τα επικοινωνιακά μας μηνύματα.

29 “Διαφημιστικό σλόγκαν που έγραψαν ιστορία” Η φράση “Τυχαίο δεν νομίζω’’ που είναι μάλλον το πιο πετυχημένο σλόγκαν των τελευταίων χρόνων, αποκρυσταλλώνει σε τρεις λέξεις όλη την αντίληψη που έχουμε ότι η πραγματικότητα είναι διαπλεκόμενη και ότι όλα συνδέονται μεταξύ τους. Άλλο ένα πετυχημένο σλόγκαν αποτελεί το ‘’μην το πιείτε, λουστείτε’’. Στην κορυφή της πυραμίδας βρίσκεται το ‘’δώστε και σώστε’’ που δημιουργήθηκε για αντικαρκινικό έρανο, ακολουθεί το ΄’ μετάξι μας Metaxa’’, το ‘’σαράντα χρόνια φούρναρης’’ για τα μακαρόνια Stella καθώς και το ‘’αν το δηλώσεις μπορείς να το σώσεις’’. Υπάρχει σλόγκαν που επιζεί από τη δεκαετία του 1920, το γνωστό ‘’έκαστος στο είδος του κι ο Λουμίδης στους καφέδες του’’ Η διαφήμιση για τα σοκολατάκια Ferrero Rocher ‘’κύριε πρέσβη μας κακομαθαίνετε’’ παίχτηκε πολύ και για πολλά χρόνια. Παρόμοια με την φράση ‘’Που πας ρε κατσικανιάρη’’

30 Οι διαφημίσεις προηγούμενων δεκαετιών περιείχαν στα σλόγκαν τους και το ονόμα του προϊόντος ή της υπηρεσίας που διαφήμιζαν.Ας θυμηθούμε μερικά χαρακτηριστικά παραδείγματα κυρίως των δεκαετιών ‘80 και του ‘90 που έχουν χαραχθεί τόσο στην μνήμη όσο και στην καρδιά μας απο τα παιδικά μας χρόνια: ΙΟΝ,η πρώτη σου αγάπη και παντοτινή. Γάλατα υπάρχουν πολλά,ΝΟΥΝΟΥ όμως ένα. LACTA,το πιο γλυκό κομμάτι της ζωής σου. Χλωρίνη KLINEX.Αυτήν ξέρετε,αυτήν εμπιστεύεστε. Ακάαακιε!Τα μακαρόνια να είναι MISKO. Είναι κεφάτη,γυρίζει απο του ΒΕΡΟΠΟΥΛΟΥ. ΜΕΛΙΣΣΑ.Είμαι μακαρονάς,τι να κάνουμε; BRAVO.Αυτός είναι καφές. Ντεν έκο αυτοκίνητο καρντιά μου(Nescafe cappuccino). Το χάσαμε το κορμί πατριώτη…(Germanos). Στην μάνα σου το ‘πες;(ΟΤΕ). ΑΖΑΧ,κάνει τα τζάμια αόρατα.

31 Ερωτηματολόγιο 98 Άτομα 53 Κορίτσια 45 Αγόρια 4 άνω των 20 και 94 κάτω των 20 1.Θυμάστε πιο εύκολα τα προϊόντα που διαφημίζουν διάσημοι; Άτομα κάτω των 20 που απάντησαν ναι: 59 Άτομα κάτω των 20 που απάντησαν όχι: 34 Άτομα άνω των 20 που απάντησαν ναι: 3 Άτομα άνω των 20 που απάντησαν όχι: 1 2.Τι θεωρείς πως πρέπει να έχει απαραίτητα μια επιτυχημένη διαφήμιση; Αριθμήστε με σειρά προτίμησης. Άτομα κάτω των 20 Φαντασία: 39 Μουσική: 13 Χιούμορ: 30 Παρουσίαση διασήμων: 6 Έντονα χρώματα: 5 Άτομα άνω των 20 Μουσική: 1 Χιούμορ: 3

32 3.Νομίζεις πως τα έντονα χρώματα και τα σλόγκαν βοηθούν θετικά τις διαφημίσεις; Άτομα κάτω των 20 που απάντησαν ναι: 81 Άτομα κάτω των 20 που απάντησαν όχι: 13 Άτομα άνω των 20 που απάντησαν ναι: 4 4.Σας ενοχλεί όταν μια διαφήμιση προβάλει το γυναικείο-ανδρικό σώμα; Άτομα κάτω των 20 που απάντησαν ναι: 19 Άτομα άνω των 20 που απάντησαν όχι: 74 Άτομα κάτω των 20 που απάντησαν ναι: 3 Άτομα άνω των 20 που απάντησαν όχι: 1 5.Σας έχει τύχει να δείτε ένα προϊόν στην τηλεόραση και έπειτα να τρέξετε να το αγοράσετε,αν ναι πόσο συχνά; Άτομα κάτω των 20 Ποτέ: 31 1 φορά: 16 Σπάνια: 35 Πολλές φορές: 11 Άτομα άνω των 20 1 φορά: 1 Σπάνια: 2 Πολλές φορές: 1

33 6.Τα προϊόντα που αγοράζετε εξαιτίας των διαφημίσεων σας είναι πάντα χρήσιμα; Άτομα κάτω των 20 Τις περισσότερες φορές: 51 Σχεδόν ποτέ: 24 Πάντα: 11 Ποτέ: 7 Άτομα άνω των 20 Τις περισσότερες φορές: 3 Σχεδόν ποτέ: 1 7.Θεωρείτε ότι τα προϊόντα που διαφημίζονται είναι πιο ασφαλή; Άτομα κάτω των 20 που απάντησαν ναι: 19 Άτομα κάτω των 20 που απάντησαν όχι: 74 Άτομα κάτω των 20 που απάντησαν ναι: 1 Άτομα κάτω των 20 που απάντησαν όχι: 3 8.Έχετε φανταστεί ποτέ πόση ώρα χρειάζεται για να γυριστεί μια διαφήμιση των 20΄; Άτομα κάτω των 20 1 ώρα: λεπτά: 7 1 ημέρα: 35 1 εβδομάδα: 51 Άτομα άνω των 20 1 ημέρα: 1 1 εβδομάδα: 3

34 ΔΙΑΣΗΜΟΙ ΣΤΙΣ ΔΙΑΦΗΜΙΣΕΙΣ ΚΑΙ ΕΠΙΡΡΟΗ ΣΤΟ ΚΟΙΝΟ Η συμμετοχή αναγνωρισμένων προσώπων, στις διαφημίσεις διάφορων προιόντων στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης και ιδιαίτερα στην τηλεόραση, ασκούν μεγάλη επιρροή στο πλήθος, έχοντας θετικές αλλά και αρνητικές συνέπειες αντίστοιχα. Τα πλεονεκτήματα που μπορεί ένα αναγνωρισμένο πρότυπο ή μια διάσημη προσωπικότητα να αποδώσει είναι η καθιέρωση της αξιοπιστίας, η προσέλκυση της προσοχής αλλά και το συνειρμικό όφελος που είναι η μεταβίβαση ενός πειστικού μηνύματος όσον αφορά την αγορά κάποιου προϊόντος. Επιπλέον, είναι η ψυχογραφική σύνδεση, (η αγάπη/συμπάθεια που δείχνουν οι θαυμαστές τους στους ίδιους και η εκμετάλλευση αυτών των συναισθημάτων από τους διαφημιστές), η δημογραφική σύνδεση (διαφορετικές προσωπικότητες επηρεάζουν διαφορετικά τα διάφορα δημογραφικά τμήματα όπως: ηλικία, φύλο, κατηγορία, γεωγραφία κλπ.) και φυσικά έχουν μαζική επιρροή, διότι έχουν τη δυνατότητα να επηρεάζουν και να έχουν αντίκτυπο στον τρόπο σκέψης σχεδόν όλων των ανθρώπων. Κατά αυτόν τον τρόπο, οι καταναλωτές επηρεάζονται σημαντικά και ωθούνται στην αγορά προιόντων τα οποία δεν τους είναι ουσιαστικά χρήσιμα και απαραίτητα. Από την άλλη πλευρά, τα ανεπιθύμητα αποτελέσματα που μπορούν να προκύψουν από τη χρήση μιας διάσημης προσωπικότητας είναι η επισκίαση του προϊόντος (όταν οι καταναλωτές στρέφουν την προσοχή τους στο διάσημο πρόσωπο και δε δίνουν την απαραίτητη σημασία στο προϊόν), η υπερβολική έκθεση(οι καταναλωτές είναι σκεπτικοί/επιφυλακτικοί απέναντι σε διαφημίσεις που συμμετέχουν διασημότητες καθώς γνωρίζουν ότι πληρώνονται), η αποδοχή κοινού στόχου(η έννοια του «brand image» δεν θα μεταφερθεί στην προσωπικότητα τόσο αποτελεσματικά αν υπάρχει φτωχή «σύνδεση» μεταξύ αυτής και του προϊόντος).Επιπρόσθετα, συμπεριλαμβάνονται το ρίσκο του διαφημιστή(οι πράξεις των διασήμων στην προσωπική τους ζωή μπορούν να επηρεάσουν την εικόνα τους αλλά και τον τρόπο που τους βλέπει το κοινό) αλλά και η φήμη της προσωπικότητας(μπορεί να πληγεί δηλαδή η ίδια η προσωπικότητα από την επιρροή που θα έχει η εικόνα του προϊόντος στο image της).

35 Διάσημοι στην υπηρεσία του καταναλωτή Ως διαφήμιση ορίζεται η χρησιμοποίηση των μέσων μαζικής επικοινωνίας για να γίνει γνωστό στους καταναλωτές ένα οικονομικό αγαθό, με σκοπό την εμπορική του επιτυχία. Αυτός είναι ο ορισμός. Δεν είναι όμως λίγες οι φορές που επιστρατεύονται και διάσημα πρόσωπα για τη διαφήμιση προϊόντων, οι οποίοι αποδεδειγμένα αυξάνουν τις πωλήσεις των και κατά συνέπεια τη δημοτικότητα της εταιρείας των συγκεκριμένων προϊόντων. Φυσικά, αυτό δεν αποτελεί νέο φαινόμενο, καθώς εάν ρωτήσουμε τους γονείς μας θα βρούμε πληθώρα ηθοποιών, παρουσιαστών, τραγουδιστών να διαφημίζουν ένα προϊόν. Αυτή η οικειότητα είναι που οδηγεί τους καταναλωτές να εμπιστευτούν ένα τέτοιου είδους πρόσωπο για την αγορά του προϊόντος που διαφημίζει. Παραδείγματα επωνύμων προσώπων που συμμετείχαν σε επιτυχημένες διαφημίσεις είναι η Ελένη Μενεγάκη, ο Σάκης Ρουβάς, η Φαίη Σκορδά, η Πόπη Τσαπανίδου αλλά και η Penelope Cruz, ο George Clooney, ο Brad Pitt, η Julia Roberts και πολλοί, πολλοί άλλοι. Οι επώνυμοι, λοιπόν, στη διάθεση των διαφημιστικών εταιρειών ή καλύτερα στην υπηρεσία του καταναλωτή… Με αφορμή τον βομβαρδισμό -από τηλεοράσεως κυρίως- με διαφημίσεις στις οποίες πρωταγωνιστούν celebrities, η ομάδα του Jeebboo διεξήγαγε πρόσφατα έρευνα, σχετικά με την αντίδραση των μελών του σ’αυτές. Είναι προφανές ότι η πλειοψηφία των ερωτηθέντων -ήτοι 46%- αναρωτώνται ‘ποιο είναι το προϊόν’. Γεγονός είναι ότι οι διαφημιστικές εταιρείες ποντάρουν στους celebrities, προκειμένου να αυξήσουν τις πωλήσεις των προϊόντων τους αφού, και άχρηστο να’ναι το προϊόν, εμείς χαζεύουμε τον/την εκάστοτε διάσημο-η και τη χρυσόσκονη με την οποία τους περιβάλλουν. Το συνδυασμένο ποσοστό του 40% δείχνει να υποστηρίζει τέτοιου είδους διαφημίσεις και συγκεκριμένα το 19% τις θεωρεί εξαιρετικές ενώ το 21% εκτιμά ότι το προϊόν θα έχει μεγάλη επιτυχία καθώς διαφημίζεται από ένα γνωστό και αγαπημένο πρόσωπο. Τέλος, καταγράφηκε και ένα ποσοστό της τάξης του 14% οι οποίοι αντιτίθενται σ’αυτές.

36 Ένα διάσημο πρόσωπο μπορεί να πείσει το κοινό πολύ πιο εύκολα για τη χρησιμότητα ενός προϊόντος σε σύγκριση με κάποιο άλλο. Οι διαφημιστικές εταιρείες γνωρίζουν καλά τι πρέπει να προωθήσουν και ποιο πρόσωπο είναι κατάλληλο να απευθυνθεί στο κοινό τους. Γνωστά και δημοφιλή πρόσωπα, οικεία στο κοινό, που διαφημίζουν χρηστικά προϊόντα ή τρόφιμα. Πρόσωπα που ο κόσμος παρακολουθεί σε εκπομπές ή τηλεοπτικές σειρές της τρέχουσας σεζον. Αν ένα προϊόν το διαφημίζει κάποιος που δεν τον γνωρίζουν οι καταναλωτές, τότε δεν θα έχει τόση απήχηση στο κοινό ενώ αν το διαφημίζει κ’αποιος σιάσημος τότε μπορεί το κοινό να ταυτιστεί μαζι του ευκολότερα, άρα υπαρχουν περισσότερες πιθανότητες να αγοράσει το προϊόν. Πέραν αυτού όμως, το ποιος πρωταγωνιστεί στη διαφήμιση δείχνει και το κύρος της εταιρίας, αφού για να διαθέτουν μεγάλα ποσα προκειμένου ένα διάσημο πρόσωπο να διαφημίσει το προϊόν τους, πιθανώς να είναι επιτυχημένες στον τομέα τους. Το ποιος λαμβάνει μέρος σε ένα διαφημιστικό σποτ, λοιπόν, είναι ιδιαιτέρως σημαντικό για την προώθηση και προσέλκυση των καταναλωτών. Το ζήτημα είναι, εμείς ως καταναλωτές, να ξέρουμε να απομονώνουμε τις χρήσιμες πληροφορίες που μας παρέχονται από μια διαφήμιση και να μην προβαίνουμε σε παρορμητικές αγορές, καθώς οι καιροί δεν προσφέρονται γι’αυτές… Μελέτη Πανεπιστήμιου για την επιρροή διασήμων μέσω των διαφημίσεων στα παιδιά Μια μελέτη από το Πανεπιστήμιο του Liverpool της Μεγάλης Βρετανίας βρήκε ότι η διαφήμιση ενός προϊόντος διατροφής από κάποιο διάσημο πρόσωπο ενθαρρύνει τα παιδιά να τρώνε ακόμα περισσότερο το προϊόν αυτό. Διαπιστώθηκε επίσης ότι τα παιδιά ζητούσαν να τρώνε περισσότερο το προϊόν όταν είχαν δει αυτή τη διασημότητα στην τηλεόραση σε ένα διαφορετικό πλαίσιο. Οι διασημότητες χρησιμοποιούνται συχνά στις τηλεοπτικές διαφημίσεις για να προκαλέσουν τα παιδιά να δοκιμάσουν τρόφιμα και είναι μια αποτελεσματική μέθοδος για τη δημιουργία αξίας, την αναγνώριση και την αξιοπιστία για ένα εμπορικό σήμα. Ενα παράδειγμα είναι ο πρώην Αγγλος διεθνής ποδοσφαιριστής Gary Lineker που τώρα είναι αθλητικός παρουσιαστής στην τηλεόραση, ο οποίος διαφημίζει τα πατατάκια Walkers από το Η μελέτη διαπίστωσε ότι τα παιδιά που είδαν τον Gary Lineker στη διαφήμιση, έτρωγαν πολύ περισσότερα από τα πατατάκια Walkers από τα παιδιά που παρακολουθούσαν την άλλη αγγελία σνακ ή τη διαφήμιση των παιχνιδιών, παρ' όλο που στην πραγματικότητα και τα δύο κύπελλα περιείχαν Walkers πατατάκια. Η δρ Emma Boyland από το Ινστιτούτο Ψυχολογίας και Κοινωνικής Υγείας που έκανε την έρευνα, δήλωσε: «Αυτή είναι η πρώτη μελέτη που δείχνει τα ισχυρά αποτελέσματα της επιρροής των προσωπικοτήτων στην επιλογή και την πρόσληψη του προϊόντος που εγκρίθηκε ως σνακ από ένα άλλο ίδιο προϊόν που προσφέρεται ως ένα μη branded σνακ στοιχείο». Η μελέτη έδειξε για πρώτη φορά ότι η επιρροή των προσωπικοτήτων έχει επεκταθεί ακόμη περισσότερο απ' ό,τι αναμενόταν κι έχει οδηγήσει τα παιδιά να τρώνε τα προϊόντα που εγκρίνονται

37

38

39  Κάποιοι Έλληνες διάσημοι είναι: Ο Φώτης Σεργουλόπουλος το 1991 πρωταγωνίστησε στην διαφήμιση «Μέλισσα» λέγοντας την ατάκα που έχει μείνει στην ιστορία «είμαι μακαρονάς τι να κάνουμε» Η Ζέτα Μακρυπούλια το 1997 πρωταγωνιστεί στην διαφήμιση ΦΑΓΕ Νεαρή και φιλόδοξη κορασίδα τότε η Ζέτα, έκανε τα πρώτα της βήματα στην τηλεόραση, παίζοντας ως μοντέλο σε διαφημίσεις. Μελαχρινή με μακρύ καρέ μαλλί, αλλά εξ' ίσου όμορφη, μας προτρέπει να φάμε κάτι ελαφρύ, όπως ένα γιαούρτι! Η Ελένη Μενεγακη το 1990 πρωταγωνιστεί σε διαφήμιση ULTREX λίγο πριν ξεκινήσει την μεγάλη καριέρα στην τηλεόραση.

40  Κάποιοι ξένοι διάσημοι είναι: Ο Μπρατ Πιτ από μικρή ηλικία συμμετείχε σε διαφημιστικές καμπάνιες για να βγάλει χαρτζιλίκι. Το ίδιο και η Lindsay Lohan η οποία στην παιδική της ηλικία ήταν μοντέλο και πρωταγωνιστούσε σε διάφορες διαφημίσεις, καθώς περνούσε δύσκολα χρόνια και χρειαζόταν οικονομική βοήθεια. Σήμερα είναι διάσημη, την γνωρίζει όλος ο κόσμος και μετά από πολλές δύσκολες στιγμές είναι καλά. Επίσης το ίδιο κωμικοτραγικό ξεκίνημα είχαν Μόργκαν Φρίμαν, Λεονάρντο Ντι Κάπριο, Μπράιαν Κράνστον, Μπεν Άφλεκ, Μπρους Γουίλις, Τίνα Φέι, Στιβ Καρέλ, Άαρον Πολ και Κρίστεν Στιούαρντ.

41  Υπάρχει και μια άλλη κατηγορία Ελλήνων καλλιτεχνών και όχι μόνο που από μια διαφήμιση έγιναν περιζήτητοι και η ατάκα τους χρησιμοποιείται καθημερινά. Κάποιοι από αυτούς είναι: Η Μαρία Διακοπαναγιώτου μοντέλο και ηθοποιός μετά από την διαφήμιση της Vodafone έγινε περιζήτητη και εξομολογήθηκε ότι μετά την διαφήμιση που υποδυόταν την «Τασούλα» γνώρισε μεγάλη δημοσιότητα και οι δημοσιογράφοι την έψαχναν παντού. Κάποια στιγμή αγχώθηκε και πιέστηκε με όλο αυτό που συνέβαινε, δεν μπορούσε να αντέξει την τόση δημοσιότητα ενώ ποτέ πριν την διαφήμιση δεν φανταζόταν ότι θα συνέβαιναν στην ζωή της όλα αυτά. O Μανώλης Μαυροματάκης ηθοποιος που κάνεις δεν ήξερε, μέχρι που πρωταγωνίστησε στην διαφήμιση της cosmote, με την ατάκα «Ομορφάντρα μου» που ακούγεται μέχρι και σήμερα.

42  Και τέλος ο ηθοποιός ο οποίος πρωταγωνίστησε στην διαφήμιση Magnum έχει μείνει αξέχαστος με την ατάκα «Να φύγετε κύριε να πατέ άλλου»

43 Σελίδες που επισκέφτηκα ginoun-diasimoi/ diafimiseis-otan-itan-mikri tileoptikes-diafimiseis-part-one-videos tin-tosi-dimosiotita ginoun-diasimoi/ diafimiseis-otan-itan-mikri tileoptikes-diafimiseis-part-one-videos tin-tosi-dimosiotita

44 ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΕΞΕΛΙΞΗ (ΛΙΑ) ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ politicsawg.blogspot.gr/2012/11/1941.html


Κατέβασμα ppt "Η γλώσσα της διαφήμισης με μια παγκόσμια ματιά…. Εισαγωγή για το project με θέμα τη Διαφήμιση Η ομάδα του project με θέμα την διαφήμιση, αρχικά χωρίστηκε."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google