Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Eφτά βήματα στη διαδικασία της αναζήτησης Διαμαντούλα Νάκα, υπεύθυνη Σχολικής Βιβλιοθήκης 2 ου Γυμνασίου Κοζάνης.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Eφτά βήματα στη διαδικασία της αναζήτησης Διαμαντούλα Νάκα, υπεύθυνη Σχολικής Βιβλιοθήκης 2 ου Γυμνασίου Κοζάνης."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Eφτά βήματα στη διαδικασία της αναζήτησης Διαμαντούλα Νάκα, υπεύθυνη Σχολικής Βιβλιοθήκης 2 ου Γυμνασίου Κοζάνης

2 Eφτά βήματα στη διαδικασία της αναζήτησης èΠεριγράφουν μια απλή στρατηγική αναζήτησης πληροφοριών για μια εργασία. èΒοηθούν να τεκμηριώσουμε τις πηγές που βρήκαμε. èΒοηθούν να αξιολογήσουμε τις πηγές μας.  Είναι μια διαδικασία επαναλαμβανόμενη.

3 zΒήμα 1: Tαυτότητα ενός θέματοςTαυτότητα ενός θέματος zΒήμα 2: Εξέταση ενός θέματοςΕξέταση ενός θέματος y Εύρεση και εξέταση βιβλιογραφίαςΕύρεση και εξέταση βιβλιογραφίας y ΠρόβλημαΠρόβλημα zBήμα 3: Πως βρίσκουμε βιβλία;Πως βρίσκουμε βιβλία; zBήμα 4:Αναζήτηση σε καταλόγους περιοδικών εκδόσεων4:Αναζήτηση σε καταλόγους περιοδικών εκδόσεων y Τι είναι οι περιοδικές εκδόσεις;Τι είναι οι περιοδικές εκδόσεις; zΒήμα 5 :Πως βρίσκω πηγές στο Internet;Πως βρίσκω πηγές στο Internet; y Πως θα αξιολογήσω μια ιστοσελίδα;Πως θα αξιολογήσω μια ιστοσελίδα; y Πως βρίσκω οπτικοακουστικό υλικό;Πως βρίσκω οπτικοακουστικό υλικό; zΒήμα 6: Πως θα αξιολογήσω τις πηγές μου;Πως θα αξιολογήσω τις πηγές μου; yΑξιολόγηση πηγών από το περιεχόμενο.Αξιολόγηση πηγών από το περιεχόμενο. zΒήμα 7: Παράθεση των πηγώνΠαράθεση των πηγών Eφτά βήματα στη διαδικασία της αναζήτησης κλικ

4 Βήμα 1: Tαυτότητα ενός θέματος Προσδιορίστε την ταυτότητα και αναπτύξτε το θέμα σας. α)Αν δεν έχετε βρεί κάποιο θέμα  Ρωτήστε τον καθηγητή σας τον υπεύθυνο βιβλιοθήκης  Ψάξτε σε εφημερίδες (άρθρα) σε περιοδικά σε εγκυκλοπαίδειες  Τέλος δείτε τι σας ενδιαφέρει περισσότερο, ποιο είναι το θέμα για το οποίο θα θέλατε να μάθετε περισσότερα. Β)Αν έχετε βρει θέμα:  Διατυπώστε το σε μορφή ερωτήματος π.χ.Θέμα: Τα αλκοολούχα ποτά και οι νέοι.Ερώτημα: Ποια είναι η επίδραση των αλκοολούχων ποτών στην υγεία των νέων;  Βρείτε λέξεις-κλειδιά στο ερώτημά σας π.χ.αλκ.ποτά,υγεία,νέοι. πίσω

5 Βήμα 2:Εξέταση ενός θέματος Εξετάστε το θέμα σας βλέποντας τις βασικές αρχές του ή τις λέξεις-κλειδιά. Αυτοί οι όροι θα είναι οι βασικοί όροι αναζήτησης στη βιβλιοθήκη ή στο Internet. Βρείτε μία ή περισσότερες πηγές πληροφοριών για να τις μελετήσετε. Θα σας βοηθήσουν να αντιληφθείτε το γενικό πλαίσιο της εργασίας σας και θα βρείτε γενικά τι πληροφορίες υπάρχουν για το θέμα σας. Οι πιο συχνές πηγές πληροφοριών: èΕγκυκλοπαίδειες èΛεξικά èΒιβλία èΒιβλιογραφίες èΠεριοδικές εκδόσεις èΟπτικοακουστικό υλικό πίσω

6 Εύρεση και εξέταση βιβλιογραφίας. Που βρίσκω μια βιβλιογραφία; lστο τέλος των άρθρων μιας εγκυκλοπαίδειας lστο πίσω μέρος κάποιων βιβλίων lσπάνια στα λήμματα ενός λεξικού. Αυτές οι πηγές συχνά αποτελούν ένα καλό ξεκίνημα για περαιτέρω έρευνα ενός θέματος. Πολλές από τις πηγές που θα βρώ σε βιβλιογραφίες έχουν τις δικές τους βιβλιογραφίες στο τέλος. Πως εξετάζω μια βιβλιογραφία; Διαβάζω προσεκτικά και σημειώνω κάθε χρήσιμη πηγή που αναφέρεται lβιβλία lεφημερίδες, περιοδικά lδιευθύνσεις στοInternet κ.λ.π. Χρησιμοποιώντας αυτή την τεχνική ρουτίνας και ακολουθώντας τις πηγές των βιβλιογραφιών μπορείτε να συγκεντρώσετε έναν εκπληκτικά μεγάλο αριθμό βιβλίων και άρθρων για ένα θέμα. πίσω

7 ΠΡΟΒΛΗΜΑ Τι κάνω όταν οι πληροφορίες είναι υπερβολικά πολλές ή πολύ λίγες; lΑν οι πληροφορίες είναι πάρα πολλές «στενέψτε» το θέμα σας π.χ. Αλκοολούχα ποτά και υγεία Μπύρα και υγεία. lΑν οι πληροφορίες είναι πολύ λίγες «πλατύνετε» το θέμα σας π.χ. Υγεία μαθητών-Υγεία νέων Μπύρα, κρασί, λικέρ-αλκοολούχα ποτά- αλκοόλ πίσω

8 Bήμα 3: Πως βρίσκουμε βιβλία; Αναζήτηση στο κατάλληλο ράφι της σχολικής βιβλιοθήκης μετά από υπόδειξη του υπευθύνου. Ηλεκτρονική αναζήτηση μέσω PC στο ΑΒΕΚΤ, για να δούμε τι υπάρχει στη σχολ. βιβλιοθήκη για το θέμα μας. Όταν πάρουμε ένα βιβλίο από το ράφι, ψάχνουμε στη βιβλιογραφία του για συμπληρωματικές πηγές. Αυτές μας οδηγούν σε άλλα βιβλία. Αναζήτηση στη Δημοτική Βιβλιοθήκη. Ηλεκτρονική αναζήτηση σε ελληνική βάση δεδομένων:www.ekt.gr-Σχολική βιβλιοθήκη. Μας οδηγεί σε ελληνικές και ξενόγλωσσες πηγές. Ηλεκτρονική αναζήτηση με μηχανές αναζήτησης στο Internet ή σε καταλόγους άλλων βιβλιοθηκών π.χ. Πανεπιστήμιο Θεσ/νίκης ή ΤΕΙ Κοζάνης. πίσω

9 Bήμα 4:Αναζήτηση σε καταλόγους περιοδικών εκδόσεων  Κατάλογος περιοδικών της σχολικής βιβλιοθήκης. Αναζήτηση άρθρων. zΚατάλογος συλλογών εφημερίδων σχολικής βιβλιοθήκης. zΗλεκτρονική αναζήτηση στο κλικ Σχολική βιβλιοθήκη κλικ εφημερίδες,περιοδικά (ελληνικά και ξένα). zΗλεκτρονική αναζήτηση σε εφημερίδες που προσφέρουν αυτήν την υπηρεσία, για άρθρα που αφορούν το θέμα μας(π.χ. Βήμα, Καθημερινή κ.λ.π.) zΣημείωση Όταν μπαίνουμε σε τέτοιους καταλόγους πρέπει πάντα να σημειώνουμε την ηλεκτρονική διεύθυνση, όπου βρίσκουμε κάτι χρήσιμο, ώστε άλλη φορά να μπορέσουμε να το ξαναβρούμε. πίσω

10 Τι είναι οι περιοδικές εκδόσεις; Περιοδικές εκδόσεις είναι εφημερίδες,περιοδικά που εκδίδονται ανά τακτά χρονικά διαστήματα ( ημερήσια, εβδομαδιαία, μηνιαία, διμηνιαία κ.λ.π.).  Αν γνωρίζω την τοποθεσία ενός άρθρου, την αναζητώ ηλεκτρονικά.  Αν δεν γνωρίζω, αλλά θέλω να βρω γενικά κάποια άρθρα Ξεκαθαρίζω που θα ψάξω: 1.Σε σχολ. Εφημερίδες 2.Σε ελληνικές ή ξένες εφημερίδες 3.Σε δημοφιλή περιοδικά 4.Και στα τρία Μπαίνω στην ιστοσελίδα της έκδοσης που επέλεξα και πάω στην αναζήτηση. Πληκτρολογώ λέξεις όπως αλκοόλ, νέοι, υγεία ή και μόνο την πρώτη και από το σύνολο των άρθρων που θα μου βρεί, θα μελετήσω αυτό που μ’ ενδιαφέρει και θα το αποθηκεύσω ή θα το εκτυπώσω. πίσω

11 Βήμα 5 :Πως βρίσκω πηγές στο Internet; zΨάχνω σε μηχανές αναζήτησης: zΕλλ. Μηχανές Αναζήτησης zPathfinder zPhantis zPin zRobby zΜηχανές Αναζήτησης Εξωτερικού zMetacrawler zGoogle zYahoo zAltavista zLycos zWebcrawler zTeoma zLooksmart zΨάχνω σε συγκεκριμένες ηλεκτρονικές διευθύνσεις: Σημείωση: Ολες οι μηχανές αναζήτησης δεν είναι το ίδιο αποτελεσματικές. Κριτήρια αξιολόγησης: zΕμφανίζουν πρώτα τις πιο αξιόλογες σελίδες; zΈχουν μεγάλο εύρος αναζήτησης; zΜε ποιον τρόπο αναζητούν;(λέξη, φράση, αρχικά). zΕίναι εύχρηστες; zΕίναι γρήγορες; πίσω

12 Πως θα αξιολογήσουμε μια ιστοσελίδα; zΑκρίβεια : Ποιος την κατασκεύασε, μπορούμε να επικοινωνήσουμε μαζί του; Ποιος ήταν ο σκοπός της κατασκευής της; Ο συγγραφέας έχει την απαιτούμενη ειδίκευση; zΑυθεντικότητα : Ποιος δημοσίευσε τη σελίδα, έχει προσόντα; Βρίσκεται στην σελίδα κάποιου πανεπιστημίου ή ιδρύματος; zΑντικειμενικότητα : Ποιους στόχους έχει; Πόσο λεπτομερής είναι; Τι απόψεις εκφράζει; Μήπως έχει σκοπό μόνο τη διαφήμιση; Δείτε κάθε σελίδα και αναρωτηθείτε ποιος την έγραψε και για ποιο κοινό; zΚυκλοφορία : Πότε βγήκε; Πότε ανανεώθηκε για τελευταία φορά; Πόσο συχνά ανανεώνεται; Μήπως περιέχει πολλά που δεν ανταποκρίνονται; Μήπως οι πληροφορίες που περιέχει δεν ισχύουν; zΚάλυψη : Μπορείτε να δείτε όλες τις πληροφορίες ελεύθερα; Μήπως περιέχει όλο εικόνες; Παρουσιάζονται σωστά όλες οι πληροφορίες; πίσω

13 Πως βρίσκω οπτικοακουστικό υλικό; zΑναζήτηση στον κατάλογο της σχολικής βιβλιοθήκης στο «Οπτικοακουστικό υλικό» ή «Videorecording». zΑναζήτηση στο Internet μέσω μηχανών αναζήτησης (π.χ. Ινδία, video). yVideo yFeature films yDocumentary films ySound recording πίσω

14 Βήμα 6. Πως θα αξιολογήσω τις πηγές μου; Μπορούμε να αξιολογήσουμε κάποιες πηγές μόνο από τη βιβλιογραφία. Προσέχουμε:  τον συγγραφέα (θέση, μόρφωση, ειδίκευση, πείρα)  ημερομηνία δημοσίευσης ή χρόνος έκδοσης  έκδοση (οι πολλές εκδόσεις δείχνουν ότι πρόκειται για πηγή που χρησιμοποιείται πολύ  εκδότης  εφημερίδα-περιοδικό (επιστημονική ή λαϊκή) πίσω

15 Πως θα αξιολογήσετε τις πηγές σας από το περιεχόμενο; Ανάλυση περιεχομένου  Διαβάστε τον πρόλογο  Δείτε τα περιεχόμενα  Δείτε αν περιλαμβάνει βιβλιογραφία  Διαβάστε τα κεφάλαια που αφορούν το θέμα σας. Σε τι κοινό απευθύνεται η έκδοση; Οι πληροφορίες αφορούν γεγονότα ή απόψεις του συγγραφέα;  Οι πληροφορίες αξίζουν; Είναι καλά τεκμηριωμένες ή είναι αμφισβητούμενες;  Συνεχίζουν ιδέες άλλων συγγραφέων ή είναι ριζικά διαφορετικές;  Οι απόψεις του συγγραφέα εκτίθενται νηφάλια και αντικειμενικά; Το υλικό βασίζεται σε πρωτεύουσες ή δευτερεύουσες πηγές; Το υλικό παρουσιάζεται λογικά; τονίζονται και παρουσιάζονται καθαρά τα κύρια θέματά του; Είναι ευκολοδιάβαστο; Διαβάστε κριτικές που έκαναν άλλοι γι’ αυτό το βιβλίο. πίσω

16 Βήμα 7: Παράθεση των πηγών zΒιβλία: Τρία στοιχεία  όνομα συγγραφέα  τίτλος βιβλίου  πληροφορίες σχετικά με την έκδοση(τόπος έκδοσης, εκδότης, χρόνος έκδοσης) π.χ. Σεφέρης Γ., Ποιήματα, Αθήνα, Ερμής, 1978 yΑρθρα εφημερίδων - περιοδικών  Επίθετο συγγραφέα  Ονομα συγγραφέα  «Τίτλος άρθρου»  Τίτλος περιοδικού ή εφημερίδας  Αριθμός τόμου ή τεύχους  Ημερομηνία  Αριθμός σελίδων πίσω

17 Γενικές αρχές zΕργαστείτε από τα γενικά στα ειδικά (από τις γενικές πληροφορίες στις ειδικές και πιο πρόσφατες). zΣημειώστε ό,τι βρήκατε και πού το βρήκατε (κρατήστε τα πλήρη στοιχεία γιατί θα τα χρειαστείτε). zΘέλετε να είστε σίγουροι ότι βαδίζετε σωστά; Ρωτήστε τον υπεύθυνο καθηγητή ή τον υπεύθυνο βιβλιοθήκης. Πηγή :


Κατέβασμα ppt "Eφτά βήματα στη διαδικασία της αναζήτησης Διαμαντούλα Νάκα, υπεύθυνη Σχολικής Βιβλιοθήκης 2 ου Γυμνασίου Κοζάνης."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google