Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ RUBY Νίκος Δημητρακόπουλος, Γιάννης Μπουρλάκος Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου Association for.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ RUBY Νίκος Δημητρακόπουλος, Γιάννης Μπουρλάκος Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου Association for."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ RUBY Νίκος Δημητρακόπουλος, Γιάννης Μπουρλάκος Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου Association for Computing Machinery Φοιτητικό Παράρτημα ACM Παν. Πελοποννήσου Τρι 12 Δεκ 2006 Έκδοση 1.0.1

2 2 Copyright 2006 Dimitrakopoulos Nikolaos, Bourlakos Ioannis. Permission is granted to copy, distribute and/or modify this document under the terms of the GNU Free Documentation License, Version 1.2 or any later version published by the Free Software Foundation; with no Invariant Sections, no Front-Cover Texts, and no Back-Cover Texts. A copy of the license is included in the section entitled "GNU Free Documentation License". Κατοχύρωση Πνευμ. Ιδιοκτησίας 2006 Δημητρακόπουλος Νικόλαος, Μπουρλάκος Ιωάννης Παρέχεται η άδεια για αντιγραφή, δημοσίευση ή/και μεταποίηση αυτού του εγγράφου υπό τους όρους της Άδειας Χρήσης Ελεύθερης Τεκμηρίωσης GNU, Έκδοση 1.2 ή μεταγενέστερης έκδοσης δημοσιευμένης από το Free Software Foundation· δεν περιλαμβάνονται Αμετάβλητα Αποσπάσματα, Κείμενο Εμπροσθοφύλλου και Κείμενο Οπισθοφύλλου. Ένα αντίγραφο της Άδειας Χρήσης περιλαμβάνεται στο κεφάλαιο με τίτλο “Άδεια Χρήσης Ελεύθερης Τεκμηρίωσης GNU".

3 Γιατί να μας παρακολουθήσετε... 3  Η δύναμη της Ruby είναι η απλότητα και η περιεκτικότητα του κώδικά της  Είναι μια γλώσσα που υπάγεται στο πλέον διαδεδομένο σχεδιαστικό μοντέλο, το αντικειμενοστρεφές  Είναι μια γλώσσα που μπορεί να βελτιώσει την παραγωγικότητά σας, ως εκ τούτου...  Άλλωστε, τη γνωρίσαμε, ενθουσιαστήκαμε και θέλουμε να μοιραστούμε τον ενθουσιασμό μας!

4 ...και να χρησιμοποιήσετε τη Ruby! 4  Γιατί άμα αρέσει και σε εσάς, όπως και στον περισσότερο κόσμο που την γνώρισε, τότε σίγουρα θα ξεχάσετε την PHP, την Perl και την Python για τις “scripting” ανάγκες σας  Γιατί αυτή τη στιγμή έχει μία τρομερή ώθηση που οφείλεται στο Rails (ή αλλιώς Ruby On Rails Framework).  Το Rails είναι ένα περιβάλλον ανάπτυξης web εφαρμογών που ελαχιστοποιεί τον χρόνο, τον κόπο και τις γραμμές κώδικα που χρειάζεται για τον σχεδιασμό και την υλοποίηση μίας web εφαρμογής  Υποστηρίζει όλες τις «τεχνολογίες αιχμής» και τάσεις που κυριαρχούν αυτή τη στιγμή στο web (XML, feeds, AJAX κ.λ.π.)  Γιατί είναι “trendy” αυτή τη στιγμή, με ότι καλό και ότι κακό αυτό συνεπάγεται… Έτσι, και αυτή και κυρίως το Rails, συμπεριλαμβάνονται στο buzzword που λέγεται Web2.0.

5 Τι δεν είναι η Ruby και ποια είναι τα αρνητικά της… 5  Η Ruby μέχρι πριν λίγο καιρό δεν είχε την διάδοση που έχει τώρα. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα διάφορα αρνητικά:  Τεκμηρίωση  Το documentation για το API που υπάρχει αυτή τη στιγμή, αλλά και τα περισσότερα κείμενα του επίσημου site, δεν είναι και ότι καλύτερο…  Βιβλιογραφία  Μέχρι στιγμής υπάρχει περιορισμένη βιβλιογραφία για την Ruby (και για το Rails). Αυτό βέβαια πρόκειται να αλλάξει σύντομα, αφού για το διάστημα Νοέμβριος 2006 – Απρίλιος 2007 είναι προγραμματισμένα για έκδοση πάνω από 8 βιβλία, από διάφορους εκδοτικούς οίκους  Απόδοση  Σε θέματα απόδοσης είναι αρκετά πίσω σε σχέση με άλλες γλώσσες (και scripting αλλά και compiled). Αυτό δικαιολογείται αφού αφενός, τώρα ΘΑ μπει στην έκδοση 2 (όταν η PHP έχει φτάσει την 5, και η Java αισίως την 6) και αφετέρου αφού δεν είχε σχεδιαστεί με πρωταρχικό στόχο την απόδοση, αλλά την ΕΥΧΡΗΣΤΙΑ!

6 Εξελίξεις... 6  Στην βιβλιογραφία:  Όπως αναφέρθηκε, σύντομα οι διαθέσιμοι τίτλοι σχετικά με την Ruby θα πολλαπλασιαστούν, με ότι θετικό αυτό έχει αλλά και με ότι αυτό σημαίνει για μία γλώσσα / τεχνολογία…  Στην απόδοση:  Όλες οι προσπάθειες που γίνονται από αυτούς που συμμετέχουν στην ανάπτυξη της γλώσσας εστιάζονται σε θέματα απόδοσης (τουλάχιστον για την επερχόμενη έκδοση 2). Αυτό σημαίνει ότι αναμένεται εκθετική βελτίωση σε θέματα απόδοσης…  Στην υποστήριξη:  Οι μεγάλες εταιρίες αρχίζουν να δείχνουν ενδιαφέρον για αυτήν…  Η Sun, προ λίγων ημερών προσέλαβε τον προγραμματιστή που ήταν υπεύθυνος για την JRuby (που θα δούμε τι είναι στην συνέχεια…)  Η ΙΒΜ έχει αρχίσει να δείχνει ενδιαφέρον για το Rails, αλλά και την Ruby

7 Βοηθητικά εργαλεία της Ruby - Συγγραφή κώδικα  Επεξεργαστές κειμένου όπως:  xemacs  vim  freeride (IDE εργαλείο, γραμμένο εξ’ ολοκλήρου στην Ruby)  jedit ... όποιος άλλος σας βολεύει. Για κάθε 10 προγραμματιστές υπάρχουν 15 αγαπημένοι επεξεργαστές κειμένου 7

8 Βοηθητικά εργαλεία της Ruby - Περιληπτικά  irb (Interactive Ruby): Διαδραστικός μεταφραστής (interpreter) της Ruby  ruby (Ruby interpreter): Ο κλασικός μεταφραστής για την Ruby  ri (Ruby Information): Εργαλείο για την αναζήτηση πληροφοριών σχετικά με μία κλάση, μέθοδο κ.λ.π. 8

9 Βοηθητικά εργαλεία της Ruby - Εκτέλεση (interpreters)  Οι interpreters (διερμηνείς) προφανώς είναι απαραίτητοι για την εκτέλεση των scripts μας. Έτσι για να εκτελεστεί ένα script πρέπει να έχει στην αρχή του : #!/usr/bin/ruby –w (Unix-based)  Αλλιώς μπορούμε απλά να εκτελέσουμε ruby -w όνομα_αρχείου.rb  Άλλος τρόπος (κυρίως για δοκιμαστικούς λόγους) είναι ο “διαδραστικός διερμηνέας”, ή αλλιώς στα ελληνικά Interactive Ruby (irb). Πολλές φορές αναφέρεται και ως ruby shell. 9

10 Βοηθητικά εργαλεία της Ruby – Εκτέλεση (2)  JRuby – Ένας εναλλακτικός interpreter γραμμένος σε Java! :  O JRuby είναι μία υλοποίηση του Ruby Interpreter, γραμμένος εξ'ολοκλήρου σε Java και αναπτύσεται από την ομάδα JRuby.  Είναι ανοιχτού κώδικα (όπως και η Ruby) κάτω από την γνωστή LGPL/GPL άδεια.  Είναι ενοποιημένο (!) με την Java έτσι ώστε να παρέχει τόσο υποστήριξη για Java κλάσεις μέσα στα Ruby scripts αλλά και υποστήριξη του Ruby interpreter μέσα σε Java εφαρμογές!!! 10

11 Βοηθητικά εργαλεία της Ruby - Τεκμηρίωση  Για αναζήτηση μέσα στο API της ruby χρησιμοποιούμε την εντολή ri (Ruby Information), στην κονσόλα – τερματικό του υπολογιστή μας.  Είναι ένα πολύ βολικό εργαλείο για την αναζήτηση πληροφοριών σχετικά με μία κλάση, μέθοδο κ.λ.π. Π.χ.:  $ > ri String (Πληροφορίες σχετικά με την κλάση String)  $ > ri Array#sort (Πληροφορίες σχετικά με την μέθοδο sort της κλάσης Array)  $ > ri sort (Πληροφορίες σχετικά με την μέθοδο sort. Αν αυτή εμπεριέχεται σε παραπάνω από μία κλάσεις, θα μας πει τα ονόματά τους ώστε να ψάξουμε με βάση το προηγούμενο παράδειγμα) 11

12 Βοηθητικά εργαλεία της Ruby - Τεκμηρίωση (2)  Επίσης, υπάρχει το rdoc  Αντίστοιχο με το javadoc της java  Δημιουργεί html αρχεία με το documentation για τα modules, τις κλασεις μας κ.λ.π...  Τα αρχεία που παράγονται από το rdoc είναι και αυτά που ψάχνει το ri όταν το χρησιμοποιούμε. 12

13 Τέλος 13  Απορίες...  Practice makes perfect…...με τα βαρετά!

14 Καλό θα ήταν να θυμάστε  αρχές διαδικαστικού προγραμματισμού  C, Pascal, Basic κλπ  τι περιλαμβάνει το αντικειμενοστρεφές μοντέλο  κλάσεις, αντικείμενα, μέθοδοι κλπ  γλώσσες: Java, C++, Smalltalk κλπ  Αν πάλι όχι...  Θα σας δώσουμε εμείς μια “γεύση”!

15 puts(’Hello World’) Hello World! 15  Γεια σου και σένα! 

16 def hello(name) puts('Hello ' + name) end hello(’Nikos’) def hello(name) puts('Hello ' + name) end hello(’Nikos’) def όνομα_συνάρτησης()... end Δήλωση συναρτήσεων  Για να δηλώσουμε μία συνάρτηση: 16 Hello Nikos

17 Τα ΠΑΝΤΑ είναι αντικείμενα! 17  Τα μόνα πράγματα που δεν είναι αντικείμενα είναι οι δομές ελέγχου της γλώσσας - κάτι που δεν έχει κάποια άμεση συνέπεια για εμάς.  Η Ruby δεν έχει κάποιους “ιδιαίτερους τύπους” (primitive types) όπως η Java, C++ κ.λ.π.. Π.χ.: integer, float κ.λ.π…  Τα πάντα στη Ruby είναι αντικείμενα. Άρα:  έχουν μια κλάση που τα δημιούργησε,  έχουν πεδία ως εσωτερικά δεδομένα και  πράξεις σε αυτά γίνονται μέσω επίκλησης μεθόδων.

18 Αντικειμενοστρεφές Μοντέλο 18  Παράδειγμα - Διάλογος  - Ρε Νίκο, ποιος έγραψε αυτή τη Ruby;  - Δε θυμάμαι, μισό να δω το βιβλίο...   - Ο Yukihiro Matsumoto!

19 Αντικειμενοστρεφές Μοντέλο 19  Ένα αντικείμενο περιλαμβάνει  τα δεδομένα που το ορίζουν  πεδία (fields)  Κατάσταση αντικειμένου  τις πράξεις που μπορεί να εκτελέσει στα δεδομένα  μέθοδοι (methods)  Συμπεριφορά αντικειμένου  Ένα πρόγραμμα αποτελείται από αντικείμενα που εκτελούν μεθόδους κατ' απαίτηση άλλων αντικειμένων  Μεταβίβαση μηνυμάτων (message passing).

20 Αντικειμενοστρεφές Μοντέλο 20  Επεξήγηση παραδείγματος  - Ρε Νίκο, ποιος έγραψε αυτή τη Ruby;  Η Ruby έχει ένα δημιουργό  Ο Νίκος έχει το βιβλίο για τη Ruby  Ο Γιάννης ρωτάει το Νίκο  - Δε θυμάμαι, ρε Γιάννη, μισό να δω το βιβλίο...  Ο Νίκος λέει στο Γιάννη να περιμένει  Το βιβλίο περιέχει το δημιουργό   Ο Νίκος ψάχνει την πληροφορία στο βιβλίο  - Ο Yukihiro Matsumoto!  Ο Νίκος απαντά στο Γιάννη

21 Αντικειμενοστρεφές Μοντέλο 21  Κλάση: ορίζει την υλοποίηση των αντικειμένων καθορίζοντας  ποια είναι τα εσωτερικά δεδομένα του αντικειμένου και  την υλοποίηση των πράξεων πάνω σε αυτά.  Η κατασκευή ενός προγράμματος απαιτεί  την ανάπτυξη αυτών των κλάσεων και  την κατασκευή αντικειμένων (στιγμιοτύπηση – instantiation) μέσα από αυτές.

22 Αντικειμενοστρεφές Μοντέλο 22  Αντικείμενο, κλάση, στιγμιότυπο Αντικείμενο Κλάση Στιγμιότυπο είναι παράγει περιγράφει

23 Αντικειμενοστρεφές Μοντέλο 23  Κατάσταση και συμπεριφορά Στιγμιότυπο ΚατάστασηΣυμπεριφορά Κλάση ΚατάστασηΣυμπεριφορά Κατάσταση_ΣτιγμΣυμπεριφορά_Στιγμ περιγράφει ορίζει παράγειπαράγει παράγειπαράγει

24 Αντικειμενοστρεφές Μοντέλο 24  Αποστολή μηνυμάτων και απόκρυψη κατάστασης Αντικείμενο1 Κατάσταση1Συμπεριφορά1 Αντικείμενο 2 Συμπεριφορά2Κατάσταση2 επικαλούνται αποκρύπτουν

25 Αντικειμενοστρεφές Μοντέλο 25  Κληρονομικότητα και πολυμορφισμός Κλάση1 (υπερκλάση) Κατάσταση1Συμπεριφορά1 Κατάσταση_Στιγμ1Συμπεριφορά_Στιγμ1 Κλάση2 (υποκλάση) Κατάσταση1 Κατάσταση2 Συμπεριφορά1 Συμπεριφορά2 Κατάσταση_Στιγμ1 Κατάσταση_Στιγμ2 Συμπεριφορά_Στιγμ1 Συμπεριφορά_Στιγμ2 κληρονομεί Στιγμιότυπο2 Κατάσταση2Συμπεριφορά2 παράγει είναι είδος

26 Τα ΠΑΝΤΑ είναι αντικείμενα! (2) (5.6).round » 6 (5.6).class » Float (5.6).round.class » Fixnum (5.6).round » 6 (5.6).class » Float (5.6).round.class » Fixnum ’a string’.length » 8 ’a string’.class » String ’tim tells’.gsub(’t’, ’j’) » "jim jells" ’abc’.gsub(’b’, ’xxx’).length » 5 ’a string’.length » 8 ’a string’.class » String ’tim tells’.gsub(’t’, ’j’) » "jim jells" ’abc’.gsub(’b’, ’xxx’).length » 5 [’some’, ’things’, ’in’, ’an’, ’array’].length » 5 [’some’, ’things’, ’in’, ’an’, ’array’].reverse » ["array", "an", "in", "things", "some“] [’some’, ’things’, ’in’, ’an’, ’array’].length » 5 [’some’, ’things’, ’in’, ’an’, ’array’].reverse » ["array", "an", "in", "things", "some“] 1.+(2) » 3 (είναι το ίδιο με το » 3 ) 26

27 class Person. end class Person. end Δήλωση Κλάσεων  Τα πάντα είναι αντικείμενα, είπαμε, που προέρχονται από κλάσεις  Πώς τις δηλώνουμε; Απλά: 27  Και ο κονστράκτορας?  Δεν δηλώνεται με το όνομα της κλάσης (όπως στην Java) αλλά με initialize() class Person end class Person end def initialize(). end def initialize(). end Κλάσεις Μέθοδοι κατασκευής (constructor)

28 class Person. end class Person. end def = name end def = name end Δήλωση Κλάσεων – Πεδία και Μέθοδοι 28  Τα πεδία δηλώνονται δυναμικά  Δεν χρειάζεται να τα δηλώσουμε ΠΡΙΝ τις μεθόδους ή πριν θελήσουμε να τα χρησιμοποιήσουμε  Δηλώνονται απλά  Οι μέθοδοι όπως και οι συναρτήσεις εκτός της κλάσης δηλώνονται με : def ονομα_μεθόδου()... end class Person def = name end class Person def = name end def greet return "Hello, my name is " end def greet return "Hello, my name is " end ΠεδίαΜέθοδοι

29 class Matz < Person def initialize super(’Yukihiro Matsumoto’) end class Matz < Person def initialize super(’Yukihiro Matsumoto’) end Δήλωση Κλάσεων – Κληρονομικότητα  Δήλωση υποκλάσης: class υποκλάση < υπερκλάση... end 29  Αναφερόμαστε στην υπερκλάση με το super()

30 Δήλωση Κλάσεων – Απόκρυψη Κατάστασης  Περιορισμός πρόσβασης στα πεδία  Ανάγνωση  Εγγραφή 30 class = “James = = “Vesper” attr_reader :full_name attr_writer :girlfriend end class = “James = = “Vesper” attr_reader :full_name attr_writer :girlfriend end daniel = DoubleOSeven.new puts daniel.full_name daniel.girlfriend = “Solange” puts daniel.girlfriend // uh oh… daniel = DoubleOSeven.new puts daniel.full_name daniel.girlfriend = “Solange” puts daniel.girlfriend // uh oh… attr_reader: οδηγία να κατασκευαστεί μέθοδος που επιστρέφει την τιμή του πεδίου attr_writer: οδηγία να κατασκευαστεί μέθοδος που αλλάζει την τιμή του πεδίου attr_accessor: και τα δύο μαζί (reader, writer) προσοχή: οι οδηγίες περιλαμβάνουν σύμβολα με το όνομα του πεδίου ( :field )

31 Δήλωση Κλάσεων – Απόκρυψη Κατάστασης  Περιορισμός ορατότητας στις μεθόδους  private  ορατές μόνο στα πλαίσια του στιγμιοτύπου private attr_reader :account_num  protected  ορατές μόνο από στιγμιότυπα της κλάσης και των υποκλάσεων protected attr_writer :num_of_instances  public  ορατές από όλα τα στιγμιότυπα public def no_aids print “Take care…” end 31

32 Συντακτικοί κανόνες 32  Κατά τη συγγραφή του κώδικα κρίνεται απαραίτητο να υπάρχει ένας σταθερός τρόπος συγγραφής  Έτσι ο κώδικας:  Είναι αναγνώσιμος  Έχει ξεκάθαρη σημασιολογία  Συντηρείται ευκολότερα  Στη Ruby…

33 puts(“Πορτοκαλάδα θέτε;”) » Πορτοκαλάδα θέτε; puts “Πορτοκαλάδα θέτε;” » Πορτοκαλάδα θέτε; def my_method_1 puts “This is my method!” end def my_method_1 puts “This is my method!” end def multi_foo(count = 3) ’foo ’ * count end puts multi_foo » foo foo foo def multi_foo(count = 3) ’foo ’ * count end puts multi_foo » foo foo foo Συντακτικοί κανόνες - Μέθοδοι  Οι μέθοδοι όπως είπαμε, ορίζονται ανάμεσα στο def και το end. 33  Μία μέθοδος ΠΑΝΤΑ επιστρέφει την τιμή της τελευταίας πράξης που εκτελέστηκε εκτός και χρησιμοποιούμε την εντολή return  Τα ορίσματα μπορούν να έχουν προκαθορισμένες τιμές  Το ίδιο και κατά την κλήση τους (!) def my_second_method input puts input end def my_second_method input puts input end  Οι παρενθέσεις μπορούν να παραληφθούν (!)

34 Συντακτικοί κανόνες - Αριθμοί (1)  Δύο τύποι:  Ακέραιοι  Fixnum (−2 30 to 2 30 −1 ή −2 62 to 2 62 −1)  Bignum (εκτός των προηγούμενων ορίων)  Κινητής υποδιαστολής  Σημαντικό: Όπως και όλα τα άλλα πράγματα στην Ruby, οι αριθμοί είναι ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΑ! Π.χ.:  Αν θέλαμε να εκτελέσουμε την εντολή abs(-15) στην C++ π.χ. στην Ruby είναι -15.abs  Η ruby αυτομάτως παραλείπει τις κάτω παύλες (_) που βρίσκει μέσα σε αριθμούς * 34 Αυτή η τεχνική χρησιμοποιείται από πολλούς για την αναπαράσταση των «χιλιάδων» σε μεγάλους αριθμούς. Έτσι μετά από κάθε 3 ψηφία εισάγουνε μία κάτω παύλα ως εξής 13_432_ Εδώ η ruby δεν θα λάβει υπ’ όψιν της τις παύλες και θα το διαβάσει σαν κανονικό αριθμό με τιμή *

35  Για ακεραίους μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε εύκολα άλλες βάσεις αρίθμησης πέρα από την δεκαδική:  0 για οχταδική αναπαράσταση0377 » 255 # Fixnum - octal  0d για δεκαδική (το στανταρ)1234 » 1234 # Fixnum - dec  0x για δεκαεξαδική0xaabb » # Fixnum - hex  0b για δυαδική-0b10_1010 » -42 # Fixnum – bin (negated)  Σημαντικό: Όπως και όλα τα άλλα πράγματα στην Ruby, οι αριθμοί είναι ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΑ! Π.χ.:  Αν θελαμε να εκτελέσουμε την εντολή abs(-15) στην C++ π.χ. στην Ruby είναι -15.abs Συντακτικοί κανόνες - Αριθμοί (2) 35

36 Συντακτικοί κανόνες - Συμβολοσειρές (1) 36  Τρόποι για εισαγωγή strings:  “...” : υποστήριξη για χαρακτήρες διαφυγής (όπως \n για νέα γραμμή κλπ...), μεταβλητών, καθώς και των #{}  #{} εάν μέσα σε ένα string χρησιμοποιήσουμε αυτό μπορούμε να πάρουμε την τιμή μίας έκφρασης  π.χ.: #{num1 + num2} μας επιστρέφει το άθροισμα των num1 και num2.  Μπορούμε να έχουμε και πολύ πιο περίπλοκες εκφράσεις όπως #{do... end} κλπ...) "Interpolated #{‘foo’ * 3}" » "Interpolated foo foo foo "  '... ' : υποστηρίζονται ελάχιστοι χαρακτήρες διαφυγής. Έτσι, π.χ. το \n θα γραφεί μέσα στο string σαν \n και όχι σαν νέα γραμμή. ’Simple #{‘foo’ * 5}’ »"Simple #{‘foo’ * 5}”  %q{το κειμενο μας} και %Q{το κείμενό μας} : ίδια χρήση με τα '...' και “...” αντίστοιχα Π.χ.:  Σημαντικό! Μπορούμε αντί για {} να χρησιμοποιήσουμε [], () ή <> καθώς και οποιονδήποτε άλλο χαρακτήρα μέχρι αυτός να επαναληφθεί! π.χ. %Q!το κειμενο μας...! Εδώ το “!” παίζει τον ρόλο του “περιοριστή”

37 Συντακτικοί κανόνες - Ονοματολογία  Μεταβλητές και Μέθοδοι  counter, my_method κ.λ.π...  Μεταβλητές κλάσης:  Με 2  37  Μεταβλητές στιγμιοτύπων  Έχουν μπροστά από το όνομά τους το  Σταθερές  Το πρώτο γράμμα ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΑ κεφαλαίο! :  Type, KEY, R2D2...  Global μεταβλητες:  Με το σύμβολο $  $global, $count  Σύμβολα :  Με το σύμβολο :  :name

38 Συντακτικοί κανόνες – Ονοματολογία (2)  Οι μεταβλητές και οι μέθοδοι συνηθίζεται να γράφονται με την μέθοδο του snake_notation  Οι κλάσεις γράφονται με την μέθοδο του CamelNotation  Οι σταθερές γράφονται με όλα τα γράμματα κεφαλαία 38

39 Βασικοί Τύποι (έτσι για αρχή...) 39  Συλλογές Δεδομένων  Πίνακες  Ευρετήρια  Εύρη  Συμβολοσειρές  Κανονικές Εκφράσεις

40 Συλλογές Δεδομένων  Μία γραμμική διάταξη στοιχείων που προσπελαύνονται μέσω:  Του ονόματος του πίνακα  Της αριθμητικής θέσης του στοιχείου μέσα σε αυτόν (index)  Π.χ.: my_array = [1,5,10,15] my_array[3] » 15  Ένα σύνολο που αντιστοιχίζει:  κλειδιά αναζήτησης (keys)  στα στοιχεία του (values)  Π.χ.: my_hash = {1=>”a”, 2=>”b”} my_hash[1] » “a” Πίνακες (Arrays) Ευρετήρια (Hashes) 40

41 Συλλογές Δεδομένων – Πίνακες  Δημιουργία ενός πίνακα: a = [1,2,3,4] a[2] >> 3 b = [‘nikos’,’giannis’] b[0] >> nikos a = [1,2,3,4] a[2] >> 3 b = [‘nikos’,’giannis’] b[0] >> nikos a = Array.new a << ‘some’ << ‘things’ << ‘appended’ a[2] >> appended a[0] = 3 a >> [3,”things”,”appended”] a = Array.new a << ‘some’ << ‘things’ << ‘appended’ a[2] >> appended a[0] = 3 a >> [3,”things”,”appended”] a = Array.new(5,2) a >> [2,2,2,2,2] a = Array.new(5,2) a >> [2,2,2,2,2] ΠΡΟΣΟΧΗ! a = Array.new(2,’Me’) a >> [“Me”,”Me”] a[0] << ‘ n you’ a >> [“Me n you”, “Me n you”] a = Array.new(2,’Me’) a >> [“Me”,”Me”] a[0] << ‘ n you’ a >> [“Me n you”, “Me n you”] 41

42 Συλλογές Δεδομένων – Πίνακες (2) stack = Array.new stack.push(‘a’) stack.push(‘b’) stack.push(‘c’) stack >> [“a”,”b”,”c”] stack.pop >> “c” stack.pop >> “b” stack.pop >> “a” stack.pop >> nil (null) stack >> [] queue = Array.new queue.push(‘a’).push(‘b’).push(‘c’) queue >> [“a”,”b”,”c”] queue.shift >> “a” queue.shift >> “b” queue.shift >> “c” queue.shift >> nil queue >> [] Οι πίνακες σαν στοίβες (!) Οι πίνακες σαν ουρές (! 2 ) 42

43 Συλλογές Δεδομένων – Πίνακες (3)  Άλλα ενδιαφέροντα και χρηστικά:  Ως γνωστόν, η αρίθμηση ξεκινάει από το 0.  Έτσι το τελευταίο στοιχείο ενός πίνακα a θα είναι το a[a.length-1] a = [‘nikos’, ‘giannis’, ‘kostas’, ‘xristos’] a[a.length-1] >> “xristos” a[10] >> nil. // Καμιά ιδέα τι θα συμβεί άμα δώσουμε a[-1]; a[-1] >> “xristos”(!) // Απλά αρχίζει και μετράει από το τέλος! //Ουσιαστικά index = (a.length+index) mod a.length, για index < 0 a = [‘nikos’, ‘giannis’, ‘kostas’, ‘xristos’] a[a.length-1] >> “xristos” a[10] >> nil.. // Καμιά ιδέα τι θα συμβεί άμα δώσουμε a[-1]; a[-1] >> “xristos”(!) // Απλά αρχίζει και μετράει από το τέλος! //Ουσιαστικά index = (a.length+index) mod a.length, για index < 0  Τι συμβαίνει όμως όταν δώσουμε αρνητικές τιμές? Ας δούμε ένα παράδειγμα… 43

44 Συλλογές Δεδομένων – Ευρετήρια  Παράδειγμα  Έστω ότι έχουμε τον εξής (απλοϊκό) κατάλογο για login: 44 login_acc mi49Bourlakos Ioannis nikosdDimitrakopoulos Nikolaos kk24Kavouras Konstantinos bai21Vourliotou Anna tst05062Piskos Stergios

45 Συλλογές Δεδομένων – Ευρετήρια (2) 45  Για να πάρουμε μια τιμή, αρκεί να παράσχουμε το όνομα του κλειδιού που μας ενδιαφέρει.  kostas = login_acc[“kk24”]  Για να εισάγουμε μια νέα τιμή συνήθως δίνουμε και ένα νέο κλειδί.  login_acc[“noob”] = “Gates Bill”  Αν εισάγουμε υπάρχον κλειδί τότε η υπάρχουσα τιμή θα αντικατασταθεί από την καινούρια. Ορισμός Χρήση

46 Συλλογές Δεδομένων – Ευρετήρια (3) 46  Παράδειγμα  Ένα (τετριμμένο) πρόγραμμα ελέγχου σύνδεσης χρήστη: puts "Enter your username:" username = gets name = login_acc[username[0..-2]] # :-) name = "Unknown" if !name puts "Hello Mr/Mrs #{name}" puts "Enter your username:" username = gets name = login_acc[username[0..-2]] # :-) name = "Unknown" if !name puts "Hello Mr/Mrs #{name}"

47 Συλλογές Δεδομένων – Ευρετήρια (4) 47  Γιατί επιλέγω ευρετήρια αντί πίνακες;  Δε με νοιάζει η διάταξη των τιμών  Μπορώ ως κλειδί ή/και τιμή να εισάγω οποιοδήποτε αντικείμενο.  Ευκολότερη (και γρηγορότερη) αναζήτηση  Για να βρω την τιμή που θέλω, αρκεί να δώσω το κλειδί.  Αν υπάρχει θα επιστραφεί, αλλιώς nil.

48 Βασικοί Τύποι – Εύρη (Ranges)  Ας προσπαθήσουμε να διαβάσουμε το εξής:   Σχεδόν κάθε άνθρωπος, ανεξάρτητα από την γλώσσα που μιλάει θα μπορούσε να φανταστεί ότι είναι μία συντόμευση του «Από 1 … μέχρι 100», δεν νομίζετε?  Γιατί στην Ruby να είναι διαφορετικά?  48

49 Βασικοί Τύποι – Εύρη (2)  Τα εύρη σαν ακολουθίες τιμών (αριθμών αλλά και συμβολοσειρών)  Παράδειγμα: a = (1..5).to_a// Το to_a σημαίνει απλά «to array» b = (“a”..”z”).to_a c = (“a”…”z”).to_a a >> [1,2,3,4,5] b >> [“a”,”b”,”c”,”d”,……,”z”] c >> [“a”,”b”,…..,”y”]// Χρησιμοποιώντας τις 3 τελείες (…) λέμε στην Ruby να μην λάβει υπ’όψιν της το τελευταίο στοιχείο a = (1..5).to_a// Το to_a σημαίνει απλά «to array» b = (“a”..”z”).to_a c = (“a”…”z”).to_a a >> [1,2,3,4,5] b >> [“a”,”b”,”c”,”d”,……,”z”] c >> [“a”,”b”,…..,”y”]// Χρησιμοποιώντας τις 3 τελείες (…) λέμε στην Ruby να μην λάβει υπ’όψιν της το τελευταίο στοιχείο 49

50 Βασικοί Τύποι – Εύρη (3)  Τα εύρη σαν διαστήματα…  Μπορεί να θέλουμε να ελέγξουμε, εάν κάτι είναι μέσα σε ένα συγκεκριμένο εύρος τιμών…  Παραδείγματα: (1..10) === 5 >> true//Είναι σαν να ρωτάμε: «Το 5, είναι ανάμεσα στο 1 και στο 10?» (1..10) === 15 >> false (1..10) === >> true (‘a’..’j’) === ‘c’ >> true και ούτω καθ’ εξής… (1..10) === 5 >> true//Είναι σαν να ρωτάμε: «Το 5, είναι ανάμεσα στο 1 και στο 10?» (1..10) === 15 >> false (1..10) === >> true (‘a’..’j’) === ‘c’ >> true και ούτω καθ’ εξής… 50

51 Βασικοί Τύποι – Εύρη (4)  Θα δούμε στην συνέχεια, πώς τα εύρη χρησιμοποιούνται και βοηθάνε πάρα πολύ στις συνθήκες  Δηλαδή σε δομές ελέγχου, όπως:  If  while  for  κ.λ.π. 51

52 Βασικοί Τύποι - String 52  Συμβολοσειρά (string): είναι ακολουθία (πίνακας) από χαρακτήρες 8-bit (ASCII).  Μια συμβολοσειρά στιγμιοτυπείται από την κλάση String  puts “rofl”.class >> String  Η κλάση String περιέχει πολλές λειτουργικότητες για τα strings, εν είδει μεθόδων.

53 Βασικοί Τύποι - String  name = “Kleoboulos”  name[2]  >> 101 ;-)  name[5..8]  >> “oulo”  name2 = name  name2[4] = “v”  name  >> “Kleovoulos”  name.gsub “ou”,”u”  >> “Kleovulos”  name.reverse  >> “soluovoelK”  name.upcase  >> “KLEOVOULOS”  name  >> “Kleovoulos”  κλπ 53

54 Βασικοί Τύποι - String 54  Συμπέρασμα:  η χρήση τελεστών μεταβάλλει ένα στιγμιότυπο string  αντίθετα, η κλήση μεθόδων επιστρέφει ένα νέο string με την εκάστοτε αλλαγή  εκτός αν χρησιμοποιήσουμε το θαυμαστικό (!) στο τέλος του ονόματος της μεθόδου  Π.χ. name.reverse!

55 Έλεγχος ροής - Αναθέσεις μεταβλητών (1)  Απλές όπως έχουμε ήδη δει: a = 15 b = ‘nikos’ c = “#{b} is the best!” a = 15 b = ‘nikos’ c = “#{b} is the best!”  Παράλληλες αναθέσεις: a,b = 15,”nikos” a >> 15 b >> “nikos” a,b = b,a a >> “nikos” b >> 15 a,b = 15,”nikos” a >> 15 b >> “nikos” a,b = b,a a >> “nikos” b >> 15 ΠΡΟΣΟΧΗ! a = ‘test’ b = a b >> “test” b[3] = ‘o’ a >> “teso”//Η ανάθεση γίνεται με αναφορά και όχι με τιμή! c = a.dup//έτσι αντιγράφουμε την τιμή του a και όχι το a (συγκεκριμένα εδώ για Strings) a = ‘test’ b = a b >> “test” b[3] = ‘o’ a >> “teso”//Η ανάθεση γίνεται με αναφορά και όχι με τιμή! c = a.dup//έτσι αντιγράφουμε την τιμή του a και όχι το a (συγκεκριμένα εδώ για Strings) 55

56 Έλεγχος ροής - Αναθέσεις μεταβλητών (2)  «Αλυσιδωτές» αναθέσεις: a = b = 4 a + b >> 8 a = b = 4 a + b >> 8  Συντομεύσεις: a += 2 a >> 6 a += 2 a >> 6  «Σπάσιμο» πινάκων: array = [1,2] a,b = *array a >> 1 b >> 2 array = [1,2] a,b = *array a >> 1 b >> 2 56

57 Έλεγχος Ροής – Συνθήκες (1)  if if (1 + 1 == 2) "Like in school." else "What a surprise!" end if (1 + 1 == 2) "Like in school." else "What a surprise!" end Προφανώς: >> “Like in school”  Χμ… Ας δούμε κάτι πιο ενδιαφέρον..: str = “βαρετό είναι αυτό…” str = “Ωπ! Κάτι ενδιαφέρον!” if (1 +1 == 2) str >> “Ωπ! Κάτι ενδιαφέρον!” str = “βαρετό είναι αυτό…” str = “Ωπ! Κάτι ενδιαφέρον!” if (1 +1 == 2) str >> “Ωπ! Κάτι ενδιαφέρον!”  unless unless (1 + 1 == 2) "Like in school." else "What a surprise!" end unless (1 + 1 == 2) "Like in school." else "What a surprise!" end Το ακριβώς αντίθετο της if, δηλαδή: >> “What a surprise!”  Αυτό ισχύει για όλες τις συνθήκες όπως θα δούμε στην συνέχεια!  Α! Και κάτι ακόμα…: (1 + 1 == 2) ? ‘Working’ : ‘Defect’ Αποτέλεσμα >> ‘Working’ (1 + 1 == 2) ? ‘Working’ : ‘Defect’ Αποτέλεσμα >> ‘Working’ Το αποτέλεσμα για αληθείς τιμές Το αποτέλεσμα για ψευδείς τιμές 57

58 Έλεγχος ροής – Συνθήκες (2) puts case spam_probability = rand(100) when then "Lowest probability: “ + spam_probability.to_s when then "Low probability: “ + spam_probability.to_s when then "High probability: “ + spam_probability.to_s when then "Highest probability: “ + spam_probability.to_s end puts case spam_probability = rand(100) when then "Lowest probability: “ + spam_probability.to_s when then "Low probability: “ + spam_probability.to_s when then "High probability: “ + spam_probability.to_s when then "Highest probability: “ + spam_probability.to_s end  case user = gets case user[0..-2].downcase when “monica” then puts “Hello cutie…” when “nikos”,”giannis” then puts “Hello Master” else puts “Hello stanger” end user = gets case user[0..-2].downcase when “monica” then puts “Hello cutie…” when “nikos”,”giannis” then puts “Hello Master” else puts “Hello stanger” end 58 Μετατροπή όλων των χαρακτήρων σε πεζά Αφαίρεση του χαρακτήρα διαφυγής \n που διαβάζει η gets. Εναλλακτικά θα μπορούσαμε να χρησιμοποιήσουμε: user.chomp Ανάγνωση από το πληκτρολόγιο Η case εδώ χρησιμοποιείται σαν όρισμα στην puts Η random(100) παράγει έναν τυχαίο αριθμό μέχρι το 100

59 Έλεγχος ροής – Συνθήκες (3) def is_true(value) value ? true : false end def is_true(value) value ? true : false end is_true(false) » false is_true(nil) » false is_true(true) » true is_true(1) » true is_true(0) » true is_true([0,1,2]) » true is_true(’a’..’z’) » true is_true(”) » true is_true(:a_symbol) » true is_true(false) » false is_true(nil) » false is_true(true) » true is_true(1) » true is_true(0) » true is_true([0,1,2]) » true is_true(’a’..’z’) » true is_true(”) » true is_true(:a_symbol) » true  Ας δούμε τι είναι true και τι false σε μία συνθήκη… 59

60 Έλεγχος ροής – Βρόχοι (1) i = 1 while (i < 100) i *= 2 end i » 128 i = 1 while (i < 100) i *= 2 end i » 128 (i » 128) begin i *= 2 end while (i < 100) i » 256 (i » 128) begin i *= 2 end while (i < 100) i » 256 i = 1 loop do break i if (i >= 4000) i *= 2 end » 4096 i » 4096 i = 1 loop do break i if (i >= 4000) i *= 2 end » 4096 i » 4096 r = [] for i in 0..7 next if i % 2 == 0 r << i end » 0..7 r » [1, 3, 5, 7] r = [] for i in 0..7 next if i % 2 == 0 r << i end » 0..7 r » [1, 3, 5, 7] Πηγαίνει στην επόμενη επανάληψη του βρόγχου εάν ισχύει η συνθήκη  The classic (almost) way… 60

61 Έλεγχος ροής – Βρόχοι (2) i = 1 i *= 2 while (i < 100) i » 128 i = 1 i *= 2 while (i < 100) i » 128  The ruby way… (i » 128) i *= 2 until (i >= 1000) i » 1024 (i » 128) i *= 2 until (i >= 1000) i » 1024 (i » 1024) 4.times do i *= 2 end » 4 i » (i » 1024) 4.times do i *= 2 end » 4 i »  Και πώς θα σας φαινόταν αυτό…? 3.times { print "X " }  Η αυτό? 1.upto(5) {|i| print i, " " } 99.downto(95) {|i| print i, " " }  Και αυτό?  Αυτό? 50.step(80, 5) {|i| print i, " " } X X X X X X X X X X X X Iterations 61

62 Μπλοκ κώδικα (1) 62  Μία συνάρτηση μπορεί να παίρνει σαν όρισμα ένα μπλοκ κώδικα  Ένα μπλοκ κώδικα αποτελείται από εντολές  Η κληθείσα συνάρτηση εκτελεί τον κώδικα του μπλοκ σε ένα συγκεκριμένο σημείο που έχουμε ορίσει εμείς def three_times yield end three_times { puts "Hello" } def three_times yield end three_times { puts "Hello" } Παράγει στην έξοδο Hello

63 Μπλοκ κώδικα (2) 63  Μέσα στην μέθοδο three_times() το yield αντικαθίσταται με τον κώδικα που δίνουμε ανάμεσα στα {}. def three_times yield end three_times { puts "Hello" } def three_times yield end three_times { puts "Hello" } def three_times puts “Hello” end def three_times puts “Hello” end  Έτσι, ουσιαστικά είναι σαν η μέθοδος three_times() να γίνεται ως εξής:

64 Μπλοκ κώδικα & Iterations (3) 64  Δίπλα στο yield μπορούν να αναφέρονται παραπάνω από μία μεταβλητές def fib_up_to(max) i1, i2 = 1, 1 while i1 <= max yield i1 i1, i2 = i2, i1+i2 end //Και πως θα το καλέσουμε? fib_up_to(1000) {|f| print f, " " } def fib_up_to(max) i1, i2 = 1, 1 while i1 <= max yield i1 i1, i2 = i2, i1+i2 end //Και πως θα το καλέσουμε? fib_up_to(1000) {|f| print f, " " } Παράγει στην έξοδο (Ακολουθία Fibonacci)  Ουσιαστικά η τιμή του i1 μεταβιβάζεται στο f, που έχει οριστεί μέσα στο μπλοκ, ανάμεσα στα | |.  Έτσι, στο παράδειγμα αυτό, οι τιμές του i1 κατά την διάρκεια της επανάληψης (iterate σημαίνει «επανέλαβε»), περνάνε στην μεταβλητή f του μπλοκ, και τυπώνονται σε κάθε επανάληψη  Δίπλα στο yield μπορούμε να δηλώσουμε μεταβλητές  Τι αποτέλεσμα θα έχει αυτό? Ας δούμε το παράδειγμα…

65 Μπλοκ κώδικα & Iterations (4) 65  Τώρα που είδαμε τι είναι τα μπλοκ κώδικα και τα iterations ας δούμε κάποια χρήσιμα iterators της Ruby: [’i’, ’am’, ’a’, ’banana’].each do | entry | print entry, ’ ’ end το do … end μπορεί να αντικαταστήσει τα {…} i am a banana fac = 1» 1 1.upto(5) do | i | fac *= i end» 1 fac » 120 fac = 1» 1 1.upto(5) do | i | fac *= i end» 1 fac » 120 a = (“a”..”e”).to_a» [“a”,”b”,”c”, “d”, “e”] a.map { | entry | entry + “!” } » [“a!”,”b!”,”c!”, “d!”, “e!”] a» [“a”,”b”,”c”, “d”, “e”] a = (“a”..”e”).to_a» [“a”,”b”,”c”, “d”, “e”] a.map { | entry | entry + “!” } » [“a!”,”b!”,”c!”, “d!”, “e!”] a» [“a”,”b”,”c”, “d”, “e”] a.inject { | sequence, letter | sequence + letter } » “abcde” a» [“a”,”b”,”c”, “d”, “e”] a.inject { | sequence, letter | sequence + letter } » “abcde” a» [“a”,”b”,”c”, “d”, “e”]

66 Μπλοκ κώδικα & Iterations (5) 66  Πότε βάζουμε { || … } και πότε do || … end ?  Κατά σύμβαση συνηθίζεται:  do || … end : Όταν αυτό που μας ενδιαφέρει κυρίως είναι το αποτέλεσμα των εντολών που έχουμε εισάγει στο μπλοκ. Π.χ.:  { || … } :Όταν αυτό που κυρίως μας ενδιαφέρει είναι η τιμή που επιστρέφεται από την επανάληψη. Π.χ.: [1,2,3,4,5].each do | e | puts e end [1,2,3,4,5].map { | e | e * e } » [1, 4, 9, 16, 25]

67 Βασικοί Τύποι - Regexp 67  Κανονική έκφραση (regular expression) : είναι o συνοπτικός ορισμός ομοιότητας των στοιχείων ενός συνόλου από strings.  Πρακτικά, μια κανονική έκφραση καθορίζει αν ένα string επαληθεύεται από ένα συγκεκριμένο πρότυπο, ως ακολουθία χαρακτήρων.  Στην ουσία, λοιπόν, μιλάμε για είδη συνθηκών.  Στη Ruby, μια κανονική έκφραση είναι στιγμιότυπο της κλάσης Regexp.

68 Βασικοί Τύποι - Regexp 68  Σύμβολο (symbol)  Έστω το σύμβολο a.  Αν το string περιλαμβάνει το σύμβολο a τότε ανήκει στο σύνολο (επαληθεύεται).  “mississippi” =~ /s/ >> 2  “mississippi” =~ /a/ >> nil  Ο χαρακτήρας. επαληθεύει οποιοδήποτε σύμβολο  Εναλλαγή (alternation)  Έστω δύο (ή περισσότερες) κανονικές εκφράσεις  Αν το string επαληθεύεται από μία εκ των όσων, τότε επαληθεύεται από την εναλλαγή  “mississippi” =~ /[dsia]/ >> 1

69 Βασικοί Τύποι - Regexp 69  Συνένωση (concatenation)  Έστω δύο (ή περισσότερες) κανονικές εκφράσεις  Αν ένα string επαληθεύεται από την αλληλουχία των εκφράσεων, τότε επαληθεύεται από τη συνένωση.  “mississippi” =~ /i[sp][sp]/ >> 1  “mississippi” =~ /i[sp]i/ >> nil  Επανάληψη (repetition – Kleene closure)  Έστω μια κανονική έκφραση. Αν επαληθεύεται 0 ή περισσότερες φορές η έκφραση στο string τότε επαληθεύεται από την επανάληψη.  “mississippi” =~ /(si)*/ >> 0  “mississippi” =~ /(is)*s/ >> 1

70 Βασικοί Τύποι - Regexp 70  Πρόθεμα (prefix)  Έστω μια έκφραση.  Αν αυτή επαληθεύει την αρχή του string, τότε το string επαληθεύεται από το πρόθεμα.  “mississippi” =~ /^mis/ >> 0  “mississippi” =~ /^mip/ >> nil  Επίθεμα (suffix)  Έστω μια έκφραση.  Αν αυτή επαληθεύει το τέλος του string, τότε επαληθεύεται από το επίθεμα.  “mississippi” =~ /sppi$/ >> nil  “mississippi” =~ /(p)*i$/ >> 8

71 Βασικοί Τύποι - Regexp 71  Η προτεραιότητα μεταξύ των επαληθεύσεων είναι:  Επανάληψη  Συνένωση  Εναλλαγή  Πρόθεμα / Επίθεμα  Σύμβολο  Αν θέλουμε να εισάγουμε κάποιον από τους χαρακτήρες σε μια κανονική έκφραση: . | ( ) [ ] { } + \ ^ $ * ?  τότε τους εισάγουμε προθέτοντας το χαρακτήρα διαφυγής \ (backslash).

72 Μέχρι την επόμενη φορά Ερωτήσεις & Απαντήσεις

73 Θέματα που δεν καλύφθηκαν…  Threads  Χειρισμός εξαιρέσεων (Exceptions / Exception Handling)  I/O  Υπερφόρτωση τελεστών  Mixins (αντί για πολλαπλή κληρονομικότητα – αντίστοιχο με τα interfaces της Java)  Modules (αντίστοιχο με τα packages της Java)  Προέκταση υπαρχουσών κλάσεων  Unit Testing  Βιβλιοθήκες / bindings για ανάπτυξη GUI 73 Υπάρχει ενδιαφέρον για επόμενο σεμινάριο???

74 Ιδέες και σκέψεις για δράσεις… 74  Δημιουργία υποστηρικτικού υλικού (παρουσιάσεις, tutorials, how-to’s, κείμενα κ.λ.π.)  Δημιουργία site /ruby-hellug (Hellenic User Group)  Διοργάνωση 2 ου σεμιναρίου για την Ruby με τα θέματα που αναφέρθηκαν πριν  Διοργάνωση σεμιναρίου με θέμα το περιβάλλον ανάπτυξης web εφαρμογών Ruby On Rails Συμμετάσχετε και εσείς!

75 Υλικό και νέα σχετικά με την Ruby στο διαδίκτυο… 75   Η επίσημη ιστοσελίδα της Ruby. Περιέχει ενημερωτικό υλικό, νέα, τα εργαλεία για την Ruby (interpreter, ri, gems κλπ…) καθώς και εκπαιδευτικό υλικό και wiki   Λίστες ταχυδρομείου και forums για την Ruby   Καταπληκτικό wiki με υλικό και πληροφορίες σχετικά με οτιδήποτε έχει να κάνει με την Ruby (από κοινότητες χρηστών μέχρι FAQ και Howto’s)   Όπως λέει και το όνομα της σελίδας documentation και υποστηρικτικό υλικό   Νέα αλλά και tutorials σχετικά με την Ruby   News aggregation από blogs, forums, mailing lists κ.λ.π.!

76 Βιβλιογραφία (1) 76  “Programming Ruby: The Pragmatic Programmers' Guide, Second Edition”  D. Thomas  The Pragmatic Programmers, LLC, 2005  “Design Patterns: Elements of Reusable Object- Oriented Software”  E. Gamma, R. Helm, R. Johnson, J. Vlissides  Addison-Wesley, 1995

77 Βιβλιογραφία (2) 77    “30 Second Rule” and James Britt, 2006  “Ruby Course: an immersive programming course”  B. Schroeder  Brian Schroeder,

78 Άδεια Χρήσης Ελεύθερης Τεκμηρίωσης GNU 78

79 Σας ευχαριστούμε για την παρουσία και την προσοχή σας. Μας τιμάτε. Ν. Δημητρακόπουλος, Γ. Μπουρλάκος


Κατέβασμα ppt "ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ RUBY Νίκος Δημητρακόπουλος, Γιάννης Μπουρλάκος Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου Association for."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google