Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

ΕΙΚΟΝΟΜΑΧΙΑ 726 – 843 μ.Χ. Ιστορία Β΄Λυκείου, Ασημακοπούλου Αλεξάνδρα.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "ΕΙΚΟΝΟΜΑΧΙΑ 726 – 843 μ.Χ. Ιστορία Β΄Λυκείου, Ασημακοπούλου Αλεξάνδρα."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 ΕΙΚΟΝΟΜΑΧΙΑ 726 – 843 μ.Χ

2 Ιστορία Β΄Λυκείου, Ασημακοπούλου Αλεξάνδρα

3 ΣΕ ΠΟΙΑ ΔΥΝΑΣΤΕΙΑ ΒΡΙΣΚΟΜΑΣΤΕ; Μετά το τέλος της δυναστείας του ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ και των διαδόχων του ακολουθεί : Μετά το τέλος της δυναστείας του ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ και των διαδόχων του ακολουθεί : Η ΣΥΡΙΑΚΗ ΔΥΝΑΣΤΕΙΑ (ΤΩΝ ΙΣΑΥΡΩΝ) Η ΣΥΡΙΑΚΗ ΔΥΝΑΣΤΕΙΑ (ΤΩΝ ΙΣΑΥΡΩΝ)

4 Ιστορία Β΄Λυκείου, Ασημακοπούλου Αλεξάνδρα ΔΥΝΑΣΤΕΙΑ ΙΣΑΥΡΩΝ - Λέων Γ΄ Κωνσταντίνος Ε΄ Λέων Δ΄ [Χάζαρος] Κωνσταντίνος ΣΤ΄ Ειρήνη η Αθηναία

5 Ιστορία Β΄Λυκείου, Ασημακοπούλου Αλεξάνδρα Νόμισμα με τις μορφές των αυτοκρατόρων Λέοντος Γ και Κωνσταντίνου Ε΄ Οι δύο πρώτοι Ίσαυροι υπήρξαν σε συνεργασία με ανώτερους κληρικούς Οι δύο πρώτοι Ίσαυροι υπήρξαν σε συνεργασία με ανώτερους κληρικούς οι πρωτεργάτες του κινήματος της Εικονομαχίας. οι πρωτεργάτες του κινήματος της Εικονομαχίας.

6 Ιστορία Β΄Λυκείου, Ασημακοπούλου Αλεξάνδρα  Με τον όρο Εικονομαχία εννοείται μεγάλη μεταρρυθμιστική κίνηση που ξέσπασε στο Βυζαντινό Κράτος τον 8ο και 9ο αι. που από θρησκευτική εξελίχθηκε και σε πολιτική διαμάχη για τη λατρεία των εικόνων. Η Εικονομαχία τελικά δίχασε τους Βυζαντινούς σε «Εικονομάχους» (επίσης, «Εικονοκλάστες») και «Εικονολάτρες» (επίσης, «Εικονόφιλους» και «Εικονόδουλους»). Βυζαντινό Κράτος8ο9ο αι. Βυζαντινό Κράτος8ο9ο αι.  Η εικονομαχία άρχισε περί το 726 και τελείωσε το 843, με αποκατάσταση των εικόνων και περίλαμπρες τελετές

7 Ιστορία Β΄Λυκείου, Ασημακοπούλου Αλεξάνδρα  Αφορμή στάθηκε ένας ισχυρός καταστροφικός σεισμός που έγινε το 726 και είχε επίκεντρο τον θαλάσσιο χώρο μεταξύ Θήρας και Θηρασιάς. Ο σεισμός ερμηνεύτηκε ως εκδήλωση της θείας οργής εναντίον της λατρείας των εικόνων. Ο Λέων διέταξε έναν αξιωματικό του (σπαθαροκανδιδάτο) να απομακρύνει την εικόνα του Χριστού, που ήταν αναρτημένη στη Χαλκή πύλη των ανακτόρων, και να αναρτήσει στη θέση της τον «τρισόλβιο τύπο του σταυρού». σεισμόςΘήραςσεισμόςΘήρας  Μ’ αυτόν τον τρόπο δοκίμαζε τις διαθέσεις του λαού της πρωτεύουσας προς την εικονομαχική του πολιτική.

8 Ιστορία Β΄Λυκείου, Ασημακοπούλου Αλεξάνδρα  Προκλήθηκε έκρηξη της λαϊκής οργής και το εξαγριωμένο πλήθος σκότωσε τον αυτοκρατορικό απεσταλμένο επί τόπου

9 Ιστορία Β΄Λυκείου, Ασημακοπούλου Αλεξάνδρα  Σοβαρότερη ήταν η αντίδραση που προκλήθηκε στον ελλαδικό χώρο, εξαιτίας της εικονοκλαστικής συμπεριφοράς του αυτοκράτορα. Ο τουρμάρχης του θέματος των Ελλαδικών Αγαλλιανός με το στόλο του Ελλαδικού θέματος καθώς και των Κυκλάδων εκστράτευσε εναντίον της Κωνσταντινούπολης. Εκδηλώθηκε έτσι εξ αρχής η εικονόφιλη διάθεση των ευρωπαϊκών επαρχιών της αυτοκρατορίας, που διήρκεσε καθ’ όλη τη διάρκεια της Εικονομαχίας. Tα ελλαδικά πλοία κατέπλευσαν μπροστά στη Βασιλεύουσα, όπου όμως η χρήση του υγρού πυρός έδωσε την άνετη νίκη στον αυτοκράτορα. Κάηκαν πολλά ελλαδικά και κυκλαδικά σκάφη και πολλοί άνδρες τους πνίγηκαν. θέματοςΑγαλλιανόςΒασιλεύουσαυγρού πυρός θέματοςΑγαλλιανόςΒασιλεύουσαυγρού πυρός

10 Ιστορία Β΄Λυκείου, Ασημακοπούλου Αλεξάνδρα Σχέσεις με τη Δύση  Ο Λέων απέτυχε να επιβάλλει την εικονομαχία στην απόμερη Ιταλία και οι σχέσεις Κωνσταντινούπολης-Ρώμης επιδεινώθηκαν. Μετά τη δημοσίευση του εικονοκλαστικού διατάγματος (730), που κατέστησε την εικονομαχική διδασκαλία επίσημο δόγμα του κράτους και της Εκκλησίας, ήταν πλέον αναπόφευκτη η ανοικτή ρήξη, που υποδαυλιζόταν από καιρό.

11 Ιστορία Β΄Λυκείου, Ασημακοπούλου Αλεξάνδρα  Τις εικονοφιλικές απόψεις υπερασπίστηκε θεωρητικά ένας απ’ τους μεγαλύτερους θεολόγους της εποχής του, ο Ιωάννης Δαμασκηνός, ένας Σύριος που κατείχε ανώτερο αξίωμα στην αυλή του χαλίφη της Δαμασκού και που αργότερα περιβλήθηκε το μοναχικό ράσο στη Μονή αγίου Σάββα στα Ιεροσόλυμα. Οι τρεις «Περὶ εἰκόνων» λόγοι του αποτελούν αν όχι το γνωστότερο πάντως το πιο πρωτότυπο και λογοτεχνικά αρτιότερο έργο του Δαμασκηνού. Ο Ιωάννης απέκρουσε την κατηγορία ότι η λατρεία των εικόνων αποτελεί ανανέωση της εθνικής ειδωλολατρίας και ανέπτυξε μια ιδιότυπη εικονοσοφία, σύμφωνα με την οποία η εικόνα είναι σύμβολο και μέσο με τη νεοπλατωνική έννοια. Ιωάννης ΔαμασκηνόςΔαμασκούΠερὶ εἰκόνωννεοπλατωνικήΙωάννης ΔαμασκηνόςΔαμασκούΠερὶ εἰκόνωννεοπλατωνική

12 Ιστορία Β΄Λυκείου, Ασημακοπούλου Αλεξάνδρα

13  Την εικόνιση του Χριστού συνδύασε ο Ιωάννης με το δόγμα της ενσαρκώσεως και με τον τρόπο αυτό συνέδεσε το ζήτημα των εικόνων με τη διδασκαλία περί σωτηρίας. Το θεολογικό σύστημα τού Δαμασκηνού καθόρισε αποφασιστικά όλη τη μετέπειτα εξέλιξη της διδασκαλίας των εικονόφιλων. σωτηρίας

14 Ιστορία Β΄Λυκείου, Ασημακοπούλου Αλεξάνδρα  Κωνσταντίνος Ε'  Η ένταση της διαμάχης εικονομάχων και εικονολατρών κορυφώθηκε επί Κωνσταντίνου Ε’, ο οποίος εξαπέλυσε εκστρατεία τρομοκράτησης των μοναχών και καταστροφής των μονών που ήταν προπύργια εικονολατρίας. Κωνσταντίνου Ε’ Κωνσταντίνου Ε’

15 Ιστορία Β΄Λυκείου, Ασημακοπούλου Αλεξάνδρα  ο Κωνσταντίνος απέβλεπε στη σύγκληση εκκλησιαστικής συνόδου που θα επικύρωνε τις εικονομαχικές αντιλήψεις του. Τοποθέτησε λοιπόν στην ανώτερη εκκλησιαστική ιεραρχία πρόσωπα με εικονομαχικές απόψεις και ταυτόχρονα ο ίδιος επιδόθηκε σε συγγραφική δραστηριότητα σε θεολογικά ζητήματα, συγγράφοντας περίπου δεκατρείς πραγματείες. Κωνσταντίνος εκκλησιαστικής συνόδουΚωνσταντίνος εκκλησιαστικής συνόδου

16 Ιστορία Β΄Λυκείου, Ασημακοπούλου Αλεξάνδρα  Εικονομαχική σύνοδος (754 μ.Χ.)  Στο ανάκτορο της Ιέρειας στη μικρασιατική ακτή του Βοσπόρου συγκλήθηκε σύνοδος με συμμετοχή 338 επισκόπων, που χωρίς εξαίρεση, υποστήριξαν την εικονοκλαστική διδασκαλία, αλλά χωρίς την παρουσία εκπροσώπων των θρόνων Ρώμης, Αλεξανδρείας, Αντιοχείας και Ιεροσολύμων. Οι εικονόφιλοι ονόμασαν τη σύνοδο ειρωνικά «ακέφαλη σύνοδο», αλλά αυτό δεν εμπόδισε τα μέλη της να διεκδικήσουν το κύρος οικουμενικής συνόδου. ΡώμηςΑλεξανδρείαςΑντιοχείας Ιεροσολύμωνοικουμενικής συνόδουΡώμηςΑλεξανδρείαςΑντιοχείας Ιεροσολύμωνοικουμενικής συνόδου

17 Ιστορία Β΄Λυκείου, Ασημακοπούλου Αλεξάνδρα  Υποστηρίχτηκε εξ αρχής το αδύνατο της απεικονίσεως του Χριστού και με τη χρήση χωρίων από την Αγία Γραφή και κατέληξαν στην καταδίκη των ιερών εικόνων και της λατρείας τους με το ακόλουθο σκεπτικό: είναι ανάξιο για τα ιερά πρόσωπα να απεικονίζεται η μορφή τους σε ευτελή ύλη· η μορφή του Χριστού δεν είναι δυνατό να απεικονισθεί, εφόσον οι δύο φύσεις του είναι αμέριστες και ασύγχυτες· επειδή υπάρχει κίνδυνος να θεωρηθεί η προσκύνηση των εικόνων αναβίωση της ειδωλολατρίας… ΧριστούΑγία ΓραφήΧριστούΑγία Γραφή

18 Ιστορία Β΄Λυκείου, Ασημακοπούλου Αλεξάνδρα  Επιβλήθηκε λοιπόν η ολοσχερής καταστροφή των εικόνων, αναθεματίστηκαν οι οπαδοί της εικονόφιλης παράταξης, όπως ήταν ο πατριάρχης Γερμανός, ο Ιωάννης Δαμασκηνός και άλλοι, ενώ εξυμνούνταν ο αυτοκράτορας ως Ισαπόστολος. πατριάρχης ΓερμανόςΙωάννης Δαμασκηνόςαυτοκράτορας πατριάρχης ΓερμανόςΙωάννης Δαμασκηνόςαυτοκράτορας

19 Ιστορία Β΄Λυκείου, Ασημακοπούλου Αλεξάνδρα  Στο επίκεντρο των διωγμών βρέθηκαν τα μοναστήρια και οι μοναχοί. Ονομαστές μονές, όπως του Δαλμάτου, μετατράπηκαν σε στρατώνες ή δημόσιους καταυλισμούς, άλλες ερειπώθηκαν και οι περιουσία τους περιήλθε στο κράτος. Οι μοναχοί υπέστησαν εξευτελισμούς, κακώσεις, εξορίες. Σε πολλές περιπτώσεις διαπομπεύτηκαν, όπως όταν υποχρεώθηκαν να παρελάσουν στον κατάμεστο Ιππόδρομο στην Κωνσταντινούπολη κρατώντας από το χέρι ο καθένας μια μοναχή, καθώς υβρίζονταν από τους θεατές στις κερκίδες. μοναστήριαμοναχοί Κωνσταντινούπολη μοναστήριαμοναχοί Κωνσταντινούπολη

20 Ιστορία Β΄Λυκείου, Ασημακοπούλου Αλεξάνδρα  Ως ο πλέον ανηλεής διώκτης των μοναχών αναδείχτηκε ο στρατηγός του θέματος των Θρακησίων Μιχαήλ Λαχανοδράκων. Όπως αναφέρει ο Θεοφάνης ο Ομολογητής, ο Μιχαήλ πουλούσε τις περιουσίες των μοναστηριών, έριχνε τα ιερά τους βιβλία στην πυρά και τιμωρούσε ανελέητα τους μοναχούς που είχαν και προσκυνούσαν άγια λείψανα τυφλώνοντάς τους και σκοτώνοντάς τους… Για τις υπηρεσίες του αυτές ο Κωνσταντίνος τον ευχαρίστησε με προσωπική ευχαριστήρια επιστολή... Μιχαήλ ΛαχανοδράκωνΘεοφάνης ο ΟμολογητήςΚωνσταντίνοςΜιχαήλ ΛαχανοδράκωνΘεοφάνης ο ΟμολογητήςΚωνσταντίνος

21 Ιστορία Β΄Λυκείου, Ασημακοπούλου Αλεξάνδρα  Φραγμό στις εικονομαχικές αυτές διώξεις έβαλε ο θάνατος του Κωνσταντίνου του Ε’. Τα προσωνύμια «Κοπρώνυμος» και «Καβαλλίνος» που του προσήψαν οι αντίπαλοί του ήταν μόνο η αρχή της αντίδρασης, που έφτασε μέχρι του σημείου να απομακρυνθεί το νεκρό σώμα του αυτοκράτορα από την εκκλησία των Αγίων Αποστόλων, όπου βρίσκονταν οι τάφοι των Βυζαντινών ηγεμόνων. Ωστόσο δε λησμονήθηκαν οι πολεμικές επιτυχίες και τα ηρωικά του κατορθώματα. Όταν στις αρχές του 9ου αιώνα το Βυζάντιο δοκιμαζόταν από την πίεση των Βουλγάρων, ο λαός συγκεντρώθηκε στον τάφο του Κωνσταντίνου Ε' και ικέτευε το νεκρό αυτοκράτορα να αναστηθεί, για να σώσει την αυτοκρατορία από την «ταπείνωση»… Κωνσταντίνου του Ε’εκκλησία των Αγίων ΑποστόλωνΚωνσταντίνου του Ε’εκκλησία των Αγίων Αποστόλων

22 Ιστορία Β΄Λυκείου, Ασημακοπούλου Αλεξάνδρα  Η περίοδος της βασιλείας του Λέοντος Δ’, γιου του Κωνσταντίνου Ε’ δεν είχε την ένταση των προηγουμένων ετών. Ο Λέων, φύσει μετριοπαθής φυσιογνωμία, εγκατέλειψε την αντιμοναστική πολιτική του πατέρα του, αν και οι εικονομαχικές διώξεις συνεχίστηκαν, με πολύ μικρότερη ένταση και σε πολύ περιορισμένη έκταση. Λέοντος Δ’Κωνσταντίνου Ε’Λέοντος Δ’Κωνσταντίνου Ε’

23 Ιστορία Β΄Λυκείου, Ασημακοπούλου Αλεξάνδρα Ο πρόωρος θάνατος του Λέοντα Δ’ έφερε στο θρόνο το γιο του Κωνσταντίνο Στ’, σε ηλικία μόλις δέκα χρονών. Χρέη αντιβασιλέως ανέλαβε η Ειρήνη, σύζυγος του Λέοντα και μητέρα του Κωνσταντίνου Στ’, που καταγόταν από την εικονόφιλη Αθήνα. Ο πρόωρος θάνατος του Λέοντα Δ’ έφερε στο θρόνο το γιο του Κωνσταντίνο Στ’, σε ηλικία μόλις δέκα χρονών. Χρέη αντιβασιλέως ανέλαβε η Ειρήνη, σύζυγος του Λέοντα και μητέρα του Κωνσταντίνου Στ’, που καταγόταν από την εικονόφιλη Αθήνα.ΕιρήνηΚωνσταντίνου Στ’ ΑθήναΕιρήνηΚωνσταντίνου Στ’ Αθήνα

24 Ιστορία Β΄Λυκείου, Ασημακοπούλου Αλεξάνδρα

25 Νόμισμα με τη μορφή της Ειρήνης της Αθηναίας

26 Ιστορία Β΄Λυκείου, Ασημακοπούλου Αλεξάνδρα ΓΙΑΤΙ ΝΑ ΘΥΜΟΜΑΣΤΕ ΤΗΝ ΕΙΡΗΝΗ ΤΗΝ ΑΘΗΝΑΙΑ;  Τη θυμόμαστε γιατί : όταν οργανώθηκαν προσπάθειες για την απομάκρυνση της Ειρήνης από την εξουσία (που ενθαρρύνθηκαν και από τον γιο της Κωνσταντίνο, ο οποίος ηγήθηκε του αγώνα), η Ειρήνη, με τα πιστά σε αυτήν στρατεύματα, πέτυχε να εξουδετερώσει τους στασιαστές και να συλλάβει τον γιο της, τον οποίο υπέβαλε στη σκληρή ποινή της τύφλωσης (του έβγαλαν τα μάτια), όπως προβλεπόταν από το Βυζαντινό Δίκαιο για τους στασιαστές. Βυζαντινό ΔίκαιοΒυζαντινό Δίκαιο

27 Ιστορία Β΄Λυκείου, Ασημακοπούλου Αλεξάνδρα Η ποινή της τύφλωσης εκτελέστηκε στην περίφημη αίθουσα της Πορφύρας του παλατιού, στην οποία ο Κωνσταντίνος είδε το φως της ζωής με τη γέννησή του από την ίδια την Ειρήνη. Η Ειρήνη έμεινε έτσι μόνη «αυτοκράτωρ των Ρωμαίων» (15 Αυγούστου 797). Μια έκλειψη ηλίου και ένα θόλωμα στην ατμόσφαιρα που κράτησε δεκαεπτά μέρες αποδόθηκε από το λαό στην οργή του θεού για τον τρόπο με τον οποίο η Ειρήνη μεταχειρίστηκε το γιο της. αίθουσα της Πορφύρας797έκλειψη ηλίου αίθουσα της Πορφύρας797έκλειψη ηλίου

28 Ιστορία Β΄Λυκείου, Ασημακοπούλου Αλεξάνδρα  Η Ειρήνη θέλοντας να εξασφαλίσει ηρεμία στο κράτος συγκάλεσε την Ζ΄Οικουμενική Σύνοδο στη Νίκαια. Η σύνοδος καταδίκασε ως αίρεση την Εικονομαχία, αποφάσισε την καταστροφή των εικονοκλαστικών συγγραμμάτων και αναστήλωσε τις εικόνες επιτρέποντας την προσκύνησή τους, σύμφωνα με τη διδασκαλία του Ιωάννη Δαμασκηνού ότι η προσκύνηση δεν αποδίδεται στην εικόνα άλλα στο εικονιζόμενο ιερό πρόσωπο. ΝίκαιαΙωάννη ΔαμασκηνούΝίκαιαΙωάννη Δαμασκηνού

29 Ιστορία Β΄Λυκείου, Ασημακοπούλου Αλεξάνδρα  Η Ειρήνη θα βασίλευε για πέντε χρόνια, από το 797 έως το 802. Η ενθρόνισή της προκάλεσε εξελίξεις στη Δύση. Ο Πάπας Λέων Γ΄, που χρειαζόταν υποστήριξη εναντίον των εχθρών του στη Ρώμη, θεωρούσε ότι ο θρόνος ήταν κενός χωρίς άντρα αυτοκράτορα, και έτσι έστεψε τον Καρλομάγνο αυτοκράτορα της Αγίας Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας το έτος 800. Αυτό αποτέλεσε προσβολή για την ανατολική αυτοκρατορία και προκάλεσε περαιτέρω ένταση στις σχέσεις μεταξύ της Ανατολικής Ορθόδοξης Εκκλησίας και της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας. Παρόλα αυτά, η Ειρήνη λέγεται ότι διαπραγματεύτηκε το γάμο της με τον Καρλομάγνο· σύμφωνα όμως με τον Θεοφάνη τον Εξομολογητή, που είναι ο μόνος που αναφέρει το γεγονός, το σχέδιό της σαμποτάρισε ο σύμβουλός της Αέτιος, που σκόπευε να κάνει αυτοκράτορα τον αδερφό του Λέοντα. Πάπας Λέων Γ΄ ΚαρλομάγνοΑγίας Ρωμαϊκής ΑυτοκρατορίαςΑνατολικής Ορθόδοξης ΕκκλησίαςΡωμαιοκαθολικής ΕκκλησίαςΘεοφάνη τον ΕξομολογητήΠάπας Λέων Γ΄ ΚαρλομάγνοΑγίας Ρωμαϊκής ΑυτοκρατορίαςΑνατολικής Ορθόδοξης ΕκκλησίαςΡωμαιοκαθολικής ΕκκλησίαςΘεοφάνη τον Εξομολογητή

30 Ιστορία Β΄Λυκείου, Ασημακοπούλου Αλεξάνδρα  Β’ Περίοδος της Εικονομαχίας ( )  Η δεύτερη φάση της εικονομαχίας εγκαινιάστηκε από τον Λέοντα Ε' τον Αρμένιο ο οποίος θεώρησε ότι για την ήττα των Βυζαντινών στρατευμάτων ευθυνόταν η εικονολατρία. Και αυτή η φάση τερματίστηκε από μια γυναίκα, την αυγούστα Θεοδώρα, μητέρα του ανήλικου Μιχαήλ Γ'. Η σύνοδος του 843 προχώρησε στην οριστική αποκατάσταση και αναστήλωση ων εικόνων. Λέοντα Ε' τον ΑρμένιοΘεοδώρα Μιχαήλ Γ'Λέοντα Ε' τον ΑρμένιοΘεοδώρα Μιχαήλ Γ'

31 Ιστορία Β΄Λυκείου, Ασημακοπούλου Αλεξάνδρα  Είναι η γιορτή που γιορτάζεται την Κυριακή της Ορθοδοξίας, δηλαδή, την πρώτη Κυριακή της Μεγάλης Τεσσαρακοστής.

32 Ιστορία Β΄Λυκείου, Ασημακοπούλου Αλεξάνδρα

33

34 ΣΕ ΠΟΙΑ ΔΥΝΑΣΤΕΙΑ ΑΝΗΚΟΥΝ ΟΙ ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΕΣ ΤΗΣ ΑΝΑΣΤΗΛΩΣΗΣ ΤΩΝ ΕΙΚΟΝΩΝ; Στη δυναστεία του ΑΜΟΡΙΟΥ Στη δυναστεία του ΑΜΟΡΙΟΥ (Αμόριο : περιοχή της Μ. Ασίας, από όπου καταγόταν ο ιδρυτής της Μιχαήλ Β΄- παντρεύτηκε σε δεύτερο γάμο την μοναχή Ευφροσύνη, κόρη του Κωνσταντίνου ΣΤ΄) (Αμόριο : περιοχή της Μ. Ασίας, από όπου καταγόταν ο ιδρυτής της Μιχαήλ Β΄- παντρεύτηκε σε δεύτερο γάμο την μοναχή Ευφροσύνη, κόρη του Κωνσταντίνου ΣΤ΄)

35 Ιστορία Β΄Λυκείου, Ασημακοπούλου Αλεξάνδρα ΔΥΝΑΣΤΕΙΑ ΑΜΟΡΙΟΥ - Νικηφόρος Α΄ Σταυράκιος Μιχαήλ Α΄Ραγκαβές Λέων Ε΄ Μιχαήλ Β΄ Θεόφιλος (+Θεοδώρα) Μιχαήλ Γ΄ ο Μέθυσος

36 Ιστορία Β΄Λυκείου, Ασημακοπούλου Αλεξάνδρα ΤΕΛΙΚΑ, ΠΟΙΑ ΤΑ ΑΙΤΙΑ ΤΗΣ ΕΙΚΟΝΟΜΑΧΙΑΣ; Θα μπορούσε να υποστηριχτεί ότι τα αίτια είναι πολλά μερικά εκ των οποίων συνοψίζονται στα εξής: 1) η προσπάθεια των Ισαύρων να προσεγγίσουν και να συμφιλιωθούν με τους απομακρυσμένους αγροτικους πληθυσμούς της Μ. Ασίας, οι οποίοι υπηρετούσαν στους θεματικούς στρατούς και - λόγω της γειτνίασής τους με τους Άραβες - είχαν ανεικονικές αντιλήψεις 1) η προσπάθεια των Ισαύρων να προσεγγίσουν και να συμφιλιωθούν με τους απομακρυσμένους αγροτικους πληθυσμούς της Μ. Ασίας, οι οποίοι υπηρετούσαν στους θεματικούς στρατούς και - λόγω της γειτνίασής τους με τους Άραβες - είχαν ανεικονικές αντιλήψεις

37 Ιστορία Β΄Λυκείου, Ασημακοπούλου Αλεξάνδρα 2) η προσπάθεια των Ισαύρων να εξουσιάσουν την εκκλησία, 2) η προσπάθεια των Ισαύρων να εξουσιάσουν την εκκλησία, 3) τα οικονομικά αίτια, γιατί οι μεγάλες μοναστηριακές περιουσίες δεν πλήρωναν φόρους και ζημίωναν το κράτος, 3) τα οικονομικά αίτια, γιατί οι μεγάλες μοναστηριακές περιουσίες δεν πλήρωναν φόρους και ζημίωναν το κράτος, 4) τα πολιτικά αίτια, διότι οι μοναχοί ασκούσαν επιρροή στις λαϊκές τάξεις, ιδίως μέσω της κοινωνικής πρόνοιας που ανέλαβε η εκκλησία με την ίδρυση νοσοκομείων, γηροκομείων κ. α. 4) τα πολιτικά αίτια, διότι οι μοναχοί ασκούσαν επιρροή στις λαϊκές τάξεις, ιδίως μέσω της κοινωνικής πρόνοιας που ανέλαβε η εκκλησία με την ίδρυση νοσοκομείων, γηροκομείων κ. α.

38 Ιστορία Β΄Λυκείου, Ασημακοπούλου Αλεξάνδρα Η ΚΡΙΣΙΜΟΤΗΤΑ ΤΩΝ ΠΕΡΙΣΤΑΣΕΩΝ ΤΟΥ ΒΥΖΑΝΤΙΝΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ Κατά τον 8 ο αι. το Βυζ. Κράτος έχει να αντιμετωπίσει : Κατά τον 8 ο αι. το Βυζ. Κράτος έχει να αντιμετωπίσει : - Άραβες που οργώνουν με τα πλοία τους τη Μεσόγειο, τα νησιά, παρακωλύουν το εμπόριο και απειλούν την ίδια την Βασιλεύουσα (717) - Σλάβοι - Βούλγαροι (νέος εχθρός)

39 Ιστορία Β΄Λυκείου, Ασημακοπούλου Αλεξάνδρα ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ  Η αξιολόγηση της εικονομαχίας είναι δύσκολη, γιατί έχουν δοθεί διάφορες ερμηνείες και απόψεις. Ορισμένοι είδαν την εικονομαχία ως προσπάθεια βίαιου εξανατολισμού της ελληνοχριστιανικής παράδοσης του Βυζαντίου, άλλοι ως κοινωνική μεταρρύθμιση, άλλοι ως σύμπτωμα ενός βαθύτερου ταξικού αγώνα, άλλοι ως μια προσπάθεια διοικητικής ανανέωσης, άλλοι ως προοπτική μιας αναθεώρησης της αγροτικής πολιτικής με επίκεντρο την μοναστηριακή περιουσία, άλλοι ως καθαρά θρησκευτική έριδα. Είναι βέβαιο ότι πολλά στοιχεία των παραπάνω ερμηνειών συνυπάρχουν στην εξέλιξη της εικονομαχίας, αλλά κανένα από τα στοιχεία αυτά δεν μπορεί να αποτελέσει και το μοναδικό κριτήριο ερμηνείας του ιστορικού φαινομένου.


Κατέβασμα ppt "ΕΙΚΟΝΟΜΑΧΙΑ 726 – 843 μ.Χ. Ιστορία Β΄Λυκείου, Ασημακοπούλου Αλεξάνδρα."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google