Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ Δρ Ειρήνη Χατζηλουκά-Μαυρή 24 Ιανουαρίου 2009.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ Δρ Ειρήνη Χατζηλουκά-Μαυρή 24 Ιανουαρίου 2009."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ Δρ Ειρήνη Χατζηλουκά-Μαυρή 24 Ιανουαρίου 2009

2 Δομή παρουσίασης •Eισαγωγή (ορισμοί, περικείμενο, έννοιες) •Μία εναλλακτική προσέγγιση της έννοιας «δημιουργικότητα» •Τρεις κινήσεις προς τη δημιουργικότητα •Αντί επιλόγου… ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

3 Εισαγωγή: Oρισμοί «Κάνοντας το απλό πολύπλοκο είναι κοινοτοπία, κάνοντας το πολύπλοκο απλό είναι δημιουργικότητα.»

4 κοινωνία εκπαίδευση άτομο Εισαγωγή: Περικείμενο («context»)

5 Έτος 2009: Eυρωπαϊκό Έτος Δημιουργικότητας και Καινοτομίας Σκοπός: H προώθηση της δημιουργικότητας και της καινοτομίας, μέσω της δια βίου εκπαίδευσης. ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ Κ. Ε. Α.

6 «Τόσο η δημιουργικότητα όσο και η ικανότητα για καινοτομία αποτελούν θεμελιώδη γνωρίσματα του ανθρώπου, τα οποία είναι εγγενή σε όλους μας [...] [...] Οι πολίτες της Ευρώπης θα κατανοήσουν καλύτερα το γεγονός ότι με την προώθηση των ανθρώπινων ταλέντων και της ικανότητας των ανθρώπων να καινοτομούν, μπορούμε ενεργά να διαμορφώσουμε μια Ευρώπη προς το καλύτερο, να συμβάλουμε στην πλήρη ανάπτυξη τόσο του οικονομικού όσο και του κοινωνικού δυναμικού της.» (Ján Figel, Επίτροπος για την Εκπαίδευση και τον Πολιτισμό)

7 ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ = προϋπόθεση της καινοτομίας ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ = έκβαση της εν χρήσει δημιουργικότητας δημιουργία ιδεών περισσότερο από ιδέες Εισαγωγή: Έννοιες («ονομάτων επίσκεψις»)

8 1.όπως... (μεταφορικά) 2.δεν είναι... / είναι... (αναλογικά) 3.ως ποίηση / τέχνη... (συμβολικά) 4.ως πρόβλημα (πρακτικά) 5.ως σχήμα... (παραστατικά) Μία εναλλακτική προσέγγιση της έννοιας:

9 ένα παιχνίδι τέννις

10 μία διακόσμηση

11 μία διαφήμιση

12

13 A FIGHT- Laurence S. Lowry

14 κλωνοποίηση (cloning) αντιγραφή (cοpying)

15 μορφοποίηση (morphing)

16

17 ΙΘΑΚΗ (Κ.Καβάφης) Σα βγεις στον πηγαιμό για την Ιθάκη, να εύχεσαι να ‘ναι μακρύς ο δρόμος, γεμάτος περιπέτειες, γεμάτος γνώσεις[...] Πάντα στον νου σου να ‘χεις την Ιθάκη. Το φθάσιμον εκεί είν΄ ο προορισμός σου. Αλλά μη βιάζεις το ταξίδι διόλου[...] Κι αν πτωχική την βρεις, η Ιθάκη δεν σε γέλασε. ΄Ετσι σοφός που έγινες, με τόση πείρα, ήδη θα το κατάλαβες οι Ιθάκες τι σημαίνουν.

18

19

20 επώαση έλλαμψη («ΕΥΡΗΚΑ») επαλήθευσηη προπαρασκευή

21 «Κάνοντας το πολύπλοκο απλό...»: φαντασία καινοτομία ρίσκο (ευθύνη) πρόκληση πρωτοτυπία ανατροπή (μετα)σχηματισμός ανα(δόμηση)

22 Δημιουργικότητα: Mία διακριτή έννοια εναλλακτικά προσεγγίσιμη, εντός του εκπαιδευτικού πλαισίου •Δημιουργικότητα / Εκπαίδευση •Δημιουργικότητα - Εκπαίδευση •Δημιουργικότητα και Εκπαίδευση •Δημιουργικότητα στην Εκπαίδευση •Εκπαίδευση στη Δημιουργικότητα •Δημιουργικότητα πλην στην Εκπαίδευση ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

23 [...) Είναι μία γνωστική (και κοινωνική) δεξιότητα σύνδεσης και σύνθεσης δεδομένων και ζητουμένων. δημιουργικό δράμα δημιουργικό παιχνίδι δημιουργικό γράψιμο δημιουργική ιστορία δημιουργική εργασία δημιουργική άσκηση δημιουργική δραστηριότητα δημιουργική σκέψη δημιουργική ιδέα «Ορίζοντας απλά τη δημιουργικότητα εκπαίδευση»

24 όπως... (μεταφορικά) δεν είναι... / είναι... (αναλογικά) ως ποίηση / τέχνη... (συμβολικά) ως πρόβλημα (πρακτικά) ως σχήμα... (παραστατικά)... Πρόβλημα: «Σχολικός Κώδικας Δημιουργικότητας»

25 ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΟ ΜΑΘΗΜΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΜΑΘΗΣΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ

26 Απομυθοποίηση – Ξεκλείδωμα – Προώθηση Τρεις κινήσεις προς τη δημιουργικότητα (ή «Όραμα και Δράση»)

27 Aπομυθοποίηση της δημιουργικότητας •Μύθος 1: Mόνο ορισμένα χαρισματικά άτομα είναι δημιουργικά. •Mύθος 2: Mόνο τα ευφυή («έξυπνα») άτομα είναι δημιουργικά. •Μύθος 3: Tα νεαρά σε ηλικία άτομα είναι περισσότερο δημιουργικά από τους μεγαλυτέρους τους. •Μύθος 4: Η δημιουργικότητα είναι αποκλειστικό προνόμιο όσων χαρακτηρίζονται ως ριψοκίνδυνοι. •Μύθος 5: H δημιουργικότητα είναι ασύμβατη με την οργάνωση (πειθαρχία). •Μύθος 6: H δημιουργικότητα συνιστά μία απόλυτα ατομική υπόθεση.

28 •Μύθος 7: Δημιουργικός = Καλλιτέχνης (μουσικός, ζωγράφος, ηθοποιός...) •Mύθος 8: Δημιουργικός = Περιθωριοποιημένος •Μύθος 9: Το δημιουργικό άτομο αποδίδει περισσότερο, όταν τίθενται χρονοδιάγραμματα. •Μύθος 10: To δημιουργικό άτομο αποδίδει περισσότερο, σε συνθήκες ανταγωνισμού. •Μύθος 11: To δημιουργικό άτομο αποδίδει περισσότερο, όταν κρίνεται («αξιολογείται»). •Μύθος 12: To δημιουργικό άτομο «δημιουργεί» συνεχώς.

29 Ξεκλείδωμα («ξεμπλοκάρισμα») της δημιουργικότητας

30 Ξεκλείδωμα της δημιουργικότητας •Από την τυποποίηση στην ποίηση •Από την πολυπλοκότητα στην απλότητα •Από την υποβάθμιση στην αναβάθμιση

31 •Από την ανασφάλεια στην αυτοπεποίθηση •Από την αμηχανία στην εξοικείωση •Από την ενοχή στην αποενοχοποίηση του λάθους •Από το άγχος στην έγνοια

32 •Από την αδράνεια στη δράση •Από το λογισμό στο όνειρο •Από το βραχύχρονο στο μακρόχρονο

33 •Από το συντηρητισμό στην καινοτομία •Από την προκατάληψη στην αποδοχή της διαφορετικότητας •Από τους στερεότυπους ρόλους στους εναλλακτικούς ρόλους •Από την απόρριψη στην επένδυση

34 •Από την απουσία δεδομένων στην ύπαρξη ζητουμένων •Από την απομόνωση στην ενσυναίσθηση

35 •Από την ανιαρή εργασία στη νοηματοφόρο εργασία •Από την εξέταση των γνώσεων στην ανάπτυξη της πολλαπλής νοημοσύνης •«Από το μονόδρομο σε δρόμους πολλαπλής κατεύθυνσης (είτε ως μαθητευόμενος είτε ως έμπειρος οδηγός)»

36 Προώθηση της δημιουργικότητας H ιστορία του κοριτσιού που ζωγράφιζε μία εικόνα του Θεού... (Robinson, 2008)

37 Για παιδιά όπως και το κορίτσι της ιστορίας του Robinson: • Απομυθοποιήστε τη δημιουργικότητα. • Ξεκλειδώστε τη δημιουργικότητα. • (Βρέστε και) Προωθήστε τη δημιουργικότητα

38 •Παρατηρώντας τον κόσμο, υπό διαφορετικές οπτικές. •Αναλύοντας πολυτροπικά πώς λειτουργεί ο κόσμος και γιατί, με βάση έννοιες που αποθηκεύονται στη μνήμη. •Παράγοντας νέες ιδέες γύρω από τις έννοιες. •Συγκεντρώνοντας ποικίλες εναλλακτικές ιδέες.

39 •Ενισχύοντας τις ιδέες, μέσα από προβλέψεις για συνέπειες από την εφαρμογή τους. •Αξιολογώντας τις ιδέες, πριν και μετά από την εφαρμογή τους, με κριτικό (ανα)στοχασμό. •Εφαρμόζοντας τις ιδέες, με το μετασχηματισμό τους σε καινοτομίες. •Συνυπάρχοντας με τις καινοτομίες...

40 (Plsek, 1997) ΠροετοιμασίαΦαντασία ΔράσηΑνάπτυξη Ανάλυση Παραγωγή Συγκομιδή Ενίσχυση Αξιολόγηση Εφαρμογή Συνύπαρξη Παρατήρηση ΠροετοιμασίαΦαντασία ΔράσηΑνάπτυξη Ανάλυση Παραγωγή Συγκομιδή Ενίσχυση Αξιολόγηση Εφαρμογή Συνύπαρξη Παρατήρηση

41 Αναζητήστε τη δημιουργικότητα, πέρα από την παραδοσιακή εκπαίδευση.

42 Θεωρία επιτυχημένης ευφυίας • Αναλυτική • Δημιουργική • Πρακτική (Sternberg, 2006)

43 Δημιουργικότητα Όραμα για μία επόμενη δράση, καλύτερη από την προηγούμενη.

44 Αντί επιλόγου Η διδασκαλία έχει τη γραμματική της. Ας είναι αυτή η γραμματική, η γραμματική της φαντασίας, η γραμματική της δημιουργικότητας, έτσι ώστε κάθε παιδί που έρχεται στο σχολείο ως ερωτηματικό να αποχωρεί ως ερωτηματικό και όχι ως τελεία!

45 Eνδεικτική Βιβλιογραφία ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ •Δημόπουλος, Κ. (2007). Δημιουργική σκέψη και δημιουργικά άτομα: Επιπτώσεις για την πρακτική στη σχολική πράξη. Αθήνα: ΟΕΠΕΚ. •Καϊλα, Μ. & Ξανθάκου, Γ. (2002). Το δημιουργικής επίλυσης πρόβλημα. Αθήνα: Ατραπός. •Μαγνήσαλης, Κ. (2003). Δημιουργική σκέψη, Θεωρία, Τεχνική, Ασκήσεις, Τεστ, Παιχνίδια. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. •Μασσιάλας, Β. (χ.χ.). Η δημιουργικότητα στο σχολείο (διδασκαλία και μάθηση μέσω ανακάλυψης). •Ξανθάκου, Γ. (1998). Η δημιουργική σκέψη στο σχολείο. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. •Παρασκευόπουλος, Ι. Ν. (2004). Δημιουργική σκέψη στο σχολείο και στην οικογένεια. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. •Παρασκευόπουλος, Ι. Ν. (χ.χ.). Καλλιεργώντας τη δημιουργική σκέψη στο σχολείο και την οικογένεια. •Rondari, G. (1985). H Γραμματική της Φαντασίας. Αθήνα: Τεκμήριο. ΞΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ •Brand, J. (2006). The cognition of creativity. •Commission of the European Communities (2008). Improving competences for the 21 st Century: An Agenda for European Cooperation on Schools. Brussels. •Davis, G. A. (1992).Creativity is forever (3rd ed.). Dubuque, ΙA: Kendall/Hunt. •Davis, G. A. & Rimm, S. B.(1998). Education of the gifted and talented (4th ed). Englewood Cliffs, N. J.: Prentice Hall. •De Bono, E. (1973). CoRΤ Thinking. Elmsford, NY: Pergamon. •Fraser, A. (2007). Creativity and innovation in education: Moving beyond best practice. •Gardner, H. (1993). Multiple intelligences. New York: Basic Books. •Morris, W. (2006). Creativity, its place in education. •Plsek, P. (1997). Creativity, innovation, and quality. Quality Press. •Robinson, K. (2008). Do Schools kill creativity? •Sternberg, R. J. (ed.). (1988). The nature of creativity. New York: Cambridge University Press. •Sternberg, R.J. (2007). Teaching for successful intelligence. •Wimmer, M. (2007). Creativity and innovation from the perspective of education.


Κατέβασμα ppt "ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ Δρ Ειρήνη Χατζηλουκά-Μαυρή 24 Ιανουαρίου 2009."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google