Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Ερευνητική εργασία 3 ο ΓΕΛ Νέας Φιλαδέλφειας 2 ο τετράμηνο 2011-2012 Υπεύθ.καθηγήτρια: Σταυρ.Σούμπαση.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Ερευνητική εργασία 3 ο ΓΕΛ Νέας Φιλαδέλφειας 2 ο τετράμηνο 2011-2012 Υπεύθ.καθηγήτρια: Σταυρ.Σούμπαση."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Ερευνητική εργασία 3 ο ΓΕΛ Νέας Φιλαδέλφειας 2 ο τετράμηνο Υπεύθ.καθηγήτρια: Σταυρ.Σούμπαση

2  Να κατανοήσουμε τι συμβαίνει στην εφηβεία  Να ορίσουμε τις έννοιες "εθισμός" και "εξάρτηση"  Να συνειδητοποιήσουμε το πλήθος των εξαρτησιογόνων ουσιών και δραστηριοτήτων  Να αναγνωρίσουμε την σχέση ανάμεσα στην εφηβεία και τις εξαρτήσεις  Να διερευνήσουμε τους παράγοντες που ευνοούν την ανάπτυξη εξαρτήσεων  Να αναγνωρίσουμε τα συμπτώματα του εθισμού και της εξάρτησης  Να συνειδητοποιήσουμε τις επιπτώσεις της κάθε εξάρτησης  Να πληροφορηθούμε σχετικά με διάφορους τρόπους πρόληψης και αντιμετώπισης του φαινομένου  Να ανιχνεύσουμε τις αρχικές γνώσεις και στάσεις των μαθητών του σχολείου μας σχετικά με το θέμα μας  Να ευαισθητοποιήσουμε τη σχολική κοινότητα σχετικά με τους κινδύνους της εξάρτησης και να τους ενημερώσουμε σχετικά την πρόληψη και θεραπεία της

3  Αλεξανδρόπουλος Βαλάντης  Αρώνη Μαρία  Γαβριήλογλου Βαρβάρα  Γιαβρούτα Αλεξάνδρα  Γκουρτζαλής Νικηφόρος  Δεληγιαννίδης Σπύρος  Κοτμοτού Εμμανουέλλα  Κυβρικοσαίου Δήμητρα  Ματάι Αθηνά-Ειρήνη  Μουζάκη Φωτεινή  Πανοπούλου Χαρά  Ρίζος Παναγιώτης  Ρούμι Γιώργος  Σκλάβαινα Σοφία  Σολδάτος Τάσος

4  Καταιγισμός ιδεών – νοητικοί χάρτες «Εφηβεία» «Εξαρτήσεις» Ουσίες Δραστηριότητες Πρόσωπα-σχέσεις «Εφηβεία» αλλαγές, ανάγκη για ανεξαρτησία, άγχος, διαρκής αυτοεξέταση, σύγχυση, κυκλοθυμία, εμμονές, παράνοια, ρίσκο, αναποφασιστικότητα, επιπολαιότητα, πλήξη, πίεση από παρέα, επαναστατικότητα, συγκρούσεις, κατάθλιψη

5  Πότε αρχίζει και πότε τελειώνει η περίοδος της εφηβείας;  Τι διαφοροποιεί την εφηβεία από τις άλλες ηλικιακές περιόδους;  Ποια είναι η σχέση της εφηβείας με την εξάρτηση;  Τι σημαίνει εξάρτηση και τι σημαίνει εθισμός; Ποια είναι η διαφορά τους;  Ποιοι παράγοντες οδηγούν στην εξάρτηση;  Ποια συμπτώματα παρουσιάζει ένα εξαρτημένο άτομο;  Ποιες είναι οι συνέπειες της εξάρτησης για έναν έφηβο;  Πώς μπορεί να αποφευχθεί η εξάρτηση;  Πώς αντιμετωπίζονται οι εξαρτήσεις;

6  Βιολογικές και ψυχολογικές αλλαγές στην εφηβεία (Δήμητρα, Αλεξάνδρα, Εμμανουέλα, Μαίρη)  Εξαρτησιογόνες ουσίες και δραστηριότητες (Σπύρος, Παναγιώτης, Νικηφόρος)  Η ψυχολογική βάση της εξάρτησης (Βαρβάρα, Χαρά)  Η βιολογική βάση της εξάρτησης (Σοφία, Αθηνά, Φωτεινή, Τάσος)  Πρόληψη και αντιμετώπιση της εξάρτησης (Βαλάντης, Γιώργος)

7 Εφηβεία: είναι η περίοδος που αρχίζει περίπου στο 10 ο και τελειώνει περίπου στο 20 ο έτος της ζωής ενός ανθρώπου! Κατά την διαρκεί αυτή παρατηρούνται αλλαγές:  Στο βιολογικό τομέα (ορμόνες)  Στο γνωστικό τομέα (αφηρημένη σκέψη)  Στον συναισθηματικό τομέα (συγκρούσεις) Επιπλέον, πρωταρχική ανάγκη του έφηβου γίνεται η ανάγκη του για ανεξαρτησία. Ως αποτέλεσμα όλων αυτών, είναι η δημιουργία προβλημάτων στον ψυχικό του τομέα!

8 ΕΘΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΕΞΑΡΤΗΣΗ Εθισμός : δυνατή επιθυμία να ξανακάνεις κάτι που σου άρεσε πολύ. Εξάρτηση: ανάγκη της χρήσης μια ουσίας ή μιας δραστηριότητας, ώστε ο οργανισμός να μπορεί αν λειτουργήσει φυσιολογικά στην καθημερινότητα! Η εξάρτηση προϋποθέτει τον εθισμό.

9  οικογένεια (διαλυμένη, βία, πένθος, κατάθλιψη)  Ενδιαφέροντα  Κοινωνικά πρότυπα  γενετική προδιάθεση (εξαρτήσεις γονέων)  ηλικία : εφηβικό άγχος αρνητικές σκέψεις αυτοκατάκριση, ενοχές πίεση από γονείς, συνομηλίκους και σχολείο πλαστικότητα εγκεφάλου ανάγκη για ανεξαρτησία – ρίσκο

10  Τι είναι μοναδικό στον εγκέφαλο του εφήβου; Έχει το μεγαλύτερο μέγεθος από ποτέ, είναι εύπλαστος  Γιατί είναι η εφηβεία μια κρίσιμη περίοδος της ζωής μας; Ό,τι μαθαίνουμε στην εφηβεία μας ακολουθεί για πάντα  Τι κάνει την εφηβική ζωή τόσο δύσκολη; Το δύσκολο πέρασμα από την προστατευμένη παιδική ηλικία στην ενηλικίωση  Γιατί είναι οι έφηβοι τόσο διαφορετικοί; Οι έφηβοι είναι ενεργητικοί και ευαίσθητοι άνθρωποι των οποίων τα μυαλά λειτουργούν με έναν διαφορετικό τρόπο από το μυαλό των ενηλίκων και των παιδιών.  Πώς σκέφτονται οι έφηβοι; Μερικές φορές είναι πολύ σκεπτικοί, άλλες φορές ασυλλόγιστοι ή σκέφτονται με έναν παρανοϊκό τρόπο. Κρίνουν διαρκώς τον εαυτό τους.  Πώς συμπεριφέρονται; Συμπεριφέρονται με αντιφατικό τρόπο: άλλοτε με πείσμα και ενθουσιασμό και άλλοτε με απογοήτευση και απόσυρση, άλλοτε ανεύθυνα και άλλοτε υπεύθυνα.  Πώς αισθάνονται; Είναι συνήθως ευσυγκίνητοι, πιεσμένοι και μπερδεμένοι.

11 Εφηβεία εξαρτησιογόνες ουσίες και δραστηριότητες  Άγχοςχαλάρωση  Αρνητικά συναισθήματαευφορία (θυμός, ενοχές, φόβος)  Τάση για αίσθηση απαγορευμένου ανεξαρτησία  Χαμηλή αίσθηση αυτοεκτίμησηπαντοδυναμίας

12  Ουσίεςδραστηριότητες  Καφεΐνη* ηλεκτρονικά παιχνίδια  Νικοτίνη* διαδικτυακά παιχνίδια  Κακάο* κινητό τηλέφωνο  Τανίνη* σερφάρισμα στο διαδίκτυο  Παυσίπονα* τηλεόραση  Ναρκωτικά * φαγητό  Αλκοόλ* τυχερά παιχνίδια * εργασία * ψώνια Εξάρτηση από πρόσωπα (γονείς, φίλους)

13  Αλλάζει η συμπεριφορά του στο σπίτι  Κοιμάται και τρώει άστατα  Αλλάζει η επίδοση στο σχολείο προς το χειρότερο  Δε μπορεί να συγκεντρωθεί  Βγαίνει συνεχώς από το μάθημα  Αλλάζει διάθεση πολύ απότομα  Αλλάζει παρέες  Ξεχνάει τα όνειρα και τις φιλοδοξίες του/της  Αλλάζει η στάση του προς τον αθλητισμό  Μειώνεται το ενδιαφέρον για το άλλο φύλο  Μοιάζει να έχει κατάθλιψη  Συμπεριφέρεται επιπόλαια – δε μπορείς να τον /την εμπιστευτείς  Παραμελεί την εμφάνιση και την υγιεινή του/της  Κατηγορεί συνεχώς τους άλλους για τα πάντα  Κατηγορεί συνεχώς τον εαυτό του/της για τα πάντα  Φοβάται τη μοναξιά ή επιζητεί τη μοναξιά  Αφήνει συνεχώς εκκρεμότητες στις δουλειές του/της

14  Το αλκοόλ σε μικρές ποσότητες προκαλεί ευφορία, αγχόλυση  Ηρεμιστικά φάρμακα : Σε μικρές δόσεις έχουν ηρεμιστική δράση.  Μορφίνη, ηρωίνη: Ισχυρά κατασταλτικά, με αποτέλεσμα να προκαλείται ζάλη, καταστολή των αισθήσεων και των συναισθημάτων, ναυτία, άμβλυνση πόνου, μείωση ερωτικής διάθεσης, ευφορία.  Καφεΐνη : Σε υψηλές δόσεις άγχος, επίμονη αϋπνία, ταχυκαρδίες, πονοκέφαλο, πόνους εντέρου.  Κοκαΐνη : Ισχυρό διεγερτικό, που προκαλεί άμεσα έντονη διέγερση με έξαψη, ευφορία, αυξημένη ενέργεια.  Αντικαταθλιπτικά φάρμακα: Διέγερση και ευφορία σε μικρές δόσεις. Σε ευαίσθητους οργανισμούς ή σε περίπτωση μεγάλων δόσεων, καρδιαγγειακή βλάβη, σεξουαλική δυσλειτουργία, γαστρεντερικές ανωμαλίες, διέγερση, αϋπνία, υπέρταση, ενίοτε θάνατος.  LSD: Ισχυρό παραισθησιογόνο. Προκαλεί διαταραχή της αντίληψης με απελευθέρωση συναισθηματικών εκδηλώσεων, όπως κλάματος ή γέλιου και ανάπτυξη παραισθήσεων και ψευδαισθήσεων που μπορεί να οδηγήσουν σε απρόβλεπτη συμπεριφορά (π.χ. αυτοκτονία).  Χασίς, μαριχουάνα: Σε μικρές δόσεις προκαλούν ευφορία, ταχυκαρδία, υπνηλία, διαφοροποιημένη αντίληψη χρόνου,, ψυχοκινητικά προβλήματα.

15  Ορμονικές διαταραχές (ντοπαμίνη, σεροτονίνη, νοραδρεναλίνη, ακετυλοχολίνη, γάμμα-αμινοβουτορικό οξύ) Με τις ουσίες κορυφώνεται και τελικά καταστρέφεται η φυσική ενεργητικότητα ευφορία του οργανισμού  Ψυχικές διαταραχές προσωρινή ανακούφιση από αρνητικά συναισθήματα (πόνος, φόβος, λύπη) και έντονη επιστροφή τους μετά την επίδραση, ψυχοπάθειες, παράνοιες, απάθεια,  Νοητικές διαταραχές Αδυναμία συγκέντρωσης, απώλεια μνήμης  Φυσικές διαταραχές Ναυτία, ζάλη, μολύνσεις, θρομβώσεις των φλεβών, διαταραχές ύπνου και φαγητού, χρόνια νοσήματα AIDS, ηπατίτιδες, αφροδίσια νοσήματα  Κοινωνικός αποκλεισμός, αντικοινωνική συμπεριφορά, παραβατικότητα

16 ΠΡΟΛΗΨΗ  Εκπαιδευτικά προγράμματα, πριν την έναρξη της εφηβείας Σκοπός: ενδυνάμωση και τη στήριξη των παιδιών ώστε να έχουν ισχυρή αντίσταση απέναντι στο άγχος και την πίεση από τους συνομηλίκους. ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ  Προγράμματα απεξάρτησης Σκοπός: 1. απόκτηση δεξιοτήτων, όπως η επικοινωνία και η ομαδική εργασία. 2. ενθάρρυνση της κοινωνικότητας και όχι της αντικοινωνικής συμπεριφοράς - εγκληματικότητα 3. καλλιέργεια της εμπιστοσύνης στον εαυτό τους και στον Θεό Ομάδες για συζήτηση και αλληλοϋποστήριξη

17  Σκοπός: να ανιχνεύσουμε τι γνωρίζουν και πώς αντιμετωπίζουν το θέμα οι μαθητές του σχολείου μας  Διαδικασία: τυχαίο δείγμα 100 μαθητών Ερωτηματολόγιο με κλειστού τύπου ερωτήσεις επιλογής  Ποιο πρόβλημα θεωρείς σημαντικότερο; (εθισμό ή εξάρτηση)  Ποιοι παράγοντες κατά τη γνώμη σου συνδέονται με τον εθισμό και την εξάρτηση;  Από τι μπορεί κάποιος να εξαρτηθεί;  Εσύ, προσωπικά, είσαι επιρρεπής σε κάποιο από τα παραπάνω ή σε άλλο εθισμό; Σε ποιο βαθμό;  Σε ποιο βαθμό θεωρείς ότι οι εξαρτήσεις μπορεί να επηρεάσουν έναν έφηβο;  Αν ένιωθες ότι απειλείσαι από εθισμό, τι θα έκανες;

18 1) Ποιο είναι το ποιο επικίνδυνο;

19

20

21

22

23

24 Διαμορφωτική: στη μέση του project για να προτείνουμε βελτιώσεις Τελική:από αυτήν καταγράψαμε Τι μας άρεσε; τι δεν μας άρεσε;  Ότι συσχετίζαμε το υλικόη πίεση του χρόνου με τα ερωτήματά μας  Ό,τι μάθαμε για την εφηβείατο ότι δεν είδαμε ταινίες μας βοήθησε να καταλάβουμε τον εαυτό μας καλύτερακαι δεν επισκεφτήκαμε  Η ομαδική εργασία για την ένα κέντρο απεξάρτησης ‘ερευνα και την παρουσίαση

25  Η εφηβεία είναι μια ξεχωριστή περίοδος που συνδέεται με την έναρξη των εξαρτήσεων επειδή υπάρχει υπερβολικό άγχος, ανασφάλεια και άλλα αρνητικά συναισθήματα που οι εθιστικές ουσίες καταπραΰνουν.  Οι εφηβικές συνήθειες δεν ΄κόβονται΄εύκολα.  Ο οργανισμός μας παράγει φυσικά ‘ναρκωτικά’, δηλαδή ορμόνες που φτιάχνουν τη διάθεση και τις οποίες τα ναρκωτικά απλώς μιμούνται.

26  Ευχαριστούμε τον κ. Σταματόπουλο (χημικό) που μας έδωσε χρήσιμες πληροφορίες για τις εθιστικές ουσίες  Ευχαριστούμε την κα. Πατσιλίβα (φιλόλογο-ψυχολόγο) που μας βοήθησε να καταλάβουμε τη σχέση ανάμεσα στην εθιστική συμπεριφορά και στις διατροφικές διαταραχές.


Κατέβασμα ppt "Ερευνητική εργασία 3 ο ΓΕΛ Νέας Φιλαδέλφειας 2 ο τετράμηνο 2011-2012 Υπεύθ.καθηγήτρια: Σταυρ.Σούμπαση."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google