Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

© 2007 Εκδόσεις Κριτική Διαφάνεια 1 Κοινωνιολογία Οι Βασικές Έννοιες Michael Hughes Carolyn J. Kroehler.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "© 2007 Εκδόσεις Κριτική Διαφάνεια 1 Κοινωνιολογία Οι Βασικές Έννοιες Michael Hughes Carolyn J. Kroehler."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 © 2007 Εκδόσεις Κριτική Διαφάνεια 1 Κοινωνιολογία Οι Βασικές Έννοιες Michael Hughes Carolyn J. Kroehler

2 © 2007 Εκδόσεις Κριτική Διαφάνεια 2 Κεφάλαιο 3 Κοινωνικοποίηση  Κοινωνικοποίηση Κοινωνικοποίηση  Τα Θεμέλια της Κοινωνικοποίησης Τα Θεμέλια της Κοινωνικοποίησης  Εαυτός και Κοινωνικοποίηση Εαυτός και Κοινωνικοποίηση  Η Κοινωνικοποίηση στα Διάφορα Στάδια της Ζωής του Ανθρώπου Η Κοινωνικοποίηση στα Διάφορα Στάδια της Ζωής του Ανθρώπου Περίληψη Κεφαλαίου

3 © 2007 Εκδόσεις Κριτική Διαφάνεια 3 Περιπτωσιολογική μελέτη: Τα κρυμμένα παιδιά  Τζίνι  Δεμένη στην καρέκλα της μέχρι 13 χρονών  Δεν μπορούσε να μιλήσει  Είχε την ωριμότητα παιδιού ενός έτους  Άννα και Ιζαμπέλ  Κρατημένες στην απομόνωση μέχρι 6 χρονών  Έπασχαν από σοβαρή νοητική υστέρηση  Ελάχιστες ανθρώπινες ικανότητες και αντιδράσεις Κοινωνικοποίηση

4 © 2007 Εκδόσεις Κριτική Διαφάνεια 4 Κοινωνικοποίηση – μια διαδικασία κοινωνικής διαντίδρασης, μέσω της οποίας αποκτούμε τις γνώσεις, τις στάσεις, τις αξίες και τις συμπεριφορές που είναι απαραίτητες για την ουσιαστική συμμετοχή μας στην κοινωνία Κοινωνικοποίηση

5 © 2007 Εκδόσεις Κριτική Διαφάνεια 5 Πώς αλληλεπιδρούν η φύση και η ανατροφή στη διαμόρφωση της συμπεριφοράς; Τα Θεμέλια της Κοινωνικοποίησης

6 © 2007 Εκδόσεις Κριτική Διαφάνεια 6 Θεωρίες Κοινωνικοποίησης  Οι σύγχρονες θεωρίες δίνουν έμφαση στην κοινωνική δομή, στη μάθηση και στην κοινωνική διαντίδραση  Μακροεπίπεδο και μικροεπίπεδο  Τρεις θεωρίες μικροεπιπέδου  Θεωρία της κοινωνικής μάθησης  Θεωρία της γνωστικής ανάπτυξης  Συμβολική διαντίδραση Τα Θεμέλια της Κοινωνικοποίησης

7 © 2007 Εκδόσεις Κριτική Διαφάνεια 7 Θεωρία της Κοινωνικής Μάθησης  Δημιουργία εξαρτημένων αντανακλαστικών – οι συνέπειες κάθε συμπεριφοράς καθορίζουν την πιθανότητα της μελλοντικής της εμφάνισης  Ενίσχυση και τιμωρία  Μάθηση μέσω παρατήρησης προτύπου – οι άνθρωποι αναπαράγουν τις ενέργειες που παρατηρούν στους άλλους Θεωρίες Κοινωνικοποίησης

8 © 2007 Εκδόσεις Κριτική Διαφάνεια 8 Θεωρία της Γνωστικής Ανάπτυξης  Η κοινωνικοποίηση συμβαδίζει με τη γνωστική ανάπτυξη  Piaget: Τέσσερα στάδια γνωστικής ανάπτυξης  Αισθησιοκινητικό στάδιο (από τη γέννηση μέχρι 18 μηνών)  Προσυλλογιστικό στάδιο (18 μηνών έως 6-7 ετών)  Συγκεκριμένο λειτουργικό στάδιο (6-7 ετών έως ετών)  Τυπικά λειτουργικό στάδιο (11-12 ετών έως την ενηλικίωση) Θεωρίες Κοινωνικοποίησης

9 © 2007 Εκδόσεις Κριτική Διαφάνεια 9 Συμβολική Διαντίδραση  Κοινωνιολογική προσέγγιση  Αντανακλαστική συμπεριφορά – ενέργειες μέσω των οποίων οι άνθρωποι παρατηρούν, ερμηνεύουν, αξιολογούν, επικοινωνούν και ελέγχουν τον εαυτό τους  Πολύ σημαντική για την ανάπτυξη του εαυτού  Τα άτομα συμμετέχουν ενεργά στην κοινωνικοποίησή τους Θεωρίες Κοινωνικοποίησης

10 © 2007 Εκδόσεις Κριτική Διαφάνεια 10  Οικογένεια  Επιπτώσεις της προσχολικής φροντίδας  Έρευνα NICHD (2003)  Ομάδα των συνομηλίκων  Σχολεία  Σχολικοί κανόνες και εξωσχολικά προγράμματα  Μέσα μαζικής επικοινωνίας  Τηλεόραση και βιντεοπαιχνίδια Φορείς της Κοινωνικοποίησης

11 © 2007 Εκδόσεις Κριτική Διαφάνεια 11 Επικοινωνία είναι η διαδικασία μέσω της οποίας οι άνθρωποι μεταδίδουν ο ένας στον άλλον πληροφορίες, ιδέες, στάσεις και νοητικές καταστάσεις. Κοινωνική Επικοινωνία

12 © 2007 Εκδόσεις Κριτική Διαφάνεια 12 Λεκτική Επικοινωνία  Πολλές ομοιότητες σε όλες τις γλώσσες του κόσμου  Ο μηχανισμός πρόσκτησης της γλώσσας του Νόαμ Τσόμσκι  Παράδειγμα: κωφάλαλο παιδί, νοηματική γλώσσα και αγγλικά Κοινωνική Επικοινωνία

13 © 2007 Εκδόσεις Κριτική Διαφάνεια 13 Μη Λεκτική Επικοινωνία Κοινωνική Επικοινωνία – Ψυχολόγος Albert Mehrabian (1968) Συνολική Επίδραση Ενός Μηνύματος

14 © 2007 Εκδόσεις Κριτική Διαφάνεια 14 Μη Λεκτική Επικοινωνία  Γλώσσα του σώματος – κινήσεις του σώματος και χειρονομίες  Παραγλώσσα – τα μη λεκτικά γνωρίσματα της ομιλίας  Σημειολογία της απόστασης – ο τρόπος με τον οποίο καταλαμβάνουμε τον κοινωνικό και προσωπικό μας χώρο  Επαφή – μέσω της σωματικής επαφής  Αντικείμενα – αντικείμενα τα οποία δηλώνουν το φύλο, τη θέση μας στην ιεραρχία, το κοινωνικό μας κύρος και τη στάση μας Μη Λεκτική Επικοινωνία

15 © 2007 Εκδόσεις Κριτική Διαφάνεια 15 Ορισμός της κατάστασης είναι η ερμηνεία ή το νόημα που δίνουμε στο άμεσο περιβάλλον μας. Θεώρημα του Thomas: Εάν [οι άνθρωποι] ορίζουν μια κατάσταση ως αληθινή, η κατάσταση αυτή είναι αληθινή ως προς τις συνέπειές της. Ορισμός της Κατάστασης – William I. Thomas (1928)

16 © 2007 Εκδόσεις Κριτική Διαφάνεια 16 Charles Horton Cooley – Ο Εικονικός (κατοπτρικός) Εαυτός  Υιοθετούμε την οπτική των άλλων και βλέπουμε τους εαυτούς μας όπως πιστεύουμε ότι μας βλέπουν εκείνοι. 1.Φανταζόμαστε πώς μας βλέπουν οι άλλοι. 2.Φανταζόμαστε πώς κρίνουν την εμφάνισή μας οι άλλοι. 3.Αντιδρούμε συναισθηματικά.  Αυτοεικόνα και αυτοαντίληψη  Αυτοεκτίμηση και αυτοπεποίθηση Εαυτός και Κοινωνικοποίηση

17 © 2007 Εκδόσεις Κριτική Διαφάνεια 17 George Herbert Mead – Ο γενικευμένος άλλος  Ενεργούμε προς τον εαυτό μας με τον ίδιο τρόπο που ενεργούμε προς τους άλλους  Κλειδί η πρόσκτηση της γλώσσας  Τρία στάδια ανάπτυξης της αίσθησης του εαυτού:  Ελεύθερη δραστηριότητα – «υπόδυση» ρόλων  Παιχνίδι – ανάληψη πολλών ρόλων  Γενικευμένος άλλος – ένταξη στην κοινότητα Εαυτός και Κοινωνικοποίηση

18 © 2007 Εκδόσεις Κριτική Διαφάνεια 18 Erving Goffman – Διαχείριση της Εντύπωσης  Απόκρυψη και στρατηγική αποκάλυψη  Δραματουργική προσέγγιση  Ο εαυτός είναι ένα «δραματουργικό αποτέλεσμα» που αναδύεται από τις κοινωνικές καταστάσεις στις οποίες οι άνθρωποι επιχειρούν να διαχειριστούν τις εντυπώσεις που έχουν οι άλλοι για αυτούς. Εαυτός και Κοινωνικοποίηση

19 © 2007 Εκδόσεις Κριτική Διαφάνεια 19 Ο Κύκλος Ζωής  Ξεκινά από τη σύλληψη  Τελειώνει με τον θάνατο  Οι κοινωνίες νοηματοδοτούν τα βιολογικά γεγονότα  Τρία στάδια της κοινωνικοποίησης του ρόλου  Προνοητική κοινωνικοποίηση  Γνώση των προσδοκιών και διαμόρφωση ρόλων  Συνεχής ανάληψη και αποδέσμευση διαδοχικών ρόλων Η Κοινωνικοποίηση στο Πλαίσιο του Κύκλου Ζωής

20 © 2007 Εκδόσεις Κριτική Διαφάνεια 20 Παιδική Ηλικία  Η αντίληψη για την παιδική ηλικία διαφέρει από πολιτισμό σε πολιτισμό και από εποχή σε εποχή  2 ετών – παίζοντας με τις κούκλες τα παιδιά φανερώνουν μια στοιχειώδη ικανότητα να αναπαριστούν τους άλλους ανθρώπους ως ανεξάρτητους δρώντες  6 ετών – τα παιδιά μπορούν να υποδυθούν πολλούς ρόλους ταυτόχρονα  7-8 ετών – ταχύτατη ανάπτυξη  Διαφοροποιήσεις ανάλογα με το κοινωνικό κεφάλαιο της οικογένειας Η Κοινωνικοποίηση στο Πλαίσιο του Κύκλου Ζωής

21 © 2007 Εκδόσεις Κριτική Διαφάνεια 21 Εφηβεία  Σε πολλές χώρες είναι αποσυνδεδεμένη η ψυχολογική ωρίμανση από τις ευθύνες των ενηλίκων  Οι διαβατήριες τελετουργίες εφηβείας συμβολίζουν τη μετάβαση από την παιδική ηλικία → ενηλικίωση  Εφηβεία - «εφεύρεση» της βιομηχανικής κοινωνίας  Δεν είναι απαραίτητα μια θυελλώδης περίοδος Η Κοινωνικοποίηση στο Πλαίσιο του Κύκλου Ζωής

22 © 2007 Εκδόσεις Κριτική Διαφάνεια 22 Νέοι Ενήλικοι  Νέοι – άτομα σε ηλικία σπουδών  Οικογένεια ↔ αυτονομία  Κοινωνικοί κανόνες συμπεριφοράς που σχετίζονται με την ηλικία, κοινωνικό ρολόι, γεγονότα της ζωής  Τα οκτώ στάδια κατά Erik Erikson  Daniel J. Levinson – τροποποιήσεις της δομής της ζωής Η Κοινωνικοποίηση στο Πλαίσιο του Κύκλου Ζωής

23 © 2007 Εκδόσεις Κριτική Διαφάνεια 23 Η Κοινωνικοποίηση στο Πλαίσιο του Κύκλου Ζωής Τα Οκτώ Στάδια Ανάπτυξης της Προσωπικότητας Πίνακας 3.1 Τα Οκτώ Στάδια Ανάπτυξης της Προσωπικότητας Κατά τον Erikson Στάδιο ΑνάπτυξηςΨυχολογική Κρίση Κυρίαρχο Κοινωνικό Περιβάλλον Επιθυμητό Αποτέλεσμα 1. Βρεφική ηλικία 3. Προσχολική ηλικία 5. Εφηβεία 7. Ενήλικη ζωή 2. Νηπιακή ηλικία 4. Σχολική ηλικία 6. Νεαρή ενήλικη ζωή 8. Γηρατειά Βασική εμπιστοσύνη σε αντίθεση με δυσπιστία Πρωτοβουλία σε αντίθεση με ενοχή Ταυτότητα σε αντίθεση με σύγχυση ρόλων Ενδιαφέρον για τους άλλους σε αντίθεση με απορρόφηση στον εαυτό Αυτονομία σε αντίθεση με ντροπή και αμφιβολία Εργατικότητα σε αντίθεση με αίσθημα κατωτερότητας Οικειότητα σε αντίθεση με απομόνωση Ακεραιότητα σε αντίθεση με απόγνωση Οικογένεια Γειτονιά, σχολείο Ταυτότητα ομολόγων και ευρύτερες κοινωνικές ομάδες Φίλοι και ερωτικοί σύντροφοι Συνταξιοδότηση και επικείμενος θάνατος Νέα οικογένεια, χώρος εργασίας Πίνακας 3.1 Το παιδί αναπτύσσει εμπιστοσύνη στον εαυτό του/της, στους γονείς του και στον κόσμο Το παιδί μαθαίνει να προσανατολίζει τις δραστηριότητες του Το παιδί αναπτύσσει την αίσθηση του αυτοελέγχου, δίχως απώλεια της αυτοεκτίμησης του Το παιδί αποκτά μια αίσθηση ικανότητας και γνώσης Το άτομο αναπτύσσει την ταυτότητα του εγώ ­μία συνεκτική αίσθηση του εαυτού του Το άτομο αναπτύσσει ικανότητες που του επιτρέπουν να ακολουθήσει μία συγκεκριμένη επαγγελματική σταδιοδρομία και να αναπτύξει μία μακροχρόνια ερωτική σχέση Το άτομο ενδιαφέρεται και για τους άλλους ανθρώπους, αλλά και για τις επόμενες γενιές και για την ευρύτερη κοινωνία Το άτομο νοιώθει ικανοποίηση αναπολώντας τη ζωή του

24 © 2007 Εκδόσεις Κριτική Διαφάνεια 24 Μέση Ηλικία  Ηλικίες ετών  Τα βασικά καθήκοντα σχετίζονται με την αγάπη και την εργασία  Οι άνδρες τείνουν να βρουν τον δρόμο τους (30-35), να ξεφύγουν από την εξουσία των άλλων (35-40), να αξιολογούν τους στόχους που είχαν θέσει (λίγο μετά τα 40)  Οι γυναίκες περνούν από τα ίδια στάδια, όμως ενδιαφέρονται περισσότερο για τις ανθρώπινες σχέσεις Η Κοινωνικοποίηση στο Πλαίσιο του Κύκλου Ζωής

25 © 2007 Εκδόσεις Κριτική Διαφάνεια 25 Γηρατειά  Δραματικές αλλαγές που απαιτούν προσαρμογές  ΗΠΑ – οι ηλικιωμένοι έχουν χαμηλό κύρος  Οι 42 στους Αμερικανούς ηλικίας ετών ζουν σε γηροκομεία  Το 1/2 - 3/5 δεν αντιμετωπίζει σοβαρή αναπηρία  Οι ηλικιωμένοι έχουν συνήθως καλύτερη ψυχική υγεία και ομαλότερες κοινωνικές σχέσεις  Απώλεια ρόλων – εργασία, γάμος Η Κοινωνικοποίηση στο Πλαίσιο του Κύκλου Ζωής

26 © 2007 Εκδόσεις Κριτική Διαφάνεια 26 Θάνατος  Η είσοδος στην κοινωνική θέση του «επικείμενου θανάτου» εξαρτάται από την εκτιμώμενη κοινωνική αξία  Το 75% των Αμερικανών πεθαίνει σε γηροκομεία ή νοσοκομεία  Το 70% των θανάτων οφείλεται σε μακροχρόνιες ασθένειες όπως ο καρκίνος, οι καρδιοπάθειες και το Αλτσχάιμερ  Ενεργητική και παθητική ευθανασία  Τα 5 στάδια προετοιμασίας για τον επικείμενο θάνατο κατά την Kübler – Ross: άρνηση, θυμός, διαπραγμάτευση, κατάθλιψη και αποδοχή Η Κοινωνικοποίηση στο Πλαίσιο του Κύκλου Ζωής

27 © 2007 Εκδόσεις Κριτική Διαφάνεια 27 …η επαφή του μέσου Αμερικανού με το γεγονός του θανάτου είναι περιορισμένη. Οι ετοιμοθάνατοι και οι νεκροί τοποθετούνται μακριά από τους άλλους και περνούν στη φροντίδα ειδικών, για τους οποίους η επαφή με τον θάνατο έχει μετατραπεί σε ζήτημα ρουτίνας χωρίς προσωπική συναισθηματική εμπλοκή. Hughes and Kroehler, σελ. 95 Η Κοινωνικοποίηση στο Πλαίσιο του Κύκλου Ζωής


Κατέβασμα ppt "© 2007 Εκδόσεις Κριτική Διαφάνεια 1 Κοινωνιολογία Οι Βασικές Έννοιες Michael Hughes Carolyn J. Kroehler."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google