Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Συναντώ την Τέχνη στην Οδό Ερμού Πρότυπο Πειραματικό Λύκειο του Πανεπιστημίου Αιγαίου Συντονίστρια : Κακαρίδου Μαρία Συμμετέχοντες : Καραμανώλης Παναγιώτης.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Συναντώ την Τέχνη στην Οδό Ερμού Πρότυπο Πειραματικό Λύκειο του Πανεπιστημίου Αιγαίου Συντονίστρια : Κακαρίδου Μαρία Συμμετέχοντες : Καραμανώλης Παναγιώτης."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Συναντώ την Τέχνη στην Οδό Ερμού Πρότυπο Πειραματικό Λύκειο του Πανεπιστημίου Αιγαίου Συντονίστρια : Κακαρίδου Μαρία Συμμετέχοντες : Καραμανώλης Παναγιώτης – Παζιάνου Ειρήνη – Μηνιώτη Μαρία

2 Ομάδα μαθητών και μαθητριών Πρότυπο Πειραματικό Λύκειο του Πανεπιστημίου Αιγαίου Χιωτέλλης Βύρων, Ζαφειρίου Αργυρώ, Λέκκα Βικτώρια, Παπαδομανωλάκη Εύα, Κωφοπούλου Μαρία, Δομούζη Ευδοξία, Βελισσαρίου Μαρία, Βούλγαρης Στρατής, Σουβατζή Μαρία, Λαμπούση Ειρηνάνθη, Μυρογιάννη Στέλλα, Μίχα Αναστασία, Ξυπτερά Μαριάνθη, Ξυπτερά Ευαγγελία, Ματζουράνης Παναγιώτης, Παπαδημητρίου Κωνσταντίνος

3 ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ

4 Ναοί και άλλοι Αρχαιολογικοί Χώροι

5 Ο ΑΓΙΟΣ ΘΕΡΑΠΟΝΤΑΣ Ο ναός του Αγίου Θεράποντα δεσπόζει στην καρδιά της πόλης. Χτίστηκε το Την ανέγερσή του ανέλαβε ο φημισμένος αρχιτέκτονας Αργύρης Αδαλής. Ο βασικός αρχιτεκτονικός του ρυθμός είναι ο εγγεγραμμένος σταυροειδής με τρούλο. Εξωτερικά πάμπολλα γοτθικά μορφολογικά χαρακτηριστικά, αποτυπώνουν την επίδραση στην εκκλησιαστική αρχιτεκτονική του 19 ου αιώνα από την αντίστοιχη δυτική. Λαξευτοί λίθοι, κίονες ιωνικού και κορινθιακού ρυθμού, πέντε τρούλοι και αετώματα τοιχογραφημένα, στον προσκυνητή επισκέπτη δίνουν την εντύπωση του μεγαλοπρεπούς ναού.

6 Ο ΑΓΙΟΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ Ο καθεδρικός ναός του Αγίου Αθανασίου βρίσκεται στην διασταύρωση της οδού Ερμού με την οδό Μητροπόλεως. Αν και η ακριβής χρονολογία κατασκευής του δεν είναι γνωστή, Άγιος Αθανάσιος είναι η παλαιότερη μεταβυζαντινή βασιλική του νησιού της Λέσβου. Ο ναός είναι σταυροειδής με τρούλο και αποκλίνει από το Λεσβιακό μοτίβο. Στο εσωτερικό, τα τρία κλίτη του ναού χωρίζονται με δύο σειρές από έξι πυλώνες. Στο επάνω μέρος της εκκλησίας υπάρχει η γκαλερί της εκκλησίας. Το τέμπλο του ναού, από το 1738, ο επισκοπικός θρόνος, οι λάμπες και ο βωμός - ίσως ο παλαιότερος στην Λέσβο - θεωρούνται από τα πιο αξιόλογα λαξευτά έργα, στα τέλη της μπαρόκ περιόδου, που σώζονται σήμερα στο νησί. Έξω από την εκκλησία δεσπόζει το καμπαναριό με ύψος 33 μέτρα.

7 Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΦΑΝΕΡΩΜΕΝΗ

8 Η ΚΑΘΟΛΙΚΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑ Βρίσκεται στην καρδιά του ιστορικού κέντρου της Μυτιλήνης επί της οδού Ερμού. Είναι αφιερωμένη στη Μετάσταση της Θεοτόκου. Χτίστηκε το 1844 και ανήκε σε Φραγκισκανούς μοναχούς. Ανακατασκευάστηκε δύο φορές, το 1851 και το Πριν από το 1931 διοικητικά ανήκε στην Καθολική Επισκοπή της Σμύρνης. Μετά την ενσωμάτωση της νήσου Λέσβου στον εθνικό κορμό της Ελλάδας, ανήκει στην Καθολική Επισκοπή Χίου. Εσωτερικά είναι μονόχωρη, με το Ιερό Βήμα και τη μαρμάρινη Αγία Τράπεζα υπερυψωμένη από τον κυρίως ναό.

9 Ο ΑΓΙΟΣ ΠΑΥΛΟΣ

10 ΤΟ ΓΕΝΙ ΤΖΑΜΙ Κατασκευάστηκε το 1825 από τον Ναζίρη της Μυτιλήνης Μουσταφά Αγά Κουλαξίζη. Η οικοδομή είναι λιθόκτιστη, κεραμιδοσκέπαστη και τρουλωτή, τουρκοβυζαντινού ρυθμού. Ήταν ένα καλοχτισμένο τζαμί και εντυπωσίαζαν οι καμάρες στην κατασκευή, τα κιονόκρανα και το καταπληκτικό Μιχράμπ ( η περιοχή που δείχνει προς τη Μέκκα ). Τα ανοίγματα και οι αψίδες του τζαμιού ήταν καμαρωτά και είχαν κατασκευαστεί από φαιό ή άσπρο μάρμαρο, εκτός από τα παράθυρα του γυναικωνίτη που είναι τετράγωνα. Το πάτωμα ήταν από υποκίτρινες πλάκες και επισανιδωμένο. Η αυλή του είχε δύο πύλες. Πλάι στην αυλή, στη ΒΑ γωνία βρισκόταν η επτάκρουνη κρήνη των αγνισμών. Στη βορινή πλευρά βρισκόταν το σπίτι του Μουφτή. Κοντά υπήρχαν οι κήποι και διάφοροι βοηθητικοί χώροι. Ο γυναικωνίτης βρισκόταν στα βόρεια του τεμένους, δίπλα στο μιναρέ και χωριζόταν από το κυρίως τέμενος με ξύλινο διάφραγμα. Στο τέμενος, ο τρούλος στηριζόταν με τέσσερις στρογγυλές κολόνες, των οποίων τα κιονόκρανα θυμίζουν ακάνθινα άνθη, με την επίδραση του κορινθιακού ρυθμού. Οι διακοσμήσεις είχαν φυτόμορφες παραστάσεις και γεωμετρικά σχήματα. Ο μιναρές βρίσκεται στη ΒΔ πλευρά. Όσο υψωνόταν στρογγύλευε και στένευε. Είχε κωνικό επιστέγασμα που κατέληγε σε ημισέληνο. Είχε ύψος 30 μέτρα. Όταν κατασκευάστηκε η Μητρόπολη οι Τούρκοι έβγαλαν εντολή να μην έχει το καμπαναριό μεγαλύτερο ύψος από το συγκεκριμένο μιναρέ. Σήμερα το Γενί Τζαμί είναι μισοερειπωμένο, το εσωτερικό του κατεστραμμένο και ο μιναρές μισοριγμένος.

11 ΤΟ ΤΑΡΣΙ ΧΑΜΑΜ Η ύπαρξη του οθωμανικού λουτρού είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την τουρκική αστική αρχιτεκτονική που χρησιμοποιεί τα λουτρά ως χώρο υποδοχής για τους ξένους που έρχονταν στην πόλη. Ο σχεδιασμός του οθωμανικού λουτρού εκφράζει τη γενική τάση αναβίωσης των κλασικών μοντέλων του 16 ου αιώνα. Ωστόσο, ο αυστηρός σχεδιασμός του θυμίζει την περίοδο της νεο - οθωμανικής τέχνης του 19 ου αιώνα. Σήμερα το Tarsi Χαμάμ, ειδικά μετά τα έργα αποκατάστασης, είναι ένα μνημείο της οθωμανικής περιόδου. Αποτελεί χώρο υποδοχής ποικίλων πολιτιστικών εκδηλώσεων. Το οθωμανικό λουτρό ( χαμάμ ) της πόλης της Μυτιλήνης, ή Tarsi Χαμάμ, βρίσκεται στο κέντρο της πόλης, σε ένα δρόμο που γειτνιάζει της Ερμού και σε μικρή απόσταση από το Γενί Τζαμί. Το το όνομα του λουτρού προέρχεται από την τουρκική λέξη "tarsi", η οποία σημαίνει αγορά

12 Οικίες

13

14 Λεπτομέρειες Οικιών

15

16 ΔΙΑΚΟΣΜΗΤΙΚΗ

17 Διακόσμηση βιτρίνας

18 Αισθητικές Επιγραφές

19 ΑΓΙΟΓΡΑΦΙΑ

20 ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ

21 ΚΕΡΑΜΙΚΗ - ΑΓΓΕΙΟΠΛΑΣΤΙΚΗ Στη Λέσβο λειτουργούσαν από τις αρχές του 19 ου αιώνα αρκετά εργαστήρια αγγειοπλαστικής. Είναι πιθανόν ότι η τέχνη της αγγειοπλαστικής δέχτηκε σημαντικές επιδράσεις από τη Μικρά Ασία, αφού ορισμένοι τεχνίτες μετοίκησαν στη Λέσβο από εκεί, ενώ ήταν πασίγνωστο και το κέντρο του Τσανάκ Καλέ που επηρέασε τη λεσβιακή διακοσμητική τέχνη. Τα αγγειοπλαστικά εργαστήρια λειτουργούσαν κυρίως σε οικογενειακή βάση, ενώ σε τοπικό επίπεδο αρκετά ήταν οργανωμένα σε εσνάφια ή σινάφια, δηλαδή συντεχνίες. Οι νέοι άνδρες κάθε οικογένειας αγγειοπλαστών μάθαιναν ( συνήθως ) την τέχνη από τον πατέρα τους, τον οποίο διαδέχονταν αργότερα. Η περίοδος των εργασιών διαρκούσε κυρίως από το Μάιο μέχρι το Σεπτέμβριο, ενώ τον υπόλοιπο χρόνο τα μέλη των οικογενειών των αγγειοπλαστών ασχολούνταν ( συνήθως ) με αγροτικές δουλειές και κυρίως με την καλλιέργεια της ελιάς. Σήμερα ελάχιστοι αγγειοπλάστες έχουν απομείνει και αυτοί παράγουν πολύ μικρές ποσότητες κυρίως διακοσμητικών ειδών, αφού τα χρηστικά πήλινα σκεύη έχουν αντικατασταθεί από μεταλλικά και πλαστικά. Το εμπόρευμα τους το διαθέτουν κυρίως στην τοπική αγορά, ενώ οι εξαγωγές έχουν μειωθεί σημαντικά, αφού η ευρύτερη αγορά έχει κατακλυστεί από τη μαζική παραγωγή « βιομηχανοποιημένων » κεραμικών.

22 ΑΡΓΥΡΟΧΡΥΣΟΧΟΪΑ - ΚΟΣΜΗΜΑ

23 ΞΥΛΟΓΛΥΠΤΙΚΗ Λεπτομέρειες από τον καθεδρικό ναό του Αγίου Αθανασίου.

24 ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ Υπαίθρια έκθεση φωτογραφίας στην οδό Ερμού

25 ΓΚΡΑΦΙΤΙ Μορφή Τέχνης ή όχι, είναι και αυτή παρούσα στην οδό Ερμού

26 ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΑ

27 ΠΑΛΑΙΟΠΩΛΕΙΑ

28 ΚΑΦΕΝΕΙΑ Τα καφενεία είναι γνωστά ως διαχρονικοί δημόσιοι χώροι κοινωνικοποίησης ( κυρίως ) των ανδρών. Το βασικό προϊόν που προσφέρουν, από το οποίο άλλωστε έλκουν και την ονομασία τους είναι φυσικά ο καφές. Είναι γνωστό ότι οι πρόδρομες μορφές καφενείων της Οθωμανικής εποχής, στην Κωνσταντινούπολη, καθώς και σε άλλα αστικά κέντρα της Οθωμανικής επικράτειας, πρόσφεραν κυρίως καφέ και « τσιμπούκι » ή ( ν ) αργιλέ για κάπνισμα, καθώς και ( ορισμένες φορές ) γλυκά ή άλλα ( μη αλκοολούχα ) ροφήματα, πιθανόν από τον 16 ο ήδη αιώνα. Στη Μυτιλήνη υπήρχαν το Κρυστάλ, το Πανελλήνιο κ. ά. στο σύγχρονο ( νότιο ) λιμάνι, καθώς και ο Ερμής ( που λειτουργεί μέχρι σήμερα ) κ. ά. στο ( βόρειο ) παλιό λιμάνι.


Κατέβασμα ppt "Συναντώ την Τέχνη στην Οδό Ερμού Πρότυπο Πειραματικό Λύκειο του Πανεπιστημίου Αιγαίου Συντονίστρια : Κακαρίδου Μαρία Συμμετέχοντες : Καραμανώλης Παναγιώτης."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google