Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

ΤΕΙ ΙΟΝΙΩΝ ΝΗΣΩΝ ΤΜΗΜΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΔΙΔΑΣΚΩΝ: ΧΑΛΙΚΙΑΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "ΤΕΙ ΙΟΝΙΩΝ ΝΗΣΩΝ ΤΜΗΜΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΔΙΔΑΣΚΩΝ: ΧΑΛΙΚΙΑΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 ΤΕΙ ΙΟΝΙΩΝ ΝΗΣΩΝ ΤΜΗΜΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΔΙΔΑΣΚΩΝ: ΧΑΛΙΚΙΑΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ

2 ΔΙΑΣΦΑΛΙΣΗ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΟΙ ΟΡΟΙ ΑΓΟΡΑΠΩΛΗΣΙΩΝ

3 1. ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΠΟΣΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ α. Προσδιορισμός της ποσότητας 1. Οι μετρικές μονάδες (1) Μονάδες μέτρησης μήκους (π.χ. καλώδια)00 1 μέτρο = 100 εκατοστά = 39,37 ίντσες 1 ίντσα = 2,540 εκατοστά 1 πόδι = 30,480 εκατοστά = 12 ίντσες 1 γυάρδα = 0,91440 του μέτρου 1 εμπορικός πήχης = 0,64 του μέτρου

4 (2) Μονάδες μέτρησης επιφάνειες (π.χ. μοκέτες) 1 τετραγωνικό μέτρο = 100 τετραγωνικά εκατοστά 1 τετραγωνική ίντσα = 0,4156 τετραγωνικά εκατοστά 1 τετραγωνικό πόδι = 0,92903 τετραγωνικά εκατοστά 1 τετραγωνικό γυάρδα = 0,83613 τετρ. Εκατοστά = 9 τετραγωνικά πόδια (3) Μονάδες μέτρησης όγκου (π.χ. άσφαλτος) 1 κυβικό μέτρο = 100 κυβικά εκατοστά = 1,308 κυβ.γυάρδας 1 κυβική ίντσα = 16,387 κυβικά εκατοστόμετρα 1 κυβική γυάρδα = 0,7646 κυβικά εκατοστόμετρα 1 κυβικό πόδι = 0,28317 κυβικά εκατοστόμετρα

5 (4) Μονάδες μέτρησης χωρητικότητας (π.χ. βενζίνη) 1 λίτρο = 1 κυβικό εκατοστόμετρο 1 γαλόνι = 4,54596 λίτρα 1 μπουσλ = 33,37 λίτρα = 7,78 γαλόνια (5) Μονάδες μέτρησης βάρους (π.χ. βενζίνη) 1 κιλό = 1000 γραμμάρια 1 μετρικός τόνος = 1000 κιλά 1 λίβρα (pound) = 0,4536 κιλά 1 ουγγιά κοινή = 28,35 γραμμάρια 1 ουγγιά μέτρησης πολύτιμων μετάλλων = 31,304 γραμμάρια

6 2. Μεικτό και καθαρό βάρος Μεικτό βάρος: συνολικό βάρος. Καθαρό βάρος: αν από το συνολικό βάρος αφαιρεθεί το απόβαρο (τάρα). Π.χ. η ζάχαρη, το αλεύρι, το ρύζι κτλ πωλούνται μέσα σε σακιά και υπολογίζεται η τιμή για το μεικτό τους βάρος.

7 Το απόβαρο (τάρα) μπορεί να υπολογιστεί: Η εμπορική συνήθεια έχει καθορίσει το ποσοστό έκπτωσης δηλ. το απόβαρο για ορισμένα εμπορεύματα. με το ζύγισμα όλων των περικαλυμμάτων (πραγματικό απόβαρο). Με έκπτωση από το μικτό βάρος ενός προσυμφωνημένου ποσοστού (συμβατικό απόβαρο). με το ζύγισμα ενός περικαλύμματος για τον υπολογισμό του βάρους του συνόλου (απόβαρο κατά μέσο όρο). Π.χ. για τον ταραμά μέσα σε βαρέλια από αγριόξυλο το απόβαρο ορίζεται σε 14% του μεικτού βάρους.

8 Για ορισμένα εμπορεύματα που εισάγονται από το εξωτερικό η τελωνιακή νομοθεσία ορίζει «νόμιμο απόβαρο» βάσει του οποίου υπολογίζεται το καθαρό βάρος. Υγροσκοπικά εμπορεύματα: Παρουσιάζουν κάποια ελάττωση του βάρους ή του όγκου τους λόγω της φύσης τους (απομείωση ή φύρα) που συνήθως είναι απώλεια υγρασίας. Καθιέρωση ανώτατων όρια φύρας για κάθε εμπόρευμα. Π.χ. για αλεύρι το καλοκαίρι 0,5%, πατάτες εξωτερικού 2% το χειμώνα και 3% το καλοκαίρι, για ζυμαρικά 1%, για πετρέλαιο 0,50% κτλ).

9 Ο ορθότερος τρόπος υπολογισμού του πραγματικού βάρους είναι η ζύγιση του εμπορεύματος. Διαδικασία: Ζύγιση έμφορτου φορτηγού αυτοκινήτου του σε ειδική πλατφόρμα. Ξεφόρτωμα εμπορευμάτων με μηχανικά μέσα. Ζύγιση φορτηγού αυτοκινήτου χωρίς φορτίο. Προκύπτει έτσι το μεικτό βάρος του αυτοκινήτου.

10 β. Προσδιορισμός της ποιότητας Οι αγοραπωλησίες δεν γίνονται πάντα με την παρουσία του πωλητή και του αγοραστή ή με την παρουσία του αντικειμένου της αγοραπωλησίας. Τρόποι εξασφάλισης ποιότητας (κυρίως από πλευρά αγοραστή) (1) Βάση δείγματος. (2) Βάση εμπορικού σήματος. (3) Βάση τύπου. (4) Βάση χημικής ανάλυσης. (5) Μετά από δοκιμή.

11 Τρόποι εξασφάλισης ποιότητας (1) Αγοραπωλησία βάση δείγματος. Δείγμα: πολύ μικρή ποσότητα από ένα εμπόρευμα, που αντιπροσωπεύει την ποιότητα ή την κατάστασή του. Παλαιότερα σχεδόν όλες οι αγοραπωλησίες συμφωνούνταν βάση δείγματος. Ο τρόπος αυτός παρουσιάζει δυσκολίες. Πρακτικά, είτε παίρνεται δείγμα που σφραγίζεται και παραλαμβάνεται από τον αγοραστή είτε παίρνεται δείγμα (π.χ. για ύφασμα) και τοποθετείται στον φάκελο στον οποίο υπογράφει ο πωλητής και τον παραδίνει στον αγοραστή.

12 Τρόποι εξασφάλισης ποιότητας (1) Αγοραπωλησία βάση δείγματος. Κατά την παράδοση του εμπορεύματος ο σφραγισμένος φάκελος ανοίγεται για τη διαπίστωση της ποιοτικής ταυτότητας (μεταξύ δείγματος και εμπορεύματος που παραδίνεται). Για ορισμένα είδη (π.χ. υφάσματα, μοκέτες, χρώματα) κυκλοφορούν έντυπα και συρραμμένα Δειγματολόγια (Sample Collections), στα οποία κάθε δείγμα χαρακτηρίζεται από ενδεικτικό αριθμό. Έτσι οι παραγγελίες των αγοραστών γίνονται βάσει του χαρακτηριστικού αριθμού του δείγματος.

13 Τρόποι εξασφάλισης ποιότητας (2) Αγοραπωλησία βάση εμπορικού σήματος. Σήμα (Trademark): είναι το διακριτικό γνώρισμα με το οποίο εξατομικεύεται η προέλευση ενός προϊόντος από ορισμένη (αποκλειστικά) εμπορική ή βιομηχανική επιχείρηση. Σύμφωνα με το νόμο, σήμα είναι κάθε χρήσιμο σημείο για τον προορισμό της προέλευσης του προϊόντος. Το σήμα συνδέει την επωνυμία και τον διακριτικό τίτλο της επιχείρησης με ορισμένο προϊόν. Δεν παρέχει καμία εξασφάλιση ως προς την ποιότητα.

14 Τρόποι εξασφάλισης ποιότητας (2) Αγοραπωλησία βάση εμπορικού σήματος. Σχέδιο Όνομα Σημείο Παράσταση μπορεί να αποτελεί εμπορικό σήμα και προστατεύεται

15 Τρόποι εξασφάλισης ποιότητας (2) Αγοραπωλησία βάση εμπορικού σήματος. Η απόκτηση του δικαιώματος στο σήμα γίνεται με τη δημόσια κατάθεση του σήματος. Υποβάλλεται στο υπουργείο εμπορίου δήλωση με 10 αντίτυπα του σήματος. Αν είναι έγχρωμη σύνθεση, με 5 έγχρωμα αντίτυπα. Συντάσσεται έκθεση στο «βιβλίο σημάτων», Περίληψη καταχωρίζεται στο Δελτίο Εμπορικής και Βιομηχανικής Ιδιοκτησίας στο ΦΕΚ.

16 Τρόποι εξασφάλισης ποιότητας (2) Αγοραπωλησία βάση εμπορικού σήματος. Ορισμένες ενδείξεις δεν γίνονται δεκτές ως σήματα: σύμβολα του κράτους ασαφή σήματα ΑΣΤΕΡΑΣ ΧΡΗΜΑΤΙΣΤΗΡΙΑΚΗ Α.Ε. ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΚΑΥΣΙΜΑ Α.Ε.

17 Τρόποι εξασφάλισης ποιότητας (2) Αγοραπωλησία βάση εμπορικού σήματος. Ορισμένες ενδείξεις δεν γίνονται δεκτές ως σήματα: παραπλανητικά σύμβολα σύμβολα που αντιβαίνουν στην καλή πίστη και στα χρηστά ήθη ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΚΑΥΣΙΜΩΝΕΛΛΗΝΙΚΑ ΚΑΥΣΙΜΑ ΟΡΥΚΤΕΛΑΙΑ

18 Τρόποι εξασφάλισης ποιότητας (2) Αγοραπωλησία βάση εμπορικού σήματος. Η προστασία των εμπορικών σημάτων είναι διεθνής (μέσω της Διεθνής Ένωσης Προστασίας της Βιομηχανικής Ιδιοκτησίας της Γενεύης). Πολλές αγοραπωλησίες γίνονται βάση σήματος, παρόλο που δεν αποτελεί εχέγγυο για την ποιότητα (π.χ. γάλα Χ, μπύρα Ψ κτλ). Οι επιχειρήσεις φροντίζουν να κρατούν υψηλά την ποιότητα των προϊόντων τους ώστε το εμπορικό τους σήμα να μην χάσει την δύναμη του στην αγορά.

19 Τρόποι εξασφάλισης ποιότητας (3) Αγοραπωλησία βάση τύπου (Standard). Παλαιότερη έννοια τύπου: Σήμαινε ένδειξη της (γεωγραφικής κυρίως) προέλευσής του. Έτσι ήταν γνωστά: το λάδι Μυτιλήνης ή Κρήτης η φέτα Ηπείρου η Κεφαλλονίτικη Ρομπόλα κτλ √ √ √

20 Τρόποι εξασφάλισης ποιότητας (3) Αγοραπωλησία βάση τύπου (Standard). Σύγχρονη έννοια τύπου: Σήμαινε τυποποίησή του με εσωτερική και διεθνή αναγνώριση. Σε αντίθεση με το σήμα (που δεν εγγυάται την ποιότητα παρά μόνο έμμεσα), ο τύπος με τα χαρακτηριστικά του αποτελεί πλήρη δέσμευση της επιχείρησης, η οποία θα μηνυθεί για απάτη αν το εμπόρευμα που θα παραδοθεί στον πελάτη δεν ανταποκρίνεται στις ποιοτικές προδιαγραφές.

21 (3) Αγοραπωλησία βάση τύπου (Standard). Σύγχρονη έννοια τύπου: Στην Ελλάδα η βεβαίωση της τυποποίησης (με χορήγηση πιστοποιητικού ποιότητας) γίνεται από τον ΕΛΟΤ (Ελληνικός Οργανισμός Τυποποίησης). Σε διεθνές επίπεδο από το Διεθνή Οργανισμό Τυποποίησης ISO (International Standards Organization).

22 ΑS Company σημαίνει Καλό και Ασφαλές Παιχνίδι. Για την AS, η ασφάλεια και η ποιότητα των προϊόντων αποτελούν βασικές αρχές που διέπουν τη λειτουργία της εταιρίας και την πορεία της μέχρι σήμερα. Οι αξίες αυτές αποκτούν ιδιαίτερη σημασία σε μια εταιρία που ασχολείται με το παιδί και την ψυχαγωγία του. H AS Company είναι η μοναδική ελληνική εταιρία παιχνιδιών που έχει αποκτήσει την ετικέτα Ασφαλείας «» του ΕΛΟΤ. Η ετικέτα Ασφαλείας προϋποθέτει την ύπαρξη της υποχρεωτικής σήμανσης CE και χορηγείται μετά από ελέγχους και δοκιμές από το αρμόδιο εργαστήριο του Ελληνικού Οργανισμού Τυποποίησης. Αυτό σημαίνει ότι τα παιχνίδια της AS διαθέτουν εγγύηση ασφάλειας και ποιότητας για να προσφέρουν ξέγνοιαστες ώρες ψυχαγωγίας και χαράς σε παιδιά και γονείς. Πηγή:

23 Τρόποι εξασφάλισης ποιότητας (4) Αγοραπωλησία βάση χημικού τύπου (Chemical Analysis). Σε ορισμένα εμπορεύματα η χημική τους σύνθεση παίζει μεγάλο ρόλο και επειδή αυτή δεν μπορεί να διαπιστωθεί μακροσκοπικά είναι αναγκαία η χημική τους ανάλυση. Παραδείγματα: οξύτητα στο λάδι περιεκτικότητα σε αλκοόλ στα οινοπνευματώδη √ √ πρατήρια καυσίμων (αντιμετώπιση νοθείας) √

24 Τρόποι εξασφάλισης ποιότητας (4) Αγοραπωλησία βάση χημικού τύπου (Chemical Analysis). Μεταξύ πωλητή και αγοραστή πρέπει να γίνει συμφωνία πότε και πώς θα ληφθεί το δείγμα και από ποιόν θα γίνει η χημική ανάλυση. Επίσης πρέπει να συμφωνήσουν και για το ποσοστό απόκλισης (+ ή -) που τυχόν προκύψει. Εγγύηση αποτελεί η χημική ανάλυση να γίνεται είτε από το Γενικό Χημείο του Κράτους είτε από κάποιο Πανεπιστημιακό Χημείο. Μπορεί όμως να πραγματοποιηθεί και σε ιδιωτικά χημεία.

25 Τρόποι εξασφάλισης ποιότητας (5) Αγοραπωλησία μετά από δοκιμή (Under Probation). Υπάρχουν περιπτώσεις όπου μεταξύ από συμφωνία πωλητή και αγοραστή η αγοραπωλησία πραγματοποιείται «μετά από δοκιμή». Ο αγοραστής (ή πρόσωπο εξουσιοδοτημένο από αυτόν) με τη σύμπραξη του πωλητή (ή αντιπροσώπου) «εξετάζει» και «δοκιμάζει» το αντικείμενο της αγοραπωλησίας για να σχηματίσει γνώμη ως προς τις ιδιότητες και την κατάσταση του.

26 Τρόποι εξασφάλισης ποιότητας (5) Αγοραπωλησία μετά από δοκιμή (Under Probation). Παραδείγματα: αυτοκίνητα μοτοσικλέτες √ √ σκάφη αναψυχής √ Ιδιαίτερα αν τα αντικείμενα της αγοραπωλησίας είναι χρησιμοποιημένα.

27 2. ΣΥΣΚΕΥΑΣΙΑ – ΧΡΟΝΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ α. Συσκευασία (Packaging, Packing) 1. Έννοια Συσκευασία περιλαμβάνει κάθε είδους μέσο το οποίο δεν αποτελεί μέρος του εμπορεύματος, αλλά χρησιμοποιείται ως περικάλυμμα του είτε για την τοποθέτηση και διατήρησή του είτε για τη μεταφορά του είτε για την κυκλοφορία του στην αγορά.

28 2. Σκοποί επιδιωκόμενοι με τη συσκευασία. (1) Προστασία εμπορεύματος από φθορά, αλλοίωση, παραβίαση και κάθε άλλη βλάβη, κατά τη μεταφορά και τις φορτοεκφορτώσεις. (2) Εξατομίκευση προϊόντος με εμφανή αναγραφή του σήματος, του τίτλου, της επωνυμίας της επιχείρησης και άλλων στοιχείων που το ξεχωρίζουν απόλυτα από όλα τα άλλα ομοειδή προϊόντα. (3) Εξυπηρέτηση της επιχείρησης που το παράγει,των διαμέσων που μεσολαβούν στη διάθεση του και των τελικών καταναλωτών στη μεταφορά, αποθήκευση, τοποθέτηση και χρησιμοποίηση του προϊόντος. (4) Αυτοπροβολή (Self Appeal) του προϊόντος με την επιτυχημένη εμφάνιση του.

29 3. Μορφές συσκευασίας (1) Συσκευασία κατά μεγάλες ποσότητες (λ.χ. σε σάκους, βαρέλια, κιβώτια) ή κατά μικρές ποσότητες (λ.χ. σε σακούλες, πακέτα, χαρτοκιβώτια, μπουκάλια). (2) Συσκευασία κατά μονάδα (δλδ κατά τεμάχιο). Αυτή γίνεται για ορισμένα απόλυτα εξατομικευμένα είδη (π.χ. τσιγάρα, σοκολάτες, σαπούνια κλπ) και για ορισμένα είδη που απαιτούν ιδιαίτερη προσοχή και μεταχείριση (π.χ. φάρμακα σε μικρά κουτιά και μπουκαλάκια, αλοιφές σε σωληνάρια). (3) Συσκευασία σε ενοποιημένα φορτία για μεταφορά δηλαδή εμπορευματοκιβώτια (Containers), που χρησιμοποιούνται σε μεγάλη έκταση στις μεταφορές με φορτηγά αυτοκίνητα, σιδηροδρόμους, πλοία και αεροπλάνα.

30 Κατάλληλα στοιχεία της επιτυχημένης συσκευασίας: σωστή μορφή κατάλληλο σχήμα φροντισμένο σχέδιο ελκυστικός συνδυασμός χρωμάτων ορθή επιλογή εμπορικού σήματος προβολή εμπορικού σήματος

31 β. Χρόνος Παράδοσης (Delivery Time) 1. Όροι ως προς το χρόνο παράδοσης του εμπορεύματος στις αγοραπωλησίες εσωτερικού. Άμεση παράδοση εμπόρευμα έτοιμο για παράδοση στον αγοραστή. Εμπόρευμα στη διάθεση του αγοραστή ο πωλητής πρέπει να έχει το εμπόρευμα στη διάθεση του αγοραστή, ο οποίος καθορίζει το χρόνο παραλαβής του Μελλοντική παράδοση σε ορισμένη ημερομηνία (πχ 18/2) σε ορισμένη προθεσμία (πχ εντός 20 ημερών εντός Φεβρουαρίου)

32 2. Όροι ως προς το χρόνο παράδοσης του εμπορεύματος στις αγοραπωλησίες εξωτερικού. Άμεση φόρτωση Φόρτωση μέσα σε λίγες μέρες. Φόρτωση σε ορισμένη ημερομηνία Φόρτωση μέσα σε συγκεκριμένη ημερομηνία (π.χ.1/1/20ΧΧ). Ταχεία φόρτωση Φόρτωση μέσα 21 μέρες από τη συμφωνία. Φόρτωση μέσα σε ορισμένη προθεσμία Ορίζεται η προθεσμία (πχ ένας μήνας) και η φόρτωση πραγματοποιείται μέσα σε αυτή. Φόρτωση με ορισμένο πλοίο Ορίζεται το πλοίο στο οποίο θα γίνει η φόρτωση.

33 2. Όροι ως προς το χρόνο παράδοσης του εμπορεύματος στις αγοραπωλησίες εξωτερικού. Φορτίο «εν πλω» Το εμπ/μα έχει ήδη φορτωθεί σε πλοίο που πλέει προς το λιμένα εκφόρτωσης Φορτίο για φόρτωση Το εμπ/μα βρίσκεται στο λιμένα φόρτωσης και είναι έτοιμο να φορτωθεί. Φορτίο φορτωμένο Το εμπ/μα έχει φορτωθεί άσχετα αν το πλοίο έχει ξεκινήσει ή βρίσκεται ακόμα στο λιμένα φόρτωσης.

34 3. ΤΡΟΠΟΣ ΦΟΡΤΩΣΗΣ ΚΑΙ ΑΠΟΣΤΟΛΗΣ – ΤΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ α. Φόρτωση (Loading) και αποστολή (Consignment) των εμπορευμάτων Η φόρτωση και αποστολή των εμπορευμάτων ακολουθεί μια ορισμένη διαδικασία στην οποία προέχει η κατάρτιση ορισμένων εγγράφων που λέγονται φορτωτικά έγγραφα και είναι: (1) η φορτωτική (2) το τιμολόγιο πώλησης (3) το ασφαλιστήριο συμβόλαιο των εμπορευμάτων (4) η πιστοποιητικό προέλευσης σημαντικότερα

35 Φορτωτική √ √ √ εκδίδεται από το μεταφορέα αποτελεί απόδειξη φόρτωσης & παραλαβής των εμπ/των είναι αξιόγραφο (δλδ έγγραφο που ενσωματώνει ένα δικαίωμα και συγκεκριμένα το δικαίωμα του κομιστή να αξιώσει την παράδοση των εμπ/των που αναφέρονται σε αυτήν.) Με τη μεταβίβαση της φορτωτικής με οπισθογράφηση μεταβιβάζεται και η κυριότητα των εμπορευμάτων.

36 Φορτωτική σε οδική μεταφορά σε θαλάσσια μεταφορά √ √ με αυτοκίνητο ή σιδηρόδρομο Κώδικας Βιβλίων & Στοιχειών (ΚΒΣ) √με πλοίο √Κώδικας Ιδιωτικού Ναυτικού Δικαίου (ΚΙΝΔ)

37 Φορτωτική σε οδική μεταφορά (ΚΒΣ) Στοιχεία (1) Ονοματεπώνυμο ή επωνυμία, επάγγελμα, διεύθυνση αποστολέα ή φορτωτή και τον παραλήπτη των εμπ/των. (2) Αν η μεταφορά γίνεται απευθείας από τον αποστολέα στον παραλήπτη με εντολή μεταφορικού γραφείου, γράφονται και όλα τα στοιχεία του εντολέα. (3) Ημερομηνία και τόπο έκδοσης της φορτωτικής, όπως και ημερομηνία έναρξης μεταφοράς από το μεταφορέα. (4) Τόπο προορισμού των προς μεταφορά εμπ/των. (5) Είδος και αριθμό συνοδευτικού στοιχείου του αποστολέα.

38 Σε μεταφορά με «πλοία γραμμής» (Liners) η φορτωτική αποτελεί απόδειξη της σύμβασης μεταφοράς. Φορτωτική σε θαλάσσια μεταφορά (ΚΙΝΔ) Στις άλλες θαλάσσιες μεταφορές αποτελεί συμπλήρωμα της σύμβασης ναύλωσης.

39 Φορτωτική σε θαλάσσια μεταφορά (ΚΙΝΔ) Ισχύουν τα ακόλουθα (1) Η φορτωτική εκδίδεται από τον πλοίαρχο μετά τη φόρτωση και αντίγραφό της υπογεγραμμένο από το φορτωτή παραδίνεται στον εκναυλωτή-μεταφορέα. (2) Η φορτωτική, με επιλογή του φορτωτή, εκδίδεται με ορισμένο όνομα (ονομαστική) ή σε «διαταγή». (3) Νόμιμος παραλήπτης των εμπ/των που αναφέρονται στη φορτωτική είναι ο ονομαστικά αναφερόμενος και σε φορτωτική σε διαταγή οποιοσδήποτε νόμιμος κομιστής. (4) Ο μεταφορέας υποχρεώνεται να παραδώσει το φορτίο, μόνον όταν επιστραφεί σε αυτόν η φορτωτική με έγγραφη απόδειξη του παραλήπτη των εμπ/των.

40 Φορτωτική σε θαλάσσια μεταφορά (ΚΙΝΔ) √ √ √ ονοματεπώνυμο μεταφορέα πλοιοκτήτη ή εφοπλιστή λιμένες φόρτωσης και εκφόρτωσης αριθμός σάκων, δεμάτων κλπ √ √ √ ποσότητα και βάρος των εμπ/των διακριτικά τους σημεία ποσό ναύλου (κόμιστρο) √ √ τρόπος και χρόνος καταβολής του διάρκεια ημερών αναμονής (σταλίες) και υπεραναμονής (επισταλίες) √τυχόν παρατηρήσεις √χρονολογία έκδοσης

41 Φορτωτική σε θαλάσσια μεταφορά (ΚΙΝΔ) Στη διεθνή ναυτιλιακή πρακτική υπάρχουν ορισμένες «ρήτρες» (Clauses) που μπορούν να τεθούν στη φορτωτική. Η φορτωτική λέγεται «καθαρή» (Clean Bill of Lading) όταν δεν υπάρχει σε αυτή καμία παρατήρηση για την κατάσταση των εμπορευμάτων.

42 β. Τόπος παράδοσης των εμπορευμάτων (Place of Delivery) Το Διεθνές Οικονομικό Επιμελητήριο (ICC) επιδιώκει τη διευκόλυνση και την επέκταση των διεθνών συναλλαγών. Κατάρτισε ένα πίνακα Διεθνών Εμπορικών Όρων (INCOTERMS) που αφορούν τον τρόπο παράδοσης των εμπ/των και το περιεχόμενο κάθε όρου (δλδ τις υποχρεώσεις και τα δικαιώματα για τον πωλητή και τον αγοραστή).

43 Οι 14 Διεθνείς Εμπορικοί Όροι είναι οι εξής: (1) Ex works (EX.W.) : Εμπορεύματα παραδοτέα έξω από το εργοστάσιο ή από την αποθήκη. Όλα τα έξοδα (ασφάλιση, μεταφορικά) από το σημείο αυτό και πέρα βαρύνουν τον αγοραστή (εισαγωγέα). (2) Free ON Rail-Free On Truck (F.O.R.-F.O.T.) : Εμπορεύματα παραδοτέα στο σιδηροδρομικό βαγόνι ή το φορτηγό αυτοκίνητο. Όλα τα έξοδα (ασφάλιση, μεταφορικά) από το σημείο αυτό και πέρα βαρύνουν τον αγοραστή (εισαγωγέα). (3) Free Alongside Ship (F.A.S.) : Εμπορεύματα ελεύθερα δίπλα στο πλοίο. Κατονομάζεται έτσι το λιμάνι της φόρτωσης. Η φόρτωση των εμπ/των στο πλοίο και όλες οι σχετικές διαδικασίες (πχ τελωνιακή) βαρύνουν τον αγοραστή (εισαγωγέα).

44 Οι 14 Διεθνείς Εμπορικοί Όροι είναι οι εξής: (4) Free On Board (F.O.B.) : Εμπορεύματα παραδοτέα πάνω στο πλοίο. Κατονομάζεται έτσι το λιμάνι της φόρτωσης. Το «κρίσιμο» σημείο είναι το κιγκλίδωμα του πλοίου. Η ευθύνη του πωλητή (πχ εξαγωγέα) περιορίζεται στο λιμάνι φόρτωσης των εμπορευμάτων. (5) Cost and Freight (CFR) : Εμπορεύματα παραδοτέα στον τόπο προορισμού. O πωλητής (εξαγωγέας) έχει υποχρέωση να πληρώσει τα αναγκαία έξοδα και το ναύλο για τη μεταφορά των εμπ/των στον τόπο προορισμού που κατονομάζεται στη σύμβαση. O αγοραστής (εισαγωγέας) έχει ευθύνη να ασφαλίσει τα εμπορεύματα και να πληρώσει τα ασφάλιστρα.

45 Οι 14 Διεθνείς Εμπορικοί Όροι είναι οι εξής: (6) Cost, Insurance, Freight (C.I.F.) : Εμπορεύματα παραδοτέα στον τόπο προορισμού και ασφαλισμένα. Κατονομάζεται ο λιμένας προορισμού και περιλαμβάνεται η αξία των εμπ/των, η ασφάλεια και ο ναύλος. (7) Ex Ship (EXS) : Εμπορεύματα παραδοτέα πάνω στο πλοίο, στο λιμάνι προορισμού. Ο αγοραστής (εισαγωγέας) πρέπει να παραλάβει τα εμπ/τα μόλις λάβει τα φορτωτικά έγγραφα. O πωλητής (εξαγωγέας) έχει υποχρέωση ευθύνη να ασφαλίσει τα εμπορεύματα. Αν παραλείψει να τα παραλάβει θεωρείται υπεύθυνος για την πληρωμή σταλιών.

46 Οι 14 Διεθνείς Εμπορικοί Όροι είναι οι εξής: (8) Ex Quay (EXQ) : Εμπορεύματα παραδοτέα στην προκυμαία, στο λιμάνι προορισμού. (9) Delivered at Frontier (DAF) : Εμπορεύματα παραδοτέα στα σύνορα. Η πληρωμή των εξόδων εκφόρτωσης και η ευθύνη καθώς και η δαπάνη για την απόκτηση άδειας εισαγωγής βαρύνουν επίσης των πωλητή (εξαγωγέα). Κυρίως για σιδηροδρομική ή οδική μεταφορά. Οι υποχρεώσεις του πωλητή (εξαγωγέα) εκπληρώνονται όταν τα εμπ/τα φθάσουν στα σύνορα και συγκεκριμένα πριν από το «συνοριακό τελωνείο» της χώρας, που προβλέπεται στη σύμβαση πώλησης. Και τα έξοδα εκφόρτωσης βαρύνουν τον πωλητή (εξαγωγέα)

47 Οι 14 Διεθνείς Εμπορικοί Όροι είναι οι εξής: (10) Delivered Duty Paid (DDP) : Εμπορεύματα παραδοτέα CIF με πληρωμένους τους δασμούς. (11) Free Carrier (FRC) : Εμπορεύματα παραδοτέα ελεύθερα στο μεταφορέα. Ο πωλητής (εξαγωγέας) μέχρι την άφιξη των εμπ/των στο καθοριζόμενο σημείο πώλησης (από τη σύμβαση) βαρύνεται με τα σχετικά έξοδα αλλά και από τον κίνδυνο των εμπ/των. Οι υποχρεώσεις του πωλητή (εξαγωγέα) εκπληρώνονται όταν παραδώσει τα εμπ/τα στο μεταφορέα, σε προκαθορισμένο (από τη σύμβαση) σημείο.

48 Οι 14 Διεθνείς Εμπορικοί Όροι είναι οι εξής: (12) FOB Airport (FOA) : Εμπορεύματα παραδοτέα ελεύθερα στο αεροδρόμιο. (13) Freight Carriage Paid to…..(DCP) : Εμπορεύματα παραδοτέα στον τόπο προορισμού (καθορίζεται επακριβώς στη σύμβαση) με πληρωμένα τα έξοδα μεταφοράς. Ο πωλητής (εξαγωγέας) φροντίζει για τη σύναψη σύμβασης μεταφοράς, με κίνδυνο και έξοδα του αγοραστή (εισαγωγέα). Συνιστά σύμβαση «αποστολής εμπορευμάτων». Ο αγοραστής (εισαγωγέας) υποχρεώνεται να καλύψει τον κίνδυνο κατά τη μεταφορά καθώς και τα σχετικά έξοδα. Συνιστά σύμβαση «αποστολής εμπορευμάτων».

49 Οι 14 Διεθνείς Εμπορικοί Όροι είναι οι εξής: (14) Freight Carriage and Insurance to…..(CIP) Περιλαμβάνει και την ασφάλιση στις υποχρεώσεις, τα έξοδα και τις ευθύνες του πωλητής (εξαγωγέας). Προέκταση του προηγούμενου όρου.

50 Στις συμβάσεις αποστολής εμπορευμάτων ο κίνδυνος της ζημιάς ή απώλειας των εξαγόμενων εμπορευμάτων μεταφέρεται από την εξαγωγέα στον εισαγωγέα, στο σημείο φόρτωσης των εμπ/των ή παράδοσής τους στον καθορισμένο μεταφορέα. Στις συμβάσεις άφιξης το σημείο μεταβίβασης του κινδύνου της ζημιάς ή απώλειας των εμπορευμάτων τοποθετείται στο σημείο άφιξης των εμπορευμάτων.

51 Στις (εσωτερικές) μεταφορές με φορτηγό αυτοκίνητο χρησιμοποιούνται συνήθως οι όροι: √ √ παράδοση στο κατάστημα ή στην αποθήκη του πωλητή παράδοση στο κατάστημα ή στην αποθήκη του αγοραστή √ παράδοση στο Πρακτορείο Μεταφορικής Εταιρείας

52 Στις (εσωτερικές) μεταφορές με το σιδηρόδρομο χρησιμοποιούνται συνήθως οι όροι: √ √ παράδοση στην αποθήκη του σταθμού φόρτωσης παράδοση στην αποθήκη του σταθμού εκφόρτωσης √ παράδοση σε βαγόνι στο σταθμό φόρτωσης √ παράδοση σε βαγόνι στο σταθμό εκφόρτωσης

53 Σε αεροπορικές μεταφορές χρησιμοποιούνται συνήθως οι όροι: √ √ παράδοση στον αερολιμένα αποστολής παράδοση στον αερολιμένα προορισμού

54 4. ΧΡΟΝΟΣ ΚΑΙ ΤΡΟΠΟΣ ΠΛΗΡΩΜΗΣ Χρόνος πληρωμής ΆμεσοςΠροθεσμιακός Πληρωμή τοις μετρητοίς (cash) Πληρωμή με πίστωση (credit) Πληρωμή με δόσεις (installments) (πληρωμή τη στιγμή της αγοράς) (πληρωμή στο μέλλον)

55 1. Η πληρωμή τοις μετρητοίς (που μπορεί να γίνει σε ένα 8 ήμερο) περιλαμβάνει τους εξής τρόπους: (1) Καταβολή των μετρητών από τον αγοραστή στα χέρια του πωλητή. (2) Κατάθεση της αξίας του τιμολογίου πώλησης από τον αγοραστή σε μια τράπεζα στην οποία έχει λογαριασμό ο πωλητής και με το σύστημα ON LINE αυτόματο πέρασμα σε αυτό το λογ/μο, ώστε ο πωλητής να εισπράξει αυτό το ποσό αμέσως. Ο αγοραστής για απόδειξη της καταβολής κρατάει το σχετικό παραστατικό της τράπεζας.

56 (3) Πληρωμή με έμβασμα τράπεζας (Remittance). Η πληρωμή με έμβασμα (Remittance) γίνεται με κατάθεση από τον αγοραστή του ποσού σε μια τράπεζα και εντολή (Order) προς αυτή να γνωστοποιήσει την κατάθεση με το ταχύτερο δυνατό μέσο (τηλεφωνικά ή με Fax), ώστε ο πωλητής να πάει να το εισπράξει στο μικρότερο δυνατό χρόνο ή να ειδοποιηθεί ότι το ποσό βρίσκεται στη διάθεση του. (4) Πληρωμή έναντι φορτωτικών εγγράφων (Cash Against Documents). Όταν η τράπεζα παραδώσει στον αγοραστή τα φορτωτικά έγγραφα (φορτωτική, τιμολόγιο κτλ), αυτός εξοφλεί την αξία τους.

57 (5) Άνοιγμα πίστωσης (Opening of Credit). O αγοραστής ανοίγει υπέρ του πωλητή πίστωση σε μια τράπεζα για την αξία των εμπορευμάτων, συνήθως βάσει «προτιμολογίου» (Pro-Forma), με τον όρο να εισπράξει το ποσό ο πωλητής από το κατάστημα της ίδιας τράπεζας του τόπου του μετά την παράδοση σε αυτό των φορτωτικών εγγράφων. (6) Αποστολή στον πωλητή ισόποσης με την αξία των εμπ/των επιταγής (Check) έκδοσης του αγοραστή. Την επιταγή μπορεί να εισπράξει ο πωλητής από την τράπεζα όπου έχει λ/μο ο αγοραστής και στην οποία ανήκει το έντυπο της επιταγής.

58 2. Η πληρωμή επί πιστώσει περιλαμβάνει τους εξής τρόπους (αφού σημειωθεί ότι στη συμφωνία της αγοραπωλησίας έχει καθορισθεί ρητά η προθεσμία της πίστωσης δλδ ο μελλοντικός χρόνος πληρωμής): (1) Καταβολή μετρητών με κατάθεση στον τραπεζικό λογ/μο του πωλητή (ON LINE ή με έμβασμα ). Αν οι συναλλασσόμενοι έχουν γνωριμία και συνεργασία ή αν ο πωλητής έχει εμπιστοσύνη στον αγοραστή, ορίζεται ο μελλοντικός χρόνος πληρωμής και στο χρονικό εκείνο σημείο ο αγοραστής πληρώνει με καταβολή μετρητών με κατάθεση στον τραπεζικό λογ/μο του πωλητή και ON LINE (άμεση αυτόματη) μεταβίβαση του ποσού ή με έμβασμα του οφειλόμενου ποσού.

59 (2) Παράδοση συναλλαγματικής (Bill of Exchange). O πωλητής εκδίδει μια συναλλαγματική, αποδοχής του αγοραστή με χρόνο πληρωμής αυτόν που συμφωνήθηκε για την πίστωση. Αν ο αγοραστής θεωρείται αφερέγγυος ή απλά για μεγαλύτερη κατοχύρωση του, ο πωλητής μπορεί να ζητήσει και τριτεγγύηση από ένα πρόσωπο που θεωρεί φερέγγυο. (3) Μεταχρονολογημένες επιταγές. O αγοραστής με την παραλαβή του εμπ/τος παραδίδει στον πωλητή επιταγή ισόποση με την αξία του εμπ/τος, με ημερομηνία εκείνη για την οποία συμφωνήθηκε η διάρκεια της πίστωσης. Την επιταγή αυτή ο πωλητής μπορεί να την κυκλοφορήσει (προεξόφληση) να «τζιράρει» για εξυπηρέτηση του.

60 3. Η πληρωμή με δόσεις. Πολλές φορές συμφωνείται η διατήρηση της κυριότητας του τιμήματος από τον πωλητή, μέχρι την εξόφληση του πράγματος (συμφωνία ρητή ή σιωπηλή). Πώληση με περιοδική καταβολή του τιμήματος. Εφαρμόζεται κυρίως στις λιανικές πωλήσεις. Αν το πράγμα καταστραφεί ή χειροτερεύσει την ευθύνη έχει ο αγοραστής. Έχει όμως και την ωφελεία του πράγματος μετά την παράδοση του σε αυτόν. Πλεονέκτημα: οι αγοραστές αποκτούν πράγματα (που δεν θα είχαν την δυνατότητα να αγοράσουν) διαφορετικά και οι πωλητές αυξάνουν τον κύκλο των πωλήσεων τους (που διαφορετικά δεν θα πραγματοποιούσαν). Μειονέκτημα: ωθεί προς σπατάλη και πολυτέλεια και προκαλεί αύξηση των τιμών των πωλούμενων αγαθών. √ √ √ √ √ √

61 5. ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΤΙΜΗΣ ΠΩΛΗΣΗΣ Τιμή πώλησης: χρηματικό ποσό που πληρώνει ο αγοραστής και εισπράττει ο πωλητής για κάθε μονάδα ενός αγαθού (προϊόντος ή υπηρεσίας). Τίμημα (consideration): μονάδες αγαθού * τιμή αγαθού Ο προσδιορισμός της τιμής εξαρτάται: α. Kόστος παραγωγής και συνολικό κόστος β. Μορφή αγοράς και κατάστασή της σε ορισμένο χρόνο γ. Συμπεριφορά ομοειδών – ανταγωνιστριών επιχειρήσεων δ. Στάση των καταναλωτών στο συγκεκριμένο προϊόν ε. Πολιτική επιχείρησης ως προς τις τιμές στ. Παρέμβαση κράτους στον προσδιορισμό τιμής

62 α. Το κόστος παραγωγής και το συνολικό κόστος Κόστος (cost):σύνολο εξόδων Κόστος Παραγωγής (Production Cost): σύνολο εξόδων που απαιτείται για την παραγωγή των αγαθών Συνολικό Κόστος (cost):σύνολο εξόδων μέχρι τη στιγμή που τα αγαθά που παράχθηκαν είναι έτοιμα για να διατεθούν στην αγορά Μέσο (ανά μονάδα) Κόστος (Average Cost, Unit Cost): συνολικό κόστος / αριθμό μονάδων Τιμή αγαθού (profit): κατά μονάδα κόστος + κέρδος

63 β. Η μορφή της αγοράς και η κατάστασή της σε ορισμένο χρόνο Moρφή: ανάλογα τη μορφή που δραστηριοποιείται η επιχείρηση η τιμή διαμορφώνεται ανάλογα (πχ πλήρης ανταγωνισμός vs μονοπώλιο) Κατάσταση αγοράς: αλλιώς προσδιορίζεται η τιμή όταν επικρατεί οικονομική ευημερία και αλλιώς όταν υπάρχει λιτότητα και οι αγορές των αγαθών είναι περιορισμένες γ. Η συμπεριφορά των ομοειδών – ανταγωνιστριών επιχειρήσεων ως προς τις τιμές Κάθε επιχείρηση λαμβάνει υπόψη τις τιμές των ανταγωνιστών της. Αν πχ οι τιμές ενός αγαθό είναι πολύ πιο ψηλές από τα ανταγωνιστικά, τότε η επιχείρηση κινδυνεύει να βγει «έξω» από την αγορά.

64 δ. Η στάση των καταναλωτών απέναντι στο συγκεκριμένο προϊόν Οι καταναλωτές μπορεί να ζητούν ή να απορρίπτουν ένα προϊόν είτε για λόγους ποιότητας, είτε λόγω συνήθειας, είτε λόγω διαφήμισης κτλ. ε. Η πολιτική της επιχείρησης ως προς τις τιμές Η πολιτική τιμών (Price Policy) έχει την έννοια χάραξης κατεύθυνσης από μια επιχείρηση ως προς τις τιμές. (1) Προσέγγιση καταναλωτών σε χαμηλές τιμές, γιατί επιδιώκει κέρδος από την αύξηση του τζίρου. (2) Εξόντωση ανταγωνιστών με τιμές που βρίσκονται ελάχιστα πάνω από το κατά μονάδα κόστος γιατί επιδιώκει την απαλλαγή από τον ανταγωνισμό τους. Αποβλέπει:

65 (3) Καθιέρωση υψηλής τιμής σε συνδυασμό με άριστη ποιότητα, με την οποία προσελκύονται οι καταναλωτές που ξέρουν ότι τη διαφορά της τιμής θα την κερδίσουν σε σημαντική ποιοτική διαφορά (4) Καθιέρωση διαφοροποιημένων τιμών είτε ανάλογα με τις εποχές του έτους είτε ανάλογα με τις γεωγραφικές περιοχές κλπ. Η τιμολογιακή πολιτική των επιχειρήσεων ελέγχεται από τη Επιτροπή Ανταγωνισμού. Απαγορεύεται πχ η δημιουργία καρτέλ ή η κατάχρηση της δεσπόζουσας θέσης στην αγορά.

66 στ. Η τυχόν παρέμβαση του κράτους στον προσδιορισμό της τιμής Τρόποι κρατικής παρέμβασης: 1) Καθορισμός τιμής συγκέντρωσης ή ασφαλείας (πχ για αγροτικά προϊόντα). 2) Επιβολή «διατίμησης» (υποχρεωτικής τιμής πώλησης) για ορισμένα προϊόντα πρώτης ανάγκης (πχ το ψωμί). 3) Καθορισμός συντελεστών θεμιτού κέρδους για την πάταξη της αισχροκέρδειας κτλ.

67 6. ΑΙΤΙΑ ΠΟΥ ΕΠΗΡΕΑΖΟΥΝ ΤΙΣ ΤΙΜΕΣ Οι τιμές μπορεί να επηρεαστούν: 1) Από την αυξομείωση του κόστους παραγωγής και του συνολικού κόστους, αν για κάποιο λόγο (πχ αύξηση της τιμής των α΄ υλών) ένα στοιχείο του κόστους μεταβληθεί. 2) Από την μεταβολή της μορφής και των συνθηκών αγοράς. Αν πχ υπάρχει ολιγοπώλιο και μπει στην αγορά ένας νέος παραγωγός, τότε ενδέχεται οι αυτοί που αποτελούσαν το ολιγοπώλιο να ρίξουν τις τιμές για να κάνουν δύσκολη τη θέση του νέου παραγωγού. Γενικά είναι σημαντικός ο ρόλος της διαμόρφωσης της προσφοράς (Supply) και της ζήτησης (Demand) στο σχηματισμό των τιμών.

68 3) Από τη μεταβολή της συμπεριφοράς των ανταγωνιστών ως προς τις τιμές. Αν ένας ανταγωνιστής ρίξει την τιμή ενός προϊόντος, οι επιχειρήσεις που παράγουν ομοειδή προϊόντα είναι υποχρεωμένες να ακολουθήσουν (αν όχι σε όλη την έκταση τουλάχιστον σε ένα ποσοστό). 4) Από τη στάση των καταναλωτών απέναντι στο συγκεκριμένο προϊόν. Αν από έρευνα αγοράς διαπιστώσει ότι οι καταναλωτές είναι ικανοποιημένοι από το προϊόν ώστε να μην αντιδράσουν αρνητικά σε μια αύξηση της τιμής, τότε προχωρούν σε αυτή. Αντίθετα αν διαπιστώσει ότι οι καταναλωτές δυσφορούν ως προς την τιμή και αρχίζει η διαρροή τους στα ομοειδή προϊόντα, τότε είναι υποχρεωμένη να μειώσει την τιμή.

69 5) Από την πολιτική της επιχείρησης ως προς τις τιμές. Η επιχείρηση μπορεί πχ να μειώσει τις τιμές της ώστε να επιδιώξει την «εξόντωση» των ανταγωνιστών της ή να προσεγγίσει περισσότερο τους καταναλωτές («επίθεση τιμών»). 6) Από τυχόν παρέμβαση του κράτους. √ √ απαγόρευση ή ελευθερία των συναλλαγών επιβολή νέου φόρου √ αλλαγή στα ποσοστά θεμιτού κέρδους √ πάγωμα τιμών (επιβολή κατώτατης τιμής) Παραδείγματα κρατικής παρέμβασης: √ προστασία παραγωγών (επιβολή ανώτατη τιμή)

70 7. ΔΙΑΚΡΙΣΗ ΤΩΝ ΑΓΟΡΑΠΩΛΗΣΙΩΝ Αγοραπωλησία ΆμεσηΈμμεση Απευθείας μεταξύ αγοραστή και πωλητή Με Διαγωνισμό Με την παρεμβολή διαμέσων (που δεν προσφέρουν εξαρτημένη εργασία στην επιχείρηση) Μαζική αγορά ή πώληση αγαθών με την πρόκληση δημοσίου ανταγωνισμού

71 α. Άμεση αγοραπωλησία (Direct Purchase and Sale) √ με υπάλληλο του πωλητή √ με περιοδεύοντα υπάλληλο του πωλητή √ με υπάλληλο - πλασιέ 1. Η άμεση αγοραπωλησία σήμερα γίνεται τηλεφωνικά είτε με fax είτε με telex ανάμεσα σε αγοραστή και πωλητή. 2. Η άμεση αγοραπωλησία μεταξύ αγοραστή και υπαλλήλου του πωλητή γίνεται μετά από επικοινωνία. Επισκέπτεται τους ήδη πελάτες και παίρνει νέες παραγγελίες και αφετέρου έρχεται σε επαφή με πιθανούς νέους πελάτες προσπαθώντας να τους πείσει να αγοράσουν τα προϊόντα. Ο ρόλος του είναι μόνο να προσελκύει νέους πελάτες.

72 β. Έμμεση αγοραπωλησία (Indirect purchase and sale) √ μεσίτες παραγγελιοδόχοι Ο ρόλος τους στη διεθνώς στη σύναψη αγοραπωλησιών είναι πολύ μεγάλος. √ Η αμοιβή από την υπηρεσία που προσφέρουν συνίσταται στην προμήθεια (commission) που παίρνουν. Παραδείγματα:

73 γ. Αγοραπωλησία με διαγωνισμό (Auction) Δημοπρασίαχρησιμοποιείται από δημόσιες επιχειρήσεις Επιδίωξη διαγωνισμού για την επίτευξη της ευνοϊκότερης τιμής είναι: 1. Ορισμός Μαζική αγορά ή πώληση αγαθών με την πρόκληση δημοσίου ανταγωνισμού ως προς το ποιος θα προσφέρει την ευνοϊκότερη τιμή, που είναι η χαμηλότερη δυνατή στην αγορά και η μεγαλύτερη δυνατή στην πώληση. Διαγωνισμός (1) η απόλυτη δημοσιότητα (2) η αμεροληψία και αντικειμενικότητα (3) Η ελεύθερη και ακώλυτη συμμετοχή όσων έχουν τις προϋποθέσεις γι’αυτή

74 2. Διακρίσεις διαγωνισμού Διαγωνισμοί ΠλειοδοτικοίΕκούσιοι Για αγοραστή που επιδιώκει τη μεγαλύτερη τιμή Μυστικοί Με την ελεύθερη βούληση αγοραστών – πωλητών Προσφορές σε σφραγισμένους φακέλους Για πωλητή που επιδιώκει τη χαμηλότερη τιμή Μειοδοτικοί Αναγκαστικοί Φανεροί Επιβάλλονται από το κράτος με δικαστική απόφαση Προφορικός και φανερός συναγωνισμός

75 3. Διαδικασία - προϋποθέσεις συμμετοχής σε διαγωνισμό 1 ο στάδιο : Δημοσίευση της διακήρυξης του διαγωνισμού. 2 ο στάδιο : Καθορισμός των προσώπων ενώπιων των οποίων θα γίνει ο διαγωνισμός. 3 ο στάδιο : Διενέργεια του διαγωνισμού. √ δημοσίευση σε μεγάλες εφημερίδες ώστε να λάβουν γνώση όσο το δυνατό περισσότεροι σαφής (όλα τα στοιχεία αγοράς ή πώλησης)√ √ έλεγχος τυπικών στοιχείων από αρμόδιους στο μυστικό έχουμε άνοιγμα των προσφορών√ στο φανερό παρακολούθηση των προσφορών√

76 4 ο στάδιο : Κατακύρωση του διαγωνισμού και ανακήρυξη του μειοδότη ή του πλειοδότη. Ακολουθεί η εκτέλεση της σύμβασης. Ο δημόσιος τομέας οφείλει να κάνει διαγωνισμό σε μαζικές αγορές ή πωλήσεις διαφόρων ειδών. Μεγάλες ιδιωτικές Α.Ε. διενεργούν διαγωνισμούς για την επίτευξη καλύτερων τιμών. Στην ΕΕ, οι επιχειρήσεις έχουν δικαίωμα να λαμβάνουν μέρος στους επιμέρους εθνικούς διαγωνισμούς με ίσους όρους. Σημειώνεται ότι:


Κατέβασμα ppt "ΤΕΙ ΙΟΝΙΩΝ ΝΗΣΩΝ ΤΜΗΜΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΔΙΔΑΣΚΩΝ: ΧΑΛΙΚΙΑΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google