Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Μάθημα: Ο εκπαιδευτικός ως ερευνητής και ως στοχαζόμενος επαγγελματίας Διδάσκουσα: Αυγητίδου Σοφία Εαρινό εξάμηνο 2015 - 2016 Φοιτήτριες: Βράντση Μελπομένη.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Μάθημα: Ο εκπαιδευτικός ως ερευνητής και ως στοχαζόμενος επαγγελματίας Διδάσκουσα: Αυγητίδου Σοφία Εαρινό εξάμηνο 2015 - 2016 Φοιτήτριες: Βράντση Μελπομένη."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Μάθημα: Ο εκπαιδευτικός ως ερευνητής και ως στοχαζόμενος επαγγελματίας Διδάσκουσα: Αυγητίδου Σοφία Εαρινό εξάμηνο 2015 - 2016 Φοιτήτριες: Βράντση Μελπομένη Καρλή Παρασκευή-Άννα Μάττα Φανή Στεφάνοβιτς Αθηνά Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας Παιδαγωγική Σχολή Φλώρινας Διατμηματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών «Επιστήμες της Αγωγής: Επαγγελματική Μάθηση και Καινοτομίες στην Εκπαίδευση»

2 Ζήτημα Συμπεριφορά ενός μαθητή Συχνοί τσακωμοί Κοροϊδίες - Βρισιές Δυσκολία ελέγχου θυμού Εν ώρα μαθήματος Ομιλίες Φωνές Τραγούδια Όχι στη θέση του 2

3 Νοηματοδότηση Ζητήματος Αίτια Μη ύπαρξη ορίων στο σπίτι Σχέσεις σχολείου - γονιών Αμυντική - Επιθετική συμπεριφορά στο σχολείο Επικριτικοί γονείς Πιθανή ύπαρξη ΔΕΠΥ Χωρισμένη η τάξη σε δύο τμήματα τα προηγούμενα χρόνια Αντίδραση εκπαιδευτικού Κλίμα της τάξης – Σχέσεις μαθητών Περιθωριοποιημένο παιδί Ρόλος εκπαιδευτικού Συμπεριφορά εκπαιδευτικού Θετικό κλίμα τάξης Κανόνες τάξης Δημιουργία σχέσης εμπιστοσύνης με παιδιά και γονείς 3

4 Νοηματοδότηση Ζητήματος Επιδιώξεις Εντοπισμός αιτιών του προβλήματος Βελτίωση επικοινωνίας με γονείς μαθητή Αίσθηση του ανήκειν σε ομάδα Προτάσεις Κοινή γραμμή αντιμετώπισης από όλους τους εκπαιδευτικούς Πρόγραμμα ευαισθητοποίησης γονέων για μαθησιακές δυσκολίες και ζητήματα συμπεριφοράς παιδιών Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας Αποκατάσταση της επικοινωνίας με τους γονείς του παιδιού Δημιουργία θετικού κλίματος μεταξύ των μαθητών Ομαδικές δραστηριότητες Χρειάζομαι βοήθεια από: Συναδέλφους Κριτικούς φίλους Συμβουλευτική υποστήριξη από παιδοψυχολόγο Υποστήριξη από την οικογένεια του παιδιού Βοήθεια από ψυχολόγο και κοινωνικό λειτουργό για εφαρμογή προγράμματος Αγωγής Υγείας 4

5 Απορίες και διευκρινήσεις Αναφορά περιστατικών που έθεσαν νέους προβληματισμούς Αναστοχαστικές διαπιστώσεις από εκπαιδευτικό Διάλογος μετά τη Νοηματοδότηση Κοινά στοιχεία και διαφοροποιήσεις Συζήτηση για τους παράγοντες που επηρεάζουν το ζήτημα Αναφορά παραγόντων που υπάρχει δυνατότητα διερεύνησης Θεωρητική ανασκόπηση Περιεχόμενα Διαλόγων 5

6 Φοβάται ότι δεν έχει την αποδοχή από τους συμμαθητές του… Ίσως οι σχέσεις του με τα παιδιά δεν είναι ουσιαστικές… Αν δουλέψεις περισσότερο σε ομάδες, θα ενισχύσεις το κλίμα αποδοχής; Τα υπόλοιπα παιδιά έχουν δέσει μεταξύ τους; Πώς νιώθει το παιδί μέσα στην τάξη; Δεν μπορούσαν να συνεργάζονται… Η προσωπικότητα και το ύφος της εκπαιδευτικού αποτελεί σημαντικό παράγοντα διαμόρφωσης του κλίματος. Η επιθετικότητα επηρεάζεται από τις διαπροσωπικές σχέσεις. Ερωτήσεις και προβληματισμοί 6

7 Άτομο Κλίμα τάξης και Ρόλος εκπαιδευτικού Ομάδα Επιθετικότητα Μετατόπιση Ζητήματος Νοηματοδότησης 7

8 Μια επιθετική συμπεριφορά μπορεί να οφείλεται τόσο σε βιολογικούς παράγοντες όσο και σε κοινωνικούς παράγοντες (σχολείο, εκπαιδευτικό, ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον). Η επιθετικότητα του παιδιού επηρεάζεται από τις διαπροσωπικές σχέσεις που έχει με τους συνομηλίκους του. Το θετικό κλίμα της τάξης βελτιώνει τη μαθητική συμπεριφορά και ενισχύει την αυτοεκτίμηση του μαθητή. Η προσωπικότητα της εκπαιδευτικού αποτελεί σημαντικό παράγοντα διαμόρφωσης του κλίματος της τάξης. Τι μάθαμε μετά τη θεωρητική πλαισίωση… Ένα περιβάλλον μάθησης που κατανοεί τις ανάγκες του μαθητή, ενισχύει τη δημιουργικότητα, την ευρηματικότητα και το συνεργατικό πνεύμα. Μια εκπαιδευτικός θα πρέπει να αποφεύγει την τιμωρία αλλά και την ανοχή της επιθετικής συμπεριφοράς του μαθητή και θα πρέπει να διαθέτει υπομονή, ψυχραιμία και καλή διάθεση προς λύση του ζητήματος. 8

9 Δύο παράγοντες που μας απασχόλησαν ως ομάδα σχετικά με το ζήτημα Ο ουσιαστικός ρόλος της εκπαιδευτικού βελτιώνει το κλίμα αποδοχής στην τάξη, μιας και πολλοί από τους παράγοντες που το επηρεάζουν συνδέονται με τις επιλογές της και τον τρόπο οργάνωσης της διδασκαλίας. Το κλίμα αποδοχής δεν σχετίζεται τόσο με τις ατομικές συμπεριφορές των παιδιών, όσο με τις σχέσεις αλληλεπίδρασης που αναπτύσσονται μεταξύ των παιδιών. 9 Τι ξανασκεφτήκαμε…

10 Κατανόηση της πραγματικότητας που έχει διαμορφωθεί στην τάξη Ερμηνεία των συνθηκών μέσα στις οποίες έχει διαμορφωθεί η συγκεκριμένη κατάσταση Βελτίωση του κλίματος της τάξης και των πρακτικών της εκπαιδευτικού Πρακτική έρευνα δράση 10 Πρακτική ή Χειραφετική;

11 Ερωτηματολόγιο μαθητών Κλείδα παρατήρησης εκπαιδευτικού 1 ο Ερώτημα : Ενθαρρύνεται η αλληλεπίδραση και η συνεργασία των μαθητών από την εκπαιδευτικό; Με ποιο τρόπο; Ερωτηματολόγιο μαθητών 2 ο Ερώτημα : Πώς νιώθουν οι μαθητές στο σχολικό περιβάλλον; Ερωτηματολόγιο μαθητών Κοινωνιόγραμμα 3 ο Ερώτημα : Πώς έχουν διαμορφωθεί οι σχέσεις μεταξύ των μαθητών; 4 ο Ερώτημα : Ποιες είναι οι σχέσεις των μαθητών με την εκπαιδευτικό; Ερωτηματολόγιο μαθητών Κλείδα παρατήρησης εκπαιδευτικού Ερευνητικά ερωτήματα 11

12 Ερευνητικά εργαλεία Καθό λου Λίγο Αρκε τά Πολύ Πάρα πολύ Μερικές φορές στο μάθημα συνεργαζόμαστε με έναν φίλο μου για εργασίες που μας βάζει η δασκάλα. Κάποιες φορές στο μάθημα χωριζόμαστε και δουλεύουμε σε ομάδες. Βοηθάω τους φίλους μου στα μαθήματα, όταν δυσκολεύονται. Οι συμμαθητές μου με βοηθούν, όταν δυσκολεύομαι στα μαθήματα. Στο σχολείο μου αισθάνομαι ότι η δασκάλα μου με αποδέχεται και με εκτιμά. Η δασκάλα συνεργάζεται καλά με τους μαθητές της τάξης. Αισθάνομαι ότι η δασκάλα μου θα μου συμπαραστεκόταν σε μια δυσκολία που θα είχα. Αισθάνομαι ότι η δασκάλα μου κάνει ό,τι περνάει από το χέρι της για να με βοηθήσει στα μαθήματα. Η δασκάλα είναι δίκαιη μαζί μου. Ερωτηματολόγιο μαθητών 12

13 Ερευνητικά εργαλεία Πώς νιώθεις στο σχολείο;............................................................................................................................................................................................................................................................................................ Τα τρία πράγματα που μου αρέσουν περισσότερο στο σχολείο μου είναι: 1.……………………………………………………………………… 2.……………………………………………………………………… 3.……………………………………………………………………… Τα τρία πράγματα που δεν μου αρέσουν στο σχολείο μου είναι: 1.……………………………………………………………………… 2.……………………………………………………………………… 3.……………………………………………………………………… Ερωτηματολόγιο μαθητών 13

14 Ερευνητικά εργαλεία Κοινωνιόγραμμα Θέλεις να πας σε μία θεατρική παράσταση που περίμενες πολύ καιρό για να τη δεις και έχεις, εκτός από το δικό σου, άλλα τρία εισιτήρια. Ποια παιδιά από την τάξη θα έπαιρνες μαζί σου; Α. Τον/την ……………………… γιατί ………………………………………...… …………………………………………………………………………………….... Β. Τον/την ……………………… γιατί ………………………………………...… …………………………………………………………………………………….... Γ. Τον/την ……………………… γιατί ………………………………………...… …………………………………………………………………………………….... 14

15 Ερευνητικά εργαλεία Κλείδα Παρατήρησης Εκπαιδευτικού Καθό λου Λίγο Αρκε τά Πολύ Πάρα πολύ Τεκμη ρίωση Η εκπαιδευτικός αναζητά ευκαιρίες και αναπτύσσει πρωτοβουλίες για δημιουργική συνεργασία των μαθητών. Η εκπαιδευτικός δίνει σαφείς οδηγίες στα παιδιά κατά τη συνεργατική διδασκαλία. Οι μαθητές έχουν ενεργό και ισότιμο ρόλο στην ομάδα. Η εκπαιδευτικός ενισχύει τη συμμετοχή όλων των μαθητών κατά τη μαθησιακή διαδικασία. Η εκπαιδευτικός ακούει τους μαθητές με προσοχή. Η εκπαιδευτικός αγνοεί λανθασμένες απαντήσεις των παιδιών Η εκπαιδευτικός διαφοροποιεί τη μαθησιακή διαδικασία προσπαθώντας να προσαρμοστεί στις δυνατότητες των παιδιών Η εκπαιδευτικός οργανώνει τη μαθησιακή διαδικασία με ποικίλους τρόπους που εξασφαλίζουν το ενδιαφέρον των παιδιών Η εκπαιδευτικός ενθαρρύνει και επιβραβεύει άμεσα τη συνεισφορά του κάθε μαθητή στη μαθησιακή διδασκαλία. Η εκπαιδευτικός κάνει διορθώσεις – υποδείξεις στα παιδιά με αποθαρρυντικό – άσχημο τρόπο. Η εκπαιδευτικός αντιμετωπίζει ζητήματα έλλειψης προσοχής ή φασαρίας με θετικό τρόπο (π.χ. δίνοντας κίνητρο συμμετοχής στα παιδιά, αναθέτοντας ρόλους, ζητώντας τη συνεργασία τους με ήρεμη φωνή). 15

16 Καθ όλου Λίγο Αρκε τά Πολύ Πάρα πολύ M.O. Μερικές φορές στο μάθημα συνεργαζόμαστε με έναν φίλο μου για εργασίες που μας βάζει η δασκάλα. ΙΙI ΙΙIIIΙΙΙ I ΙΙΙIIΙIII3.3/5 Κάποιες φορές στο μάθημα χωριζόμαστε και δουλεύουμε σε ομάδες. ΙΙΙIΙΙ I IIΙΙΙIIIIΙΙΙII3.4/5 Βοηθάω τους φίλους μου στα μαθήματα, όταν δυσκολεύονται.ΙΙIΙIIΙΙΙΙΙIIIΙΙIΙIII3.1/5 Οι συμμαθητές μου με βοηθούν, όταν δυσκολεύομαι στα μαθήματα. IΙIΙΙIIΙΙΙΙΙΙIIΙII 3/5 Στο σχολείο μου αισθάνομαι ότι η δασκάλα μου με αποδέχεται και με εκτιμά. IIΙIΙΙΙΙI ΙIΙIΙΙΙI ΙIII 4.4/5 Η δασκάλα μου συνεργάζεται καλά με τους μαθητές της τάξης. ΙIΙΙIΙΙIII IΙIΙIΙΙΙ ΙΙΙIII 4.5/5 Αισθάνομαι ότι η δασκάλα μου θα μου συμπαραστεκόταν σε μια δυσκολία που θα είχα. ΙIΙIΙIII IΙΙIΙΙIΙΙ ΙΙII 4.6/5 Αισθάνομαι ότι η δασκάλα μου κάνει ό,τι περνάει από το χέρι της για να με βοηθήσει στα μαθήματα. IΙII ΙΙΙΙIIΙΙ ΙΙΙIII 4.4/5 Η δασκάλα μου είναι δίκαιη μαζί μου. IΙIΙIΙIΙIΙIIΙIΙΙΙΙIΙΙΙI II 4.1/5 Δεδομένα ερωτηματολογίων 16

17 17 Πώς νιώθεις στο σχολείο;

18 18 Θετικά συναισθήματα

19 19 Αιτιολόγηση Θετικών Συναισθημάτων

20 20 Αρνητικά Συναισθήματα

21 21 Αιτιολόγηση Αρνητικών συναισθημάτων

22 Δεδομένα ερωτηματολογίων Πώς νιώθεις στο σχολείο; Άνετα (2) γιατί όλο παίζουμε Ευχάριστα (1) Ασφαλής (1) Καλά (5) όταν δε φωνάζει η κυρία όταν μας βάζετε λίγα και όχι τεστ κάνουμε κάποιες δραστηριότητες που μου αρέσουν Ωραία (3) αλλά αλλαγή διευθυντή και δυνατότητα να κάνουμε μαθήματα στο διάλειμμα γιατί οι συμμαθητές μου με υποστηρίζουν πάντα και οι δάσκαλοί μου είναι σχετικά καλοί (εκτός από του διευθυντή) Πολύ ωραία (2) μαθαίνω πράγματα, είμαι με τις φίλες μου Χαρά (6) που θα δω τους φίλους μου και την κυρία πολλοί καλοί φίλοι, καλή δασκάλα που δεν μαλώνει αλλά εξηγεί γιατί όλο παίζουμε Τέλεια (1) γιατί μαθαίνω πολλά πράγματα και παίζω πολύ ωραία παιχνίδια 22

23 Δεδομένα ερωτηματολογίων Πώς νιώθεις στο σχολείο; Χάλια (7) όταν φωνάζει η κυρία να αλλάξουμε διευθυντή λόγω διευθυντή και λίγων εκδρομών γιατί ξυπνάω νωρίς και έχω νεύρα όταν μας βάζετε πολλά και όταν μας βάζετε τεστ ειδικά στην γλώσσα και στην ιστορία κάποιες φορές γιατί γράφουμε τεστ και βαριέμαι Λύπη (2) που κάνουμε φασαρία καμιά φορά λίγο λύπη Αδικημένος (1) όχι από την κυρία Βαρετά (1) πολύ ή λίγο 23

24 24 3 πράγματα που μου αρέσουν στο σχολείο

25 25 3 πράγματα που δεν μου αρέσουν στο σχολείο

26 Κοινωνιόγραμμα Νίκος Χρήστος Γιώργος Θεοφάν. Κων/τής Yapeng Σωτήρης Νικόλας Σωκράτ. Αλέξαν. Μιχάλης Ανδρέας Παύλος Δημήτρ. Αναστ. Αποστ. Σαβίνα Στεφανία Φιλαρέτη Ελένη Δωροθέα Μάρα Μελίνα Κων/να Νίκος + ++ + Χρήστος + + ++ Γιώργος ++++ + Θεοφάνης+ + + Κωνσταντής + + + Yapeng ++ + Σωτήρης+ ++ Νικόλας + + + +++++ Σωκράτης+ + + Αλέξανδρος + ++ + Μιχάλης++ + + + + + Ανδρέας + ++ + Παύλος + + + Δημήτρης ++ + Αναστασία + + + ++ Αποστολία + + + Σαβίνα ++ + ++++ Στεφανία + Φιλαρέτη ++ + Ελένη ++ Δωροθέα +++ + ++ Μάρα ++ + Μελίνα + ++ + + + Κωνσταντίνα + + + Σύνολο4281113047117445731614174 Δημοφιλία Υψηλή8 Μέσου όρου8 Χαμηλού επιπέδου7 Παραμελημένο παιδί1 26

27 Δεδομένα Κλείδας Παρατήρησης ΚαθόλουΛίγοΑρκετάΠολύ Πάρα πολύ Τεκμηρίωση Η εκπαιδευτικός αναζητά ευκαιρίες και αναπτύσσει πρωτοβουλίες για δημιουργική συνεργασία των μαθητών. Χ Η εκπαιδευτικός στην αρχή του μαθήματος πρότεινε μια ομαδική δραστηριότητα προκειμένου τα παιδιά να συζητήσουν μεταξύ τους και να καταγράψουν τα θετικά και τα αρνητικά της τηλεόρασης. Ωστόσο η συνεργασία των μαθητών περιορίστηκε μόνο στην συγκεκριμένη δραστηριότητα. Η εκπαιδευτικός δίνει σαφείς οδηγίες στα παιδιά κατά τη συνεργατική διδασκαλία. Χ Ζήτησε από τις ομάδες των παιδιών να συζητήσουν και να καταλήξουν στα θετικά και τα αρνητικά της τηλεόρασης, με βάση τις εμπειρίες τους. Πριν ξεκινήσουν τις συζητήσεις οι ομάδες, τους εξήγησε τον τρόπο που θα εργαστούν, λέγοντάς τους ότι θα πρέπει από κοινού να καταλήξουν σε κάποιες ιδέες και ένα μέλος από κάθε ομάδα θα αναλάβει την καταγραφή και την παρουσίαση των ιδεών τους. Οι μαθητές έχουν ενεργό και ισότιμο ρόλο στην ομάδα. Χ Δε συμμετέχουν όλοι το ίδιο, σε όλες τις ομάδες. Σε κάποιες ομάδες κάποιοι συμμετέχουν ύστερα από παρότρυνση, ενώ κάποιοι άλλοι αναλαμβάνουν πιο ηγετικούς ρόλους. Η εκπαιδευτικός ενισχύει τη συμμετοχή όλων των μαθητών κατά τη μαθησιακή διαδικασία. Χ Ενισχύονται οι μαθητές που δεν σηκώνουν χέρι «Εσύ τι πιστεύεις Μάρα;» Όλοι οι μαθητές ενθαρρύνονται να μιλήσουν « Πες μας, διάβασε το, σωστά το εντόπισες…» Περνάει από όλες τις ομάδες για να δει τη συνεργασία τους. Σε μία συγκεκριμένη ομάδα που δε συμμετείχαν όλα τα μέλη, τα παροτρύνει λέγοντας «Ας πει και κάποιος άλλος στην ομάδα…». Ζητάει από τα παιδιά που δε συμμετέχουν να εκφράσουν τις ιδέες τους και τις προτάσεις τους, ενθαρρύνοντάς τα: «Διάβασε το μας, είναι ωραίο» Η εκπαιδευτικός ακούει τους μαθητές με προσοχή. Χ Η εκπαιδευτικός ακούει προσεκτικά τις απαντήσεις των μαθητών και δεν τις προσπερνάει. Ακόμη και όταν πρόκειται για ένα θέμα που δεν αφορά το μάθημα ακούει τους μαθητές με προσοχή και είναι πρόθυμη να συζητήσει μαζί τους. Δίνει χρόνο στα παιδιά να απαντήσουν. Θέτει ερωτήματα με βάση τις απαντήσεις των παιδιών: «Τι εννοείς; Για ποιο λόγο πιστεύεις…» Η εκπαιδευτικός αγνοεί λανθασμένες απαντήσεις των παιδιών Χ Οι απαντήσεις των μαθητών δεν αγνοούνται αντίθετα η εκπαιδευτικός δίνει χρόνο, ανατροφοδοτεί, κάνει εποικοδομητικές ερωτήσεις προκειμένου ο μαθητής να βρει την σωστή απάντηση «δες συνολικά την πρόταση και προσπάθησε να καταλάβεις τι σημαίνει «συνεισφορά».

28 Δεδομένα Κλείδας Παρατήρησης ΚαθόλουΛίγοΑρκετάΠολύ Πάρα πολύ Τεκμηρίωση Η εκπαιδευτικός διαφοροποιεί τη μαθησιακή διαδικασία προσπαθώντας να προσαρμοστεί στις δυνατότητες των παιδιών Χ Οργάνωση μαθήματος για διαφορετικά μαθησιακά στυλ:  Συζήτηση σε ομάδες και συνεργασία  Χρήση εικόνων/σκίτσων  Ατομικός τρόπος εργασίας (επίλυση ασκήσεων) Η εκπαιδευτικός οργανώνει τη μαθησιακή διαδικασία με ποικίλους τρόπους που εξασφαλίζουν το ενδιαφέρον των παιδιών Χ  Συνεργασία και συζήτηση σε ομάδες για τα θετικά και αρνητικά της τηλεόρασης  ΤΠΕ (παρουσίαση σε ppt τα θετικά και τα αρνητικά της τηλεόρασης)  ΤΠΕ (παρουσίαση σχετικών εικόνων-σκίτσων για να συζητηθούν)  Χρήση σχολικού βιβλίου για την ανάγνωση σχετικών κειμένων και τη συζήτηση στην τάξη  Χρήση σχολικού βιβλίου για την επίλυση ασκήσεων. Η εκπαιδευτικός ενθαρρύνει και επιβραβεύει άμεσα τη συνεισφορά του κάθε μαθητή στη μαθησιακή διδασκαλία. Χ Συνεχής θετική επιβράβευση «μπράβο! πολύ ωραία, πες το δυνατά είναι ωραίο αυτό που έχεις γράψει». Με ήρεμη φωνή χρησιμοποιεί ενθαρρυντικές φράσεις («Πολύ ωραία», «Ωραία») επιβραβεύοντας τη συνεισφορά των παιδιών τόσο στην ομάδα όσο και στην τάξη γενικότερα. Η εκπαιδευτικός κάνει διορθώσεις – υποδείξεις στα παιδιά με αποθαρρυντικό – άσχημο τρόπο. Χ Οι διορθώσεις της εκπαιδευτικού γίνονται μέσω ενθάρρυνσης και ανατροφοδότησης «τι θέλεις να πεις; τι εννοείς; για ποιο λόγο λες ότι χαζεύει το μυαλό; Μήπως εννοείς ότι δεν σκεφτόμαστε σωστά;» Η εκπαιδευτικός αντιμετωπίζει ζητήματα έλλειψης προσοχής ή φασαρίας με θετικό τρόπο (π.χ. δίνοντας κίνητρο συμμετοχής στα παιδιά, αναθέτοντας ρόλους, ζητώντας τη συνεργασία τους με ήρεμη φωνή) Χ Η εκπαιδευτικός ζητά την προσοχή των παιδιών με ήρεμη φωνή «παρακαλώ μην μιλάτε μεταξύ σας, παρακαλώ μην πετάγεστε.» Επιπλέον, όταν προέκυψε ένα θέμα για το οποίο είχε γίνει συμφωνία εκπαιδευτικού και μαθητών και οι τελευταίοι δεν την τήρησαν, αντιδρώντας μάλιστα πολύ άσχημα, η εκπαιδευτικός πολύ ήρεμα τους απάντησε ότι είχαν συμφωνήσει τις προηγούμενες μέρες και είχαν πάρει την απόφαση για το συγκεκριμένο θέμα από κοινού.

29 Τι καινούριο μάθαμε… Τα ενδιαφέροντα και οι προτιμήσεις των παιδιών. Η συμπεριφορά του διευθυντή προς τα παιδιά. Πώς διαμορφώθηκαν οι παρέες; Προτιμήσεις σε παιδιά του ίδιου φύλου. 29

30 Συμβολή της εξαγωγής συμπερασμάτων Διαφοροποιημένη διδασκαλία Ομαδοσυνεργατική διδασκαλία Ισότιμη και ενεργή συμμετοχή στην ομάδα Ερευνητικά εργαλεία Απόψεις των παιδιών Κριτικοί φίλοι 30

31 Αξιοποίηση Δεδομένων ΤΙ ΜΟΥ ΕΙΠΑΝ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ; ΤΙ ΜΠΟΡΩ ΝΑ ΚΑΝΩ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ ΜΟΥ; Εφαρμογή ομαδοσυνεργατικής διδασκαλίας στην τάξη. Αλληλοβοήθεια μεταξύ συμμαθητών. Περιθώρια βελτίωσης των σχέσεων και της συνεργασίας των μαθητών. Σχέσεις μαθητών-εκπαιδευτικού εκτίμηση αποδοχή καλή συνεργασία Συστηματική ενθάρρυνση της συνεργασίας και της αλληλοβοήθειας μεταξύ των μαθητών, όχι μόνο κατά τη διάρκεια μιας ομαδοσυνεργατικής διδασκαλίας αλλά σε όλη τη διάρκεια της ημέρας. Εφαρμογή αλληλοδιδακτικών δραστηριοτήτων. Ωφελούνται τόσο οι μαθητές που προσφέρουν βοήθεια όσο και αυτοί που δέχονται. Προσαρμογή της διδασκαλίας στα ενδιαφέροντα των μαθητών. Ομάδες ενδιαφέροντος

32 ΤΙ ΜΟΥ ΕΙΠΑΝ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ; ΤΙ ΜΠΟΡΩ ΝΑ ΚΑΝΩ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ ΜΟΥ; Εφαρμογή ομαδοσυνεργατικής διδασκαλίας στην τάξη. Αλληλοβοήθεια μεταξύ συμμαθητών. Περιθώρια βελτίωσης των σχέσεων και της συνεργασίας των μαθητών. Σχέσεις μαθητών-εκπαιδευτικού εκτίμηση αποδοχή καλή συνεργασία Οργάνωση ομαδοσυνεργατικών διδασκαλιών με σαφή και ενεργό ρόλο για κάθε μέλος της ομάδας. Μέθοδος jigsaw Σαφείς οδηγίες πριν την έναρξη της δραστηριότητας, ιδιαίτερα για τον τρόπο συνεργασίας των μελών. Αναστοχασμός των μελών της ομάδας, στο τέλος κάθε δραστηριότητας τρόπος συνεργασίας ανάληψη καθηκόντων αναθεώρηση και βελτίωση συνεργασίας Αξιοποίηση Δεδομένων

33 ΤΙ ΜΟΥ ΕΙΠΑΝ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ; ΤΙ ΜΠΟΡΩ ΝΑ ΚΑΝΩ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ ΜΟΥ; Θετικά συναισθήματα παιχνίδι + φίλοι + δασκάλα + δραστηριότητες μάθηση - χωρίς αιτιολόγηση. Τι μου αρέσει στο σχολείο: εκδρομές, γυμναστική εικαστικά, Διάλειμμα μαθηματικά. Αρνητικά συναισθήματα συμπεριφορά διευθυντή αυξημένο αριθμό τεστ ένταση της τάξης χωρίς αιτιολόγηση Τι δεν μου αρέσει στο σχολείο: τεστ διευθυντής ασκήσεις για το σπίτι τουαλέτες ιστορία. Διαθεματική προσέγγιση μαθημάτων Συνδυασμός γυμναστικής και εικαστικών με ιστορία, μαθηματικά ή φυσική, παζλ, γρίφοι, κατασκευές, κουκλοθέατρο, σταθμοί, σκυταλοδρομίες. Περισσότερες ευκαιρίες αλληλεπίδρασης σε πλαίσια που λειτουργούν ευχάριστα για τα ίδια (π.χ. γυμναστική, διάλειμμα, εικαστικά κ.α.) Οργάνωση δραστηριοτήτων όπου θα μιλήσουν για τον εαυτό τους και θα μοιραστούν τις εμπειρίες τους, καθώς και παιχνίδια εμπιστοσύνης. Συνεργασία με εκπαιδευτικούς ειδικοτήτων Ενίσχυση ομαδοσυνεργατικού πνεύματος δράσεις στην ευέλικτη ζώνη και στα διαλείμματα με ομαδικά παιχνίδια θεατρική ομάδα ομαδικές εργασίες στα πλαίσια καλλωπισμού του σχολείου

34 Αξιοποίηση Δεδομένων ΤΙ ΜΟΥ ΕΙΠΑΝ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ; ΤΙ ΜΠΟΡΩ ΝΑ ΚΑΝΩ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ ΜΟΥ; Θετικά συναισθήματα παιχνίδι + φίλοι + δασκάλα + δραστηριότητες μάθηση - χωρίς αιτιολόγηση. Τι μου αρέσει στο σχολείο: εκδρομές, γυμναστική εικαστικά, Διάλειμμα μαθηματικά. Αρνητικά συναισθήματα συμπεριφορά διευθυντή αυξημένο αριθμό τεστ ένταση της τάξης χωρίς αιτιολόγηση Τι δεν μου αρέσει στο σχολείο: τεστ διευθυντής ασκήσεις για το σπίτι τουαλέτες ιστορία. Βιωματικές δραστηριότητες Σύνδεση γνωστικών αντικειμένων με παραδείγματα από την καθημερινή ζωή των μαθητών. Εφαρμογή Θεωρίας Πολλαπλής Νοημοσύνης (διαφορετικά γνωστικά στυλ, διαφορετικό ενδιαφέρον για τα μαθήματα) Στόχος: ευελιξία και αλληλεπίδραση κατά την μαθησιακή διαδικασία. Όσον αφορά τη συμπεριφορά του διευθυντή να συνεχίσω, σε ακόμα μεγαλύτερο βαθμό, να ακούω τις απόψεις-παράπονα των μαθητών και να προσπαθώ να δίνω λύση στα προβλήματα που δημιουργούνται και να επεμβαίνω όσο το δυνατό περισσότερο.

35 Αξιοποίηση Δεδομένων ΤΙ ΜΟΥ ΕΙΠΑΝ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ; ΤΙ ΜΠΟΡΩ ΝΑ ΚΑΝΩ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ ΜΟΥ; Θετικά συναισθήματα παιχνίδι + φίλοι + δασκάλα + δραστηριότητες μάθηση - χωρίς αιτιολόγηση. Τι μου αρέσει στο σχολείο: εκδρομές, γυμναστική εικαστικά, Διάλειμμα μαθηματικά. Αρνητικά συναισθήματα συμπεριφορά διευθυντή αυξημένο αριθμό τεστ ένταση της τάξης χωρίς αιτιολόγηση Τι δεν μου αρέσει στο σχολείο: τεστ διευθυντής ασκήσεις για το σπίτι τουαλέτες ιστορία. Αποφυγή εντάσεων στην τάξη, όταν οι μαθητές δεν ακολουθούν τους κανόνες του σχολείου. Έλεγχος έντασης φωνής εκπαιδευτικού. Εύρεση εναλλακτικής λύσης σε συνεργασία με τα παιδιά, ώστε να περιοριστεί ο μεγάλος αριθμός των τεστ. π.χ. Αξιολόγηση μέσω παιγνιωδών δραστηριοτήτων όπως παζλ, γρίφοι, κουίζ, σταυρόλεξα κλπ. και περιγραφική αξιολόγηση Συζήτηση για προβλήματα του σχολείου (π.χ. υγιεινή και την καλαισθησία του χώρου) με την τάξη, τον διευθυντή ή και τους υπόλοιπους εκπαιδευτικούς. Συνεργασία μαθητών και εκπαιδευτικών Ιδέες και προτάσεις από τα παιδιά

36 Αξιοποίηση Δεδομένων ΤΙ ΜΟΥ ΕΙΠΑΝ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ; ΤΙ ΜΠΟΡΩ ΝΑ ΚΑΝΩ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ ΜΟΥ; Απαντήσεις των μαθητών από το κοινωνιόγραμμα Επιλογή φίλων με βάση το φύλο Υψηλή δημοφιλία: 8 Μέσου όρου δημοφιλία: 8 Χαμηλού επιπέδου δημοφιλία: 7 Παραμελημένο παιδί: 1 Συστηματική εφαρμογή ομαδοσυνεργατικής διδασκαλίας βελτίωση των σχέσεων των μαθητών οι ντροπαλοί μαθητές να «ανοιχτούν» στους συμμαθητές τους αποτελεσματική επικοινωνία συμμαθητών Διαμόρφωση ομάδων ποικιλομορφία ως προς το γνωστικό επίπεδο ποικιλομορφία ως προς το φύλο ενίσχυση και ενθάρρυνση παιδιών με χαμηλή δημοφιλία

37 Αξιοποίηση Δεδομένων ΤΙ ΜΟΥ ΕΙΠΑΝ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ; ΤΙ ΜΠΟΡΩ ΝΑ ΚΑΝΩ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ ΜΟΥ; Απαντήσεις των μαθητών από το κοινωνιόγραμμα Επιλογή φίλων με βάση το φύλο Υψηλή δημοφιλία: 8 Μέσου όρου δημοφιλία: 8 Χαμηλού επιπέδου δημοφιλία: 7 Παραμελημένο παιδί: 1 Διάκριση ταλέντων και ιδιαίτερων δεξιοτήτων των απομονωμένων μαθητών Ανάθεση καθηκόντων που χρειάζονται υπευθυνότητα και ο μαθητής μπορεί να τα καταφέρει. Εφαρμογή δραστηριοτήτων από το εγχειρίδιο του Π.Ι. «Κοινωνική και Σχολική Ζωή», στα πλαίσια της Ευέλικτης Ζώνης, σε συνεργασία με τα παιδιά και την ψυχολόγο και την κοινωνική λειτουργό της Α/θμιας Εκπ/σης Καστοριάς αναγνώριση και έλεγχος των συναισθημάτων βελτίωση κοινωνικών δεξιοτήτων ανάπτυξη ενσυναίσθησης ανάπτυξη ικανότητας κατανόησης του τρόπου σκέψης των άλλων

38 Αξιοποίηση Δεδομένων ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΛΕΙΔΑ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗΣ ΤΙ ΜΠΟΡΩ ΝΑ ΚΑΝΩ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ ΜΟΥ; Η εκπαιδευτικός καλό θα ήταν: να αναπτύσσει πρωτοβουλίες για δημιουργική συνεργασία των μαθητών να επιδιώξει σε μεγαλύτερο βαθμό τον ισότιμο και ενεργό ρόλο των μαθητών στις ομάδες. Οργάνωση ομαδοσυνεργατικών διδασκαλιών με σαφή και ενεργό ρόλο για κάθε μέλος της ομάδας. Μέθοδος jigsaw Αποφυγή τοποθέτησης διστακτικών μαθητών δίπλα σε περισσότερο ενεργητικούς, στην αρχή, γιατί δε θα έχουν τις ίδιες ευκαιρίες εργασίας Δραστηριότητες με πρόβλημα/ζήτημα προς λύση Συνεργασία παιδιών Αναζήτηση δημιουργικών και πρωτότυπων τρόπων επίλυσης Εφαρμογή μεθόδου project με θέμα/ζήτημα που θα προκύψει από τα ίδια τα παιδιά ανάληψη ενεργών ρόλων δημιουργική συνεργασία διερευνώντας το θέμα που τους απασχολεί παρουσίαση αναστοχασμός σχετικά με τη συνολική τους εμπειρία από το project.

39 Ποια κοινά και ποια διαφορετικά σημεία εντοπίσαμε ανάμεσα στην έρευνα δράση και σε όσα είχαμε βιώσει στο πλαίσιο της ποιοτικής έρευνας που διεξαγάγατε στο μάθημα "Ποιοτική Έρευνα στην Εκπαίδευση"; 39

40 Σας ευχαριστούμε για την προσοχή σας !!! 40


Κατέβασμα ppt "Μάθημα: Ο εκπαιδευτικός ως ερευνητής και ως στοχαζόμενος επαγγελματίας Διδάσκουσα: Αυγητίδου Σοφία Εαρινό εξάμηνο 2015 - 2016 Φοιτήτριες: Βράντση Μελπομένη."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google