Κατέβασμα παρουσίασης
Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε
ΔημοσίευσεBrygus Muto Τροποποιήθηκε πριν 9 χρόνια
1
Παύλος Αγάπιος ΣΤ’2 109 Δ.Σ. Αθηνών «Οδυσσέας Ελύτης»
αίγυπτοσ Ένα ταξίδι μέσα από φωτογραφίες και βίντεο
2
Αίγυπτοσ Η Αραβική Δημοκρατία της Αιγύπτου (αραβικά: جمهورية مصر العربية Γκουμχουρίγια Μισρ ελ-Αραμπίϊα) είναι ένα κράτος κυρίως της βορειοανατολικής Αφρικής, μαζί με τη χερσόνησο του Σινά, που είναι γέφυρα ξηράς (ισθμός) στη νοτιοδυτική Ασία. Γι' αυτό το λόγο η Αίγυπτος είναι διηπειρωτική χώρα και θεωρείται μια μεγάλη δύναμη στη Βόρεια Αφρική, τη Μεσόγειο Θάλασσα στον Ισλαμικό κόσμο και την Ερυθρά Θάλασσα. Καλύπτει μια έκταση km2. Η Αίγυπτος συνορεύει προς βορειοανατολικά με τη Λωρίδα της Γάζας και το Ισραήλ, δυτικά με τη Λιβύη και νότια με το Σουδάν. Βρέχεται βόρεια από τη Μεσόγειο και ανατολικά από την Ερυθρά Θάλασσα. H Αίγυπτος είναι μια από τις πιο πολυπληθείς χώρες της Αφρικής και τις Μέσης Ανατολής. Η μεγάλη πλειονότητα των κατοίκων της ζει κοντά στις όχθες του ζωοδότη ποταμού Νείλου, μια έκταση περίπου km2, που είναι η μόνη αρδεύσιμη εύφορη γη της χώρας. Μεγάλες περιοχές της Ερήμου Σαχάρας είναι αραιοκατοικημένες. Πάνω από το μισό του πληθυσμού της ζει στις αστικές περιοχές και η μεγάλη πλειονότητα του αστικού πληθυσμού ζει στις πιο πυκνοκατοικημένες πόλεις, Κάιρο (πρωτεύουσα), Αλεξάνδρεια και άλλες μεγάλες πόλεις κατά μήκος του Νείλου. Η χώρα είναι διάσημη για τον αρχαίο πολιτισμό της και η πατρίδα μερικών από τα πιο διάσημα μνημεία, που περιλαμβάνουν την Γκίζα και το σύμπλεγμα των πυραμίδων και τη Μεγάλη Σφίγγα. Στη νότια πόλη του Λούξορ βρίσκονται πολλά αρχαία τεχνουργήματα, όπως ο Ναός του Καρνάκ και η Κοιλάδα των Βασιλέων. Η Αίγυπτος θεωρείται ως ένα σημαντικό πολιτικά και πολιτιστικά έθνος της Μέσης Ανατολής.
3
Που βρισκετΑΙ?
4
Σημαια τησ Αιγύπτου Η σύγχρονη σημαία της Αιγύπτου υιοθετήθηκε στις 4 Οκτωβρίου του 1984. Απεικονίζει το εθνικό έμβλημα, που είναι ο Αετός του Σαλαδίνου (ένας θυρεός που είναι ενσωματωμένος σε έναν χρυσό αετό, ο οποίος κοιτάζει προς τη μεριά της σημαίας και κάτω από αυτόν υπάρχει μια περγαμηνή, η οποία φέρει το όνομα της χώρας στα αραβικά). Ο Αετός του Σαλαδίνου βρίσκεται στο κέντρο σε άσπρη λωρίδα, ενώ η σημαία έχει άλλες δύο ισομεγέθεις λωρίδες, χρώματος κόκκινου (στην κορυφή) και μαύρου(κάτω). Το κόκκινο χρώμα αναφέρεται στην περίοδο πριν την Επανάσταση του 1952, η οποία έφερε στην εξουσία αξιωματικούς του Στρατού που ανέτρεψαν το Βασιλέα Φαρούκ. Το λευκό συμβολίζει την έλευση της Επανάστασης του 1952, η οποία είχε αποτέλεσμα τον αναίμακτο τερματισμό της μοναρχίας. Το μαύρο χρώμα συμβολίζει το τέλος της καταπίεσης του λαού της Αιγύπτου στα χέρια των μοναρχικών και βρετανικών αποικιοκρατικών δυνάμεων. Τα τρία αυτά χρώματα έγιναν τα παραδοσιακά παναραβικά χρώματα, τα οποία επίσης φέρουν οι σημαίες της Υεμένης, της Συρίας και του Ιράκ. Η χώρα έχει Σύνταγμα από τις 11 Σεπτεμβρίου του 1971.
5
Ο υμνοσ τησ لادي بلادي بلادي))
بلادي بلادي بلادي لكِ حبي و فؤادي بلادي بلادي بلادي لك حبي و فؤادي مصر يا أم البلاد انت غايتي والمراد وعلى كل العباد كم لنيلك من اياد مصر انت أغلى درة فوق جبين الدهر غرة يا بلادي عيشي حرة واسلمي رغم الأعادي مصر اولادك كرام أوفياء يرعوا الزمام سوف تخطي بالمرام باتحادهم و اتحادي Πατρίδα μου, πατρίδα μου, πατρίδα μου, δική σου είναι η αγάπη κι η καρδιά μου. Πατρίδα μου, πατρίδα μου, πατρίδα μου, δική σου είναι η αγάπη κι η καρδιά μου. Αίγυπτε! Μητέρα κάθε γης, Ελπίδα μου και φιλοδοξία μου, Πώς μπορεί κανείς να μετρήσει για την ανθρωπότητα τις ευλογίες του Νείλου; Αίγυπτε! Βαρύτιμο κόσμημα που λάμπεις στην αιωνιότητα! Ω πατρίδα μου, να είσαι πάντα ελεύθερη, ασφαλής από κάθε εχθρό! Αίγυπτε! Ευγενή είναι τα τέκνα σου, Πιστά, και φρουροί των χωμάτων σου. Σε πόλεμο κι ειρήνη Τις ζωές μας δίνουμε για χάρη σου.
6
ιστορια Η χώρα που είναι γνωστή ως «Αίγυπτος» έχει μια μακριά και πολύπλοκη, πληθυσμιακή ιστορία. Αυτό συνέβη εν μέρει λόγω της γεωγραφικής της χωροθέτησης στα σταυροδρόμια πολλών κύριων πολιτιστικών περιοχών: της Μεσογείου, της Μέσης Ανατολής, της Σαχάρας και της Ανατολικής Αφρικής. Επιπρόσθετα η Αίγυπτος δέχθηκε πολλές μαζικές εισβολές κατά τη διάρκεια της μακράς της ιστορίας, περιλαμβάνοντας τους Χαναανίτες, τους Λίβυους, τους Νούβιους, τους Ασσύριους, τους Κουσίτες, τους Πέρσες, τους Έλληνες, τους Ρωμαίους, τους Άραβες, τους Οθωμανούς, τους Γάλλους και τους Βρετανούς. Οι πολλές κατακτήσεις μέσα στο χρόνο κάνουν ερευνητική τη σχέση μεταξύ Σύγχρονων και Αρχαίων Αιγυπτίων. Η οριοθέτηση των Ανατολικών συνόρων είναι συνδεδεμένη με τη δημιουργία στην Παλαιστίνη, μετά τον Β' Παγκόσμιο πόλεμο, του κράτους του Ισραήλ. Με τις συμφωνίες ανακωχής του 1949, η Αίγυπτος καθόριζε τη διοίκησή της στο τμήμα της Παλαιστίνης (βρετανική εντολή) που λεγόταν Λωρίδα της Γάζας, η οποία είχε παραχωρηθεί στο αραβοπαλαιστινιακό κράτος από το σχέδιο διαμελισμού του ΟΗΕ το 1947, το οποίο δεν εφαρμόστηκε ποτέ. Τις λωρίδες της Γάζας και του Σινά κατέλαβαν όμως οι δυνάμεις του Ισραήλ στη διάρκεια της αραβοϊσραηλινής σύρραξης του Το 1973, οι Αιγύπτιοι προσπάθησαν να ανακαταλάβουν τη χερσόνησο του Σινά, αλλά απέτυχαν. Ακολούθησαν διαπραγματεύσεις με τη μεσολάβηση των ΗΠΑ που κατέληξαν (ύστερα από ενδιάμεσες συμφωνίες) στη συμφωνία του Καμπ Ντέιβιντ (1979) και στην οριστική αποχώρηση του Ισραήλ από τις περιοχές που κατείχε από το 1967 έως το Το η ένταση αναζωπυρώθηκε και οι Ισραηλινοί αναπτύχθηκαν στρατιωτικά σε όλα τα κατεχόμενα εδάφη.
7
Το πολιτευμα ΤΗσ Η χώρα είναι ημιπροεδρική δημοκρατία, με αρχηγό Κράτους τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, ενώ ο λαός αποτελεί το κυρίαρχο σώμα, το οποίο εκφράζει τη βούλησή του συμμετέχοντας σε εκλογές και δημοψηφίσματα. Η συμμετοχή στην ψηφοφορία είναι υποχρεωτική για όλους τους πολίτες άνω των 18 χρόνων. Σύμφωνα με την ίδια διακήρυξη, ανώτατος άρχοντας της χώρας είναι ο πρόεδρος της Αραβικής Δημοκρατίας της Αιγύπτου. Τα ιδρυτικά άρθρα του συντάγματος διακήρυτταν την εγκαθίδρυση μιας λαϊκής αιγυπτιακής δημοκρατίας, με επίσημη θρησκεία της το Ισλάμ και με θεμελιώδη χαρακτηριστικά την εθνική ενότητα, την ισονομία και τη διαφανή διαχείριση των πόρων της χώρας. Από το 1981 ως το Φεβρουάριο του 2011 στο αξίωμα αυτό διετέλεσε ο Χόσνι Μουμπάρακ. Ύστερα από ταραχές και διαδηλώσεις με 300 και πλέον νεκρούς ο πρόεδρος Μουμπάρακ εξαναγκάστηκε σε παραίτηση και εν συνεχεία ανέλαβε προσωρινός πρόεδρος ο στρατιωτικός Μοχάμεντ Χουσεΐν Ταντάουι στις 11 Φεβρουαρίου 2011 ο οποίος διόρισε πρωθυπουργό της Αιγύπτου τον ακαδημαϊκό Εσσάμ Σαράφ. Ο Σαράφ διετέλεσε πρωθυπουργός έως τον Νοέμβριο του 2011 οπότε και παραιτήθηκε και την πρωθυπουργία ανέλαβε ο Καμάλ Γκανζούρι, ο οποίος είχε διατελέσει και παλαιότερα πρωθυπουργός από το 1996 έως το 1999.
8
ΤΟ ΚΛΙΜΑ ΤΗΣ Η Αίγυπτος έχει το κλίμα της ερήμου: κατά κύριο λόγο ξερό αλλά ποικίλλει ανάλογα και με την περιοχή, ενώ χαρακτηρίζεται από μία θερμή περίοδο, Μάιος-Σεπτέμβριος, και μία δροσερή, Νοέμβριος-Μάρτιος. Χαμηλές θερμοκρασίες παρατηρούνται κατά τη διάρκεια και των δύο περιόδων και οφείλονται στους ισχυρούς βόρειους ανέμους. Στις παράκτιες περιοχές οι θερμοκρασίες κυμαίνονται κατά μέσο όρο από 37,2° C η υψηλότερη έως 13,9° C η χαμηλότερη. Εντυπωσιακές διακυμάνσεις κατά τη διάρκεια του εικοσιτετραώρου παρουσιάζει η θερμοκρασία στην έρημο, όπου από τους 45,6° C μέγιστη τιμή κατά τη διάρκεια της ημέρας, πέφτει απότομα στους 13,9° C ελάχιστη τιμή, μετά τη δύση του ηλίου. Βρέχει ελάχιστα Μεγάλη διαφορά θερμοκρασίας ανάμεσα στη νύκτα και στη μέρα Στις ακτές της Μεσογείου είναι αισθητά πιο υγρό από την ενδοχώρα, καθώς η θάλασσα παρέχει τη δυνατότητα συχνότερων βροχοπτώσεων, σε σχέση με την έρημο όπου μπορεί να βρέξει μία φορά κάθε μερικά χρόνια. Οι κλιματολογικές συνθήκες στην Κοιλάδα του Νείλου επηρεάζονται σαφώς από τα έλη και τα λιμνάζοντα νερά και η ατμόσφαιρα είναι πλούσια σε υδρατμούς και αποπνικτική, κάτι που καθιστά το κλίμα ιδιαίτερα ανθυγιεινό και επιβλαβές.
9
πρωτεύουσα Το Κάιρο (αραβικά: القاهرة, al-Qāhira, Αλ-Καχίρα, κατά λέξη «Κατακτητής» ή «Νικητής») είναι η πρωτεύουσα της Αιγύπτου και η μεγαλύτερη πόλη του Αραβικού κόσμου και της Αφρικής. Η μητροπολιτική του περιοχή είναι η 16η μεγαλύτερη στον κόσμο. Βρίσκεται κοντά στο Δέλτα του Νείλου, και ιδρύθηκε το 969 μΧ. Ονομάζεται «η πόλη των χιλίων μιναρέδων» λόγω της κυριαρχίας της ισλαμικής αρχιτεκτονικής, και αποτελεί για καιρό το κέντρο της πολιτικής και πολιτιστικής ζωής της περιοχής. Το Κάιρο σχετίζεται και με την Αρχαία Αίγυπτο λόγω της εγγύτητάς του με τις αρχαίες πόλης της Μέμφιδος, της Γκίζας και του Φουστάτ, οι οποίες είναι κοντά στη Μεγάλη Σφίγγα της Γκίζας και στις Πυραμίδες της Γκίζας. Με πληθυσμό 6,76 εκατομμύρια και έκταση 453 km², το Κάιρο είναι μακράν η μεγαλύτερη πόλη της Αιγύπτου. Το Κάιρο, όπως πολλές άλλες μεγαλοπόλεις, έχει υψηλά επίπεδα μόλυνσης και κυκλοφοριακού, όμως το μετρό του, ένα από τα δύο μόνο στην αφρικανική ήπειρο (το άλλο είναι το Μετρό του Αλγερίου), κατατάσσεται δέκατο πέμπτο στον κόσμο, σε κυκλοφορία με πάνω από 1,000 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως. Η Οικονομία του Καΐρου κατατάσσεται πρώτη στη Μέση Ανατολή και 43η παγκοσμίως από τον Δείκτη Παγκοσμίων Πόλεων του περιοδικού Foreign Policy.
10
Μεγαλεσ πολεισ Ασιούτ Αλεξάνδρεια Σίνα
11
Αξιοθεατα-μνημεια Πυραμίδες του Χέοπα Σφίγγα Abu Simbel
12
Όμορφα τόπια της Αιγύπτου
13
θρησκεια Προέλευση : Οι Κόπτες είναι ο λαός της αρχαίας Αιγύπτου, είναι άμεση απόγονοι των αρχαίων Αιγυπτίων Ονομασία : Όσον αφορά την ονομασία τους, παράγεται από το Αραβικό τύπο της λέξης kibt. H λέξη αυτή είναι παραφθορά της ελληνικής « Αιγύπτιος »,όπου αφαιρέθηκε η αρχική συλλαβή «αι» και η κατάληξη «ος» και απέμεινε το «Γύπτι»( kibt). Έτσι, η λέξη Αιγύπτιος Κόπτης σημαίνει Αιγύπτιος και όχι αυτός ο οποίος αποκόπηκε από το σώμα της Εκκλησίας, δηλαδή ο αιρετικός, όπως πολλοί νομίζουν. Η ονομασία αρχικά δεν είχε θρησκευτική έννοια, αλλά εθνική. Αργότερα όμως, έλαβε θρησκευτική για τους ιθαγενείς της Αιγύπτου, λόγω της κατακτήσεως των Αράβων, διότι όλοι ήταν χριστιανοί. ΄Ιδρυση : • Η Κοπτική εκκλησία θεμελιώθηκε στον πρώτο αιώνα (41-54 μ.Χ.) από τον Ευαγγελιστή Μάρκο , που είναι κατά την Κόπτικη Παράδοση ο πρώτος Πατριάρχης της και μαρτύρησε στην Αλεξάνδρεια (68 μ.Χ.), από τότε μέχρι σήμερα υπάρχει η Κοπτική εκκλησία. Χριστιανισμός – Μοναχισμός: (βλ.εικόνα 1) • Οι αρχές του χριστιανισμού στην Αίγυπτο είναι δύσκολο να προσδιοριστούν. H παρουσία χριστιανών μεταξύ των αυτόχθονων Αιγυπτίων πιστοποιείται από τα τέλη του 3ου αι, όπου άνθισε ο χριστιανισμός με επικεφαλή τον περίφημο ασκητή άγιο Αντώνιο και αργότερα με τον άγιο Παχώμιο (4ος αι.). Ο Χριστιανισμός της Αιγύπτου σιγά σιγά γνώρισε μεγάλη διάδοση που κατά τον 5o αιώνα αποτελούσε ήδη τη συντριπτική πλειοψηφία του πληθυσμού. Η αραβική λέξη «ισλάμ» (αραβικά: إسلام ) σημαίνει «υποταγή»,και χρησιμοποιείται από τους μουσουλμάνους ως «υποταγή στον Θεό» και εκείνοι που αποδέχονται την θρησκεία του ισλάμ (τη στάση υπακοής, εξάρτησης και αφοσίωσης στον Θεό) ονομάζονται μουσλίμ(muslim), που σημαίνει «υποταγμένος» δηλαδή:«υποταγμένος στον Ύψιστο». Το Ισλάμ δεν έχει μόνο θρησκευτική αλλά και πολιτική υπόσταση, όπως και άλλες θρησκείες. Έχουν χρησιμοποιηθεί στην ελληνική γλώσσα διάφορες ονομασίες για να το προσδιορίσουν, όπως «Ισλαμισμός», «Μουσουλμανισμός» και «Μωαμεθανισμός». Ο τελευταίος όρος θεωρείται απορριπτέος από τους μουσουλμάνους μιας και θεωρούν εαυτούς όχι λάτρεις του Μωάμεθ αλλά απλώς ακόλουθους της διδασκαλίας του.
14
Η γλωσσα Η αραβική γλώσσα (اللغة العربية al-luġatu l-‘arabiyyah ή απλώς عربي ‘arabī) είναι το μεγαλύτερο μέλος του σημιτικού κλάδου της αφροασιατικής γλωσσικής οικογένειας (ταξινόμηση: νότια κεντρική σημιτική) και είναι στενά συγγενής με την εβραϊκή γλώσσα και την αραμαϊκή γλώσσα. Ομιλείται σ‘ ολόκληρο τον αραβικό κόσμο και είναι ευρέως γνωστή και αντικείμενο σπουδής στον ισλαμικό κόσμο. Τα αραβικά είναι λογοτεχνική γλώσσα τουλάχιστον από τον 16ο αιώνα και είναι επίσης η λειτουργική γλώσσα του Ισλάμ.
15
Διασημεσ πρωσοπικοτητεσ
Με το όνομα φαραώ εκ της αρχαία αιγυπτιακή λέξης "φερ-άα ή περ-άα" που σήμαινε ανάκτορο φέρονται στην Ιστορία οι αρχαίοι ηγεμόνες της Αιγύπτου. Ο όρος αυτός ως συνώνυμο στην έννοια του Βασιλέως άρχισε να χρησιμοποιείται από την 18η Δυναστεία, ενώ στην 22α δυναστεία αποτελούσε πλέον τιμητικό τίτλο. Αν και ποτέ δεν χρησιμοποιήθηκε από τους ίδιους τους Αιγύπτιους ηγεμόνες, ο τίτλος αυτός καθιερώθηκε πολύ μεταγενέστερα "τυπικά", προς διευκόλυνση, δεδομένου ότι εκείνοι χρησιμοποιούσαν επίσημα πέντε ονόματα στη σειρά όπου το καθένα εισάγονταν ξεχωριστά με έναν από τους ακόλουθους τίτλους "Ώρος ....", "Χρυσός Ώρος ...." ή "Γιος του Ρα ....", "Βασιλεύς της Άνω και της Κάτω Αιγύπτου ....", "Άρχοντας της διπλής Γης...." και "Άρχοντας των Διαδημάτων....". Το τελευταίο λάμβανε ο εκάστοτε διάδοχος ακολουθούμενο από το όνομά του αμέσως με τη γέννησή του και στη συνέχεια όλα τα προηγούμενα αμέσως μετά τη στέψη του. Κατά την αρχαιότητα οι Φαραώ είχαν και θρησκευτικά καθήκοντα και ταυτίστηκαν με τους θεούς Ώρο, Ρα, Αμμωνα Άτών και μετά θάνατον με τον Όσιρι. Όντως λοιπόν θεοί, κληροδοτούσαν την θεϊκή υπόσταση στους απογόνους τους και συνεχιστές της δυναστείας. Έχαιραν θεϊκών τιμών και εν ζωή, αλλά και στον θάνατο, που για τους Αιγύπτιους ήταν η μετάβαση σε ένα άλλο κόσμο αρχέγονο και μυστικιστικό.
16
Διασημα προιοντα της χωρασ
Το Κασάμπ, χαρακτηριστικό ποτό της Αιγύπτου, σερβίρεται κρύο και θεωρείται ιδανικό για τις θερμές καλοκαιρινές νύχτες. Μαντζουράνα: Το ρόφημα της μαντζουράνας είναι ιδιαίτερα χωνευτικό και βοηθά στην απομάκρυνση των τοξινών από τον οργανισμό. Μας χαλαρώνει και βοηθά στην αποβολή του άγχους απαλλάσσοντας μας από αϋπνίες και ημικρανίες. Η γεύση της θυμίζει λίγο χαμομήλι και είναι ήπια και βατή. Το χρώμα του αφεψήματος της είναι κίτρινο ανοιχτό.
17
Διατροφικές συνήθειες της Αιγύπτου
Αιγυπτιακή Φάτα (Fata ) Η φάτα (fata) είναι ένα από τα παραδοσιακά αραβικά πιάτα. Αυτό που κάνει τη φάτα να ξεχωρίζει είναι η σάλτσα που προστίθεται στο τέλος. Η περιγραφή μπορεί να μην ενθουσιάζει, η γεύση όμως είναι εκπληκτική. Υλικά 400 γραμμάρια μοσχαρίσιο κρέας 4 φρυγανιές 1 φλιτζάνι τσαγιού ρύζι 1 ½ φλιτζάνι νερό 1 ½ φλ. Γιαούρτι στραγγιστό 4 – 5 σκόρδα λιωμένα 5- 6 κ. σούπας λάδι κ. σούπας ξύδι Αλάτι Εκτέλεση Βράζουμε νερό σε μια κατσαρόλα , μόλις βράσει προσθέτουμε το κρέας και 1 κρεμμύδι. Το αφήνουμε να βράσει για 1 ώρα να ψηθεί και να μαλακώσει. Σε μια κατσαρόλα ζεσταίνουμε λίγο λάδι και βάζουμε το ρύζι. Ανακατεύουμε για 2-3 λεπτά , μόλις αρχίσει να παίρνει χρυσαφί χρώμα προσθέτουμε το νερό και το αλάτι. Σκεπάζουμε τη κατσαρόλα, χαμηλώνουμε τη φωτιά και σιγοβράζουμε για 10 – 15 λεπτά. Σπάμε τις φρυγανιές σε μεγάλα κομμάτια και τις μοιράζομε σε 3 μπολ. Κόβουμε σε πολύ μικρά κομμάτια το κρέας. Προσθέτουμε από μια κουταλιά σούπας ζωμό σε κάθε μπολ. Προσθέτουμε από πάνω το ρύζι. Τέλος προσθέσουμε το γιαούρτι, το στρώνουμε ομοιόμορφα. Σε ένα τηγάνι ζεσταίνουμε το λάδι και προσθέτουμε το λιωμένο σκόρδο. Μόλις πάρει χρώμα σβήνουμε τη φωτιά και προσθέτουμε το ξύδι και 1 κ. γλυκού αλάτι. Αφήνουμε για 1-2 λεπτά πάνω στη φωτιά ανακινώντας το τηγάνι να ανακατευτούν τα υλικά. Μοιράζουμε το περιεχόμενο του τηγανιού στα μπολ πάνω από το γιαούρτι. Με ένα μαχαίρι χαράζουμε κάθετα τη φάτα ώστε η σάλτσα να εισχωρήσει μέχρι το πάτο και σερβίρουμε.
18
ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ ΤΗΣ ΑΙΓΥΠΤΟΥ
Τα αρχαιολογικά ευρήματα μας έχουν πει πολλά για το πώς οι αρχαίοι Αιγύπτιοι λάτρευαν, γιόρταζαν και θρηνούσαν. Αλλά αυτά τα επιστημονικά ευρήματα έχουν επίσης δελεαστικές ενδείξεις για το τι έτρωγαν. Αναμφίβολα οι αρχαίοι Αιγύπτιοι έτρωγαν πολύ καλύτερα από άλλους λαούς του αρχαίου κόσμου και αυτό σε μεγάλο βαθμό το όφειλαν στην εύφορη κοιλάδα του Νείλου. Το μεγάλο τους ποτάμι επέτρεπε να υπάρχει ιδιαίτερα γόνιμο έδαφος που ευνοούσε την ανάπτυξη της γεωργίας, γεγονός που τους έδινε ένα πλεονέκτημα σε σχέση με άλλους λαούς σε ό,τι αφορά την τροφή. Βεβαίως υπήρχαν και εποχές που ο Νείλος πλημμύριζε και κατέστρεφε τις καλλιέργειες, όμως αυτό ήταν η εξαίρεση. Στην πραγματικότητα, ακόμα και τα αγάλματα και οι εικόνες των αρχαίων Αιγυπτίων, δείχνουν ότι μεγάλο μέρος του πληθυσμού ήταν υπέρβαροι. Oι Αιγύπτιοι κατανάλωναν από δημητριακά, όπως emmer και kamut, έως θολή μπύρα και γαζέλα με μέλι. Το ψωμί και η μπύρα ήταν οι δύο πυλώνες της αιγυπτιακής διατροφής. Ο καθένας, από τον ανώτατο ιερέα έως τον χαμηλότερο στην ιεραρχία εργάτη, έτρωγε αυτά τα δύο τρόφιμα κάθε μέρα, αν και η ποιότητα των τροφίμων που προορίζονταν για τον ιερέα αναμφίβολα θα ήταν υψηλότερη. Τα κύρια σιτηρά που καλλιεργούνται στην Αίγυπτο ήταν το δίκοκκο σιτάρι (emmer). Πιο γνωστό σήμερα ως farro, το emmer συμβαίνει να είναι μια αρκετά καλά ισορροπημένη πηγή διατροφής: Είναι πιο πλούσιο σε μέταλλα και φυτικές ίνες σε σχέση με παρόμοια σιτηρά. Ψωμιά και κουάκερ φτιάχνονταν από το σιτάρι, καθώς και ένα προϊόν που οι σύγχρονοι αρχαιολόγοι αποκαλούν «ψωμί μπύρας».
19
Ήθη και έθιμα των Αιγυπτίων
Στην Αίγυπτο οι γυναίκες πηγαίνουν στην αγορά και ασχολούνται με το εμπόριο, ενώ οι άνδρες μένουν στο σπίτι και υφαίνουν. Υφαίνουν με το υφάδι προς τα κάτω, αντίθετα οι άλλοι λαοί το τοποθετούν προς τα πάνω. Τα φορτώματα οι άνδρες τα σηκώνουν επάνω στο κεφάλι τους, ενώ οι γυναίκες τα βάζουν στους ώμους τους. Οι γυναίκες ουρούν όρθιες και οι άνδρες καθιστοί. Για ν” αφοδεύσουν μπαίνουν στο σπίτι τους, αν και για να φάνε βγαίνουν έξω στους δρόμους, επειδή λένε ότι τα άχρηστα αλλά αναγκαία πράγματα πρέπει κάποιος να τα κάνει κρυφά, ενώ όσα δεν είναι άσχημα μπορεί να τα κάνει φανερά. Καμιά γυναίκα δεν επιτρέπεται να γίνει ιέρεια ούτε αρσενικού ούτε θηλυκού θεού. Μόνο άνδρες είναι ιερείς και για αρσενικούς και για θηλυκούς θεούς. Ο γιος δεν έχει καμιά υποχρέωση να συντηρεί τους γονείς του, αν δεν θέλει, αλλά η κόρη είναι υποχρεωμένη, κι αν ακόμα δεν θέλει. Στις άλλες χώρες οι ιερείς των θεών έχουν μακριά μαλλιά, ενώ στην Αίγυπτο τα κόβουν. Οι άλλοι άνθρωποι συνηθίζουν όταν πενθούν να κόβουν τα μαλλιά τους, οι Αιγύπτιοι όμως, μόλις πεθάνει δικός τους, αφήνουν τα γένια και τα μαλλιά τους που τα έχουν ήδη κομμένα. Οι άλλοι άνθρωποι ζουν ξεχωριστά από τα ζώα τους· οι Αιγύπτιοι ζουν μαζί τους. Οι άλλοι άνθρωποι τρώνε σιτάρι και κριθάρι· για έναν Αιγύπτιο είναι μεγάλη ντροπή να τρέφεται μ” αυτά, κι έτσι φτιάχνουν το ψωμί τους από ασπροσίτι, που το λένε ζέα. Μαλάζουν το ζυμάρι με τα πόδια αλλά την λάσπη με τα χέρια, και πιάνουν και την κοπριά. Οι άλλοι λαοί, εκτός απ” όσους το έμαθαν από τους Αιγυπτίους, αφήνουν τα γεννητικά τους όργανα όπως τα έκανε η φύση, ενώ οι Αιγύπτιοι κάνουν περιτομή. Οι άνδρες φορούν δυο ρούχα, οι γυναίκες ένα. Οι άλλοι άνθρωποι δένουν τους κρίκους και τα σχοινιά του πανιού έξω από την κουπαστή, οι Αιγύπτιοι τα δένουν από μέσα. Οι Έλληνες γράφουν τα γράμματά τους και τους αριθμούς, όταν κάνουν λογαριασμό, από τ” αριστερά προς τα δεξιά, ενώ οι Αιγύπτιοι από τα δεξιά προς τ” αριστερά· και παρ” όλο που γράφουν έτσι, ισχυρίζονται ότι αυτοί γράφουν σωστά και οι Έλληνες γράφουν παράξενα. Έχουν δυο ειδών γράμματα : τα ιερά και τα κοινά.
20
Προσωπικότητες-ΚΛΕΟΠΑΤΡΑ
Φιλήδονη, εκκεντρική, ύπουλη, μια άστατη μοιραία γυναίκα, μισητή στο ρωμαϊκό λαό. Στην πραγματικότητα, η Ελληνίδα Κλεοπάτρα Ζ´, τελευταία βασίλισσα της Αιγύπτου, ήταν πολύ διαφορετική απ´ό,τι την περιγράφουν, τόσο στην εμφάνιση όσο και στο χαρακτήρα. Ο χολιγουντιανός κινηματογράφος εξακολουθεί να την εμφανίζει ως ξελογιάστρα των αντρών, η οποία χρησιμοποιούσε φίλτρα, ακόμα και δηλητήρια. Στην πραγματικότητα, η Ελληνίδα Κλεοπάτρα Ζ´, τελευταία βασίλισσα της Αιγύπτου, ήταν πολύ διαφορετική απ´ ό,τι την περιγράφουν, τόσο στην εμφάνιση όσο και στο χαρακτήρα. Όμως, την ιστορία τη γράφουν οι νικητές - στην προκειμένη περίπτωση, ο Οκταβιανός, φανατικός εχθρός της, ο οποίος εξαπέλυσε μια εκστρατεία δυσφήμησης που αμαύρωσε για αιώνες τη μνήμη της. Η Κλεοπάτρα (Ιανουάριος 69 π.Χ. – 12 Αυγούστου, 30 π.Χ.) ήταν η τελευταία βασίλισσα της ελληνιστικής Αρχαίας Αιγύπτου, προτού αυτή αποτελέσει πλέον κομμάτι της πανίσχυρης Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας. Η βασιλεία της σηματοδοτεί το τέλος της ελληνιστικής και την αρχή της ρωμαϊκής περιόδου στην ανατολική Μεσόγειο. Ο μύθος της επιβίωσε ως τις μέρες μας μέσα από πάρα πολλές δραματοποιήσεις της ιστορίας της, συμπεριλαμβανομένου του έργου «Αντώνιος και Κλεοπάτρα» από τον Ουίλλιαμ Σαίξπηρ και πολλών σύγχρονων κινηματογραφικών ταινιών. Αν και ικανή και δαιμόνια μονάρχης, έμεινε διάσημη κυρίως γιατί κατάφερε να γοητεύσει δυο από τους ισχυρότερους άνδρες της εποχής της, τον Γάιο Ιούλιο Καίσαρα και τον Μάρκο Αντώνιο, αλλά και για το τραγικό της τέλος. Χάρη στη φιλοδοξία και την προσωπική της γοητεία επηρέασε καθοριστικά τη ρωμαϊκή πολιτική σε μια αποφασιστική περίοδο και κατέληξε να αντιπροσωπεύει, όσο καμιά άλλη γυναίκα στην αρχαιότητα, το πρότυπο της ρομαντικής μοιραίας γυναίκας. Η Κλεοπάτρα ήταν άμεσος απόγονος του στρατηγού του Μεγάλου Αλεξάνδρου, Πτολεμαίου Α' του Σωτήρος. Ήταν κόρη του βασιλιά της Αιγύπτου, Πτολεμαίου ΙΒ' Αυλητή, με μητέρα την Κλεοπάτρα Ε' Τρύφαινα. Μετά το θάνατο του Πτολεμαίου ΙΒ' το 51 π.Χ., ξεκίνησε η βασιλεία της μεγαλύτερης εν ζωή θυγατέρας του, της Κλεοπάτρας Ζ', με την οποία έμελλε να λάβει τέλος η Δυναστεία που ίδρυσε ο δαιμόνιος Μακεδόνας στρατηγός περίπου τριακόσια χρόνια πριν. Οι πηγές αναφέρουν πως την χαρακτήριζε επίσης μια ασυνήθιστη για τους Έλληνες της εποχής ικανότητα να μαθαίνει ξένες γλώσσες, όχι μόνο τα αιγυπτιακά, τη μητρική γλώσσα των υπηκόων της, αλλά και τα Αραμαϊκά, τα Εβραϊκά, τα Αραβικά, τα περσικά και τα αιθιοπικά. Ο Πλούταρχος αναφέρει πως δεν ήταν εξαιρετικά όμορφη, όπως συχνά τείνουμε να πιστεύουμε στις μέρες μας, ωστόσο ήταν ικανότατη στην τέχνη της συζήτησης, στο να γίνεται ευχάριστη και να ψυχαγωγεί, στο να δείχνει ζωντάνια και ευφυΐα, κάτι που αιχμαλώτιζε τους συνομιλητές της.
21
Ενδυμασίεσ τησ Αιγύπτου
Το πρώτο αιγυπτιακό αντρικό ένδυμα ήταν μια στενή λωρίδα υφάσματος γύρω από την μέση. Οι βασιλείς και αξιωματούχοι φορούσαν σανδάλια από ψάθα ή δέρμα ενώ οι υπόλοιποι κυκλοφορούσαν ανυπόδητοι. Οι γυναίκες φορούσαν απλά μακριά και εφαρμοστά φορέματα τα οποία κάλυπταν το σώμα τους από το στήθος μέχρι τους αστραγάλους. Οι άνδρες φορούσαν πιο μακριές και ίσιες φούστες ενώ το χειμώνα φορούσαν μακριούς μανδύες.
22
Ευχαριστώ για την προσοχή σας!
Παρόμοιες παρουσιάσεις
© 2024 SlidePlayer.gr Inc.
All rights reserved.