Κατέβασμα παρουσίασης
Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε
ΔημοσίευσεTivadar Palamara Τροποποιήθηκε πριν 9 χρόνια
1
Το κειμενικό είδος της επιστολής Σκεύη Στυλιανού – Χατζηαναστάση
Η ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΤΩΝ ΝΕΩΝ ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΩΝ Το κειμενικό είδος της επιστολής Σκεύη Στυλιανού – Χατζηαναστάση Σύμβουλος Ελληνικών
2
Επιστολή Η επιστολή ανήκει στα κειμενικά είδη ιδιωτικής επικοινωνίας ή αλλιώς στα κοινωνικά κείμενα και θεωρείται ως έγγραφη διαπροσωπική επικοινωνία. Το περιεχόμενο, η δομή και κυρίως το ύφος της επιστολής εξαρτώνται από τη σχέση του αποστολέα με τον παραλήπτη, αλλά και από το σκοπό της επικοινωνίας. Η επιστολή δεν μπορεί να θεωρηθεί ως διακριτό είδος κειμένου με συγκεκριμένη δομή, διότι ανάλογα με το συγκείμενο και κυρίως το σκοπό της μπορεί να μετατραπεί εκτός από το επιστολικό της μέρος: Τόπος Ημερομηνία Προσφώνηση Χαιρετισμός Υπογραφή σε αφηγηματικό κείμενο ή σε επιχειρηματολογικό κτλ
3
Τα μέρη της επιστολής Με εκτίμηση Μαρία Γεωργίου Αρχιεπισκόπου
ΑΠΟΣΤΟΛΕΑΣ Το όνομα και η διεύθυνση του αποστολέα. Αν το γράμμα είναι για κάποιο φίλο ή γνωστό, δε χρειάζεται να γράψεις τη διεύθυνσή σου. ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ Η ημερομηνία που γράφεις το γράμμα. ΠΡΟΣΦΩΝΗΣΗ Ο τρόπος που χαιρετάς τον παραλήπτη ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ Για ποιο λόγο γράφεις την επιστολή. Σε ένα γράμμα γράφεις τα νέα σου, δίνεις πληροφορίες, ζητάς κάτι, δίνεις εξηγήσεις, εκφράζεις ευχαριστίες ή κάνεις παράπονα ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΣ Ένας αποχαιρετισμός για να τελειώσει το γράμμα. ΥΠΟΓΡΑΦΗ Το ονοματεπώνυμό σου. Αν είναι επίσημο γράμμα, βάζεις και την υπογραφή σου Μαρία Γεωργίου Αρχιεπισκόπου Μακαρίου Γ΄ 26 2340 Λάρνακα Τρίτη 10 Ιανουαρίου Έντιμε κύριε δήμαρχε, Είμαι ένα παιδί που ζει σε μια γειτονιά που δεν έχει ένα χώρο για να παίζω με τους φίλους μου στον ελεύθερο μας χρόνο. Αυτό που ζητώ από εσάς είναι να μεριμνήσετε ώστε στο άδειο οικόπεδο της γειτονιάς μας να μην κτιστεί πολυκατοικία, αλλά να γίνει ένας παιδότοπος, μια χαρούμενη γωνιά για να παίζουμε ανενόχλητα και άφοβα τα παιδιά της γειτονιάς μου. Με εκτίμηση
4
Επιστολή Σε μια φιλική επιστολή το κείμενο πιθανόν να αναφέρει τους λόγους επικοινωνίας, να παραθέτει πληροφορίες, να υποβάλλει ερωτήματα προς απάντηση κτλ. Σε ότι αφορά τα χαρακτηριστικά του κειμένου πρέπει να έχει σαφήνεια, πληρότητα και συνοχή, η οποία επιτυγχάνεται όταν οι πληροφορίες δίνονται με λογική σειρά. Η επιστολή είναι το κατεξοχήν επικοινωνιακό είδος κειμένου και γι΄ αυτό διδάσκεται ιδιαίτερα στα προγράμματα επικοινωνιακής κατεύθυνσης. Συνήθως για να βοηθηθούν οι μαθητές ο εκπαιδευτικός προσδιορίζει: Την επικοινωνιακή κατάσταση Το σκοπό της επικοινωνίας και Προτείνει σχετικό λεξιλόγιο
5
Επιστολή Η επιστολή ανήκει στα εξωλογοτεχνικά κείμενα που είναι μονοσημικά και αποτελούν τα «ισχυρά» κείμενα της εποχής μας. Στην κατηγορία των μη λογοτεχνικών κειμένων ανήκουν: Τα πραγματολογικά, επιχειρηματολογικά και χρηστικά κείμενα. Τα κείμενα αυτά με τις δικές τους δομές, συμβάσεις, ύφος και λεξιλόγιο διευρύνουν τη γλωσσική εμπειρία του παιδιού, η οποία θα μπορέσει να στηρίξει τις διαφορετικές λειτουργίες της γλώσσας όπως είναι: η πληροφοριακή η κατευθυντική η μεταγλωσσική η αισθητική η επιχειρηματολογική κτλ.
6
Επιστολή Οι επιστολές ανήκουν σε μια μεγάλη κατηγορία κειμένων, που αποσκοπούν στην ανταλλαγή πληροφοριών και στην προώθηση της γνώσης, χωρίς να στηρίζονται στην αφήγηση και στην περιγραφή. Άλλοι τα ονομάζουν μ΄ έναν αρνητικό τρόπο, μη-αφηγηματικά, εξω-πραγματικά και εξω-λογοτεχνικά και άλλοι τα ορίζουν με θετικό τρόπο ως πραγματολογικά, χρηστικά. Μια εναλλακτική λύση προσφέρει ο όρος μονοσημικά, ο οποίος συλλαμβάνει και αναδεικνύει την επιδιωκόμενη μονοσημία των μη λογοτεχνικών κειμένων. Αντίθετα τα λογοτεχνικά βασίζουν τη λειτουργία τους στις πολυσημίες και στις συνυποδηλώσεις. Από διδακτικής πλευρά και για σχολική χρήση στην κατηγορία των εξω-λογοτεχνικών κειμένων πρέπει να συμπεριλάβουμε τα πραγματολογικά, τα επιχειρηματολογικά και τα ιδιωτικής επικοινωνίας. Τα πραγματολογικά και τα επιχειρηματολογικά κείμενα είναι μεγάλης σημασίας για τη σχολική εκπαίδευση, αλλά και αυξημένης δυσκολίας. Τα ιδιωτικής επικοινωνίας είναι μεγάλης σπουδαιότητας και χαμηλότερης δυσκολίας. [ Ματσαγγούρας, 2004]
7
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ Ματσαγγούρας, Η. Γ Κειμενοκεντρική Προσέγγιση του γραπτού λόγου. Αθήνα: Εκδόσεις Γρηγόρη.
Παρόμοιες παρουσιάσεις
© 2024 SlidePlayer.gr Inc.
All rights reserved.