Κατέβασμα παρουσίασης
Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε
ΔημοσίευσεAsia Kefalas Τροποποιήθηκε πριν 9 χρόνια
1
Τοκετός με καισαρική: παρέμβαση στη διαδικασία τοκετού Kαισαρική τομή είναι μια μείζων χειρουργική επέμβαση και η αποκατάσταση της υγείας της μητέρας μπορεί να είναι σχετικά μακροχρόνια, κυρίως εαν συγκριθεί με τον φυσιολογικό τοκετό. Kίνδυνοι για την μητέρα (λοίμωση) και για το βρέφος (επιβράδυνση έκκρισης σχετικών με το στρές ορμονών) Συνθήκες που επιβάλλουν την καισαρική τομή-> -αύξηση καρδιακών παλμών του βρέφους, -αίμα στον κόλπο της μητέρας, -γυναίκες μεγάλης ηλικίας, -οπίσθια ή εγκάρσια θέση του βρέφους Η συνήθης χρήση οργάνων παρακολούθησης του εμβρύου είναι υπο συζήτηση.
2
Βρεφική θνησιμότητα (ο θάνατος κατά τον πρώτο χρόνο ζωής του βρέφους, 7/1000 τοκετούς) και γέννηση νεκρού βρέφους: Η τραγωδία του πρόωρου θανάτου Το βρέφους αποβιώνει την στιγμή που εξέρχεται απο το σώμα της μητέρας ή ο θάνατος του ανακαλύπτεται πρίν ξεκινήσουν οι διαδικασίες του τοκετού (1/100 τοκετούς) Φυλετικές και πολιτισμικές διαφορές στην βρεφική θνησιμότητα Τα βρέφη αφροαμερικανικής προέλευσης είναι δύο φορές πιο πιθανό να χάσουν τη ζωή τους πρίν την ηλικία του ενός έτους, συγκριτικά με τα λευκά βρέφη (κοινωνικο-οικονομικοί παράγοντες). Το ποσοστό βρεφικής θνησιμότητας στις ΗΠΑ είναι πολύ υψηλότερο συγκριτικά με άλλες χώρες (Ιαπωνία) (μεγάλο το ποσοστό των λιποβαρών και πρόωρων βρεφών στις ΗΠΑ, οικονιμική ποικιλότητα, ελλιπής προ- και μετα-γεννητική φροντίδα).
3
Επιλόχεια κατάθλιψη: απο τα ύψη της ευτυχίας στα βάθη της απόγνωσης H επιλόχεια κατάθλιψη είναι μια περίοδος βαθιάς κατάθλιψης, που ακολουθεί τον τοκετό (10%). Αν και παίρνει πολλές μορφές το κύριο σύμπτωμα της είναι ένα διαρκές, βαθύ αίσθημα λύπης και δυστυχίας που σε μερικές περιπτώσεις μπορεί να διαρκέσει αρκετούς μήνες, ακόμα και χρόνια. 1/500->παντελή απώλεια επαφής με την πραγματικότητα, η κατάθλιψη μπορεί να αποβεί μοιραία. Ξαφνική Εμφάνιση -σύγχυση και αμηχανία. Προβλεπτικοί παράγοντες-> προηγούμενο ιστορικό κατάθλιψης, έλλειψη προετοιμασίας ερχομού του παιδιού, διακυμάνσεις στην παραγωγή ορμονών μετά τον τοκετό. ΑΡΝΗΤΙΚΗ η επίδραση στο νεογέννητο, που επιζητάει ευαίσθητες συναισθηματικές σχέσεις.
4
Το φυσιολογικό νεογέννητο βρέφος Γιατί το βρέφος γεννιέται τόσο εξαρτημένο, ενώ τα νεογνά άλλων ζωικών ειδών φαίνεται να έρχονται στο κόσμο πολύ καλύτερα εξοπλισμένα για να αντιμετωπίσουν μόνα τους τη ζωή?? Ο άνθρωπος γεννιέται πολύ νωρίς. Σωματική επάρκεια: Αντιμετωπίζοντας τις απαιτήσεις του νέου περιβάλλοντος To νεογνό παρουσιάζει τα αντανακλαστικά -που είναι οργανωμένες ακούσιες αντιδράσεις οι οποίες εμφανίζονται αυθόρμητα, έπειτα απο συγκεκριμένα ερεθίσματα. Μερικά απο αυτά τα αντανακλαστικά έχουν δοκιμαστεί μέσα στη μήτρα, καθώς υπάρχουν αρκετούς μήνες πρίν το τοκετό (βλέπε σχετική φωτοτυπία με τα αντανακλαστικά που είναι παρόντα στη γέννηση).
5
Αισθητηριακές ικανότητες: Η πρώτη επαφή με τον κόσμο Tα νεογνά βλέπουν, ακούνε, μυρίζουν, γεύονται??? Δεν είναι εύκολο να απαντηθεί το ερώτημα για πολλούς λόγους->τα νεογνά δεν είναι σε θέση να ερμηνεύουν τις αισθητηριακές τους εμπειρίες. Όραση 1.Τα νεογνά μπορούν να βλέπουν σε κάποιο βαθμό (περιορισμένη οπτική οξύτητα), 2.Τα νεογνά προσέχουν περισσότερο τα μέρη του οπτικού πεδίου που περιλαμβάνουν πολλές πληροφορίες, μπορούν να ξεχωρίζουν διαφορετικά επίπεδα φωτεινότητας, 3.Τα νεογέννητα δεν είναι μόνο ικανά να ξεχωρίζουν τα χρώματα, φαίνεται να έχουν και σχετικές προτιμήσεις (μπλέ, πράσινο). Ακοή 1.Τα νεογνά αντιδρούν σε συγκεκριμένα είδη ηχητικών ερεθισμάτων και δείχνουν εξοικειωμένα σε ορισμένους ήχους,
6
Αισθητηριακές ικανότητες: Η πρώτη επαφή με τον κόσμο 2.Περιορισμένη ακουστική οξύτητα (ελλιπής ανάπτυξη του συστήματος ακοής και παξιδευμένο αμνιακό υγρό). Αφή Τα νεογνά είναι ευαίσθητα στην αφή Όσφρηση και γεύση Οι αισθήσεις της όσφρησης και γεύσης είναι εξίσου ικανοποιητικά ανεπτυγμένες (πιπιλίζουν και αυξάνουν την κινητικότητα τους όταν τοποθετηθούν φύλλα μέντας κοντά στη μύτη τους, «σουφρώνουν» τα χείλη τους σε πικρή γεύση). Πρώιμες ικανότητες μάθησης Κλασική εξαρτημένη μάθηση=ο οργανισμός μαθαίνει να αντιδρά με έναν συγκεκριμένο τρόπο σε ένα ουδέτερο ερέθισμα, το οποίο κανονικά δεν προκαλεί αυτό το είδος της αντίδρασης (παράδειγμα η περίπτωση του μικρού Άλμπερτ).
7
Εφαρμογή στα βρέφη=Αν κάποιος χαιδέψει το κεφάλι ενός νεογνού και κατόπιν του δώσει μια σταγόνα γλυκιάς ουσίας, το νεογέννητο μαθαίνει πολύ γρηγορα να γυρίζει το κεφάλι του απλώς και μόνο όταν το χαιδεύουν στο κεφάλι. Συντελεστική εξαρτημένη μάθηση= είναι ένα είδος μάθησης στο οποίο μια σκόπιμη αντίδραση ενισχύεται ή αποδυναμώνεται, όταν συσχετίζεται με θετικές ή αρνητικές συνέπειες για το άτομο. Εφαρμογή στα βρέφη= ένα βρέφος μαθαίνει οτι κλαίγοντας με έναν συγκεκριμένο τρόπο μπορεί να κάνει τους γονείς του να το προσέξουν αμέσως. Εξοικείωση (αντίδραση προσανατολισμού)= η μείωση του βαθμού αντίδρασης σε ένα ερέθισμα όταν αυτό παρουσιάζεται κατ’επανάληψη. Εφαρμογή στα βρέφη=αλλαγές στον θηλασμό, ο οποίος διακόπτεται προσωρινά όταν παρουσιαστεί ένα καινούργιο ερέθισμα
8
Κοινωνική επάρκεια: Αντιδρώντας στα άλλα πρόσωπα Τι είναι η μίμηση??? Νεογνική μίμηση (σκόπιμη και με πρόθεση ή τυχαίο γεγονός???) Αναφορές στις έρευνες των Μαράτου (1973),Κουγιουμουτζάκη (1993), Κοκκινάκη (1998), Meltzoff & Moore (1977, 2002), Field et al. (1982, 1984). Οι δεξιότητες μίμησης είναι σημαντικές διότι η αποτελεσματική κοινωνική αλληλεπίδραση με τους άλλους βασίζεται εν μέρει στην ικανότητα του βρεφους να αντιδρά κατάλληλα στα άτομα του περιβάλλοντος του και να κατανοεί το περιεχόμενο των συναισθηματικών τους αντιδράσεων-εφόδιο για μελλοντικές κοινωνικές αλληλεπιδράσεις.
9
. Πολλές άλλες πλευρές της συμπεριφοράς του νεογέννητου δρούν ως πρόδρομοι περισσότερο σύνθετων μορφών κοινωνικής αλληλεπίδρασης. Τα νεογέννητα περνούν απο ποικίλες καταστάσεις διέγερσης, διαφορετικά επίπεδα εγρήγορσης που κυμαίνονται απο τον βαθύ ύπνο εώς την έντονη κινητικότητα Τα πρόσωπα που το φροντίζουν προσπαθούν να το ανακουφίσουν και να βοηθήσουν στην μετάβαση απο την μια κατάσταση στην άλλη.
10
Η ΣΩΜΑΤΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΣΤΗΝ ΒΡΕΦΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ Ανάπτυξη και σταθερότητα Το μέσο νεογέννητο βρέφος ζυγίζει λίγο περισσότερο απο 3.200 γραμμαρια και το ύψος του περίπου 51 εκατοστά. Σωματική ανάπτυξη: Οι ταχείς ρυθμοί της βρεφικής ηλικίας Στα δύο πρώτα χρόνια της ζωής του, το βρέφος αναπτύσσεται ταχύτατα. ΒΑΡΟΣ-5 μήνες->διπλάσιο βάρος (6.8 κιλά), 1ο έτος-> τριπλάσιο βάρος (10 κιλά), 2 ο έτος-> τετραπλάσιο βάρος (αν και ο ρυθμός αύξησης του βάρους επιβραδύνεται κατά το 2 ο έτος). ΑΤΟΜΙΚΕΣ ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΥΨΟΣ-1 ο έτος->75 εκατοστά, 2 ο έτος->92 εκατοστά (περίπου)
11
Δεν αναπτύσσονται όλα τα μέρη του βρεφικού σώματος με τον ίδιο ρυθμό [μέγεθος κεφαλιού ¼ (γέννηση), 1/5 (τέλος 2 ου ετους), 1/8 (εφηβεία)], Το ύψος και το βάρος επηρεάζονται απο το φύλο και την εθνοτική καταγωγή του βρέφους.
12
ΤΕΣΣΕΡΙΣ ΑΡΧΕΣ-ΝΟΜΟΙ ΤΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ Κεφαλοουριαία αρχή=Η ωρίμανση ακολουθεί μια συγκεκριμένη πορεία. Ξεκινά απο το κεφάλι και τα άνω τμήματα του σώματος και συνεχίζει στο υπόλοιπο σώμα. Ελληνικής και λατινικής προέλευσης ο όρος σημαίνει «απο το κεφάλι στην ουρά» [παράδειγμα], Αρχή κέντρου-περιφέρειας=Η ανάπτυξη ξεκινά απο το κέντρο του σώματος και συνεχίζει πρός τα έξω, δηλαδή απο το κέντρο στην περιφέρεια [παράδειγμα], Αρχή της ιεραρχικής ενσωμάτωσης=Οι απλές δεξιότητες αναπτύσσονται κατά κανόνα ξεχωριστά και ανεξάρτητα μεταξύ τους. Αργότερα
13
ενσωματώνονται και διαμορφώνουν τις πιο πολύπλοκες δεξιότητες [παράδειγμα], Αρχή της ανεξαρτησίας των συστημάτων=Τα διαφορετικά συστήματα του σώματος αναπτύσσονται σε διαφορετικούς μεταξύ τους ρυθμούς [παράδειγμα].
14
ΝΕΥΡΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΚΑΙ ΕΓΚΕΦΑΛΟΣ: Τα θεμέλια της ανάπτυξης To νευρικό σύστημα αποτελείται απο τον εγκέφαλο και τα νεύρα που επεκτείνονται κατά μήκος του σώματος. Οι νευρώνες αποτελούν τα βασικά κύτταρα του νευρικού συστήματος (κυτταρικό σώμα που περιβάλλει τον πυρήνα). Σε αντίθεση με άλλα κύτταρα, ο νευρώνας έχει μια ΞΕΧΩΡΙΣΤΗ ΙΔΙΟΤΗΤΑ->ΕΙΝΑΙ ΙΚΑΝΟΣ ΝΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΕΙ ΜΕΤΑ ΑΛΛΑ ΚΥΤΤΑΡΑ, μέσω μιας δέσμης νηματίων που ονομάζονται δενδρίτες. Οι δενδρίτες λαμβάνουν τα μηνύματα
15
απο τα άλλα κύτταρα, ενώ στο αντίθετο άκρο, ο άξονας μεταφέρει τα μηνύματα πρός τα άλλα κύτταρα. Οι νευρώνες δεν εφάπτονται μεταξύ τους αλλά επικοινωνούν μέσω χημικών «μεταφορέων», των νευροδιαβιβαστών, που μετακινούνται στο μικρό κενό ανάμεσα στους νευρώνες, το οποίο ονομάζεται σύναψη. Τα βρέφη γεννιούνται με 100-200 δισεκατομμύρια νευρώνες. Τη στιγμή της γέννησης, οι περισσότεροι απο τους νευρώνες στο εγκέφαλο του νεογνού έχουν διαμορφώσει σχετικά λίγες διασυνδέσεις με άλλους νευρώνες. Ωστόσο, στα δύο πρώτα χρόνια της ζωής, ο εγκέφαλος του βρέφους διαμορφώνει δισεκατομμύρια νεες διασυνδέσεις ανάμεσα στους νευρώνες και το σύστημα των νευρών γίνεται όλο και πιο σύνθετο.
16
ΣΥΝΑΠΤΙΚΟ «ΚΛΑΔΕΜΑ» Τα δισεκατομμύρια των νέων συνάψεων που διαμορφώνει το βρέφος στα πρώτα δύο χρόνια της ζωής του είναι πολύ περισσότερα απο ότι θεωρείται απαραίτητο. Στην περίπτωση που οι εμπειρίες του βρέφους δεν ενεργοποιούν συγκεκριμένες νευρικές διασυνδέσεις, τότε αυτές, όπως και οι αχρησιμοποιητοι νευρώνες εξαλείφονται – μια διαδικασία που ονόμάζεται συναπτικό «κλάδεμα». Το αποτέλεσμα του συναπτικού κλαδέματος είναι οτι επιτρέπει στους ενεργούς νευρώνες να δημιουργήσουν πιο τελειοποιημένα δίκτυα επικοινωνίας με άλλους νευρώνες. Έτσι, σε αντίθεση με τις περισσότερες πλευρές της ανάπτυξης, η ανάπτυξη του νευρικού συστήματος γίνεται όλο και αποτελεσματικότερη με την απώλεια κυττάρων.
17
Μετά τη γέννηση, εκτός απο την αύξηση δενδριτών, οι άξονες των νευρώνων καλύπτονται απο μυελίνη, μια λιποειδή ουσία η οποία, όπως ακριβώς η μόνωση των καλωδίων, παρέχει προστασία και επιταχύνει τη μεταβίβαση των νευρικών ώσεων. Καθώς ωριμάζουν οι νευρώνες, αλλάζουν θέση ανάλογα με την λειτουργία τους. Μερικοί μετακινούνται στον εγκεφαλικό φλοιό (άνω στρώμα του εγκεφάλου) ενώ άλλοι μετακινούνται πρός τα υπο-φλοιώδη επίπεδα (κάτω απο τον εγκεφαλικό φλοιό, αναπνοή, ρυθμός της καρδιάς).
18
Περιβαλλοντικές επιδράσεις στην ανάπτυξη του εγκεφάλου Πλαστικότητα του εγκεφάλου= ο βαθμός στον οποίο ένα αναπτυσσόμενο σύστημα ή μορφή συμπεριφοράς μπορεί να τροποποιηθεί με την εμπειρία (μεγάλη η πλαστικότητα στον εγκέφαλο) [παραδείγματα επίδρασης περιβάλλοντος στην δομή και το βάρος του εγκεφάλου]. Υπάρχει μια ευαίσθητη περίοδς για την ανάπτυξη της όρασης στις γάτες (συγκεκριμένη αλλά σύντομη χρονική περίοδος στην πρώιμη ανάπτυξη, κατά
19
τη οποία ο οργανισμός είναι ιδιαίτερα ευπαθής-ευάλωτος σε περιβαλλοντικές επιδράσεις σε μια συγκεκριμένη πλευρά της ανάπτυξης). Η έννοια των ευαίσθητων περιόδων δημιουργεί σημαντικά ζητήματα για την ανθρώπινη αναπτυξη.
20
Συντονισμός των λειτουργιών του σώματος: Οι κύκλοι ζωής της βρεφικής ηλικίας Ρυθμοί και καταστάσεις Ένας απο τους πιο σημαντικούς τρόπους με τους οποίους οι συμεριφορές ενσωματώνονται-συντονίζονται μεταξύ τους είναι μέσω της ανάπτυξης ρυθμών, δηλαδή κυκλικά επαναλαμβανόμενων μορφών συμπεριφοράς [άμεσα (απο την εγρήγορση στον ύπνο)και λιγότερο άμεσα παρατηρήσιμοι (αναπνοή)]. Ένας απο τους βασικότερους σωματικούς ρυθμούς είναι αυτό που ονομάζεται κατάσταση του νεογνού, ο βαθμός δηλαδή στον οποίο το βρέφος έχει επίγνωση των εξωτερικών και εσωτερικών ερεθισμάτων (βλέπε Πίνακα 4.2.).
21
ΥΠΝΟΣ: ονειρεύονται τα βρέφη?? Kανείς δεν γνωρίζει την απάντηση, αν και κάτι τέτοι δεν φαίνεται να ισχύει για τους εξής λόγους : 1.Στα βρέφη, οι εμπειρίες είναι περιορισμένες και δεν υπάρχει επαρκές υλικό για τα όνειρα, 2. Μόνο στην ηλικία των 3-4 μηνών τα εγκεφαλικά κύματα του βρέφους αρχίζουν να μοιάζουν με αυτά του ενήλικα που ονειρεύεται (που σημαίνει οτι τα βρέφη δεν ονειρεύονται πρίν απο αυτή την ηλικία ή δεν ονειρεύονται με τον τρόπο που ονειρεύονται οι ενήλικες). Ποια είναι τότε η λειτουργία του ύπνου REM? Ορισμένοι ερευνητές υποστηρίζουν ότι ο ύπνος REM αποτελεί ένα μέσο αυτο-διερεθισμού του εγκεφάλου-μια διαδικασία που ονομάζεται αυτο-διέγερση. Επίδραση των περιβαλλοντικών παραγόντων και των πολιτισμικών πρακτικών στους κύκλους ύπνου των βρεφών (παράδειγμα απο τους Kipsigi της Αφρικής).
Παρόμοιες παρουσιάσεις
© 2024 SlidePlayer.gr Inc.
All rights reserved.