Κατέβασμα παρουσίασης
Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε
ΔημοσίευσεCora Manis Τροποποιήθηκε πριν 9 χρόνια
1
Η ΙΚΕΣΙΑ Δημοσιεύουμε!! Συνθέτουμε παρουσίαση Ομαδοποιούμε τα ευρήματα
Η ΙΚΕΣΙΑ ΣΥΝΕΧΕΙΑ Εργαζόμενοι σε ομάδες Ερευνούμε στην Αρχ. Ελλ. Γραμματεία Ανακαλύπτουμε & συγκρίνουμε στοιχεία Ομαδοποιούμε τα ευρήματα Συνθέτουμε παρουσίαση Δημοσιεύουμε!! Β3 Σοφία Χαντζή
2
Η ΙΚΕΣΙΑ Ο θεσμός Ο ικέτης Ο ικετευόμενος Η εθιμοτυπία
Η ΙΚΕΣΙΑ ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΣΥΝΔΕΣΜΟ ΓΙΑ ΣΥΝΕΧΕΙΑ Ο θεσμός Ο ικέτης Ο ικετευόμενος Η εθιμοτυπία “Διάσημες” ικεσίες Γλωσσάρι
3
Ο ΘΕΣΜΟΣ H ικεσία ήταν θεσμός της αρχαίας ελληνικής κοινωνίας προστατευόμενος από τον Ικέσιο Δία, όπως η φιλοξενία από τον Ξένιο Δία. Ο ικέτης (ιερό πρόσωπο) έχοντας ένα αίτημα κατέφευγε στον ικετευόμενο (ισχυρό πρόσωπο) και γινόταν συνήθως δεκτός ως «ξένος»/ φιλοξενούμενος. Είχε καθιερωθεί γι' αυτήν, όπως και για τη φιλοξενία, μια ορισμένη εθιμοτυπία.
4
Ο ΙΚΕΤΗΣ παρακαλεί για τη σωτηρία…
Ο ΙΚΕΤΗΣ παρακαλεί για τη σωτηρία… ΟΙΚΕΙΟΥ ΠΡΟΣΩΠΟΥ, ΝΕΚΡΟΥ Ή ΖΩΝΤΑΝΟΥ ΤΟΥ ΙΔΙΟΥ ΕΠΕΙΔΗ… ΔΙΩΚΕΤΑΙ ΓΙΑ ΑΝΟΜΗ ΠΡΑΞΗ ΚΙΝΔΥΝΕΥΕΙ ΑΠΟ ΕΧΘΡΟΥΣ ΒΡΙΣΚΕΤΑΙ ΣΕ ΔΥΣΚΟΛΗ ΘΕΣΗ ΔΙΩΚΕΤΑΙ ΓΙΑ ΦΟΝΟ
5
ΕΞΑΓΝΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΥΒΡΙΣΤΗ
Ο ΙΚΕΤΕΥΟΜΕΝΟΣ ΑΠΟΔΕΧΕΤΑΙ ΤΗΝ ΙΚΕΣΙΑ ΑΡΝΕΙΤΑΙ ΤΗΝ ΙΚΕΣΙΑ ΣΕΒΑΣΜΟΣ ΣΤΟ ΘΕΟ ΥΒΡΗ ΘΕΙΚΗ ΤΙΜΩΡΙΑ ΑΝΘΡΩΠΙΝΗ ΤΙΜΩΡΙΑ ΕΠΙΒΑΛΛΕΤΑΙ ΕΞΑΓΝΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΥΒΡΙΣΤΗ
6
ΕΘΙΜΟΤΥΠΙΑ ΤΗΣ ΙΚΕΣΙΑΣ Ο ικέτης, κατά περίσταση…
ΕΘΙΜΟΤΥΠΙΑ ΤΗΣ ΙΚΕΣΙΑΣ Ο ικέτης, κατά περίσταση… ζητά άσυλο, προστασία, φιλοξενία ζητά εξαγνισμό πιάνει τα γόνατα του ικετευόμενου αγγίζει το πηγούνι του ικετευόμενου φιλάει τα χέρια του ικετευόμενου γονατίζει μπροστά στον ικετευόμενο κάθεται δίπλα στις στάχτες της εστίας του σπιτιού αγκαλιάζει το βωμό ναού ή της αυλής του σπιτιού κρατά στα χέρια του το παιδί της οικογένειας (επιβλητικότερη ικεσία) φέρει ικετηρία, που ακουμπά στην εστία ή στο βωμό προσφέρει δώρα, λύτρα στον ικετευόμενο επικαλείται το θεό μιλάει εγκωμιαστικά, κολακευτικά στον ικετευόμενο δίνει ευχές για ευτυχία στον ικετευόμενο κινητοποιεί το συναίσθημα του ικετευόμενου θυμίζει ευεργεσίες του στον ικετευόμενο απ’ το παρελθόν επικαλείται την κακή μοίρα του και τα πάθη του εκφράζει την ευγνωμοσύνη του
7
“Διάσημες” ικεσίες Χρύσης-Αγαμέμνονας Θέτιδα-Δίας Πρίαμος-Αχιλλέας
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΣΥΝΔΕΣΜΟ ΓΙΑ ΣΥΝΕΧΕΙΑ “Διάσημες” ικεσίες Χρύσης-Αγαμέμνονας Θέτιδα-Δίας Πρίαμος-Αχιλλέας Οδυσσέας-Ναυσικά Οδυσσέας-Αρήτη Οδυσσέας-Πολύφημος Άδραστος-Κροίσος Δαναΐδες Κυλώνειο άγος Παυσανίας Θεμιστοκλής
8
ΙΛΙΑΔΑ, Α 12-22 Ο Χρύσης, ιερέας του Απόλλωνα ικετεύει τον Αγαμέμνονα να του επιστρέψει την κόρη του Χρυσηίδα, που οι Αχαιοί πήραν ως λάφυρο πολέμου. ΚΛΙΚ ΣΤΟ ΣΥΝΔΕΣΜΟ ΓΙΑ ΣΥΝΕΧΕΙΑ Πώς; Έκβαση
9
ΙΚΕΣΙΑ ΤΟΥ ΧΡΥΣΗ Ο ικέτης Χρύσης Ο ικετευόμενος Αγαμέμνονας
Προσφέρει δώρα, λύτρα στον Αγαμέμνονα Μιλάει εγκωμιαστικά, κολακευτικά για τους Αχαιούς Δίνει ευχές για επιτυχία Επικαλείται το θεό Απόλλωνα Ο ικετευόμενος Αγαμέμνονας αρνείται την ικεσία και φέρεται προσβλητικά στο Χρύση Η ύβρη τιμωρείται με λοιμό, που προκαλεί ο Απόλλωνας και αποδεκατίζει τους Αχαιούς
10
ΙΛΙΑΔΑ, Α Η Θέτιδα μετά από αίτημα του Αχιλλέα, ικετεύει το Δία να αποκαταστήσει την τιμή του γιού της (ο Αγαμέμνονας τον προσέβαλε αφαιρώντας του το λάφυρό του, τη Βρισηίδα), προκαλώντας την ήττα των Αχαιών, ώστε να αναγνωριστεί η αξία του. ΚΛΙΚ ΣΤΟ ΣΥΝΔΕΣΜΟ ΓΙΑ ΣΥΝΕΧΕΙΑ Πώς; Έκβαση
11
ΙΚΕΣΙΑ ΤΗΣ ΘΕΤΙΔΑΣ Η ικέτιδα Θέτιδα Ο ικετευόμενος Δίας
γονατίζει μπροστά στον Δία πιάνει τα γόνατα του αγγίζει το πηγούνι του του θυμίζει ευεργεσίες της απ’ το παρελθόν μιλάει εγκωμιαστικά, κολακευτικά γι΄αυτόν κινητοποιεί το συναίσθημα του Ο ικετευόμενος Δίας αποδέχεται την ικεσία και με διάφορες ενέργειες στο πεδίο της μάχης ικανοποιεί το αίτημα της.
12
ΙΛΙΑΔΑ, Ω Ο Πρίαμος ικετεύει τον Αχιλλέα να του παραδώσει τη σορό του γιού του, Έκτορα, για να τον ενταφιάσει με τιμές. ΚΛΙΚ ΣΤΟ ΣΥΝΔΕΣΜΟ ΓΙΑ ΣΥΝΕΧΕΙΑ Πώς; Έκβαση
13
ΙΚΕΣΙΑ ΤΟΥ ΠΡΙΑΜΟΥ Ο ικετευόμενος Αχιλλέας Ο ικέτης Πρίαμος
γονατίζει μπροστά στον Αχιλλέα φιλάει τα χέρια του του προσφέρει δώρα, λύτρα μιλάει εγκωμιαστικά, κολακευτικά γι΄αυτόν του δίνει ευχές για ευτυχία κινητοποιεί το συναίσθημα του επικαλείται την κακή μοίρα του ίδιου και τα πάθη του εκφράζει την ευγνωμοσύνη του Ο ικετευόμενος Αχιλλέας αποδέχεται την ικεσία και δέχεται τα δώρα του Πρίαμου, του προσφέρει φιλοξενία, του παραδίδει με τιμή το σώμα του παιδιού του και δέχεται ανακωχή για να γίνει η ταφή του Έκτορα.
14
ΟΔΥΣΣΕΙΑ, ζ 170-224 Πώς; Έκβαση
Ο Οδυσσέας, ναυαγός στο νησί των Φαιάκων, γυμνός και εξαθλιωμένος, ικετεύει τη Ναυσικά να του δείξει την πόλη και να του δώσει ένα ρούχο να φορέσει ΚΛΙΚ ΣΤΟ ΣΥΝΔΕΣΜΟ ΓΙΑ ΣΥΝΕΧΕΙΑ Πώς; Έκβαση
15
ΙΚΕΣΙΑ ΤΟΥ ΟΔΥΣΣΕΑ ΣΤΗ ΝΑΥΣΙΚΑ
Ο ικέτης Οδυσσέας γονατίζει μπροστά στην Ναυσικά, σε απόσταση μιλάει εγκωμιαστικά, κολακευτικά για την ομορφιά της επικαλείται την κακή μοίρα του και τα πάθη του της δίνει ευχές για ευτυχία κινητοποιεί το συναίσθημα της Η ικετευόμενη Ναυσικά αποδέχεται την ικεσία, του προσφέρει φιλοξενία ικανοποιεί το αίτημά του και του δίνει οδηγίες για να προχωρήσει .
16
ΟΔΥΣΣΕΙΑ, η Ο Οδυσσέας, μετά τη βοήθεια που του παρείχε η Ναυσικά, ικετεύει τη μητέρα της την Αρήτη να τον βοηθήσει να φτάσει στην πατρίδα του. ΚΛΙΚ ΣΤΟ ΣΥΝΔΕΣΜΟ ΓΙΑ ΣΥΝΕΧΕΙΑ Πώς; Έκβαση
17
ΙΚΕΣΙΑ ΤΟΥ ΟΔΥΣΣΕΑ ΣΤΗΝ ΑΡΗΤΗ
Ο ικέτης Οδυσσέας πιάνει τα γόνατα της Αρήτης κάθεται δίπλα στις στάχτες της εστίας του σπιτιού δίνει ευχές για ευτυχία της οικογένειάς της κινητοποιεί το συναίσθημά της επικαλείται την κακή μοίρα του και τα πάθη του Η ικετευόμενη Αρήτη αποδέχεται την ικεσία, παρέχεται στον Οδυσσέα τριήμερη φιλοξενία στο νησί των Φαιάκων, του προσφέρονται πλούσια δώρα φιλοξενίας και φθάνει στην Ιθάκη με καράβι των Φαιάκων.
18
ΟΔΥΣΣΕΙΑ, ι Ο Οδυσσέας και οι σύντροφοί του ικετεύουν τον κύκλωπα Πολύφημο να τους φιλοξενήσει ΚΛΙΚ ΣΤΟ ΣΥΝΔΕΣΜΟ ΓΙΑ ΣΥΝΕΧΕΙΑ Πώς; Έκβαση
19
ΙΚΕΣΙΑ ΟΔΥΣΣΕΑ & ΣΥΝΤΡΟΦΩΝ ΣΤΟΝ ΠΟΛΥΦΗΜΟ
Ο ικέτης Οδυσσέας γονατίζει μπροστά στον Πολύφημο επικαλείται τα πάθη τους ζητά φιλοξενία επικαλείται το θεό Ο ικετευόμενος Πολύφημος αρνείται την ικεσία, φέρεται βάναυσα στους ικέτες αδιαφορώντας για την αξία της φιλοξενίας και της ικεσίας, που προστατεύεται από το θεό και οι ικέτες ξεφεύγουν με δόλο (τον μεθάνε και τον τυφλώνουν) από το ανθρωποφάγο τέρας.
20
ΗΡΟΔΟΤΟΥ ΙΣΤΟΡΙΕΣ Η νουβέλα του Άδραστου Ι 34-45
ΗΡΟΔΟΤΟΥ ΙΣΤΟΡΙΕΣ Η νουβέλα του Άδραστου Ι 34-45 Ο Άδραστος, που άθελά του έχει σκοτώσει τον αδερφό του κι έχει διωχθεί από τον πατέρα του , ικετεύει το βασιλιά Κροίσο να τον εξαγνίσει ΚΛΙΚ ΣΤΟ ΣΥΝΔΕΣΜΟ ΓΙΑ ΣΥΝΕΧΕΙΑ Πώς; Έκβαση
21
ΙΚΕΣΙΑ ΤΟΥ ΑΔΡΑΣΤΟΥ ΣΤΟΝ ΚΡΟΙΣΟ
Ο ικέτης Άδραστος ζητά εξαγνισμό επικαλείται την κακή μοίρα του εκφράζει την ευγνωμοσύνη του Ο ικετευόμενος Κροίσος αποδέχεται το αίτημα του ικέτη, εξαγνίζει τον Άδραστο και του παρέχει άσυλο στο παλάτι του.
22
ΙΚΕΤΙΔΕΣ ( Αισχύλος) Πώς; Έκβαση
Οι πενήντα κόρες του Δαναού συνοδευόμενες από τον πατέρα τους, καταφεύγουν στο Άργος ως ικέτιδες, για να αποφύγουν τον αιμομικτικό γάμο τους με τους ξαδέλφους τους, γιους του Αιγύπτου. ΚΛΙΚ ΣΤΟ ΣΥΝΔΕΣΜΟ ΓΙΑ ΣΥΝΕΧΕΙΑ Πώς; Έκβαση
23
ΙΚΕΣΙΑ ΤΩΝ ΔΑΝΑΙΔΩΝ Οι ικέτιδες Δαναΐδες
αγκαλιάζουν τους βωμούς της πόλης ζητούν προστασία απ΄το βασιλιά επικαλούνται το θεό απειλούν ότι, αν δε γίνει δεκτή η ικεσία τους, θα κρεμαστούν από τα αγάλματα, πράγμα που θα μιάνει την πόλη Ο ικετευόμενος βασιλιάς του Άργους βρίσκεται σε δίλλημα: Αν τις βοηθήσει, οι Αιγύπτιοι θα του κηρύξουν πόλεμο, αν τις διώξει, θα ασεβήσει στον Ξένιο Δία. Θέτει το ζήτημα στη λαϊκή συνέλευση, η οποία αποφασίζει να δώσει η πόλη άσυλο στις Δαναΐδες. Οι Αιγύπτιοι, που καταφθάνουν, αναγκάζονται σε υποχώρηση και οι κόρες του Δαναού εγκαθίστανται στη Θήβα ευχαριστώντας και εξυμνώντας την πόλη που τους δέχτηκε.
24
ΘΟΥΚΙΔΙΔΗΣ, ΙΣΤΟΡΙΑΙ, Α 126-127
Οι οπαδοί του Κύλωνα, μετά την αποτυχημένη προσπάθεια του να γίνει τύραννος στην Αθήνα (632 π.Χ), καταφεύγουν ικέτες στο ναό της Πολιάδος Αθηνάς για να αποφύγουν την τιμωρία ΚΛΙΚ ΣΤΟ ΣΥΝΔΕΣΜΟ ΓΙΑ ΣΥΝΕΧΕΙΑ Πώς; Έκβαση
25
ΙΚΕΣΙΑ ΤΩΝ ΟΠΑΔΩΝ ΤΟΥ ΚΥΛΩΝΑ (ΚΥΛΩΝΕΙΟ ΑΓΟΣ)
Οι ικέτες οπαδοί του Κύλωνα ζητούν άσυλο σε ναό αγκαλιάζουν τους βωμούς επικαλούνται την προστασία θεού Οι οπαδοί του Μεγακλή (επώνυμος άρχων), από την οικογένεια των Αλκμαιονιδών, παραβαίνοντας το πανελλήνιο ιερό έθιμο, τους σκότωσαν τη στιγμή που κατέβαιναν από την Ακρόπολη κρατώντας κατά την παράδοση ταινίες των οποίων η άλλη άκρη ήταν δεμένη στο βωμό, αφού προηγουμένως έκοψαν αυτές τις ταινίες (έτσι, θεώρησαν ότι δεν τυγχάνουν πλέον της θείας προστασίας). Οι Αλκμαιονίδες που συμμετείχαν στο «άγος» θεωρήθηκαν "εναγείς", και καταδικάστηκαν σε εξορία από την πόλη. Μάλιστα, αποφασίστηκε να εκταφούν όσοι εν τω μεταξύ είχαν πεθάνει και να θαφτούν έξω από την πόλη.
26
ΘΟΥΚΙΔΙΔΗΣ, ΙΣΤΟΡΙΑΙ, Α 134 Πώς; Έκβαση
Ο Σπαρτιάτης στρατηγός Παυσανίας, αρχηγός του ελληνικού στρατού στη νικηφόρα μάχη κατά των Περσών στις Πλαταιές, κατέφυγε ικέτης στο ναό της Χαλκιοίκου Αθηνάς, για να αποφύγει την ποινή θανάτου από τους συμπατριώτες του, που τον κατηγόρησαν για μηδισμό (=προσεταιρισμό των Περσών) ΚΛΙΚ ΣΤΟ ΣΥΝΔΕΣΜΟ ΓΙΑ ΣΥΝΕΧΕΙΑ Πώς; Έκβαση
27
ΙΚΕΣΙΑ ΤΟΥ ΠΑΥΣΑΝΙΑ Ο ικέτης Παυσανίας Οι Έφοροι ζητά άσυλο σε ναό
επικαλείται θεό Οι Έφοροι έδωσαν διαταγή να χτιστεί η είσοδος και τα παράθυρα του ναού, μέχρι να λιμοκτονήσει ο Παυσανίας. Ως επακόλουθο, ο ένδοξος στρατηγός πέθανε από ασιτία. Οι Σπαρτιάτες τον έθαψαν εκεί κοντά αλλά, μετά από χρησμό του μαντείου των Δελφών, μετέφεραν τον τάφο στο μέρος όπου πέθανε και για εξαγνισμό του ανοσιουργήματος αφιέρωσαν στη θεά Αθηνά δύο χάλκινους ανδριάντες του Παυσανία
28
ΘΟΥΚΙΔΙΔΗΣ, ΙΣΤΟΡΙΑΙ, Α 135-136
Ο Θεμιστοκλής ικετεύει το βασιλιά των Μολοσσών, Άδμητο, να μην τον παραδώσει στους Αθηναίους, οι οποίοι τον κατηγορούν για μηδισμό (=προσεταιρισμό των Περσών) ΚΛΙΚ ΣΤΟ ΣΥΝΔΕΣΜΟ ΓΙΑ ΣΥΝΕΧΕΙΑ Πώς; Έκβαση
29
ΙΚΕΣΙΑ ΤΟΥ ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗ ΣΤΟΝ ΑΔΜΗΤΟ
Ο ικέτης Θεμιστοκλής ζητά άσυλο, προστασία κάθεται δίπλα στις στάχτες της εστίας του σπιτιού κρατά στα χέρια του το παιδί της οικογένειας (επιβλητικότερη ικεσία) προσπαθεί να τον πείσει με επιχειρήματα κινητοποιεί το συναίσθημα του Ο ικετευόμενος Άδμητος αποδέχεται την ικεσία, αρνείται την παράδοσή του ικέτη στην πρεσβεία Αθηναίων και Σπαρτιατών και ικανοποιεί το αίτημά του να μεταβεί στον Πέρση βασιλιά
30
ΓΛΩΣΣΑΡΙ (1) Άγος: στην αρχαιότητα σήμαινε μίασμα, κατάρα, οργή θεού, έχοντας τη σημερινή έννοια της αμαρτίας. Το άγος προερχόταν από ανοσιούργημα, έγκλημα που ακολουθούσε το δράστη, ο οποίος καθίστατο εναγής δηλ. καταραμένος Ανοσιούργημα: ανίερη πράξη, εγκληματικό έργο Άσυλο: τόπος ιερός κι απαραβίαστος, καταφύγιο, τόπος που παρέχει προστασία σε όποιον καταφεύγει εκεί
31
ΓΛΩΣΣΑΡΙ (2) Εναγής: αυτός που φέρει το μίασμα ενός άγους, που έχει μολυνθεί λόγω άμεσης ή έμμεσης συμμετοχής σε ανοσιούργημα, έγκλημα Εξαγνισμός: διαδικασία του πνευματικού και ψυχικού καθαρισμού από το μίασμα μιας ανόσιας πράξης και από τις τύψεις από μια αμαρτία Μίασμα: ό,τι προκαλεί μόλυνση / (μτφ) ό,τι βλάπτει ηθικά τον άνθρωπο, ό,τι μπορεί να μολύνει το πνεύμα και την ψυχή του ανθρώπου
32
ΓΛΩΣΣΑΡΙ (3) Ικετηρία: κλαδί ελιάς στου οποίου την άκρη ήταν τυλιγμένο λευκό μαλλί προβάτου. Ο ικέτης, βεβαρυμμένος συνήθως με το αδίκημα της ανθρωποκτονίας προσέφευγε σε ιερά των θεών, άφηνε την ικετηρία πάνω στο βωμό και περίμενε εκεί για να αποφύγει την οργή των συγγενών του δολοφονημένου. Η ικετηρία παρέμενε πάνω στο βωμό όσο εκκρεμούσε η αίτηση για ικεσία. Όταν η ικεσία γινόταν αποδεκτή ο ικέτης έφευγε με αυτή, περιμένοντας συνήθως να εκδικαστεί η υπόθεση.
33
Συγγραφική ομάδα ΟΜΑΔΑ 1η: Φωτεινή Παρδάλη,Σοφία Πόλα, Δέσποινα Πετροπούλου, Ιουλία Ράντου, Ανδρέας Σαλίου ΟΜΑΔΑ 2η: Ιωάννα Μπισμπίκου, Χριστίνα Πανοπούλου, Νατάσα, Πολυχρονοπούλου, Αλέξανδρος Σοπιλίδης ΟΜΑΔΑ 3η: Σταμάτης Μουρούτσος, Δημήτρης Πανταζής, Ανδρέας Ρεμούνδος, Παναγιώτης Σκεπετάρης ΟΜΑΔΑ 4η: Χριστίνα Μπόκια,Σωτήρης Μπουραίμης, Μαρία Σιάκκα, Χριστίνα Σουρέτη ΟΜΑΔΑ 5η: Παύλος Μπίμπα, Άγγελος Πέπα, Αλέξανδρος Ρόσι, Γιώργος Σέρελης, Γιώργος Σιαραμπής ΟΜΑΔΑ 6η:Καλομοίρα Μπάτη, Θανάσης Παναγιωτόπουλος, Κων/να Πετούση, Αλεξάνδρα Σιούλα
Παρόμοιες παρουσιάσεις
© 2024 SlidePlayer.gr Inc.
All rights reserved.