Κατέβασμα παρουσίασης
Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε
1
Παραγωγή γραπτού λόγου - Παραμύθι
Στ’ Τάξη 67ου Δημοτικού Σχολείου Πατρών Παρουσίαση: Γαλάνη Παναγιώτα Χριστοδουλοπούλου Καλλιόπη Στ' τάξη 67ου Δημοτικού Σχολείου Πατρών
2
Στ' τάξη 67ου Δημοτικού Σχολείου Πατρών
Παραμύθι Το παραμύθι είναι μια σύντομη ή λαϊκή ιστορία, μία φανταστική διήγηση, που συνήθως αποτελείται από πολλά και διαδοχικά επεισόδια, τα λεγόμενα μοτίβα. Η υπόθεσή του δε δεσμεύεται από τόπο και χρόνο και τα πρόσωπά του είναι φανταστικά. Προσωποποιεί και εξατομικεύει διαφορετικά στοιχεία πέρα από τη λογική του χώρου και του χρόνου και επεκτείνεται από τον άνθρωπο και τα ζώα στα δέντρα, τα λουλούδια, τις πέτρες, τα ρεύματα και τους ανέμους. Στα παραμύθια συναντάμε πλήθος από απίθανα και απίστευτα γεγονότα. Αυτά όμως που για το σημερινό άνθρωπο είναι φανταστικά, για τον πρωτόγονο αποτελούσαν τον αληθινό του κόσμο, όπως αυτός τον έβλεπε ή όπως τον εξηγούσε απλοϊκά. Στ' τάξη 67ου Δημοτικού Σχολείου Πατρών
3
Στ' τάξη 67ου Δημοτικού Σχολείου Πατρών
Παραμύθι Ως είδος το παραμύθι ακολουθεί τρεις γενικές αρχές, προκειμένου να αναφερθεί στον χρόνο, στον τόπο και στα πρόσωπα, που αφορούν το περιεχόμενό του. Συγκεκριμένα: Στο παραμύθι ο χρόνος είναι αόριστος. Επίσης αόριστος είναι και ο τόπος της δράσης. Η δράση εκτυλίσσεται σχεδόν εξολοκλήρου μέσα από την ανωνυμία των προσώπων. Το παραμύθι βασίζεται στην προφορική μεταβίβαση της παράδοσης από γενιά σε γενιά. Σημαντικός λοιπόν είναι ο ρόλος του αφηγητή, που ζωντανεύει τον κόσμο του παραμυθιού. Το παραμύθι αποτελεί ένα από τα κείμενα του αφηγηματικού λόγου. Στ' τάξη 67ου Δημοτικού Σχολείου Πατρών
4
Στ' τάξη 67ου Δημοτικού Σχολείου Πατρών
Αφήγηση Τι είναι: Η αφήγηση είναι ένα είδος λόγου που χρησιμοποιείται σε ποικίλες περιστάσεις, που καλύπτουν ένα μεγάλο φάσμα της ανθρώπινης επικοινωνίας. Τι μπορεί να περιλαμβάνει: Εξιστορήσεις προσωπικών περιστατικών, επιστολογραφία, ειδησεογραφία, ιστορικές αφηγήσεις, κείμενα λογοτεχνικής εξιστόρησης, διαφημίσεις, παραμύθια, μύθοι, παραδόσεις, αναδιηγήσεις, διηγήματα κλπ., οργανώνονται με βάση τον αφηγηματικό λόγο. Κυριαρχεί στο παιδικό βιβλίο. Στ' τάξη 67ου Δημοτικού Σχολείου Πατρών
5
Στ' τάξη 67ου Δημοτικού Σχολείου Πατρών
Αφήγηση Αντικείμενο της αφήγησης είναι η εξιστόρηση, με μιαν ορισμένη σειρά, συμβάντων που μεταβάλλουν μια αρχική κατάσταση πραγμάτων ή ενεργειών, πράξεων που σκόπιμα διαπράττονται από τους "ήρωες" μιας ιστορίας. Η αφήγηση είναι "τέχνη" του χρόνου. Είδη αφήγησης Η αφήγηση έχει 3 βασικές μορφές: α) η μυθοπλαστική: Κυριαρχεί η φαντασία και ο μύθος και συναντάται στη λογοτεχνία β) η ιστορική: Συνδέεται με την παρουσίαση γεγονότων του παρελθόντος και θα τη συναντήσει κανείς σε βιβλία Ιστορίας γ) η ρεαλιστική: Παρουσιάζει με σαφή και πειστικό τρόπο γεγονότα του παρόντος και συναντάται σε καθημερινές , ιδιωτικές ή δημόσιες συζητήσεις, στα ρεπορτάζ των ειδήσεων κτλ. Στ' τάξη 67ου Δημοτικού Σχολείου Πατρών
6
Στ' τάξη 67ου Δημοτικού Σχολείου Πατρών
Ορισμός της αφήγησης Ο όρος αφήγηση καλύπτει στη γλώσσα μας ένα ευρύ φάσμα εννοιών. Πρώτα απ’ όλα, η αφήγηση ορίζεται ως διαδικασία, ως «η πράξη επικοινωνίας με την οποία παρουσιάζεται προφορικά ή γραπτά ένα γεγονός ή μια σειρά γεγονότων, πραγματικών ή μυθοπλαστικών». Η διαδικασία αυτή προϋποθέτει τη συμμετοχή διαφόρων παραγόντων, όπως ο πομπός (=αφηγητής), ο δέκτης (=αποδέκτης της αφήγησης) και το μήνυμα (=θέμα, περιεχόμενο). Αυτό το τελευταίο στοιχείο, το περιεχόμενο μπορεί να δηλωθεί με τον όρο αφήγηση. Τέλος, ως αφήγηση μπορεί να χαρακτηριστεί «το προϊόν αυτής της διαδικασίας, δηλαδή το κείμενο». Το αφηγηματικό κείμενο αποτελείται από συγκεκριμένα δομικά στοιχεία. Στ' τάξη 67ου Δημοτικού Σχολείου Πατρών
7
Δομικά στοιχεία αφήγησης
Τα δομικά στοιχεία της αφήγησης αποτελούν τα «συστατικά» της. Κάθε αφηγηματικό κείμενο έχει αρχή-μέση και τέλος, με σκοπό να περιγράψει μια ιστορία που κινείται κατά μήκος μιας έκθεσης ακολουθώντας μια αλυσίδα από αιτίες και αποτελέσματα, καθώς κινείται προς τη λύση του προβληματισμού. Στ' τάξη 67ου Δημοτικού Σχολείου Πατρών
8
Δομικά στοιχεία αφήγησης
Τα δομικά στοιχεία που αποτελούν ένα αφηγηματικό κείμενο είναι 12. 1] το χωροχρονικό πλαίσιο 2] τους χαρακτήρες 3] την περιγραφή αρχικής κατάστασης και εμφάνιση προβλήματος που ανατρέπει την αρχική κατάσταση (ή αλλιώς το γεγονός που υποκινεί τη δράση) 4] τα εμπόδια στην επίλυση του προβλήματος 5] την εσωτερική αντίδραση των χαρακτήρων στα προβλήματα Στ' τάξη 67ου Δημοτικού Σχολείου Πατρών
9
Δομικά στοιχεία αφήγησης
6] την εξωτερική αντίδραση των χαρακτήρων για την επίλυση του προβλήματος 7] την αποτελεσματικότητα των προσπαθειών 8] την κορύφωση της δράσης 9] τη φθίνουσα δράση 10] τη λύση του προβλήματος 11] το επιμύθιο που συσχετίζει τα γεγονότα της ιστορίας με τα δεδομένα του χρόνου και του αναγνώστη (dénouement / τελική έκβαση ) 12] την αξιολόγηση (αποτίμηση γεγονότων και χαρακτήρων) Στ' τάξη 67ου Δημοτικού Σχολείου Πατρών
10
Τεχνικές συγγραφής κειμένου
Η τεχνική των εικόνων Η τεχνική της επιστολής Η τεχνική των ερωτήσεων Η τεχνική των ημιτελών φράσεων Η τεχνική της αρχικής παραγράφου και της τελικής πρότασης Η τεχνική των γραφικών αναπαραστάσεων Η τεχνική χορήγησης βασικών λέξεων Η τεχνική των συσχετιζόμενων λέξεων Η τεχνική των γραπτών οδηγιών Η τεχνική των φανταστικών δυωνύμων Στ' τάξη 67ου Δημοτικού Σχολείου Πατρών
11
Τεχνικές συγγραφής κειμένου
Η τεχνική της συζήτησης Η τεχνική της μελέτης πηγών Η τεχνική της δημιουργικής σύνθεσης Στ' τάξη 67ου Δημοτικού Σχολείου Πατρών
12
Η τεχνική των ημιτελών και της λογικής σειράς φράσεων.
Μία από τις τεχνικές παραγωγής κειμένου είναι και η τεχνική των ημιτελών φράσεων. Αυτή η τεχνική μπορεί να είναι είτε με λογική σειρά είτε με μη λογική σειρά. Οι φράσεις δηλαδή είτε δίνονται με χρονική σειρά είτε ανακατεμένες. Χαρακτηριστικό τους είναι ότι αναφέρουν μία ιδέα και καλούν τον συγγραφέα να συμπληρώσει το κείμενο πάνω σε αυτή την ιδέα. Στ' τάξη 67ου Δημοτικού Σχολείου Πατρών
13
Η τεχνική των ημιτελών και της λογικής σειράς φράσεων.
Δομικά στοιχεία αφήγησης: Ήρωες Χώρος Πρόβλημα Εσωτερική – εξωτερική αντίδραση ήρωα Περιπλοκή Απρόσμενο γεγονός Λύση Στ' τάξη 67ου Δημοτικού Σχολείου Πατρών
14
Στ' τάξη 67ου Δημοτικού Σχολείου Πατρών
Απρόσμενο γεγονός Ο συγγραφέας πρέπει: α) να αποφασίσει σε ποιο σημείο εξέλιξης της ιστορίας θα εντάξει το απρόσμενο γεγονός και β) να αποφασίσει ποιο ρόλο θα παίξει το απρόσμενο γεγονός στην εξέλιξη της ιστορίας. Στ' τάξη 67ου Δημοτικού Σχολείου Πατρών
15
Ρόλοι του απρόσμενου γεγονότος
να προσφέρει, ως ο από μηχανής θεός, τη λύση στο πρόβλημα, να επιδεινώσει το υπάρχον πρόβλημα, να δημιουργήσει νέο πρόβλημα να δώσει προς στιγμή την εντύπωση ότι επιλύει το πρόβλημα χωρίς, τελικά, να το επιλύσει. Στ' τάξη 67ου Δημοτικού Σχολείου Πατρών
16
Άσκηση «Με τις παρακάτω φράσεις να φτιάξεις ένα παιδικό παραμύθι. Η φαντασία σου μπορεί να δουλέψει ελεύθερα, αλλά πάντα στα όρια ενός καλού παραμυθιού. …ζούσε ένας ξακουστός βασιλιάς, που όμως δεν ήταν ευτυχισμένος διότι… Το βασίλειό του δεν ήταν σαν όλα τα άλλα… Η μητέρα του η γριά βασίλισσα, πάντα του έλεγε ότι… Και σαν να μην έφτανε αυτό, κάποια μέρα… Ο βασιλιάς είπε στον εαυτό του: «Πρέπει αυτή η υπόθεση να πάρει τέλος, δεν πάει άλλο». Τότε… Ώσπου μια μέρα ήρθε στο παλάτι ένας παράξενος επισκέπτης… Ευτυχώς, που όλα πήγαν καλά και…»
17
Στ' τάξη 67ου Δημοτικού Σχολείου Πατρών
Διαδικασία συγγραφής Στάδια: Προ-συγγραφικό (το στάδιο του σχεδιασμού) Συγγραφικό (το στάδιο της παραγωγής μιας πρώτης εκδοχής) Μετα-συγγραφικό (το στάδιο της επεξεργασίας με στόχο τη βελτίωση και τη δημιουργία του τελικού κειμένου) Στ' τάξη 67ου Δημοτικού Σχολείου Πατρών
18
Μια φορά κι έναν καιρό ήταν… τα παραμύθια των παιδιών!!!
Παραμύθι.pdf Στ' τάξη 67ου Δημοτικού Σχολείου Πατρών
Παρόμοιες παρουσιάσεις
© 2024 SlidePlayer.gr Inc.
All rights reserved.