Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

19 ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών « Επιστημονικές κοινότητες & βιβλιοθήκες στον κόσμο της κοινωνικής δικτύωσης και συνέργειας » 19 ο Πανελλήνιο.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "19 ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών « Επιστημονικές κοινότητες & βιβλιοθήκες στον κόσμο της κοινωνικής δικτύωσης και συνέργειας » 19 ο Πανελλήνιο."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 19 ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών « Επιστημονικές κοινότητες & βιβλιοθήκες στον κόσμο της κοινωνικής δικτύωσης και συνέργειας » 19 ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών « Επιστημονικές κοινότητες & βιβλιοθήκες στον κόσμο της κοινωνικής δικτύωσης και συνέργειας » Πάντειο Πανεπιστήμιο : 3 – 5 Νοεμβρίου 2010 « Επεκτείνοντας τα όρια της Πληροφοριακής Παιδείας στις εφαρμογές του Web 2.0» Δημήτρης Πολίτης, Βιβλιοθηκονόμος – Κέντρο Μικρασιατικών Σπουδών, Γενικός Γραμματέας της ΕΕΒΕΠ Μαρία Δουκατά, Βιβλιοθηκονόμος MSc

2 Δομή Πληροφοριακή Παιδεία Ρόλος Βιβλιοθηκονόμου – Επιστήμονα Πληροφόρησης Web 2.0 – Library 2.0 Εργαλεία Web 2.0 Η Πληροφοριακή Παιδεία συναντά το Web 2.0 Συμπεράσματα 2 " Επεκτείνοντας τα όρια της Πληροφοριακής Παιδείας στο Web 2.0"

3 Πληροφοριακή Παιδεία (1) Καθιέρωση όρου το 1989 ως « η ικανότητα να αναγνωρίζει κανείς την ανάγκη πληροφόρησής του, να εντοπίζει, να αποτιμά και να χρησιμοποιεί αποτελεσματικά την απαραίτητη πληροφορία » Η Ένωση Κολλεγιακών & Ερευνητικών Βιβλιοθηκών δημοσιεύει τα πρότυπα δεξιοτήτων Πληροφοριακής Παιδείας 3 " Επεκτείνοντας τα όρια της Πληροφοριακής Παιδείας στο Web 2.0"

4 Πληροφοριακή Παιδεία (2) Σύμφωνα με τα πρότυπα ένα άτομο με Π. Π είναι ικανό να : - προσδιορίζει την έκταση της απαιτούμενης πληροφόρησης - έχει αποτελεσματική & ικανοποιητική πρόσβαση στην πληροφόρηση - να αποτιμά με κριτικό πνεύμα τις πηγές - χρησιμοποιεί αποτελεσματικά & με ηθικό τρόπο την πληροφόρηση " Επεκτείνοντας τα όρια της Πληροφοριακής Παιδείας στο Web 2.0" 4

5 Πληροφοριακή Παιδεία (3) Είναι ο πυρήνας της Δια Βίου Μάθησης Συμβάλει στην κοινωνική ένταξη των ατόμων Αποτελεί κλειδί για την πραγμάτωση και την επέκταση της Κοινωνίας της γνώσης Σημαντικός ο ρόλος των βιβλιοθηκών με την υλοποίηση προγραμμάτων Π. Π " Επεκτείνοντας τα όρια της Πληροφοριακής Παιδείας στο Web 2.0" 5

6 Πληροφοριακή Παιδεία (4) «… τώρα βρισκόμαστε στο μέσο της « πληροφοριακής επανάστασης ». Κάθε άντρας και γυναίκα … κάθε παιδί και ενήλικας … πρέπει να μάθει να εργάζεται και να μαθαίνει εξυπνότερα αν θέλει να είναι αποτελεσματικά ανταγωνιστικός σε έναν συνεχώς εξελισσόμενο κόσμο … Η Π. Π δίνει την υπόσχεση ότι οι άνθρωποι μπορούν να μαθαίνουν & να σκέπτονται, με κρίση, ανεξάρτητα » Horton, Forest Woody Jr. 2007. Understanding Information Literacy: A Primer. Paris: Unesco Information for All Programme. p. 27. " Επεκτείνοντας τα όρια της Πληροφοριακής Παιδείας στο Web 2.0" 6

7 Π. Π & Βιβλιοθηκονόμος Συμμετοχή στην ανάπτυξη προγραμμάτων Π. Π Απόκτηση γνώσεων & δεξιοτήτων ( θεωρίες μάθησης, τεχνικές διδασκαλίας ) Εξοικείωση με τις πληροφοριακές ανάγκες των χρηστών " Επεκτείνοντας τα όρια της Πληροφοριακής Παιδείας στο Web 2.0" 7

8 Ο Βιβλιοθηκονόμος Εντοπίζει, ανακτά, αξιοποιεί πληροφορίες με σκοπό να : - επιτρέπει την εύκολη πρόσβαση σε όλες τις μορφές πληροφοριών - εντοπίζει και προσφέρει μορφές πληροφοριών - οργανώνει τις πληροφορίες με προσιτό και φιλικό τρόπο - πρωτοστατεί στην αύξηση των επιπέδων αλφαβητισμού " Επεκτείνοντας τα όρια της Πληροφοριακής Παιδείας στο Web 2.0" 8

9 Web 2.0 Νέα γενιά παγκόσμιου Ιστού Οδηγεί την πληροφορία στους ανθρώπους Χαρακτηρίζεται από την ενεργή συμμετοχή των χρηστών Πρωταγωνιστικό ρόλο διαδραματίζουν τα wikis, τα ιστολόγια, τα RSS " Επεκτείνοντας τα όρια της Πληροφοριακής Παιδείας στο Web 2.0" 9

10 Χαρακτηριστικά Web 2.0 Κοινωνική δικτύωση ( social networking) Συνεργασία – συλλογικότητα Αλληλεπίδραση Συμμετοχή (participation) Διαμοιρασμός (sharing) Χρηστικότητα (usability) Ανοικτή πρόσβαση (free access) Χαμηλό κόστος ( low cost) Αποκέντρωση (decentralization) " Επεκτείνοντας τα όρια της Πληροφοριακής Παιδείας στο Web 2.0" 10

11 Web 1.0 VS Web 2.0 " Επεκτείνοντας τα όρια της Πληροφοριακής Παιδείας στο Web 2.0" 11

12 Βιβλιοθήκη 2.0 (1) « Ένα μοντέλο για υπηρεσίες βιβλιοθηκών που ενθαρρύνει τη συνεχή και σκόπιμη αλλαγή, προσκαλώντας τους χρήστες να συμμετέχουν στη δημιουργία των φυσικών αλλά και εικονικών υπηρεσιών που επιθυμούν, υποστηριζόμενη από τη συνεχιζόμενη αξιολόγηση των υπηρεσιών. Επίσης, προσπαθεί να προσεγγίσει νέους χρήστες και να εξυπηρετήσει καλύτερα τους υπάρχοντες μέσα από βελτιωμένες και κατευθυνόμενες προς τον χρήστη προσφερόμενες υπηρεσίες. Κάθε κομμάτι από μόνο του αποτελεί ένα ακόμη βήμα προς βελτιωμένες υπηρεσίες. Μόνο όμως μέσα από τη συνδυασμένη εφαρμογή όλων των παραπάνω μπορούμε να φτάσουμε στη Βιβλιοθήκη 2.0.» ( Casey and Savastinuk, 2006, p.40) " Επεκτείνοντας τα όρια της Πληροφοριακής Παιδείας στο Web 2.0" 12

13 Βιβλιοθήκη 2.0 (2) Είναι παντού, χωρίς σύνορα Δεν περιορίζεται χωροχρονικά Προτάσσεται η πρόσβαση έναντι της πρόσκτησης Μετεξέλιξη σε χώρο δράσης ανθρωποδικτύου Οι χρήστες μαθαίνουν πώς να αναπτύσσουν, με αυτάρκεια, της πληροφοριακές τους δεξιότητες " Επεκτείνοντας τα όρια της Πληροφοριακής Παιδείας στο Web 2.0" 13

14 Χαρακτηριστικά Βιβλιοθήκης 2.0 Ο χρήστης είναι στο επίκεντρο Παροχή χρήσης πολυμέσων Διαδραστικότητα Καινοτομία " Επεκτείνοντας τα όρια της Πληροφοριακής Παιδείας στο Web 2.0" 14

15 Βιβλιοθηκονόμος & Web 2.0 (1) Μαθαίνει και χρησιμοποιεί εργαλεία του Web 2.0 Αξιοποιεί και εφαρμόζει κατάλληλα τις εφαρμογές του μοντέλου Web 2.0 Συνδυάζει και διαχειρίζεται με επιδεξιότητα έντυπο και ηλεκτρονικό υλικό Προσφέρει ηλεκτρονικές και ψηφιακές υπηρεσίες " Επεκτείνοντας τα όρια της Πληροφοριακής Παιδείας στο Web 2.0" 15

16 Βιβλιοθηκονόμος & Web 2.0 (2) Εκπαιδεύει τους χρήστες στην κατανόηση και χρήση των νέων τεχνολογικών καινοτομιών Αναπτύσσει κοινωνικά δίκτυα Επιτρέπει την επέμβαση του χρήστη στη δημιουργία περιεχομένου (wikis) Ενθαρρύνει την Online επικοινωνία με τους χρήστες για επίλυση αποριών " Επεκτείνοντας τα όρια της Πληροφοριακής Παιδείας στο Web 2.0" 16

17 Εργαλεία Web 2.0 Ιστολόγιο (blog) RSS (Really Simlpy Syndication) Wiki Podcasting Κοινωνικές υπηρεσίες σελιδοδεικτών ( social bookmarking) Tagging LibraryThing Άμεσο μήνυμα Κοινωνικά δίκτυα ( social networks) " Επεκτείνοντας τα όρια της Πληροφοριακής Παιδείας στο Web 2.0" 17

18 Η Πληροφοριακή Παιδεία συναντά το Web 2.0 Η επιτέλεση του ρόλου της Π. Π απαιτεί την υλοποίηση τεχνολογικά προηγμένων εφαρμογών Αναγκαιότητα αποτελεσματικής χρήσης της πληροφορίας Απόκτηση δεξιοτήτων για την ύπαρξη πληροφοριακά εγγράμματων πολιτών Ανάπτυξη εφαρμογών που περιλαμβάνουν βασικά χαρακτηριστικά της Π. Π ( γνώση πηγών, δεξιότητες αναζήτησης, επεξεργασία – αξιοποίηση – χρήση πληροφοριών ) " Επεκτείνοντας τα όρια της Πληροφοριακής Παιδείας στο Web 2.0" 18

19 Εφαρμογές Pantou RefWorks Zotero Primo - ExLibris Metalib Mendeley Ρωτήστε έναν βιβλιοθηκονόμο " Επεκτείνοντας τα όρια της Πληροφοριακής Παιδείας στο Web 2.0" 19

20 Pantou " Επεκτείνοντας τα όρια της Πληροφοριακής Παιδείας στο Web 2.0" 20

21 Pantou – Βιβλιοθήκη Πανεπιστημίου Μακεδονίας Εργαλείο συνδυαστικής αναζήτησης Υποστηρίζει αρκετές δημοφιλείς πηγές πληροφορίας & Β. Δ Δυνατότητα πολλαπλής αναζήτησης με ένα μόνο ερώτημα Εξοικονόμηση χρόνου & κόπου Χρησιμοποιεί λογισμικό ανοικτού κώδικα " Επεκτείνοντας τα όρια της Πληροφοριακής Παιδείας στο Web 2.0" 21

22 RefWorks " Επεκτείνοντας τα όρια της Πληροφοριακής Παιδείας στο Web 2.0" 22

23 RefWorks Δικτυακή εφαρμογή οργάνωσης & διαχείρισης βιβλιογραφίας και βιβλιογραφικών αναφορών Δυνατότητα δημιουργίας προσωπικής βάσης δεδομένων Δυνατότητα μορφοποίησης των αναφορών & χρήσης τους για δημιουργία βιβλιογραφιών Χρήση του από αρκετές ακαδημαϊκές βιβλιοθήκες " Επεκτείνοντας τα όρια της Πληροφοριακής Παιδείας στο Web 2.0" 23

24 Zotero " Επεκτείνοντας τα όρια της Πληροφοριακής Παιδείας στο Web 2.0" 24

25 Zotero Δωρεάν εφαρμογή ανοικτού κώδικα Χρησιμοποιείται μόνο από τον φυλλομετρητή Mozilla Firefox Διαχείριση βιβλιογραφικών δεδομένων Αποθήκευση στιγμιοτύπων οθόνης από ιστοσελίδες ή από άλλα ηλεκτρονικά τεκμήρια Δημιουργία βιβλιογραφικών λιστών " Επεκτείνοντας τα όρια της Πληροφοριακής Παιδείας στο Web 2.0 " 25

26 Primo – Exlibris " Επεκτείνοντας τα όρια της Πληροφοριακής Παιδείας στο Web 2.0" 26

27 Primo – Ex Libris Δυνατότητα εύρεσης όλων των τύπων πληροφοριών της βιβλιοθήκης Πρόσβαση σε τοπικούς & απομακρυσμένους πόρους καθώς και σε πλήρη κείμενα Εύκολη & εξατομικευμένη αναζήτηση Χρήση άνευ περιορισμών Αναδεικνύει τον πλούτο των πηγών & ενθαρρύνει την χρήση τους " Επεκτείνοντας τα όρια της Πληροφοριακής Παιδείας στο Web 2.0" 27

28 MetaLib Πύλη αναζήτησης πηγών Εντοπισμός & χρήση πηγών στις οποίες έχει πρόσβαση το Ίδρυμα Προσφέρει θεματική ταξινόμηση των πηγών Δυνατότητα αναζήτησης με λέξεις - κλειδιά Δυνατή εικονική περιήγηση στις προσφερόμενες πηγές πληροφόρησης " Επεκτείνοντας τα όρια της Πληροφοριακής Παιδείας στο Web 2.0" 28

29 MetaLib " Επεκτείνοντας τα όρια της Πληροφοριακής Παιδείας στο Web 2.0" 29

30 MetaLib " Επεκτείνοντας τα όρια της Πληροφοριακής Παιδείας στο Web 2.0" 30

31 MetaLib " Επεκτείνοντας τα όρια της Πληροφοριακής Παιδείας στο Web 2.0" 31

32 MetaLib " Επεκτείνοντας τα όρια της Πληροφοριακής Παιδείας στο Web 2.0" 32

33 MetaLib " Επεκτείνοντας τα όρια της Πληροφοριακής Παιδείας στο Web 2.0" 33

34 MetaLib " Επεκτείνοντας τα όρια της Πληροφοριακής Παιδείας στο Web 2.0" 34

35 MetaLib " Επεκτείνοντας τα όρια της Πληροφοριακής Παιδείας στο Web 2.0" 35

36 Mendeley " Επεκτείνοντας τα όρια της Πληροφοριακής Παιδείας στο Web 2.0" 36

37 Mendeley Δωρεάν λογισμικό ακαδημαϊκής χρήσης Ευρετηριάζει & οργανώνει pdf έγγραφα Διαθέτει χαρακτηριστικά γνωρίσματα κοινωνικής δικτύωσης Αποτελεί κοινωνικό δίκτυο ερευνητών Πραγματοποιεί « έξυπνο » φιλτράρισμα στα διαθέσιμα έγγραφα " Επεκτείνοντας τα όρια της Πληροφοριακής Παιδείας στο Web 2.0" 37

38 Ρωτήστε τον Βιβλιοθηκονόμο " Επεκτείνοντας τα όρια της Πληροφοριακής Παιδείας στο Web 2.0" 38

39 Ρωτήστε τον Βιβλιοθηκονόμο Υπηρεσία προσβάσιμη από την ιστοσελίδα του Ιδρύματος Καλύπτει την αδυναμία του χρήστη να βρει τις πληροφορίες που αναζητά Επικοινωνία μέσω ηλεκτρονικής συνομιλίας σε πραγματικό χρόνο Απαντήσεις σύντομες & τεκμηριωμένες " Επεκτείνοντας τα όρια της Πληροφοριακής Παιδείας στο Web 2.0" 39

40 Συμπεράσματα (1) Ως πυρήνας της Δια Βίου Μάθησης η Π. Π αποτελεί κλειδί για την πραγμάτωση & επέκταση της Κοινωνίας της γνώσης Σημαντικός ο ρόλος των βιβλιοθηκών με την υλοποίηση προγραμμάτων Π. Π Είναι απαραίτητη η απόκτηση γνώσεων & δεξιοτήτων από τον βιβλιοθηκονόμο ( θεωρίες μάθησης, τεχνικές διδασκαλίας ) " Επεκτείνοντας τα όρια της Πληροφοριακής Παιδείας στο Web 2.0" 40

41 Συμπεράσματα (2) Το Web 2.0 δημιουργεί αλληλεπιδραστικές και συμμετοχικές εξ αποστάσεως εφαρμογές Οδηγεί την πληροφορία στους ανθρώπους Ανάπτυξη εφαρμογών που περιλαμβάνουν βασικά χαρακτηριστικά της Π. Π ( γνώση πηγών, δεξιότητες αναζήτησης, επεξεργασία – αξιοποίηση – χρήση πληροφοριών ) " Επεκτείνοντας τα όρια της Πληροφοριακής Παιδείας στο Web 2.0" 41


Κατέβασμα ppt "19 ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών « Επιστημονικές κοινότητες & βιβλιοθήκες στον κόσμο της κοινωνικής δικτύωσης και συνέργειας » 19 ο Πανελλήνιο."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google