Κατέβασμα παρουσίασης
Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε
ΔημοσίευσεPegeen Kaya Τροποποιήθηκε πριν 10 χρόνια
1
«Η ΤΕΧΝΗ ΚΑΙ Η ΚΟΥΛΤΟΥΡΑ ΤΟΥ ΔΡΟΜΟΥ – GRAFFITI & STREET ART ΕΡΓΑΣΙΑ
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΛΟΓΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ «Η ΤΕΧΝΗ ΚΑΙ Η ΚΟΥΛΤΟΥΡΑ ΤΟΥ ΔΡΟΜΟΥ – GRAFFITI & STREET ART ΕΡΓΑΣΙΑ OΜΑΔΑΣ ΜΑΘΗΤΩΝ ΤΟΥ 3ου Ε.Σ.Π ΕΠΑΛ ΝΕΑΣ ΦΙΛΑΔΕΛΦΕΙΑΣ ΕΠΟΠΤΕΥΟΥΣΑ ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΑ ΤΣΑΚΩΝΑ ΣΟΦΙΑ
3
ΣΤΟΧΟΙ ΕΡΓΑΣΙΑΣ H ανάδειξη της ιστορικής συνέχειας του γκράφιτι ως ιδιόμορφου τρόπου σκέψης , έκφρασης και κουλτούρας. H κατανόηση του γκράφιτι ως καλλιτεχνική έκφραση, ψυχαγωγία και ως μια ιδιάζουσα αισθητική. H ανάδειξη του πολιτικού , οικονομικού , θρησκευτικού περιβαλλοντολογικού, και καλλιτεχνικού, χαρακτήρα του γκράφιτι. Η προβολή της θετικής ή αρνητικής επιρροής του γκράφιτι στην κοινωνία και τον πολιτισμό. Graffiti και street art ,μορφή τέχνης ή βανδαλισμός;
4
ΠΡΟΛΟΓΟΣ . Γκράφιτι είναι η αναγραφή κειμένου συνθηματικού χαρακτήρα ή η ζωγραφική σε επιφάνειες ,που συνήθως βρίσκονται σε δημόσιους χώρους , όπως για παράδειγμα τοίχους. Οι δημιουργοί των γκράφιτι ισχυρίζονται ότι η σύνθεση ενός γκράφιτι , εκτός της αισθητικής προσφοράς καλύπτει και την ανάγκη έκφρασης των απόψεων τους για τα τρέχοντα γεγονότα και τα θέματα παγκοσμίου ενδιαφέροντος. . Μέσω των γκράφιτι ο γραφίστας μετατρέπεται σε μια φωνή που ηχεί στην έρημο εναντίων των συνθηκών ζωής και της εξουσίας. . Τα γκράφιτι δίκαια διεκδικούν μια περίοπτη θέση στην ιστορία της τέχνης και στην προσπάθεια του ανθρώπου για κοινωνική δικαιοσύνη.
6
Βαβυλώνιοι και Ασσύριοι ( χαραγμένα ανάγλυφα πάνω σε πέτρες)
ΚΥΡΙΩΣ ΘΕΜΑ ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΑΝΑΔΡΟΜΗ Παλαιολιθική εποχή: Βραχογραφίες, σπηλαιογραφίες, (αναπαραστάσεις ανθρώπων και ζώων στα σπήλαια του Λάσκο ή της Αλταμίρα) Βαβυλώνιοι και Ασσύριοι ( χαραγμένα ανάγλυφα πάνω σε πέτρες) Κινέζοι (σκαλισμένα καύκαλα από χελώνες) Βυζαντινοί (μωσαϊκά) Ισλαμικός κόσμος ( καλλιγραφικά κείμενα πάνω στους τοίχους όλων των θρησκευτικών και κοσμικών κτιρίων) Ατζέκοι (σκαλισμένα ή ζωγραφισμένα ανάγλυφα σε πέτρα,ξύλο) Ο όρος Τλακουϊλόα στους Ατζέκους σήμαινε να γράφεις ζωγραφίζοντας ή να ζωγραφίζεις γράφοντας μας οδηγεί νοητά στη λειτουργία των σημερινών γκράφιτι. Αφρική Η ζωγραφική στους τοίχους καθώς και η διακόσμηση του σώματος με παραστάσεις είναι τόσο δεμένη με τη ζωή των ανθρώπων όσο το φαγητό και ο ύπνος.
13
Αναγέννηση (Ευρώπη) Για πρώτη φορά συναντάμε τον όρο γκράφιτι στην αναγεννησιακή ζωγραφική. .Από το έως το αναπτύχθηκε σε αντίδραση προς τη βιομηχανοποίηση η τεχνοτροπία της «Art Nauveau» που έγινε ο πρόδρομος της art strreet και του γκράφιτι. .Το έχουμε τις περίφημες τοιχογραφίες του Μεξικό με κύριους εκπροσώπους τους ,τους Diego Rivera και David Alvaro Αυτοί είναι που δημιούργησαν με όσους ακολούθησαν μετά την Μεξικάνικη σχολή Λαϊκών. .Η απήχηση που είχε το μεξικάνικο γκράφιτι ήταν τέτοια ,ώστε με μιμητή τον Thomas Benson δημιουργήθηκε η Αμερικανική σχολή της επώνυμης στυλιζαρισμένης τοιχογραφίας. .Στη συνέχεια αυτή η μεξικάνικη , αμερικάνικη – τσιγκάνικη κίνηση των murals, ξεκινώντας από τον πολιτικό ακτιβισμό της εποχής του 50 και του 60, βρήκε έναν τρόπο να εκφράσει τη φωνή της μειονότητας. . Κατά τον ίδιο τρόπο η φωνή μιας άλλης μειονότητας βρήκε διέξοδο μέσω του graff στη συνοικία του Bronx στη Νέα Υόρκη
17
Τα graffs μαζί με τη RAP μουσική – το όχημα συνείδησης και το πολιτικό εργαλείο της μαύρης κοινωνίας – αποτέλεσαν τη γιορτή της μαύρης κουλτούρας. Έτσι παρατηρούμε μια διαρκώς εξελισσόμενη πορεία σε ότι αφορά τα γκράφιτι η οποία όπως αναφέραμε θα μπορούσε να θεωρήσει κανείς ότι ξεκινά από τα αρχαία χρόνια. Στη συνέχεια θα θεωρήσουμε γκράφιτι την κουλτούρα και μορφή τέχνης που δημιουργήθηκε με βάση το γράψιμο ονομάτων και τη χρήση σπρέι στα τέλη της δεκαετίας του 60,στις αστικές συνθήκες της Φιλαδέλφειας και της Νέας Υόρκης Το εμφανίστηκαν τα πρώτα tags που μέχρι το 1980 σε πρώτο βαθμό σχεδόν «ολοκληρώνονται» ως μορφή και φόρμα για να αρχίσει να διαδίδεται σε όλον τον κόσμο και τελικά συνεχώς να εξελίσσεται. . Η δεκαετία ονομάζεται «δεκαετία της αμφισβήτησης. Οι νέοι διαδηλώνουν εναντίον του καπιταλισμού, του ρατσισμού, του πολέμου και της φτώχειας . Η κουλτούρα του γκράφιτι την ίδια περίοδο συστρατεύεται με την κουλτούρα του Hip – Hop που περιελάμβανε τη Rap(στίχος)καθώς το brakdans (χορός) και την Djing (μουσική).
19
Η Αθήνα προσεύχεται (ζωγραφισμένο σε τοίχο υπαίθριου γκαράζ)
20
Τη δεκαετία του 70 εμφανίζονται καινούριοι writers κυρίως στην περιοχή του Μανχάταν όπως o έπονομαζόμενος «Τάκι 183»οι «Stitch1» « Frank 207» και άλλοι. .Στους δρόμους του Μπρούκλιν το κίνημα του γράφιτι μεγάλωνε συνεχώς και ο ανταγωνισμός μεταξύ των writers της Νέας Υόρκης αυξάνεται. Είναι η εποχή των «Futura 2000» του «Jean Michel» γνωστού και ως «SAMO» .Στόχος τωνWriters γίνονται κυρίως τα βαγόνια στις πλατφόρμες των τρένων .Αναπτύσσονται πολλά και διαφορετικά στυλ με τη δημιουργία πολλών και διαφορετικών υπογραφών (Tags) .Την ίδια εποχή εμφανίζονται και οι «Super cool 223» και οι «WAP» από το Μπρούκλιν καθώς και οι Lee163D ο Phase 2 και οι «Stay High149» Νέα styles διαμορφώνονται όπως το softy style και το broadway που αποτέλεσαν τη βάση για τη δημιουργία του λεγόμενου άγριου ή μηχανικού στυλ.
21
Στη δεκαετία του 80 εμφανίζονται ο Flint 707 και ο Pistol που
κάνουν μεγάλη πρόοδο στην τρισδιάστατη τεχνική. Τα έργα των writers κάνουν την εμφάνισή τους σε gallery όπως Των «Phase 2» « Stitch 1» « Flint 707» « pistol» κ.α To 1974 writers όπως οι «Tracy 168» «Cliff 159» «Blade one» έκαναν δουλειές με σκηνικό πρόσωπα καρτούν τοπία δημιουργώντας έτσι το mural ΄Eτσι το γκράφιτι με τα καρτούν και τη βοήθεια της Pop Art, το 3D γκράφιτι και τη γραμμή του άγριου στυλ γίνεται μια τέχνη πιο σοφιστικέ με το δικό της λεξιλόγιο παράδοση αισθητική και τοπικούς ήρωες. Από τα μέσα της δεκαετίας οι τεχνικές τελειοποιούνται αλλάζοντας διαρκώς ενώ φαίνεται ότι είχαν παγιωθεί πλέον το Bombing και το Style ενώ βγαίνει και ο όρος «Throw up»(κομάτι που αποτελείται από ένα outline και το εσωτερικό βάφεται ελάχιστα.
23
H πολεμική που δέχτηκε το γκράφιτι κυρίως από τις αρχές των
μεταφορικών μέσων αλλά και τα μέσα προστασίας που χρησιμοποιήθηκαν στους κοινόχρηστους χώρους όπως στους σταθμούς των τρένων, αμαξοστάσια τοίχους κ. λ. π είχαν σαν αποτέλεσμα τον περιορισμό του γκράφιτι αλλά και την σταδιακή παρακμή του. Επίσης η αυστηροποίηση των νόμων για την πώληση των σπρέι η χρήση καθαριστικών , αλλά και η επιβολή αυστηρών ποινών για όσους έφτιαχναν γκράφιτι δυσκόλεψαν αρκετά τα πράγματα κυρίως από τις αρχές της δεκαετίας του 80. Οι δυσκολίες αυτές από τη μια αποθάρρυναν τους Writers από την άλλη όμως τους γέμιζε πείσμα για να συνεχίσουν το έργο τους.
25
Οι writers άρχισαν να οργανώνονται σε συμμορίες του δρόμου
δημιουργώντας διαμάχες για τον έλεγχο περιοχών ή δρόμων ειδικά της Νέας Υόρκης. Μετά το 1985 τα πράγματα δυσκόλεψαν ακόμα περισσότερο για τους writers αφού δημιουργήθηκε ειδικό σώμα δίωξής τους και το γκράφιτι μπαίνει πλέον σε τροχιά παρακμής. Τα γκράφιτι γίνονται πλέον περιστασιακά και χάνουν την αρχική τους δυναμικότητα και αυθεντικότητα αφού οι writers γίνονται πλέον είτε υπάλληλοι μεγάλων εταιρειών προκειμένου να τις διαφημίζουν μέσω αυτών ή δημιουργούν, κατά παραγγελία και επί πληρωμή πράγμα που γίνεται μέχρι σήμερα. Οι τελευταίοι της δεκαετίας ήταν οι DONDI ,TRAK,DOME, DC SENTO, CAVS, KET, JA, SMITH.
26
ΧΡΟΝΟΣ ΑΝΤΙΣΩΜΑΤΑ ΧΡΟΝΟΣ
27
ΤΟ ΓΚΡΑΦΙΤΙ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ (ΚΛΙΜΑ –ΤΑΣΕΙΣ)
Μόλις το 1990 εμφανίζονται τα πρώτα γκράφιτι στην Ελλάδα. Το 1995 οι writers γνωρίζονται μεταξύ τους . Το είναι η χρονιά της μεγάλης ανόδου του γράφιτι, οπότε εκτός από τα νόμιμα σε τοίχους , σε σχολεία , γυμναστήρια γήπεδα κ.λ.π. ξεκινά μεγάλη επιδημία γκράφιτι με συστηματικό βάψιμο των βαγονιών του ΟΣΕ , των δρόμων και των τοίχων Οι Έλληνες writers συνεχώς βελτιώνονται , η πρόσβαση στη γκράφιτι πληροφορία είναι ευκολότερη μέσω του διαδικτύου, και έτσι το γκράφιτι επεκτείνεται γρήγορα και στην επαρχία όπου έχει έντονη παρουσία όπως στη Δράμα και την Κομοτηνή. Το Ελληνικό γκράφιτι προσεγγίζει κυρίως την ζωγραφική πλευρά του γκράφιτι χωρίς να λείπουν και τα μηνύματα που θέλει να περάσει, κυρίως πολιτικά.
30
Ο αέρας του 1998 κράτησε 2-3χρόνια και από ΄κει και πέρα η
Ο αέρας του κράτησε 2-3χρόνια και από ΄κει και πέρα η κινητικότητα σε ότι αφορά τα γκράφιτι ήταν υποτονική. Το 2004 αρχίζει και πάλι να ανεβαίνει το γκράφιτι ιδιαίτερα μετά το τέλος των ολυμπιακών αγώνων. Το 2008 βρίσκουμε γκράφιτι σε κάθε γωνιά του πλανήτη και οι εικόνες γκράφιτι στο διαδίκτυο είναι περισσότερες από κάθε άλλου ζωγραφικού κινήματος ή μορφή τέχνης. ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΜΕΤΑ ΟΠΟΙΑ ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΣΕ ΚΑΝΕΙΣ ΝΑ ΚΡΙΝΕΙ ΤΟ ΕΠΙΠΕΔΟ ΤΟΥ ΓΚΡΑΦΙΤΙ ΚΑΙ ΤΗΣ STREET ART ΣΕ ΜΙΑ ΠΕΡΙΟΧΗ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ ΚΑΙ ΣΕ ΜΙΑ ΧΡΟΝΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟ . Οι εκθέσεις που γίνονται σε γκαλερί ή μουσεία .Η προβολή τους στον τύπο .Οι εκδόσεις μεγάλων εκδοτικών οίκων .Η συνολική επιρροή τους στη σύγχρονη κουλτούρα
31
.Η αφοσίωση των writers ή artists
.Oι παράνομα ζωγραφισμένοι τοίχοι .Η συχνότητα σβησίματος των γκράφιτι και αποκαθήλωσης των εγκαταστάσεων. .Οι διοργανώσεις τζαμ εκθέσεων και εκδηλώσεων από τους ίδιους τους writers .Οι τάσεις μέσα στο ίδιο το γκράφιτι .Η θεματολογία του .Η ποικιλία του .Η αποδοχή ,αδιαφορία ή εναντίωση της κοινωνίας απέναντι στις επεμβάσεις των (κατά κανόνα ) νεαρών writers. .Οι ξένοι writers που επισκέπτονται τη χώρα.
33
Γκράφιτι art 3d
42
Tο γκράφιτι έχει ασκήσει επιρροή στη μουσική, στο θέατρο, στις
γελοιογραφίες, στις αφίσες, στους σχεδιαστές μόδας, και στους καλλιτέχνες. Σε ότι αφορά την κριτική που ασκείται στην τέχνη του γκράφιτι τουλάχιστον μέχρι τώρα οι κριτικοί τέχνης δεν είχαν θέση και λόγο στο γκράφιτι και αδυνατούσαν να καταλάβουν αλλά και να κρίνουν ένα «κομμάτι γκράφιτι» Η αδυναμία αυτή οφείλεται και στην έλλειψη εμπειρίας και γνώσης αλλά και στην έλλειψη επαφής με την φιλοσοφία των writers. Αναμφίβολα όμως πρόκειται για μια μορφή τέχνης που μιλάει στη συνείδηση του σημερινού ανθρώπου και ίσως στο εγγύς μέλλον να αποκτήσει την θέση που της αρμόζει.
46
TΑ ΓΚΡΑΦΙΤΙ ΤΩΝ ΘΡΑΝΙΩΝ
Τα συνήθη θέματα των γκράφιτι στα θρανία των σχολικών αιθουσών έχουν να κάνουν με κάποια ποδοσφαιρική ομάδα ή με κάποιο δημοφιλή τραγουδιστή ή ακόμα έχουνσαν κύριο θέμα την αγάπη την φιλία τον έρωτα κ.λ.π Επίσης πολλά είναι και τα γκράφιτι εκείνα που καταφέρονται κατά του κατεστημένου ,ή εκφράζουν πολιτικές ή καλλιτεχνικές προτιμήσεις και τέλος εκείνα που είναι κατά βάση εικαστικά δηλαδή ζωγραφιές πουλιών ζώων λουλουδιών κ.λ.π.
47
Η ΚΟΥΛΤΟΥΡΑ ΤΟΥ ΓΚΡΑΦΙΤΙ ΚΑΙ ΤΗΣ STREET ART
αγγίζουν και συναγωνίζονται την υψηλή τέχνη όπως επίσης πλησιάζουν την λαϊκή τέχνη και κουλτούρα με την μαζικότητα και την απήχησή τους. Οι γραφίστες έχουν συμβάλει τόσο στη γενικότερη κουλτούρα της εποχής μας όσο και στον πολιτισμό μας συνολικά. Το γκράφιτι αν και ξεκίνησε από τους δρόμους της Νέας Υόρκης από ομάδες νεαρών που είτε για να διαμαρτυρηθούν για την υπάρχουσα κατάσταση είτε για να συναγωνιστούν μεταξύ τους ζωγράφιζαν το μετρό και τους δρόμους, εξελίχθηκε γρήγορα σε μια σημαντική μορφή τέχνης και διείσδυσε γρήγορα στα σαλόνια και σε ονομαστές γκαλερί. Σημαντική είναι επιρροή του γκράφιτι στο θέατρο, στη διαφήμιση, στην ζωγραφική και γενικότερα στον τρόπο του σκέπτεσθαι.
48
ΤΟ ΠΑΡΑΝΟΜΟ ΓΚΡΑΦΙΤΙ ΚΑΙ Η ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΟΥ
ΤΟ ΠΑΡΑΝΟΜΟ ΓΚΡΑΦΙΤΙ ΚΑΙ Η ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΟΥ Είναι γεγονός ότι πρέπει να ξεχωρίσει κανείς το παράνομο γκράφιτι από το νόμιμο γράφιτι και την street art. Το γκράφιτι είναι ασφαλώς παράνομη πράξη όταν χαρακτηρίζεται ως πρόκληση φθοράς σε δημόσια ή ιδιωτική περιουσία. Από την άλλη η καταπολέμηση μιας τέτοιας τέχνης που κατά κοινή ομολογία αποτελεί μια μορφή έκφρασης, εκτόνωσης , χαράς και δημιουργίας θα ήταν εγκληματική. Βέβαια όταν τα γκράφιτι είναι χυδαία υβριστικά και προκαλούν οπτική ρύπανση οι παραβάτες πρέπει να διώκονται και ιδίως όταν γίνονται χωρίς άδεια.
49
Θα μπορούσε και προκειμένου να αντιμετωπισθεί το πρόβλημα
από τη μια να παραχωρηθούν κατάλληλοι χώροι με άδεια του δήμου ή άλλων ιδιωτικών και δημόσιων φορέων για τα γκράφιτι και από την άλλη να υπάρξει συγκεκριμένο νομικό καθεστώς ώστε να αντιμετωπίζονται οι παραβάτες με ανάλογες ποινές. Όμως οι λεγόμενοι street bombers με το παράνομο γκράφιτι φαίνεται ότι συντηρούν το μύθο του γκράφιτι αφού σε ένα βαθμό το γκράφιτι έχει ταυτιστεί με παράνομη στη βάση της ενέργεια. Ο κίνδυνος που ελλοχεύει κατά τη δημιουργία ενός γκράφιτι λειτουργεί ως κίνητρο στους νεαρούς writers προκειμένου να γεμίσουν με χρώματα και σχέδιά τους, τους τοίχους των πόλεων.
50
Συμπερασματικά λοιπόν θα έλεγε κανείς ότι το γκράφιτι
αποτελεί μια μορφή τέχνης που όμως θα πρέπει να καθοριστούν με σαφήνεια οι κανόνες έκφρασης της και πάντα με σεβασμό τόσο στην ιδιοκτησία όσο και στα δικαιώματα των άλλων. Οι ζωγράφοι του δρόμου είναι οι υποτιτλιστές του αστικού περιβάλλοντος και κήρυκες μιας τέχνης χωρίς κηδεμόνες. Πρέπει λοιπόν να καλλιεργηθεί η τέχνη του γκράφιτι και να αναπτυχθεί με ένα ελεγχόμενο τρόπο ώστε να ατονήσει το παράνομο γκράφιτι και να επικρατήσουν τα υγιή στοιχεία της street art .
Παρόμοιες παρουσιάσεις
© 2024 SlidePlayer.gr Inc.
All rights reserved.