Κατέβασμα παρουσίασης
Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε
ΔημοσίευσεAnemone Anania Τροποποιήθηκε πριν 10 χρόνια
1
Ο όρος ευαγγέλιον = χαρμόσυνη αγγελία. Αρχικά η λέξη «εὐαγγέλιον» σήμαινε την α μοιβή που δινόταν σ' έναν που έφερνε κα λές ειδήσεις. Αργότερα η λέξη κατέληξε να σημαίνει αυτές τις ίδιες τις ειδήσεις ΤΑ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ
2
Έτσι χρησιμοποιήθηκε από την Εκκλησία, για να δηλώσει την σπουδαιότερη από όλες τις ειδήσεις, τη λύτρωση που προσφέρει ο Θεός στον κόσμο με την ενανθρώπηση του Υιού Του. Η νίκη του Χριστού επί των δυνάμεων του σκότους. ΤΑ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ
3
Η λέξη αυτή κατ' επανάληψη χρησιμοποιήθηκε από τον Ιησού (βλ. Μρ 1,15. 8,35. 10,29) και εν συνεχεία από την πρώτη Εκκλησία. Μέσα στα βιβλία της Κ. Διαθήκης, ιδιαίτερα στις επιστολές του Παύλου απαντάται συχνά η χρήση της λέξεως «εὐαγγέλιο», που δηλώνει το λυτρωτικό μήνυμα της θυσίας και της αναστά σεως του Χριστού. ΤΑ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ
4
Από το 2ο αιώνα και ύστερα η λέξη εὐαγ γέλιο δήλωνε, εκτός του κηρύγματος και της δράσης του Χριστού και τα βιβλία ε κείνα της Κ. Διαθήκης πού περιέχουν το γεγονός της νίκης του Χριστού κατά του κράτος του διαβόλου και του θανάτου.
5
ΤΑ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ Για πρώτη φορά τη λέξη Εὐαγγέλιο σαν ό νομα ενός βιβλίου τη συναντούμε στον Ιουστίνο τον μάρτυρα.
6
Η πρώτη Εκκλησία τόνιζε την απόλυτη ενό τητα του ευαγγελίου και ο άγιος Ειρηναίος ομιλεί για «τετράμορφον εὐαγγέλιον, ἑνί δέ Πνεύματι συνεχόμενον» (Κατά Αἱρ. ΙΙΙ 11,8). ΤΑ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ
7
Η Εκλησία καθιέρωσε την ονομασία των τεσσάρων Ευαγγελίων· «εὐαγγέλιον κατά Ματθαῖον», «κατά Μᾶρκον» κ.τ.λ.., που σημαίνει Ευαγγέλιον κατά την κατάθε ση του Ματθαίου ἤ κατά την κατάθεση του Μάρκου κ.τ.λ.. ΤΑ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ
8
Πρόκειται δηλαδή για το ένα «εὐαγγέλι ο» του Ιησού Χριστού, Διαφορετικά θα ονομάζονταν Εὐαγγέλι ον τοῦ Ματθαίου, τοῦ Μάρκου κ.τ.λ.. ΤΑ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ
9
Τα τέσσερα πρώτα βιβλία της Κ. Διαθήκης διακρίνονται ως ιδιαίτερη ομάδα στο σύ νολο των λοιπών και το καθένα φέρει τον διακριτικό τίτλο «εὐαγγέλιον κατά». Περιγράφουν την διδασκαλία και το έργο του Ιησού Χριστού. ΤΑ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ
10
Τα Ευαγγέλια είναι οι κύριες ιστορι κές πηγές για τον Ιησού Χριστό και το έργο της θ. οικονομίας.
11
Κατά τη μορφή και το περιεχόμενό τους δεν εντάσσονται σε κανένα γνωστό φιλο λογικό είδος της ελληνικής ἤ ιουδαϊκής γραμματείας. Τα έργα αυτά αποτελούν ένα πρωτότυπο είδος στην παγκόσμια φιλολογία. ΤΑ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ
12
Εχουν κυρίως: 1. ιστορικό, 2. παιδαγωγικό και 3. θεολογικό σκοπό. ΤΑ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ
13
Δεν είναι πλήρης και συστηματική βιο γραφία της ζωής και της δράσης του Χρι στού. Θέλουν να προκαλέσουν την πίστη στο πρόσωπο του Χριστού ως τον Υιό του Θε ού και να οδηγήσουν στη μετάνοια και στην οδό της αληθείας όσους πιστεύουν σ' αυτόν. ΤΑ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ
15
Συμβολικές παραστάσεις των τεσσάρων Ευ αγγελίων Στην παράδοση της εκκλησίας, ιδίως στην εικονογραφία, επικράτησε η ακόλουθη πα ράσταση των τεσσάρων ευαγγελιστών. ΤΑ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ
16
Οι τέσσερις Ευαγγελιστές συμβολίζονται με τέσσερα ζώα, διότι θεωρήθηκε ότι σ’ αυτούς αναφέρεται η προφητεία του προφήτου Ιεζεκιήλ (1, 5-14). ΤΑ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ
17
Ιεζεκιήλ (1, 5-14). καὶ ἐν τῷ μέσῳ ὡς ὁμοίωμα τεσσάρων ζῴων, καὶ αὕτη ἡ ὅρασις αὐτῶν· ὁμοίωμα ἀνθρώπου ἐπ᾿ αὐτοῖς, 6 καὶ τέσσαρα πρόσωπα τῷ ἑνί, καὶ τέσσαρες πτέρυγες τῷ ἑνί. 7 καὶ τὰ σκέλη αὐτῶν ὀρθά, καὶ πτερωτοὶ οἱ πόδες αὐτῶν, καὶ σπινθῆρες ὡς ἐξαστράπτων χαλκός, καὶ ἐλαφραὶ αἱ πτέρυγες αὐτῶν. 8 καὶ χεὶρ ἀνθρώπου ὑποκάτωθεν τῶν πτερύγων αὐτῶν ἐπὶ τὰ τέσσαρα μέρη αὐτῶν· καὶ τὰ πρόσωπα αὐτῶν τῶν τεσσάρων 9 οὐκ ἐπεστρέφοντο ἐν τῷ βαδίζειν αὐτά, ἕκαστον ἀπέναντι τοῦ προσώπου αὐτῶν ἐπορεύοντο. 10 καὶ ὁμοίωσις τῶν προσώπων αὐτῶν· πρόσωπον ἀνθρώπου καὶ πρόσωπον λέοντος ἐκ δεξιῶν τοῖς τέσσαρσι καὶ πρόσωπον μόσχου ἐξ ἀριστερῶν τοῖς τέσσαρσι καὶ πρόσωπον ἀετοῦ τοῖς τέσσαρσι. 11 καὶ αἱ πτέρυγες αὐτῶν ἐκτεταμέναι ἄνωθεν τοῖς τέσσαρσιν, ἑκατέρῳ δύο συνεζευγμέναι πρὸς ἀλλήλας, καὶ δύο ἐπεκάλυπτον ἐπάνω τοῦ σώματος αὐτῶν. 12 καὶ ἑκάτερον κατὰ πρόσωπον αὐτοῦ ἐπορεύετο· οὗ ἂν ἦν τὸ πνεῦμα πορευόμενον, ἐπορεύοντο καὶ οὐκ ἐπέστρεφον. 13 καὶ ἐν μέσῳ τῶν ζῴων ὅρασις ὡς ἀνθράκων πυρὸς καιομένων, ὡς ὄψις λαμπάδων συστρεφομένων ἀναμέσον τῶν ζῴων καὶ φέγγος τοῦ πυρός, καὶ ἐκ τοῦ πυρὸς ἐξεπορεύετο ἀστραπή. ΤΑ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ
18
Σύμφωνα μ’ αυτή ο Προφήτης είδε τον Θεό να κάθεται στο χερουβικό θρόνο και τις Αγγελικές δυνάμεις με μορφή τεσσάρων ζώων (ανθρώπου, λέοντος, μόσχου και αετού) να ψάλλουν: «Άγιος, άγιος, άγιος Κύριος Σαβαώθ’ πλήρης ο ουρανός και η γη της δόξης σου». ΤΑ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ
19
Ο Ειρηναίος πρώτος μας δίνει την εξήγηση των συμβολικών αυτών παραστάσεων - αν και όχι με την γνωστή αντιστοιχία συμβόλου και εὐαγγελιστού που επικράτησε τελικά. ΤΑ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ
20
Ο ίδιος συσχετίζει το τετράμορφο Ευαγγέλιο με τους τέσσερις στύλους, που κρατούν την Εκκλησία. ΤΑ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ
21
Η παράδοση αυτή του Ειρηναίου καθιερώθη κε και στην εικονογραφία της Εκκλησίας, ό που στα τοξοειδή τρίγωνα των τεσσάρων στύλων, που διακρατούν τον τρούλλο, εικονί ζονται οι τέσσερις ευαγγελιστές. ΤΑ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ
22
• Ο Ματθαίος παριστάνεται με τη μορφή αν θρώπου. • Ο Μάρκος με λέοντα. • Ο Λουκάς με μόσχο. • Ο Ιωάννης με αετό. ΤΑ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ
25
Ο ευαγγελιστής Ματθαίος συμβολίζεται με άνθρωπο, διότι διη γείται ότι ο Μεσσίας γεννήθηκε άνθρωπος από τη γενιά του Δαυίδ και τονίζει ιδιαί τερα το διδασκαλικό του αξίωμα. ΤΑ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ
26
Ο ευαγγελιστής Ματθαίος ΤΑ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ
28
Ο ευαγγελιστής Μάρκος συμβολίζεται με λέοντα, διότι τονίζει το βασιλικό αξίωμα του Χριστού. ΤΑ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ
29
Ο ευαγγελιστής Λουκάς συμβολίζεται με μοσχάρι, διότι ο Χριστός καταργεί τις ιουδαϊκές θυσίες με τη δική του λυτρωτική θυσία και τονίζει το αρχιερατικό του αξίωμα. ΤΑ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ
30
Ο ευαγγελιστής Λουκάς
33
Ο ευαγγελιστής Ιωάννης συμβολίζεται με αετό, διότι τονίζει πολύ τη θεότητα του Χριστού. ΤΑ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ
34
Ο ευαγγελιστής Ιωάννης ΤΑ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ
35
Στo τετράμορφο αυτό Ευαγγέλιο μας κατα πλήσσει η συμφωνία και η αρμονία που υπάρχει μεταξύ των τεσσάρων συγγραφέ ων του, η οποία φανερώνει ότι είναι θεό πνευστο.
36
ΤΑ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ Οι αντιθέσεις που υπάρχουν μεταξύ των Ευαγγελιστών, διότι δεν είναι διαφωνίες, αλλά απλώς διαφορές που συμπληρώνουν την όλη ευαγγελική ιστορία.
37
Διαφορές ευαγγελίων Κατά την εξέταση των τεσσάρων (4) Ευαγγελίων έχου με να αντιμετωπίσουμε δύο σπουδαία προβλήματα. 1. Ανάμεσα στα πρώτα τρία και το τέταρτο. 2. Οι ομοιότητες και οι διαφορές των τριών πρώτων Ευαγγελίων. ΤΑ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ
38
1. Η σχέση του κατά Ιωάννην Ευαγγελίου προς τα τρία άλλα Ευαγγέλια, τα οποία ο νομάστηκαν «συνοπτικά», με την έννοια ό τι παρουσιάζουν την ίδια γενική όψη της ζωής, της διδασκαλίας και του έργου του Ιησού Χριστού και ΤΑ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ
39
2. η σχέση των τριών (3) πρώτων Ευαγγελί ων μεταξύ τους και ονομάζεται «συνοπτι κό πρόβλημα». ΤΑ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ
Παρόμοιες παρουσιάσεις
© 2024 SlidePlayer.gr Inc.
All rights reserved.