Κατέβασμα παρουσίασης
Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε
ΔημοσίευσεEugenios Chris Τροποποιήθηκε πριν 10 χρόνια
1
ΜΕΣΣΗΝΙΟΙ ΠΟΙΗΤΕΣ http://lykadorio.wikispaces.com/
ΜΕΣΣΗΝΙΟΙ ΠΟΙΗΤΕΣ
2
ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΤΣΑΡΟΣ
3
Οι μαθητές κλήθηκαν να μεταβούν στη διεύθυνση http://muzy
Οι μαθητές κλήθηκαν να μεταβούν στη διεύθυνση και επιλέγοντας φωτογραφίες του Κατσαρού Μιχάλη από το google image, να φτιάξουν ένα δυναμικό κολάζ.
4
ΔΥΝΑΜΙΚΟ ΚΟΛΑΖ
5
Στη συνέχεια οδηγήθηκαν στις σελίδες του ψηφιακού σχολείου του Υπουργείου ( ) στο βιβλίο της νεοελληνικής λογοτεχνίας της Β΄ λυκείου και συγκεκριμένα στη Νεότερη Ποίηση (γενιά του 30) με σκοπό να διαβάσουν το εισαγωγικό σημείωμα για τον συμβολισμό – υπερρεαλισμό στη διεύθυνση και ακολούθως να δημιουργήσουν μέσα από το word έναν εννοιολογικό χάρτη με τα βασικά χαρακτηριστικά του υπερρεαλισμού
6
ΕΝΝΟΙΟΛΟΓΙΚΟΣ ΧΑΡΤΗΣ ΥΠΕΡΡΕΑΛΙΣΜΟΣ Φωτογραφική Απεικόνιση Κοινωνίας
Ελεύθερος Στίχος - ΑΠΟΥΣΙΑ ΜΕΤΡΟΥ ΚΑΙ ΟΜΟΙΟΚΑΤΑΛΗΞΙΑΣ ΕΙΚΟΝΕΣ ΣΥΜΒΟΛΙΣΜΟΣ Φωτογραφική Απεικόνιση Κοινωνίας Συνειρμός Συναισθήματα
7
Αμέσως μετά κλήθηκαν να επιλέξουν από την εργογραφία του ποιητή (την είχαν ήδη συλλέξει)ένα ποίημα της αρεσκείας τους και με εισαγωγή σχολίου από το word να σημάνουν και να δικαιολογήσουν στοιχεία υπερρεαλισμού σε αυτό.
8
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΧΟΛΙΟΥ
9
Ακολούθως κλήθηκαν να μεταβούν εκ νέου στις σελίδες του ψηφιακού σχολείου του Υπουργείου ( ) αλλά τώρα στο βιβλίο της νεοελληνικής λογοτεχνίας της Γ΄ λυκείου και συγκεκριμένα στο εισαγωγικό σημείωμα για την «Αντιστασιακή ή κοινωνική ποίηση», της οποίας εκπρόσωπος είναι ο Μ. Κατσαρός, και την «Νεουπερρεαλιστική ποίηση» στη διεύθυνση με σκοπό να κατασκευάσουν έναν πίνακα με δύο στήλες, καταγράφοντας στην κάθε μία τα χαρακτηριστικά της κάθε ποίησης χωριστά.
10
ΑΝΤΙΣΤΑΣΙΑΚΗ-ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΝΕΟΥΠΕΡΡΕΑΛΙΣΤΙΚΗ ΠΟΙΗΣΗ
ΝΕΟΥΠΕΡΡΕΑΛΙΣΤΙΚΗ ΠΟΙΗΣΗ ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ:ΕΜΠΕΙΡΙΕΣ ΑΠΟ ΑΓΩΝΕΣ ΚΑΤΟΧΗΣ ΚΑΙ ΜΕΤΑΚΑΤΟΧΙΚΗΣ ΠΕΡΙΟΔΟΥ ΜΕΤΟΥΣΙΩΣΗ ΤΟΥ ΔΡΑΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΜΕΓΑΛΕΙΟΥ ΤΟΥ ΕΘΝΙΚΟΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΤΙΚΟΥ ΑΓΩΝΑ ΣΕ ΠΟΙΗΣΗ ΕΚΦΡΑΣΗ ΕΛΠΙΔΩΝ,ΔΙΑΨΕΥΣΕΩΝ ΕΝΘΟΥΣΙΑΣΜΟΥ ΚΑΙ ΟΡΑΜΑΤΩΝ ΚΑΤΑΓΡΑΦΗ ΓΕΓΟΝΟΤΩΝ ΜΕ ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΗ ΔΙΑΘΕΣΗ ΥΠΟΣΤΡΩΜΑ Η ΚΑΤΟΧΙΚΗ ΚΑΙ Η ΜΕΤΑΚΑΤΟΧΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΩΣΤΟΣΟ ΔΕΝ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΟΥΝΤΑΙ ΕΠΙΚΑΙΡΑ ΘΕΜΑΤΑ ΕΠΗΡΕΑΖΟΝΤΑΙ ΑΠΟ ΥΠΕΡΡΕΑΛΙΣΤΕΣ ΟΠΩΣ Ο ΕΓΓΟΝΟΠΟΥΛΟΣ,ΕΛΥΤΗΣ,ΕΜΕΠΙΡΙΚΟ ΤΡΑΓΙΚΗ ΑΙΣΘΗΣΗ ΤΗΣ ΖΩΗΣ ΑΠΑΛΛΑΓΜΕΝΟΙ ΑΠΟ ΠΡΟΚΑΤΑΛΗΨΕΙΣ Η’ ΕΠΙΡΡΟΕΣ ΓΛΩΣΣΑ ΜΕΣΟ ΣΥΛΛΗΨΗΣ ΚΑΙ ΕΚΦΡΑΣΗΣ ΤΗΣ ΕΦΙΑΛΤΙΚΗΣ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
11
Στη συνέχεια ζητήθηκε από τους μαθητές να μεταβούν στο βιβλίο της νεοελληνικής λογοτεχνίας της Γ΄ λυκείου και συγκεκριμένα στο ποίημα «Όταν» του Μ. Κατσαρού από την ποιητική συλλογή «Κατά Σαδδουκαίων» στη σελίδα 32 (ΣΕΛ.7) στη διεύθυνση , να το συζητήσουν με τον καθηγητή τους, ακολούθως να μεταβούν σε συγκεκριμένη τοποθεσία και να βρουν το ίδιο ποίημα αποδομημένο – διασπασμένο με σκοπό να το ανασυνθέσουν εισάγοντας σε αυτό δικές τους λέξεις, στις οποίες θα εισάγουν χρώμα κόκκινο από την γραμμή εντολών του word, δημιουργώντας το δικό τους ποίημα μέσα από μια δυναμική γραφή.
12
ΑΝΑΓΝΩΣΗ ΠΟΙΗΜΑΤΟΣ Μιχάλης Κατσαρός: Όταν Όταν ακούω να μιλάν για τον καιρό όταν ακούω να μιλάνε για τον πόλεμο όταν ακούω σήμερα το Αιγαίο να γίνεται ποίηση να πλημμυρίζει τα σαλόνια όταν ακούω να υποψιάζονται τις ιδέες μου να τις ταχτοποιούν σε μια θυρίδα όταν ακούω σένα να μιλάς εγώ πάντα σωπαίνω. Όταν ακούω κάποτε στα βέβαια αυτιά μου ήχους παράξενους ψίθυρους μακρινούς όταν ακούω σάλπιγγες και θούρια λόγους ατέλειωτους ύμνους και κρότους όταν ακούω να μιλούν για την ελευθερία για νόμους ευαγγέλια για μια ζωή με τάξη όταν ακούω να γελούν όταν ακούω πάλι να μιλούν εγώ πάντα σωπαίνω. Μα κάποτε που η κρύα σιωπή θα περιβρέχει τη γη κάποτε που θα στερέψουν οι άσημες φλυαρίες κι όλοι τους θα προσμένουνε σίγουρα τη φωνή θ' ανοίξω το στόμα μου θα γεμίσουν οι κήποι με καταρράχτες στις ίδιες βρώμικες αυλές τα οπλοστάσια οι νέοι έξαλλοι θ' ακολουθούν με στίχους χωρίς ύμνους ούτε υποταγή στην τρομερή εξουσία.
13
ΑΠΟΔΟΜΗΣΗ ΠΟΙΗΜΑΤΟΣ Όταν ακούω να μιλάν για τον καιρό όταν ακούω να μιλάνε ………… όταν ακούω σήμερα το Αιγαίο να ………………….. να ……….. τα ……………………………… όταν …………………………………………. να …………………………………………………………. σε μια θυρίδα όταν ………………………………….. ….πάντα σωπαίνω. Όταν ………………………………………………………. Όπως …………. παράξενους και μακρινούς ………………………….. Όταν ……… τις σάλπιγγες ………………… και ………………………….. λόγους ……… ,ύμνους ……………. και ……………………….. όταν …………………………………………………. για την ελευθερία για νόμους ……………………………………….. τάξη ……………………………. όταν ακούω …………………………………………………………………. όταν ………….. πάλι να ………………………………………………… εγώ ………………………………………………….. σωπαίνω. Μα κάποτε που ……………… θα περιβρέχει τη γη κάποτε ……………………………………… οι άσημες ………………………… κι όλοι τους ……………………….. τη φωνή …………………………………….. θ' ανοίξω ………………………………………….. θα ……………….. οι κήποι ……… με ………………………………… στις ίδιες ………………………………….. οπλοστάσιά ……………………………. …… οι νέοι ………………………… χωρίς ύμνους ………………………….. ούτε υποταγή ………………………………………………………….
14
ΑΝΑΔΟΜΗΣΗ ΠΟΙΗΜΑΤΟΣ Όταν ακούω να μιλάν για τον καιρό όταν ακούω να μιλάνε για εκείνους όταν ακούω σήμερα το Αιγαίο να γίνεται γνωστό σε όλο το κόσμο να έρχονται τα πλοία και να φεύγουν όταν ακούω τη βουή των ανθρώπων στο λιμάνι να περιμένουν τα κέρδη από τους ξένους τουρίστες για να τα βάλουν σε μια θυρίδα όταν τους λένε hello και goodbye στέκω μονάχος και πάντα σωπαίνω. Όταν ακούω τις καμπάνες να χτυπούν χαρούμενα μα και λυπημένα Όπως τα τύμπανα στους παράξενους και μακρινούς τόπους της χώρας μας Όταν ακούω τις σάλπιγγες των στρατηγών να καλούν και να υπενθυμίζουν λόγους παλιών αρχηγών ,ύμνους του λαού και συνθήματα του δρόμου όταν ακούω τους τριακόσιους της βουλής να μιλάν για την ελευθερία για νόμους που αν εφαρμοστούν θα φέρουν την τάξη και την ηρεμία όταν ακούω να συμφωνούν επαναστάτες και κατεστημένο όταν τους ακούω πάλι να λένε όλοι μαζί στους ξένους επενδύτες hello και goodbye εγώ στέκω μονάχος και πάντα σωπαίνω. Μα κάποτε που η απραξία θα περιβρέχει τη γη κάποτε που θα έρθει η κρίσιμη ώρα και οι άσημες λέξεις θα σβήσουν κι όλοι τους θα περιμένουν τη φωνή που θα τους σώσει από τον βούρκο που κυλίονται θ' ανοίξω το στόμα μου και θα καθαριστούν οι κήποι που με τόσο κόπο λέρωσαν εκείνοι στις ίδιες ιδέες κανένας δεν θα μείνει και τα οπλοστάσιά τους θα γκρεμιστούν γιατί οι νέοι θα πάρουν το νόμο στα χέρια τους και χωρίς ύμνους θα γίνουν της Ελλάδας παιδία ούτε υποταγή στην εξουσία ούτε στην στολή γιατί η χώρα είναι αυτοί!
15
Τέλος ζητήθηκε από τα παιδιά να δημιουργήσουν ένα αρχείο προβολής διαφανειών (power point) εισάγοντας σε κάθε διαφάνεια στίχους από το ποίημα «Η Διαθήκη μου» και εικόνες που θα συλλέξουν από το διαδίκτυο, προσπαθώντας να εικονοποιήσουν το ποίημα.
16
Αντισταθείτε στον περσικό τάπητα των πολυκατοικιών
17
Αντισταθείτε στον κοντό άνθρωπο του γραφείου στην εταιρεία εισαγωγαί- εξαγωγαί
18
Αντισταθείτε ….. στην κρατική εκπαίδευση
19
Αντισταθείτε σ' αυτόν που χαιρετάει απ' την εξέδρα ώρες ατέλειωτες τις παρελάσεις
20
Αντισταθείτε πάλι σ' όλους αυτούς που λέγονται μεγάλοι στον πρόεδρο του Εφετείου
21
αντισταθείτε στις μουσικές τα τούμπανα και τις παράτες
22
ΜΑΡΙΑ ΠΟΛΥΔΟΥΡΗ
23
Αρχικά ζητήθηκε από τους μαθητές αφού επιλέξουν φωτογραφίες από το διαδίκτυο και αφού μεταβούν στη διεύθυνση να κατασκευάσουν ένα δυναμικό κολάζ της ποιήτριας.
24
ΔΥΝΑΜΙΚΟ ΚΟΛΑΖ
25
Σκοπός της επόμενης δραστηριότητας ήταν μέσα από τη δημιουργία ενός κόμικ η σύνθεση ενός φανταστικού ποιητικού διαλόγου . Κλήθηκαν λοιπόν τα παιδιά να μεταβούν στη διεύθυνση και ακολουθώντας οδηγίες να επιλέξουν μια γυναικεία μορφή που διαβάζει , που θα υποδυόταν τη Μαρία Πολυδούρη και μια αντίστοιχη ανδρική, που θα υποδυόταν τον Κώστα Καρυωτάκη. Στη γυναικεία μορφή θα επέλεγαν στίχους από το ποίημα της Πολυδούρη «Κ΄ ήταν μια νύχτα ωραία» ενώ στην ανδρική στίχους από το ποίημα του Καρυωτάκη «Σαν δέσμη από Τριαντάφυλλα» δημιουργώντας έναν ποιητικό διάλογο (ο καθένας απαντάει στον άλλον με στίχους από το ποίημα του).
26
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΚΟΜΙΚ
27
Ακολούθως οι μαθητές έπρεπε να μεταβούν σε μία από τις παρακάτω διευθύνσεις ή και να δημιουργήσουν ένα «ΣΥΝΝΕΦΑΚΙ» με τους στίχους του ποιήματος «Γιατί μ΄ αγάπησες» της Μ. Πολυδούρη. Όταν θα το κατασκεύαζαν θα έπρεπε να συζητήσουν με τον καθηγητή τους ποιες λέξεις από το συννεφάκι παρουσιάζονταν με μεγαλύτερο μέγεθος γραμματοσειράς (σημ. αυτές που επαναλαμβάνονται περισσότερο στο ποίημα) και τι συμπεράσματα θα μπορούσαν να εξαχθούν για το σκοπό ή σκοπούς σύνθεσης του ποιήματος.
28
ΣΥΝΝΕΦΑΚΙ
29
Ακολούθως οι μαθητές καλούνταν να επισκεφτούν κάποιους ιστότοπους και να μελετήσουν τα χαρακτηριστικά της γραφής της Πολυδούρη αλλά και τα χαρακτηριστικά του νεορομαντισμού. Στη συνέχεια έπρεπε να μεταβούν στη διεύθυνση και να κατασκευάσουν έναν «Εννοιολογικό χάρτη» με τα χαρακτηριστικά του νεορομαντισμού.
30
ΕΝΝΟΙΟΛΟΓΙΚΟΣ ΧΑΡΤΗΣ
31
Στη συνέχεια κλήθηκαν τα παιδιά να φτιάξουν ένα αρχείο power point εισάγοντας στις διαφάνειες του φωτογραφίες της Πολυδούρη και εικόνες της παλιάς Καλαμάτας, που θα συνέλεγαν από το διαδίκτυο, ενώ ταυτόχρονα σε κάθε διαφάνεια θα έπρεπε να εισάγουν στίχους από ένα ποίημα της ποιήτριας που θα επέλεγαν από την εργογραφία της (την είχαν ήδη συντάξει). Στόχος της δραστηριότητας ήταν μια συναισθηματική και συνειρμική σύνδεση λόγου και εικόνας, δημιουργώντας ένα πολυτροπικό κείμενο.
32
Ζωή, πὼς μὲ παράδωσες μ᾿ ἕνα φιλὶ στοὺς δήμιους
33
καὶ τώρα ἀκούω τὸ γέλιο σου παντοῦ σαρκαστικὸ
34
γιὰ μένα, ποὺ ἀποτόλμησα ψευτοευγενεῖς καὶ τίμιους
35
μεσ᾿ στὴ γενιά σου, νὰ τοὺς δῶ σὰν ὑποστατικό.
36
Ἐγὼ ἤμουν ἕνας γνήσιος κι ἄγνωστος τῆς γενιᾶς σου
37
κ᾿ ἦρθα χωρὶς ἀπαίτηση μ᾿ ὅλους μαζὶ καὶ γώ
38
κι᾿ οὔτε ποτὲ σοῦ ζήτησα δεῖγμα τῆς συμπονιᾶς σου
39
ἀπ᾿ τὰ περίσσια χρέη μου δίκαια ν᾿ ἀπαλλαγῶ.
40
Στην επόμενη δραστηριότητα οι μαθητές θα έπρεπε να δημιουργήσουν ένα δικό τους ποίημα ενώνοντας δύο ποιήματα της Πολυδούρη, το «Κ΄ ήρθε μοιραία» και το «Με της σιωπής». Όταν όμως χρησιμοποιούσαν στίχους από το «Κ΄ ήρθε μοιραία» θα έπρεπε να χρησιμοποιούν κόκκινη γραμματοσειρά ενώ όταν χρησιμοποιούσαν στίχους από το «Με της σιωπής» πράσινη γραμματοσειρά.
41
ΕΝΩΣΗ ΠΟΙΗΜΑΤΩΝ [ΜΕ ΤΗΣ ΣΙΩΠΗΣ...] Μὲ τῆς σιωπῆς τὰ κρίνα ποὺ λυγοῦνε μέσα στὰ νικημένα μου τὰ χέρια, μὲ τὶς σκέψες ποὺ μάταια κυνηγοῦνε ἡ μία τὴν ἄλλη πέρα ἀπὸ τ᾿ ἀστέρια, Μὲ τὰ μάτια ποὺ κάτι νοσταλγοῦνε, κάτι ποὺ μοῦ εἶνε ἀγνοημένο πλέρια, σὰ νὰ μὴ βλέπουν, σὰ νὰ μὴν ἀλγοῦνε, ἐξαϋλωμένα μάτια, μάτια αἰθέρια, στέκω ὁραματισμένη καὶ πιστεύω. Δὲν ξέρω τί πιστεύω. Ξεφυλλίζω τὰ ποιήματά σου κι᾿ ὅλο μεσιτεύω. Στὴ σκέψη σου καὶ στὴ βουλὴ τοῦ ἀπείρου. Κι᾿ ὅπως ποτὲ τὰ μάτια δὲ σφαλίζω ξέρω πὼς πιὰ δὲν εἶνε ἀπάτη ὀνείρου. [Κ᾿ ΗΡΘΕ ΜΟΙΡΑΙΑ...] Κ᾿ ἦρθε μοιραῖα τοῦ φθινοπώρου ἡ Ὥρα, ἀνάμεσό μας στάθη σκυθρωπή, μᾶς ἄφησε τ᾿ ἀνταλλαγμένα δῶρα καὶ τὸ γιατί χωρὶς νὰ μᾶς τὸ πῆ Μᾶς ἔρριξε στὸ δρόμο πρὸς τὴ χώρα μὲ γρήγορο τὸ χέρι ὡς ἀστραπή. Μαζὶ στὸν κόσμο μὰ μονάχοι τώρα, μία μοναξιὰ σὰν τάφου σιωπή. Μόνο ἔφτανε ὁ ἀχὸς τοῦ τραγουδιοῦ σου, μία ἀνάστερη νυχτιὰ χωρὶς πνοή. - Ἄχ, ποὖνε ἡ νύχτα ἐκείνη τοῦ παληοῦ σου Τοῦ τραγουδιοῦ, μία προσμονὴ κρυμμένη; Μ᾿ ἔφτανε ὁ ἀχός... Δὲ σώνεται ἡ ζωὴ ὅταν τοῦ τάφου ἡ πόρτα εἶνε ἀνοιγμένη.
42
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΝΕΟΥ ΠΟΙΗΜΑΤΟΣ
Μὲ τὰ μάτια ποὺ κάτι νοσταλγοῦνε, μᾶς ἄφησε τ᾿ ἀνταλλαγμένα δῶρα μέσα στὰ νικημένα μου τὰ χέρια, καὶ τὸ γιατί χωρὶς νὰ μᾶς τὸ πῆ Τοῦ τραγουδιοῦ, μία προσμονὴ κρυμμένη στέκω ὁραματισμένη καὶ πιστεύω μία ἀνάστερη νυχτιὰ χωρὶς πνοή ξέρω πὼς πιὰ δὲν εἶνε ἀπάτη ὀνείρου.
43
ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΣ
44
Για τις ανάγκες της πρώτης δραστηριότητες οι μαθητές θα έπρεπε να κατασκευάσουν ένα δυναμικό κολάζ του ποιητή μέσα από τη διεύθυνση με φωτογραφίες που θα συγκέντρωναν από το διαδίκτυο.
45
ΔΥΝΑΜΙΚΟ ΚΟΛΑΖ
46
Ακολούθως οι μαθητές θα έπρεπε να μεταβούν στη διεύθυνση , να μελετήσουν την κριτική του Κώστα Βούλγαρη στην ποίηση του Μαρκόπουλου και στη συνέχεια να κατασκευάσουν έναν εννοιολογικό χάρτη με τα χαρακτηριστικά της ποίησης του Μαρκόπουλου μεταβαίνοντας στη διεύθυνση
47
ΕΝΝΟΙΟΛΟΓΙΚΟΣ ΧΑΡΤΗΣ
48
Στη συνέχεια οι μαθητές καλούνται αρχικά να διαβάσουν το ποίημα «Ὁ πατέρας μου ἤθελε νὰ φτιάξει ἕνα σπίτι», στη συνέχεια να μεταβούν σε συγκεκριμένη τοποθεσία και να το βρουν αποδομημένο, με σκοπό να το ανασυνθέσουν εισάγοντας στα κενά δικούς τους στίχους με κόκκινη γραμματοσειρά, δημιουργώντας ένα δικό τους ποίημα.
49
Ὁ πατέρας μου ἤθελε νὰ φτιάξει ἕνα σπίτι
ΑΝΑΓΝΩΣΗ ΠΟΙΗΜΑΤΟΣ Ὁ πατέρας μου ἤθελε νὰ φτιάξει ἕνα σπίτι Ὁ πατέρας μου ἔφαγε μιά ζωὴ γιὰ νὰ φτιάξει ἕνα σπίτι. Ἀπογεύματα, Κυριακὲς στὸ κουζινάκι χωρὶς ἕνα γλυκὸ ἢ ἕνα καφενεῖο. Ὅταν πέθανε ἄφησε ἕνα χορταριασμένο στρατὶ ἕνα χτίσμα δίχως κουφώματα, δίχως σοφάτια, χρόνια... Ἄλλαξαν οἱ καιροὶ ποὺ λέει κι ὁ λαός, γεγονότα συνέβησαν... Χαθήκαμε μὲ τὸν ἀδελφό μου, μάθαμε πὼς πέθανε κι ὁ πατέρας. Γι᾿ αὐτὸ λοιπὸν τὸ βράδυ σὲ κοιτῶ βαθιὰ στὰ μάτια. Εἶναι μήπως ζήσω ἐγὼ τὴν ταπεινὴ θαλπωρὴ ποὺ ἐκεῖνος δὲν ἔζησε.
50
ΑΠΟΔΟΜΗΣΗ ΠΟΙΗΜΑΤΟΣ Ὁ πατέρας μου ἤθελε νὰ φτιάξει ἕνα σπίτι Ὁ πατέρας μου ……… ζωὴ γιὰ νὰ φτιάξει ἕνα σπίτι. Ἀπογεύματα, Κυριακὲς στὸ ……. xωρὶς …….. ἢ ………… Ὅταν πέθανε ἄφησε ἕνα …………………………… ἕνα χτίσμα δίχως …………, δίχως σοφάτια, ……………. Ἄλλαξαν οἱ καιροὶ ποὺ λέει κι ὁ λαός, ……… συνέβησαν ……. ….. μὲ τὸν ἀδελφό μου, μάθαμε πὼς …………. κι ὁ πατέρας. Γι᾿ αὐτὸ λοιπὸν …….. σὲ κοιτῶ ………… στὰ μάτια. Εἶναι μήπως ……….. ἐγὼ τὴν ταπεινὴ θαλπωρὴ ποὺ ἐκεῖνος
51
ΑΝΑΔΟΜΗΣΗ ΚΕΙΜΕΝΟΥ Ὁ πατέρας μου πάλευε μια ζωὴ γιὰ νὰ φτιάξει ἕνα σπίτι. Ἀπογεύματα, Κυριακὲς στὸ λιοπύρι χωρὶς νερό ἢ τροφή μονάχος πολεμούσε Ὅταν πέθανε ἄφησε ἕνα μισοτελειωμένο σπίτι ἕνα χτίσμα δίχως κουφώματα, δίχως σοφάτια, στέκει σαν άνθρωπος δίχως ελπίδα Ἄλλαξαν οἱ καιροὶ ποὺ λέει κι ὁ λαός, τα πράγματα δεν συνέβησαν όπως έπρεπε Εγώ μὲ τὸν ἀδελφό μου, μάθαμε πὼς έφυγε μακριά από το σπίτι κι ὁ πατέρας. Γι᾿ αὐτὸ λοιπὸν στέκομαι και σὲ κοιτῶ με δάκρυα στὰ μάτια. Εἶναι μήπως επειδή έχασα και ἐγὼ τὴν ταπεινὴ θαλπωρὴ ποὺ ἐκεῖνος βρήκε;
52
Στη συνέχεια τα παιδιά καλούνται να χρησιμοποιήσουν στίχους από τέσσερα διαφορετικά ποιήματα του Γιώργου Μαρκόπουλου «Τραγούδι για τους μοναχικούς άνδρες», «Η Μπάντα», «Επικό» και «Υποταγή» και ως μικροί ποιητές να δημιουργήσουν ένα δικό τους, προσέχοντας όταν χρησιμοποιούν στίχους από κάθε ποίημα να χρησιμοποιούν και διαφορετικό χρώμα γραμματοσειράς.
53
ΣΥΖΕΥΞΗ ΠΟΙΗΜΑΤΩΝ Τραγούδι Για Τους Μοναχικούς Άντρες Το βράδυ μαζαύεις ξύλα για το τζάκι. Και το πρωί, α το πρωί τι πικρή που είναι η ζωή όλο με τις στάχτες. Η Μπάντα Μια μπάντα πήγαινε σε επαρχιακό παραλιακό δρόμο. Έπαιζε εμβατήρια. Ένα παιδάκι δεκατέσσερω χρονώ με φαρδύ καπέλο και παλιά ρούχα μουσικής που έπαιζε τρομπόνι, δεν είδε τη στροφή του δρόμου. Έτσι η μπάντα έστριψε, και τοπαιδάκι βάδισε μόνο του ευθεία. Με το τρομπόνι και το μεγάλο του καπέλο. Επικό Ένας που ήταν λαϊκός στην αγορά και τη συναλλαγή, ώσπου ξαφνικά ανακάλυψε την ποίηση. Από παντού τότε άρχισε να "μπάζει". Η γυναίκα του τον άφησε ένα βράδυ. Κοιτάξτε τον τώρα που κοιμάται. Πάνω από τον τάφο του πετάνε τα πουλιά. Η Υποταγή Στο Σταθμό Πελοποννήσου Πολλά κορμιά δοκίμασε στο τέλος ήταν μόνος Πάει στο χωριό στις εκλογές κι η πρώτη του αγάπη παντρεμένη Χρόνια δεν βλέπει όνειρα και σπάνια μιλάει Συνήθισε κι αυτός όπως τον συνηθίσανε κι οι άλλοι. Υ.Γ. Γιατί εκτός από την ποίηση της ιστορίας της λογοτεχνίας, υπάρχει και η ποίηση της καρδιάς μας, Νίκο.
54
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΝΕΟΥ ΠΟΙΗΜΑΤΟΣ
Μια μπάντα πήγαινε σε επαρχιακό παραλιακό δρόμο ώσπου ξαφνικά ανακάλυψε την ποίηση. Πολλά κορμιά δοκίμασε Και το πρωί, Ένα παιδάκι δεκατέσσερω χρονώ με φαρδύ καπέλο και παλιά ρούχα μουσικής στο τέλος ήταν μόνος Κοιτάξτε τον τώρα που κοιμάται. Χρόνια δεν βλέπει όνειρα Έπαιζε εμβατήρια. Στο Σταθμό Πελοποννήσου τι πικρή που είναι η ζωή όλο με τις στάχτες και σπάνια μιλάει
55
Τέλος κλήθηκαν οι μαθητές να φτιάξουν ένα αρχείο power point εισάγοντας στις διαφάνειες του φωτογραφίες του ποιητή και εικόνες της πόλης Μεσσήνης (γενέτειρας του ποιητή) ενώ ταυτόχρονα σε κάθε διαφάνεια θα έπρεπε να εισάγουν και στίχους από ένα ποίημα του Γ. Μαρκόπουλου που θα επέλεγαν από την εργογραφία του ποιητή.
56
Ὁ πατέρας μου ἔφαγε μιά ζωὴ γιὰ νὰ φτιάξει ἕνα σπίτι.
57
Ἀπογεύματα, Κυριακὲς στὸ κουζινάκι χωρὶς ἕνα γλυκὸ ἢ ἕνα καφενεῖο.
58
Ὅταν πέθανε ἄφησε ἕνα χορταριασμένο στρατὶ
59
ἕνα χτίσμα δίχως κουφώματα, δίχως σοφάτια, χρόνια...
60
Ἄλλαξαν οἱ καιροὶ ποὺ λέει κι ὁ λαός, γεγονότα συνέβησαν...
61
Χαθήκαμε μὲ τὸν ἀδελφό μου, μάθαμε πὼς πέθανε κι ὁ πατέρας.
62
Γι᾿ αὐτὸ λοιπὸν τὸ βράδυ σὲ κοιτῶ βαθιὰ στὰ μάτια.
63
Εἶναι μήπως ζήσω ἐγὼ τὴν ταπεινὴ θαλπωρὴ ποὺ ἐκεῖνος δὲν ἔζησε.
Παρόμοιες παρουσιάσεις
© 2024 SlidePlayer.gr Inc.
All rights reserved.